c D— 'Ze roepen hier al snel: doe jij nou maar gewoon Anekdotes rond de J.B. Broeksz-prijzen TV-rubriek Humanisten: meer zendtijd H hammondorgelshow muziek sicking ZATERDAG 23 APRIL 1983 Radio - tv - kunst Achter het spreekgestoelte, met en de eerste voorzitter van de vnnr televi.ieorooram. Stichting Nederlandse School- moeiteloos functionerend Achter het spreekgestoelte, met hun gezicht naar de belangstel lenden in de zaal van het VA- RA-gebouw toe, hingen de kunstwerken van acht ver schillend geaarde kunstenaars waaruit de winnaars van de J. B. Broeksz-prijzen een keus mochten maken. Die combina tie: Broeksz, VARA-gebouw, kunstwerken herinnerde me aan een van de mooiste en aar digste anekdotes die ik ken. Er was, nu al weer jaren geleden, een tentoonstelling in het VA RA-gebouw aan de Heuvellaan in Hilversum een verkoopten toonstelling. Geheel in de geest trouwens van Jan Broeksz, die de luisteraars, en later de kijkers, altijd iets heeft willen méégeven. En dat „iets" was dan cultuur en kennis. Be halve omroepsecretaris van de VARA was hij onder meer lid van de Eerste Kamer, lid van de gemeenteraad van Hilver sum, lid van de culturele com missie van de PvdA, bestuurs lid van het Holland Festival en van de Nederlandse Orkest stichting Het Concertgebouw. i de eerste voorzitter Federatie van Omroepvereni gingen. Hij was ook de initia tiefnemer van de befaamde Vrije Matinees op zaterdag in het Concertgebouw. Plakkertje Welnu, een aantal van de schilde rijen op die verkooptentoon stelling waren verkocht, zodat men zo'n blij rood rond plak kertje naast het schilderij had kunnen opplakken, wat het in ternationale sein voor VER KOCHT! is. Jan Broeksz, zo wil de legende, betrad zijn VA RA-gebouw, zag een paar van die rode plakkertjes op zijn VARA-gebouw, trok die los en plakte ze op de betreffende schilderijen zelf, want hij vond het zonde van zijn VARA-ge bouw, dat immers met de dub beltjes en de kwartjes van de leden bijeen gespaard was! De VARA besloot ter nagedach tenis van Jan Broeksz de J. B. Broeksz-prijs in te stellen, één voor een radioprogramma en één voor en televisieprogram ma. Elk jaar uit te reiken. De programma's moesten een hu maniserende invloed hebben (ik vat de criteria gemakshalve even samen, omdat de jury be staande uit de dames N. Baren- dregt en M. van Stiphout, en de heren J. W. Rengelink (voorzit ter), J. F. Glastra van Loon en N. Scheepmaker dat tenslotte ook maar hebben gedaan om een bruikbaar handvat te heb ben) en moesten door de om roepverenigingen zelf worden ingezonden: hoogstens drie programma's per medium per omroep. Gezond gedrag De jury bekeek in totaal 19 tele visieprogramma's met een ge zamenlijke lengte van 16 uur en 20 minuten (ingezonden door 9 zendgemachtigden) en beluisterde 20 radioprogram ma's met een totale lengte van 15 uur en 30 minuten. De Broeksz-prijs 1983 voor radio ging deze eerste keer naar de Stichting Nederlandse School radio voor les 2 van de serie „Gezond gedrag". Een geluk kige bijkomstigheid van deze prijstoekenning was, dat Jan Broeksz sedert de opneming bestuurslid van de Stichting Nederlandse Schoolradio is ge weest: maar dat was geen op zet, minstens een van de jury leden kwam dit pas vijf minu ten geleden te weten dankzij de Radio- en televisie-encyclo pedie van J. J. L. van Zuylen uit 1956. H. Emmering en K v.d. Graaf verzorgden de presentatie van dit programma, Kor Al had de produktie en eindredactie. Dit programma behandelde „op aantrekkelijke, eenvoudige, boeiende wijze" (en ik zou daar ook nog „humoristische" aan toe willen voegen) de gezond heidsproblemen in vreemde landen, in het bijzonder Tur kije. Wist u trouwens dat de Stichting Nederlandse School radio sinds iaar en dag een moeiteloos functionerend sa menwerkingsverband is tus sen de AVRO en de VARA, in wier zendtijd en op wier kos ten de schoolradio wordt uitge zonden en gemaakt? Ik hoorde dat bij de uitreiking voor het eerst, blijkbaar nooit goed op gelet in de klas... De Broekszprijs voor televisie ging dit jaar naar „Relaties", uitgezonden door de NOS, ge regisseerd door Vincent Mon nikendam, met medewerking van Mark de Blok (camera), Marina Bodbijl en Paul Gib- bing (geluid) en Hans Visser (montage). Vincent Monniken dam heeft, alvorens te gaan filmen, een half jaartje in een achterkamertje in de Haagse Molenwijk gebivakkeerd, waar een smeltkroes van volkeren te zamen woont. Meestal ging hij alleen in de weekeinden even naar huis. Een Spartaanse aanpak dus, maar wel een werkzame aanpak, want nu kon hij na een half jaar vanuit een vertrouwenspositie gaan door Nico Scheepmaker Tamtam Vincent Monnikendam vertelde me na de prijsuitreiking nog een schrijnende maar daarom niet minder ware anekdote over de leefomstandigheden in zo'n Molenwijk, en de manier waarop daar door de autoritei ten (soms?) op wordt gerea geerd. De wc-pot van een van de huurders was kapot. Hij ging naar de gemeenteinstan tie (de gemeente is de huur baas) en vroeg om vervanging van de wc-pot. De ambtenaar haalde het dossier van het be treffende Jiuis te voorschijn, bestudeerde het, en zei toen: „Ach, dat is nou jammer. Die wc-pot is 28 jaar geleden ge plaatst, en er staat 30 jaar voor een wc-pot. We kunnen u nu dus nog niet helpen!". Het is te hopen dat het bekroon de programma (evenals het KRO-programma „Een beetje normale jeugd" dat een eervol le vermelding kreeg) nog eens met enige tamtam wordt uitge zonden. Eigenlijk zou de VA RA dat als huldebetoon aan wijlen Jan Broeksz in haar ei gen zendtijd moeten doen, vind ik. Als je groots en mee slepend prijzen wilt uitdelen, moet je ook groots en meesle pend programmeren! De befaamde Britse komiek Tommy Cooper staat te boek als een artiest die uiterst selectief is in het verschijnen in andermans televisie-shows. Toen hem het verzoek bereikte zijn opwachting te komen maken in de Willem Ruis Lotto Show, honoreerde hij dat dan ook in eerste instantie met een onverbloemd 'neen'. Maar toen hij Willem Ruis op video had zien dromen over Marilyn Monroe, ging Cooper onverwijld over stag. Aan de wijze waarop Ruis en de zijnen die droom maandelijks in beeld plegen te brengen, is het vaak te danken geweest dat topsterren met plezier naar ons land afreisten. Technische hoogstandjes typeren de werkwijze van het team dat de Willem Ruis Show maakt. Een gesprek met de man die de show uitdraagt: "Men roept hier al snel: doe jij nou maar gewoon. Maar als je wat meer niveau wilt krijgen, dan moet je naast de grote sterren over eind kunnen blijven". door Dick Versteeg Willem. Ruis: "Die koppels sterven van de zenuwen" UTRECHT - Het Humanistisch Verbond wil verdubbeling van zendtijd op radio en televisie. Het verbond vraagt daarom in een brief aan minister Brink man van WVC. Volgens het HV bestaat 20 a 25 pro cent van de Nederlandse bevol king uit humanisten, maar van de totale zendtijd die aan levens beschouwelijke en godsdiensti ge zendgemachtigden is toege wezen, heeft het HV slechts de Het verzoek om uitbreiding van zendtijd is daarom zo dringend, omdat het Humanistisch Ver bond voor een groeiend deel van de bevolking in deze tijd van toe nemende maatschappelijke pro blemen en van dreigende geeste lijke crises een noodzakelijke functie als oriëntatiepunt ver vult, aldus het HV. ADVERTENTIE van 10.00-17.00 uur In het zomerfiliaal van muziek Sicking Q. v. Uffordstraat 10a, Noordwijk a/Z. Elke zondag een ander orgelmerk De meeste amusementsproducties die rechtstreeks op televisie wor den uitgezonden, zijn technisch betrekkelijk eenvoudig van op zet. Al te ingewikkelde toeren worden zoveel mogelijk verme den om het risico van het mis gaan tot een minimum te beper ken. Een uitzondering is de Wil lem Ruis Lotto Show. Elke maand anderhalf uur lang live televisie, die in vrijwel niets ver schilt van eerder opgenomen shows uit datzelfde genre. Vergelijkbare producties zoals de Showbizzquiz en de Ted Show worden op beeldband vastge legd, zodat de opnamen op elk gewenst moment kunnen wor den stopgezet. In die pauzes kan men nieuwe decors opbouwen, de belichting aanpassen en ver kleedpartijen zonder al teveel neurotische bijverschijnselen uitvoeren. Uiteindelijk worden die afzonder lijke opnamen vloeiend aan el kaar gemonteerd zodat de kijker een keurig doorlopend product krijgt voorgeschoteld. Bij de Wil lem Ruis Show moet datzelfde resultaat worden bereikt tijdens een rechtstreekse uitzending. Dat vergt nogal wat energie van de mensen die maandelijks aan die show werken. Vooral ook omdat er doorgaans de meest in gewikkelde toeren overhoop worden gehaald. - Gebeurt dat bewust om zich van andere shows te onderscheiden? Willem Ruis: „Het is zo gegroeid. In het begin was het toch alle maal iets eenvoudiger maar ik merkte al gauw dat ondanks die beperkingen bij live-televisie zo veel leuke dingen mogelijk zijn. De show is ook technisch ingewik kelder geworden toen de opzet begon te veranderen. De deelne mers zijn op dit moment veel minder belangrijk dan in die be ginfase. In veel shows zijn de deelnemers de sterren. Bij ons is dat veel minder sterk het geval. De kandidaten worden heel aar dig behandeld, ze mogen een gok wagen en gaan daarna weer ge woon naar de zaal terug. Ze ver vullen bij ons geen heldenrollen. Dat is een bewuste lijn. Ik vind dat de professionele sterren het amusement moeten leveren". „Ik denk dat je die kandidaten een veel groter plezier doet, door hen niet te laten ronddollen in een compleet circus. Ik heb, echt veel bewondering voor collega's zoals een Ted de Braak en een Ron Brandsteder, maar ze hebben al lebei een onderdeel dat ik niet aan kan zien. Als die kandidaten moeten gaan zingen. Dan denk ik: hoe kun je dat die mensen aandoen? Ik vind het echt ver schrikkelijk als ik iemand vals hoor zingen. Ik vind dat ook zo jammer voor die mensen, want ze staan tenslotte voor een mil joenenpubliek af te gaan". Brein - Jouw inbreng bij de voorberei ding is opvallend groot. Je be moeit je met praktisch ieder de tail. Je doet dingen die in veel an dere shows puur tot de taak van de producer en de regisseur beho ren. „Dat komt omdat het in oorsprong allemaal uit mijn brein komt. De basis-ideeën worden door mij aangedragen. Dat klinkt mis schien heel arrogant, maar het uiteindelijke resultaat is toch steeds het werk van een team. Ie dereen komt met aanvullingen en bijna altijd levert dat nieuwe elementen voor de show op. Ik volg inderdaad elk detail. Ik kijk ook tijdens de repetities voortdu rend naar de monitor. Ik wil pre cies weten hoe het er uit gaat zien. Niet omdat ik anderen niet vertrouw, maar omdat ik al die beelden min of meer al in mijn geest heb gezien. Het is puur teamwerk. Ook de NOS-ploeg die dit programma doet, ziet het elke maand weer als een waanzinnige uitdaging om deze toch technisch ingewik kelde show tot een goed eind te brengen. Het klinkt misschien een beetje pathetisch, maar het is echt elke keer weer een feest om aan deze show te werken". Wegdromen mag nog wel tijdens de generale repetitie i uitzending mag de concentratie geen moment verslappen. - Sinds de overstap van de KRO naar de VARA ben je in betrekke lijk korte tijd stukken veelzijdi- ger geworden. Je bent gaan acte ren, zingen, dansen. „Ik denk dat al die dingen er onbe wust altijd al ingezeten hebben, maar dat het bij de KRO nooit z'n kansen heeft kunnen krijgen. Dat heeft niets met de KRO te maken, maar wel met de soort kwis die ik daar deed. Vergele ken met wat ik nu doe, was het veel statischer". „Ik wil alles kunnen tot het tegen deel is bewezen. Ik heb dat al van jongs af aan. Ik vind het leuk om mezelf een uitdaging te stellen. Zoals de manier waarop je als presentator met wereldsterren omgaat. Dan blijkt ook of het er in zit. Neem de show waarin Tina Turner te gast was. Het is natuur lijk niet zomaar wat om samen met een dergelijke grote arties iets te doen. Als je het als presen tator slecht zou doen, dan zegt een ster van dat formaat: ik wil niet samen met die man voor de camera's staan. Aan de manier waarop grote sterren erop reage ren, kun je afmeten of je op hun niveau mee kunt. Die drang heb ik altijd al gehad. Maar het gebeurt ook vanuit een noodzaak. Ik denk dat het televi siepubliek steeds meer behoefte gaat krijgen aan veelzijdiger werk. Het is dus ook een pure noodzaak om die kant op te gaan. En ik denk dat een aantal colle ga's van mij dat precies zo voe len. Kijk maar naar een Ron Brandsteder, die steeds meer zelf gaat doen in z'n show. Ted de Braak doet het al jaren". Nerveus - Die eerste minuten van zo'n recht streekse show, lijken mij nogal lastig om door te komen. „De moeilijkste momenten begin nen voor mij als de eerfcte deelne mers opkomen. De mensen thuis willen graag leuke deelnemers zien. Als die kandidaten dus in trovert zijn, of verschrikkelijk nerveus, dan zijn die eerste mo menten inderdaad erg moeilijk. Daarom hebben we over 't alge meen meteen een rustpunt voor die eerste deelnemers inge bouwd. 't Is bijna altijd hetzelf de: die eerste twee koppels zitten te sterven van de zenuwen. Want vergis je niet, het is echt heel wat. Er wordt een balletje met een nummer getrokken en je kunt dan niet meer terug. De mensen in de zaal zijn eerst erg blij dat ze zo'n balletje hebben. Maar als het puntje bij paaltje komt zouden ze het liefst toch maar lekker veilig in die zaal blij ven zitten". - Hoe is het in die fase met jezelf? „Voor mijzelf is de spanning dan al verdwenen. Ik ga meestal flui tend op, sta meestal achter de schermen nog een paar geintjes te maken. Mijn grootste span ning ligt een half uur voor de uit zending, als ik nog niet aange kleed ben en het microfoonzen dertje nog niet in m'n jasje zit. Als dat allemaal nog niet in orde is, word ik mateloos nerveus. Ie dereen houdt daar ook rekening mee. Als ik eenmaal in het pak sta, geluid bij me heb en de brief jes met vragen in 'n zakken zit ten, dan zijn die spanningen ver dwenen". Zoenen - Nu ben jij bepaald niet de rustig ste. „Dat klopt. Maar ik vind toch wel dat het stukken minder is gewor den. Ik geloof dat het nog steeds zo over komt. Voor mijn gevoel is het nu ook meer gekanaliseerd springen, 't Zijn toch spanningen die je op een bepaalde manier uit. Bij mij uit zich dat dan in veel bewegingen, zoals ook dat zoenen, 't Valt maar weinig men sen op, maar ik zoen toch veel minder tijdens de show. 't Is nu eerder andersom. De kandidaten vliegen mij nu bijna aan. Er is destijds veel gezeurd over dat zoenen, maar geef jij een vrouw een hand?". - Zo'n show waarin van alles mis gaat. Heb je daar na afloop de pest over in? i de Willem Ruis Show: tijdens de echte - directe - (Foto GPD) „Nee, daar zit ik absoluut niet mee. 't Is natuurlijk jammer als er iets misloopt. Dat zijn nu eenmaal de risico's van rechtstreekste tv. Meteen na afloop heb ik een to taalindruk. Ik denk niet aan de tails. Als iets mislukt kan dat juist heel amusant zijn voor het publiek. Het roept dus in beide gevallen reacties op, waardoor je er uiteindelijk tevreden over kunt zijn". - Gemeten naar het aantal kijkers en de waardering valt deze show goed bij het grote publiek. Ook collega's uit het tv-vak doen op vallend lovend over jouw presta ties. Die waardering is echter zel den terug te vinden in de perskri tieken. Doet dat pijn? „Het stoort mij niet. Ik vind het zo fijner dan andersom. Wat mij weieens stoort is dat er zo ge makkelijk over televisie-amuse ment in het algemeen wordt ge dacht. Veel mensen denken echt dat we zo'n show even in enkele dagen tijd in elkaar flanzen. Ik vind het belangrijk dat je als tv- maker niet uit het oog verliest voor wie je werkt. Je maakt zo'n programma voor die kijkers. Die kritiek heeft naar mijn idee ook veel te maken met die typische Nederlandse eigenschap om laat dunkend te spreken over „die tv- spelletjes" Wij doen in onze show vaak heel on-Hollands. Er zitten veel Amerikaanse invloe den in. Sommige mensen be schouwen dat misschien als een belediging, maar dat is natuur lijk onzin. Ik ben honderd pro cent Hollander, maar ik ben er wel trots op dat we zo nu en dan op een internationaal niveau meekunnen. Het klinkt mis schien wat opschepperig, maar die buitenlandse grootheden die in onze show optreden vinden dat ook. De manager van Tina Turner vond het echt het beste wat-ie ooit in ons land op dit ge bied op tv had gezien. Men roept hier al snel: ach daar heb je hem weer. Doe jij nou maar gewoon. „Maar als je wat meer niveau wilt krijgen, dan moetje naast de gro te sterren overeind kunnen blij ven. Dan moet je ervoor zorgen dat je dingen samen kan doen met een Caterina Valente, een Gina Lollobrigida, een Tommy Cooper. Die geven jou de kans om in niveau omhoog te komen. Ik wil niets ten nadele van mijn Nederlandse collega's zeggen, maar als je je alleen maar be weegt naast de mindere goden, dan ben je bezig die goden mee omhoog te trekken in plaats van jezelf. Die les heb ik geleerd. Publiek - Als je die show doet, denk je ook I nooit specifiek aan die VARA- kijkers, wie dat dan ook mogen zijn? „Mijn publiek is universeel. Je kunt in dit geval dus zeker niet spreken van typische VARA-kij- kers. De VARA is de grootste progressieve omroep, dus een plaatsing van een show als de on ze is ook altijd een strijd. Sommi ge mensen bij de VARA vinden ook dat dit absoluut niet kan. Dat dit niet bij de VARA past. Ik beschouw het niet tot mijn taak my daarin al te zeer te gaan ver diepen. Ik zou geen goeie show meer kunnen maken". - De shows van het laatste jaar zijn ook nogal beïnvloed door jouw prive-omstandigheden. „Heel sterk. Als die problemen rond mijn scheiding er niet wa ren geweest, zou ik bepaalde on derdelen nooit hebben gedaan. Het zingen van heel gevoelige liedjes, daar had ik nooit eerder zo'n behoefte aan. Maar dit soort gebeurtenissen in je leven grij pen zo diep in, datje het niet bui ten je werk kunt houden. Ik weet ook niet of het door de kijkers is opgepikt. Maar ik wilde het kwijt, het ging met mij aan de loop. Het kwam er ook op een an dere manier uit. Vooral in „Vijf tegen Vijf' ben ik op de wat cyni sche toer gegaan. Zo van: „Zijn jullie al tien jaar getrouwd? Goh, wat een prestatie zeg!". Ik weet niet of dat nu wel de juiste ma nier was, maar op dat moment voelde ik het zo". - Je was ook duidelijk minder op dreef. „Heel duidelijk. Je weet hoe het voelt als je niet echt blij bent. Om het dan toch nog gezellig te hou den, ga je moppen vertellen, te gen beter weten in. Maar hoe je al die dingen ook tracht te verber gen, je ogen verraden dat het niet goed met je gaat. Gelukkig gaat het de laatste tijd weer stukken beter. Bij de laatste show was het weer ouderwets. Toen was de lach weer echt". - Denk je nooit eens aan Willem Ruis in een andere 'rol? Je hebt vaak interessante gasten in de show. Ik kan mij voorstellen dat je behoefte hebt wat langere ge sprekken met die mensen te voe ren. „Die behoefte heb ik wel degelijk, maar dan wel in een programma waar veel showelementen zijn verwerkt. Ik weet dat daar mijn sterke kanten liggen. In Amerika heb je op dat terrein de Johnny Carson-shows. In die vorm kun je dat in een klein land als Neder land wel vergeten. Kijk maar naar de bank bij Mies Bouwman. De echte bekende en interessan te mensen zijn hier dun gezaaid. Daarom is het ook erg gemakke lijk om kritiek op zo'n program ma te hebben. Wat Mies elke week gedaan heeft vind ik een prestatie. - In Hilversum gaat de mare dat Willem Ruis met plannen rond loopt zich ooit nog eens in Ameri ka te laten bejubelen. „Onzin. Er is echt geen moment in mijn leven geweest, dat ik daar aan gedacht heb. Heel even heb ik wel buitenlandse ambitites ge had, richting Duitse tv en rich ting film, maar dat is allang weer over. Ik heb aan de speelfilm „Het Beest" een aanlokkelijke aanbieding in Amerika overge houden, maar door mijn prive- omstandigheden heb ik daar nee op gezegd. Bovendien zou ik ab soluut niet weten waarom een eenvoudige Hollandse boerenlul naar Amerika zou moeten om het daar te gaan maken. Er zijn al leen al in Los Angeles 30.000 werkloze acteurs. En daar komt dan nog bij dat ik daar ook echt de kwaliteit voor mis. Een beetje zelfkennis is bij dat soort zaken heel belangrijk".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 5