Hackett moet bij zijn leest blijven
Ton van der Meer
stapt uit dwangbuis
^Krachtpatserij met een zeggingskracht van nul komma nul
Marti Webb
imponeert
Ichehouse:
veelzijdig
behalve in
arrangementen
ATERDAG 23 APRIL 1983
Extra
Onder redactie van Jaap Visser
Dat voormalig Genesis-gitarist
Steve Hackett tot de betere gi
taristen van het Verenigd Ko
ninkrijk behoort staat buiten
kijf. Desalniettemin zijn van de
zes elpees (inclusief de onder
havige) die hij op zijn naam
heeft staan er maar twee de
rondgangen van uw draaitafel
waard, te weten 'Defector' en
'Spectral mornings'. Op deze
platen bewijst Hackett
het gelijk van het spreekwoord
van de schoenmaker en zijn
leest. Hackett is namelijk een
gitarist 'pur sang' terwijl zijn
compositorische kwaliteiten te
wensen overlaten. Alleen op
'Defector' en 'Spectral mor
nings' heeft hij dit euvel wijse
lijk ondervangen door de voor
namelijk instrumentale com
posities geheel rondom zijn
fraaie snaarmanoeuvres te
bouwen. Zijn beperkingen
kennende heeft 'guitar Steve'
zich op beide elpees niet de bij
voorbaat verspilde moeite ge
troost om te proberen een heu
se 'song' aan het vinyl toe te
vertrouwen.
'Highly Strung' daarentegen ge
tuigt andermaal van een wijzi
ging in Hackett's visie op eigen
kunnen. Nog altijd weet hij als
geen ander de weg in snaren-
land, laat dat gezegd zijn, maar
deze positieve kanten van
'Highly Strung' worden ruim
schoots overschaduwd door
Hackett's desastreuze omme
keer in zijn werkwijze. Hackett
heeft op 'Highly Strung' name
lijk compleet mislukte pogin
gen gedaan om liedjes met
couplet en refrein te maken.
Voorheen was hij zo verstan
dig de zang aan Pete Hicks
over te laten maar evenals op
'Cured' heeft Hackett op zijn
nieuwste elpee gemeend zelf
maar eens de stembanden te
moeten laten trillen.
Arme Steve. Maar vooral ook
'stomme Steve' want muzikant
als hij is moet toch ook hij kun
nen horen dat zijn vokale capa
citeiten nihil zijn. Zijn stembe-
reik is gelijk aan dat van een
hese parkiet op het Zandvoort-
se autocircuit. Hoe hoger Hac
kett zich op de toonladder be
geeft hoe erger de pijn in mijn
buik. Voeg daaraan toe dat de
nummers op deze plaat zelf
ook al aan de magere kant zijn,
hetgeen Hackett heeft getracht
te camoufleren door een over
daad aan arrangementen, en
het fiasco is compleet. Slechts
de drie instrumentaaltjes op
deze plaat herstellen Hackett's
glorie van weleer enigszins al
neigt vooral een stuk als
'Group therapy' naar instru
mentale krachtpatserij met een
zeggingskracht van nul kom-
i nul.
WIM KOEVOET
'Eindelijk vrij' - Ton van der
Meer (Phonogram)
Ton van der Meer is uit z'n
dwangbuis gestapt. De Haagse
zanger schijnt z'n 'gestoorde'
periode te hebben afgesloten
en voortaan vrij door het muzi
kale leven te stappen. De for
matie Ton van der Meer en Ge
stoord bestaat niet meer en als
Nederlandstalige solo-artiest
hoopt Van der Meer eindelijk
het succes te oogsten wat hij al
jaren verdient.
De met humor gezegende Hage
nees zit nu maar liefst achttien
jaar in het vak en maakt al ja
ren Nederlandstalige muziek.
Maar terwijl modeverschijnse
len als Doe Maar en het Goede
Doel complete sporthallen uit
verkopen is Van der Meer nog
altijd gedoemd het clubcircuit
rond te reizen met zijn 'Lach
roll' show. Nu vindt hij dat op
zich een aangename bezigheid
maar het is natuurlijk nog leu
ker om af en toe eens een fi
nanciële klapper te maken.
Doe Maar en het Goede Doel
doen dat aan de lopende band
terwijl het tekstuele brein ach
ter deze groepen in vergelij
king met Ton van der Meer
niet meer dan een enkele her
sencel omvat.
De schepper van het lied 'Een
beetje vent wordt geen agent'
bewijst dat maatschappijkri
tiek "en humor elkaar niet uit
hoeven te sluiten ("Je botten
rammelen maar dat doet er
niet toe, da's de neutronens-
huffle, ja 't is wel wat lijden
maar je dafje blijft rijden").
Overigens heeft Van der Meer
voor het schrijven van teksten
voor 'Eindelijk vrij' hulp ge
kregen van niemand minder
dan Bart Chabot en Jan Rot.
De eerste klanken van 'Eindelijk
vrij' zijn nogal misleidend en
deden mij vertwijfeld het
hoofd schudden. Het modieu
ze ska/reggae-deuntje doet na
melijk vermoeden dat Van der
Meer de muzikaal goedkope
Doe Maar-formule heeft over
genomen. Het blijkt een mis
verstand want het openings
nummer 'Pret op Jamaica'
handelt over een naar dit tropi
sche oord uitgeweken ban
kovervaller en daar horen ge
woon moderne Caraibische
klanken bij.
Voor de rest bevat 'Eindelijk vrij'
een paar lekkere stevige rock
nummers afgewisseld met
meer ballade-getinte liedjes
waarvan 'Ik weet 't niet' de
meest fraaie is.
Voor Van der Meer is het te ho
pen dat hij eindelijk eens van
z'n vrijheid kan genieten ook al
blijkt hij zelf wel eens naar z'n
'gestoorde' periode terug te
verlangen. Vooral door de her
inneringen aan die nachtzuster
waarover hij het volgende
zingt: "Hallo, gekkenhuis, kom
even langs met dat buis, want
ik wil naar bed met die lieve,
j te oogsten wat hij al
(foto Holvast)
zachte nachtzuster, dég zus
ter".
JAAP VISSER
"I'm not that kind of girl" -
Marti Webb (Polydor).
Pas enkele jaren geleden gaf ze
voor een groot publiek op niet
mis te verstane wijze haar visi
tekaartje af met het voortreffe
lijke album "Tell me on a sun-
day", met als kwartiermaker
de daarvan afgeleide hit "Take
that look off your face". Sinds
dien hebben we van Marti
Webb niet meer zoveel ge
hoord, en dat komt waarschijn
lijk omdat ze een muziekgenre
vertegenwoordigt dat publici
tair nogal eens tussen de wal
en het schip valt.
Maar wie destijds van 'Tell me
on a sunday" heeft genoten,
kan thans zijn lol weer op: on
langs verraste Marti Webb an
dermaal met een thema-lp die
in z'n totaliteit een nog betere
indruk achterlaat. Onder de ti
tel "I'm not that kind of girl"
zingt ze een tiental liedjes van
de hand van David Hentschel,
op tekst gezet door Don Black.
Het materiaal op deze plaat is
van een verfrissende geva
rieerdheid, maar het sterke
punt is dat het vanwege een
telkens terugkerend en bloed
mooi instrumentaal thema
toch een hechte eenheid
vormt.
Een plaat als deze biedt eigenlijk
alles wat muziek te bieden
heeft: sterke composities, een
zeer opmerkelijke zangpresta
tie, een professionele instru
mentale omlijsting en goed
verzorgd (en zeer humoris
tisch) tekstmateriaal. Een rij
kelijk melodieus gebeuren,
waarvan het titelnummer -
ware het een Abba-vertolking
binnen de kortst mogelijke
tijd bovenaan de hitparade zou
prijken.
WILLEM SCHRAMA.
In de 'slipstream' van Brain Fer
ry heeft Iva Davies flink ge
scoord met zijn 'Hey little girl'.
Een prachtige 'Blitzpopballa-
de' waarmee de veelzijdige Au
stralische muzikant in Enge
land en Nederland een stevige
voet aan wal heeft kunnen zet
ten ondanks dat hij door velen
werd uitgemaakt voor Ferry-
imitator.
En dat is hij dus niet zoals 'Street
café', de even fraaie opvolger
van 'Hey little girl, heeft bewe
zen. Verdere bewijzen staan op
de tweede elpee van het Au
stralische zestal getiteld 'Pri
mitive man'.
Een plaat waarop groepsleider
Iva Davies zijn veelzijdigheid
etaleert in zowel instrumentaal
als vocaal opzicht (op het ope
ningsnummer 'Uniforms' lijkt
zijn zangstem bijvoorbeeld op
die van Gerry Rafferty). Jam
mer alleen dat hij diezelfde
veelzijdigheid niet aan de dag
heeft kunnen leggen bij het
schrijven van de arrangemen
ten. Iva Davies valt dermate
vaak in herhalingen dat de aan
dacht op den duur verslapt wat
spijtig is omdat veel luisteraars
zullen afhaken voordat het
werkelijk heel mooie slotnum
mer 'Goodnight, mr. Mat
thews' is aangebroken.
J.V.
Horizontaal: 1. boom; 5. deel van
een boom; 7. snuit; 10. dun -
teer; 11. platvis; 12. steenafval;
13. boom; 14. vochtig; 15. beet;
16. kloosteroverste; 18. het erbij
behorende; 19. bewaarplaats van
vis; 20. natuur; 22. lengtemaat;
23. drinkgerei; 25. bevel; 26.
sport van een ladder; 27. gezicht
(Barg.); 28. gravure; 29. snijwerk-
tuig; 31. Turks bevelhebber; 33.
uitspansel - hemelgewelf;- 35.
bid (Lat.); 36. zangstem; 37. nage
slacht; 39. gezwel; 41. rustbank;
42. ik; 45. deel van een stad of
dorp; 46. Ferrum (scheik. afk.);
47. hijswerktuig; 48. brand; 49.
gedroogd vruchtvlees; 51. plat
ovalen vat; 52. huid; 53. kleef-
middel; 54. insekteneter; 55.
bloei wij ze; 56. vogel; 57. ontken
ning; 58. woedend; 59. voorkeur;
60. bouwval.
Vertikaal: 2. beoefenaar van een
ballensport; 3. water in Utrecht;
4. oude lengtemaat; 5. Indiaans
symbool; 6. Duitse N.V.; 7. te
leurgesteld; 8. maanstand; 9. kor
ting; 11. veefokker in Amerika;
12. mager-gerookt spek; 14. de
onbekende; 16. lokspijs;17. open
plek in een bos; 18. jongere broer
of zuster; 20. ongeluksgodin; 21.
zaak; 23. leesteken; 24. gemeen
schappelijke grond; 29. dierenge
luid; 30. dikke rook of damp; 32.
grijpvogel (heraldiek); 34. been
van de onderarm; 37. vrouwelijk
dier; 38. knaagdier; 40. hoofd
deksel; 41. groente; 42. Bijbels fi
guur; 43. mest van zeevogels; 44.
op leeftijd; 46. boek/papierfor
maat; 50. vroegere Duitse munt;
52. ton; 54. deel van het jaar; 55.
spil; 56. vreemde munt; 57. van-
De prijs van f25,- werd toege
kend aan Mevr. P. Grootjens,
Irenestraat 22a, 2316 RL Lei
den.
De prijs wordt de winnaar toege
zonden.
Oplossingen met vermelding van
"Puzzel" voor donderdag op
briefkaart of in enveloppe zen
den aan: Redactie Leidsch
Dagblad, Postbus 54, 2300 AB
Leiden.
Wanneer een voetbalverslagge
ver voor de radio meldt dat het
maar een slaapverwekkende
vertoning is volgt er vaak een
schitterend doelpunt. Vorige
week schreef ik dat er in de
match Hübner-Smyslov niet
veel gebeurde en prompt sloeg
de vlam in de pan. Hübner
scoorde de gelijkmaker, waar
na twee verbeten gevechten
volgden die door hem met
moeite remise werden gehou
den. De overwinning van Hüb
ner in de 9e matchpartij verliep
als volgt.
Wit: Hübner; zwart Smyslov.
I.c4 e5 2.g3 Pf6 3.Lg2 Pc6 4.
Pc3 d6 5.e3 Lg4 6.Pge2 Dd7
7.h3 Le6 8.Pd5 Ld5: 9.cd5: Pb4
10.Db3 c5 11.a3 Pa6 12.0-0 g6
13.d4 ed4: 14.ed4: Lg7 15.De3+
KfB!? (Een merkwaardige be
slissing. Aan de ene kant is het
wel te begrijpen dat zwart het
niet leuk vindt De7 te spelen.
Na dameruil heeft wit het lo-
perpaar en een ontwikkelings-
vooreprong, bijvoorbeeld 16.d-
c5: Pc5: 17.b4 De3: 18.Le3:
Pce4 19.Tacl en wit staat iets
beter. Hetzelfde geldt als zwart
i.p.v. 17..De3 17..Pb3 18.D-
b3: De2: 19.Lb2 speelt. Toch
lijkt dit minder onaangenaam
als het buitenspel zetten
de zwarte h-toren, wat met de
tekst-zet gebeurt) 16.Df3 h6 17-
.Le3 c4 18.Tfcl Tc8 19.Pf4 Kg8
20.Lfl b5 21.a4! (Om in ijshoc-
key-termen te spreken: wit
speelt hier "power-play'. De
zwarte toren zit op de strraf-
bank tot de koning op h7 arri
veert. Voordat deze toren in
het spel komt moet wit zien te
scoren, ofwel blijvend voor
deel behalen. Dat doe je door
de stelling open te breken) ba4:
22.Lc4: Pc7 23.Ld3 Tb8 24.Tc2
Kh7 (De zwarte koning is gear
riveerd, maar inmiddels staan
de witte stukken optimaal voor
de aanval) 25.h4 h5 26.Tacl
Thc8 27.Ph5: Pcd5: 28.Pf6:
Pf6: 29.h5 Tc2: 30.hg6
Dat een dammer alleen met veel
studie zijn ideaal kan verwe
zenlijken lijkt logisch. Toer-
nooispelers gaan meestal voor
de eerste zet in afzondering -
spelen geen officiële partijen
meer proberen een sparring-
partner op te duiken of passen
huisvlijtvarianten toe in aller
lei competities.
Training is een vitaal onderdeel
van de studie. Degenen die
deel mogen nemen aan de door
de KNDB georganiseerde
NTT, NST, CJT, CAT - respec
tievelijk de toptraining, sub
toptraining, junior- en aspiran
ten training - of de damestrai
ning blijken steeds net of ruim
boven de dammer, die het al
leen moet doen, uit te steken.
In het vorige week zaterdag ver
speelde sneldamkampioen-
schap van Zuid-Holland kreeg
ik met zwart drie keer dezelfde
opening op het bord. Aange
zien de onderstaande zetten-
reeks voor mij gesneden koek
is, stond deze binnen de kort
ste keren op het bord. Mijn te
genstanders hadden echter
minstens drie minuten meer
nodig.
(DIAGRAM) 31.Lc2:! (Dit is
veel sterker dan de sjablonezet
Tc2.\ Er dreigt nu 32.Kg2 ge
volgd door Thl+ met een on
weerstaanbare aanval. Daarom
is zwarts volgende zet gedwon
gen) Dh3 (maar dit buitenspel
zetten van de dame kan de
zwarte stelling ook niet heb
ben en de dame zal op h3 dan
ook sterven) 32.d5 TfB 33.Ldl
Pd7 34.De4 Pf6 35.Da4: Pd5:!?
(Natuurlijk is Dd7 taaier, maar
kun je in zo'n stelling nog van
fouten spreken?) 36.Lg4 en
zwart geeft op.
1.32-28 20-25 2.37-32; meer aan
vallend spel geeft 33-29 te zien,
waarna vaak 17-21 of vooral se
dert Alexander Dybman, 16-21
volgt; 2...14-20 3.41-37 10-14
4.46-41 5-10 5.31-27; door de nu
volgende variant is men deze
zet gaan vervangen. Na elkaar
verschenen 34-29 (met de drei
gende vereenvoudiging 29-23
etc.), 31-26 (om niet na 19-23x23
met een aanval op schijf 27 ge
confronteerd te worden) en 34-
30 (met een eenvoudige bedoe
ling tempowinst te boeken) op
het toneel. Eigenlijk is de twee
de voortzetting het populairst
gebleven; 5...19-23 6.28x19 14-
x23 7.33-28 9-14of? 8.28x19 14-
x23 9.39-33; in Rusland, dacht
ik, ontwikkelde men het sche
ma 38-33 13-19 33-28 met dub
bele dreiging (althans een gro
te ruil) zodat 17-22 aangewezen
is (druk over 22); 9...13-1910.44-
Bij het spelen van een korte pa
renwedstrijd zal de speltaktiek
allicht anders zijn dan bij een
wedstrijd over veel spellen met
een integrale top. Bij de laatste
speelsoort is het als regel beter
'met het veld mee te spelen' op
een gemiddelde en te hopen
dat de tegenpartij zo vriende
lijk zal zijn een foutje te maken
en daarmee voor u een goede
score weg te geven. Bij een
korte wedstrijd echter zal men
sneller zelf iets moeten probe
ren. De Amerikaanse topspe-
lers volgen die taktiek onder
alle omstandigheden. Billiy Ei
senberg en Eddy Kantar, een
van die Amerikaanse toppa-
ren, demonstreerden die op
vatting op overtuigende wijze
in het volgende spel:
Oost gever, OW kwetsbaar. Zuid
opende zijn geweldspel met
een ouderwetse 2 KL, noord 3
KI, zuid 3 Ha, noord 4 KI, waar
na zuid over het uiteindelijk
109 6 3
<?4
O V4
*AH 7 6 5 3
♦V8742 N *B
%63 W0 '7108752
0 A 10 9 7 08 6 53 2
z +8 4
V2
NEDERLAND - Als Jaap Drup-
steen voor een ontwerp tekent
dan is het, althans in onze
ogen, in tien van de tien geval
len geslaagd. Alle zegels, die
tot nu toe van zijn hand zijn
verschenen spreken bijzonder
aan. Dat begon meteen al in
1974 toen hij als zegelontwer-
pen debuteerde met zegels ge
wijd aan: 100 jaar "Nederlands
Rundvee Stamboek" (de be
kende koeien-doorloper), 25
jaar Koningin Wilhelmina-
fonds en 150 jaar reddingswe
zen (NZHRM en KZHMRS).
Maar ook zijn volgende ontwer
pen mochten er steeds zijn: 50
jaar Vereniging tot Rheumabe-
strijding (1976), 50 jaar Ar-
beidszorgbureau voor gehan
dicapten (1977), de invalide in
zijn wagen, hulpeloos staande
voor een doolhof van trappen),
de 45 cent-zegel uit de gezond
heidszorg serie (1978) "Om
laag met hoge bloeddruk" en
de Europa-CEPT-zegels van
1979 (filatelie en berichtenver
keer op zee).
Nu vier jaar later kom Jaap
Drupsteen weer aan bod, en
weer met Europa-CEPT-ze
gels, die dit jaar als gemeen
schappelijk thema hebben
"grote werken van de menselij
ke geest", waarbij in Neder
land de nadruk op communi
catie wordt gelegd. En op
nieuw zijn het twee zegels ge
worden die zeker in de smaak
zullen vallen.
De uitgifte van de zegels in waar
den van 50 cent en 70 cent is
gepland op 17 mei (ook nu is
men er in Nederland dus weer
niet in geslaagd de vorig jaar
op CEPT-niveau gemaakte af
spraken peildatum voor Eu-
ropa-CEPT-emissies: 4 mei -
na te komen) en ze zullen wor
den uitgevoerd in rood, geel,
blauw en zwart. Van beide ze
gels zullen 16 miljoen exem
plaren worden aangemaakt en
ze zullen te koop zijn zolang de
voorraad strekt, maar uiterlijk
tot 31 mei 1984.
Nu de voorstellingen. Op de ze
gel van 50 cent is een deel te
zien van een krantenpagina
met koppen, die betrekking
hebben op het 75-jarig jubi
leum van de Vereniging De
Nederlandse Dagblad Pers en
het ECS-satelieten-program-
ma: "NDP viert zorgelijk jubi
leum" en "Nederland krijgt
ook tv-kanaal op ECS-sate-
liet".
De NDP. die op 21 december
haar 75-jarig bestaan viert, is
de bedrijfstakorganisatie van
de dagbladuitgevers. Als sa
menwerkingsverband zet zij
zich in voor de continuïteit en
verscheidenheid van de dag
bladbedrijven, die onmisbaar
39 10-14 11.49-44; 8-13; niet 4-9
wegens 27-21! met dam op 4,
wat ik tot grote ergernis eens
heb gespeeld; 12.36-31 17-21
13.41-36; natuurlijk geen 31-26
wegens 2-8 en na het slaan dam
op 46; 13...21-26 14.33-28 4-9
15.39-33 2-8 16.44-39 12-17!; dit
is de bekende stelling, de Bom-
zet met 27-21 faalt. In een partij
Korchof-Andreiko volgde nu
34-29; 17.50-44 17-22 18.28x17
11x22 19.33-28 22x33 20.39x28
7-12 21.44-39 6-11; deze stand
kwam in de drie partijen op het
bord. Frits van Gaans koos
voor 22.27-22? 18x27 23.31x22
en verloor een schijf na 23-29
34x23 24-30 35x24 20x27 etc.
Henk van Klaveren meende
dat 22.38-33? door de beugel
kon. maar kwam via 16-21 27x7
23-29 33x24of? 19x30 35x24 20-
x29 34x23 18x29 7x18 13x35
van een koude kermis thuis.
Tenslotte delfde Tillemans het
onderspit na 22.39-33 23-29
23.34x23 18x29 24.33x24 19x30
25.35x24 20x29 26.27-22 (want
na 40-34 voordeel en 43-39 mag
niet) 14-19 27.43x39 16-21 28.31-
27 11-17 29.22x11 25-30 30.27--
xl6 30-34 31.39x30 19-23 32.28-
xl9 13x44!
AH 5
AH VB 9
O H B
B 10 9
bereikte 6K1 doelbewust koos
voor 6 SA, omdat dat contract
nu eenmaal beter betaalt.
6 KI is een voortreffelijk con
tract, alleen de KI V moet tijdig
vallen om deze onderneming
met succes te bekronen. Denk
nu niet dat het weinig verschil
maakt (schoppenstart) of 6 KI
of 6 SA wordt gespeeld. Als het
contract 6 SA heet valt onder
KI A en KI H weliswaar de
vrouw, maar hierna komt zuid
met de derde klaveren aan slag
en de resterende vrije klaver
slagen in noord zijn onbereik
baar, tenminste als west alert
reageert als er ruiten wordt ge
speeld, probeert u het maar.
Om 6 SA te maken is er maar een
kans: KI B voorspelen en snij
den. Billy Eisenberg was dat in
de praktijk ook van plan maar
het liep anders. Hij nam Sch A
en vervolgde met KI B, west
dekte hetgeen goed is als oost
KI 10-derde heeft of KI 10-4
tweede in welk geval zuid ook
vast loopt. In dit geval maakte
het allemaal niets uit, het slem
rolde binnen en zuid had zijn
felbegeerde top. Zou oost KI V
sec of tweede hebben gehad
dan zouden Kantar en Eisen
berg een lieve bom duiten min
der hebben geïncasseerd.
zijn voor de informatievoorzie
ning en opinievorming van de
burgers. In het kader van de ju
bileumviering zal in het négaar
een symposium worden ge
houden over het thema "uitge
versverantwoordelijkheid".
De zegel van 70 cent toont de Eu
ropese Communicatie Satelliet
ECS in een geo-stationaire
baan om de aarde en de vlag
gen van de Europese PTT-ad-
ministraties die deelnemen
aan de Europese telecommuni
catie satellieten organisatie
Eutelsat.
Op 3 juni zal de eerste Europese
operationele telecommunica-
tiesatelliet. de ECS F-l met de
Europese Ariane L6-raket van
af de lanceerbasis Kourou In
Frans-Guyana worden gelan
ceerd en in een baan om de aar
de worden gebracht. Een twee
de satelliet volgt begin 1984.
De satellieten zullen worden
gebruikt voor het Europese te
lefoonverkeer (10.000 gesprek
ken gelijktijdig), voor het
transporteren van televisiepro
gramma's en voor een aantal
speciale diensten zoals video
conferentie. In de komende
tien jaar zullen vijf satellieten
van het type ECS worden ge
lanceerd.