iiëyyj@ PLQMI
c
Bowie doet pas op de
"Blitzpop' die het beluisteren waaid is
Schaken
>V
"Local
Heroe":
behoorlijk
geslaagd
werkstuk
>V
ft
Onbestemde
Nasmak maar
wel fraai
ft
TERDAG 30 APRIL 1983
Extra
Onder redactie van Jaap Visser
'True' - Spandau Ballet (Ariola)
'Kudos' - Kudos (Phonogram)
Zo slecht gaat het in het Ver
enigd Koninkrijk dus ook weer
niet. Hoe valt het anders te ver
klaren dat met peperdure mu-
ziekcomputers uitgeruste pop-
groepjes er op het ogenblik net
zo welig tieren als onkruid?
Synthesizerpop is bij onze
westerburen uitgegroeid tot
een volwaardige rage.
Een uitwas van deze modieuze
popstijl is de 'blitz', geprodu
ceerd door lieden uit de 'snelle
hoek', mode-ontwerpers, (re-
clame)tekenaars, (reclame-
)schrijvers enzovoorts. Tot de
muziek 'bekeerde' artistieke-
lingen die zeer veel aandacht
besteden aan het uiterlijk ver
toon.
Toch heeft de 'blitzrage' een paar
bandjes voortgebracht die niet
alleen goed ogen maar waar
ook naar te luisteren valt:
Spandau Ballet bijvoorbeeld
en zeer recentelijk de Kudos.
steltenis van vele 'jetset-aan-
hangers' van het eerste uur pu
bliek bezit geworden. De groep
heeft altijd een geheimzinnig
sfeertje om zich heen ge
bouwd. Er werd slechts opge
treden voor selecte gezelschap
pen wat de groep een grote
schare vijanden opleverde die
beweerde dat de gebroeders
Kemp en de hunnen elitaire
'salonfascisten' zijn en geen le
vende muziek kunnen brengen
Spandau Ballet wil de vijand nu
kennelijk de mond snoeren.
Vandaar de plannen voor een
toernee deze zomer en vandaar
het uitbrengen van een uiter
mate toegankelijke elpee boor
devol ongecompliceerde maar
soms hele fraaie muziek die in
een enkel geval naar smartlap-
perij neigt (de titelsong en
single 'True').
De Kudos roem, eer dan wel
glorie) beweegt zich op hetzelf
de vlak als Spandau Ballet
maar maakt iets meer gecom
pliceerde, fellere en daardoor
meer interrassante muziek.
Het debuutelpee van dit jeug
dige Engelse viertal, afgelopen
zomer opgenomen in de Hil-
versumse Wisseloordstudio's,
belooft veel voor de toekomst
terwijl 'No reaction' een hitge
voelige single is.
JAAP VISSER
Met het merendeel van zijn zes
tien albums is David Bowie
zijn tijd vooruit geweest. De
36-jarige Engelsman David Jo
nes, zoals de eigenlijke naam
van Bowie luidt, heeft een in
drukwekkende reeks gescoord
van platen met verrassende en
vaak vernieuwende popmu
ziek. In artistiek opzicht is hij
een van de allergrootste feno
menen die de moderne muziek
heeft voortgebracht.
Maar met zijn zeventiende lang-
speler doet 'The tin white du
ke' een pas op de plaats en
kijkt hij zelfs over zijn schou
der achterom. Van trendsetter
is hij (even?) trendvolger ge
worden. 'Let's dance' is name
lijk niet veel meer dan een mo
derne disco-elpee. Elektrisch
'geladen' drums ontploffen in
bijna elke groef terwijl het ove
rige instrumentarium bijna uit
sluitend wordt aangewend om
de dansbaarheidsfactor zo
hoog mogelijk te houden. Ge
heel naar de laatste mode dus.
J Wat ook in het huidige tijds
beeld van de popmuziek past,
is de mate waarin 'pakkende'
muzikale thema's worden her
haald. Soms, zoals in het geval
van 'Shake it', tot vervelends
toe.
'Shake it' is trouwens evenals de
titelsong 'Let's dance' een vlag
die de lading uitstekend dekt.
Bowie heeft ons op deze lang-
spelers namelijk opvallend
weinig te vertellen. Niet zo gek
veel meer dan: 'dans de ellende
de wereld uit'. Velen doen hier
nogal ogewonden over. Bo
wie's 'dansboodschap' zou een
welkome levenslustige invals
hoek betekenen in deze doem-
denktijd. Onzin natuurlijk
want er lopen al jaren muzi
kanten rond die niets meer dan
'Dance your sorrow's away'
zingen en die worden wegens
simplisme aan de schandpaal
genageld.
Laten we het er maar op houden
dat Bowie door al zijn artistie
ke nevenactiviteiten (film en
toneel) gewoon geen tijd heeft
gehad om wéér iets vernieu-
wends en verrassends te be
denken. Vandaar dat er nu een
plaat van hem op de markt ligt
met vooral lekkere swingende
en optimistische geluiden. En
daar is verder niets op tegen.
'Let's dance' kan straks op 25
en 26 juni de feestvreugde in
het Feijenoord-stadion alleen
maar vergroten.
'The tin white duke'; van trendsetter tot trendvolger?
(foto GPD)
'Duel' - Nasmak (Plurex)
Het hart op de tong. Recht voor
z'n raap. Twee uitdrukkingen
die geenszins van toepassing
zijn op het uit Brabant af
komstige Nasmak (voorheen
'Nasmaak'). De groep heeft al
drie elpees gemaakt. De mu
ziek is in alle gevallen fraai
doch weinig zeggend, net zo
min als de teksten. Waar Na-
smak voor staat is onduide
lijk, ook 'Duel' kan niet wor
den beschouwd als de ont
maskering, al dacht ik toen ik
de hoes met die twaalf golf
kartonnen maskers onder
ogen kreeg dat ik nu dan toch
eindelijk met een nietsver-
hullend visitekaartje te doen
had. Tegelijkertijd kreeg ik
de bibbers toen ik het masker
linksboven op de hoes her
kende: Hitier.
In elk geval een hoes die
nieuwsgierigheid opwekt. Na
de plaat twee keer te hebben
beluisterd was ik echter nog
geen stap verder. Prachtige
muziek met Oosterse klan
ken, een hypnotiserende mo
notonie en de coördinerende
zweepslagen van drummer
Toon Bressers als belangrijk
ste ingrediënten. Die mono
tonie werkt het sterkst in het
grootste vraagteken van de
plaat'Matter', Debet hieraan
is het producersfoefje van W.
van Middendorp die het ge
luid met een tijgersluipgang
van ver achter tot geheel
voorin uw speakers laat krui
pen. Prachtig, maar de tek
sten, met klagerige zang ge
bracht, zijn abracadrabra: "It
doesn't really matter, any
thing is better". Wat doet er
niet toe? En wat is beter?
Slechts 'Me Rex' en 'Pride of
soul' lichten een tipje van de
sluier op. 'Me Rex' handelt
over een machtswaanzinnige
(zou dat te maken hebben
met Hitiers masker?) die als
maar uitroept hoe machtig
hij wel is en op die manier te
gelijkertijd zijn onzekerheid
uitdrukt. 'Pride of Soul' pro
beert antwoord te geven op
de vraag waaruit de liefde en
de haat voortkomen. Uit een
gevoel van trots dus.
Ik vrees dat de dubbele bo
dems van 'Duel' zo ver onder
in liggen dat ze zelfs voor een
fervent speurder onbereik
baar zullen blijven. Mis
schien zijn er wel helemaal
geen dubbele bodems. Mocht
dat het geval zijn dan luidt
mijn conclusie: mooi maar
veel gedoe om niets.
WIM KOEVOET
Altijd voorzichtig zijn met het
kopen van in elpees verpakte
filmmuziek. Maar al te vaak
houdt elke plaatkant er na
dik tien minuten mee op en al
even vaak wordt veel vinyl
verspild met het oneindig va
riëren van het thema. Verwijt
één kan 'Local Hero' niet ge
maakt worden, verwijt twee
wel.
'Local Hero' is het eerste film
uitstapje van Mark Knopfler.
Producer David Puttnam en
regisseur Bill Forsyth von
den de voorman van Dire
Straits bereid hun werkstuk
muzikaal te behangen en dat
heeft zich nu al commercieel
beloond met het single-suc
ces 'Going Home'.
Wie op basis daarvan besluit tot
de aanschaf van de sound
track zal het in nog een paar
versies tegenkomen. Mark
Knopfler tokkelt het nog
eens op z'n akoestische gi
taar, nog eens op z'n elektri
sche gitaar en ook The Aceto
nes mogen het in een folk-uit-
voering ten gehore brengen.
Dat is natuurlijk teveel van
het goede, ook al staat het
verzamelde muzikale vermo
gen borg voor een behoorlij
ke variatie.
Los daarvan kan 'Local Hero'
als een sfeervolle plaat wor
den gekarakteriseerd. Het
filmverhaal speelt in Schot
land en het ingeschakelde
folk-gezelschap Acetones
mag voor de passende sfeer
zorgen. Soms gebeurt dat wel
erg ingetogen (beide kanten
beginnen zo zachtjes dat je
vreest dat er iets ernstigs met
je installatie is gebeurd),
maar mooi is het wel.
Mooi is ook 'The way it always
starts', het enige vocale (Ger
ry Rafferty) nummer, en
'Boomtown', waarop saxofo
nist Mike Brecker z'n kunnen
mag tonen. Met alle aan
soundtracks klevende be
zwaren, mag 'Local Hero' een
behoorlijk geslaagd werk
stuk genoemd worden.
BART JUNGMANN
Horizontaal: 1. Pijn tijdens de af
was. 8. Onschuldig liefdesspel
tijdens de vakantie. 9. Wezens
uit Gelderland. 12. Hoe je hem
ook keert, hij blijft zo staan. 13.
Op een platte manier bedienen
ze u. 14. Als 12, maar dan
vrouwlijk. 17. Wat geldt als re
gel voor het dier? O, heel ge
woon. 18. Achter het liggen
kon het u wel eens geld kosten.
19. Mopperende jongen in de
scheikunde... 22. en hier
gaat hij nog rijden ook.... 24.
hier is hij nog niet veel vrien
delijker. 25. Onverwarmde ka
mers!. 26. Voor een ouderwetse
behoefte! 29. De spraak van dit
meisje is geheel anders. 30. Wa
gen met geld van papier. 31.
Engel voor de kantoren!
Verticaal: 2. Zo geeft u te kennen
dat u er bent. 3. Net wijf! 4.
Draaiende wielen moet u niet
uitvlakken. 5. Die vrouw is van
mij, riep de boer. 6. Verpak
king er bij in de kuil. 7. Weet
hoe zij is voor de honden. 10.
Hemels kantoor, daar kun je
nog eens bruin bakken. 11. Vis
sers zonder geld nemen u te
pakken. 15. Akkoord, voor de
rommel moet u in dat land zijn.
16. Ons inziens gek om daar an
ders zo'n afgod van te maken.
20. In Goor is het lager onder
wijs altijd in gevecht met ande
ren. 21. Alles bij elkaar een
keur van stenen. 22. Onervaren
kledingstuk. 23. Een dier en
een jongen van wol. 27. Feest
tot het bittere begin! 28. De
eerste stap naar boven.
De prijs van 25,- werd toege
kend aan R. de Jong, Leidse-
weg 455,2253 JG Voorschoten.
De prijs wordt de winnaar toege
zonden.
Oplossingen met vermelding van
"Puzzel" voor donderdag op
briefkaart of in enveloppe zen
den aan Redactie Leidsch Dag
blad, Postbus 54, 2300 AB Lei
den.
De match Smyslov-Hübner is
op trieste wijze geëindigd ach
ter de roulettetafel. Het balletje
besliste dat de taaie verdediger
Smyslov een ronde verder
komt ten koste van de agres
sievere maar slordige Hübner.
Je zou kunnen zeggen dat
Hübner dit aan zichzelf te wij
ten heeft omdat hij diverse
goede stellingen niet heeft ge
wonnen, maar aan de andere
kant is het toch altijd jammer
als degene die het spel maakt
verliest. Bovendien is een hal
ve finale match met Hübner
waarschijnlijk interessanter
dan met Smyslov.
De tegenstander van Smyslov
wordt de winnaar van Ribli-
Torre, een match die op het
moment dat ik dit schrijf nog
aan de gang is met de stand
4-3 voor Ribli. De eerste be
slissing viel in de vijfde partij:
Wit: Torre; zwart: Ribli. I.d4 Pf6
2.Pf3 e6 3.c4 d5 4.Lg5 h6 5. Lf6:
Df6: 6. Pc3 c6 7.e3 Pbd7 8.Ld3
Dd8 9.0-0 Le7 10.De2 0-0 11.Tf-
dl f5 (in een recente partij Bel-
javski-Svesjnikov. USSR
1982 speelde zwart ll...a6 12-
Tacl f5 13.Dc2 Ld6 14.Pe2 Pf6
15.cd5: cd5: met minstens ge
lijk spel) 12.Tabl a6 13.b4 Ld6
14.a4 Pf6 15.Tdcl Pe4 16.Dc2
Ld7 17.b5 ab5: 18.ab5: De7 19-
.c5!? (Anders dan in voornoem
de partij Beljavski-Svesjni-
kov speelt wit hier de dame-
vleugelpionnen op en ogen
schijnlijk met succes. Maar de
werkelijkheid is dat er een zeer
gevaarlijke zwarte koningsaan-
val op stapel staat en daarom
lijkt het voor wit verstandig
om de spanning in het centrum
te handhaven. Beter lijkt 19-
.Tal gevolgd door torenruil of,
als zwart dat ontwijkt, Ta7)
Lb8 20.bc6: bc6: 21.Pe2 (Dit is
in elk geval te traag. Nodig was
21.Lb5 met bijvoorbeeld Pc3:
22.Dc3: f4 23.Lc6: bc6: en zwart
staat maar weinig beter). Df6
22.Lb5 f4 23. Pf4: Lf4: 24.ef4:
Df4: 25.Tfl (Want op bijv. 25.L-
c6: bc6: 26.Tb6 volgt Ta2) Ta3
26.Tb3 (Er dreigde 26...Pc3
maar ook 26...Tf3: 27.gf3: Pg5)
Lb5: 27.Ta3: Lfl: 28.Kfl: (DIA
GRAM) (Wit staat machteloos
tegenover de nu komende ko-
ningsaanval) g5 29.h3 h5 30.Ta2
g4 31.hg4: hg4: 32.Pe5 Dh2 33-
f3 Dhl+ 34.Ke2 Dg2:+ 35.Kd3
Tf3: en wit geeft op. Na 36.P-
f3: Df3: staat hy mat.
Ruud Palmer, de grote verras
sing van het vorige titeltoer-
nooi, eindigde ook deze keer
bovenin. Hij zal echter met ge
mengde gevoelens terugden
ken aan het jongste kampioen
schap, want in tegenstelling tot
vorig jaar, kon de NOAD-spe-
ler niet echt imponeren.
Iedereen herinnert zich waar
schijnlijk nog wel dat fantasti
sche gevecht van zijn kant te
gen Rob Clerc, waarin Palmer
hem een nederlaag in een
schitterende omsingeling had
kunnen toebrengen. Dit keer
moest Palmer echter voor de
kampioen buigen na de hele
partij zeer angstig te hebben
geopereerd. Ook hij won van
Ben Smeenk, terwijl verlies ei
genlijk rechtvaardig was, daar
de Rotterdammer gewoon een
schijf voor stond.
Tegen de gedeeld nummer een,
Jos Stokkel, werd de volgende
party op het bord getoverd,
Stokkel met zwart: 1.33-29 16-
21 2.31-26 11-16 3.39-33; de
scherpe variant 37-31(7-11)31-
27(1-7)36-31(20-25) of (19-23) of
(19-24) blijkt voor de meeste
toppers te bekend. Een bij insi
ders circulerende truc ontstaat
na: (19-24) 39-33(14-19) 44-
39(10-14) 50-44(19-23) 41-36(14-
19) 46-41(4-10) 41-37(10-14) 47-
41(5-10) 27-22(17x28) 33x22(24-
x33) 39x28(18x27) 31x22(12-18)
26x17(18-27) 32x21(11x33) 38-
xl8(13x22) 43-38(16x27) 34-30,
want 37-32 mag nog niet, (7-11)
37-32(11-16) 32x21(16x27) 41-
37(6-11) 37-32(11-16) 32x21(16-
x27) 42-37 en nu (27-31, 9-13,20-
25, 25x34, 15x31) met winst;
3...7-11 4.44-39 1-7 5.36-31; zo
speelde Vadim Wirny ook te
gen, u raadt het al. Palmer!;
5..20-25 hier koos Palmer ech
ter voor 18-22; 6.41-36 14-20
7.50-44 10-14 8.46-41 5-10; zwart
gebruikt de nazet om een witte
beslissing uit te lokken; 9.32-28
19-23 10.28x19 13x24; de hek
stelling is een geliefkoosd
speltype van Stokkel, ook 14-
x23 kan; 11.31-27: vrijwel ge
dwongen, want na de verbre
king met 34-30 en 31-27 blijft
wit met een randschijfje op 26
zitten, terwijl op 37-32 natuur
lijk dam volgt na 24-30 en 14-
19. Levert 38-32? na 24-30 18-23
20x27 12x23? nog schijfwinst
op met 37-31 26x17 34-30 en 40-
x27, na de goede slag 17x28!
wint juist zwart een houtje;
11...21x32 12.37x28; logischer
dan 38x27, waarna wit zich
veel meer vastlegt, bijv. 38-
x27(9-13) 36-31(3-9) 42-38(14-19)
48-42(10-14) 37-32(4-10) 41-
36(19-23!) 42-37(14-19) 47-42(10-
14) 27-22(17x28) 33x22(24x33)
39x28(18x27) 31x22(23-29) en
25-30 met schijfwinst. Positio
neel is 37x28 veel sterker om
dat uitkomen met 14-19 voor
komen wordt en zwart nimmer
tot de dubbelruil 17-22x21 dan
wel 17-21x22 komt wegens het
open veld 1. Dat betekent dat
aangezien zwart zeer zeker niet
schijf 8 of 9 naar 19 zal bewe
gen (maar liefst drie schijven
op de lange lijn) zwart zich op
veld 22 zal vertonen, met alle
Jevolgen vandien; 12. 17-22;.
tokkel wil ook de mogelijk
heid 28-23 uit de stelling halen;
13.28x17 11x22; zoals gezegd
mag 12x21 26x17 11x22 niet
wegens het typezetje 35-30 en
29-24; 14.38-32; wit opent de
velden 38 en 42 om de finesse
26-21 erin te brengen, maar ook
33-28, zodat zwart moeilijk op
23 kan komen.
(Wordt vervolgd).
Verrassend
13e Interpolis-kampioen
schap werd het Noordhol
landse paar Dick Zijp en Wim
Hink. De winnaars scoorden
liefst 65% en bleven daarmee
ruim voor op nr. 2: Louise
Berenson en Jos Ahlers uit
Amsterdam en Huub Bertens
en Jan Kolen uit Tilburg 3. Er
namen dit jaar 7000 paren
deel, een record.
Een leuk spel was het volgen
de:
B 5
<7 10 8
O A H 8 4
A987 3
10 4 3 N ♦vg
XS?543 WO ''AVO
251, 7 Oio 6 5 3 2
H 4 2 Z 4*v r r
A H 9 8 7 2
6 2
O V 9
B 10
commentaar: "een schoppen-
contract lijkt voor NZ het
beste en 3 Sch is altijd te ma
ken. Om 4 te maken moet het
goede tempo worden gevon
den. Na een harten-uitkomst
kan de 3e harten op tafel wor
den getroefd en zou de twee
de klaver op een derde ruiten
kunnen verdwijnen, getroefd
met een winnende troef'.
Dat werkt dan als volgt: twee
ronden harten en b.v. klave
ren na. De leider (zuid) neemt
op tafel, steekt over naar Ru
V, troeft een harten en incas
seert Sch A H. Vervolgens
verdwijnt op Ru A H een kla
vertje en west mag eventueel
troeven met Sch 10.
Tegen Rob Kaas en Anton
Maas (OW) bereikten Jaap
Veerkamp en Heinz Voetter 3
Sch, via (na 2x pas) 1 KI
(noord) 1 Sch (zuid); 2 KI -
3 Sch; pas. Anton Maas start
te harten voor het aas en Rob
Kaas voorzag het introefge-
vaar en speelde troef na: Sch
6. De leider liet deze slag
doorlopen naar de boer en
verloor nu weliswaar een ex
tra harten (na hartenvervolg
werd opnieuw troef ge
speeld), maar geen troefslag.
Sch V na kost ook een troef
slag, ergo 10 slagen zyn niet
tegen te houden
Wat betekent zo iets nu in de
praktijk? Wel drie paren bo
den en maakten 4 Sch, goed
voor 59 van de 62 punten; 17
paren boden 3 en maakten 4:
36 punten; 4 paren boden 3
en maakten 3; 2x werd rond-
gepast en 3x werd de manche
geboden en maakten de lei
ders niet meer dan 9 slagen,
goed voor slechts 4 punten.
Die laatsten hadden hun
partners na afloop heel wat
uit te leggen.
DDR Honderd jaar geleden, op
14 maart 1883, overleed Karl
Marx (1818-1883). De DDR her
denkt Marx met zes zegels en
een velletje, die op 11 april ver
schenen. Op een zegel van 10
pfennig (oplage 8 miljoen)
staat een portret van Marx om
streeks 1848/1849 en de titels
van de Rheinische Zeitung en
de door Marx gestichte Neue
Rheinische Zeitung, het eerste
dagblad van het revolutionaire
proletariaat.
Verder op de zegels: 20 fp. (opla
ge 8 miljoen), portret van Marx
en een titelblad van een uitga
ve van de "Deutsch-Französi-
schen Jahrbüchner"; 35 pf. (5
miljoen), portretten van Marx
en Engels en het titelblad van
het "Manifestes der Kommu-
nistischen Partei"; 50 pf. (5
miljoen), Marx en het titelblad
van zijn werk "Das Kapital" in
het Duits, Russisch en Frans;
70 pf. (5 miljoen), Marx en een
deel van het "Programm der
Deutschen Arbeitersbewe-
gung" (1875) en 85 pf. (2,1 mil
joen), de aarbol, een rode vlag
en de portretten van Marx, En
gels en Lenin. De 1,15 mark-ze-
gel in het velletje (2,1 miljoen)
toont een foto die de Londense
fotograaf John Mayall van hem
maakte en links op het velletje
een tekening van de Sowjet-
graficus Shukow (1908-1973)
met daaronder Marx' woorden
"Die Philosophen haben die
Welt nur verschieden interpre-
tiert, es kommt drauf an, sie zu
verandern".
MAN - Tien jaar geleden kregen
de posterijen van het Eiland
Man van de Royal Britsh Post
toestemming met eigen zegels
te komen. Met de eerste per
manente serie werd toen op 5
juli een begin gemaakt. OP 28
februari 1978 volgde de tweede
Op 15 februari verschenen de
eerste twaalf waarden en afge
beeld worden zeevogels in
kustlandschappen: lp, pape
gaaiduikers (Fratercula arcti-
ca) en het strand bij Cranstal;
2p, jan-van-genten (Sula bassa-
na) met de vuurtoren by Point
of Ayre; 5p. mantelmeeuwen
(Larus Fuscus) by de rotskust
van Santon; 8p. aalschovers
(Phalacrocorax carbo) by
Maughold Head; lOp. drieteen-
meeuwen (Rissa tridactyla) bij
White Strand; lip. gekuifde
aalschovers (Phalacrocorax
aristotelis) op het eiland Calf of
Man; 12p. blauwe reigers (Ar-
dea cinerea) op het strand van
Douglas Bay; 13p. zilvermeeu
wen (Larus argentatus) bij
Peel; 14p. alken (Alca torda) op
Calf of Man; 15p. grote mantel
meeuwen (Larus marinus) by
Calf of Man; 16p. bergeenden
(Tadorna tadorna) bij Poyll
Vaaish en 18p. scholeksters
(Haematopus ostralogus) op
het schiereiland Langness met
op de achtergrond de vuurto-