Middelmaat toch boeiend Streep revancheert Holocaust -c "An officer and a gentleman" 'lik '"IIHi,, 'Uj I"' alllllV J\\F imimiimmiiiiiiimiiiiiiiiiil Sophie's Choice, pracht van een film V JÊF JÊF a miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiil Polen ontslaat Wajda als directeur van filmbedrijf "Operation Vigilante" redelijk onderhoudend lli>. F „i r jwf miiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiuii DONDERDAG 5 MEI 1983 Film Het is eigenlijk niet zo verwonder lijk dat Zack Mayo (Richard Ge- re) het ervoor over heeft zich der tien weken lang te laten afblaffen door een hufter van een sergeant, alleen maar om te worden opge leid tot officier in de Amerikaan se marine. Want zijn jeugd geeft alle aanleiding om van hem een "loner" te maken, een solist, die alle emoties heeft verdrongen en met geen mens rekening houdt. Al jong verliest hij zijn moeder, die een eind aan haar leven maakt zonder ook maar een briefje voor het dan dertienjarig jongetje ach ter te laten. Daarop vertrekt hij naar de Filippijnen, waar hij on der voogdij komt van zijn verloe derde vader. Deze zuipende ma rinier laat het kind aan zijn lot over en de jongen leert al snel de wet Vein de straat. Voor zichzelf opkomen is de enige manier om te overleven. Tien jaar later zegt Zack tegen zijn verblufte vader dat hij ook bij de marine wil, maar dan wel de zwa re pilotenopleiding zal volgen. Deze scène in "An officer and a gentleman" is het door regisseur Taylor Hackford knap getroffen begin van een overigens qua ver haal middelmatige film. Vreemd genoeg boeit de film tóch, maar dat komt vooral door de psycho logische oorlogsvoering tussen Mayo en zijn sergeant Foley, een rol waarmee Louis Gossett zeer terecht dit jaar de Oscar voor de beste bijrol won. Foley moet zijn recruten drillen, hun zwakke plek opsporen en elk gevoel van medemenselijk heid voor een eventuele vijand Richard Gere wordt aangepakt door Louis Gosset jr. in "An officer and a gentleman". eruit rammen. Scrupules mogen zij niet hebben, wanneer zij na palmbommen moeten gooien op vrouwen en kinderen. Mayo komt al snel met Foley in bot sing, want diens teamgeest is niet zoals de sergeant die zich wenst. Een uitputtingsslag volgt, waarbij Foley exact de zwakke piek van Mayo blootlegt. "Ga maar uit de dienst, neem je ont slag, je kunt het toch niet aan", bijt de ijzervreter Mayo toe, na een weekeinde fysieke en psy chologische krachtmetingen. Maar "Mayo's enige zekerheid in zijn leven is nog de marine, waar hij in elk geval het gevoel heeft gekregen ergens bij te horen. En waar hij bovendien een vriend en een vriendin heeft .gevonden. Mayo geeft het dan ook niet op (Foto Pr) en maakt de dertien weken vol. Hij krijgt echter opnieuw een ge voelige slag te verduren, wan neer zijn vriend Sid zelfmoord pleegt. Opnieuw wordt Mayo in de steek gelaten door iemand die hem lief is en ziet hij zich gecon fronteerd met schuldgevoelens. Als gevolg daarvan komt hij weer in conflict met Foley, waar op een letterlijk beslissend ge- "An officer and a gentle man"; regie: Taylor Hack- ford; met Richard Gere, Louis Gossett en Debra Winger; Luxor, Leiden, 12 jr. vecht tussen de twee volgt, waar uit zij beiden gelouterd tevoor schijn komen. Zack Mayo weet voortaan heel goed hoe met men sen om te springen en zijn emo ties te tonen. Er volgen dan ook een gepast afscheid van Foley en een eind-goed-al-goed-scène met vriendin Paula, die hij aanvanke lijk aan de dijk had gezet. Dat slot is een wat goedkope slag in de lucht, na het, zoals gezegd, treffende begin van de film, waarin het middenstuk goed deels wordt gevuld met de con frontaties Foley-Mayo. Hoewel Richard Gere in onder meer"A- merican Gigolo" en "Looking for Mr. Goodbar" heeft bewezen zijn vak te verstaan en dat ook hier doet, verdient Louis Gossett de meeste lof. Deze zeer ervaren film- en Broadway-acteur weet in zijn rol van Foley exact de juiste accenten te leggen. Terwijl het gevaar op de loer ligt zo'n bullebijtersfiguur te overspelen, legt Gosset genoeg ingetogen heid aan de dag om waarheidsge trouw over te komen. Dat maakt "An officer and a gentleman" on danks het middelmatige gege ven, zeer de moeite waard. Regis seur Hackford heeft, na een wat ongelukkig debuut met "The Idolmaker", hierin getoond ze ker in staat te zijn een goed pro- dukt af te leveren. Met een beter script als handvat, valt er wel de gelijk nog veel van hem te ver wachten. ANNEMIEK RUYGROK Het Amerikaanse filmbedrijf is ze ker nog niet klaar met de verwer king van thema's rond zowel de Tweede Wereldoorlog als de oor log in Vietnam, maar een tussen tijdse inventarisatie van het aan bod leert hoezeer uiteenlopend beide gebeurtenissen zijn bena derd. De periode '40-'45 blijkt voor regisseurs vooral interes sant als spektakel en trefpunt van martelaren en helden. Daar entegen is niet zozeer de Viet- namoorlog zelf verfilmd, als wel de gevolgen van de oorlog voor individuele betrokkenen. Veel is terug te brengen tot de verschil lende rol die de Verenigde Sta ten in beide oorlogen heeft ge speeld, maar uiteindelijk ver klaart dat onderscheid onvol doende waarom een film als Sop hie's Choice, zo lang op zich heeft laten wachten. De Amerikaanse bevolking heeft vrij lang, vrij slecht geweten wat de nazi-holocaust werkelijk in hield en hoe deze niet alleen mil joenen joden, maar ook miljoe nen andere Europeanen tot slachtoffer maakte. Die rechtzet ting is een belangrijke bood schap van William Styrons ro man "Sophie's Choice", nu door Alan Pakula tot film bewerkt. Sophie, de jonge dochter van een Poolse anti-semitische hoogle raar, raakte in Auschwitz haar twee kinderen kwijt, maar wist zelf te overleven. Na de oorlog in New York aangekomen, volgt ze een cursus Engels en poogt ze zich in de Amerikaanse litera tuur en cultuur te verdiepen, als basis voor een nieuw leven. Haar zwakke gezondheid staat veel in de weg, totdat een toevallige ont moeting met de joodse Ameri kaan Nathan (Kevin Kline) haar leven een andere wending geeft. Hij verzorgt haar en komt bij stukje en beetje achter haar verleden, dat ze zelf waar moge lijk probeert te verzwijgen. De film begint op het moment dat Stingo (Peter MacNicolson), een jonge schrijver uit het zuiden, zijn intrek neemt in het pension waar het tweetal woont. Er wordt vriendschap gesloten, maar al snel blijkt dat Stingo geen greep kan krijgen op wat er tussen Sophie en Nathan gebeurt. Sop hie's kampervaringen en Na thans als non-comformisme ver pakte schizofrenie, leiden tot een lotsverbondenheid die buiten staanders geen ruimte laat, idle Meryl Streep kreeg vorige maand voor haar hoofdrol in Sophie's Choice een Oscar. Ze verwacht haar tweede kind en zal daarom een tijd niet filmen. (Foto UPI) ogenschijnlijk gelukzalige mo menten die het drietal beleeft ten spijt. Als de vlucht in extra vagantie en humor Sophie's verleden en Nathans ziekte niet op afstand kan houden, wordt een keuze voor de onvermijdelij ke, rustgevende dood gemaakt. In flashbacks wordt de kijker op de hoogte gebracht van Sophie's actuele verleden. Zij overleefde Auschwitz door concessie op concessie voor de immorele nor men van het regime: een keuze welke van haar twee kinderen wordt weggevoerd, een keuze voor de jodenhaat van haar va der, een flirt met een kampbe waarder. Wat na afloop rest is een behoefte aan vergeten en aan warmte. llllii, '<l "Sophie's Choice", regie: Alan Pakula, met: Meryl Streep, Kevine Kline, Pe ter MacNicolson, e.a., Theater: Lido 4,16 jr. Oude bekenden weten van het stokpaardje. Een goede film naar een slecht boek en andersom, het is een interessante discussie, als het uitgangspunt duidelijk blijft dat literaire kritiek nooit criteria kan aandragen voor de beoorde ling van een film. Styron schreef een magistraal boek, waarin de drie centrale karakters samen en afzonderlijk een duidelijke ont wikkeling doormaakten. Pakula heeft vrij rigoreus in de roman gesneden, de ontwikkeling ge concentreerd op de figuur van Sophie en zo een werkelijkheid gemaakt die zich niet in de ter men van het boek mag laten beoordelen. Voornaamste is dat Pakula een pracht van een film heeft afgele verd. Op alle fronten is het resul taat van een zeldzame ingetogen heid. Dat geldt de onmiskenbare humor in het eerste deel, zowel als de tragiek van de kampsitua tie en het wankele evenwicht van Sophie en Nathan. Het geldt ook de cameravoering van Nestor Al- menos en het spel. Meeste aandacht gaat natuurlijk uit naar Meryl Streep, die zich tot de voornaamste actrice van het moment heeft ontwikkeld. Wat zij kan is moeilijk in een luttele zin samen te vatten. Wederom zijn er de van haar bekende en veel geroemde monologen, dit maal in Engels met een aandoen lijk, maar nooit geëxploiteerd Pools accent. De vele facetten van Sophie's persoonlijkheid worden met evenzovele facetten van Streeps acteervermogen te gemoet getreden. De toegekende Oscar is bij dat al maar een ar moedige bekroning voor de im ponerende revanche op haar "jeugdzonde", haar optreden in de televisie-draak "Holocaust" TON VAN BRUSSEL WARSCHAU (Reuter) - De Poolse regisseur Andrzej Wajda is ontslagen uit zijn functie als directeur van het filmbedrijf "X" in Warschau. Dit heeft regeringswoordvoerder Jerzy Urban be kend gemaakt. Urban verklaarde dat na overleg tussen het ministerie van cultuur en de communistische partij werd besloten Wajda samen met twee naaste medewerkers te ontslaan wegens het "concentreren op anti-staatsactiviteit". De medewerkers zijn de artistiek leider Boleslaw Michalek en de producent Barbara Pec-Slesicka, met wie Wajda nauw samenwerkte aan de films die hij in Polen maakte. Volgens Urban waren de autoriteiten niet tevreden over de hoeveelheid werk die Wajda verrichtte. De regisseur, die mo menteel in Zwitserland aan een nieuwe film werkt, is zelf nog niet op de hoogte gebracht van zijn ontslag. Wajda maakte onder andere naam met films als "Man van ijzer" en "Man van marmer". "Man van ijzer" gaat over de ontstaansgeschiedenis van de verbo den vakbond Solidariteit. Wajda is nog voorzitter van de buiten de wet gestelde Poolse film liga. De autoriteiten verlangen dat W^jda ook deze post neerlegt. M'l "Als de politie niets doet, ruimen wij het tuig wel op", is de slagzin van "Operation Vigilante" en een aantal waakzame burgers die in deze film onder leiding van ene Burke (Fred Williamson) de dea lers, souteneurs, aanranders en verkrachters in een Newyorkse wijk proberen op te ruimen. Een vriend van Burke, Eddie Marino (Robert Forster), moet echter niets van deze vigilanten heb ben. "Je zakt naar hetzelfde ni veau als dat tuig", redeneert hy. Echter als zijn eigen vrouw bijna wordt afgeslacht en zijn zoontje in koelen bloede wordt neerge schoten, de dader vrijuit gaat en Forster zich daarover in de recht zaal zo opwindt dat de rechter hem veroordeelt tot dertig dagen brommen in plaats van de echte crimineel aan te pakken, dan slaan de stoppen door. Hij sluit zich aan bij de vigilanten en klei nere criminelen worden pijnlijk "gewaarschuwd", de grote bazen worden gelyncht. Film: Operation Vigilante (Vigilante); regie: William Lustig; hoofdrolspelers: Robert Forster, Fred Wil liamson; theater: Euroci nema, Alphen aan den Rijn; leeftijd: 16 jaar. Forster gaat als een soort Bronson op stap om het wettelijk gezag met eigen hand te corrigeren en hij doet dat op een tamelijk ge loofwaardige manier. De stunts in de film zijn mager en de span ning rijst niet huizenhoog op. Al met al draagt deze waakzame burger toch zorg voor een rede lijk onderhoudende film die ech ter niet uitmunt in zijn genre. De wedergeboorte van de hor rorfilm die de afgelopen jaren in de bioscopen viel waar te nemen, heeft relatief weinig hoogtepunten opgeleverd. Eén van de regisseurs die zich aan de rand van het gen re verdienstelijk heeft ge maakt is Brian de Palma, wiens werk veelal een aan trekkelijke mix biedt van horror en suspense. "Carrie", zondagavond om negen uur op Nederland 2 te zien, gaat over een leerlinge van een middelbare school, die regel matig het mikpunt is van pes terijen. Zij weet haar rivalen echter met behulp van haar "speciale gave" op bloedige wijze op hun (laatste) plaats te zetten. Veel bloed, weinig subtiliteit. Met o.a. Sissy Spa- eek en een jonge John Tra volta. Meer in de traditie van Hitch cock is Fritz Langs "Secret beyond the door", woensdag avond om elf uur te zien op Duitsland. Vrouw ontmoet man, wordt verliefd, trouwt snel daarna, maar komt dan tot de ontdekking dat haar echtgenoot voor haar een on bekende is met een duister verleden. Op Duitsland 3 tezelfdertijd John TravoFta (foto Ap) (22.05 uur) "La fantöme de la liberté" van Louis Bunuel met de by deze regisseur ge bruikelijk satire op het bur gerdom. Ditmaal niet zozeer aan de hand van een concreet verhaal, maar met een reeks losstaande surrealistische scènes. Met onder meer Pic- coli, Vitti, Lonsdale en Pisier. Belgie 1 vertoont vrijdagavond om tien voor half negen "The goodbye girl" van Herbert Ross. Richard Dreyfuss kreeg een Oscar voor zyn rol in deze Neil Simon-achtige lichtvoetige komedie over het kat- en muisspel tussen twee partners. Het Kijkhuis geeft volgende week een overzicht van de "nieuwe Turkse cinema" in de belangstelling gekomen door het succes van "Yol". Maandag: "De boze geesten van de Eufraat" van Korhan Yurtsever. Een arme boer komt in conflict met de plaat selijke machthebber, die uit is op zijn vrouw. Dinsdag: "Sürüvan" van Zeki Okten" Yol-regisseur Yilmaz Güney. Een schaapherder komt voor het eerst van zijn leven in An kara en ondekt daar op ver pletterende wijze de nieuwe cultuur. Woensdag: "Düs- man", eveneens van Zeki Ok ten en ook op basis van een scenario van Güney. Een spiegel van de Turkse samen leving, waarin een man na zijn opleiding zonder werk blijft. Alle voorstellingen be ginnen om 20.00 en 22.15 uur. In de kapelzaal van K O dins dagavond 20.00 uur "Mephis- to" van Istvón Szébo, geba seerd op de roman van Klaus Mann, die in '33 het Duitse fascisme ontvluchtte. Het is het verhaal van een Duits ac teur die het fascisme voor lief neemt, omdat hij zijn carrière belangrijker vindt.iHet wordt ongewild het symbool van Deneuve (Foto AP) het Nazi-bewind, dat hem uit eindelijk toch kapot maakt. Zijn uitgangspunt "Ik ben maar een acteur" blijkt niet voldoende geweest te zijn". Zoals het Leidse alternatieve filmcircuit in zijn geheel, be steedt ook het Filmhuis van het Vrijetijdscentrum aan dacht aan het fascisme. Mor gen en zaterdag wordt "Der starke Ferdinand" gedraaid van Alexander Kruge over de omstreden actviteiten van de veiligheidschef van een grote onderneming (21.15 uur). Woensdag en donderdag is "Le dernier metro" van Truf- faut te zien, met Deneuve en Depardieu. Artiestenverzet in bezet Parijs. (20.00 en 2215 uur). BLIJVERS "De Gendarme in paniek" - Louis de Funes voor het laatst als driftkik ker, Euro 2, Alphen. "Gandhi" - Schitterend portret van Indiase leider, Studio, Leiden. "First Blood" - Vietnam-veteraan vecht zich letterlijk door de samen leving, Trianon, Leiden, Euro 1, Al phen. "Garp" - Tragi-komedie punctueel verfilmd, Lido 2, Leiden. 'The Verdict" - Paul Newman over treft zichzelf als advocaat-aan-la- ger-wal, Lido 3, Leiden. "De vierde man" - Lof voor verhoe- vens verfilming van Reve, City 4, Katwijk. (OP)NIEUW 'De man met het dodelijke oog" Griezel waart rond, Lido 1, Leiden. "Kentucky fried movie" - Fragmen tarische parodie op televisiemaken. Euro 4, Alphen. 'The Shining" - Horror met Jack Ni cholson, City 1, Katwijk. "The early days" - Oude western, Ci ty 1, Katwijk. "Dragon player" - Avontuur met draakje, City 2, Katwijk. 'The Canonball run" - Auto-perike- SEXFILMS 'Tiffany's lust" - Rex, Leiden. "Meisjes van St. Tropez" - City 4, Katwijk. Nachtfilms "De lusten van Anna" - Rex, Leiden. "Een ondeugende zomer" - Euro 1, Alphen. "De rommelwinkel" - Euro 2, Alphen "Operation Vigilante" - Euro 3, Al phen. "Kentucky fried movie" - Euro 4, Al phen. DEN HAAG "Gandhi" - Asta (463500), al. "De gendarme in paniek" Bijou (461177), al. 'Tootsie" - Calypso (463502), al. "An officer and a gentleman" - Baby lon 1 (471656), al. "Five days one summer" - Babylon 2, "Best friends" Babylon 3, al. W'Who dares wins" - Cineac 1 (630637), 12 jr. "The Verdict" - Cineac 2,16 jr. "Vroeger kon je lachen" - Cineac 3, al. "Aas der azen" - Du Midi (855770), al. "Don Giovanni" - Du Midi, 16 jr. "Ben Hur" - Euro, al. "Frances" - Metropole 1 (456756), 12 jr. "Sophie's choice" - Metropole 2,16 jr. 'Tootsie" - Metropole 3, al. "De vierde man" - Metropole 4, 16 jr. "Dark Crystal" - Metropole 5. 16 jr. "The Missionary" - Odeon 1 (462400), al. "First blood" - Odeon 2, 16 jr. "Sophie's choice"- Odeon 3, 16 jr. "The Verdict" - Odeon 4,16 jr. "Come back to five it dime Jimmy Dean Jimmy Dean" - Odeon 5,16 jr. "Liefde zonder schaamte" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Neon Nights" - Le Paris 2,18 jr. "Uiterste verrukking" - Le Paris 3,18 jr. "First blood" - Passage (460977), 16 jr. AMSTERDAM "An officer and a gentleman" - Alfa 1 (278806), al. "Bloodbrothers", "American gigolo" en "Yanks" - Alfa 2, 16 jr. "E.T." - Alfa 3, al. "Best friends" - Alfa 3, 12 jr. "Six weeks" - Alfa 4, al. "Sophie's choice" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Herr Bockerer" - Alhambra 2 (233192), 16 jr. "Gandhi"- Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'Tootsie" - Calypso 1 (266227/234876), al. "De gedarme in paniek" - Calypso 2, al. "Love you"- Calypso 3, 18 jr. "Gestroomlijnde poesjes" - Centraal (248933), 18 jr. "Vrfjdag de 13de, deel 2" - Cineac Damrak 1 (245648)', 16 jr. "Op de rand van alles" - Cineac Dam rak 2, 16 jr. "De vierde man" - Cineac (243639), 16 jr. "Fanny it Alexander" - Cinecenter (236615), 16 jr. "The Deerhunter" - Cinecenter (236615), 12 jr. "Vroeger kon je lachen" - Cinecenter, al. "La notte di San Lorenzo" - Cinecen ter. 16 jr. "Charlotte" - Cine D, al. "Who dares wins" - Cinema 1 (151243), 12 jr. "2001 - A space Odyssey" - Cinema 2, 16 jr. "The Missionary" - City 1 (234579), al. "Sophie's choice"- City 2, 16 jr. "The chosen" - City 3, al. "Scrubbers" - City 4, 16 jr. "Coup de torchon" - City 5 16 jr. "Come back to five it dime Jimmy Dean Jimmy Dean" - City 6, 16 jr. "First blood" - City 7, 12 jr. "L'Importance e'est d'aimer" - Des- met (226551), 16 jr. "They all laughed" - Leidsepleinthea- ter (235909), al. "Liefde zonder schaamte" - Parisien (248933), 18 jr. "Who dares wins" - Rem brand tplein- theater 1 (223545), 12 jr. "First blood" - Rembrandtpleinthea- ter 2 (223545), 12 jr. "36 dodelijke karateslagen" - Rex (246132), 16 jr. "Nighthawks" - Saskia (244152). 16 jr. Retrospectief Paul Schrader - Studio K( 231708), 16 jr. "Les 400 coups" - Kriterion (231708), 16 jr. "Come back to five it dime Jimmy Dean Jimmy Dean", "Wilde aarbei- den", "Die Freundin" - The Movies (245790), 16 jr. "Frances" - Tuschinki 1 (262633), 12 jr. "Vroeger kon je lachen" - Tuschinski 2. al. 'Tootsie", Tuschinski 3. al. "Dark Crystal" - Tuschinski 4, al. "The Verdict" - Tuschinski 5, 16 jr. "An officer and a gentleman" - Tu schinski 6, al. "The world according to Garp" - De Uitkijk (237460), 12 jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 21