D „Ik wil de kleine theaters niet ontrouw worden" c D c c C PODIUMBUK Paul van Vliet gaat goedkoper werken... 3 J DINSDAG 5 APRIL 1983 Kunst décor, het uit tot leven komende tableaus opgebouwde stuk ver hinderen volgens de recensie in deze krant dat de toeschouwer zich teveel door emotiers laat meeslepen, maar kweken bij hem ook een zekere desinteresse voor wat zich daar met zo veel nadruk op het toneel afspeelt. De momenten waarop het stuk werkelijk tot leven komt, moe ten de scènes met het ontroe rend gespeelde) kind zijn. De kindervoorstelling op zondag middag in het LAK-theater be helst een reprise van 'Wie ben jij?' door de Leidse groep 'Klef. Dit muziektheatersuk is be- i zes tot Paul van Vliet De cabaretier Paul van Vliet hoopt het Leidse publiek zowel vrijdag als zaterdagavond in de schouwburg te vermaken. Hij neemt in zijn nieuwste show een aantal met uitster ving bedreigde Nederlanders zoals de laatste kerkganger en de laatst werkende Nederlan der alsmede het laatste goede huwelijk op de korrel. Ook brengt hij een wilde fantasie over zijn eigen dood en begra fenis en schildert hij het portret van de mens achter het televi sienieuws. Elders op deze pagi na een interview met de caba retier, die zijn artistieke loop baan ooit is begonnen bij het Leids Studenten Cabaret. gens terug in de grote zalen (Carre, Circustheater, Evene mentenhal, Nieuwe Doelen) in, zoals hij dat noemt 'volle be pakking'. De stop die hij straks neemt van deze zomer tot 1 januari '84, is bedoeld om te reizen, te lezen, te schrijven en te luisteren. „Ik wil mijn carrière en mijn talen ten opnieuw organiseren. De ideeën zijn heel vaag. Er zijn aanbiedingen geweest om iets anders te doen, mee te spelen in musicals, maar ze waren niet aantrekkelijk genoeg om erin te stappen. Wat aardig is, is niet altijd interessant. Het schrijven van teksten wordt steeds belangrijker". „Je stelt aan jezelf steeds hogere eisen en het publiek doet dat ook. Het vrijblijvende amuse ment heeft in mijn genre zijn tijd gehad. Er is een afsplitsing ontstaan van het betere werk in ons vak: Herman van Veen, Freek de Jonge, ik en Seth Gaaikema op zijn mamer. Wij zullen het gezicht van de toe komst bepalen". Paul van Vliet (46) zegt dat het erop aankomt een visie uit te dragen. „Maar je moet opletten hoe je het formuleert, anders wordt het gauw preken. Als je gaat verkondigen, kruipt de nar op de koningstroon. Dat is niet goed. Ik voel dat ik aan iets nieuws toe ben. Maar hoe nieuw dat zal zijn? Je blijft de zelfde man met dezelfde ma nier van denken en toch wil je naar onaangeboorde gebieden. Ik schrijf op het ogenblik we kelijks een column voor een Belgische krant, Het Belang van Limburg. Soms zoek ik een halve dag naar een zin of een ander woord. Die tijd heb ik en neem ik en het resultaat valt goed. Dat wordt ongeveer de opmaat tot de nieuwe show". „Ik doe dat expres in België, om dat dit een soort anonimiteit biedt en ik niet het gevoel heb dat kennissen, vrienden en de pers over mijn schouder mee lezen. Van dat proza pak ik nu al af en toe een stukje in de show. Monologen die zowel teer, lyrisch als kritisch kun nen zijn. Wat ik meemaak, voel en denk giet ik in een stukje". Hij beschouwt zijn huidige show als de afsluiting van een perio de. „Zelf vind je je werk altijd nieuwer dan het is. Als het goed is en verrassend vTaagt niemand zich iets af. Als het slecht is, zegt men van de caba retier: hij herhaalt zichzelf'. Repetitiefoto van 'Geen vlees en geen vis' met v.l.n.r. Guy La- vreysen, Margreet Blanken, Catherine ten Bruggencate en Rene Lobo. (Foto Wouter van Heusden) Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN - De Leidse theaters bieden deze week toneel en ca baret. Zo komt de toneelgroep 'Theater' vrijdagavond naar de LAK- zolder met een nieuw stuk van Franz Xaver Kroets: 'Geen vlees en geen vis'. Het stuk speelt in 1980 in München. Het gaat over twee bevriende echt paren van in de dertig. Beide paren leven in relatieve wel stand maar raken als gevolg van op elkaar inspelende per soonlijke en sociaal-economi sche factoren in een crisis. De beide mannen, Hermann en Edgar, zijn loodzetter en wor den op hun werk geconfron teerd met een nieuwe techniek: het zetten in lood wordt ver vangen door fotozetten. De twee zijn trots op hun vakman schap, maar worden verplicht zich om te scholen. Edgar, al tijd verknocht geweest aan zijn werk, wil zich niet aan de ver andering aanpassen. Hij vindt dat de leiding van het bedrijf hem niet op de juiste manier behandelt en neemt vrijwillig ontslag. Mokkend trekt hij zich terug. Hermann daarentegen meent dat hij samen met zijn collega's er het beste van moet maken. Hij is actief vakbondslid, tot ergernis van zijn vrouw Helga, die zweert bij een huiselijk le ven. Zijn overtuiging is dat de arbeiders via de vakbond en de ondernemingsraad hun greep op het bedrijf kunnen behou den. Wat zijn vriend Edgar doet beschouwt hij als verraad dat speelt de werkgevers alleen maar in de kaart. Hermann breekt tenslotte met hem, waar door Edgar nog meer geïso leerd raakt. Bovendien maakt ook zijn vrouw Emmi, die kans ziet filiaalhoudster van een su permarkt te worden, zich van hem los. Echter, ook in Hermanns leven lo pen de spanningen hoog op en kan uiteindelijk in beide gezin nen een botsing niet uitblijven. Hulpeloos en in de war onder nemen de twee paren tenslotte' een poging om met elkaar ver der te gaan. De rollen in dit door Jochen Neu- haus geregisseerde stuk komen voor rekening van Margreet Blanken, Catherine ten Brug gencate, Guy Lavreysen en Re- né Lobo. 'Hordenloopster' De toneelgroep 'Sater' staat za terdagavond op de planken van het LAK met 'De horden loopster', een al eerder in deze kolommen besproken stuk van Guus Baas. De hordenloopster is Anna, getrouwd met Anton, die zich door zijn erfelijke ziek te geen man voelt, omdat hij geen gezonde kinderen zou kunnen krijgen. De eerste hin dernis, die Anna neemt is het krijgen van een kind dat toch gezond blijkt. Maar de horden, die zij te overwinnen heeft, worden steeds hoger en moeilij ker, zoals het dreigende ontslag van haar man en diens wellus tige chef, met wie zij een be paalde overeenkomst aangaat om het ontslag te voorkomen. In het tweede bedrijf poogt Anna los te breken uit de onontkoom bare cirkel, waarin de mannen en vrouwen altijd op dezelfde manier macht over elkaar pro beren uit te oefenen, door de chef te doden. In de gevangenis krijgt ze te maken met een op dringerige hulpverleenster, die slechts de bestaande orde kan bevestigen. De ware kentering vindt bij Anna pas plaats wanneer haar man haar ver stoot; eenmaal ontslagen uit de gevangenis pleegt ze de voor haar enige logische daad, die voor alle betrokkenen veel in grijpender is dan de eerste. Het afstandelijke spel, het kille GRONINGEN (GPD) De entertainer Paul van Vliet gaat 'kleiner' werken. Een beslissing die niet op artis tieke gronden is gebaseerd, maar op economische noodzaak. De kleinere schouwburgen in ons land - de theaters met een capaci teit van zo'n 500 tot ruim 600 plaatsen - hebben steeds meer moeite de eindjes aan elkaar te knopen, omdat de uitkoopsommen derma te zijn opgelopen dat ze de opbrengsten niet meer dekken. Zelfs bij uitverkochte zalen moeten theaters erop toeleggen. Daar beginnen ze langzamerhand genoeg van te krijgen. Van Vliet is misschien de eerste die ze tegemoet komt om zijn in 18 jaar opgebouwd publiek te behouden. Zijn prijs gaat omlaag. Tot 1 juni blijft Paul van Vliet die kleinere theaters me graag zijn huidige show, waarmee hij hebben", vrijdga en zaterdag in de Leid- »Wij van onze kant komen niet se Schouwburg staat, in grote uit de kosten als we de zaal hu- opmaak met het combo van ren ?p partage werken (mee- Lex Jasper doorspelen. Daar- delen in het risico van de kas na neemt hij een halfjaar pau- sa-verkoop, red.). Voor de zwa- ze. Hij komt vanaf 1 januari re musical-produkties willen 1984 terug om de rest van dat ze ÊCote bedragen neertellen, seizoen die kleinere theaters te maar in ons vak constateer je bespelen. dat de kleinere schouwburgen minder voorstellingen boe- Zijn motief: „De opzet van nu is ken", te duur. Dat is alleen haalbaar „Ik wil toch overal blijven spe- in de grote bakken. De kleine- len. Als je alleen gokt op de re theaters wil ik niet ontrouw grgte schouwburgen, bereik je worden. Dat zou niet aardig een enorm deel van je publiek zijn tegenover het publiek, niet meer. Bezuinigen is nood- maar het is gebleken dat de di- zaak. Dat betekent datje het in recties de show niet meer kun- de richting van een iets be nen betalen. De kosten zijn te scheidener formaat moet zoe- hoog opgelopen en toch willen ken". Paul van Vliet: talenten opnieuw In de praktijk komt het erop neer, dat het muzikale trio van Lex Jasper na 1 juni het Pe- Pijn-bedrijf van Paul van Vliet verlaat. De entertainer heeft nog niet helemaal voor ogen hoe zijn programma er straks uit gaat zien, maar het staat vast dat hij met een minder du re bezetting gaat optreden. Op het licht en het geluid gaat (Foto GPD) Van Vliet niet bezuinigen. Dat noemt hij zo wezenlijk, dat hij in dat opzicht niet knaagt aan de volwassen theatershow met alles erop en eraan. Terwijl zijn uitkoopprijs nu boven de 10 mille ligt, wordt het nieuwe programma straks voor f7000 a f 8000 per voorstelling aan de theaters aangeboden. In de zo mer van 1984 komt hij vervol Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Tootsie", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. en ma. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, al LIDO 1 (124130): 'De Vierde Man', da. 14.30, 19.00 en 21,15 uur, zo. en ma. 14.30, 16,45, 19.00 en 21.15 uur, 16 LIDO 2: "De gendarme in paniek", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. en ma. ook 16.45 uur, al. LIDO 3: "Identificatione di una don na", da. 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al. Fam. voorstelling: "Als je begrijpt wat ik bedoel", dag. 14.30, zo. en ma. ook 16.45 uur LIDO 4: "Fame", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. en ma. ook 16.45 uur. al. STUDIO (133210): "Gandhi", da. 14.00 en 20.00 uur, al. TRIANON (123875): "First Blood", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. en ma. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. REX (125414): "Seka", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. 16 jr. Bioscopen Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1 en 2: "First Blood", Euro 1: dag. 18.45 en 21.00 uur, Euro 2: dag. 14.00, 18.45 en 21.00 uur, zo. en ma. ook 16.15 uur 12 jaar. EURO 3: "Vierde Man", dag. 13.45, 18.45 en 21.15 uur. Nachtvoorstelling: "De prijsvechter", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: 'Twee door het dolle heen", dag. 13.45, 18.45 en 21.15 uur, zo. en ma. ook 16.15 uur, 12 jaar. Nachtvoorstelling: "Love for sale", za. 24.00 uur, 18 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Sound of music", do. t/m za. 14.00 en 19.00 uur, zo. 14.00 uur; ma. t/m wo. 14.00 en 19.30 uur. a.l.. "An american werewolf in London", do. t/m za. 22.00 uur, zo. 18.30 uur. 16 jaar. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Big Bomber", do. 14.45 en 20.00 uur, vr. za, zo. 14.45, 19.00 en 21.15 uur. ma. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur. di. wo. 14.45 en 20.00 uur. a.l. CITY 2: "Cat People", zelfde tijden als City 1, 16 jr. CITY 3: "Class of 1984", do., di. en wo. 20.00, vr., za., zo. en ma. 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Fam. voorstelling: "Als je begrijpt wat ik bedoel", do, vr. za en zo. 14.45 uur, ma. 14.30 en 16.45 uur, di. en wo. 14.45 uur. CITY 4: "Next Movie", do. 14.45 en 20.00 uur, vrij. 14.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. CITY 4: "Firefox", za. en zo. 14.45, 19.00 en 21.15 uur. ma. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, di. en wo. 14.45 en 20.00 uur. 16 jaar. Gemeente-archief - Boisotkade 2a, pentekeningen var Leiden en omge ving van Frederik Kemner, t/m 9/4, Exposities Rijksmuseum van Geologie en Mine ralogie, Hoogl. Kerkgracht 17, 'Ener gie uit eigen bodem', t/m 4 augustus, ma. t/m vry. 10-17; zo. 14-17. Galerie De Oude Rijn - Stille Mare 4, expositie Wil van Leeuwen olieverf, gouaches en metaalplastieken, dag 10-18 uur en zo. 11-18 uur, t/m 6/4. Museum Boerhaave, Steenstraat la. tentoonstelling over Antoni van Leeuwenhoek, tot 1/5, ma. t/m za. 10- 16; zo. 13-16 Holiday Inn - expositie van W.J. Maan, schilderijen, tekeningen van portretten en landschappen, t/m 27/4, dag. 10-22 uur. Kunstcentrum Langevoort - Hans Bos, assemblages; Mieke Guldenaar, etsen met acrylverf; Els van Strien, zeefdrukken. Kees Peltenburg, keramiek en houtplastie ken; Popco Bakkers, olieverf-schilde rijen, t/m 16/4, di. woe, do, vr. van 13.30-17.30 uur, vr. 19-12 uur en za. van 12-17 uur. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dins dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisa- beth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: da gelijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. de afdeling intesieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur Bezoekuren St. Elisabeth-zieken- huis: Volwassenen: dagelijks van 14.00- Ziekenhuizen 14.30.-14.45 18.30-18.45 Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- 18.30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19 30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hier voor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinder kliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. Bezoektijden kinderafdelingen: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofd verpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra bezoek voor de hartbewaking: 's och tends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor vaders op de kraamafdeling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde ling 's middags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30- 18.30 uur. (fÓ.iidcYLieuius. 5 april 1983 Honderd jaar geleden stond in de krant: Vóór eenige jaren werd door Rusland eene poging gedaan om het eiland Nova-Zembla te koloniseeren. Dat is echter ge heel mislukt. Het is gebleken, dat de Samojeeden, die daar al leen voor kolonisatie geschikt zouden zijn, zich niet aan eene andere dan nomadische levens wijze gewennen kunnen. Het aangelegde reddingsstation hebben zij verlaten, de gereed schappen en instrumenten tot allerlei doeleinden gebruikt of vernield. Van de zeilen van de reddingsboot hadden zij hem den gemaakt; Er wordt thans aan gedacht, op die plaats een verblijf voor monniken te stich ten. Graaf Majlath, de voornaam ste rechter van Hongarije, eene hoogst geziene politieke per soonlijkheid en een vertrouwde des keizers, is kortgeleden op een nacht in zijn paleis te Pest vermoord door roovers, die hem in zijn slaapkamer na een kor ten tegenstand hebben ge worgd. De bandieten roofden eenige duizenden guldens, eeni ge juweelen en kleedingstuk- ken; de brandkast konden zij niet openen. Bedienden, die bo ven de slaapkamer sliepen, heb ben niets van de worsteling ge hoord en de naast het paleis ge stationeerde poli tie-ag enten hebben evenmin iets waargeno- Vijftig jaar geleden: Koning Nadir Sjah van Af ghanistan heeft een zeer doel treffend manier uitgevonden om op te treden tegen personen, die onjuiste berichten lancee- ren. Drie personen, gearres teerd, omdat zij onjuiste berich ten hadden verspreid over den toestand in de Zuidelijke pro vinciën, zijn veroordeeld tot het maken van een 1500 K.M. lange marsch door het land. Onder geleide van militairen trekken zij door het land, zoodat zij zelf kunnen zien hoe de toestand in de provincie is. Op hun rug zijn groote borden gehangen, waar op het doel van hun tocht staat geschreven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 11