c
c
c
"Wozzeck"
boeiend
en tijdloos
C
"De Tafel"
overtuigt
niet echt
Wonderlijke mengeling kitsch en dansplezier
Opvallende presentatie
bij Eenakterfestival
Balanchine overleden
J
D
MAANDAG 2 MEI 1983
LEIDEN - Het idee lijkt aar
dig. In navolging van de
Franse actrice Michèle Fou-
cher een toneelstuk maken
over het leven van een aantal
(Nederlandse) vrouwen. Deze
fragmenten omkleed met ge
deelten uit de opera 'La Cene-
rentola' van Giochino Rossi-
Maar of het nu komt, doordat
Anna Ronk en Djoeke Veenin-
ga de interviews met de huis
vrouwen te fragmentarisch
hebben uitgewerkt of door de
nauwelijks merkbare marke
ringen tussen monoloog, dia
loog, dromen en bekentenis
sen: 'De Tafel' in het LAK
was niét goed.
Yvonne Petit, als de actrice, die
het namens de geïnterview
den zaterdagavond allemaal
in het LAK-theater mocht zeg
gen, overtuigde niet. Er
wordt wel emotie getoond,
maar niet op een manier, die
de toeschouwer ontredderd
achterlaat.
Bovendien gaat Yvonne Petit
tweemaal een wat snibbige
dialoog aan met twee toe
schouwers uit de zaal. Die
toeschouwers antwoorden
dan wel zo vriendelijk moge
lijk, maar het kon voor de
overige toeschouwers (en ac
trice Yvonne Petit) niet onop
gemerkt blijven, dat die te op
dringerige benadering nau
welijks op prijs werd gesteld.
Bovendien lijkt 'De Tafel' als
'middelpunt van het binnen
leven' net zo willekeurig als
de stelling, dat de 'auto' het
middelpunt van het buitenle
ven zou zijn.
Nee, het was niet goed. We gaan
dan gemakshalve maar even
voorbij aan het onsmakelijke
endeldarm-verhaal, dat met
wat eleganter symbolieken
ook z'n uitwerking heus niet
gemist zou hebben. Sommige
verhalen zijn zelfs uitermate
langdradig en per definitie
niet boeiend.
Het is Yvonne Petit dan wél-
licht niet écht kwalijk te ne
men, dat ze niet veel met de
tekst kan doen. Na vijf kwar
tier (zonder pauze) boog
Yvonne Petit voor het pu
bliek. Veel langer had het echt
niet moeten duren.
BERT KOEKEBAKKEfi
Kunst
LEIDEN - Sinds mevrouw Hen-
drichs in de zomer van het vorig
jaar de leiding van haar ballet
school overgaf aan Noes Fiolet,
is er heel wat veranderd aan de
Hooglandse Kerkgracht in Lei
den. De oude, vertrouwde Leidse
balletschool is veranderd in een
jong en dynamisch "jazz center".
De tutu's van Zwanenmeer zijn
verruild voor de joggingspakken
van Toppop.
N7 Jazz Center gaf gistermiddag in
de schouwburg de eerste uitvoe
ring in Leiden. Een leerlingen-
uitvoering kun je deze voorstel
ling moeilijk noemen, want het
N7 JAZZ CENTER
grootste deel van het programma
werd gedragen door de danslera-
ren van de school, en door de
meisjes van de N7 Dance Com
pany, het showballet van Noes
Fiolet. Het resultaat was een
voorstelling, die een wonderlijke
mengeling van ordinaire kitsch
en aanstekelijk dansplezier
bood.
De dansschool van Noes Fiolet
lonkt nadrukkelijk naar de glit
ter en glamour van de showbiz.
Dat kwam vooral tot uiting in de
professionele inbreng bij de uit
voering. De N7 Dance Company
is een soort imitatie van de Dolly
Dots, die met een Nederlandse
cover van "Fame" zelfs de hitpa
rade wil bestormen. Het aandeel
van de dansleraren was zeer wis
selend. Sommige dansen zou je
eerder in een plakkerige nacht
club, dan tijdens de leerlingen-
uitvoering van een balletschool
verwachten.
Hanka van de Vlier praatte de ver
schillende onderdelen vlot aan
elkaar en bleek, net als de pre
sentatrice van het songfestival,
daarnaast ook nog te kunnen
dansen. Haar pantomimestuk
was trouwens een v^n de aardig
ste onderdelen van het program-
Tussen al die schone schijn zonken
de bijdragen van de Leidse en
Rotterdamse leerlingen een
beetje in het niet. Ook daar lag de
nadruk op show- en discodans,
op leuke, door de leraren ge
maakte choreografieën. Daar
naast mag de show van de tap-
dansers niet onvermeld blijven.
Bij N7 in Leiden wordt ook nog
aan klassieke dans gedaan, blij
kens de uitvoering bovendien op
een zeer aanvaardbaar niveau.
Voor ouders en kennissen leverde
dit spektakel kennelijk een zeer
bevredigende middag op. Toch
wekte het programma als geheel
de indruk dat de leerlingen mee
hielpen om de docenten in staat
te stellen hun kunsten te verto
nen. Dat is eigenlijk een beetje
de omgekeerde wereld.
ARIEJAN KORTEWEG
LEIDEN Een opvallend oorspronkelijke presentatie markeerde
zaterdagavond in het Imperium-theater aan de Oude Vest in
Leiden het Eenakterfestival.
Leden van de Leidse Balletschool waren daar in belangrijke mate
voor verantwoordelijk. Een heterogene groepspresentatie, waar
bij het identieke bewegingsmóment synoniem bleek aan een mooi
ingekleurd visitekaartje.
Zo werd het sfeervolle 'Love don't live here anymore' van Rose
Royce gebruikt a Is basisthema voor de danschoreografxe 'Blok
jes'. Ook een compositie van Steve wonder's 'Songs through the
key of life' en een Queen-compositie stonden garant voor opval
lend orginele dansimpressies.
Manon Desaar en Esme Wiggers completeerden deze presentatie
van de Leidse Balletschool, waarbij een vertederende 'IJsberen-
dans' door jeudige balletleerlingetjes het gedeelt voor de pauze
afrondde.
Na de pauze de eenakter "Brand' van Pavel Kohout, geregisseerd
door Kees Visser en in twee van de belangrijkste rollen Manita
v.d. Berg (Jartsji) en Johan van Amerom (Jan Engel). Pavel
heeft in 'Brand' op een cynische manier de corrupte aan de kaak
gesteld. Dit ook internationaal voortwoekerend kwaad door Pa
vel Kohout in iets meer dan een uur vertolkt door een weerzin
wekkend corruptie brandweercommandant, een brandschadeta
xateur en twee brandweermannen.
Een compliment voor Kohout, die een abstract begrip als 'corrup
tie' zo meesterlijk tot concrete, op het toneel herkenbare, begrip
pen kan herleiden.
Wat deed Imperium met de tekst? In elk geval genoeg om de herha
lingen tijdens het Eenakterfestival te rechtvaardigen. De vrij
bescheiden speelruimte doet je overigens wel geregeld de wenk
brauwen fronsen. Er moet vaak (ook tijdens de dansimpressies)
op zo'n onesthetische wijze geïmproviseerd worden.
Knap in de spelontwïkkeling is de zich steeds weer bij het publiek
wijzigende indruk van het 'plot'. Imperium hanteert de tekst vrij
strak; wordt weinig gesouffleerd en het micro-theater geeft de
dragende rollen voldoende ruimte om geloofwaardig te blijven.
BERT KOEKEBAKKER
Vermaard choreograaf
NEW YORK (UPI) De bekende was al maanden ziek. Hij was
choreograaf George Balanchine een van de eerste choreografen
is zaterdag op 79-jarige leeftijd voor musicals op Broadway en
overleden. films in Hollywood. Zijn be
kendste werken zijn "De verlo-
Balanchine, die bijna veertig jaar ren zoon" (1929), de "Notenkra-
geleden met Lincoln Kirsten het ker" (1954) en "Don Quichote"
New York City Ballet oprichtte, (1965).
SCHEVEN1NGEN - Een "Wozzeck" in de regie van Götz Friedrich zou
overal in het buitenland als een bijzondere gebeurtenis worden be
schouwd, maar hel operapubliek liet het vrijdagavond bij de premiè
re in Scheveningen op beschamende wijze afweten.
Alle thuisblijvers hadden echter
ongelijk, ook de vele liefhebbers
van uitsluitend het traditionele
repertoire, die de muziek van Al-
ban Berg nog steeds "niet mooi"
vinden.
Dirigent Kazimierz Kord zorgde
namelijk met het Radio Filhar
monisch Orkest voor een vertol
king die deze partituur juist ver
rassend welluidend maakte en
eerder herinneringen opriep aan
Mahler en de jonge Schoenberg
dan aan andere werken uit de
zgn. Weense school.
Deze tamelijk symfonische bena
dering, eiste in sommige scènes
wel een maximale krachtsin
spanning van de zangers, maar
hiertoe bleken zij vrijwel zonder
uitzondering opgewassen.
Kennelijk had de regie van Frie
drich minder inspirerend ge
werkt, want de scenische presta
ties bleven daarbij een beetje
achter. Vooral in de karakterise
ring van de in zijn carrière mis
lukte-dokter door Pieter van den
Berg en de ijdele maar ploertige
tamboermajoor door Jan Blink-
hof. De bariton Bodo Brinkman
gaf de titelrol precies wat deze
hebben moet: zijn donkere bari
ton straalde eenvoud uit en ook
zijn spel was zo strak mogelijk,
waardoor de kern van zijn tra
giek in alle helderheid bloot
kwam te liggen.
In zijn regie vermeed Friedrich een
ideologische opstelling zoveel
mogelijk en hij probeerde vooral
de menselijke aspecten naar vo
ren te halen. Wel was het milita
risme op het toneel rijkelijk aan
wezig, maar niet als aanklacht.
Eerder als decor waartegen de
tragedie van Wozzeck nog schrij
nender en begrijpelijker werd.
Die nadruk op het humane as
pect bleek ook uit de decors en
kostuums van Andreas Rein-
hardt en Jan Skalicky, die een ei
genaardige mengeling vormden
van verleden (de kostuums), he
den (neon-buizen) en toekomst
(een futuristische decorconstruc
tie). Hierdoor slaagde Friedrich
er op bijzonder overtuigende wij
ze in het Wozzeck-verhaal los te
maken van zijn historische con
text en het een algemene geldig
heid te geven: het kan zich in el
ke periode opnieuw afspelen.
Het resultaat was zowel drama
tisch als muzikaal een uitermate
boeiende voorstelling die in Am
sterdam op 3, 5, 8, 9 en 11 mei
nog kan worden bezocht. Bodo Brinkmann en Karan Armstrong in Wozzeck
PAUL KORÊNHOF
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "Tootsie". da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30,
19.00 en 21.15 uur. al.
LIDO 1 (124130): "The Verdict", da.
14.30, 19.00 en 21,15 uur, zo. ook
16.45, 16 jaar.
LIDO 2: "Garp", da. 14.30, 19.00 en
21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 jr.
LIDO 3: "Pixote", da. 19.00 en 21.15
uur, do. vr., ma. en di. ook 14.30
uur. 16 jr.
Fam. voorstelling: "Als je begrijpt
wat ik bedoel", za., zo. en wo. 14.30
uur, zo. ook 16.45 uur.
LIDO 4: "Vroeger kon je lachen", da.
14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook
16.45 uur, al.
STUDIO (133210): "Gandhi", da.
14.00 en 20.00 uur, al.
TRIANON (123875): "First Blood",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. en
ma. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur,
12 jr.
REX (125414): "Sweet dreams", da.
14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Meisjes die uit de
schoot klappen", vr. en za. 23.30
Blcacopen
Bioscopen Alphen
(voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "First Blood", do, ma, di en
wo. 20.00 uur, vr. tm. zo. 18.45 uur
en 21.00 uur, za. en zo ook 14.00 uu-
r,12 jaar.
Nachtvoorstelling: "Een ondeugende
zomer", za. 24.00 uur, 18 jaar.
Euro 2: "De gendarme in paniek",
do.,
a., di.
20.00 i
Nachtvoorstelling: "Een nacht met
jonge meisjes", za. 24.00 uur, 18 jr.
EURO 3: "Tiger Joe", do., ma., di. en
woe. 20.00 uur, vr. tm. zo. 18.45 en
21.15 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Sjors en Sjimmie",
za.en zo. 14.00 uur. al.
Nachtvoorstelling: "Tiger Joe", za.
24.00 uur, 16 jr.
EURO 4: "Fame", do., ma., di. en woe.
20.00 uur, vr. za en zo. 18.30 en 21.15
uur, za en zo. ook 14.00 uur, al.
Bioscoop Voorschoten
(voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "Young doctors in lo
ve". do. 21.00 uur, vr. en za. 21.30
uur, zo. 18.30 uur, 12 jr.
"Als je begrijpt wat ik bedoel", vr.
19.30 uur, za. en zo. 14.00, 15.45 en
19.30 uur, di. 20.15 uur, al.
Bioscopen Katwijk
(voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "The Shining", do. 14.45 en
20.00 uur, vr. za, zo. 14.45, 19.00 en
21.15 uur. ma. en di. 20.00 ur, woe.
14.45 en 20.00 uur, 16 jr.
CITY 2: "Annie", zelfde tijden als Ci
ty 1, al.
CITY 3: "De vierde man", zelfde tij
den als City 1, 16 jaar.
CITY 4: "Butterfly", do. 14.45 en 20.00
uur, vrij. 14-45, 19.00 en 21.15 uur,
18 jr.
"Hapy birthday", za. en zo. 14.45,
19.00 en 21.15 uur, ma.en di. 20.00
uur, woe. 14.45 en 20.00 uur, al.
LEIDEN
Openbare Bibliotheek, Nieuwstraat 4
Teken aan de wand', fototen
toonstelling over fascisme, t/m 4
mei, tijdens openingsuren.
Rijksmuseum voor Volkenkunde,
Steenstraat - 'In der minne schik
ken', t/m 4 juli, di. t/m za. 10-17, zo.
13-17 uur.
LEIDEN - Holiday Inn, Haagse
Schouwweg 10. Foto's Ruud Slagmo
len, tot 26 mei dagelijks.
Museum Boerhaave, Steenstraat la -
Antoni van Leeuwenhoek, tot 1
t/m za. 10-16 uur e
Exposities
16 i
Rijksmuseum van Geologie en Mine
ralogie, Hoogl. Kerkgracht 17 -
'Energie uit eigen bodem', t/m 4 au
gustus, ma. t/m vrij. 10-17 uur, zo.
14-17 uur.
Stadsgehoorzaal, Breestraat - Schil
derijen van Fred Hansen, tot 1 mei,
tijdens evenementen.
Galerie De Oude Rijn, Stille Mare 4 -
litho's van Corneille, zeefdrukken
Kees van Bohemen, beeldhouw
werken Hans Bos, t/m 31 mei, dag,
10-18 uur en zond. 11-18 uur.
De Lakenhal, Oude Singel 28 Me
chanisch speelgoed, tot 23 mei, di.
t/m za. 10-17 uur en zond. 13-17 uur.
Galerie Denise Stephan, Bakkersteeg
18 - Tekeningen Jan Vegter, schil
derijen en keramiek Cor de Zwaan,
tot 16 mei, vr. t/m zo. 13.30-17.30,
ook na tel. afspraak (tel. 132319).
Galerie De Muren - Ammonslaan 36, ex
positie "100 jaar kunst op papier",
werk van vele kunstenaars, tot 2/5,14-
18 en 20-22.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat, tentoonstelling "Bhoe-
tan, land v.d. vreedzame draak", tot
22/8, di t/m za 10-17 uur, zo. 13-17 uur.
Kunstcentrum Lange Voort - plastie
ken, foto's, kleuretsen en abstracte
werken, tot 29/5, di, woe, do, vr van
13.30-17.30 uur, vr ook 19-21 uur, za
12-17 uur.
LEIDERDORP
Gemeentehuis, Statendaalder -
wandkleden Corrie v.d. Kroft tot 11
mei, ma. t/m vrij. 8-17 uur, do. ook
19-21 uur.
Muzenhof, Gordijnsingel goua
ches Frits Huysman tot 18 mei, ma.
t/m vry. 14-18 uur, za. en zo. tijdens
aktiviteiten.
Leythenrode, Hoogmadeseweg 55 -
wandkleden Ans Trago tot
27 mei, dag. 10-20 uur.
VOORSCHOTEN
Ambachtshuis, Voorstraat - Werk
van Voorschotense Kunstkring, tot
WASSENAAR
Auberge De Kievit - Schilderstuk
ken C.A.A. v.d. Velde tot 29 april,
di. t/m zo. 9-12 en 15-19 uur.
WARMOND
Galerie De Pomp, Dorpsstraat 38 -
Lidy Beumer (poppen) en Ineke
Bergh (point, tekeningen), tot 2
mei, di. 19-21; wo. 10-12 en 14-16,
do., za. en zo. 14-16 uur.
Het Oude Raadhuis, Dorpstraat 36
Werk van de teken- en schilder-
groep Ben Vernimmen, tot 6 mei,
wo., do. en zo. 14-16 uur, za. 11-16,
di. 19-21 uur.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Acade
misch Ziekenhuis behalve van dins
dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur
(Diaconessenhuis) en van vrijdag
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur;
met uitzondering van:
de kinder- en jongerenafdeling: da
gelijks van 14.00 uur tot 19.00 uur.
de afdeling intesieve zorg: uitslui
tend na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedisch Advies Centrum:
Blessurespreekuur: Elisabethzieken-
huis Leiderdorp, 's maandags van
19.30-20.30 uur.
Bezoekuren St. Elisabeth-gieken-
huis:
Volwassenen: dagelijks van 14.00-
Ziekenhuizen
14.30.-14.45
18.30-18.45
14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse
afd. dagelijks van 11.15-12.00 uur, van
14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en
van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30
Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-
18.30 uur.
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14.00-14.80 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur.
Academisch ziekenhuis
Tel. 269111
Voor alle patiënten (behalve kinde
ren) zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.30 uur.
Avondbezoekuur afdeling Verlos
kunde 18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks van
f Bezoek aan ernstige patiënten
Wanneer voor ernstige patiënten
doorlopend bezoek wordt toegestaan
kan de hoofdverpleegkundige hier
voor speciale kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-
19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdelingen
Elke dag 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.00 uur. (Alleen voor ouders van
kinderen kan er een afwijkende tijd
Alphen aan den Rijn
Rijnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15.15
uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra
bezoek voor de hartbewaking: 's och-
avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde
ling 's middags 14.30-15.30 uur, 's
middags alleen voor ouders 14.30-
&S'JP6SA&É N
i6s<=> Be&gRi&e- 1
6t,INi>lSKIN& IN 00 O&tK.
jj pguaTNig-r
"m....
PINDA-CHUTNEY
Gebruik een keuken
machine om 150 gram
versgeraspte
gember of 2 theelepels
eetlepel
gember
gemberpoeder. 2 theele
pels sam"
theelepel
Te wachten op eert
knappe jongen
om mee te
trouwen
Eens goed onderzoeken
uiker en 2 dl
Laat het geheel nu
len. Laat deze chutney
voor gebruik minstens
een week staan. Smaakt
uitstekend by Indonesi-
wens ook bg geroosterd
Aingehakte nootjes
lud^lieuius
2 mei 1983
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- Z.M. de Koning (Willem III,
Red.), in admiraals-uniform,
en H.M. de Koningin (Emma,
Red.), in brons fluweel, hebben
gisteren de opening der Ten
toonstelling te Amsterdam bij
gewoond. De belangstelling
was indrukwekkend, vooral
voor het hoofdgebouw, waar
van het bepaald moeilijk is zich
van de uitgestrektheid een juist
begrip te maken. Stel u een der
grootste zalen van ons land
voor, b.v. de groote zaal van het
Paleis voor Volksvlijt, en ver
beeldt u een twaalftal dergelij
ke zalen naast elkander, dan
benadert men den omvang van
het hoofdgebouw. In dit gebouw
exposeren de volgende landen:
Nederland, België, Nieuw-
Zuid-Wales, Victoria, Enge-
lisch-Indië, China, Engeland,
Italië, Zweden en Noorwegen,
Denemarken, Rusland, Jamai
ca, Mauritius, Spanje, Oosten-
rijk-Hongarije, de Fransche ko
loniën, Frankrijk, de Ver. Sta
ten van Noord-Amerika, Japan
en Duitschland. Echt interna
tionaal dus! De Koning vertoef
de op het terrein en in enkele ge
bouwen van een uur tot kwart
voor vieren. Z.M. onderhield
zich nog met generaal Van der
Heyden en betuigde herhaalde
lijk zijn groote tevredenheid
met de tentoonstelling. Op het
terrein zelf hadden muziek-uit-
voeringen plaats en in de stad
heerschte eene ongewone druk
te. zoo zelfs dat op sommige
punten de passage door de vele
rijtuigen gestremd was. Óntel-
baren, vooral ook voetgangers,
dromden door de feestelijk ge
tooide straten naar het tentoon
stellingsterrein aan de Stad
houderskade bij het Leidsche
Plein.
Vijftig jaar geleden.
- Onlangs zijn vier Britsche
koopvaardijofficieren door
Chineesche zeeroovers ontvoerd
van een schip ter reede van
Tsjwang. Een van hen keerde
later te Tsjwang terug om de ei-
schen der roovers over te bren
gen. Naar thans gemeld wordt
zijn bij een gevecht tusschen de
ontvoerders en een andere ban
dietenbende de drie Britsche
scheepsofficieren gedood.