c 3 Sekten uit VS flirten met militaire regimes KERKDIENSTEN De ontwapenende zuiverheid van Titus Brandsma ZATERDAG 30 APRIL 1983 I Geestelijk leven Titus Brandsma zal binnen afzienbare tijd - zeker dit (heilige) jaar nog - als geloofsmartelaar zalig worden verklaard. Pater Brandsma, hoogleraar aan de rooms katholieke universiteit van Nijmegen, stierf-26 juli 1942 in het concentratiekamp Dachau. Hij werd door de Na zi's vermoord, omdat hij - als adviseur van de katholie ke pers - de directies en redacties van de katholieke dagbladen adviseerde elke propaganda voor de Nazi's te weigeren. Wie was Titus Brandsma? Onze medewer ker Theo Kroon geeft daarop een antwoord. tnno Sjoerd (kloosternaam: Titus) Brandsma werd geboren op 23 februari 1881 te Ugoclooster, ge meente Wonseradeel. Na de lage re school in Bolsward volgde hij het gymnasium van de paters Franciscanen te Megen. Hij wil- I de priester worden maar koos I toch voor een andere orde t.w. van de Karmelieten. Hem I trok èn het contemplatieve (be schouwende) en het actieve ka rakter van deze orde. In 1898 trad hij als novice in en studeerde daarna o.a.aan het grootsemina- te Oss. Idoor Theo Kroon 1905 werd hij priester gewijd. I Van 1906 tot 1909 studeerde hij filosofie in Rome. In 1909 promo- I veerde hij tot doctor in de wijs- I begeerte. Daarna werd hij be- I noemd tot professor in de wijs- I begeerte aan het groot-seminarie I te Oss. In 1923 werd hij benoemd I tot hoogleraar aan de r.k. univer- siteit van Nijmegen. Hij doceer de daar de geschiedenis van de niet-klassieke wijsbegeerte en o.a. de geschiedenis van de mys tiek in Nederland. 1 lehalve hoogleraar was hij ook au teur van talloze wetenschappelij ke artikelen. Hij richtte tevens twee tijdschriften op en werkte mee aan zo'n 40 tijdschriften. Hij was bovendien actief op het ge bied van het onderwijs en de Friese taalstrijd. En al die arbeid zaamheid tegen de achtergrond van een zeer zwak gestel. Dat moest zich wreken. Dat deed het ook: vier ernstige maagbloedin gen kwam hy slechts met moeite te boven. e opkomst van het Nazisme in Duitsland zat hem hoog. Hij pro testeerde in het openbaar tegen de jodenvervolgingen. In 1935 schreef hij o.a.: "Wat nu tegen de joden gedaan wordt, is een daad van lafheid". jdens de oorlog botste hij met de aezetter als voorzitter van de aond van besturen van r.k. scho- .en voor voorbereidend hoger en niddelbaar onderwijs, omdat de Duitsers regulieren (paters, broe ders en zusters) uit het onderwijs ■vilden weren. Aanvankelijk ooekte hij enig succes. Hij was Dndubbelzinnig duidelijk in zijn afwijzing van het Nazisme. Te gen de enige collega in Nijme gen, die een Nazi was, zei hij in het openbaar, dat hij niet op de r.k. universiteit thuis hoorde, omdat "U als een verrader mag worden beschouwd". Zijn colle gae hielden hun adem in. Als geestelijk adviseur sinds 1935 - van de r.k. jornalistenver eniging verzette hij zich in de cember 1941 tegen de maatregel van de Nazi's, dat de katholieke dagbladen alle NSB-advertenties moesten opnemen. Met de aarts bisschop van Utrecht, mgr. J. de Jong, stelde hij een niet mis te verstane circulaire op. Hiermee ging hij langs de directies en de redacties van de katholieke dag bladen. Mgr. de Jong was het met dit laatste niet eens. "Doet u dat niet, heb ik hem ge zegd. Ik vind dat onvoorzichtig. Laat het van mij uitgaan, de bis schoppen hebben een brede rug. Dat heb ik hem duidelijk ge zegd", zo verklaarde de aartsbis schop later. In zijn laatste levens jaar (1955) zei hij nog: "Ik had Ti tus nooit moeten laten gaan". Ti tus Brandsma wilde echter van geen wijken weten, hoewel hij er ook niet gerust op was. "Ik ben wel wat ongerust", zo zei hij te gen mgr. De Jong, "maar ik ben niet bang, en me schuilhouden daar voel ik niets voor". Zijn reis langs de kranten bleef niet onopgemerkt. De Nazi's werden getipt. De Nazi-perschef Janke rapporteerde hierna aan de General Kommisar voor bij zondere aangelegenheden Schmidt o.a.: "Pater Titus Brandsma (Nijmegen) dient we gens systhematische voorberei ding van een tegen de Duitse be zettingsoverheid gerichte ver zetsbeweging onmiddellijk gear resteerd en naar een concentra tiekamp gestuurd te worden". Dat leidde tot zijn arrestatie op 19 januari 1942. In het beruchte "Oranjehotel" te Scheveningen constateerde zijn ondervrager SD houptscharfüh- rer Hardegen: "Het schijnt ge wettigd prof. Brandsma gedu rende lange tijd in verzekerde bewaring te stellen". Enige da gen later verscheen er een "ge heim" stuk uit Berlijn, waarin hij "de leidende man" van de pers campagnes tegen het Nationaal Socialisme werd genoemd. Titus Brandsma was niet bang. "Hij toonde zich in zijn vaste overtui ging inderdaad een man van ka rakter", aldus Hardegen. Blij moedig als hij was schreef hij vanuit de gevangenis: "Ik ben nog zelden zo gelukkig en tevre den geweest. Ik wil hier altijd blijven". Zijn wens werd niet verhoord. Begin maart 1942 werd hij overge bracht naar het kamp Amers foort. Zijn zwakke gestel kon alle ontberingen moeilijk verdragen. Er kwam echter geen klacht over zijn lippen. Volgens medegevan genen was hij "de beminnelijk ste man uit het kamp". Na een paar weken werd hij getranspor teerd naar Dachau. De geestelij ke en lichamelijke martelingen en honger sloopten hem al snel. Tot het laatst bad hij voor zijn beulen. Op 26 juli 1942 bezweek hij. "s' Middags om twee uur maakte een kamparts hem met een injectie af', aldus prof. dr. L. de Jong in zijn "Het Koninkrijk der Nederlanden in oorlogstijd". Vrijwel onmiddellijk na het be kend worden van zijn dood be gon men te spreken over "die heilige pater Titus". In nood rie pen verzetsmensen hem aan. Na de bevrijding kwamen de verha len los. Men begon te roepen om zijn zaligverklaring. Er kwam een gedachteniskapel in Nijme gen. Er verschenen publikaties over hem. En in 1955 begon men met het proces tot zijn zalig verklaring. Voor de dichter Ga- briël Smit had dat niet gehoe ven", want hij is het toch immers al?!". Binnenkort zal het dan zover zijn. Titus Brandsma was een zeer aima bel, eenvoudig, hartelijk en op gewekt mens, zo verklaarden tijdgenoten van hem. Hy kwam altijd op voor de zwaksten in on ze samenleving. Verder was hij een diepgelovig katholiek pries ter en kloosterling en een gewe tensvol geleerde. Een kleine vriendelijke en beminnelijke man, die volgens dr. De Jong "iets ontwapenends zuivers over zich had". Een man, die moed en karakter toonde. Wanneer Titus Brandsma eenmaal zalig is ver klaard wordt het niet zo moeilijk hem heilig verklaard te krijgen. Niet alles behoeft nl. meer over het Vaticaan te lopen. De lokale kerk en de bisschop worden by het proces betrokken. Tevens is in het nieuwe kerkelijk wetboek de rol van de "advocaat van de duivel" ingeperkt. Deze moest tot voor kort belastend materiaal aandragen, laten zien dat de kan didaat-heilige minder braaf was als men wel meende, of zwakhe den had getoond, die een heilige misstaan zoals "pijproken, pra ten met jonge meisjes"! In de nieuwe opzet komt een team van theologen, die het proces bewa ken. door Bart Pol Om bij het kerkje te komen moet men een paar trappen beklim men. Kerkje, zo wordt het ge noemd door de Haitianen zelf, die er op zondag twee keer een dienst hebben. In feite is het een soort schuur waar de gelovigen samenkomen. By het bestijgen van de trappen klinkt ons al muziek tegemoet. Het zijn klanken van een accor deon, het instrument dat bij deze Pinkstergemeente een centrale plaats inneemt. Een kerkorgel zou hier ook niet op zyn plaats zijn, gezien de spontaniteit en de blijheid van deze „pinksterlie- den", die wel op zeer enthousias te wijze liederen zingen. Er is ook een koortje dat voortreffelijk kan zingen. De dienst begint om half tien en duurt ruim twee uur. Voor een buitenstaander een bijzondere belevenis, omdat het er ook ty pisch Haitiaans toegaat. Het is ook een stukje van de Haitiaanse cultuur die men op zo'n moment proeft. De vraag is alleen of dit alles stand kan houden door de regelmatige aanwezigheid van Amerikanen, die zich heel snel van het predi kaat evangelist voorzien. Ameri kaanse evangelisten die vaak een sektarische achtergrond hebben, doorgaans de beweging „Nieuw Rechts" in de VS steunen en zich met glamour omgeven, gelyk de tv-evangelisten in Amerika, ook wel bekend onder de naam elec tronic-church. Deze rondtrek kende evangelisten of waar ze ook voor mogen doorgaan, dui ken al een tijdlang overal in La- tijns-Amerika op. Ook in Haiti en ook op deze zondagmorgen in Port-au-Prince. Zelfverzekerd Dit keet zijn ze met hun tweêen ge komen. Ze komen uit de staat Pennsylvania en zijn gekleed in een driedelig pak, precies zoals de „evangelische miljonairs" van de Amerikaanse buis. Verder ge- pommeerd haar en zelfverzeker de gezichten. De bijbel wordt angstvallig, als ware het een kostbaar kleinood, tegen het li chaam geklemd. Eerst horen ze de plaatselijke predikant aan, die in het Frans, waar de twee Ame rikanen niets van begrijpen, de gemeenteleden verwelkomt. Het Haitiaans koortje krijgt daarna alle kans om haar liederen ten gehore te brengen. Dan is het woord aan de eerste VS- Bezoek Paus met pastoraal karakter... •Het bezoek dat paus Johannes Paulus II in 1985 aan ons land zal brengen zal een pastoraal karakter hebben. Dat ver klaarde de hulpbbischop van Utrecht, mgr. J. Nienhaus gisteren voor de KRO-radio. De bisschoppen hebben een brief aan alle pastores ge schreven over de komst van de paus. Meer bijzonderhe den dan dat het bezoek rond Pasen zal plaats hebben en dat ook België en Luxem burg worden bezocht werden niet bekend gemaakt. In de Dorpskerk in Leider dorp wordt zondag een bij zondere jongerendienst ge houden met als thema "werk loos - nutteloos". Voorgan ger is ds. Stegeman en het jongerenkoor Meren wijk ver leent medewerking. Leden van de Doopsgezinde Gemeenten in Rotterdam hebben alle doopsgezinden opgeroepen tot steun aan het interkerkelijk comité tweezij dige ontwapening(ICTO). In een verklaring, die is afge drukt in het algemeen doops gezind weekblad van deze week wordt het ICTO een door het evangelie geinspi- reerde vredesorganisatie ge noemd, terwijl het IKV is ver worden tot een gedeeltelijk buitenkerkelijke actiegroep. De ondertekenaars willen dat op de vergadering van eind mei wordt beslist of de ban den met het IKV worden ver broken. Beroepingsberichten. Geref. Kerk Vrijgemaakt, beroepen te Stadskanaal: H.J.C.C.J. Wilschut in Monster. Geref. gemeenten, beroepen te Scherpenzeel en te Borssele: A. Moerkerken te Nieuw- Beijerland; te Rotterdam- Zuidwijk-Pendrecht-Lom- bardijen: M. Burggraaf, kan didaat te Rotterdam. evangelist, een lange gestalte, wiens stortvloed van woorden slecht vertaald worden door de predikant uit Port-au-Prince. Bijna alle Amerikaanse evange listen die menen een boodschap te moeten brengen aan vreemde volkeren, nemen niet de moeite om de plaatselijke taal te leren. Een groot verschil met Neder landse zendings- en ontwikke lingswerkers, die wel vreemde talen spreken. Na de meter- evangelist biedt zich de kleinere man uit Pennsylvania aan. Ook zyn woorden dringen door ge brek aan de Franse taal nauwe lijks tot de kerkgangers door. Een ding heeft het tweetal gemeen, tijdens hun predikatie wordt de bijbel tientallen malen open en dicht geslagen. En tot in den treure wordt steeds maar geha merd op „The Lord said...". De kleine evangelist slaagt er in om bloedserieus te vertellen, dat 'The Lord' hem op een goeie dag duidelijk maakte dat hy vliegles sen moest nemen. Dan een hele verhandeling hoe mooi dat wel niet was. Reizen Dure vlieglessen. De letterlijk ar me gemeenteleden, die nauwe lijks genoeg te eten hebben, zul len misschien nooit een vliegtuig van binnen zien. De boodschap gaat dan ook volkomen aan hen voorbij. Na de vlieglessen gaf 'The Lord' nog meer duidelijk heid aan de kleine evangelist. Hij moest echt met een vliegtuig gaan reizen om ver van huis aan zwarte mensen de bijbelse bood schap te brengen. En daarom is hij nu op Haiti. „God toont mij de juiste weg". Zo simpel ligt dat. In feite is het niets meer dan het opdringen van de „American way of life". Dat heeft dit tweeal heel goed begrepen. Ze zijn niet de enige Amerikanen die zich op dit terrein bezighouden. Al ge ruime tyd bewegen zich „hele le gers" Amerikaanse zendelingen en evangelisten door tal van lan den in Midden- en Zuid-Ameri- ka. Sommigen worden gestuurd door plaatselijke kerken (uiterst conservatief), weer anderen zijn in dienst van gigantische organi saties, zoals Campus Crusade for Christ uit Californië. Eenzijdig Ze kennen de bijbel van haver tot gort, maar hun boodschap is erg monotoon en eenzijdig. Ze noe men zich bijbelgetrouw (funda mentalisme) en zeggen dat ze zich niet met politiek bemoeien. Toch is het opvallend dat deze rondtrekkende evangelisten van Amerikaanse sekten vooral ac tief zijn in landen waar dictato riaal geregeerd wordt. Boven dien proberen ze verdeeldheid te zaaien in andere buitenlandse or ganisaties die heel anders te werk gaan. Dit wordt zelfs beves tigd door Nederlanders die op Haiti werken. Behalve in het rijk van dictator Ba by Doe zijn de Amerikaanse sek tarische bewegingen ook actief in landen als Chili, Paraguay, El Salvador, Brazilië, Guatemala, Zuid-Korea en Taiwan. De president van Guatemala, Rios Montt, behoort ook tot een kerk van protestantse snit, die door Amerikanen in het leven is ge roepen. Rios Montt zegt dat hij gelooft in Christus en leeft vol gens christelijke beginselen. De Guatemalteekse dictator deinst er niet voor terug om, zoals re centelijk, nog twaalf „terroris ten" te laten executeren, een daad die vlak voor de komst van de paus in Guatemala werd uit gevoerd. Oecumene is bijna een vloekwoord voor deze Amerikaanse „men of God" en overal ligt volgens hen het communisme op de loer. De zelfde opvattingen hebben de machthebbers uit genoemde lan den. Onlangs riep de huidige Haitiaanse minister van binnen landse zaken Roger Lafontant de bevolking op waakzaam te zyn tegenover communistische stro mingen. Vooral geestelijken en leden van een geestelijke orde zouden zich van dit gevaar be wust moeten zyn, zo merkte La fontant op. Daarbij doelde hij op progressieve Haitiaanse pries ters, die volgens de minister mar xistische gedachten rondstrooi en. In feite willen deze priesters, die gevaar lopen om te worden opgepakt, zich allen maar inzet ten voor het lijden van de arme en vaak zieke Haitiaanse mede burgers. In Port au prince doet een schuur dienst als kerk, waar ook Amerikaan se evangelisten hun leer prediken. (Foto GPD> CIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Pannekoek; irekerk 10 ds. De Jong, 5 ds. Van Oor schot (Lunteren); iranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Kool stra; ■genboog (Merenwijk) 9.30 ds Van Leeuwen, 11.15 ds. Van Leeuwen en pastoor Van Well; thlehemk.(Driftstr.) 9.30 dr. Lam ping; vrijdingsk.(Montgomerystr.) 9 ds. Rietveld, 10.30 ds. Sterringa; ;edesk.(Burggravenl.) 10 ds. De Mey- Meulendijk; kalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; ad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. Bakker; akonessenhuis r.k. 10.30 H. Delemar- 10.30 ds. Van't Hoff. §degeest: zie Oegstgeest. Kerk: Zuiderk. (Lammen- Ijchansw.) 10 ds. Keyser (Utrecht); Irak. (Surinamestr.) 10 ds. v.d. Horst afwijk); de Vest 10 ds. Vegter, 17.00 ds. Riet- reld; ranathak.(L. Morsw.) zie herv. gem., vrijdingsk.(Montgomerystr.) ds. Riet- reld, 10.30 ds. Sterringa; aardenhuis Groenhoven 10 ds. Hem- ref. K. Vrijg. (Herengr.): 15 ds. De *utter. Geref. K. (Steenschuur): 9.30 ds. (dienst met gehoorgestoor- ef. Gem. in Ned. (Bethl.kerk Jriftstr.): 11.30 en 5.30. g.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.): 0.15 ds. v.d Meij. ■psgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. heterskerkstr.): 10 prof. dr. De Jong jail^ussum). Han ptistengem. (O. Rijn 3): 10 ds. Bos- ■eld (ha). mg. Christengem. (Middelstegr. 3): T dat® k*"' Wikkes; idingswerk Middernachtsroep (Zoe- erw.singel 21): 5 nam. hr. Roos. mgeliecentrum (Zijlsingel 2): 10 J. sCIllL 'üictra w-Apost. Kerk (H. Rijnd 24): 9.30 4, wo. 8. 'endedagadventisten (Ontmoetings- cipperk Voorschoten): elke zat. 9.45 bij- »elstudie, 10.45 predikdienst. ristian Science (Steensch. 6): 10.30. •k van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Da- en (Brahmsl 9.30, 10.30 en 11.20. i-Kath. K. (Zoeterw.singel): 10. >ms-Kath. K.: Haagweg zat. 7, zo. 9 n 10.45; ensingel zat. 7. zo. 9.30 en 11; Wijk (Leiden-V.schotan) zat 7, zo. .30 en 11.30; Steenschuur zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11; Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30 en 12; Haarl.straat zat. 7, zo. 9.30, 10.45 en 12.15; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30 en 18.30 ds. Bergsma. Geref. Kerk: 10 ds. Van Es (Zwanen burg), 6.30 ds. Bos (Gouda). Chr. Geref. Kerk: 9.30 kand. Wüllschle- ger (Zeist), 4 ds. Van Sorge (Rijns- burg) Rk Kerk: zat. 7, zo. 10.30 ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Adventskerk 9.30 ds. De Jonge, 18.30 ds. v.d. Heiden. Kruiskerk 9.30 ds. De Vree. Opstandingskerk 9.30 ds. v.d. Heiden. Nabij A. VogeL Zaal Opstan dingskerk 9.30 hr. Vknk. Salratori- kerk 5 ds. Popeting. Goede Herder kerk 10 ds. Verheul, 6.30 ds. Oost hoek. De Bron 9 en 10.30 ds. Nieu- wenhuis, 6.30 ds. Verheul» Ashram- college cand. Taselaar. Albanianae 10 ds. Moll. Oudshoomsekerk 10 ds. Roos. Sionskerk 9.30 ds. Verploeg (Ermelo), 6.30 ds. Geluk (Baarn). Geref. Kerk: Maran. kerk 9.30 drs. Vree, 6.30 ds. Stolk. Salvat. kerk 9.30 ds. Stolk. Zie ook herv. Geref. K. Vrijg.(Rijnstroom): 9.30 ds. Feenstra, 14.30 ds. Ulehake. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.): 9.30 ds. W. Janse, 16.30 ds. De Jong. Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst des Woords( 2 ds. Beekhuis; Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240): 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1): 10.00 en 18.30 ds. Koekoek Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw 62): 10 ds. C. de Jong. Volle-evanggem('De Ark', Pr. Hen- drikstr. 54): 10 hr. A. v.d. Hoorn. Pinkstergem. (school Batenstein 16): 10. Leger des H. (Corn, de Vlamingstr 10 en 6.30. Remonstr. Kring (Van Mandersloostr 36): 10 ds. Kolkman. Rk Kerk: Bonifaciusk. za. 19.00, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. za. 19.00 uur, zo. 9.00 en 10.30; De Bron za. 18.00, zo. 9.30 en 11.00. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30'en 6 ds. Exalto. Geref. Gem. 9.30 en 18 ds. Vogelaar. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorps kerk 9.30 ds. Wieman, 18.30 ds. W. Si- rag (Leusden); Salv.kerk 9.30 ds. Richter, 18.30 ds. Van de Hoef; BethLkerk 9.30 ds. Van de Hoef, 18.30 ds. Wieman Geref. Kerk: 9.30 drs. De Bruijn, 6.30 kand. Lanting (Amsterdam). Geref. K. Vryg.: 9.30 ds. Spijker, 14.30 ds. Verweij. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Vlasblom, 6.30 ds. Ouwendijk; De Stek 9.30 ds. Van 't Hoff. Geref. Kerk: 9.30 ds. Verdoom, 6 ds. Van 't Hoff Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 kand. Aar- noudse (Apeldoorn) Geref. Gem.: 7 ds. Boogaard. Rk Kerk: zat. 5.30 (De Stek) en 11. 9.30 HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 10 ds. Moolenaar (Zoetermeer), 6.30 ds. De Graaf. Geref. Kerk: 9.30 ds. Brink (Amers foort), 17.00 ds. Versluys (Maassluis) Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15; Rijndijk zo. 10. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. v.d. Geref. Kerk: 10 ds. Krispijn, 19 ds. Van der Wal. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Biesma. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 8.30, 10 en HOOGMADE: Rk Kerk: zat 7, zo. 10. DE KAAG: Rk Kerk: zat 7. zo. 10. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv Gem. Pieter-Groencollege 10 ds. Van Egmond (Utrecht); Dorpsk. 9.30 ds. Aarents (bed. HD), 6 ds. Gebraad; Ontm.kerk 10 ds. Gebraad (bed. HD), 6.30 ds. De Boer. Ver. ter voorbereiding van een herv deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (aula P. Groen-college): zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk: 9.30 ds. v.d Veen, 5 ds. Veenstra (Leiden). Rk Kerk: zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. Kapel Marine Vliegkamp Valkenburg 10 oecum.d. aalm. Buskermolen en ds. Van Melle. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Van Roon (bed. HD), 6 ds. Visser; O. Kerk 10 ds. De Jong (bed. HD), 6 ds. Schuurman; Ichthusk. 10 ds. v. Sliedregt (bed. HD), 5 ds. Jukema (Berkel Rodenrijs); Pniêlk. 9.30 ds. Schuurman (bed. HD); aula Bestevaer-mavo (Rijnsoever) 10 ds. Vroegindeweij Overduin 2.15 ds. Baas; Ver. ter voorbereiding van een herv deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (aula P. Groen-college): 10 ds. Van Egmond (Utrecht). Geref. Kerk: Vr.kerk 9.30 ds. Meijering (Scherpenzeel), 5 ds. Steen (Bunnik); Triumfatork. 9.30 ds. Bolmeijer (Den Haag), ds. Meijering (Scherpenzeel). Geref. K. Vrijg.: 10.15 en 3.30 ds. heida. Ned. Geref. Kerk: 8.45 ds. Blokhuis (Schiedam), 7 ds. Janse. Chr. Geref. Kerk: 10 en 17.00 ds. Slag- Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal): 10 en 5 ds. v.d. Belt; Geref. Gem. (Remisestr.): leesdienst Volle-evang.gem. ('Tripodia'): 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv Gem. 10 ds. Bade, 7 ds. v.d. Velden (Leiden). Geref. Kerk 10 ds. Lapte, 19.00 ds. v.d. Velden (Leiden). LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. Stegeman, 18.30 ds. Stegeman (jongerendienst) Hoofdstr. 10 ds. Westera-Franke Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. Van den Bom Elis.ziekenhuis 9.30 rector abr. Vijftig- schild, 10.45 ds. Brommet. Rk Kerk: zat. 7, zo. 9 en 10.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Sie- rat (Leiden). Geref. Kerk: 9.30 ds. Gesink (Noord- wijk), 7 ds» Cziria (Rijnsburg)* Rk Kerk: zat 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Hanemaayer, 19.00 ds. De Gelder; Pauluskerk 10 ds. De Gelder. Geref. Kerk: 10 en 19.00 ds. Boswijk. Geref. K. Vrijg.: 8.45 en 17.00 ds. De Put ter. Ned. Geref. Kerk (Salvatori): 9.30 en 17.00 hr. Van Dam. Chr. Geref. Kerk: 10 en 16.30 ds. Van Dijken. Geref. Gem.: 10 en 16.00 leesdienst Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. Poelpolder zat. 7, zo. 9 en 11.30. Mariakerk zat, 7, zo. 8.30, 10 en 11.45. Engelbew. zat. 7, zo. 8, 9.30,11 en 5.45. NIEUWKOOP: Herv. Gem. ds. Brons geest Geref. Kerk: 9.30 prof. Mulder, 6.30 ds. Hiensch (Barendrecht). Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst des Woords, 2.15 ds. Roos (Utrecht) Remonstr. Gem.: 10 mevr. drs. Van Rk Kerk: zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Mo lenaar, 18.30 ds. Teygeler (Schevenin gen) Geref. Kerk: 9.30 ds. v.d. Wall (Hille- gom), 7 ds. Fernhout (Alphen). Rk Kerk: 9 en 11. Rk Kerk: Will.kerk zat 7, zo. 9 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING Herv. Gem. 9.30 ds. De Korte. Geref. Kerk: 9.30 drs. Jaspers Focks, 6.30 ds. Aalder (Woubrugge). Remonstr. Gem.: 10 dr. Meyering (Oegstgeest) Rk Kerk: zat. 7, 11.30. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. Goverts, 7 ds. Romein (Rijnsburg). Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds. Wijngaar- Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 4.30 ds. Visser. Rk Kerk: zat. 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Van Harten, 19.00 ds. Dekker (Rotterdam). Geref. Kerk (W. Verlaat): 9.30 ds. Note- boom; 7 hr. Vanduin, Noordwijk. Rk Kerk: zat. 7.30, zo. 9 en 10.30. NOORDWIJK: Herv. Gem. Voorstr- .(Binnen) 10 ds. Van der Lee, 5 kand. Van Estrik (Zwijndrecht), 19.00 ds. Elgersma; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Keuning; De Rank (Golfbaan) ds. Van Eyk (Gou da); Vinkenl. (Binnen) 9.30 ds. Bosman (La ren); Stichtingskerk 11 ds. Bosman; Rk Kerk: Zee zat 7, zo. 9.30 en 11; Binnen zat. 7, zo. 8,10 en 11.30. Sole Mio 9 ds. Bosman; Van den Berghstichting ds. Bosman NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. 't Hooft; De Zilk 10 ds. Meyering (Voorschoten) OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will.kerk 11 ds. Stenfert Kroese; Pauluskerk 9.30 ds. Cramer (HA), Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds. Kooman; Geref. Kerk: 10 ds. Heemskerk. Geref. Kerk Vrijg.: 10.30 en 4.30 ds. De Putter. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum): 8.45 en 4 ds. De Lange. Van Wijckerslooth: 16.00 mevr. ds. Visch-Tonbeek Endegeest: 9.30 ds. Friednch; Volle-evangeliegem. (Gem.centrum): 4. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 8, 9.30 en 11; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30 RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9 30 ds. Van de Kamp, 19.00 ds. Koelewijn (Woubrugge). Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 2.15 uur. Bethelkerk 9.30 ds. Romein. Geref. Kerk: Petrak. 9.30 ds. Snel; 5 ds. Elgersma, Noordwijk (jeugdd.) Imm.kerk 9 en 10.30 ds. Czriria; 5 dr. Van Oeveren. Mar.kerk 9.30 dr. Van Oeveren; 5 ds. Snel. Geref. Kerk Vrijg.: geen opgave. Chr. Geref. Kerk: 9.30 ds. Van Sorge, 5 kand. Wüllschleger (Zeist) Evang. Christengem. (aula mavo): 10 ds. Zoer (Drachten) Rk Kerk: zat. 7.30, zo. 10.30. Geref. Kerk: 9.30 ds. Ferwerda, 19.00 ds. Den Heeten (Hoofddorp) Chr. Geref. Kerk: 9 ds. Van Dijken, 4.30 ds. v.d. Gronden (Broek op Langen- dyk). Ned. Prot Bond (Jul.laan 17): 10.30 mevr. Brostróm-Bruin. Rk Kerk: zat. 7. zo. 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds. Kielder (Vianen), 18.30 ds. Klein Kranenburg. Geref. Kerk: 9.30 ds. Broer; 6.30 ds. Jas pers Focks, Oude en Nieuwe Wete ring; 11.30. VALKENBURG Herv. Gem. 10 ds. Vermeulen, 18.30 ds. De Zwart (Voor schoten). Geref. Kerk: 9.30 ds. Veenstra (Leiden), 18.30 ds. Vermeulen. Geref. K. Vrijg.: 17 ds. Heida. Kapel Marine Vliegkamp Valkenburg i ds. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. v.d. Schoot; De Ontmoeting (Noordhofland) 9.30 ds. De Zwart. Hulp en Heil (Schakenbosch) 10 ds. Lentz (zangdienst). Geref. Kerk: 9.30 en 19.00 ds. De Zeeuw (HA). Geref. K. Vrijg.: 10 en 17.00 ds. Minne- ma (Vleuten/De Meern). Aulagemeenschap Noordhofland: 10.30 woorddienst, thema. Rk Kerk: Laur.kerk zat 7, zo 11.30; M. Godskerk zat 7, zo. 10. WADDINXVEEN Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Talsma, 14.30 ds. Goossen; Hoeksteen 9.30 drs. Tighelaar (Putten), 18.30 ds. Kieviet (Gouda); Beth elk. 9.30 ds. Maasland, Imm.kerk 9.30 hr. Yska, 19.30 ds. Hol- Geref. Kerk: Kruisk. 10 ds. De Moor, 17.00 ds. Bruijn; Ontm.kerk 10 ds. Van den Berg. Rk Kerk: Victork. zat 7, zo. 9.30. Ontm.kerk zat. 7, zo. 11.45. WARMOND: Rk Kerk: zat 7. zo. 8.30,10 en 11.30. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Beker (Den Haag). 16.30 ds. Ver- gunst (Slikkeveer), 19.00 ds. Van Waas bergen Kievietk. 10 (jeugddienst) dr. Van Brug gen. Messiask. 10 ds. Van Waasbergen Dorpscentrum 9.30 ds. De Graaf (Ha- zerswoude) Geref. Kerk: Zijllaan 10 en 7 ds. v.d. Meulen. Zuid (Bloemcamplaan) 10 ds. Van Veen. Ned. Prot Bond (Kerkdam): 10.30 ds. Jonkers (Den Haag) Rk Kerk: WilL zat 7, zo. 9.30 en 11; Jozefk. zat 7, zo. 9.30, 11 en 6.30; G. Herderk. zat 5, zo. 9 en 11.30. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds. Koelewijn, 6.30 ds. Van der kamp. Geref. Kerk: 9.30 ds. Aalders, 18.30 ds. Broer (Ter Aar). Ned. Prot Bond (De Wijk): 19 00. Rk Kerk: zat 5, zo. 9 en 11.30 ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Schalk (Leimuiden). Geref. Kerk: 9.30 hr. Vermeer. Rk Kerk: zat. 7. zo. 9 en 10.45. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds. Wolthaus. Rk Kerk: St Jan zo. 9.30 en 11; Chr. Dienaark. zat. 7, zo. 10; H. Rijndijk zat. 7, zo. 9.30 en 11. ZWAMMERDAM Herv. Gem. 10 ds. Pettinga (Utrecht), 18.30 ds. Jansen (Leiden). Geref. Kerk: 9.30 drs. Buikema, 6.30 ds. Kuizenga (Waarder). Remonstr. Gem.: 10 ds. Van Os (Maas sluis).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 11