c c c Ontroerende flBylines': gloeiend gpaar zonder bezieling J Ars Aemula laat het werk van leden zien D Haagse Comedie haalt voltreffer in huis ,NDAG 28 MAART 1983 EIDEN - James Vincent is een danser van het Nederlands Dans- I theater, die daarnaast ook cho reografische aspiraties heeft. Bij bet NDT ging enkele maanden geleden van hem "Mada" in pre- Inière. De juniorengroep van dat [ezelschap bracht gisteravond in iet LAK-theater "Bylines", zijn ongste werkstuk, ylines" bevestigt eigenlijk wat ook al uit "Mada" naar voren kwam, Vincent is een veelbelo vend choreograaf, die de kunst verstaat de sfeer van muziek in beweging te vertalen. Hij heeft echter wat al te goed naar Jiri Kylian, de artistiek leider van het NDT gekeken en mist nog de diepgang om zijn beheersing van de techniek in een oorspronke- lijk ballet om te zetten "Bylines" is een ingehouden en vloeiend J werkstuk, dat mooi aansluit bij de muziek van Samuel Barber; impressionistische pianoklan- 1 ken, soms aanzwellend tot dra- matische accenten. Ze vormen I een mooi uitgangspunt voor Vin- 1 cents de sobere en ingehouden I werkstuk. it de eenvoudige aankleding blijkt dat Vincent de sfeer van de muziek goed heeft aangevoeld. De choreografie schiet echter te kort in de wijze waarop emoties worden uitgedrukt. Waar bij Ky lian de hartstochten op een haast vanzelfsprekende manier vorm en inhoud krijgen, zijn bij Vin- cent de bewegingen te nadruk kelijk, teveel van buiten geleerd. Zijn werk ontbreekt het ondanks de sierlijke patronen nog aan be zieling en zeggingskracht. Dat gebrek aan bezieling werd me de veroorzaakt door de uitvoe ring van de aspiranten, die zeker niet vlekkeloos was. In "La ca- thedrale engloutie" een uit 1975 daterend ballet van Kylian, wa ren ze veel beter op dreef, hoewel dit werk in technisch opzicht veel meer van de dansers vraagt. Een vergelijking van dit nog steeds indrukwekkende ballet met By lines zou de jonge choreograaf onrecht doen. Het programma van de NDT-aspiranten werd ge completeerd door "Cinque tem pi" een van begin dit jaar date rende choreografie van Nils Christe, die de dansers blijkbaar niet tot opmerkelijke verrichtin gen wist te inspireren. ARIEJAN KORTEWEG Leidse bioscopen LUXOR (121239): 'Tootsie", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 1 (124130): 'De Vierde Man', da. 14.30 19.00 en 21,15 uur, zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jaar. Kunst LEIDEN - Tijdens vijfentwintig achtereenvolgende theaterpro gramma's in even zovele theater seizoenen heeft de cabaretier Sie- to Hoving zich steeds sterker ge profileerd als de verdediger van de behoudenden en bezittenden binnen de Nederlandse samenle ving. Hoving haalt te scherp uit naar links en te gematigd naar rechts om die spreekwoordelijke neu traliteit van de cabaretier nog overeind te houden. Wanneer hij bovendien publiekelijk bekent per Peugeot 604 over de Neder landse wegen te snellen is z'n ca baretprogramma 'En geen pa niek' uitgegroeid tot een fatale vorm van oprispende hypocrisie. Voor de pauze was het programma, gebracht door Marijke en Sieto Hoving, pianist Wiebe Cnossen en Guidor de Groot beslist onder de maat. Het virtuoze, spranke lende, oorspronkelijke intellect van Sieto Hoving had tot de pau ze een uurtje vrijaf genomen. Sieto Hoving is een beschaafd woordkunstenaar, brengt z'n theaterprogramma met een ge rieflijk aandoende vorm van iro nie en mijdt meestal consequent de onverharde wegen van het sarcasme. Voor de pa^ze konden deze elemen ten echter veilig opgeborgen blij ven. Z'n 'Einstein heeft het ge wonnen van Napoleon' en 'Een droom waart rond van vrede' misten die 'vierde dimensie', die Hoving's alerte, doordachte woordspelingen gewoonlijk ken merken. Hij spinde, als immer zeer tekstvast en zeer duidelijk articulerend terzijde gestaan door Marijke, voor een redelijk gevulde schouwburgzaal een lege cocon. Vóór de pauze kon die Gedesillusioneerd en ontmoedigd werd de frisdrank ingeruild voor het gedeelte na de pauze. Zou er weer zo'n autoreclame komen, als was Hoving de vleesgeworden Loekie de Leeuw van het Neder lands theateramusement? Maar nee. Hoving delegeerde niet langer z'n teksten aan derden en nam de stuurknuppel zelf ter hand. In de na de pauze volgende vrijwel ononderbroken) mono loog vijzelde Hoving met elke zin z'n voor de pauze bijzinnetjes (waar tradit5ioneel het venijn schuilde) was hij weer de mees ter. Je kunt tenslotte niet vijfentwintig theaterseizoenen lang je publiek beduvelen. Talent is (bij Sieto en Marijke Hoving tenminste) in ruime mate voorhanden. BERT KOEKEBAKKER LEIDEN De schilder- en tekenacademie Ars Aemula Naturae exposeert in het eigen gebouw aan de Pieterskerkgracht de ko mende weken werk van haar eigen leden. Het is de eerste keer, dat men in het geheel gerestaureerde eigen onderkomen een expositie van Ars-leden houdt, waarvan de opening zaterdagmiddag door de oud-voorzitter Van Ars, dr. W. Maan, werd verricht. De tentoonstelling brengt onder meer pentekeningen, aquarellen, olieverf en beeldhouwwerk. Zo is er een keuze aan stillevens, bijvoorbeeld in olieverf van Marri Oosterholt, Maarten Bergman en Anita Walsmit. Ook het werk van Ben Haver (2 aquarellen) zou daaronder kunnen vallen, Erika de Wit is met een 'Poppenstilleven' (ook een aqua rel) vertegenwoordigd. Van Gerard de Wit zijn er de portretten in olieverf van Bonnet, Arnold Smit en Piet van Boxel te bezich tigen. Ook andere technieken komen bij deze expositie aan bod: van John Hakkaart zijn er drie kleurenfoto's en twee collega's, van Willem Moeselaar is er een werk in oofset. Een combinatie van pentekeningen en aquarel (uitsluitend in groen gehouden) met als titel 'Wilde planten' vindt men in het werk van Bettien Scherft. De tentoonstelling duurt nog tot en met zondag 10 april: dagelijks geopend van 14.00 - 17.00 uur en donderdagavond van 19.00 - 21.00 r— Bioscopen LIDO 3: 'Trail of the Pink Panter", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al. LIDO 4: "Identificatione di una don na", da. 19.00 en 21.15 uur, do. en vr. ook 14.30 uur, 16 jr. fam. voorstelling: "Als je begrijpt wat ik bedoel", za t/m wo. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. a.l. REX (125414): "De verleider van Pla ce Pigalle", da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling: 'Terug naar het pornoparadijs", vnen za. 23.30 uur, 16 Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1 en 2: "De Vierde Man", do., ma, di en wo. 20.00 uur, vr.za. en zo. 18.45 en 21.15 uur. Euro 2: za, zo, en wo. ook 14.00 uur, 16 jaar. Fam. voorstelling Euro 1: "Als je be grijpt wat ik bedoel", za, zo, en wo. 14.00 uur. Nachtvoorstelling Euro 1: "De Vierde Man", za. 24.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling Euro 2: "Love for sale, za. 24.00 uur, 18 jaar. EURO 3: "Le Choc", do. ma, di. wo. 20.00 uur, vr. tm. zo. 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Turf, haantje de Nachtvoorstelling: "Death Wish 2", za. 24.00 uur, 18 jr. EURO 4: "Trail of the pink panther", do, ma, di, en wo. 20.00 uur. vr, za. en zo. 18.45 uur, 21.00 uur. Za, zo. en wo. ook 14.00 uur. al. Nachtvoorstelling: "Vurig vlees", za. 24.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) f GREENWAY: "Kentucky Fried Mo vie", do. 21.00 uur, vr. en za. 21.30 uur, zo. 18.30 uur, ma. di, en wo. 21.15 uur. "Grease 2", vr. 19.30 uur, za. 15.45 en 19.30 uur, zo. 15.45 uur, ma. en di. 14.00 en 19.00 uur, wo. 19.00 uur. a.l. Kindermatinee: "De onvoorstelbare tocht", za. en zo. 14.00 uur, woe. 14.30 Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Death Wish 2", wo. en do. 14.45 en 20.00 uur, vrij, za, en zo. 14.45, 19.00 en 21.15 uur, ma en di. 20.00, 16 jaar. CITY 2: "Class of 1984", zelfde tijden den als City 1, 16 jr. CITY 4: "Heet snoepgoed", do. 14.45 en 20.00 uur, vry. 14.45,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. CITY 4: "Five for Hell", do. 14.45 en 20.00 uur, vr. 14.45,19.00 en 21.15 uur. Fam. voorstelling: "Als je begrijpt wat ik bedoel", za. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.45,19.00 en 21.15 uur, ma en 20.00 uur, wo. 14.30 en 20.00 LEIDEN Gemeente-archief - Boisotkade 2a, pentekeningen van Leiden en omge ving van Frederik Kemner, t/m 9/4, ma t/m vr 9-17 uur, do 19.30-21.30 uur, Galerie Denise Step\ian - Bakker- steeg 18-20, tentoonstelling Tom de Vries Lentsch, schilderijen. Elsa Westland, beelden, t/m 2/4, vr, za, zo van 13.30-17.30 uur. De Waag fototentoonstelling van het Leidse Fotokollektief "vier Leid se drukkerijen", t/m 19/3 tussen 10-17 uur; en van 23/3 t/m 2/4 in de Openba re Bibliotheek, tijdens de openingsu- Exposities Rijksmuseum van Geologie en Mine ralogie, Hoogl. Kerkgracht 17, 'Ener gie uit eigen bodem', t/m 4 augustus, ma. t/m vrij. 10-17; zo. 14-17. Galerie De Oude Rijn - Stille Mare 4, expositie Wil van Leeuwen olieverf, gouaches en metaalplastieken, dag en zo. 11-18 uur, t/m 6/4. Rijksmuseum van Oudheden, Rapen burg 28, 'Papyrus, van bies tot boek rol', t/m 4/4: m 28/3, di. t/m za. 10-17; zo 14-17. OEGSTGEEST - Jacques van Bellen, Lange Voort, aquarellen en pastels van Paula v.d. Weerdt, t/m 2/4, di. t/m vr. van 9-18 uur, vrijdagavond, za. van Kunstcentrum Langevoort - Hans Bos, assemblages; Mieke Guldenaar, etsen met acrylverf; Els van Strien, zeefdruk ken; Kees Peltenburg, keramiek en houtplastie ken; Popco Bakkers, olieverf-schilde rijen, t/m 16/4, di. woe, do, vr. van 13.30-17.30 uur, vr. 19-12 uur en za. van 12-17 uur. LEIDERDORP - Gemeentehuis, En- gelendaal (by winkelcentrum Winkel hof); aquarellen, tekeningen, etsen en keramiek van Iris le Rütte en Herma Gerrits. 18/2 t/m 30/3. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dins dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisa- beth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: da gelijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. de afdeling intesieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-zieken- huis: Volwassenen: dagelijks van 14.00- Ziekenhuizen 14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd. dagelijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 Voor alle patiënten behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van doorlopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hier voor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkhniek: Dagelyks 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. Bezoektijden kinderafdelingen: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofd verpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur. 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra bezoek voor de hartbewaking: 's och tends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor vaders op de kraamafdeling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde ling 's middags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30- 18.30 uur. DEN HAAG - Het lijkt totaal onwaarschijnlijk, maar met "Emily" van William Luce heeft de Haagse Comedie een voltreffer in huis gehaald. Tochulijkt een toneelstuk in de vorm van een monoloog over een dichteres uit de negentiende eeuw nauwelijks interessant, zeker voor wie niet bijzonder literair geïnte- reseerd is. Emily Dickinson was echter ook geen gtewone dichteres. Zij leef de van 1830 tot 1886 in de Ameri kaanse staat Massachussets, in het plaatsje Amherst crat zij in de loop der jaren slechts twee keer verlaten heeft. Met de buitenwereld hield zij con tact via een intensieve briefwis seling, maar niemand vermoed de dat zij een opmerkelijk en oor spronkelijk literair talent was, tot zij in april 1862 haar eerste brief schreef aan de essayist en criticus Thomas Wentworth Hig- ginson. Ook deze had de grootste moeite de kwaliteit van haar gedichten te onderkennen, want Emily Dic kinson bleek een oorspronkelijk dichteres in de meest letterlijke zin van het woord. Haar behoefte tot dichten bleek onstuitbaar (1775 gedichten waarvan er onge veer 800 ontstonden in de jaren 1862-64), maar in ritme, woord keus en rijm liet zij zich nauwe lijks door iemand of enige tradi tie leiden. Het gevolg was dat Higgionson nooit publicatie op grote schaal aandurfde, zeker niet in de oor spronkelijk vormgeving, zodat het tot deze eeuw duurde eer het publiek inzicht kreeg in de ware grootheid van de poézie van Emily Dickinson. Haar moderne taalgebruik, haar beeldende ver mogen en bovenal de bezieling van haar verzen bezor3gden Emily Dickinson echter een faam die nog steeds groeiende is. Luce heeft op basis van deze ge dichten en haar uitgebreide cor respondentie een intrigerende vrouwenportret samengesteld. Dezelfde directheid en alledaagse menselijkheid die haar gedich ten kenmerkt, komt ook naar vo ren uit haar brieven, terwijl iro nie en relativeringsvermogen steeds voor de noodzakelijke band met het leven van alledag zorgen. Haar gevoelsleven, heftiger dan de buitenwereld waarschijnlijk ooit vermoedde, breekt daar soms met kracht doorheen en zorgt - met name in de beschrijving van de relatie tot haar vader - voor een ontroering die alleen moge lijk is in de confrontatie met een "compleet" mens. Dat "Emily" dat ook geworden is, danken we echter niet alleen aan het stuk van Luce, de sublieme vertaling van Louise van Santen, het suggestieve toneelbeeld van Harry Wich en de strakke regie van Bas ten Batenburg, die elke beweging tot haar essentie wist terug te brengen. Meer dan al het andere zal ik me het spel van Anne-Marie Heyli- Anne-Marie Heyligers als 'Emily' gers herinneren. Elk woord, elk gebaar getuigde van een volko men identificatie en haar spel be zat een onbevangenheid waar mee alleen een groot en integer actrice momenten van intense ontroering kan oproepen. In het "Paradijs", de kleine boven zaal van de Koninklijke Schouw burg, zorgde zij voor een onver wacht hoogtepunt van het to neelseizoen doordat zij in een in tieme atmosfeer de mens en de dichteres Emily Dickinson aan grijpend tot een geheel wist te verenigen. (Volgende voorstellingen hebben steeds plaats in het weekeinde, 's middags of aan het begin van de avond). PAUL KORENHOF (fthidaYLieuius 28 maart 1983 Honderd jaar geleden stond in de krant: Dezer dagen had te Milaan de begrafenis plaats van ie mand, die in het dagelijksch spraakgebruik gewoonlijk een "origineel" genoemd wordt. De lijkwagen werd voorafgegaan door de vrienden van den over ledene, en dezen weer door een muziekcorps, dat de vroolijkste liedjes blies, als de "Garibaldi hymne", de schoone "Gigogin" en andere. De overledene liet meer dan een millioen na, waarvan 20,000 aan de ver- eeniging voor lijkenverbran dingverder een groot aantal legaten aan verschillende nutti ge instellingen en 17 pel. aan de neven. Hij heette Sala, was kok geweest in de Levant en had zich zelf in de hoogte gewerkt. Onder de zonderlinge bepalin gen van het testament was er ook eene, die voorschreef dat in geval van regen alle personen, die bij zijne begrafenis waren tegenwoordig geweest, in rijtui gen moesten worden naar huis gebracht. Het weer was echter zeer schoon, wat met de muziek de vroolijkheid der begrafenis niet weinig vermeerderde. Het voornemen bestaat om bij de Duitsche marine hospi- taalschepen in te voeren, daar het bij den dienst der oefenings eskaders gebleken is dat het dreunen van het geschut een nadeeligen invloed op de zieken aan boord uitoefent. Men vleit zich, dat het mogelijk zal zijn ook in oorlogstijd hospitaal schepen dienst te laten doen on der de vlag van het Roode Kruis, gelijk de ambulances bij het leger. Vijftig jaar geleden: In Joodsche kringen in Lon den zet men met kracht de pro testactie voort tegen de antise mitische vervolgingen in Duitschland. Op tal van plaat sen in het East-End wordt opge wekt om Duitsche goederen te boycotten. Op tal van plaatsen zijn manifesten verspreid met Engelschen en Hebreeuwschen tekst waarin o.m. geeischt wordt: "Opent Palestina voor de Duitsche vluchtelingen". In Frankrijk zijn de Joden, naar het voorbeeld hunner Ameri- kaansche en Engelsche geloofs- genooten. bezig een afweerfront tegen Duitschland te i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 21