Het woelige leven van Richard Klinkhamer Carmiggelt opnieuw met neus in boeken HET IS WEER BOEKENWEEK Keihard beeld van het V r eem d el i n ge nlegioen Originaliteit, humor, mysterie en erotiek.. Gehoorzaam als een hond": prachtig boek 'Gehoorzaam als een hond' is het debuut van een schrijver die zich slechts Klinkhamer noemt. In de voorjaarsprospectus schrijft de uitgever: Klink hamer (1937), zeeman, huur soldaat hotelhouder, hande laar in vlees, onroerend goed en oude munten, leeft nu teruggetrokken in het Groningse Finsterwolde". Peter Blom zocht hem daar op en trof een man die veel dingen heeft meegemaakt, veel geheimen in zich draagt die hij slechts in zijn boeken naar buiten wil brengen. 'Gehoorzaam als een hond' is voor 95 procent autobiogra fisch, zegt Klinkhamer. Het is een hard boek, waarin zijn ervaringen in het Vreemde lingenlegioen centraal staan. ur). Een huisje tussen andere huisjes, een paar kilometer lur buiten Finsterwolde. De inrichting is gematigd mo dern. Opvallend is de collectie antieke pistolen aan de schoorsteen, de lange boekenplanken met van alles rj en nog wat, maar vooral met boeken over de geschie- ve' denis van Duitsland. Op het toilet hangt een soort v. affiche met de foto's van de Duitse oorlogsmisdadi- JE gers: na hun executie in Neurenberg. Klinkhamer iar heeft wat met Duitsland, tot Richard Klinkhamer heeft zich terdege op het gesprek voorbereid. Sterker nog: hij heeft het eigenlijk zelf al geschreven. Voor hem, op de salontafel, ligt een stapeltje met de hand beschreven velletjes uit een schoolschrift. Daarop staan de antwoorden op de vragen die Klinkhamer verwacht, compleet met tegenwerpingen van de inter viewer. De beginnende schrijver heeft meer vertrouwen in het ge schreven, dan in het gesproken woord... I Achteraf bekeken blijkt Klinkhamers huiswerk niet eens zo onbruik baar, want het gesprek met hem verloopt lichtelijk chaotisch. De verwarring slaat meteen al toe wanneer we Klinkhamer vragen naar een summiere omschrijving van zijn kennelijk stormachtige levensloop, de basis voor elk schrijversportret. Klinkhamer duikt ogenblikkelijk een egelstelling in. Pas enkele flessen bier later licht hij een tipje van de sluier op die hij over zijn jeugd en de rest wil leggen, door het overhandigen van een kort verhaal'voor zijn derde boek. „Ik heb te veel te verbergen", zegt Klinkhamer. Bijzonderhe den over zijn als ellendig erva ren jeugd wil hij niet kwijt, om dat er nog enkele mensen le ven die hij niet wil kwetsen. Met behulp van zijn boek, een paar summiere uitlatingen en het genoemde nog te publi ceren - verhaal, is toch een en ander te achterhalen. Klinkhamer, in 1937 in Amster dam geboren, bracht de oor logsjaren door bij 'tantes' in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. In het verhaal dat hij mij laat lezen beschrijft hij op een uiterst pakkende ma nier, de dag waarop de Russen zijn Oostenrijkse familie - waar hij verbleef kwamen 'bevrijden'. In de huiskamer ging hij, genietend van de be langstelling, van Russische knie naar Russische knie, ter wijl beneden voor de kelder deur een rij Russen op de beurt wachtte om tante te verkrach ten. Terug in Nederland wacht de met een Duits accent behepte, jonge Richard een schooljeugd vol vernederingen. Wat het vervolg betreft kunnen we deels terecht bij 'Gehoorzaam als een hond' waarin hij episo des beschrijft uit zijn leven als legionair, zeeman, hotelhouder en makelaar: „Voor 95 procent autobiografisch". Vakman Klinkhamer, die vijfjaar geleden Amsterdam voor Finsterwolde verruilde, heeft zich ondanks Extra Richard, Klinkhamer: zeeman, huursoldaat, hotelhouder, handelaar in oude munten, vlees en onroerend goed, en een schrijver met geheimen. (Foto GPD) zijn woelig bestaan aan de zo genaamde zelfkant steeds voor filosofie, politiek, geschiedenis en letterkunde geïnteresseerd. Omdat hij zich ergerde aan de vele boeken waarbij hij in slaap viel, ging hij zelf schrij-' ven. Bovendien is dat een mo- door Peter Blom gelijkheid om greep te krijgen op onverwerkte ervaringen. In 1979 stuurde hij een aantal ver halen naar Simon Carmiggelt. Die reageerde bijzonder posi tief: „Een vakman schrijver moet u niet in de arm nemen, U is er namelijk zelf een. Hij zou de boel maar verpesten". Ondanks deze opsteker had Klinkhamer grote moeite met het vinden van een uitgever. Maar liefst achttien zagen geen brood in zijn verhalen. Nijgh Van Ditmar beten ten slotte toe, al brachten ze op acht plaatsen in het boek lichte wij zigingen aan om niet te veel weerstand op te roepen. Om dat Klinkhamer in de zevende hemel verkeerde heeft hij daar geen trammelant om gemaakt. Momenteel is hij zelf bezig het boek in het Duits te vertalen: zijn uitgever wil het slijten op de Frankfurter Buchmesse. 'Gehoorzaam als een hond' draagt de sporen van de eerste ling. Met name de verhalen die gebaseerd zijn op Klinkhamers verblijf in het Vreemdelingen legioen, van 1956 tot 1959 in Al gerije, missen nog de literaire nuances die diepgang kunnen opleveren. Het schuim van ve le naties dat toen in de Franse afweer tegen de Algerijnse on afhankelijkheidsstrijders sa menklonterde, krijgt echter wel degelijk gestalte. Met na me de Duitse legionairs wor den onbarmhartig afgeschil derd. Klinkhamer is uit het legioen ge deserteerd. Hij keerde terug naar Nederland, een weerzien dat hij gedeeltelijk beschrijft in het tweede deel van zijn boek. Dit is later geschreven en maakt een doorwrochter in druk. Klinkhamer kan schrij ven. Fascinerend is de scene waarbij hij - dat wil zeggen: hoofdfiguur Kamer - als hotel houder aan de randstedelijke Noordzeekust een rijke Duit ser tijdens een nacht pokeren bezwendelt. Klinkhamer nu: „Ik kan je zo nog het luikje in de vloer laten zien, waaronder ik het gemerkte spel vandaan gehaald heb. Het leverde me 16.000 gulden op". Hoeren Zijn avonturen met vrouwen in het boek pakken negatief uit. Steeds zijn het hoeren, die soms op hem verliefd worden. „Het waren altijd harde vrou wen", zegt Klinkhamer, „die zocht je op door je eigen sensi biliteit, je gekneusdheid. Mee gaande mannen komen terecht bij harde vrouwen". Wraakzuchtig over die negatieve ervaringen is hij niet: „De vrouwen zijn in de loop van de eeuwen zo misbruikt dat zij de mannen tegemoet treden met de wapens die zij in die tijd hebben ontwikkeld". In de lage woonkamer van zijn huisje springt op een gegeven moment Klinkhamer naar zyn cassetterecorder en laat een stukje Mexicaanse volksmu ziek horen.De opzwepende klanken verleiden hem tot een ingehouden dansje. Zijn vrouw is inmiddels thuisgeko men. Zij maakt een zakje chips open. Klinkhamer is gaan zit ten en schuift me weer een pa piertje toe. Een antwoord op een niet gestelde vraag. 'Syndroom' staat er met kapitale letters boven. Ik lees: „Het is begonnen met het postconcen- tratiekampsyndroom. Dat moeten we heel serieus nemen. Maar, zoals dat gaat: de slacht offers verminderen en de zie- leknijpers moeten bezig blij ven. Zo vonden ze het post-gij- zelaarssyndroom uit. Die arme mensen moesten allemaal op gevangen, afgeleid, begeleid en bevrijd worden van hun verschrikkelijke trauma's. Toen er geen gijzelaarszielen meer te betasten waren, creëer den onze geestelijke welzijns werkers het post-NSB-ouders- syndroom. En zo blijven ze aan de gang. Het zal niet lang meer duren of we worden geonfronteerd met het post-werklozensyndroom of het post-onderdrukte-man- nensyndroom. Het begin is er al: Claus die lijdt ook heel wat af. Nou ja, dan had-ie maar een beroep moeten leren". Raadsel Als we afscheid nemen besef ik dat het raadsel Klinkhamer met deze ontmoeting nog lang niet is opgelost. Dat zal pas ge beuren wanneer hij de kans krijgt al zijn verhalen te publi ceren. Zelf wil hij graag, want hij moet zijn ellende en rottig heid van zich afschrijven. En aan zijn talent hoeft niet ge twijfeld te worden. In mijn schaarse aantekeningen vind ik nog iets dat niet mag ontbre ken: „De grootste vriend die je kunt hebben. Die heb jij toch ook? Hoop maar nooit dat je ooit op hem aangewezen bent" In '79 verscheen tijdens de boe kenweek Mooi Kado. Een boekje over boeken, geschre ven door Simon Carmiggelt, in opdracht van de Commissie voor de Collectieve Propagan da van het Nederlandse Boek. (Zoals we dit jaar tijdens de boekenweek bij aankoop van een boek de ingebonden 'wijs heden' van Wim Kan cadeau krijgen. Dat wil zeggen: als we voor tenminste 24,50 gulden aan boeken kopen.)In één van zijn wekelijkse Parool-co lumns schreef Carmiggelt een tijdje geleden al dat er een nieuwe uitgave van Mooi Kado op de markt zou komen. Want wat was het geval? In '79 had hij veel tekst moeten schrap pen, omdat het kado anders te dik zou zijn geworden. Die nieuwe uitgave, Met de neus in de boeken getiteld, ligt nu in de boekhandel. Wie indertijd Mooi Kado heeft gelezen zal veel stukken tegenkomen die hij al kende, dat ligt voor de hand. de eerste plaats kan het hele maal geen kwaad om eens een boek te herlezen en in de twee de plaats: er staan ook nieuwe stukken in dit werk. Zo zijn bijvoorbeeld een aantal brie ven die Carmiggelt aan Reve schreef opgenomen. Maar daarover later meer. De verhalen over Roland Holst en Speenhoff behoren tot de beste in het boek. Over de eer ste vertelt Carmiggelt dat hij hem een keer in het ziekenhuis bezoekt. Als Roland Holst Car miggelt even wegbrengt ko men ze bij de lift twee jonge verpleegsters tegen. "Toen het ene meisje tegen het andere zei: 'Ik heb honger', sprak Ro land Holst onmiddellijk: 'Me juffrouw, mag ik u mijn vlees aanbieden?' Glimlachend zei ze: 'Meneer Roland Holst, u is geloof ik altijd dronken". Carmiggelt schrijft ook over een bezoek aan Speenhoff. Hy was een jong verslaggever en moest een interview maken met de kunstenaar. De ont- ADVERTENTIE De verhalen van meesterverteller Herman Pieter de Boer met illustraties van Pat Andrea. Verzamel die mooie serie. Het damesorkest mcm De kellnerin ««amu De vrouw in het maanlicht (,a,a„n Het herenhotel ismm De nymfentrein acd.uk> De divanpop naca.uk> Nederlands Gebarenboekje m.»...» Nieuw Nederlands Gebarenboekje Waanzin en moederliefde 14,90 per stuk Samen met Betty van Garrel: Zalig zijn de schelen"™ 16,90 Liethorps Boeckhuys Hoogmadeseweg 13 Leiderdorp vangst was ongebruikelijk. Speenhoff zei: "Zullen we eerst wat babbelen of zullen we ons meteen gaan bedrin ken?" Dat Carmiggelt graag anecdotes, grappige verhaaltjes, beroem de blunders opdist, het is be kend. Zo staat er in dit boek een hoofdstuk dat is getiteld De kunst van de flater. Het meest humoristisch is het ver haal over de miskleun van The Times. Door een fout gespelde naam had de krant ten onrech te de dood gemeld van lord Desborough. Deze belde dus de redactie op. De journalist Lawrence nam de telefoon aan, luisterde naar de lord en vroeg vervolgens: "En waar vandaan belt u me dan nu?" In dit boek is, zoals gezegd, ook een aantal brieven van Carmig gelt aan Reve opgenomen. De reden laat zich raden. In het beruchte Parool-inter view, waarover iedereen in dit land die een mening heeft of denkt te hebben inmiddels zijn zegje heeft gedaan, zei Reve o.a.: "Hij (Carmiggelt red.) heeft me nog nooit een brief geschreven waar iets in stond". Carmiggelt schrijft dat hij dit als een aanmoediging heeft er varen om eens een paar brie ven te publiceren. Hij waar schuwt de lezer echter wel, want na de opmerking van Re ve nog eens geciteerd te heb ben, schrijft Carmiggelt: "Zwa re kost is het dus niet". Inderdaad, het zijn geen brieven die dagenlang door je hoofd blijven 'spoken', maar leuk zijn ze soms wel. Zoals de brieven van Reve ook vooral opvielen door de humor. Zijn bewonde ring voor Reve steekt Carmig gelt niet onder stoelen of ban ken. Zo schrijft hij bij voorbeeld in zijn inleiding dat hem al vroeg opviel dat Reve een groot ge voel voor humor had. Tijdens een etentje met de hoofdredac teur van het Parool, waar beide schrijvers vlak na de oorlog als verslaggever werkzaam waren, wordt Reve uitgenodigd om een speech te houden. Carmig gelt schrijft: "Gerard stond op. Er viel een bevangen stilte. Ik benijdde hem niet. Maar hy zei, zeer rustig: 'Eigenlijk hou ik niet van dit soort bijeen komsten. Maar ik moet zeggen - 't is aardig'. Daarop ging hy weer zitten". Een mooi fragment in de gepu bliceerde brieven is volgens mij dat waarin Carmiggelt ver haalt over een vrouw die pas seert met een hondje van twaalf jaar. "Ze is erg eenzaam. Van haar vriendin weet ik dat ze elke avond met het kruis en de lettertjes - ze is spiritiste - in de weer is, om te weten te ko men hoe lang het hondje nog zal leven, want ze vreest zijn dood. Telkens meldt zich dan de geest van haar moeder, met wie ze het zeer slecht vinden kon, en die zegt: "Twéé...' Meer niet. Twee dagen? Twee we ken? Twee jaar? Er wordt wat afgeleden, makker". Nogmaals: geen zware kost, deze brieven, maar na lezing dient zich toch wel de volgende vraag aan: waarom laat Car miggelt niet alle brieven aan Simon Carmiggelt (Foto ANP) Reve bundelen? Hij zegt zelf: "Gerard Reve is een auteur wiens brieven óók literatuur zijn. Ik heb aan de mijne min der zorg besteed". Zou het waar zijn? WIM BRANDS (Met de neus in de boeken, Simon Carmiggelt. Uitg. Arbeiderspers, 23,50). ADVERTENTIE 24 MAART T/M 2 APRIL Boekenweek, dat is feest in de boekhandel. Leesfeest ook voor u want bijna het hele assortiment is vernieuwd. Als voorproefje stuurden wij u onze boekenweek- gids. Kom genieten van nog méér nieuws en u weet het.wie voor 24.50 boeken koopt krijgt gratis het boekje van Wim Kan. (Dus niet bij 19,50 zoals per abuis in onze boekengids staat) Welkom in onze boekhandel: "Papyrus" Kerkstraat 71 Noordwijk. •)-) De Franse schrijver Louis-Ferdi nand Céline (1894-1961) is lang durig verguisd om zijn uitge sproken racistische en fascis toïde opvattingen. Het verhin derde hem zijn roem als litera tor nog tijdens zijn leven te vestigen. Zijn belangrijkste ro mans "Reis naar het einde van de nacht" en "Dood op kre diet", resp. in 1932 en 1936 ge schreven, kregen pas in de loop van de jaren zestig erken ning, in Nederland nog later. Om verschillende redenen moest ik hier aan denken bij het lezen van "Gehoorzaam als een hond", het literaire debuut van de Nederlandse schrijver Ri chard Klinkhamer. Het boek is in zijn uitingsvorm rauw, mis schien beledigend voor chris tenen, mensonterend voor ze- dehjksheidsapostelen. kwet send voor joden, negers en vrouwen. De context waarin Klinkhamer zijn radicale uit spraken bezigt, is essentieel en verzachtend. Maar het is de vraag of dat wel als zodanig zal worden ervaren en gewraakte zinsneden niet uit hun verband zullen worden gelicht om des schrijvers "beledigingen" aan de kaak te stellen. De literaire waarde van het boek zou hier door, net als bij Céline, ten on rechte op de achtergrond ra ken. "Gehoorzaam als een hond" is voor een deel autobiografisch. Het beschrijft de ervaringen van Klinkhamer (in het boek heet hij Kamer) als soldaat in het Vreemdelingenlegioen ten tijde van de Algerijnse oorlog (omstreeks 1953-'56), later als zeeman, pensionhouder en als compagnon in de onroerend- goedhandel. Het centrale the ma is de vicieuze cirkel van de eenzaamheid: de haat van de hoofdpersoon jegens de we reld (het credo van Céline), het steeds weer terugvallen in zijn lot, dat haat oproept. staan. In het Vreemdelingenle gioen wordt hij onderworpen aan de rauwe levenswijze van "outcasts", beroepsmoorde naars en verkrachters. Zijn kortstondige affiniteit verliest het van de weerzin, gesymboli seerd in een optimale haat je gens de Duitse légionnaires ("Het is voor een individualist als ik ongezond toeven in de buurt van een door rassen waan vergiftigde meerderheid. Mijn verachting vergezelt hen bij iedere stap die ze doen"). Hij deserteert en vlucht via Ita lië naar Amsterdam, monstert aan als zeeman en keert naar Mokem terug. Klinkhamer geeft blijk van een grote belezenheid: de by bel (door zijn streng christelijke opvoeding), Schopenhauer, Nietzsche, de Grieken, Bon- hoeffer enz. Het is zijn bind middel voor een (poging tot een) sluitende levensfilosofie, die beurtelings contracteert met en is verwerkt in zijn erva ringen met hoeren, inhoudslo ze fatsoenrakkers, messentrek kers en ander schorem. De gelijkenis met het werk van Céline is treffend: de rauw heid, de anti-kuisende vormge ving, het functionele bargoens ("Asset kan"), en de directheid van het (emotioneel) gespro ken woord, overgebracht in de geschreven taal, getoonzet met korte, krachtige zinnen, soms met de drie puntjes ervóór en erachter in een uitbarsting van rethoriek of emotie. Klinkhamer reikt met deze in grediënten tot grote hoogten. Zijn woedende woorden, het daverende mensbeeld, en de rake, aangrijpende typering van de grote eenzaamheid ma ken "Gehoorzaam als een hond" tot een schitterend boek. WIM WIRTZ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 25