c
c
c
t
D
LAK-muzaktheater stelt
situatie indianen centraal -
D
D
J
PODIUMBLIK
Pogacnik geeft
(te) schaars
suhliem concert
DINSDAG 19 APRIL 1983
Kunst
LEIDEN - Een try-out, een lus
trum en meerdere premières:
het belooft deze week een in
teressante toneelweek te wor
den in Leiden.
Om te beginnen heeft niemand
minder dan Freek de Jonge de
Leidse Schouwburg uitverko
ren om zijn nieuwe program
ma 'De Mythe' uit te proberen.
De try-out van de opvolger van
'De Mars' vindt morgenavond
plaats. Over de inhoud van het
programma is, zoals gebruike
lijk, weinig bekend. Freek de
Jonge zelf heeft een vrij crypti
sche uitspraak over 'De Mythe':
"als je in de oceaan spuugt,
wordt die nooit meer dezelfde".
De geheimzinnige waas rond
de inhoud zal de vele liefheb
bers er morgenavond ongetwij
feld niet van weerhouden het
nieuwe programma van Freek
de Jonge te gaan beoordelen.
Timdelerclub
Nieuw is ook het toneelstuk dat
de Leidse toneelgroep 'De Tim
delerclub' vrijdagavond in de
Schouwburg brengt. 'Beau Ri-
vage' is een thriller in drie be
drijven, geschreven door Geor
ge Batson. De actrice Shireen
Strooker tekende voor de verta
ling.
Plaats van handeling is de salon
V.l.n.r. Trudy Labij, Willem Wag ter, Hugo Maarten, Niek Pancras e
Astrid Wijn in "De Rode Herberg". (Foto
van een oud huis op de suiker
plantage Beau Rivage. On
danks dat veel van de oude glo
rie is vergaan (veel plantages
zijn volgebouwd met boorto
rens) blijft de familie Colby
verknocht aan de plantagewo
ning. Na de dood van de oude
Colby is de sfeer in het huis ver
slechterd. Er gebeuren ook
vreemde dingen rond het huis:
Harriet Colby denkt de geest
van de dode te hebben gezien,
terwijl er mensen onder ver
dachte omstandigheden komen
te overlijden. De 'Voodoo-cul-
tus' viert ook hoogtij. Kortom,
er staat de toneelbezoekers vrij
dagavond voor de onvermoede
ontknoping veel griezeligs te
wachten.
Ook in het LAK-theater aan het
Levendaal deze week een pre
mière. Het LAK-muzaktheater
brengt vrijdag (première), za-
Redactie Pieter C. Rosier
terdag en zondag 'Hoe kun je je
moeder bezitten?', een pro
gramma rond het thema India
nen. De romantiek van het Wil
de Westen, Winnetou, Arend
soog en Witte Veder was één
van de uitgangspunten. Daar
tegenover staat de werkelijke
situatie van de Indianen in
Noord-Amerika en de reactie
van de westerse wereld daar
op. In 'Hoe kun je je moeder be
zitten?' wordt veel geïmprovi
seerd: het is allerminst een af
gerond produkt.
Imperium
Imperium laat deze week ook
van zich horen. Het microthea
ter aan de Oude Vest viert dit
seizoen het feit dat het 25 jaar
met toneel bezig is. Ter afslui
ting van dit jubileum-seizoen
brengt Imperium een éénakter-
festival. Diverse groepen zijn
door middel van een adverten
tie gevraagd om in het micro
theater te komen spelen. Van
daar dat er toten met juni een
gevarieerd aanbod is van to-
neelaktiviteiten. Spelers uit di
verse plaatsen van het land
brengen niet alleen éénakters,
maar ook cabaret, mime en
dans.
Vrijdagavond wordt het spits
van de jubileum-voorstellingen
afgebeten met cabaret van Ale
xander Hegius uit Deventer.
Later op de avond speelt de to
neelgroep Imperium het stuk
'Brand'. Datzelfde stuk wordt
zaterdagavond gebracht. De
Leidse Balletschool zal de za
terdagavond besluiten met
'Dans-impressies'.
Toneelgroep De Appel komt za
terdag naar Leiden. In de
Schouwburg speelt de groep
die avond het stuk 'De Rode
Herberg'. Robert Prager werd
zo geïnspireerd door een be
roemde strafzaak die in 1833 in
Zuid-Frankrijk plaatsvond
dat hij er een toneelstuk over
schreef. De Rode Herberg zou
een oord zijn geweest waar een
ongekend aantal moorden
heeft plaatsgevonden. Het echt
paar Leblanc zou nietsvermoe
dende reizigers hebben ver
moord door hen kokende olie in
de keel te gooien.
Over de zaak zelf leek weinig in
formatie aanwezig, maar toen
Prager eenmaal ging spitten
bleek dat veel feiten geruchten
of vermoedens waren. Prager
bracht, kortom, nieuw licht in
de zaak. Eén vraag staat daar
bij recht overeind: waren de
veroordeelden schuldig of was
hun veroordeling een juridi
sche blunder? Spelers in 'De
Rode Herberg' zijn o.a. Trudy
Labij, Willem Wagter, Henk
Votel en Astrid Wijn. Muzikale
medewerking verleent het koor
'De schola van de Leidse Stu
denten Ekklesia' onder leiding
van Wim de Ru.
Kindervoorstelling
Tenslotte deze week een voorstel
ling voor kinderen vanaf ne
gen jaar. Het Poppentheater
Kollektief brengt zondagmid
dag in het LAK-theater aan het
Levendaal 'Huis aan de over
kant'. Het stuk speelt zich af in
een gigantische jas: het inte
rieur van de vrouw Quintana.
Ze heeft een rat als huisdier,
haar 'huis' ziet er allesbehalve
mooi uit en de vrouw zelf is één
en al geheimzinnigheid. De eni
ge die haar accepteert en be
wondert is een buurmeisje, dat
steeds de deur uitglipt om de
vrouw op te zoeken. Samen ma
ken ze verre reizen.
LEIDEN - De titel van de
nieuwste LAK-produktie 'Hoe
kun je je moeder bezitten',
roept in eerste instantie allerlei
psychologische associaties op.
Maar wanneer je hoort dat het
over indianen gaat, is de ver
gissing meteen duidelijk: met
moeder wordt Moeder Aarde
bedoeld. Deze tegenstelling in
westers en indiaans denken is
een van de uitgangspunten van
de produktie van Jan Zoet en
Paco Keul. Jan Zoet en speel
ster Marian Vijsma vertellen
over het stuk.
Gezien dit uitgangspunt brengen
jullie dus niet uitsluitend in
dianen op het toneel?
"Oh nee, wij spelen zelf helemaal
geen indianen. Dat kunnen en
mogen we niet, dat is ons tij
dens het werken wel duidelijk
geworden. Hun wezen is ons
nog teveel een raadsel, hun re
ligieuze en filosofische wereld
is de onze niet. Wij kunnen niet
in het kabbelen van het water
onze moeder voelen. Wel wil
len wij met ons stuk de roman
tische visie op de jongensboek
indiaan becommentariëren, én
daartegenover de werkelijke
situatie van de indianen stel
len, met de reactie van de wes
terse wereld daarop".
"De indianen bleken een moei
lijk thema, omdat ze toch ver
van ons af staan. Na een tijd
lang improviseren hadden we
wel veel materiaal, maar we
hadden er geen greep op. Toen
hebben we bewust een struc
tuur aangebracht, o.a. met be
hulp van indiaanse verhalen en
gedichten, beeldgrapjes enz.
Nu, vlak voor de première, be
ginnen we er inderdaad vat op
te krijgen.
Iedereen heeft nu duidelijke me
ningen over het stuk.
Waarom hebben jullie dan india
nen als onderwerp gekozen?
"Paco Keul heeft zich tijdens een
verblijf in Suriname erg met de
indianen beziggehouden. Hij
zag mensen die echt waren, op
een aardse en eerlijke manier
leven, harmonisch, om dat
zware woord maar eens te ge
bruiken, maar ook met alle el
lende er omheen. Die mensen
zijn verre van perfect, je moet
ze niet idealiseren. Als musi
cus was Paco ook getroffen
door de manier waarop zij mu
ziek integreren in hun leven, in
dansen en rites. Zij gebruiken
ook heel gewoon een colablik
je in hun rites.
Jullie noemen deze produktie
LAK-muzaktheater. Wat moet
ik daaronder verstaan?
"Wij gebruiken veel muziek in de
voorstelling, en hebben het
LAK-muzak genoemd alleen
maar omdat het rijmt. Dat is
dezelfde soort absurde logica
als de verhalen die indianen el
kaar vertellen en die in onze
voorstelling voorkomen. Het
druist helemaal in tegen ons
gevoel van drama, logica of
psychologie."
"De muziek is geschreven door
Paco Keul, die alle muziek
voor toneel De Appel maakt,
en ook schrijft voor bv. Hoke-
tus. Hij heeft theatraal een
goed gevoel voor muziek, kan
door middel van de muziek
leegte oproepen, of een kudde
bisons. Hij maakt gebruik van
onregelmatige maatsoorten.
Paco maakte de muziek thuis, en
gaf die aan onze musici te spe
len. Daarom waren de musici,
vooral in het begin, vaak ver
der dan het stuk zelf. Bij to
neelspelen moet je de mensen
de gelegenheid geven zelf din
gen in te brengen, wat tijd
kost. Bij muziek moet het over
wicht, de compositie en de har
monie bij een persoon liggen.
Op deze manier zijn de muziek
en de toneelscènes nogal los
van elkaar ontstaan, al wisten
we wel wat voor sfeer we wil
den hebben, zodat Paco daar
alvast aan kon werken. Zijn
muziek hebben we later inge
past in het stukje.
"Hoewel de musici ook acteren,
ze hebben in elke scène een
functie, bleek het wel moeiüjk
met ze te werken.
Ze blijven heel erg met de mu
ziek bezig en komen er moei
lijk van los om zelf te gaan ac
teren of naar anderen te kijken.
Ze kunnen ook met moeite van
hun instrumenten afblijven
terwijl anderen repeteerden.
Het muzikale nivo is erg hoog, en
Paco geeft ook ergens de saxo
fonist de gelegenheid voor een
solo.
Het is de eerste keer dat Paco
met amateurs werkt. Hoewel
de werkinstelling hem niet fa-
i "Hoe kun je je moeder
(Foto Holvast)
natiek genoeg was, vond hy
het wel erg leuk. Amateurs
hebben nog dat duidelijke en
thousiasme, dat theatraal vaak
veel beter werkt dan de vak
matigheid en routine van pro
fessionele spelers".
"Hoe kun je je moeder bezit
ten'? Vrijdag-, zaterdag- en
zondagavond in het LAK-
theater, 20.30 uur.
LEIDEN - De zes Sonates en Par
tita's die Bach voor viool solo
schreef behoren zonder twijfel
tot de puurste muziek ooit ge
schreven.
De violist stelt Bach, met deze
stukken, voor grote problemen,
die in vele vertolkingen de zuive
re interpretatie overschaduwen.
De in ons land nog onbekende
violist Miha Pogacnik, die gister
avond in de Kapelzaal de Sonate
in g kl.t. (BWV 1001) en de Parti
ta's in b kl. t. en d kl. t. (BWV
1002 en 1004) uitvoerde, heeft de
ze technische problemen lang
geleden ver achter zich gelaten.
Blijft de kwestie van de interpreta
tie: Pogacnik heeft zoals hij zelf
toelichtte gekozen voor de mid
denweg tussen de authentieke
en de vrij-romantiserende uit
voering: geen barok-instrument.
wel een authenticiteit naar de
geest. Vanaf de eerste inzet tot en
met de magistrale Chaconne aan
het einde van het concert trof de
grote helderheid van zijn spel,
niet alleen in zijn toonvorming,
maar vooral in het structureren
van het lijnenspel. Zijn fabelach
tige beheersing van het instru
ment maakt het hem mogelijk de
muzikale gedachtenstroom on
gehinderd te laten voortgaan.
In de Partita's werd het danskarak-
ter van de delen moeiteloos hoor
baar gemaakt, de doubles waren
op hetzelfde strakke ritmische
patroon de lichtvoetige varian
ten. In de roemruchte Chaconne
klonk een werkelijke meerstem
migheid zonder forceren. De toe
gift, het eerste deel van de Parti
ta in E gr. t. deed het betreuren,
dat Miha Pogacnik niet in de ge
legenheid is ons met een tweede
avond met de resterende solo
stukken te verblijden.
MIES ALBARDA.
AMSTERDAM - Op verzoek van
minister Brinkman (WVC) wordt
nagegaan of het mogelijk is het
Vincent van Goghmuseum te in
tegreren in het Rijksmuseum in
Amsterdam. In de praktijk zou
dit betekenen zou dit het Van
Goghmuseum een afdeling (met
eigen directeur) van het Rijks
museum wordt.
Het samengaan zou een oplossing
moeten vormen voor de proble
men bij het beheer van het Van
Goghmuseum.
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "Tootsie", da.
14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,
16.30, 19.00 en 21.15 uur, al.
LIDO 1 (124130): 'De Vierde Man',
da. 14.30, 19.00 en 21,15 uur, zo. ook
16.45, 16 jaar.
T.ino 2: "De gendarme in paniek",
da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. ook
16.45 uur, al.
LIDO 3: "Author, Author", da. 19.00
en 21.15 uur, do. vr., ma. en di. ook
14.30 uur. a.l..
Fam. voorstelling: "Als je begrijpt
wat ik bedoel", za., zo. en wo. 14.30
uur zo. ook 16.45 uur.
LIDO 4: "Een zaak van leven en
dood", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur,
zo. ook 16.45 uur. 16 jaar.
STUDIO (133210): "Gandhi", da.
14.00 en 20.00 uur, al.
TRIANON (123875): "First Blood",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. en
ma. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur,
12 jr.
ALPHEN
Expressie '70, Hooftstraat 210
Schilderijen en objecten van Mari-
nus Scholten en Jan van Rijn, t/m
18 april, ma» t/m vry. 10-12 uuren
14-16 uur.
LEIDEN
Openbare Bibliotheek, Nieuwstraat 4
'Teken aan de wand', fototen
toonstelling over fascisme, t/m 4
mei, tijdens openingsuren.
Rijksmuseum voor Volkenkunde,
Steenstraat - 'In der minne schik
ken', t/m 4 juli, di. t/m za. 10-17, zo.
W.J. Maan (schilderijen, tekenin
gen van portretten en landschap
pen), t/m 27 april, dag. 10-22 uur.
Museum Boerhaave, Steenstraat la -
Antoni van Leeuwenhoek, tot 1
mei, ma. t/m za. 10-16 uur en zo. 13-
16 uur.
Rijksmuseum van Geologie en Mine
ralogie, Hoogl. Kerkgracht 17
'Energie uit eigen bodem', t/m 4 au
gustus, ma. t/m vrij. 10-17 uur, zo.
14-17 uur.
Stadsgehoorzaal, Breestraat - Schil
derijen van Fred Hansen, tot 1 mei,
tijdens evenementen.
Galerie De Oude Rijn, Stille Mare 4 -
litho's van Corneille, zeefdrukken
Bioscopen
Bioscopen Alphen
(voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "First Blood", do, ma, di
en wo. 20.00 uur, vr, za en zo. 18.45
uur en 21.00 uur, za. zo en wo. 14.00
Nachtvoorstelling: "First Blood",
za. 24.00 uur, 16 jaar.
Euro 2: "Kanonnen van Navarone",
dag. 20.00 uur, 12 jaar.
Fam. voorstelling. "Als je begrijpt
wat ik bedoel",-za, zo en wo 14.00
Nachtvoorstelling: "Sex tussen
start en finish", za. 24.00 uur, 18 jaar.
EURO 3: "Vierde Man", do, ma. di
en wo. 20.00 uur, vr., za en zo. 18.45
en 21.00 uur, za, zo en wo 14.00 uur.
Nachtvoorstelling: "Teenagers op
het pornopad", za. 24.00 uur, 18 jr.
EURO 4: "New York Ripper", do,
ma, di en wo 20.00 uur, vr, za en zo.
18.45 en 21.00 uur, za, zo en wo. 14.00
uur. 16 jaar.
Nachtvoorstelling: "New York Rip
per", za. 24.00 uur, 16 jaar.
Bioscoop Voorschoten
(voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "Time is on our si
de", do en vr 19.30 uur, za. 15.45 en
19.30 uur, zo. 15.45 en 18.30 uur. a.l.
"Victor, Victoria", do. tm. za. 21.30
uur, 16 jr.
"Dr. Zjivago zo. 21.00 uur, ma., di
en wo. 20.00 uur, di. ook 14.00 uur,
Kindermatinee: "Heksen en bezem
stelen", za. en zo. 14.00 uur, wo.
14.30 uur.
Bioscopen Katwijk
(voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "Veel liefs uit Moskou", do.
14.45 en 20.00 uur, vr. za, zo. 14.45,
19.00 en 21.15 uur. ma. en di. 20.00
ur, woe. 14.45 en 20.00 uur. a.l.
City 2: "E.T.", zelfde tijden als City
1, al.
CITY 3: "Bloody Birthday", zelfde
tijden als City 1, 16 jaar.
CITY 4: "Fist of fury", do. 14.45 en
20.00 uur, vrij. 14.45, 19.00 en 21.15
uur, 16 jr.
"Victor, Victoria", za. en zo. 14.45,
19.00 en 21.15 uur, ma., di. en woe.
14.45 en 20.00 uur, 16 jr.
Exposities
Kees van Bohemen, beeldhouw
werken Hans Bos, t/m 31 mei, dag
10-18 uur en zond. 11-18 uur.
De Lakenhal, Oude Singel 28 - Me
chanisch speelgoed, tot 23 mei, di.
t/m za. 10-17 uur en zond. 13-17 uur.
Galerie Denise Stephan, Bakkersteeg
18 - Tekeningen Jan Vegter, schil
derijen en keramiek Cor de Zwaan,
tot 16 mei, vr. t/m zo. 13.30-17.30,
ook na tel. afspraak (tel. 132319).
Waaggebouw, Aalmarkt 21 Ten
toonstelling van de Leidse Ama
teur Fotografen, ca. 200 foto's tot 24
april, ma. t/m vrij. en zo. 12.30-17
uur, do. ook 19-21 uur. za. 10-17 uur.
LEIDERDORP
Gemeentehuis, Statendaalder di. t/m zo. 9-12
wandkleden Corrie v.d. Kroft tot 11 WARMOND
LISSE
Artopa, Grevelingstraat 50 - Goua
ches en aquarellen C. Dijkman en
N. Helle, tot 25 april, do., za. en zo.
13.30-16.30, do. ook 19.30-21.30.
OEGSTGEEST
Kunstcentrum Langevoort assem
blages, etsen, zeefdrukken, plastie
ken, schilderijen tot 17 april, di t/m
vrij. 13.30-17.30, vr. 19-21, za. 12-17.
Kapsalon Van Bellen - Handge
maakte poppen Joke Kooreman,
tot 13 mei.
VOORSCHOTEN
Ambachtshuis, Voorstraat - Werk
van Voorschotense Kunstkring, tot
1 mei.
WASSENAAR
Auberge De Kievit - Schilderstuk
ken C.A.A. v.d. Velde tot 29 april,
15-19 i
t/m vrij. 8-17
19-21 uur.
Muzenhof, Gordijnsingel - .goua
ches Frits Huysman tot 18 mei, ma.
t/m vrij. 14-18 uur, za. en zo. tijdens
aktiviteiten.
Leythenrode, Hoogmadeseweg 55 -
Kleurexposities Nel van Eijsden tot
15 april, wandkleden Ans Trago tot
27 mei, dag. 10-20 uur.
d°- ook GaJerie De Pomp, Dorpsstraat 38
Lidy Beumer (poppen) en Ineke
Bergh (point, tekeningen), tot 2
mei. di. 19-21; wo. 10-12 en 14-16,
do., za. en zo. 14-16 uur.
Het Oude Raadhuis, Dorpstraat 36
Werk van de teken- en schilder-
groep Ben Vernimmen, tot 6 mei,
wo., do. en zo. 14-16 uur, za. 11-16,
di. 19-21 uur.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Acade
misch Ziekenhuis behalve van dins
dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur
(Diaconessenhuis) en van vrijdag
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur;
met uitzondering van:
de kinder- en jongerenafdeling: da
gelijks van 14.00 uur tot 19.00 uur.
- de afdeling intesieve zorg: uitslui
tend na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedisch Advies Centrum:
Blessurespreekuur: Elisabethzieken-
huis Leiderdorp, 's maandags van
19.30-20.30 uur.
Bezoekuren St. Elisabeth-zieken-
huis:
Volwassenen: dagelijks van 14.00-
Ziekenhuizen
14.30.-14.45
18.30-18.45
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en
van 15.00-16.00 uuren van 18.30-19.30
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14.30 uuren van 19.00-19.30 uur.
Academisch ziekenhuis
Tel. 269111
Voor alle patiënten (behalve kinde
ren) zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.30 uur.
Avondbezoekuur afdeling Verlos
kunde 18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks van
Bezoek aan ernstige patiënten
Wanneer voor ernstige patiënten
doorlopend bezoek wordt toegestaan
kan de hoofdverpleegkundige hier
voor speciale kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-
19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdelingen:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.00 uur. (Alleen voor ouders van
kinderen kan er een afwijkende tijd
afgesproken worden met de hoofd
verpleegkundige).
Alphen aan den Rijn
avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde
ling 's middags 14.30-15.30 uur, 's
middags alleen voor ouders 14.30-
^hid^lieuius
19 APRIL 1983
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
De hyacinten in den omtrek
van Haarlem en ook op weg
naar Leiden staan thans in vol
len bloei, terwijl de tulpen be
ginnen te ontluiken. De bollen
hebben evenwel veel geleden
door de nachtvorsten en door
den wind.
Ieder weet dat tenors tegen
woordig fabelachtige
verdienen. Men berekent dat
die van de Parijsche Opera
voor elke noot, die hij zingt, 5Vz
fr. krijgt. Dat werd den zanger
dan ook voorgehouden, toen hij,
een vaas koopend, den prijs (21
fr.) te hoog vond. "Hoe is het
mogelijk", zeide de winkelier,
"elke noot uit uw keel is 5'/2
franc waard". De zanger zong
daarop vier noten. "Ziezoo,"
zeide hij, "dat is 22 fr., nu krijg
ik nog 1 frank toe".
(Adv.) Kunstdraaierij. On-
dergeieekende beveelt zich
voortdurend aan tot het ver
vaardigen van alle mogelijke
Kunstwerken in Ivoor, Hoorn,
Schildpad, het maken van bil
jartballen, alsmede voorwer
pen in Hout enz. Tevens worden
alle mogelijke Reparatièn ten
spoedigste afgeleverd. UED.
Dw. Dienaar. J.C d'Hersigny,
Botermarkt 22, Leiden
Vijftig jaar geleden:
Een aantal componisten en
dirigenten in Amerika, onder
wie Toscanini, heeft telegra
fisch bij de Duitse he regeering
geprotesteerd tegen het weren
van Joodsche musici. Toscanini
heeft zelfs Bayreuth er dezer zo
mer voor ajgezegd. Intusschen
heeft de Duitsche regeering den
radio-omroep verboden compo
sities of platen van deze protes-
teerende kunstenaars uit te zen
den. Tegelijk doet zij echter
moeite om het conflict met Tos
canini bij te leggen. Goering
heeft tegenover een Fransch
blad ontkend, dat de regeering
de Joden vervolgt. Wel wil zij
"een scheiding maken tusschen
het Duitsche volk en de Joden.
Men wil de Joden niet verdrij
ven, maar hun eenvoudig ver
bieden deel te nemen aan de lei
ding van het Duitsche volk"
mooi! dam
GAAN we
V£«OER.
A/£r GOUD M££rru£3£ -
GEP/G GEMAAKT.W'L
Mu DEZE KLOMP ONTFUTSELEN..
U/.S W'LT HEM HE3BEN,N/EïWAAP?i<
Y SCHAAM uEy
ueeent/NMUN
D/ENSTIUU msr
TEN G ULDENRER UUR
EN/K «RUG UET GOUD,
r HUHoH B/4r WAS DE AFSPRAAK
NOU.'. K A
IK.... K. 4f
,EH... A
Dig. KLEINS
IS ECHT GOUD-
EESLJK....
r AFWACH -
TEN..DÊPSOEF
BEGINT PAS....
OA HOOR, IK KAN U VERZEKEREN
DAT ZE BIC N06 6EHEÊL
INTAOT
F-lnV r
IK HOOP NIET, DAT
IK ONDANKS MIJN
6R0TE POLITIEKE VE-
RANTWOORDELIJKH0D
EEN DER6EU3KE KIN
DERLIJKE ONSCHULD
BEWAARD HEB/
ALS KIND
6EL00FDE IK, DAT DEZE
&RA6HT EEN WERELD
HAVEN WAS...
de prei i
vocht er
ogeljjk u
1 eetlepel
Natuurlijk, Jommeke, zo waar
-T ik'Anrtemieke heet yr
matig hete oven Na af
koeling voorachtig ke
ren en in dikke plakken
WINABORN