dyArmatrading 'rockt' er flink op los fubes willen vooral amuseren Earth Wind Fire bewandelt bvDlatgetreden pad B lp' lil* 1 x Eli i" 2 in s i] i: 2 Bi 5 -c eggae-avontuur alweer ten einde Outside inside' graaft niet diep r u '11 mm DAG 26 MAART 1983 Onder redactie van Jaap Visser Vli9a Key' - Joan Armatrading M). avontimr met Sly Dunbar i. Het huis ig Robbie Shakespeare is gde tuin mannelijk eenmalig geweest, jen. Ind. boor het maken van 'The iskamer m^y' heeft Joan Armatrading deure twee hogepriesters van de keukggae alweer terzijde ge- kamers wa;hoven. Daarmee is ook het 2e etggae-element weer even olderberginotseling als het kwam uit voorzien viar composities verdwenen eer geschil» overheerst op haar achtste >erfekte stapee stevige rock. enigszins vertrouwd is met st werk van Armatrading il dat ook niet zo verbazen. Is een kameleon heeft zij oor de jaren heen muziek- tijlen aangetrokken en afge- -18825 toten. Jazz, funk, reggae, ze eeft het allemaal gehad, 'ankzij haar typisch, manne- k stemgeluid en de altijd :er persoonlijke teksten ooral in de ballades) laat een Armatrading-song zich altijd direct ontmaskeren. Op 'The Key', de titel verwijst naar haar hanger met sleutel er aan, is dat niet anders. In plaats van het ritme-duo Shakespeare-Dunbar zijn nu gitarist Adrian Belew en een blazersensemble met saxofo nist Mel Collins duidelijk aanwezig. De elpee opent al direct stevig met 'Call me na- mes', waarin Belew zijn kun sten mag vertonen. Hoewel het nummer iets te lang duurt, toont het meteen de kracht van 'The Key'. De nummers zijn tamelijk mono toon van opzet, maar in het stuwende ritme improviseert het doorgewinterde muziek gezelschap er vrolijk op los. Waar de aanstekelijke snel heid elders ha een paar keer draaien verveelt, blijven bij Joan de oortjes gespitst. Aramatrading zou echter Ar matrading niet zijn als ze ook haar gevoelsleven niet in een lang zaam nummer bloot zou leg gen. Op deze elpee gebeurt dat in 'Everybody gotta know' en 'I love my baby'. Mooi en meeslepend als al tijd, al lijkt Joan Armatra ding zo langzamerhand op dit vlak haar kruit verschoten te hebben. Interessanter is dan "The Dea ler', waarin op enigszins cyni sche toon het wezen van drugsverkoop wordt door grond. Daarin blijken de nieuwste muzikale ontwikke lingen niet aan haar voorbij te zijn gegaan". 'The Dealer' is een onheilspel lende compositie met een overheersend zware drum. Doemdenk-pop wordt dat wel genoemd en het zou me niet verbazen als dat op een volgend elpee de toon gaat bepalen. BART JUNGMANN Joan Armatrading I 'The Key' van haar zien. jtside inside' - The Tubes Capitol) vankelijk maakten de uit >an Francisco afkomstige rubes langgerekte, theatrale 07i i75isrn vooral °P de bühne gerich- ari.o.g. ;e nummers. Daarin werden e uitwassen van de Ameri- aanse samenleving ongena- ig aan de kaak gesteld, zon- er daarbij zwartgalligheid en doemdenkerij als handels- *1 merk te voeren. The Tubes I schopten wild om zich heen zonder met de blik op onein- I dig bij de pakken neer te zit- I yten. Niet dat de Tubes tot de I ras-optimisten der aarde be- horen, dat niet. Zanger Fee Waybill en de zijnen hadden wel degelijk oog voor de don kere kanten van het bestaan, maar ondanks dat is het in vrijwel alle Tubessongs la chen geblazen. Met ingang van het door Todd Rundgren geproduceerde 'Remote Con trol', een markant epos over de Amerikaanse tv-versla- ving, schakelden The Tubes over op kortere en wat meer toegankelijke composities. De Bühneshow bleef specta culair, maar alle vertoonde video's, torenhoge sigaretten, sado-masochistische acts en andere podium-attributen stonden vanaf toen in dienst van de songs en niet ander som. Op 'Outside inside' wordt deze aanpak, die ook op het feno menale 'The completion bac kward principle' merkbaar was, doorgetrokken. Elf nummers met een flinke scheut funk volgen elkaar in een razend hoog tempo op en maken een ongekende ener gie los waartegen de slome funk van bijvoorbeeld een George Duke het moet afleg gen. De groep wordt op deze vooral op de Amerikaanse markt ge richte plaat bijgestaan door de halve Toto. Maurice White (Earth Wind Fire), ja hij weer, is verantwoordelijk voor de spectaculaire en hec tische blazers-arrangemen ten. Met de produktie van David Forster leveren zelfs uw weggooiprijs-boxen top prestaties en worden de op gehemelde maar onbetaalba re compact-discs overbodig, zo goed is het geluid. Diep gravend is het allemaal niet, onderhoudend wel. Waarmee weer eens is bewezen dat de ze twee begrippen niet onlos makelijk met elkaar zijn ver bonden. Toch knijp ik liever een tube met beide ingre diënten uit. Maar voor deze keer mogen The Tubes hun doel (de grote doorbraak in eigen land) met deze middelen (amuseren maar vooral niet vermoeien) heiligen. WIM KOEVOET Powerlight' - Earth Wind Fire (CBS) Iet gaat de Maurice White-hol ding nog altijd voor de wind. Sinds de lancering van de de buutelpee 'Earth Wind Fi re' zijn inmiddels twaalf jaar nkel- verstreken waarin evenzove- le elpees werden uitgebracht: 9" stuk voor stuk kassuccessen. Ver- President-directeur White kan tevreden zijn over hét be drijfsresultaat van zijn mil joenenonderneming. Op de grafiek geven de verkoopcij fers een lijn te zien waarvan het hellingspercentage duize lingwekkend is. En White lijkt die lijn voorloping door te kunnen trekken want M-125 nummer dertien, 'Power light', vindt zoals gebruike- lijk uitermate gretig aftrek vooral onder de 'soulfreaks' bij wie Maurice White kenne lijk onvoorstelbaar veel kre diet heeft. Anders valt het toch niet te ver- klaren dat Earth Wind Fire nog altijd wordt aanbeden terwijl de groep al jaren niets anders doet dan zichzelf imi- Programmeur Maurice White (links) zet Earth Wind Fire naar zijn hand. (foto Freek van der Sluysveer). teren? 'Powerlight' bijvoor beeld klinkt precies hetzelfde als pakweg de vijf voorgaan de elpees van Earth Wind Fire. Het openingsnummer 'Fall in love with me' is een regelrechte mix van eerdere succesnummers van Maurice White. 'Powerlight' verschilt slechts in één ding van zijn voorgangers: er wordt wat meer met de electronica ge stoeid terwijl het funkgehalte iets is opgevoerd. Dit, uiter aard, om aan de hedendaagse muzikale trendnormen te voldoen. Natuurlijk is de muziek van Earth Wind Fire goed, bij vlagen zelfs uitstekend. De perfectionist Maurice White heeft jarenlang aan een uitge balanceerde sound gewerkt. En onder geen beding wenst hij nu een andere dan zijn succesformule te hanteren. Alle muzikanten zijn in een strak keurslijf geperst. Zelfs op het podium is er geen ruimte voor creatieve uitspat tingen. Alles gebeurt zoals White dat heeft geprogram meerd. Zelfs de tandpasta lachjes blinken daar op com mando. Zolang de huidige Earth Wind Fire-sound succes, dus geld, oplevert, wordt er geen centimeter afgeweken van het kaarsrechte pad. Toch triest dat een genie als White het pad bewandelt dat hij zelf al lang en breed heeft platgetrapt. JAAP VISSER Horizontaal 1. gravure, 3. boom, 5. schrijfger- rei, 11. sportterm, 13. wiel, 14. groente, 15. reis, 16. deel van de dag, 17. start, 20. een weinig, 21- onmin, 24. nieuw, 26. gemoeds stemming, 29. ogenblik, 31. vrou welijk dier, 32. brede hoofdstraat (Fr.), 33. papegaai, 34. soort pruim, 37. soort, 38 vioolbouwer, 41. vat, 42. mannelijk dier, 45. af slagplaats bij golf, 47. steensoort, 48. klein vertrek, 49. ik, 50. tel woord, 51.familielid, 52. Japanse parelduikster, 53. grondsoort. Verticaal 2. te rechtertijd komend, 4. sier- steen, 6. wondvocht, 7. manne lijk dier, 8. schaaldiertje, 9. vuur. 10. kosteloos, 11. plaats in Egyp te, 12. deel van een ladder, 18. verlaten - alleen, 19. afgodisch, ij >I< Q O C< O C' C< »I< D >I< UI aflUGaaauK'aQuinaau a >i< b a Q i-< Q a a O>M2aBBÜ0iiEBCU0*Q u a fi' >i< b 'i< >i< »i< a BQHSnaBKSilBBaBH ej c< >r< c< a >r< >r< >z< c< >z< »i< ei osasQBEKaEaaaaE UgDRRBRaHSROQHB 22. verst - laatst, 23. droombeeld, 25. vroeger, 26. bouwland, 27. ontkenning, 28. stapel, 30. vroe gere Spaanse koningin, 35. le gaal, 36. versterkend - opwek kend middel, 38. bewijsstuk, 39. slotwoord, 40. godsdienst, 42. te ken in de psalmen, 43. godin, 44. melkbestanddeel, 46. water in Utrecht. De prijs van f25,- werd toege kend aan M. Bakker, Rijn- en Schiekade 99a, 2311 AP Lei den. De prijs wordt de winnaar toege zonden. Oplossingen met vermelding van "Puzzel" voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. In de achtste matchpartij tegen Beljavski in het kandidaten toernooi nam Kasparov een 5-3 voorsprong. In de Sa- misch-variant van het Ko- nings-Indisch bracht hij een belangwekkend pionoffer dat misschien wel een geheel nieuw licht op deze opening gaat werpen. Wit: Beljavski; zwart: Kaspa rov. 1. d4 Pf6 2. c4 g6 3. Pc3 Lg7 4. e4 d6 5. f3 0-0 6. Le3 a6 7. Ld3 c5! (Bekend is hier b6, c6 en Pc6, maar dit is nieuw) 8. dc5: (Wit neemt de handschoen op. 8. d5 e6 leidt tot een Ben-Oni- achtige stelling die gunstig is voor zwart. 8. Pge2 Pc6 9. Tel met handhaving van de span ning in het centrum lijkt ech ter een goed alternatief) dc5: 9. Lc5: Pc6 10. Pge2 Pd7 11. Lf2 (Hier had wit al een uur en tien minuten bedenktijd verbruikt) Pde5 (en zwart slechts 5 minuten) 12. Pel Lh6 13. Pd5 (Op zoek naar te genspel. Na het passieve 13. Le2 Ddl: 14. Pdl: Pb4 of 14. Kdl: Td8+ is de zwarte cava lerie gevaarlijk) e6 14. Lb6 Dg5 15. 0-0 ed5: 16. f4 Dh4 17. fe5: d4! (IJzersterk! De loper die straks op e3 verschijnt wordt bijna letterlijk een na gel aan wits doodkist) 18. Pe2 Le3+ 19. Khl Pe5: 20. Lc7 De7 21. Le5: De5: 22. Del Ld7 23. Dg3 Tae8 24. Pf4!? (Een zware maar vermoedelijk on juiste beslissing, waarna wit nog slechts 20 minuten to- taan de 40e zet over had. Het eindspel na 24. De5: Te5: 25. Pg3 staat natuurlijk niet ple zierig voor wit, maar nu wordt hij op grandioze wijze weggecombineerd) Lc6 25. Pd5 Dg3: 26. hg3: Te5 (dreigt Th5 mat) 27. g4 h5 28. Pf6+ Kg7 29. gh5: Th8ü (Voor spelers op het ni veau van Kasparov is het niet echt moeilijk meer, maar het is wel zeer fraai) 30. g3 Te- h5:+ 31. Ph5:+ Th5:+ 32. Kg2 f5 33. Tael fe4: 34. Lbl Tc5 35. b3 b5 36. Te3: (Wat moet wit b e d 9 h Een van de beste centra voor daminformatie bevindt zich in Amstelveen. De Persvereni ging voor damredacteuren, ge leid door Henk Fokkink, levert een zeker voor de rubricist on schatbare hoeveelheid mate riaal. Niet alleen partijen, maar ook damnieuws uit alle landen van de aardbol - natuurlijk vooral Nederland en Rusland, de damnaties bij uitstek - ver schijnt aan de lopende band op een of ander bureau. Van de aktiviteiten van dit cen trum kunt u onderstaande zege van Michail Korenefski op de minder bekende Joesoepof na spelen. Eerstgenoemde heeft wit. Erg veel begrijp ik er nog niet van, daar het klassieke speltype mij meestal te slim af is, maar het gevoel een positio nele prestatie van de eerste or de onder ogen te zien bedriegt mij niet. 1. 33-29 18-23 2. 29x18 13x22; een enigszins vreemd antwoord, dat onder aanvoering van Watjeslaf Sjtsjegoljew een ei gen leven is gaan leiden: 3. 31- 27; de witspeler had voldoende aan een gelijkspel en maakt anders? Zijn stelling is ver lamd door de zwarte cen trumpionnen) de3: 37. Tel bc4: 38. bc4: Tc4: 39. Te3: Tb4 40. Tb3 e3+ 41. Kfl Lb5+ (hiermee wordt de ver opge rukte e-pion onkwetsbaar) 42. Kei a5 43. Le4 Tb3: 44. ab3: Kf6 45. Kdl g5 46. Kc2 Ke5 en wit gaf het op. Na bij voorbeeld 47. Lh7 Kd4 48. Lg6 Lc6 49. Kdl Le4 gevolgd door Ld3 is het eindspel niet te houden. Aangezien er over tien partijen wordt gespeeld was dit vrijwel zeker (en op het moment dat u dit leest zal de einduitslag wel bekend zijn) de beslissende klap. dat direkt duidelijk; 3.22x31 4. 36x27 12-18 5. 41-36 7-12 6. 30-33; wit gaat de achtergeble ven schijven op zijn linker vleugel oplossen; 6.1-7 7. 42- 38 9-13 8. 47-42 4-9 9.37-3119-23 10. 46-41 14-19 11. 41-37 10-14; op 17-22 kan wit 33-28x28 over wegen omdat de zwarte korte vleugel dan enigszins gepend staat; 12. 34-29; op 33-28 na tuurlijk sterk 17-22x22 en na 34-30 20-25! moet wit een heel lastig tempo uit zijn mouw schudden; 12. 23x34 13. 39- x30 18-22; zwart volgt wit naar klassiek spel, maar gezien de achtergebleven schijven op zijn linker vleugel lijkt 20-25 en/of druk via 22 mij een beter plan; 14. 27x18 12x23 15. 44-39 7-12 16. 30-25 12-18 17. 40-34 8- 12 18. 34-29 23x34 19. 39x30; Korenefski gebruikt het De Nederlandse Bridge-Bond heeft twee boeken uitgegeven die voor liefhebbers alleszins de moeite waard zijn: 'Terug blik op vijftig jaren NBB' van de hand van H.W. Filarski en na zijn dood voltooid door Bob van de Velde, en 'Transfer naar Zilver' door Carol van Oppen en Hans Vergoed. Het boek, aangevuld met een overzicht van alle belangrijke kampioenschappen uit heden en verleden, is een zeer boeiend document geworden dat voor de prijs van 12 (ex clusief 3 verzendkosten) bij de NBB in Den Haag verkrijg baar is. Nadat Frankrijk in 1980 de Olympiade won werd van de fi- nalespellen een 'Gold book' sa mengesteld en dat inspireerde Carol van Oppen iets derge lijks te doen naar aanleiding van het formidabele succes van Anton Maas en Max Rebat- tu bij het WK voor paren in Biarritz, waar ze zilver verover den. Het eenvoudig uitgevoerde boek wordt ingeleid met een uitvoe- "heen-en-weer". Nadere infor matie vindt u in de nieuwste Vriendendamkring; 19.17-21 20. 33-28 21-26 21. 50-44 11-17 22.44-39 2-7; zwart volgt een ei genzinnige opbouw en meent dat hem niets kan overkomen (alle klassieke standjes zijn re mise); 23. 39-33; pent nu links; 23. 7-11 24. 43-39! 18-23 25. 39-34 20-24 26. 34-29 23x34 27. 30x39; zwart moet naar de rand (5-10, 3-8 is dam, evenals 13-18 en 14-20 verliest); 27. 17-21 28. 31-27 12-18; op 13-18 het zetje van Weiss; 29.27-22 18x27 30. 37-31 26x37 31. 42x22; pro beert 5 en 15 uit te buiten; 31. 11-17 32. 22x11 6x17; na 16x7 36-31 mag zwart toch 13 er niet uitspelen, zodat wit het hele middenbord verovert. Na 31. 21-26 kan misschien 22-17 of nog beter 36-31; 33. 45-40 3-8 (13-18?) 34. 36-31 (40-34 21- 26!=) 13-18 35.31-27 8-13 36.40- 34 24-30; het afspel 18-23 is heel slecht en 18-22x22 48-42! etc.; 37. 48-42 of? 14-19 38. 42-37 18- 23 39. 25-20 of? 15x24 40. 34x25 5-10? (9-14=) 41. 25-20 en zwart zag de bui al hangen en staakte de strijd. nge bespreking van het Trans fersysteem door Max Rebattu en is verluchtigd met veel fo to's van Pieter Fortuin. Het enige bezwaar is de lay-out die met weinig moeite beter zou hebben gekund. Het boek is zeker een belangrijk historisch document en biedt tevens een leuk beeld van wereldbridge op topniveau. Het kost 15 (excl. 3 verzendkosten) en is eveneens verkrijgbaar bij de NBB in Den Haag. Een spel uit die finale in Biarritz: Noord, niemand. Het Franse NZ- paar Adad-Aujaleu bereikte 4 Sch via noord 1 KI, oost pas, zuid 1 Sch, west doublet (rode kleuren), noord 2 Sch, oost 4 Ha gered met 4 Sch door noord en gedoubleerd door oost. Maas' agressieve 4 Ha-bod was HVB9 <7 B109 O 2 A10732 4 N A753 <v> AV82 w D 6543 O VB1074 W_U O A965 V98 L +6 BELGIE De Belgische Regie is op 7 maart met twee Rode- Kruiszegels met bijslag geko men, die als thema "gezond heid door sport" hebben. Een zegel van 12 fr. 3 fr. vraagt aandacht voor het alpinisme. Met deze zegel wordt tevens het 100-jarig bestaan van de Belgische Alpen Club geme moreerd. Een zegel van 20 fr. 5 fr. staat in het teken van het wandelen, een sport die in België door tienduizenden in georgani seerd verband wordt beoefend. Dit jaar bestaan de Nationale Wandelfederatie en de Fédéra- tion francophone Beige de marches populaires respectie velijk vijftien en tien jaar. Van 11 tot 13 mei zal in Brussel het 24e wereldcongres van de Internationale Federatie van de Periodieke Pers worden ge houden. Ter gelegenheid daar van verscheen op 21 maart een 20 fr.-zegel (oplage 3 miljoen) waarop een allegorie geba seerd op het embleem van het congres. DDR - De DDR bracht op 22 fe bruari vier zegels in omloop met afbeeldingen van histori sche raadhuizen: 10 pfennig, het raadhuis van Stolberg (Harz), gebouwd in 1482 en herbouwd in 1600 (oplage 24 miljoen); 20 pf., het raadhuis van Gera, gebouwd van 1573- 1576 (oplage 8 miljoen); 25 pf.. 10862 H7 O H83 HB54 de inleiding tot een formidabe le score. Ru V voor het aas, klaveren na voor vrouw en aas, Sch H voor het aas werden gevolgd door harten voor de vrouw, een kla ver-introever, harten voor het aas en nogmaals een klaver-in troever, hetgeen drie down be tekende en een top. De scorestaat vertoont 16 ver schillende resultaten en het is wellicht leuk om eens uit te zoeken óf en zo ja hoe 4 Ha kan worden gemaakt. De experts achtten dat heel moeilijk maar 'niet onmogelijk. het raadhuis van Pöszneck, ge bouwd van 1478 tot 1486 (opla ge 4,5 miljoen) en 35 pf., het raadhuis van Berlijn, gebouwd van 1861 tot 1969 (oplage 2,1 miljoen). FRANKRIJK - In 1883 werd in Parijs door een aantal vooraan staande personen de Alliance Frangaise opgericht. Doel van deze vereniging was grotere bekendheid te geven aan de verschillende uitingen van de Franse cultuur. Frankrijk heeft op 21 februari de viering van het eeuwfeest van L'Alliance Frangaise luister bijgezet door de uitgifte van een 1,80 franc- zegel (oplage 10 miljoen). Frankrijk is een van de landen die jaarlijks met een zegel komt ter gelegenheid van de "dag van de postzegel". Deze keer verscheen de zegel op 28 februari in een waarde van 1,80 franc met een bijslag van 0,40 franc. Op de zegel een Rem brandt: Man dicteert een brief. Oplage: 4,5 miljoen. IERLAND - De eerste Ierse ze gels van 1983 werden op 23 fe bruari aan de loketten verkrijg baar gesteld. Met (beide) zegels wordt een 200-jarig bestaan herdacht en wel dat van de Ier se Kamer van Koophandel (22 p; oplage 2 miljoen) en dat van de Bank van Ierland (26 p; op lage eveneens 2 miljoen). Op de 22 p-zegel een kristallen glas met het handelsembleem van de Ouze Galley Society, een vereniging van handelslie den in Dublin, die in 1705 werd opgericht en later mede de stoot gaf tot de oprichting van de Kamer van Koophandel. De 26 p-zegel toont het hoofdkan toor van de Bank van Ierland in Dublin aan het College Green. IJSLAND - Bloemen sieren vier zegels die op 10 februari in IJs land werden uitgebracht. De zegels tonen achtereenvol gens: 750 aurar, moerasdotter bloem (Caltha palustris); 800 aurar, alpenduizendschoon (Lychnis alpina); 1000 aurar, moeraswaterbezie (Potentilla palustris) en 2000 aurar, moe- rasvergeet-me-niet (Myosotis scorpioides).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 27