c
'Madrigalesco': kwaliteit
C
D
J
Marian Hahn: eenvoud troef
fIDERDAG 24 MAART 1983
PAUL DE VENCE (AP) James Baldwin zit in de werkka-
116de eeuwse villa in de Zuidfranse plaats St. Paul
7e Vence. Hij werkt er aan de afronding van zijn eerste manus-
Jlkl van een over moorden op meer dan twintig zwar-
3? jongeren in Atlanta, in de Amerikaanse staat Georgia. De
laats van handeling ligt duizenden kilometers van zijn woon-
laats, maar Baldwin zegt die afstand nodig te hebben om het
nderwerp te kunnen behandelen. Hij heeft er de afgelopen
vee jaar aan gewerkt en voelt zich nu meer van blank Amerika
erwijderd dan ooit tevoren.
JISINF
"liefde" van de zwarte voor de
"Ui danken, zoals die nog voor-
ioneie koówam in zijn in 1955 verschenen
otS^Notes of a native son", is ver-
ikenkwn^wenen. In 1963 stelde Baldwin
'The fire next time" nog voor
at de zwarte de blanke moest
leschermen tegen zijn zelfver-
ietigende ongevoeligheid. Ook
laar is niets meer van terug te
rinden. Maar ook zijn militante
Opstelling van tien jaar geleden
weg. Toen schreef hij in "No
me in the street" dat zwarten
lanken moesten doden.
58-jarige leeftijd voelt Baldwin
iet meer de behoefte de blanke
hand toe te steken of hem te
iJÏJJIl'eroordelen. De man, over wie
^^^e criticus Benjamin Demott
^^%ens zei dat hij "een van de wei-
L\J58nige echt onvervangbare Ameri-
'3520 kaanse schrijvers" was, heeft
blank Amerika de rug toege-
- -keerd. "Zwarte mensen geloven
helemaal niets meer van wat
blanke mensen zeggen", zegt
^Baldwin in zijn woning ten noor
den van Nice. "Ze willen mis-
binneschien wat blanken ook willen,
igste en op de een of andere manier
>-clairizullen ze proberen het te krijgen,
ikortir.maar de laatste restjes vertrou-
|nen) wen tussen blank en zwart zijn
SEN verc*wenen'
jitegratie", zo vervolgd hij,
miclu
1GE?
i valkuil:
mislukking
Martin Luther King
MIKschijnlijk voor niets gestorven,
gelijke kansen betekent niets
4 meer dan dat er een 'handjevol
nikkers' op hoge postities komt,
door zwarten bestuurde steden
zijn politieke ghetto's die aflian-
- kelijk zijn van de staat en de fe
derale overheid, zwarten kunnen
het best maar voor zichzelf zor-
e gen, want niemand anders zal
dat voor ze doen. "Aan de ene
kant is er voor de zwarten niets
veranderd", oordeelt Baldwin.
"Aan de andere kant is het wel
veranderd. Het is ten kwade ver
anderd". Twaalf jaar geleden
ging Baldwin aan tafel zitten met
de beroemde Amerikaanse an
tropologe Margaret Mead, de
peetmoeder van het Amerikaan
se liberalisme. Hun gesprek
vond zijn weerslag in het boek
"A rap for race". Margaret Mead
overleed vier jaar geleden, maar
volgens Baldwin is de hoop op
een echte dialoog tussen blank
en zwart in Amerika al veel eer
der gestorven.
"Het grootste deel van blank Ame
rika heeft de petities en de de
monstraties van de jongeren van
de burgerrechtenbeweging ge
woon niet gehoord", zegt hij. "En
zichzelf hebben ze ook niet ge
hoord. De betekenis van die bom
in die zondagsschool in Birming
ham hebben ze ook niet echt ge
hoord". Baldwin: "Ze hebben ge
woon een manier gevonden om
de status quo te vermommen.
Dat betekent dat waar de hoop
op een dialoog bestond, de hoop
op de een of andere dialoog, die
hoop verdwenen is... er is nie
mand meer om mee te praten:
niemand luistert. En het appa
raat van de onderdrukking is op
geen enkele manier bescha
digd". Baldwin's nieuwste boek,
een lang essay getiteld "Reveren
ce of things not seen", zal in no
vember verschijnen bij uitgeve
rij McGraw Hill. Het boek is ge
baseerd op de moorden die tus
sen 1979 en 1981 in Atlanta wer
den gepleegd op jonge zwarten.
Atlanta wordt bestuurd door een
zwarte burgemeester, die zich er
op beroemde dat zijn stad het 'te
druk had om te haten'. 'Uiteinde
lijk werd de zwarte Wayne Wil
liams in die zaak berecht en ver
oordeeld. Volgens het openbaar
James Baldwin achter zijn schrijfmachine in Zuid-Frankrijk.
ministerie werd Williams gedre
ven door haat tegen zijn eigen
ras. Baldwin heeft zo zijn twijfels
aan de schuld van Williams,
maar de afloop van het proces is
voor zijn boek van onderge
schikt belang.
"De armoede in de binnenstad van
Atlanta drijft jonge zwarten de
straat op, om op welke manier
dan ook aan geld te komen. Dat
maakt ze tot een makkelijke
prooi", zo luidt Bakdwin's me
ning. "Iemand die iets met een
ander van plan is zal geen rijke
jongen oppikken, want die heeft
familie die terug kan slaan", al
dus Baldwin. "Een arme jongen
is een hulpeloze jongen, hij heeft
geen achtergrond". Onafhanke
lijk van de vraag wie de dader
was, hadden de moorden in At
lanta naar Baldwin's overtui
ging, een achtergrond van rascis-
me en armoede. Het gemeente
bestuur van Atlanta zou weinig
kunnen doen om iets aan die si
tuatie te veranderen, omdat de
blanke bestuurders van de staat
en in Washington de sleutel van
de schatkist beheren.
Baldwin is alle illusies die hij jaren
geleden koesterde over een mo
gelijke harmonie tussen blank en
zwart kwijtgeraakt. Zijn terug
keer naar Atlanta om onderzoek
(Foto AP).
te doen voor zijn boek herinnerd
hem op pijnlijke wijze aan het fa
len van de beweging voor bur
gerrechten. In 1948 verliet de
toen 24-jarige Baldwin het New
Yorkse ghetto Harlem om in Pa
rijs te gaan wonen. Daar ver
werkte hij zijn jeugdtrauma's
over zijn wrede stiefvader en zijn
periode als lekepriester voor tie
ners tot zijn eerste semi-autobio-
grafische roman "Go tell it in the
mountains", die in 1953 ver
scheen. Hij keerde in 1957 naar
de Verenigde Staten terug om
zich als een van de eersten bezig
te gaan houden met de strijd
voor gelijkberechtiging. Een
deel van dat jaar bracht hij in At
lanta door. "Toen ik in 1979 na al
die jaren in Atlanta terug kwam,
hing er iets sinisters over die
stad... daar zat iets in waarvan ik
wist dat ik het niet wilde zien",
zegt hij.
"Ik wilde die resultaten van al die
jaren niet zien. Niet alleen Martin
en Medgar (Evers) en Malcolm
(X): een heleboel andere i
waren er op vele, vele
aan kapot gegaan, vooral jonge
mensen en hun kinderen. De
prijs is te hoog". Als de serie
moorden al een positief effect
had, dan was het waarschijnlijk
dat de zwarte leiders van Atlanta
en de zwarte middenklasse wer
den opgeschrikt "uit een soort
apathie". "Bij gebrek aan betere
vooruitzichten kan de zwarte
middenklasse alleen hopen op
korte-termijn-winst. Door de do
de en de vermiste kinderen is die
vraag ineens duidelijk op de
voorgrond getreden", aldus
Baldwin.
"Het was duidelijk, tenminste bij
de paar mensen van het zwarte
bestuur met wie ik te maken
kreeg, dat hun verantwoordelijk
heden niet bij hun ambities la
gen, maar bij die kinderen, en
dat is een andere manier om te
zeggen dat ze bij de gemeen
schap liggen". Baldwin zegt dat
hij geschokt naar Frankrijk te
rugkeerde, en dat het hem niet
duidelijk was wat hij nu eigenlijk
had gezien. "Ik had het niet in
Atlanta kunnen schrijven. Toen
ik terug was en mijn aantekenin
gen doorkeek, had ik in feite het
gevoel dat ik het helemaal niet
kon.
"Ik schreef eerst iets anders als een
soort vingeroefening. Daarna be
gon ik opnieuw, maar het was
heel, heel erg moeilijk. Het was
het moeilijkste dat ik ooit gepro
beerd heb te schrijven, maar dat
zeggen ze altijd. Een week lang
kon ik niet van het ene punt naar
het andere komen. Maar op dit
moment gaat het goed. Ik ben
over de hobbel heen". Baldwin
over zijn toekomst: "Als schrij
ver ben ik nog erg jong. Ik moet
nog een heleboel ontdekken en
ik ben benieuwd naar wat er ko
men gaat". Baldwin komt er voor
uit dat hij op dit moment wat
geldproblemen heeft. Hij heeft
echter net een filmscript ver
kocht van zijn roman "Giovan
ni's room" uit 1956. De film zal
worden gemaakt door een West-
duitse producent. Ook zal hij in
oktober een serie lezingen geven
in Amerika. Verder werkt hij aan
zijn achtste roman en aan een
boek over de kinderen van ver
moorde leider van de burger
rechtenbeweging.
Baldwin tenslotte: "Ik heb eigen
lijk niets om over te klagen, be
halve over het feit dat ik geboren
ben en oud wordt en probeer een
schrijver te zijn. Met mij gaat het
prima".
LEIDEN 'In de eenvoud toont
zich de meester;. In zeker opzicht
zou dit citaat van toepassing
kunnen zijn op de Amerikaanse
pianiste Marian Hahn. die gister
avond optrad in de Kapelzaal.
Haar spel was helder, logisch en
straalde eenvoud uit. Een een
voud die echter alleen door in
tense concentratie en raffine
ment bereikt kan worden. Al in
het eerste werk van Marian Hahn
speelde - Sonate KV 332 van
Mozart - bleek haar absorbtie en
muzikale zekerheid. Nadat zij
het 'allegro' een tikje te gehaast
achter zich had gelaten raakte z(j
op haar gemak en toonde in het
'adagio' hoezeer zij in staat is ho
rizontale lijnen tot hun recht te
laten komen: niet alleen de lei
dende melodie is als zodanig her
kenbaar: ook alle contrapunti-
sche tegenmelodieën en vul-
stemmen laat zij uitkomen. Elke
noot krijgt bij haar een duidelij
ke functie.
Nog evidenter was dit in het Schu-
bertgedeelte van het recital. De
steeds doorstromende melodie
van 'Impromptu, opus 90 nr. 3'
kreeg een prachtig legato, terwijl
de linkerhand onvermoeibaar de
lichte begeleidingsfiguren bleef
maken. Zeldzaam logisch vond
ik haar uitvoering van 'Im
promptu opus 90, nr. 4', waar het
thema van de rechterhand (pare
lende watervalletjes) in dialoog
gaat met het thema van de lin
kerhand (een legato thema in
stijgende richting). Door het spel
van Marian Hahn werd de struc
tuur hiervan zo doorzichtig datje
als het ware een muzikale analy
se van het stuk voorgeschoteld
kreeg. Toch was het nergens te
nuchter: Marian Hahn bleef wel
iswaar - zeker wat de dynamiek
betrof - binnen haar grenzen,
maar zij bleef boeien. 'Allegro
con fuoco ma non troppo' (opge
wekt met vurigheid, maar niet te
veel), zoals de eerste tempoaan
duiding luidt van de Wanderer-
fantasie van Schubert, geeft een
aardige typering van haar spel.
Dit, gekoppeld aan een vermo
gen tot horizontaal denken, geeft
een boeiend en roerend resul
taat.
ELLEN LOOYESTIJN.
OEGSTGEEST - Het kameror
kest "Madrigalesco" en het "Vo
caal Ensemble" van de Leidse
Streekmuziekschool gaven in de
goed bezette Willibrord- of Groe
ne Kerk een uitvoering onder lei
ding van Henk Briër.
Dit concert toonde verschillende
positieve kwaliteiten. Henk
Briër is er doorgaans op uit het
publiek iets anders-dan-gewoon
voor te zetten. Deze keer waren
het de Sinfonia in D, van Johann
Christian Bach (nu eens niet de
gebruikelijke in Bes), het Con
cert in F voor klarinet en orkest,
van Karl Stamitz (zoon van de
historisch belangrijker Johann)
en de Suite voor strijkorkest van
Willem van Otterlo. Bnër accen
tueert vaak nadrukkelijk, waar
door de muziek zeker meer reliëf
krijgt, maar de zegging ook wat
onrustig kan worden. Nu deed
hij het met de accentuatie kal
mer aan en in de begeleiding van
Stamitz' klarinet-solo en bij Van
Otterloo inspreerde hij de spe
lers tot een gelijkmatig-expres-
sieve voordracht. John Macfarla-
ne bües die partij vaardig en mu
zikaal. Het orkest speelde, vooral
in Stamitz en Van Otterloo, met
goed verzorgde klank en vol
doende sprekende uitdrukking.
Het Vocaal Ensemble, bestaande
uit leerlingen van Leny Stevens-
Ridderhof (docente aan de mu
ziekschool) was evenwichtig
mannelijk en vrouwelijk samen
gesteld. De vocalisten, kennelijk
degelijk opgeleid en voorbereid,
zongen met homogene klank en
beheerste expressie, de Mis, nr. 4
in C van Bach. Het koor muntte
vooral uit in "Cum Sancto Spiri-
to". Solisten uit eigen gelederen,
de tenor Jan Koster, de bas Henk
Post, de sopraan Elsa van Onse-
len en de alt Hanneke Schnei
ders zongen de aria's verdienste
lijk, vooral het duo sopraan-alt in
"Qui tollis". Concertmeester
Henny Ravenstein omrankte de
stemmen met een heel mooie
viool-solo, Lana Bik trok als obli
gaat-hoboïste de aandacht met
een voortreffelijke hobo-solo in
het "Quoniam". Naomie Green
berg (cello) en Theo Goedhart
(orgel) mogen eveneens met
waardering worden genoemd.
JOHAN VAN WOLFSWINKEL.
Leidse bioscopen
"LUXOR (121239): "Tootsie", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30,
19.00 en 21.15 uur, 16 jr
LIDO 1 (124130): 'De Vierde Man', da.
14.30 19.00 en 21,15 uur, zo. 14.30,
116,45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jaar.
LIDO 2: "Fame", da. 14.30, 19.00 en
21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al.
ILIDO 3: "Trail of the Pink Panter",
14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook
116.45 uur, al.
I LIDO 4: "Identificatione di una don-
da. 19.00 en 21.15 uur, do. en vr.
I ook 14.30 uur, 16 jr.
fam. voorstelling: "Als je begrijpt wat
ik bedoel", za t/m wo. 14.30 uur, zo.
I ook 16.45 uur. a.l.
STUDIO (133220): "Gandhi", da.
14.00 en 20.00 uur, al.
TRIANON (123875): "Deer Hunter",
Bloscop«n
Bioscopen Alphen
(voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1 en 2: "De Vierde Man", do.,
ma, di en wo. 20.00 uur, vr.za. en zo.
18.45 en 21.15 uur. Euro 2: za, zo, en
wo. ook 14.00 uur, 16 jaar.
Fam. voorstelling Euro 1: "Als je be
grijpt wat ik bedoel", za, zo, en wo.
Bioscoop Voorschoten
(voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "Kentucky Fried Mo
vie". do. 21.00 uur, vr. en za. 21.30 uur,
zo. 18.30 uur, ma. di, en wo. 21.15 uur.
ir, 16 jr.
REX (125414): "De verleider vai
ce Pigalle", da. 14.30, 19.00 en
uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Terug naa
pornoparadijs", vr. eri za. 23.30 u
Nachtvoorstelling Euro 1: "De Vierde
Man", za. 24.00 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling Euro 2: "Love for
sale, za. 24.00 uur, 18 jaar.
EURO 3: "Le Choc", do, ma, di, wo.
20.00 uur, vr. tm. zo. 18.45 en 21.15
uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Turf, haantje de
voorste", za., zo. en woe. 14.00 uur.
Nachtvoorstelhng: "Death Wish 2",
za. 24.00 uur, 18 jr.
EURO 4: "Trail of the pink panther",
do, ma, di, en wo. 20.00 uur. vr, za. en
zo. 18.45 uur, 21.00 uur. Za, zo. en wo.
ook 14.00 uur. al.
Nachtvoorstelling: "Vurig vlees", za.
24.00 uur, 16 jr.
"Grease 2", vr. 19.30 uur, za. 15.45 en
19.30 uur, zo. 15.45 uur, ma. en di.
14.00 en 19.00 uur, wo. 19.00 uur. a.l.
Kindermatinee: "De onvoorstelbare
tocht", za. en zo. 14.00 uur, woe. 14.30
Bioscopen Katwijk
(voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "Death Wish 2", wo. en do.
14.45 en 20.00 uur, vry, za, en zo. 14.45,
19.00 en 21.15 uur, ma en di. 20.00, 16
CITY 2: "Class of 1984", zelfde tnden
als City 1, 16 jr.
CITY 3: "Angels die hard", zelfde tij
den als City 1, 16 jr.
CITY 4: "Heet snoepgoed", do. 14.45
en 20.00 uur, vrij. 14.45, 19.00 en 21.15
uur, 16 jr.
CITY 4: "Five for Hell", do. 14.45 en
20.00 uur, vr. 14.45, 19.00 en 21.15 uur.
Fam. voorstelling: "Als je begrijpt
wat ik bedoel", za. 14.30, 19.00 en
21.15 uur, zo. 14.45, 19.00 en 21.15 uur,
ma en di. 20.00 uur, wo. 14.30 en 20.00
LEIDEN
Gemeente-archief - Boisotkade 2a,
pentekeningen van Leiden en omge
ving van Frederik Kemner, t/m 9/4,
ma t/m vr 9-17 uur, do 19.30-21.30 uur.
za 9-12 uur.
Exposities
Museum Boerhaave, Steenstraat la,
tentoonstelling over Antoni van
Leeuwenhoek, tot 1/5, ma. t/m za. 10-
16; zo. 13-16.
Galerie Denise Stephan - Bakker-
steeg 18-20, tentoonstelling Tom de
Vries Lentsch, schilderijen, Elsa
Westland, beelden, t/m 2/4, vr, za, zo
van 13.30-17.30 uur.
De Waag - fototentoonstelling van
het Leidse Fotokollektief "vier Leid
se drukkerijen", t/m 19/3 tussen 10-17
uur; en van 23/3 t/m 2/4 in de Openba
re Bibliotheek, tijdens de openingsu-
Rijksmuseum van Geologie en Mine
ralogie, Hoogl. Kerkgracht 17, 'Ener
gie uit eigen bodem', t/m 4 augustus,
ma. t/m vrij. 10-17; zo. 14-17.
Warmond - Galerie De Pomp, Chris
tine Langerhorst, houtkunst; Michiel
Laernoes, grafiek; di 19-21 uur, woe
10-12, 14-16 uur, do, za, zo van 14-16
uur. t/m 24/3.
OEGSTGEEST - Jacques van Bellen,
Lange Voort, aquarellen en pastels
van Paula v.d. Weerdt, t/m 2/4, di. t/m
vr. van 9-18 uur, vrijdagavond, za. van
9-17 uur.
Galerie De Oude Rijn - Stille Mare 4,
expositie Wil van Leeuwen olieverf,
gouaches en metaalplastieken, dag
10-18 uur en zo. 11-18 uur, t/m 6/4.
Rijksmuseum van Oudheden, Rapen
burg 28, 'Papyrus, van bies tot boek
rol', t/m 4/4: 'Beelden van Behnasa' V
m 28/3, di. t/m za. 10-17; zo 14-17.
WASSENAAR -
Auberge De Kievit - schilderstukken
van Cees A. A. van der Velde, t/m 28/4,
di. t/m zo. van 9-12 en 15-19 uur.
Kunstcentrum Laneevoort Hans
Bos assemblages: Mieke Guldenaar.
etsen met acrylverf; Els van Stnen,
zeefdrukKen;
Peltenbuig, keramiek en houtplastie
ken; Popco Bakkers, olieverf-schilde
rijen, t/m 16/4, di. woe, do, vr. van
13.30-17.30 uur, vr. 19-12 uur en za.
van 12-17 uur.
LEIDERDORP - Gemeentehuis, En-
gelendaal (bij winkelcentrum Winkel-
hof); aquarellen, tekeningen, etsen en
keramiek van Iris le Rütte en Herma
Gerrits. 18/2 t/m 30/3.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Acade
misch Ziekenhuis behalve van dins
dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur
(Diaconessenhuis) en van vrijdag
13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisa-
beth-ziekenhuis).
doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur;
met uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling, da
gelijks van 14.00 uur tot 19.00 uur.
- de afdeling intesieve zorg: uitslui
tend na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedisch Advies Centrum:
Blessurespreekuur: Elisabethzieken-
huis Leiderdorp, 's maandags van
19.30-20.30 uur.
Bezoekuren St. Elisabeth-zieken-
huis:
Volwassenen: dagelijks van 14.00-
Ziekenhuizen
14.30.-14.45
18.30-18.45
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en
van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30
Kinderafdeling dagelijks van 15.00-
18.30 uur.
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur.
Academisch ziekenhuis
Tel. 269111
Avondbezoekuur afdeling Verlos
kunde 18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks van
Bezoek aan ernstige patiënten
Wanneer voor ernstige patiënten
doorlopend bezoek wordt toegestaan
kan de hoofdverpleegkundige hier
voor speciale kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-
19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdelingen:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.00 uur. (Alleen voor ouders van
kinderen kan er een afwijkende tijd
afgesproken worden met de hoofd
verpleegkundige).
Alphen aan den Rijn
avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde
ling 's middags 14.30-15.30 uur. 's
middags alleen voor ouders 14.30-
0E RE&ERI N66P0 LIT1EK
l£> BEHALVE ONPO
PULAIR - 00K M06
TE VERÖEUOKEN
MET DIE
WEERHMN
C(£ïudc)lieuius
24 maart 1983
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Leiden heeft een goed bur
ger, de universiteit een harer
verdienstelijke ambtenaren
verloren. C. A. Emeis, de custos
der bibliotheek (bibliothecaris
was dr. W. N. du Rieu. Red.), is
plotseling overleden. Hij was al
op leeftijd, 73 jaar, en meer dan
50 jaar van zijn leven bracht
hij door tusschen die boeken.
die hem lief waren. Zeker, de
tijd toen de boeken der Leidsche
Bibliotheek slechts met ladders
waren te bereiken, en toen
slechts Emeis wist waar ze ston
den, is voorbij; twee voortreffe
lijke catalogi, een alphabeti-
sche en een systematische, wij
zen er uitmuntend den weg.
Maar wie is er die te Leiden
heeft gestudeerd, die niet aan
Emeis groote verplichting
heeft? Hoevelen heeft hij niet.
zonder andere aanwijzing dan
het te behandelen onderwerp,
juist die werken aangedragen
die zij noodig hadden. En al
was hij geen geleerde, hij
toch ontzaglijk veel.
hij ook hooggeleerden van on
schatbaar nut was. Daarvoor
heeft menigeen in woord of ge
schrift aan Emeis zijn dank uit
gebracht. Jaren lang is hij de
ziel geweest van de Leidsche Bi
bliotheek. Zijn heengaan is een
groot verlies voor die Biblio
theek, maar de 47 jaren van
Emeis zullen schoone bladzij
den zijn in hare geschiedenis
Vijftig jaar geleden.
- In de nabijheid van de stad
Wilna heeft een Poolsche land
eigenaar een schat van
1.350.000 goud-roebel in zijn
land begraven gevonden. Ver
moedelijk betreft het de leger-
kas van het derde tsaristische
leger onder generaal Sasonow
en hier na de nederlaag, welke
Von Hindenburg aan dit leger
toebracht, begraven om te ver
hinderen dat de kas in handen
van de Duitschers zou vallen.
Aangezien Polen bij het ver
drag van Riga alle Russische
bezittingen op zijn gebied
kreeg, zal de schat door den vin
der en den Poolschen staat wor
den gedeeld.