„Ik kan hier doen wat ik wil" Tijd voor programma met 'gewone' mensen u FiTil ij 1>1 Onverzadigbare Emmanuelle is niet opwindend TV-rubriek -C Ria Bremer houdt 'vinger aan de pols' bij AVRO EO en VPRO: genoeg leden voor B-status? Hoofdrol voor Monique van de Ven ZATERDAG 30 APRIL 1983 Radio - tv - kunst door Nico Scheepmaker Herinnert u zich die oude dame nog die een paar weken gele den bij Soiya in het program ma zat? Zij was actief in het be- jaardenwerk. Haar naam, Keetje Ruizeveld, had ik nog nooit eerder gehoord. Toch ontpopte zij zich als een geesti ge vrouw met veel persoonlijk heid, die zich uitstekend wist uit te drukken, precies wist te zeggen wat ze bedoelde, kort om: een uitgesproken televi siepersoonlijkheid. Ik heb jaren geleden al wel eens geschreven dat ik, als ik pro grammamaker bij de televisie was, zulke mensen, die er op eens, al was het maar enkele minuten, tussenuit springen, ogenblikkelijk in een kaartsys teem zou opbergen voor een volgende keer. Of voor een dis cussieprogramma, zoals we dat nu nog steeds op de radio ken nen („Welingelichte kringen"), en zoals we dat vroeger kenden en hogelijk waardeerden in dat programma waarvan de naam me nu even niet te binnen wil schieten, maar waarin H. M. van Randwijk, mr. Cammel- beeck, ds. Buskes, Fenna v.d. Burg en misschien nog wel wat mensen hiin mening gaven over de meest uiteenlopende onderwerpen. Ik geloof zeker dat zo'n programma ook nu nog reden van bestaan heeft, want er zijn altijd hete hangij zers, topics of the day, waar over wel in de hoofdartikelen en de columns in de kranten een mening wordt gegeven, zo dat de méér-kranten-lezer ze met elkaar kan vergelijken om zijn eigen oordeel daaraan af te wegen, maar waarover op de televisie wordt gezwegen. Stel nu dat er deze visdag zo'n forum op de televisie was ge weest, met twee vrouwen en twee mannen die in staat zijn zich helder en concies uit te drukken, en die erom bekend staan dat zij er niet voor terug schrikken een onomwonden en veelal prikkelende mening uit te dragen, dan zouden zij, onder leiding van een hermaf- rodiete voorzitter, toch in ieder geval over de dagboeken van Hitier hebben gepraat, over het vertrek van kroonprins Willem Alexander naar een school in Wales hoewel hij zijn eigen Ne derlandse school nog niet afge maakt heeft, over Duisenbergs bezwaren tegen een 32-urige werkweek, over de vaak veel te hoge tarieven van de gemeen ten en hun onderlinge verschil len, en over de film van Bert Haanstra over Simon Carmig- gelt, die de forumleden tevo- ren te zien zouden hebben ge kregen. Reken maar dat dat leuke en toch goedkope programma's zijn! Natuurlijk wordt er al heel wat afgepraat op de televi sie, bij Sonja en Aad, en bij Ivo en Van der Meyden, en bij Ad 's-Gravesande niet te vergeten, en bij Koos Postema, en ga zo maar door, maar dat zijn toch allemaal anders geaarde pro gramma's dan ik bedoel. Er zit ten wel onderdelen in van zo'n forumdiscussie met een vast panel, er wordt ook wel over actuele zaken gesproken, maar toch niet op zo'n opiniërende en discussiërende wijze als in dat programma dat mij voor ogen staat. Nu we het toch over praatpro gramma's hebben: ik vond de aflevering van „Laat ze maar praten" waarin Koos Postema met Bob van der Stok een soort „Dit is uw leven" opvoer de, uitermate interessant. En gelandvaarder, RAF-piloot, neergeschoten boven Frank rijk, gevangen genomen, in de befaamde „Great Escape" met 76 anderen ontsnapt door een tunnel te graven, als enige met nog twee Noren uit handen van de Duitsers gebleven, op nieuw, maar nu via Frankrijk en Spanje naar Engeland geto gen, opnieuw RAF-vlieger maar nu als commandant, en dan na de oorlog voor arts ge studeerd en momenteel in Ho- noloeloe werkzaam in een zie kenhuis voor zwaar gehandi capten. Wat een leven! En dan toch nog heel vereerd als Prins Bemhard even langs wipt! Spiekbriefjes En nu we het toch over inter views hebben: het moet ge zegd dat Henk van der Meyden zich voor zijn interview in To kio met onze semi-landgenote Audrey Hepburn zeer terdege had voorbereid, zonder spiek briefjes in staat bleek de ene vraag na de andere af te vuren, en op de juiste momenten ook fragmenten uit films kon noe men die in het gesprek pasten. „In den Arsch kriechen" noe men de Duitsers de wijze waar op hij „celebrities" gewoonlijk interviewt, maar in dit geval wist hij die slechte gewoonte, zeker voor zijn doen, tot een minimum te beperken. Audrey Hepburn zelf (zij was en is echt een goede actrice, merkte ik nu weer eens uit de getoonde frag menten en de film „Charade"!) had trouwens genoeg belang wekkende dingen te vertellen om dit vraaggesprek tot een succes te maken. Ten slotte nog twee opmerkin gen: de Banana Split Show was dit keer de minste van de serie (omdat er ook andere op- het-verkeerde-been-zetters ge bruikt waren dan vaste man Gerard van Lennep?), en Cees van Ede had in Cinevisie een uitstekend en amusant inter view met regisseur Peter Gree- naway. De rente wordt maandelijks op uw bankgirorekening gestort Looptijd 5 of 10 jaar. Min storting f15.000,- Rente: Q/ ifO/0 Effektief7,87% leidse spaarbank 5 Df DICHT BIJ HUISBANK HILVERSUM (GPD) - Veronica, die in mei een groot deel van de zendtijd met speelfilms vult, moest de eerste, „Hoge hakken, echte liefde", schrappen daar de ze nog niet voor tv-vertoning vrijgegeven kon worden. Om het toch een beetje Hollands te hou den, is nu onze eigen turnster Sylvia Kristel te zien in het ero tisch epos „Emmanuelle 2 de an timaagd". Chique zachte porno voor de zondagavond. Mooie, maar melige Emmanuelle is ditmaal in Hongkong aan de slag. En ook nog even op Bali, waar echtgenoot Jean, een inge nieur, iets te verhapstukken heeft, al lijkt plaatselijke folklore in de vorm van zang en dans de enige onderbreking van hun amoureuze activiteiten te zijn. Want Emmanuelle en het man en vrouwvolk op haar pad gaan er weer fors tegenaan, met tus sen al het frutselen en friemelen door nog voldoende adem voor volzinnen als „Je speelt met de liefde", „Ik hou van gevaar", „We laten elkaar vrij" en „Haar ge noegen is mijn genoegen". Vrijheid-blijheid dus. Hoewel de hitsige zeeman Igor een zeperd haalt wanneer hij het toch zo vu rige vrouwtje - koersend naar manlief die zij 63 dagen heeft moeten missen - met een compli mentje probeert te paaien. De onhandigst gefilmde oorvijg al ler tijden straft dat bronstig baas je af. Gelukkig is Emmanuelle aardiger voor het blondje onder deks, dat zo bang blijkt te zijn „voor al die vrouwen" aan boord. De reden: „Ik ben eens gepakt door drie Filippijnse meisjes". De antimaagd, wat dat ook mag betekenen, brengt vingervlug troost. Na het uitbundig weer zien met Jean stort zij zich in seksuele sightseeing; zo bezoekt zij een bordeel dat wel een sta tionshal tijdens het spitsuur lijkt. Francis Lai componeerde er een weelderig wijsje bij, met aan zwellende muziek naarmate de gevoelige zones zich lager bevin den en keiharde klanken als weer eens het hoogtepunt is be reikt. Maar ook dat kan deze door Francis Giacobetti, een fo tograaf, geregisseerde film over absurde mensen en hun lach wekkende avontuurtjes niet op windend maken (Ned. 2, 21.00 uur). Jager, die regisseur en camera man tegelijk is. Steeds meer krijgt „Vinger aan de pols" de trekken van wat zij noemt „een medische talkshow". De onderwerpkeus is oneindig", aldus Ria Bremer. „Als we dat re dactioneel goed begeleiden blijft het best leuk". Hoewel Ria Bremer zichzelf zeker niet rekent tot de deskundigen op medisch gebied, durft ze na twee seizoenen wel de stelling aan dat het voor artsen heel zin nig is om naar haar programma te kijken. „Niet omdat ze er iets van leren, maar ze merken dat er vragen van patiënten komen, en naar wie moeten ze hen dan ver wijzen? Mensen die naar het pro gramma hebben gekeken zitten de volgende dag bij hen in de wachtkamer". Stuif-es-in Het jeugdprogramma Stuif-es-in is voor Ria Bremer een „uitje" in vergelijking met haar vele ander programmatische beslommerin gen. Nog steeds reikt ze met enorm veel plezier De Gouden Stuiver uit, al meer dan 15 jaar. Het programma is in al die jaren niet wezenlijk veranderd. „De kinderen zijn wel veranderd", meent Ria. „Vroeger was een meisje van dertien nog echt een kind, nu jong volwassen. Ik denk dat we een iets jonger publiek krijgen. Maar het karakter van Stuif-es-in passen we niet aan, want de kinderen passen zich aan het programma aan". De omroep is als het ware haar tweede thuis geworden. „In de loop van de tijd dat ik bij de AVRO werkte heb ik drie kinde ren gekregen. Ik was de eerste vrouw die op het scherm met een dikke buik liep", zegt Ria Bre mer. „Dat gaf natuurlijk wel wat problemen in die tijd. Maar ik ben altijd gesteund door de pro grammaleiding". „Ik weet nog dat ik een program ma presenteerde met Ruud ter Weijden toen ik in verwachting was van mijn eerste kind. Plotse ling waren daar de eerste weeën. Iedere keer dat ik Ruud schopte moest hij vlug de presentatie overnemen, 's Nachts om twee uur is het kind geboren". HILVERSUM (GPD) - De Evan gelische Omroep en de VPRO hebben gisteren bij de minister van WVC een aanvraag inge diend voor het verkrijgen van de B-status. Beide omroepen me nen nu over de benodigde ruim 300.000 leden te beschildcen. EO- voorzitter Dorenbos maakte gis teren bekend dat de EO sinds donderdagavond beschikt over 311.000 betalende leden. Dat is 11.000 meer dan nodig is voor de B-status. Uit het accountantson derzoek dat de VPRO vorige week naar haar ledental heeft la ten houden, blijkt dat deze om roep op het ogenblik 335.000 be talende leden telt. In de afgelopen weken heeft de EO een fors aantal, ongeveer 80.000, nieuwe leden gewonnen. Dat is vooral te danken aan huisbezoek van EO-correspondenten in het land. Desondanks is het nog al lesbehalve zeker dat de EO de B- status inderdaad krijgt. Formeel is het aantal van 311.000 leden voldoende, maar in de praktijk zal het mogelijk net niet genoeg blijken. Bij eerdere tellingen van aantallen omroepleden is gebleken dat doorgaans 7 procent van de op gegeven leden afvalt wegens dubbele inschrijvingen of andere administratieve oneffenheden. Bij een steekproef van de EO-ac- countant bleek eerder deze week dat er rekening moet worden ge houden met een afvalpercentage van 4 procent. De marge van 11.000 leden die de EO nu heeft, betekent echter dat de omroep zich slechts 3 procent afvallers kan veroorloven. Desondanks verklaarde EO-directeur Doren bos gisteren alle vertrouwen te hebben in de telling die de minis ter nu moet gaan uitvoeren. AMSTERDAM (GPD) - De actrice Monique van de Ven gaat de hoofdrol spelen in de film „Bran dende liefde" naar de gelijkna mige roman van Jan Wolkers. De opnamen starten aanstaande dinsdag in Villa Betty, een groot huis aan de Amsterdamse Over toom waar de meeste scènes zul len worden opgenomen. Ate de Jong regisseert de film; Rob Houwer heeft de produktie. Ver wacht wordt dat de film in de tweede helft van september kan worden uitgebracht. „Branden de liefde" is de tweede verfil ming van een boek van Wolkers na „Turks fruit", waarin Moni que van de Ven (samen met Rut- ger Hauer) eveneens de hoofdrol voor haar rekening nam. Voor deze film is de keus opnieuw Monique van der Ven: hoofdrol in. 'Brandende Liefde' (foto ANP) op haar gevallen, nadat bijna een half jaar lang video-audities zijn gedaan door in totaal 126 vrou wen. Monique van de Ven bleek voor de als zwaar omschreven rol toch de aangewezen actrice te zijn. door Ton Duin HILVERSUM - Orgaantrans plantaties, tatoeage, glau coom (een oogziekte), de pro blemen van linkshandigen, nierstenen, rouwverwerking. Een kleine opsomming, in willekeurige volgorde, leert dat bijna geen onderwerp wordt geschuwd in de medi sche rubriek „Vinger aan de pols", waarvan de AVRO-te- levisie maandag de laatste af levering van dit seizoen uit zendt. Voor presentatrice Ria Bremer komt daarmee een voorlopig ein de aan een „volslagen slopende" arbeidsperiode. Voorlopig, om dat haar in het najaar - wanneer „Vinger aan de pols" alweer aan zijn derde jaar begint - een nieu we cyclus uitzendingen wacht. Intussen blijft ze ook druk met de presentatie van Televizier Ma gazine en zo eens in de vijf we ken het onverslijtbare jeugdpro gramma „Stuif-es-in", dat inmid dels de respectabele tienerleef tijd van 15 jaar heeft bereikt. Incidenteel draagt ze haar steentje bij aan het NOS-radioprogram- ma „Met het oog op morgen". En als voor haar gevoel daarna nog brandende kwesties onbespro ken zijn gebleven, wil ze nog wel eens een artikel voor het week blad Elseviers Magazine schrij ven. Al met al geen geringe opga ve voor iemand die ook verant woordelijkheid draagt voor de opvoeding van haar drie kinde ren. Volgend jaar precies 25 jaar gele den begon Ria Bremer haar jour nalistieke carrière als jong ver slaggever bij de Friesche Koe rier. Daarna volgden enkele ja ren bij het Noord-Hollands Dag blad en De Volkskrant. Het bleek een goede aanloop tot het omroep-journalistieke werk bij de AVRO-televisie, waaraan ze sindsdien onafgebroken verbon den is geweest. Die honkvast heid laat zich gemakkelijk ver klaren. Ria Bremer: "je gaat met zo'n medisch programma een soort ombuds functie vervullen". (Foto GPD) Ria Bremer: „Iedere keer als ik op een moment stond dat ik weg kon gaan - ik heb aanbiedingen gehad van TROS en NOS, maar dat is al lang geleden hoor - deed ik dat toch niet Ja, ik kan hier natuurlijk doen wat ik wil. Dat is voor mij heel belangrijk". Toen haar man, Bob Bremer, tot voor kort hoofd van de afdeling sport en documentaires bij de AVRO-tv, het idee lanceerde om een medische rubriek te starten, was Ria daar direct glad voor. Dat laat zich raden. Ze kon haar medisch getinte onderwerpen weliswaar telkens kwijt in de ac tualiteitenrubriek Televizier Ma gazine, maar bij de AVRO bleek behoefte te bestaan aan een meer structurele aanpak van dit pro grammaonderdeel. Mede onder invloed van ontwikkelingen in West-Duitsland en bijvoorbeeld het tv-Mekka de Verenigde Sta ten, waar een kabelmaatschappij begon met het uitzenden van uit sluitend programma's over voe ding en gezondheid, 24 uur per dag. Het resultaat mag er zijn: rond 2 miljoen kijkers per uitzending en een waardering van 7,4. Voor een informatief programma uizon- derlijk goed. „Vinger aan de pols" sloeg vanaf het begin aan. Het kan iedere maand rekenen op een betrekkelijk vast aantal kijkers, dat nooit ver af ligt van de 15 procent. Per uitzending komen twee a drie onderwerpen aan de orde, die zo als al is vastgesteld te maken hebben met de medische weten schap in ruime zin. „We hebben eens een interview gemaakt met een 40-jarige vrouw die nog maar heel kort had te leven. De reac ties die we daarop kregen, onge looflijk", zegt Ria Bremer. „Die mevrouw is overladen met bloe men en cadeaus". Een onderwerp als ortho-manipu- latie (een therapeutische behan deling, vooral door het uitoefe nen van trek- en buigkrachten op de wervelkolom, red.) leverde 11.000 reacties op. Ria Bremer: „We hebben al die mensen een folder toegestuurd. Bij de AVRO ontstaat dan zo'n soort reactie van: Ria, wat doe je nou weer"! Stapels post „En dan de post Stapels. Dat zijn natuurlijk allemaal probleemvra gen. Die beantwoord ik zelf, of ik venvijs mensen door. Uit die brieven komen weer onderwer pen. Bovendien is het heel goed te weten wat zo'n rubriek doet, wat je met je uitzendingen te weegbrengt. Je gaat een soort ombudsfunctie vervullen, dat realiseer je je niet als je ermee be gint". Research, keuze van de studioga^- ten, beantwoording van de brie ven en natuurlijk de produktie van het programma. Het zijn der mate tijdrovende zaken dat je er eigenlijk een begeleidende staf voor nodig hebt. Ria Bremer ver richt het werk echter in hoofd zaak alleen, of samen met Cor de 'Ren je Rot' verdwijnt na tien jaar HILVERSUM (GPD) - Het kin derprogramma 'Ren je rot' van de TROS gaat verdwij nen. Op 1 juni wordt de laat ste aflevering van dit pro gramma uitgezonden. 'Ren je rot' werd tien jaar lang door Martin Brozius gepresen teerd. De TROS stopt met 'Ren je rot' omdat zij van plan is een an der kinderprogramma op de televisie te brengen. De pre sentator van dat nieuwe pro-* gramma wordt Hans Kazan, die als goochelaar vaste gast is in 'Ren je Rot'. De titel van dit programma is nog niet be kend. Sylvia Kristel (rechts) als 'onverzadigbare maagd', morgenavond bij Veronica.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 5