c 'Sommige mensen wensen mij de hel in' TROS-radio duikt in Satanskerk Ivo Niehe blij met de TV-showmaar... —I ZATERDAG 9 APRIL 1983 Radio - tv - kunst HILVERSUM (GPD) - De twee komende afle veringen van het weke lijkse TROS-radiopro- gramma „Prentjes in Ge luid" zullen in z'n geheel zijn gewijd aan de Sa tanskerk. Samenstellers Han Peekei en Evert de Vries hebben zich nogal wat moeite moeten ge troosten om door te drin gen tot de geheimzinni ge sferen waarin de aan hangers van de Satans kerk zich plegen op te houden. Aanvankelijk leek er van medewerking aan een radio-uitzending geen enkele sprake te kunnen zijn maar volgens Han Peekei wist men na veel gesprekken uiteindelijk het vertrouwen te win nen. De kerk van Satan zou in 1966 in San Francisco voor het eerst in de openbaarheid zijn getreden. De aanhangers beweren dat het hier gaat om een religie die reeds 40.000 jaar zou bestaan. Alleen al in Nederland zouden 60.000 volgelingen zijn, van wie 20.000 echt praktizerend. Boze tongen beweren echter dat de Satanskerk niet veel meer is dan een luxueuze sex- club die onder het mom van een religieuze sekte opereert. Genotvol Han Peekei: „Wij hebben wel on dervonden dat sex inderdaad een heel belangrijke rol speelt in die Satanskerk. Ze zeggen sex nodig te hebben om een bepaalde vorm van energie op te kunnen roepen. Men heeft ons verteld dat volgens de leer van Satan het egocentrische in de mens voorop staat. Je mag je vijanden haten. Je slechte ik staat steeds centraal. Je moet genotvol leven, vinden zij. De Satanskerk predikt dan ook lijnrecht het tegenovergestelde van wat de christelijke kerk de mensen voorschrijft". Peekei en de Vries hebben ge sprekken opgenomen met aan hangers van de sekte en moch ten ook een „zwarte mis" bij wonen. Voorwaarde was daar bij dat zij zichzelf van top tot teen in het zwart hulden. Ook alle geluidsapparatuur moest met zwart worden afgeplakt, teneinde „het magische gebeu ren niet te beinvloeden". Han Peekei: „Wat wij tijdens die zwarte mis hebben ervaren tart elke beschrijving. In een duis tere ruimte die stijf stond van de wierook verzamelde een groep van ongeveer vijftien mensen zich rond een altaar waaraan een vrouw was vast geketend. Voorts stond er een bed met een geraamte, een doodskist en een troon waarop de leider, ene dokter Lamers, plaatsnam. Na het uitstoten van allerlei kreten betastte hij de vastgeketende vrouw op ui terst grove wijze. Vulgair Nadat de vrouw was losgemaakt ging zij alle aanwezigen op even vulgaire wijze betasten. We wisten niet wat ons over kwam op dat moment. De aan wezigen werden vervolgens in trance gebracht waarna men allerlei verwensingen begon uit te roepen. Dat ging van de vernietiging van schoonmoe ders tot het uitbannen van alle atoombommen in de wereld. Je staat daar als buitenstaan der volkomen geschokt en ont redderd bij". Peekei: „Het is ons opgevallen dat die Satanisten doorgaans goed geschoolde mensen zijn. Ik heb interviews gemaakt met een student maar ook met een afgestudeerde historicus. Ook met mannetjes van rond de vijftig die met flonkerende oogjes vertelden over het ge not dat zij in de Satanskerk on dergaan". De opnamen zijn gemaakt in het eigen gebouw van de Neder landse Satanskerk aan de Ou- dezijds Voorburgwal in Am sterdam. De samenstellers van het programma hebben zich la ten vertellen dat er elders in ons land nog minstens 200 af delingen bestaan. Han Peekei zegt over sterke aanwijzingen te beschikken dat zich onder de Nederlandse aanhangers behoorlijk wat bekende arties ten en politici bevinden. „Na men? Nee, die kan ik niet noe men omdat ik het niet echt hard kan maken". De beide uitzendingen gaan de ehter in onder de titel „De zwarte magie in Nederland". De eerste aflevering wordt za terdagmiddag op Hilversum 2 uitgezonden tussen 14.33 uur en 15.10 uur. Een week later is op hetzelfde tijdstip en dezelf de zender het tweede deel te beluisteren. Kritiek is Ivo Niehe in het nog betrekkelijk jonge bestaan van zijn „Tv-Show" in ruime mate ten deel gevallen. In het KRO-radiopro- gramma „Ratel" werd hij onlangs ter verant woording geroepen voor zijn daden in de show van de vorige maand. Niehe veegde daarin hardvochtig de vloer aan met de man die ooit nationale bekendheid verwierf door het boren van een gaatje in zijn voorhoofd. In zijn tomeloze drang tot het bedrijven van sarcasme zette Niehe tijdens de behandeling van hetzelfde onderwerp ook de echtgenote van de gaatjesboorder onbekommerd voor schut. Veel kijkers nemen hem die werkwijze niet in dank af. Toch lijkt hij geenszins het voorne men te koesteren zich op korte termijn van die cynische aanpak te ontdoen. Het tegen deel is eerder het geval. Ivo Niehe werkt har der dan ooit aan de opbouw van een imago, waarin hij ironie en cynisme gaarne zou zien uitgroeien tot een handelsmerk. Een gesprek met Niehe over zijn show, zijn werkwijze en de kritiek daarop. HILVERSUM (GPD) „Verbazen en spanning creëren. Daar moet in mijn ogen een programma als de „Tv-Show" aan voldoen. Ik denk dat je zo'n programma spannend maakt door jezelf kwetsbaar op te stellen, door partij te zijn. Als ik een discussie tussen twee mensen aan mijn tafel laat houden, waarin ik zelf geen rol speel, dan kan dat best spannende televisie worden, maar ik heb het niet meer in de hand. Het kan uitlopen, je komt misschien niet tot de essentie. „Als ik maar zes minuten voor een bepaald gesprek heb, dan speel ik liever zelf de tegenpartij. Dan verdiep ik mij er vooraf net zo lang in totdat ik denk dat ik voldoende weet om de andere partij weerwoord te geven. Veel mensen zullen denken: nou, die presentator zit behoorlijk door te drammen. Maar het wordt er wel spannend door. Het is dubbel zo riskant als je je als hoofdfiguur in een programma kwetsbaar opstelt. Ik geloof heel sterk datje een praatprogramma op de lange duur alleen maar in de belangstelling kunt houden door bewust dat soort risico's te door Dick Versteeg Ivo Niehe gaat sinds het begin van dit jaar als kleine zelfstandige door het leven. Hij wisselde een riant vast dienstverband bij de TROS in voor een free-lancebe- staan, dat hem op de wat langere termijn veel minder zekerheden biedt. Was dat ook een bewust ge nomen risico? Niehe: „Het was absoluut geen moeilijke keuze. Ik was in de eer ste plaats hoofd van de amuse mentsafdeling. Daar moet je je geen manager bij voorstellen die orders uitdeelt en declaraties te kent. Want mijn kracht ligt meer in het verzinnen van dingen. Bo vendien vind ik dat ook het leukst. Dus ik was bij elk pro gramma in die amusementssec tor betrokken, verzon spelletjes mee. Ik zat dus heel sterk aan de inventieve kant. Dat kostte mij heel veel energie. Daarbij vind ik het presenteren van een eigen programma echt het allerleukste. Ik ben ijdel genoeg om dat te wil len en de spanning die dat steeds geeft, daar vaar ik wel bij". „Toen ik nog een quiz deed viel dat allemaal nog wel te combineren met mijn werk als afdelings hoofd, maar toen ik met de Tv- Show begon, slokte dat veel meer voorbereidingstijd op. Het was na een tijdje haast niet be hoorlijk meer te combineren. Ik moest kiezen. De TROS wilde mij liever houden als hoofd amu sement, maar ik koos voor het programma-maken. Ik kon de TV-Show blijven doen, maar, zo stelde de TROS, dan niet in vaste dienst. Nou ben ik een hele rare man, maar ik begrijp dat volko men. Niemand heeft over tien jaar behoefte aan een uitgebluste programmamaker in een hoge salarisklasse". „Ik ben ook heel sterk op het ad vies van mijn vader afgegaan. Hij zei: „Jongen, het leven kan je toch niet door zonder risico's". Dat zie je overal om je heen. Ik ben nu drie maanden voor me zelf bezig en ik kan je zeggen dat het wat werk betreft de leukste maanden uit mijn bestaan zjn ge weest". „Ik heb mij echter ook heel goed gerealiseerd dat ik over vijf jaar verschrikkelijk in de problemen kan raken. Op dit moment zit ik goed, ik zit in de picture, ik heb bij de TROS een contract voor twee en een half jaar en daar naast heb ik veel ander werk. Ik presenteer shows in het land, leid forumdiscussies, werk aan de produktie en regie van de Na tionale Videokwis en assisteer bij de samenstelling van het sa tellietprogramma van Henri Remmers". Onrustig Je hebt tot nu toe veel verschillen de dingen aangepakt, maar nooit voor erg lang. Je lijkt overal weer gauw uitgekeken. „Ik ben heel onrustig, ik wil altijd weer iets nieuws. Ik heb drie jaar bij Aktua gezeten, twee jaar Matchpoint gedaan, twee jaar Dubbelspel. Ik ben een typisch voorbeeld van een Tweeling. Overal oppervlakkig in geinte- resseerd. Daarom is het vrij bij zonder dat ik nu een programma vorm heb gevonden, waarvan ik zeg: jongens, daar zou ik best nog tien jaar mee door willen. Dat komt omdat die Tv-Show el ke keer weer anders is. Hier kun je zo in groeien. Ik vind dat ik er nog ontzettend veel beter in moet worden". „Het klinkt misschien raar, maar voor het eerst in m'n leven heb ik nu echt iets gevonden waar ik voorlopig een tijdje mee door wil. Terwijl het toch een vreselij ke claim op je hele leven legt. Dit type televisie-maken is sociaal het ergste watje kunt hebben. Ie dereen vindt dat 'ie er wat over moet zeggen. Iedereen bemoeit zich ermee. Zowel binnen als buiten de omroep. De dag na de vorige uitzending riep iedereen op straat: „Hé, Niehe, heb je een gaatje in je hoofd?" En: „Ga eens op je hoofd staan!" „Er zijn ook mensen die er serieus met je over willen praten. Het achtervolgt je voortdurend. Zo zeer, dat ik voor het eerst in mijn leven nu ook echt behoefte heb aan een anoniem bestaan. Ik vind het echt heel leuk om op straat te worden herkend, maar er zitten ook veel lastige kanten aan het bekend zijn. Juist door de manier waarop ik het pro gramma aanpak, ben ik een bij zonder groot mikpunt van kri tiek. Ik krijg brieven van mensen die mij met redenen omkleed de hel in wensen". Dat lijkt de tol te zijn van meer be kende televisiefiguren. „Nou, voor mij is het in elk geval nieuw. Zo'n quizprogramma riep destijds niks op. Gelukkig krijg ik ook veel brieven van mensen die het juist leuk vinden hoe ik het aanpak. Maar ik ben nog steeds heel erg vatbaar voor dat soort negatieve kritiek". Kleunen „Jawel, neem bijvoorbeeld dat Ivo Niehe tijdens een uitzending laatste programma. Veel vonden dat ik toen mensen had uitgenodigd die bij voorbaat al geen kans maakten. Ik heb het programma teruggezien en ik deel die kritiek voor een heel groot deel. Je bent drie weken met zo'n programma bezig en je hebt dan een uur om te explode ren. Dit was nou het prototype van een programma waarbij zo wel van de dames die in de kerk waren getrouwd als de man met het gaatje, veel minder terug kwam dan op basis van de voor gesprekken verwacht kon wor den". „En wat ga je dan doen? Dan ga je kleunen, dan kom je met harde opmerkingen door, die ik dan tot twee, drie keer toe herhaal om er in toch nog maar iets uit te halen. Nou, en dat is veel te hard over gekomen. Ik ben de eerste om dat toe te geven. Ik ben ook maar een mens met heel veel gebre ken. Ik moet toch zo professio neel zien te worden dat ik die barrière niet meer tegenkom, maar zo ver ben ik nog niet". De Tv-Show werd aanvankelijk opgenomen, nu gaat dit pro gramma er rechtstreeks uit. Waarom eigenlijk? „Hét is de bekende discussie tus sen Sonja Barend en Aad van den Heuvel. Aad zegt: ik wil op nemen, want dan kan ik in elk geval de essentie uitzenden. Son ja zegt: het moet eigenlijk altijd live vanwege de spanning. Vol gens mij is de Tv-Show een pro gramma waarbij spanning een essentiële voorwaarde moet zijn. Ik geloof ook dat het voor het ty pe presentator zoals ik van be lang is. Ik ben een gemakkelijke, gladde prater. Als je rechtstreeks gaat uitzenden maakt het ook zo'n presentator wat kwetsbaar der. Het is dan een groot voor deel om voor dé leeuwen ge gooid te worden. Ik denk dat ik daarbij win. Dat het allemaal wat minder glad, wat minder perfect wordt". De kritiek op de eerste Tv-Show in de pers was vernietigend. Vrij wel geen krant schreef er positief over. „Nou, Het Parool schreef er toch heel goed over. Tot twee keer toe zelfs. Ik heb helaas de plakboe ken niet bij me, maar Het Parool schreef letterlijk: „En toen was er opeens zomaar een leuk pro gramma bij de TROS. Het Alge meen Dagblad was inderdaad vernietigend. Vanwege de opper vlakkigheid. Dan roep ik: die quiz die ik daarvoor had gedaan, was wel 25 maal zo oppervlakkig en daar heb ik nooit wat over ge lezen". „Ach, kritiek is goed hoor. Het moet blijven bestaan, al was het alleen maar uit het oogpunt van sciale controle. Publicitair is de Tv-Show interessant voor de TROS. Er is altijd wat over te doen. Ik heb die kritiek op mijn programma echt wel begrepen, maar ik heb mij er niet zoveel van aangetrokken. Kijk, de kijk cijfers waren wèl goed. Ze wor den zelfs nog steeds beter dus dan denk je, laat die jongens maar schrijven". Kliekje Ivo Niehe ontspant zich even achter de camera „Weet je waar ik de laatste tijd wel gek van word? Dat is dat clubje journalisten dat zo langzamer hand ons de kwaliteitsnormen denkt te kunnen voorschrijven. Die mensen zie je dan regelmatig bij Sor\ja opdraven. Het zijn de Van Tijns, de Scheepmakers en dergelijke. Als je in dit land niet werkt bij Vrij Nederland, de VA RA of de VPRO en je probeert toch iets opiniërends te doen, dan deug je dus bij voorbaat al niet. Nou, daar word ik gek van. Ik ben per definitie bij de groep die schrijft over tv-programma's al verdacht. Alleen al omdat ik niet in dat kliekje thuishoor. Ik vind dat zo langzamerhand een gevaarlijke ontwikkeling. Ik zie almaar diezelfde mensen in dat soort programma's dezelfde stokpaardjes berijden. Zonder een spoor van twijfel komt dat clubje ons steeds vertellen hoe wij horen te werken. Ik vind dat het tijd wordt dat daaraan eens een keer een eind komt". Hoezo? Er is toch ook nog zoiets als persvrijheid? „Ja, maar dat clubje is wel ver schrikkelijk klein. Ik zal ooit nog eens alle namen voor je opschrij ven van de mensen waar het om gaat. Echt, ik kan mij daar vrese lijk over opwinden. Het wordt namelijk zo vaak herhaald, dat de mensen het op het laatst nog gaan geloven ook". Maar veel van de kritiek op jou is toch ook terecht? Zoals die voo ringenomenheid. Het lijkt wel alsof van tevoren al vast staat of jij een gast er goed of slecht wilt laten uitkomen. „Dat bezwaar deel ik. Het is in veel gevallen zo, dat ik wil dat een ge sprek een bepaalde kant opgaat. Maar ik zal nog veel meer moe ten leren om de mensen op hun gemak te stellen en de kans te ge ven hun eigen verhaal te vertel len. In veel gevallen wil ik echter ook mijn eigen mening graag door laten klinken. Maar ik geef toe, er is een verschil tussen door laten klinken en uitpakken. Ja, het klinkt misschien allemaal wel heel gemakkelijk, maar ik moet in dit vak echt nog heel veel leren". Babbelen Die neiging om altijd maar het laat ste woord te willen hebben. Dat levert ook irritaties op. „De manier waarop ik zo'n pro gramma doe, is heel riskant Maar mijn enige verdediging is: er wordt al zoveel afgebabbeld op die tv. Nou, dan verhes ik maar een stuk sympathie. Als er iets is waaraan ik een hekel heb, dan is het wel aan het babbelen". Lijkt die Ivo Niehe uit de Tv-Show ook een beetje op die uit het nor male dagelijkse leven? Grijnzend: „Nou, ik begin er zo langzamerhand wel heel erg op te lijken. Je gaat natuurlijk toch een soort rol spelen als dat came ralichtje begint te branden. Je probeert toch de wangen iets omhoog te drukken, zodat er nog een soort vriendelijkheid uit komt. En dat valt mij toch vaak heel moeilijk. Alles in mijn leven is doortrokken van een soort iro nische benadering en die begint er op tv nu langzamerhand uit te komen". „Ik denk overigens wel dat als de mensen er eenmaal aan gewend zijn, het veel minder hard over komt. Dan kan het ook een soort handelsmerk worden, die manier van aanpakken. Ik denk dat veel mensen zeggen: nou, dat is toch een raar soort man die Niehe. Die zegt niet aan het begin van een programma: wat fijn dat u in zul ke grote aantallen bent komen opdagen en we gaan er iets gezel ligs van maken. Verwacht je dat bij de TROS? Een man die om half negen kleunen gaat zitten uitdelen? En toch denk ik dat de mensen heel teleurgesteld zou den zijn als dat niet meer ge beurt".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 5