Opwindende debuutelpee Blancmange Marianne Faithfull veroorzaakt koude rillingen over de rug Eurythmics jagen luisteraar stuipen op het lijf Schaken -C Luscombe en Arthur maken synthesizerpop met eigen karakter Nieuwe sterren aan het firmament van de synthesizerpop vi v ZATERDAG 16 APRIL 1983 Extra Onder redactie van Jaap Visser De synthesizerpop tiert in Lon den en omgeving even welig als de werkloosheid. Maar waar de jongste technische ontwikkelingen de gewone maatschappij lijken uit te hollen daar krijgt de popbusi- ness juist dank zij de compu termogelijkheden een flinke injectie. Digitaal bestuurde toetsenbandjes schieten als paddestoelen uit de Britse bodem: Tears for Fears, The Human League, The Thomp son Twins, Soft Cell en Blancmange, om maar eens een bij lange na niet com pleet rijtje op te sommen. Kenmerkend voor deze tak van de modernste muziek is de herhaling van sterke en goed in het gehoor liggende toet- senloopjes. Vaak leidt dat tot de vergrotende en soms zelfs overtreffende trap van verve ling. Maar in sommige geval len is het steeds weer terug kerende thema zo onderhou dend en zijn de klanken die naast deze basismuziek ten gehore worden gebracht zo fascinerend dat van puur op windende muziek sprake is. Zo ook in het geval van Blanc mange. Dit Engelse duo heeft een fascinerende debuutel pee, 'Happy families', afgele verd. Tien stukken die afwis selend bizar en zweverig zijn. De bizarre gedeeltes doen sterk denken aan de ongepo lijste punk zoals die aan het eind van het vorig decen nium in dezelfde contreien werd gemaakt. De zweverige gedeeltes lijken voorname lijk bepaald door de golf van melodieuze pop die een reac tie vormde op de punk. Het oppikken en verwerken van beide stromingen in de popmuziek hebben toetse nist Stephen Luscombe en zanger/gitarist Neil Arthur op een geheel eigen i daan zodat hun muziek een eigen karakter heeft. Een ka rakter dat vooral bepaald wordt door de vocale inbreng van Neil Arthur. Door zijn emotionele manier van zin gen houden zijn zware voca len het midden tussen die van Talking Heads-zanger David Byrne en David Bo- Hoewel hoes (lijkt op verpak kingsmateriaal van een plaat vol vrolijke kinderliedjes) en titel ('Happy families') anders doen vermoeden, is hier spra ke van een opwindende plaat met spannende (synthesizer) muziek en dito teksten. JAAP VISSER Je gaat vanzelf van haar hou den. Van Marianne Faithfull, en de reden is 'A Childs's Ad- venture' haar nieuwe elpee, de derde die zij sinds haar co me-back in 1979 met het al bum 'Broken English', heeft afgeleverd. De voormalige 'Queen of the London Scene', die in de ja ren zestig faam vergaarde met hits als 'As tears go by' en 'Summernights' gekop peld aan haar liefdes-avontu ren met onder andere Mick Jagger, is er met haar jongste, plaat in geslaagd opnieuw te verrassen. 'A Child's Adven ture' is een document, een zeer persoonlijke weergave van de emoties van de nu 37- jarige, zangeres die eigenlijk niet zingen kan. Hoewel... Marianne Faithfull heeft welis waar een zeer beperkt stem geluid, hees en raspend, aan getast door drank en drugs, maar zij is zich daar terdege van bewust en bereikt deson danks (of juist daardoor) op haar nieuweling een grote hoogte. Haar kracht ligt in 'gedragen' ballades en folky songs. Daarmee kan zij ont roeren, geeft zij zich - tekstu eel - bloot, zo zeer zelfs dat koude rillingen over de rug niet zijn uitgesloten: "Will I see whiskey as a mother" zingt zij in het jazzy slotstuk op het album dat is getiteld 'She's got a problem', dui dend op haar grote liefde voor datgene wat in de fles weinig kwaad kan. Het mooiste nummer op de el pee is voor mij 'Morning Co- me', waarin zij zelfs wonder baarlijk mooi zingt. Het min ste; het op Jamaicaanse rit men gebaseerde 'Blue Millio naire' waarin zij de tekst op het chorus na sonoor decla meert. De folky invloed is vooral terug te vinden in 'Ireland', dat on danks de ietwat obligate tekst uitstekend past in het karakter van de plaat. Boven dien is het een song die bijft 'hangen' en dat pleit weer voor het arrangement. Acht songs bevat 'A Child's Ad- venture', een zeer sober ge produceerde elpee met La Faithfulls doorleefde stem vóór in het spectrum gemi- xed. Verder is een voorname 37-jarige Faithfull brengt persoonlijke weergave van emo- rol weggelegd voor key board-bespeler Wally Bada- rou die verantwoordelijk is voor het vele sfeervolle syn thesizer-werk. Prachtig. HANS VELDHUIZEN 'Sweet dreams' (are made of this) - Eurythmics (RCA) Nieuwe sterren aan het front van de synthesizerpop die nen zich aan. Deze keer gaat het om de Eurythmics. Na 'Sweet Dreams', de tweede elpee van de met een 'coup peenhaar' getooide zangeres Annie Lennox en het op John Lennón gelijkende ma nusje-van-alles Dave Ste wart, een drietal keren te hebben aangehoord was ik sterk geneigd hem een plaatsje in het vakje schroot- vinyl toe te bedelen. Debet aan deze - naar nu blijkt - ont erechte beoordeling was mijn vergissing om voor The Eu rythmics dezelfde criteria aan te leggen als voor vak broeders als Tears for Fears, The Human League en The Thompson Twins. Een belangrijk kenmerk, (of zo u wilt: het grote manco) van synthesizerpop is dat de ma kers ervan in negen van de tien gevallen de luisteraar reeds na de eerste rondgan gen van zijn draaitafel in de houtgreep moeten hebben. Dergelijke muzikale judoka's zijn zich er 'immers terdege van bewust dat hun muziek het niet moet hebben van verrassingen op de lange ter mijn, gezien de onmogelijk heid hiervan bij het gebruik van aan de computer verwan te en zodoende voorgepro grammeerde instrumenten. Voor goede synthesizerpop zijn juist een aangename en ontspannende voorspelbaar heid vereist, alsmede een pakkend refrein en een ster ke melodie die reeds na eer ste beluistering niet uit het geheugen zijn weg te bran den. The Eupdhmics voldoen aan niet één van de voornoemde voorwaarden, of het zou de ti telsong, tevens single, van de plaat moeten zijn. Vandaar ook mijn aanvankelijke te leurstelling over deze plaat. Nadere beluistering van 'Sweet Dreams' leerde echter al gauw dat Lennox en Ste wart geheel anderssoortige troefkaarten uitspelen. The Eurythmics maken geen on vergetelijke wijsjes maar nummers die pas op de lange duur hun uitwerking hebben. Opmerkalijk is voorts Stew art's sobere doch uiterst doel treffend gebruik van de elek tronica. Hij behoort tot diege nen die niet voor elk nummer aan andere knoppen zit te draaien. Zijn knoppenspeel tjes klinken op deze plaat vrijwel overal hetzelfde maar toch zijn hij en Lennox erin geslaagd tien zeer afwisselen de nummers te brouwen. De stukken op deze plaat heb ben allemaal een onheilspel lend karakter zonder dat de luisteraar in de gaten heeft waar het niet nader aangedui de gevaar zich schuilhoudt. Mede debet hieraan zijn de uit een minimumaantal woorden opgebouwde tek sten. De spanning wordt nog eens extra verhoogd door Lennox' 'brombeerzang' die uitstekend past in Stewart's bromtonenbad. Lennox en Stewart bewijzen met hun 'Sweet dreams' dat het heel goed mogelijk is met heel weinig hulpmiddelen de luis teraar de stuipen op het lijf te jagen. Je moet er alleen wel even voor gaan zitten. WIM KOEVOET I Horizontaal: 1. Moderne humor in Utrecht, 6. Is het voertuig in die rivier gevallen?, 10. Een uitblinker profiteert ervan zon- j der thee, 11. Laag gebied zit u in, 12. Een g er bij, sufferd, hij i loopt naast u, 13. Handige ver- snellingen!, 15. Schoolse bezig heid!, 17. Humeurig orgaan van een diertje, 19. Is wat u in de tuin bijeengeschraapt hebt, 21. Hebt u hulp nodig? Zo te horen wel, 22. In de koe is be nauwdheid, 24. Men verbouwt -! aan het slot thee, 27. Daardoor I te laat komen, 28. Klim in de palen, 29. Een slee is er om een 11 dwaas te vervoeren, 30. Ie- mand gevoelig maken door de I horizon te hinderen. 1 Verticaal: 1. Opnieuw is de eer- ste voor lekkers, 2. Een stier in de lucht?3Dat gewei wordt je j flauw van, 4. Gindse zender is I 'der niet uit het ziekenhuis, 5. Met verschillende stukjes ru briceren, 7. Dat loopt bij uw fiets, 8. Praatje over de handel!, 9. Ga naar boven over een kleed en gebruik het om te rij den, 14. Gebruik hem tijdens reis en ziekte, 16. Is zij portier bij een kweekbedrijf?, 18. Op het kleed lig nóg een verrader, 20. Dit is beslist het laatste woord, 21. Oorlogsgescherm, 23. Het dier hapte 'k van de boot, 25. En dit dier haalde 'ie van dat stukje grond, 26. Hon derdelf!. S A V O 0 A|0 L,_Mj M 0 0 I PERFECT] A RJÜA NjfE N E XTERN 5 IC|N se r 0 e n a|É5 F Al DAKHAAS R I E uüee K_ kat.rol De prijs van 25,- werd toege kend aan Mevr. L. Nieuwen- burg, De Deel 16, 2396 EX Koudekerk a/d Rijn. De prijs wordt de winnaar toegezon den. Oplossingen met vermelding van "Puzzel" voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zenden aan Redactie Leidsch Dagblad, Postbus 54, 2300 AB Leiden. De meeste partijen uit de match Hübner-Smyslov zijn het aan zien nauwelijks waard. Een po sitieve uitzondering hierop vormt de vierde matchpartij. Na enkele inleidende strategi sche schermutselingen zet Smyslov het hele bord in brand en wint hij in grootse stijl. Wit: Smyslov; zwart: Hübner. 1. Pf3 Pf6 2. c4 c5 3. Pc3 Pc6 4. g3 d5 5. cd5: Pd5: 6. Lg2 Pc7 7. d3 e5 8. Pd2 Ld7 9. 0-0 Le7 10. Pc4 fT6 11. f4 b5 12. Pe3 Tc8 (Tot hiertoe is het allemaal nog wel bekend. In de partij Seirawan- Portisch. Mar del Plata 1981, volgde 13. a4 b4 14. Pcd5 0—0 15. Pe7:+ De7 16. Ec4 Tfd8 17. b3 ef4: 18. gf4: Le8, waarna zwart al iets beter stond en dankzij de druk op de d- en e- lijn ook won) 13. Ped5 Pd5: 14. Pd5: 0-0 15. fe5: Pe5: 16. Lf4 Pc6 17. a4 b4 18. Tel 19. e4 Ld6 20. Le3 Pa5!? (De zwakke zwar te c-pion is voor wit een aan knopingspunt geworden om enige druk uit te oefenen. Met de tekstzet helpt zwart dit pro bleem de wereld uit, maar te- door Dirk Sikkel gelijk komt het paard buiten spel te staan en krijgt wit een overwicht in het centrum. Be ter lijkt Pe5) 21. d4 c4!? (En hier lijkt cd4: 22. Dd4: Pc6 be ter. Het machtige witte cen trum kan nu de basis voor een koningsaanval worden) 22. Pf4 LH 23. Dg4 De8 24. Teel Pb3 25. Khl Kh8 26. Dh3 Tc7 27. e5! (Na dit pionoffer kunnen de witte stukken hun vernietigen de werk gaan doen) fe5. 28. de5: Le5: (Na De5: wint Pg6+ direkt) 29. Le4 g6 (Lg8? 30. Pg6+) (Diagram) 30. Lg6:! Da8+ 31. Kgl Lg8 32. Lh7: (Hoe zwart ook spartelt, het schaak op g6 komt toch!) Th7: 33. Pg6+ Kg7 34. Dd7+ Tf7 (Kg6:? 35. Dg4 mat en na Lf7 wint eenvoudig Pe5:) 35. Tf7: Lf7: 36. Pe6: dd5 37. Da7: Th5 38. Pf7: Df7: 39. Ld4+ Pd4: 40. Dd4: Kh7 41. De4+ Kg7. Hier i i i i i W 3 T i 1 1 2 "5 2 Y? i 'sia'Y Het senioren damkampioen schap van Nederland is in ja ren niet zo spannend geweest en dat had niemand kunnen denken na de fantastische start van Auke Scholma. Deze sym pathieke Fries liet iedereen, ook Rob Clerc, aanvankelijk zijn hielen zien en zelfs een voorsprong van drie a vier punten halverwege had tot de mogelijkheden behoord. Slechts nijpende tijdnood, dan wel vermeende, hield de ach tervolgers in de race. Clerc bleef Scholma nauwlet tend volgen en ook Jos Stok- kel doemde uit de nevelen op. De sinds kort in Den Haag wo nende Huissenaar kreeg de eer de onstuitbare Fries te stop pen, wat in de voorlaatste ron de gelukte, omdat Scholma op winst uit was (waarna de titel "zijn" zou blijken), maar al snel in de problemen raakte. Een enigszins uitgebluste revelatie van dit toernooi incasseerde een dag later een nieuwe ne derlaag tegen medekoploper Jos Stokkel. Groot was dan ook de druk op Rob Clerc, die nu om in het be zit van zijn titel te blijven van Bies moest winnen. Na zes uur spelen, in een bijzonder ru moerige zaal waarin iedereen geheel meeleefde, kreeg hij de handen van de aanwezigen op NEDERLAND - Op 30 augustus zullen, zoals we eind vorig jaar bij de besprekingen van het uitgifteprogramma 1983 al hebben aangekondigd, weer zegels met bijslag (vier stuks) aan het Nederlandse Rode Kruis worden gewijd. Het the ma van de serie is evenwel ge wijzigd van "De vier conven ties van Genève" in "Het recht op hulp en bescherming". De afbeeldingen van de zegels hebben namelijk niet uitslui tend betrekking op de Geneef- se conventies, maar ook op de daarbij bhorende protocollen, de vrede en de medisch-sociale aspecten. Ook zijn de bijslagen van de zegels van 50 en 60 cent gewijzigd. Waarden en bijsla gen worden nu: 50 25; 60 20; 65 25 en 70 30 cent. Behalve dat de PTT met deze vier zegels komt in vellen van 100 stuks zal ook een postze gelboekje worden uitgegeven. Dit boekje zal in het assortie- ment worden opgenomen ter ondersteuning van de verkoop van het Rode Kruis. De inhoud van het boekje zal bestaan uit vier zegels van 50 25 cent en twee zegels van 70 30 cent. De zegels zijn aan twee zijden ongetand, de laatste zegel is aan drie zijden ongetand. De tekst aan de binnenzijde van werd de partij afgebroken. De stelling is hopeloos voor zwart. Hij staat twee pionnen achter en zijn koning staat op de tocht. Het is dan ook merk waardig dat Hübner nog door speelde. 42. TH Da7+ 43. Tf2 Dc5 44. Kfl c3 45. bc3: bc3: 46. De6 Dg5 47. Tf7+ Kh8 (Speelt nog op een laatste grapje dat op dit niveau natuurlijk niet serieus genomen kan worden: 48. De8+ Dg8 49. TfB verliest wegens Tf5+) 48. Dc8+ en zwart geeft op. Op Dg8 volgt 49. Dc3:+ met mat op de vol gende zet. elkaar doordat Bauke Bies in een lastig eindspel (op dat mo ment waarschijnlijk wel verlo ren) in de fout ging. Voor Johan Bastiaannet krijgt dit toernooi nog een staartje omdat Ruud Palmer een her kamp forceerde door in ge wonnen stelling aan wereld kampioen Jannes van der Wal remise toe te staan. Kijk hoe de VAD'er Ben Smeenk te grazen neemt, met zwart: I. 33-29 17- 22 2. 39-33 11-17 3. 44-39 6-11 4. 50-44 1-6 5. 31-26 16-21 6. 32-28 19-23 7. 28x19 14x23 8. 35-30; dit blijft toch de meest gespeel de voortzetting; 8.10-14 9.30- 24 23-28 10.40-35 20-25; vereen voudigende varianten als 9. 21-27 10. 37-31 14-19 etc. of 9. 21-27 10. 37-31 23-28 11. 42-37 5-10 12. 40-35 28-32 13. 37x28 18-23 etc. ziet men tegenwoor dig niet veel meer in de toer- nooipraktijk omdat men ten eerste ervan overtuigd is dat zwart zeker niet minder staat; ten tweede men met zijn tijd mee wil gaan en ten derde niet als hakker maar als interessan te speler te boek wil staan; 11. 24-20 15x24 12. 29x20 14-19 13. 20-15 11-16; vermijdt de Boom- variant, genoemd naar Gerrit Boom; 14. 37-31 7-11 15. 44^0 5-10 16. 34-30 25x34 17. 40x29; de voorkeur van Smeenk; 17. 19-23 18. 29-24 10-14 19. 45-40 23-29 20. 24-20 14x25 21. 33x24 18-23 22. 40-34 13-18; op 49-44? kan nu 28-33 18-23 en 4-10; 23. 38-33 21-27; voorzichtiger is 9- 13; 24. 34-30 25x34 25.39x30 28- x39 26. 43x34; dreigt 15-10 en 24-20, terwijl 8-13 op eerst 26-21 faalt en 9-13 verzwakt links te veel; 26. 23-28 27. 24-20 9-14 28. 20x9 3x14 29. 34-29 17-21; zwart brengt de rechterkant in het spel (let op de finesse 26- 21); 30. 26x17 12x21 31. 30-25 8- 13 32. 35-30 11-17 of? 33. 49-44 28-32; expansie zoeken want op ?-19 volgt steeds 29-23 30- 24; 34. 30-24 13-19; opluchting, sterk is 44-40. Wel verhindert 30-24 2-8 of -7 door 25-20 24-19 etc 35.24x13 18x9 36. 31-26 2-8 37. 29-24 22-28 38. 42-37 17-22- 39. 26x17 22x11 40. 44-39; ver smaadt 37-31; 11-17 (28-33??) 41. 39-34 6-11 42. 34-29 8-13 43. 48-43 16-21 44. 37-31 (47-42 21- 26 42-38=) 17-22 45. 47-42?! (21- 26 dreigt) 28-33 46. 29x38 32-37 47. 41x32 21-26 48. 32x21 26x39 49. 24-19 (tijdnood, 38-33 en 21- 17!=) 13x24 50. 38-33 39x28 51. 21-17 28-32 met winst. De prijs voor 'Het spel van het jaar' werd in 1973 ingevoerd, een initiatief van wijlen Her man Filarski, die daarmee de eerste van een serie voltreffers mocht noteren ten gunste van de internationale bridgejour- nalistiek. Een van de inzenders was Alan Truscott, die een spel instuurde dat hij beschreef in de New York Herald Tribune onder de titel 'mirakelspel'. Het werd gespeeld door de toen nog volstrekt onbekende junior Matt Granovetter, thans een van de beste Amerikaanse spelers en ondermeer deel uit makend van de Amerikaanse ploeg die een TV-wedstrijd AH65 <?832 O- A V 109 87 742 N VB83 V B 10 5 WO 9 4 0 9 4 3 2 7 O A B 7 5 53 L HB2 10 9 9AH76 OH V 10 8 6 64 Zuid gever, OW kwetsbaar. NZ speelden een ingewikkelde conventionele ruitenopening, hetgeen verklaart dat zuid opende met 1 KL OW passen noord 2 KI, zuid 2 Ru - noord 2 Sch, zuid 2 SA en noord 6 KI! Kansloos, zegt u natuurlijk, maar zie hoe Grano vetter dit karwei klaarde, en OW konden dat nog niet eens tegenhouden ook. Na een minuutje op het schijn baar onmogelijk geval te heb ben gestudeerd, zette zuid zijn geld op deze speelwijze: Ha V voor de heer, Ru H na en ge troefd op tafel. Met harten naar het aas en nogmaals ruiten ge troefd. Vervolgens Sch A en Sch H, schoppen getroefd en Vanuit noord werd de laatste schoppen gespeeld, getroefd met KI 6, te hoog voor west. Ruiten was voor noord's KI 10, oost moest bekenen. De nage speelde Ha 8 moest door oost worden getroefd, waarna oost van heer-boer in de vork van aas-vrouw mocht spelen: 12 slagen gemaakt. Voor Matt was dit het mooiste ogenblik uit zijn bridgeleven schrijft Truscott - en dèt wil len we graag aannemen want waarschijnlijk zal een dergelijk mirakel zich geen tweede maal in Matt's bridge-carrière voor doen. de omslag zal als volgt luiden: "Het Nederlandse Rode Kruis" "Het recht op hulp en be scherming". Verder komt het embleem van het Rode Kruis en het volgnummer PB 29 op de binnenzijde voor. De voor zijde van de omslag heeft als tekst: "Rode Kruis postzegels" en de prijs: 5,-. Op de achterzijde: "Het Rode Kruis is zijn hulpverlening ge start in oorlogstijd. Zieke en gewonde militairen werden verzorgd en beschermd. Later richtte de hulpverlening van het Rode Kruis zich ook op an dere activiteiten zoals bloed transfusiedienst, gehandicap tenzorg en hulp bij natuurram pen. Alle activiteiten van het Rode Kruis in vredes- en oor logstijd zijn gebaseerd op het recht van elk mens op hulp en bescherming. Door zijn inzet levert het Rode Kruis een be langrijke bijdrage aan vrede en welzijn". De Rode Kruis-postzegelboekjes zullen verkrijgbaar zijn tot en met 7 oktober 1983. Ze zullen echter in verband met de bij slag niet via de postzegelboek- DENEMARKEN - Evenals in 1969 (zeilboten), 1973 (het Noordse Huis in Reykjavik in IJsland) en in 1977 (lelies) zijn de posterijen van de Noorse landen (Denemarken, Finland, Noorwegen, IJsland en Zwe den) ook op 24 maart weer met een gezamenlijke uitgifte ge komen. Maar in tegenstelling tot voorgaande jaren is, behal ve het posthoorn motief, deze keer alleen het thema gemeen schappelijk: "Reizen in de Noordse landen", ofwel toeris me. Wat de motieven betreft verschillen de vijf emissies, al le bestaande uit twee zegels, aanmerkelijk. Waarden: Dene marken, 2,50 en 3,50 Kr.; Fin land 1,220 mark en 1,30 mark; Noorwegen 2,50 en 3.50 Kr.: IJsland 450 en 500 Aurar en Zweden 1,65 en 2,40 Kroon.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 27