"Met beide benen op de grond blijven, dat is de grote kunst" 'Not the Nine '0 Clock News': koek is op TV-rubriek Zoon van Tarzan moet leuren bij de omroepen Bernadette volgende week naar songefestival Nostalgische avond bij Veronica Jules Croiset bewerkt Kafka-stuk tot hoorspel ZATERDAG 16 APRIL 1983 PAGINA 5 Dankzij een vorm van bedrijfs- spionage waarover ik hier verder niet kan uitwijden, is het mij gelukt een brandbrief te onderscheppen die Hans Ferrée, winnaar van de Wil lem Grollenbergprijs (de hoogste onderscheiding in het reclamevak) en schrijver van een fiks aantal boeken waaronder het zojuist uitge komen 'Het Trendletter ABC', aan de Allerhoogste Beleidsbeslisser(s) TV-pro- grammering van de Veronica Omroep Organisatie richtte: „Beseft U, Allerhoogste Be- leidsbeslisser(s) TV-program- mering van een omroep die door intellectuelen vaak als oppervlakkig wordt afge schilderd, welk een onpeil baar leed u de honderddui zenden hebt aangedaan die op het punt stonden een tien tje aan u te offeren omdat u hen 'Not The Nine O'Clock News' bracht? Maar die nu dat tientje, en vele andere tientjes omzetten in drank omdat de grauwsluier van het leven thans geen enkel kiertje zonlicht meer door laat". „Beseft U. Allerhoogste be- leidsbeslisser(s) TV-program- mering, hoeveel mensen hun voor veel later bedoelde hoe veelheid dodelijke Vesperax nu maar vast hebben ingeno men, omdat na het verdwij nen van 'Not The Nine O'Clock News' het leven geen enkele zin meer heeft?" „Beseft U, Allerhoogste Be- leidsbeslisser(s) TV-program- mering, dat u binnenkort kunt en zult worden blootge steld aan schadeclaims van duizenden mensen die een dure video-recorder hebben aangeschaft uitsluitend en al leen om op zondagavond dat kwartiertje 'Not The Nine O'Clock News' op te nemen en die nu zitten opgescheept met een doelloos geworden apparaat". Koek op Toen ik zover was gekomen in Hans Ferrées brief, heb ik, ook ongerust geworden, Ver onica opgebeld om te vragen hoe of wat? Men verzekerde mij, dat het Not The Nine O'Clock-materiaal domweg op was. Er was niet meer. En waar niet is, verliest de keizer zijn recht, dat weet u. Ik heb even informaties ingewon nen bij Jaco Groot van uitge verij De Harmonie (de uitge ver van de Bescheurkalen der, waarvan het idee door het team van Not The Nine O'Clock News voor Engeland is overgenomen, zoals ook Babbelonië door de Engelse TV geadopteerd zal worden, zoals eerder 'Een van de acht' van Mies Bouwman door de BBC werd overgenomen, want er is niet alleen maar sprake van eenrichtingsver keer als u dat soms mocht denken), die een kenner is van Not Etcetera en zich wel kon voorstellen dat de voor raad bruikbaar materiaal langzamerhand was uitgeput. Not Etcetera heeft niet langer dan twee misschien drie sei zoenen bestaan, en is een jaar geleden al gestopt. De reden? De spelers waren op elkaar uitgekeken geraakt en wil den allemaal voor zichzelf be ginnen. Die lelijke heeft al enkele jaren zijn eigen thea tershow, die dikke speelt mo menteel Charlies Tante, de vrouw speelt her en der rol len in film etcetera, kortom: ze konden elkaar op den duur niet meer luchten of zien. De regisseur heeft Jaco Groot wel eens verteld dat ze op den duur met een man of twintig vergaderden, omdat ze allemaal hun eigen mana ger, advocaat en adviseur hadden meegenomen... Nu zat er ook nog een slot aan Hans Ferrées brief: „Herhaal desnoods die oude afleverin gen. Nog beter: besteed er een volle avond aan", beveelt hij aan. Dat lijkt me geen slecht idee. Reken maar dat ik de video bijtijds warm zou laten lopen als er een avondje 'Not The Nine O'Clock News- herhalingen op het scherm kwam. En anders kan Vero nica in de zomermaanden de stieve kwartiertjes herhalen, desnoods in de maandagmid dagprogramma's. Harten Overigens ben ik het niet eens met Hans Ferrée dat zonder NTNON het leven doelloos is geworden, inclusief ons videoapparaat. Neem alleen die fraaie, vindingrijk ge maakte, op muziek van Satie (dé televisiecomponist van deze eeuw!) en de letters V, A, R en A preluderende voor- affilmpjes of tussenfilmpjes van de VARA. Ze zijn ge maakt door Frans Schupp van de Grafische afdeling van de NOS. Of neem die nieuwe KRO-serie 'Harten 2' op dinsdagavond. Het kan de 'pilot' zijn geweest, zo'n eer ste aflevering die de rest van door Nico Scheepmaker de serie over de streep moet trekken en daarom altijd be ter, geraffineerder en ruim- schootser van opzet is dan de rest, maar ik heb er met veel genoegen naar gekeken. 5f neem het handjevol pro gramma's dat ook deze week weer het kijken tot een inte ressante aangelegenheid maakten: 'Achterkant van het gelijk', 'Een piano voor Mrs. Cimino', 'één van de drie door Piet Schrijvers gestopte penalties, de Russische dissi dent Avraham Sjifrin, 'Dode nakker', ik noem maar het een en ander. En niet te ver geten: 'Hier is... Adriaan van Dis'. Ik sprak iemand die te gelijk met hem Nederlands had gestudeerd en hem daar om nog kende als Adje van Dis. Adje bevestigde zijn kwaliteiten in dit tweede pro gramma. Een heel leuk gesprek annex zangspel met de operazange res Roberta Alexander, en geen vraaggesprek maar een 'vertelgesprek' (zoals Willem Frederik het noemde) met Zuid-Afrikaganger Hermans. Ik zal daar hier niet over uit wijden, maar wil slechts op één falikante vergissing van Hermans wijzen. Hij dacht dat hij van de twee de sterk ste persoonlijkheid was, en dat hij zich daarom alles kon veroorloven. Het omgekeer de bleek het geval. „Het zingen was voor mij tot nu toe een pure hobby. Ik voel mij ook het lekkerst als ik mij uitsluitend concentreer op dat zingen. Sinds ik dat nationale songfestival heb gewonnen ben ik echter uitvoe rig geconfronteerd met andere zaken, die de aandacht nogal van het zingen afleiden. Ik weet dat het er bij hoort, zeker in de voor bereidingsperiode voor zo'n songfestival, maar ik denk niet dat ik een type ben om mij daar echt in thuis te gaan voelen". „Ik ben van het ene op het andere moment met zoveel voor mij vol strekt onbekende mensen in aan raking gekomen. De meesten doen ook alsof ze mij al jaren kennen. Dat betekent voor mij nogal een omschakeling, want in mijn contacten bewaar ik liever eerst een beetje afstand. Ik ga niet zo maar familiair om met ie mand die ik nauwelijks ken. „En dan die plotselinge aandacht ineens van al die kranten en bla den. Dat lezen van die verhalen over jezelf, het komt allemaal nog zo onwezenlijk op mij over. De herkenning op straat, in de supermarkt en in discotheken. Het vragen van je handtekening. Je hoort mensen tegen elkaar fluisteren. Dat is echt een hele „Dat lukt mij zeker op die momen ten niet. Ik ga dan een beetje voor me uit zitten staren. Ik voel me dan heel onzeker. Toch kan ik het mij heel goed voorstellen dat mensen zo reageren. Ik ben zelf ook zo. Als er een bekend persoon in mijn buurt is dan kijk ik ook". Tot voor kort had het grote publiek nog nooit van haar gehoord. De nationale fina le van het songfestival op 23 februari deed Bernadette Kraakman in één klap in de frontlinies van het vaderlandse showbe- staan belanden. De laatste weken is haar ijle stemgeluid vrijwel dagelijks op de ra dio te beluisteren geweest en veelvuldige verschijningen op de televisie hebben er voor gezorgd dat nu zo ongeveer iedereen weet over wie we het hebben. Nog voordat zij goed en wel de kans heeft gekregen over de eerste schrik van die zo plotselin ge bekendheid heen te geraken, zal Berna dette haar opwachting maken voor een in ternationaal gezelschap van zo'n slordige 600 miljoen televisiekijkers. Dat staat vol gende week te gebeuren in Munchen, waar üernadette met het liedje 'Sing me a Song' ons land vertegenwoordigt op het Eurovi sie Songfestival. Aan die vooravond van die gebeurtenis vertelde de 23-jarige zan geres wat er aan voorafging. •Je hebt zes jaar lang deel uitge maakt van het kinderkoor De Damrakkertjes. De drang om te zingen kwam dus al vroeg naar buiten. „Voor zover ik mij kan herinneren heb ik altijd al gezongen. Toen ik een jaar of drie was en we met het hele gezin rond het kerststal letje zaten te zingen, ontdekte mijn moeder dat ik moeiteloos een tweede stem neuriede. Ze wilde het niet forceren en heeft gewacht tot ik zes jaar was. Daar na heeft ze gestimuleerd dat ik bij De Damrakkertjes ging zin gen. „Zo ongeveer tot mijn elfde heb ik op de Damrakkertjes gezeten. Die periode eindigde toen wij gingen verhuizen naar Zaandijk. Ik herinner mij nog dat ik toen alle plaatjes van het zangeresje Wilma kocht. Ik kroopt dan bijna in de speaker of niets te missen. Als ik onder de douche stond dan zong ik altijd heel hard en met het raampje open, in de hoop dat er dan een hele hoge meneer van een platenmaat schappij langs zou komen en mij zou ontdekken. „Ik heb een jaar of drie praktisch niet gezongen. Dat kwam pas weer terug toen ik achttien was en een baantje kreeg op een Rijn vaart-passagiersboot. Tussen de bedrijven door mocht ik daar af en toe een liedje zingen met het scheepsorkestje. In dat zelfde jaar raakte ik in contact met de jongens van de Fat Eddy Band. Die vroegen mij als zangeres bij de band te komen. Ik zal die eer ste optredens in jeugdsozen nooit vergeten. In die zaaltjes werden we geconfronteerd met vaak agressieve jeugd. Ik ver scheen daar in het begin als een bang meisje dat af en toe eens wat mocht zingen. Als ze te veel naar mij keken werd ik al ontzet tend verlegen. Daar hebben die jongens van de band mij overi gens wel snel overheen gehol pen. Het is ook een hele goede leerschool geweest". - In die fase had je al de ambitie er je beroep van te maken? „Toen ik eenmaal die verlegen heid, de angst om op te treden had overwonnen, vond ik het zo leuk worden dat ik daar inder daad steeds meer aan begon te denken. In diezelfde periode ont stonden er echter problemen met de band. Het succes bleef uit en dat veroorzaakte spanningen. We kregen onenigheid over de muzikale richting die we zouden moeten inslaan. Nadat ik de knoop had doorgehakt en uit de band was gestapt, ontstond er een enorme leegte. Geen optre dens meer en eigenlijk ook geen enkel vooruitzicht". - Tot die hoge meneer van de pla tenmaatschappij langs kwam? „Op het moment dat ik wegging stond ik met de band nog onder contract bij Polydor. Daar had den ze de breuk eigenlijk al zo'n beetje zien aankomen. Tot mijn grote vreugde was men echter geinteresseerd in een solo-con tract. Omstreeks diezelfde tijd raakten Piet Sauer en Martin Duiser in mij geinteresseerd. Dat gebeurde nadat iemand van de platenmaatschappij hen de twee de single van de Fat Eddy Band had laten hoen. Dat nummer 'Don't let it fade' was nooit opge pikt door de discjockeys, maar Sauer en Duiser waren er zo van onder de indruk dat ze mij pol sten voor het Songfestival. Ik wist niet wat ik hoorde. Ik vond dat een hele eer, want ik had ab soluut niet verwacht dat ze wat in mij zouden zien". „We zijn toen gaan praten over de liedjes die ik moest gaan zingen. Piet moest alles weten van mijn stem, hoe hoog ik kon en hoe laag. Het klikte meteen en we kwamen steeds meer tot elkaar. Daarna is 'Sing me a song' ge schreven. Dus, puur afgestemd op mijn vokale mogelijkheden. - Sing me a song is niet zo'n eenvou dig te zingen liedje. „Sommige passages zijn inderdaad vrij moeilijk. Daarom ben ik toch erg blij dat ik destijds zangles heb genomen. Daar leer je de ademhalingstechniek, die je erg nodig hebt bij die grote verschil len tussen hoog en laag. Als ik die ondergrond niet had gehad, dan zou ik dit liedje nooit op de ze manier hebben kunnen zin gen. En verder heb hik et grote geluk dat mijn baas veel begrip heeft voor mijn ambities. Hij heeft mij nu een soort tijdelijk verlof gege ven. Als het niet zou lukken om van het zingen mijn vaste beroep te maken dan kan ik altijd bij hem terugkomen". - Kort voor de finale in Den Haag had je nogal wat moeite met het in bedwang houden van je zenu wen. Hoe denk je dat bij de grote finale op te lossen? „Vergeet niet dat het daar in Den Haag de allereerste keer was dat ik in m'n eentje optrad. Meteen voor zo'n grote zaal en voor enke le miljoenen televisiekijkers. Ik was dus ontzettend onzeker. Ook omdat er tijdens die eerste repe titiedag van alles misging. Ik schoof het willen winnen bewust naar de achtergrond, want als ik daar voortdurend aan gedacht Bernadette Kraakman (23): nog niet over de eerste schrik van de plotse linge bekendheid heen. (Foto gpd» i hebben, was ik gek van de geworden. Naarmate de finaleavond naderde werd ik rustiger, ik voelde me ook zeker der worden". - Deelname aan het Eurovisiesong festival garandeert lang niet al tijd een soepele voortgang in de carrière van een artiest. Zelfs de niet bij voorbaat ze- n een glanzende loopbaan, r maatregelen getroffen om 2 Munchen verder te hei- Zijne pen „Ik heb bij Polydor een platencon tract voor het uitbrengen van twee tot drie singles in één jaar. Dat is toch al een mooie start. Dat contract maakt mij niet voor honderd procent afhankelijk van het resultaat in Munchen. Je hoopt natuurlijk zo hoog moge lijk te eindigen, maar je moet daarbij toch voortdurend in je achterhoofd houden dat de kans om te floppen ook heel groot is. Met je beide benen op de grond blijven is de grote kunst". VOO bestaat tien jaar Morgenavond viert Veronica feest met een nostalgische televisie avond. Aanleiding is het tienjarig bestaan van de Veronica Omroep Organisatie (VOO). Ook is het precies tien jaar geleden dat plm. 150.000 Nederlanders onder het motto „Veronica moet blijven" op het Binnenhof te Den Haag demonstreerden. Veronica, opgericht in september 1959 als Vrije Radio Omroep Ne derland (VRON), begon in april 1960 met het regelmatig uitzen den van radioprogramma's vanaf het Duitse lichtschip Borkum Riff. Na een roerige periode werd 28 juni 1973 de Veronica Omroep Organisatie opgericht en op 31 augustus 1974 werd het laatste „piraten-programma" uitgezon den. Veronica begon haar televisie- avontuur op woensdagavond 7 april 1976 met een drie. uur du rend Gala-programma vanuit het Jaarbeurs Congres Centrum te Utrecht. Op 15 november 1978 voor het eerst als C-omroep in de lucht en sinds 3 oktober 1982 als B-omroep. In het programma „Veronica ont moet Veronica" (19.30 uur) praat Henri Remmers met een aantal medewerkers van het eerste uur: Bull Verweij, Rob Out, Lex Har ding, Tineke Vos, Chiel Montag- ne, Willem van Kooten (Joost de Draaijer) en Kees van Zijtveld. Verder op deze nostalgische avond afleveringen van serie's als „Ope ratie petticoat" en „Starsky en Hutch". In „De Grote Verwar ring" (21.50 uur) geeft Veronica haar visie op de media en om 21.00 uur een aflevering van „Ne derland muziekland" waarin ar tiesten als The Cats, The George Baker Selection, Vader Abra ham, BZN, Dolly Dots en Vanes sa zullen optreden. (Ned. 2, 19.05 uur). HILVERSUM - De KRO-radio zendt vanavond het hoorspel 'De hoogst- merkwaardige gedaanteverwisseling van Gregor Samsa' uit. Het hoor spel is geschreven aan de hand van het boek 'Die Verwandlung'' van Franz Kafka. Hoofdpersoon in het bekende boek van Kafka is de jonge Gregor Samsa. Als hij op een ochtend wakker wordt merkt hij dat hij een kever is geworden. De gedaanteverandering is volgens hem een straf voor de slechte band met zijn ouders en zusje. Het hoorspel is vanavond te horen van kwart over negen tot kwart over tien op Hilversum 4. Vertaler en bewerker van het stuk is Jules Croiset, die eveneens de rol van Gregor speelt. *De "zoon van Tarzan" helaas een minder imposante verschijning dan zijn vader leurt met zijn kolderprodukt langs de Nederlandse Omroe- Pe™(Foto GPD) EDAM - Son of Tarzan, in het dagelijks leven Zoka, blijft duchtig aan de weg timmeren om erkenning te krijgen buiten de jongerencentra in het hele land, waar hij sinds 1980 honderden optredens verzorgde met zijn eenmansband. Een nieuwe richting in zijn artiestenloopbaan zoekt Zoka in de film; momenteel leurt hij met zijn eerste kolderprodukt „Bullshit Part One" langs de Nederlandse omroepen. Men toont vooralsnog echter weinig belangstelling. Dit in tegenstelling tot de Duitse tv, die heeft laten weten wel iets in Son of Tarzan's humor te zien. De inhoud van de debuutfilm komt nog het meest in de buurt van „Not the Nine O'Clock News-humor. „Alleen minder perfect en gladjes", aldus Zoka, na een jarenlang verblijf in Nederland nog altijd uit sluitend Engels sprekend. „Nine O'Clock moet het hebben van uitgekiend camerawerk en dure loka- ties. Wij hebben met een veel kleiner budget een goede lachfilm van 20 minuten gemaakt. Er is voor twee uur film opgenomen, maar door inkorten en schrappen naar aanleiding van de eerste kijkreac- ties is er een prima film overgebleven. Al blijft het natuurlijk een amateuristisch produkt; waar ze in Nine O'Clok een bankoverval in een echte bank filmen, zouden wij het doert met een huiskamer- bank met een bordje 'Bank' ernaast. Extra funny". Als voorbeelden van zijn verfilmde fratsen (of ideeën voor Bulshitt Part Two, die deze zomer opgenomen wordt): een scène waarbij hij met een stofzuiger de snelweg reinigt; het zingen van het ontroerende You don't bring me flowers anymore midden op een be graafplaats; een scène met een man die onderstebo ven in een restaurant zit te eten (na een shot van een per ongeluk omgekeerd ANWB-bord met het be kende mes-en-vork embleem). „We hebben al een paar keer een idee voor een grap weg moeten gooien, omdat Not the Nine O'Clock News ons te snel af was", aldus Zoka. Vegen De matige belangstelling van omroepkant verbaast hem eigenlijk niet zo erg: „Het is net als met platen maatschappijen, die mensen zitten achter hun bu reau en vegen iets van tafel zonder te weten hoe het produkt in de praktijk aanslaat. Niet leuk, zeggen ze, terwijl ik duizenden mensen van 10 tot 40 jaar krom van het lachen heb gezien! Maar goed, ik blijf bezig de film, ook op video, rond te sturen. In Duits land is er serieuze interesse". Hoofdzaak voor Son of Tarzan blijft toch zijn een mansband, waarmee hij door Nederland trekt, ge promoot door zijn Jungle Productions, een boe kingskantoor dat tevens voor andere groepen en va- rieté-acts als fakirs en buikdanseressen actief is. Zo ka verzorgt in zijn eentje een totaalshow van muziek en theater: striptease, body-building, magie en hu mor. Hij bespeelt (zonder trucs of geluidsbanden) drums, gitaar, fluit, bas, bongo's en zingt er ook nog tegelijkertijd bij. „Er zit een soort talkshow met allerlei gekke dingen en grappen bij. Ook in de muziek zit veel kolder, voor de helft eigen werk en verder parodieën en grappen op nummers van anderen. Een waanzinnig succes in alle clubs, maar echte erkenning blijft nog steeds uit". Mysterie Waar Son of Tarzan wèl voor uitgenodigd is, is een experiment van een Delftse uitvinder. Op 7 mei gaat er in Poeldijk een nieuw soort discoshow in premiè re, waarbij de bezoekers voorzien zijn van een draadloze koptelefoon. Op die manier kan iedereen zijn eigen genre muziek kiezen uit negen beschikba re kanalen. Son of Tarzan heeft dus verschillende ijzers in het vuur om het landelijk nu eens echt te gaan maken. „Het is inderdaad frustrerend dat de aandacht van radio, tv en andere media zo minimaal is, terwijl ik echt wat te bieden heb, zowel muzikaal als visu eel. Ik maak het toch wel, maar daarbij zijn toch vaak toeval of speciale contacten in het wereldje voor nodig". Over zijn verleden, afkomst en leeftijd blyft Son of Tarzan zwijgzaam „Er hangt een mysterie om mijn persoon heen, dat moet zo blijven. Toch is mijn ar tiestennaam niet helemaal onzin: van jongs af aan ben ik gek geweest op bananen en het klimmen in bomen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 5