c
Berlin: smakeloos en onfatsoenlijk
Armoe troef bij Thin Lizzy
Styx zet meeslepend verhaal beeldend op vinyl
Dammen
Filatelie
Vulgaire debuutelpee is puur op de onderbuik gericht
Hard-rockgroep herhaalt zich op laatste elpee
futuristisch
verzinsel
verpakt in
symfonische
hardrock
ZATERDAG 19 MAART 1983
Extra
Onder redactie van Jaap Visser
'Pleasure Victim' - Berlin (Pho
nogram)
Misschien dat de porno-vijandi
ge vrouwen die een tijdje terug
Van Gend Loos ervan weer
hielden vulgaire rolprenten bij
Jan Soldaat af te leveren ook
eens actie kunnen onderne
men tegen de pornopop van
het uit LA afkomstige Berlin.
Mijn medewerking hebben ze
alvast. Mijn handen jeuken na
melijk om dit partijtje puur op
de onderbuik gerichte vinyl
aan diggelen te slaan.
"Ik ben een stuk speelgoed, kom
en speel met mij, sla je benen
om mij heen en berijdt me de
hele nacht door", lurkt Berlin-
stoeipoes Terri Nunn op het
nummer 'Sex'. Zonder de ze-
denprediker uit te willen han
gen moet mij toch van het hart
dat de schrijvers van dergelij
ke teksten elk gevoel van fat
soen en goede smaak ontbe
ren. Sex mag dan een niet
meer weg te denken plaats in
de popmuziek innemen, met
deze vaststelling is geenszins
een vrijbrief verleend aan 'pop-
dichters' die lukraak smerige
geschrijf aan vinyl en papier
wensen toe te vertrouwen.
De eerlijkheid gebiedt me te zeg
gen dat niet alle nummers op
'Pleasure victim' een porno
grafische inslag hebben. Maar
zelfs bij het kuise 'Tell me why'
krijg ik een vieze smaak in de
mond, gewoonweg omdat van
af de eerste tonen van deze
openingszet al direct duidelijk
wordt waar het Berlin om te
doen is. Onze armetierige en
bij tijd en wijle amateuristi
sche muziek verkoopt lekker
toch wel als we een appetijtelij
ke, overgewillige en schaars
geklede dame wat zwoel door
de microfoon laten brallen,
moeten de Berlin-heren heb
ben gedacht. En blijkens een
door de platenmaatschappij
bijgeleverd 'biootje' lukt dat
nog ook in het land van Uncle
Sam. Gezien de successen van
Vanity Six vrees ik dat Berlin
(PR-foto)
ook in Nederland zijn weg zal
vinden. Dames doe er wat aan.
WIM KOEVOET
M'n luidsprekers schrokken zich
een ongeluk bij het doorgeven
van 'Thunder and lightning',
de laatste elpee van Thin Lizzy.
Het zij ze vergeven, zelden
wordt het tweetal met beton-
rock belast. En al direct in het
openings- en titelnummer gaat
de heavy metal-organisatie er
ongegeneerd hard tegenaan.
Gorham en White laten hun gi
taren alle kanten op gieren,
drummer Brian Downey en
bassist Phil Lynott halen geen
moment hun voet van het gas
pedaal.
Nu staat de oorspronkelijk Ierse
formatie al jaren ingedeeld in
het vakje hard rock, maar het
nummer 'Thunder and light
ning' is werkelijk van elke in
telligentie gespeend. Gelukkig
ontdekken de vijf verderop
ook het geheim van de melo
die. Moet ook, want in zijn lan
ge bestaan heeft Thin Lizzy
toch altijd borg gestaan .voor
stevige maar herkenbare mu
ziek.
Niet alleen vanwege het zo ge
heel eigen stemgeluid van Ly
nott, maar ook omdat het niet
bij beuken alleen bleef. Zoals
bijvoorbeeld bij Motörhead het
geval is. Een nummer als des
tijds 'The boys are back in
town' kon ook de hard-rock-
aarzelaar bekoren.
Dat niveau haalt Thin Lizzy op
'Thunder and lightning' geen
moment. Hoe aardig sommige
nummers in aanvang ook klin
ken ('Bad Habits' en 'Baby,
please don't go'), ze duren veel
en veel te lang. Het refrein
wordt oneindig herhaald en al
leen een solerende gitaar voegt
er dan nog iets nieuws aan toe.
Ook als het op 'The sun goes
down' iets rustiger toegaat,
blijven de heren onophoude
lijk het thema herhalen. 'Thun
der and lightnine' doet ver
moeden dat Phil Lynott, de
voorman van Thin Lizzy, mo
menteel meer interesse heeft
in zijn solocarrière. Wie luistert
naar 'The Philip Lynott Al
bum' krijgt toch de indruk dat
daar veel meer tijd, ideeèn en
muzikaliteit zijn ingestoken.
En al was dat ook geen geweldi
ge plaat, daartegen verbleekt
'Thunder and lightning'. Een
armoedig produkt, zowel in
idee als in uitwerking. Wie
daar zelf over wil oordelen, kan
terecht op de redactieburelen
in Leiden. De elpee ligt in mijn
la. Wie het eerst komt...
BART JUNGMANN
'Kilroy was here' - Styx (CBS)
Hardrock en science fiction.
Mijn oren en ogen zijn voor de
ze moderne cultuuruitingen
nogal allergisch. Het angst
zweet stond dan ook in mijn
handen toen ik de elfde elpee
Styx op de draaitafel depo
neerde. Een futuristisch ver
zinsel verpakt in symfonische
hardrock. Welk een meevaller.
'Kilroy was here' is een be
hoorlijk origineel en onder
houdend verhaal terwijl de be
geleidende muziek behalve
stevig ook melodieus is.
Het Kilroy-project is inmiddels
ook verfilmd en zal hoogst
waarschijnlijk tijdens optre
dens van deze Amerikaanse
supergroep als 'extra dimen
sie' dienen. Of het 'totaalthea
ter' van Styx ook in Nederland
zal worden opgevoerd, is nog
de vraag. Hoewel Dennis
De Young en de zijnen graag
naar West-Europa schijnen te
komen, zijn er slechts vage
plannen in die richting. Wan
neer de moeizame financiële
onderhandelingen over een
Europese Styx-toer slagen dan
kan de groep pas op z'n vroegst
eind dit jaar of begin '84 wor
den verwacht.
'Kilroy was here' speelt zich af in
een samenleving waarin het
maken en beluisteren van rock
roll verboden is. Deze maat
schappij wordt gecontroleerd
door ene doctor Righteous, die
aan het hoofd staat van de door
hem gecreërde robotachtige
beweging van de MMM (The
Majority for Musical Morality,
een beweging dus die muzika
le zedelijkheid nastreeft). Op
het moment dat de MMM de
touwtjes, of in dit geval de ka
bels (Righteous is via het ka
belnet de samenleving binnen
gedrongen) in handen neemt,
geeft de wereldberoemde rock
ster Robert Orin Charles Kil
roy juist zijn laatste optreden
in het kader van een omvang
rijke toernee.
Tijdens dit optreden in het Para
dise Theatre bestormt de
MMM het podium. Er ontstaat
en vechtpartij waarbij een
MMM-aanhanger wordt ge
dood. Kilroy wordt als dader
aangewezen en wordt opgeslo
ten.
Na een paar jaar te hebben geze
ten lukt het Kilroy met de
geestelijke hulp van Jonathan
Chance, de leider van een on
dergrondse rock roll-bewe-
ging, te ontsnappen. Hij over
meestert een van de hem be
wakende robotten en trekt ver
kleed als robot door de stad.
Op weg naar het Paradise
Theatre laat hij een graffitis-
poor ('Killroy was here') achter
Styx: stevig en melodieus
op de elfde album.
(PR-foto)
voor de rebel Jonathan Chan
ce. En in de oude rock roll-
tempel ontmoet het tweetal el
kaar...
Het verhaal is door het Styx-vijf-
tal beeldend en meeslepend op
de plaat gezet. Stevige symfo
nische rock ('Cold war') wordt
afgewisseld met een paar
fraaie 'heavy metal-ballades'
('Don't let it end' en 'Just get
through this night') en ruige
stukjes hardrock ('Heavy me
tal poisoning'). Het op
single gezette openingsnum
mer 'Mr. Robotto' lijkt tenslotte
het juiste aas voor een flinke
vangst van elpeekopers.
JAAP VISSER
Horizontaal
1. Geld krijgen door de positie
van het insect; 4. zonder op
houden stroomt die rivier
achter de noot; 8. een stuk
grond voor dieren; 9. u kunt
Eva op de rand van de uit
bouw zien; 11. het mooie en
geltje uit de boom; 14. een
schuin stuk; 15. heilig zijn er
de vissen, ze glimmen van
trots; 16. door een gesloten
ruimte moet u naar binnen;
18. is een krent onder andere
door dit dier gepikt?; 21. de
oorzaak is eigenlijk de tuin
na uw huis; 24. en er is steen,
dezelfde als hier; 25. hier
heen, beestje, kom maar; 26.
twee vissen, van de rugzijde
gezien; 27. wegen waar een
dier in z'n nest zit.
Verticaal
1. Heel oud iri de heide en de
noot zich nog aan een uitspat
ting overgeven; 2. die ene
kers aan de tak is voor die ar
moedzaaier; 3. als gebeten
door hem sprong ik op; 5. zo
5JB J_E Uj| B K mc
KiQjMP L 0 ThBjT'l CARET
MX>|AKA'G AloJ|G|r>T
B 0 I s T E
J A G E. R 5 L A T 'J NBP A K
A NJe IB| L| A VEE
MjeKjgGA L N 0 0 T~
PlLE v|TBOÉp^I "SA
A R.EjB I L J A R T C L UB
c 0|N T R E I E|b|U|m|
[K||UMPMM E"TjbTA T
vJBk i tJ^o'eHaIBTH
I R a K ETJUO L 'J K E R J>
meteen 's weggaan is onver
anderlijk; 6. aan een kant be
legd; 7. daar bakt de banket
bakker z'n moppen, tot erger
nis van anderen; 10. in die
plaats staat nog een dier op
de es; 12. het paar staat keu
rig voor de vissen; 13. vakan
tie eten meenemen naar het
buitenland; 17. hij zal het u
laten zien; 19. dat komt pas
als de fuif geweest is; 20. als 't
heet is loopt de kat er nogal
eens omheen; 22. moeder op
de gang speelt ook mee; 23
dit moet u niet boven zoeken.
De prij§ van 25,- werd toege
kend aan Mevr. v. Schie-Rooij-
ers, v.d. Mortelstraat 22, 2203
JD Noordwijk.
De prijs wordt de winnaar toege
zonden.
Oplossingen met vermelding van
"Puzzel" voor donderdag op
briefkaart of in enveloppe zen
den aan redactie Leidsch Dag
blad, Postbus 54, 2300 AB Lei
den.
De eerst begonnen en ongetwij
feld ook meest interessante
tweekamp uit de eerste ronde
van de kandidatenmatches is
die tussen Kasparov en Bel-
javski. In de vierde partij be
haalde Beljavski de volgende
fraaie en verrassende overwin
ning.
Wit: Beljavski; zwart: Kasparov.
I.d4 Pf6 2.c4 e6 3.Pc3 Lb4 4.e3
0-0 5.Ld3 c5 6.Pf3 d5 7.00 cd4:
8.ed4: dc4: 9.Lc4: b6 10.De2
(Gebruikelijker is Lg5) Lb7
II.Tdl Lc3: 12.bc3: Dc7 13.Ld3
(Een pionoffer dat door de wit-
speler in de studeerkamer ver
moedelijk diep is uitgeanaly-
seerd) Dc3:!? (En we krijgen
het te zien. Een alternatief was
Pbd7) 14.Lb2 Dc7 (DIAGRAM)
15.d5! (Op Pd5: volgt nu 16.L-
h7:+ Kh7: 17.Dh5+ Kg8 18.Pg5
en wint; na ed5: volgt 16.Lf6:
gf6: 17.Pd4 met meer dan vol
doende compensatie) Ld5:
16.Lf6: gf6: 17.De3 Kg7 (Er
dreigde Dh6. Een goed alterna
tief was echter Lf3: 18.Df3: f5!
19.Da8: Pc6 20.Df8+ Kf8: 21-
.Tacl Db7 met een onduidelij
ke stelling. Kennelijk denkt
zwart dat hij de koningsaanval
zal overleven en speelt hij op
winst) 18.Tacl Pc6 19.Le4! Dd6
(Na Le4: 20.De4: Tc8 21.Pd4
verliest zwart het paard) 20.L-
d5: ed5: 21.Tc4 Dd7 22.Th4 Df5
23.Td5: Pe5 (zwart kan niet te
rugnemen wegens Dh6+) 24.h3
Tfe8 25. Pd4 Dg6 26.Df4 (Lang-
I 41
I
1 I W
1 1 1
1
1 41
11 1"
3
2 1
'y 2 I
B.
B'i'l
De ontwikkeling van verschil
lende theorieën in de damsport
kan men aflezen aan de ope
ningszetten. In de tijd van Jack
de Haas, Herman Hoogland en
Ben Springer, om er een paar
te noemen, speelden de dam
mers vrijwel niets anders dan
klassiek en de logische uitlo
per bestond in de zet 33-28.
Daarna won het flankspel ter
rein onder leiding van Cees
Keiler en Baris Dukel zodat 34-
29 om de hoek kwam kijken.
De grote vernieuwer Piet Roo-
zenburg liet een totale veran
dering het licht zien en haalde
eens goed de bezem door de
stal. Alles werd vrijwel speel
baar, van klassiek via flankspel
naar randspel en iedere ope
ningszet werd geaccepteerd.
De tempotheorie van Ton Sij-
brands (naar een idee van
Springer) betekende op aanval
spelen, maar ook het interes
sante spel vierde hoogtij. De
zet 32-28, die in iedere periode
wel gespeeld werd, vocht zich
zegevierend naar de top: de
meest gespeelde zet. De hoog
waardige artikelen van Sij-
brands lieten een waas van evi
dentie, van onwrikbaarheid
achter. Iedereen wilde als een
grootmeester spelen; met als
gevolg dat allerlei mode-va-
wordt zwart weggema-
noeuvreerd; de witte stukken
op de koningsvleugel zijn le
vensgevaarlijk) Tad8 27.Pf5+
Kh8 28.Td8: Td8:29.De4
(Dreigt 30. Th6 en op Dg8 31.T-
f6: of op Dg5 31.f4) Tc8: (Een
listige verdediging; op 30.Th6
Dg5 31.f4 volgt nu Pf3+32.Kf2
Pd2 en wit is in moeilijkheden)
30.Kh2 Tc4 31.Da8+ Dg8 32-
•Da7: Th4: 33.Ph4: Dg5 (Taaier
is Dd8, maar na 34.f4 Pd7 35.P-
f5 staat wit ook zeer goed) 34-
Da8+ Kg7 35.De4 h5 36.Pf5+
Kg6 37.Pe7+ Kh6 38.f4 en
zwart geeft het op. Hij verliest
het paard.
Ik ben u nog een staartje van het
Noteboomtoernooi schuldig,
namelijk de oplossing van het
probleem. De sleutelzet was
l.Pg4 en zwart gaat in vele va
rianten op de volgende zet mat.
Veel inzenders gaven de verlei
ding l.Pc4 als oplossing, maar
na 1.Ld5 gaat zwart niet
mat. Van de 44 inzendingen
waren er 23 goed. De prijs van
100 gulden gaat naar Matthijs
Dijkstra, Oude Rijnsburger-
weg 28, Oegstgeest.
door
Ronald van Egmond
rianten op het bord kwamen:
32-28 19-23 28x19 14x23 37-32
10-14 41-37 (of 35-30) 14-19 46-
41 5-10 35-30 (of de Groninger-
variant 32-28) 20-25 40-35 (of de
Roozenburg met 33-29) etc. Of
33-29 17-22 39-33 11-17 44-39 6-
11 50-44 1-6 31-26 16-21 32-28
19-23 28x19 14x23 en nu al naar
gelang de stand der theorie: 29-
24 of 35-30.
Deze laatste variant, de Keiler-
opening is wel de meest ge
speelde van de laatste tijd en
daarom wordt in ieder toernooi
(zeker op provinciaal niveau)
de zet33-29 uitgeprobeerd. Zo
deed ik dat zelf tegen Hordijk,
in de halve finales van Zuid-
Holland: 1.33-29 19-23 2.35-30
14-19 3.30-25 10-14; Onvoor
zichtig; 4.39-33 17-22 5.44-39 11-
17?; Hierna gaat zwart langs
een afgrond, waar hij uiteinde
lijk in zal vallen; 6.32-28 23x32
7.37x28 6-11 8.41-37 4-10; Om
het sterke 19-23 voor te berei
den; 9.29-23! 18x29 10.34x23 16-
Voorafgaand aan het Hoechst-
toernooi werd in het Scheve-
ningse Kurhaus een wed
strijd gespeeld tussen Parle
mentariërs en Parlementaire
Pers. De Parlementariërs tra
den aan met oud-bewinds
vrouwe mevrouw Garde
niers, het CDA-Kamerlid Van
der Sanden en van de WD
mevrouw Jorritsma en de
heer Korthals. Het Persteam,
bestaande uit de heren Van
Lieshout, Lindner, Lunshof
en Steinmetz, won, zij het
met gering verschil: 51-47 na
12 spellen.
Het beslissende spel lag als
volgt:
V97
9 HB9
O H 10
AH V 10 7
B 10 5 3 M ♦864
6 2 /-»
V R 4 3 9 w U
B 8
A 10 5 3
O 7 5
a 6 53 2
de extra winst is gering, het
extra verlies kan gigantisch
zijn als de tegenpartij op het
spoor wordt gezet van de
winnende speelwijze, dan
wel vlucht naar een maakba
re 6 SA. Zuid won de ruite
nuitkomst met de 10, ging
naar de hand via Sch H en
speelde harten voor heer en
aas. Opnieuw ruiten was voor
de heer, gevolgd door Ha B
en Ha 9. Oost legde Ha 10.
Aan de andere tafel was dit
slem gemist en dat beteken
de dikke winst voor het Par
lement.
6
•52
A H 2
V 8 7 4
O A 9 8 6
94
Noord, niemand. De Parlemen
tariërs belandden als NZ in 6
Ha en dat was stellig niet het
beste contract. Oost kon de
HVB98 N 10 7 2
V 4 m/o A 5
O A 9 6 2 -T OHV83
743 Z +AHV10
A543
H V 10 8 3/
O -
B986
21 11.37-32 1-6 12.31-26; Na
tuurlijk wint 31-27 geen scnijf;
12..11-16 13.42-37 7-11 14.47-
42 20-24; Er is nu een belang
wekkende stelling ontstaan.
Verboden is 37-31 wegens 22-
27 21-27 en eventueel 17-21x22,
terwijl na 49-44 15-20 40-35 (37-
31 gaat niet) 10-15 45-40 5-10 50-
45 2-7 46-41 22-27! juist wit uit
gepraat is. Daarom vervolgde
ik met: 15.40-35. Haalt zo ook
12-18 etc. eruit en verhindert
de winst na 15-20 37-31! 22-27?
21-27 32x21! en 35-30 met dam;
15..21-27 16.32x21 16x27
17.37-32 11-16 18.21x21 16x27
19.46-41 2-7; Op 41-37 kan nu
24-29; 20.49-44 7-11 21.41-37 11-
16 37-31 15-20 23.42-37 10-15
24.45-40 16-21 25.48-42 6-11
26.37-32!; Zeer nauwkeurig
moest wit deze stand bereke
nen. Had hij het tempo 50-45
eens meegenomen dan zou hij
nu (na 50-45 55-10!) verloren
staan omdat 37-32 dam bete
kent. 265-10; Want zwart
moet na 12-18 en 24-29 toch al
tijd naar 39 slaan; 27.42-37 11-
16; weer levert 12-18 en 24-29
verlies op; 28.50-45; Wit heeft
het laatste tempo want op 13-
18 volgt 35-30 en 39-34;
28....12-18 29.23x12 24-29 en
zwart verloor een schijf en de
partij.
Het probleempje van de vorige
week. Oost was gever, OW
kwetsbaar. Oost opent in zijn
systeem 1 Ru, zuid doublet, u
redoublet, noord 1 Ha, oost
pas, zuid 2 Ha, u 2 Sch, noord
pas, oost 4 Sch, zuid pas, u 5
Ru, noord pas en oost 6 Sch,
die door zuid worden gedou
bleerd. Noord komt uit met
Ha 6' voor het aas, zuid speelt
geïrriteerd de 3. Schoppen
naar de heer houdt, op de
tweede schoppen speelt
noord een harten bij, zuid
speelt klein en wint de derde
schoppen met het aas. De te
ruggespeelde harten troeft u
en de vraag was: Hoe verder?
Waarom was zuid zo geïrri
teerd? Omdat zuid met zijn
uitkomstdoublet aangaf over
een renonce ruiten te be
schikken; hij was boos omdat
zijn partner desondanks met
harten uitkwam. Zuid zal ze
ker lengte in klaveren heb
ben en u moet er dus niet op
rekenen vier slagen in die
kleur te maken. Ongelukkig
genoeg kunt u zich niet per
mitteren de troeven te trek
ken (van tafel KI 10 weg) en
dan Ru A te spelen om uw
vermoeden te testen; u kunt
dan maar een keer sneden.
verleiding niet weerstaan te
doubleren. Gevaarlijk want
direkt een kleine ruiten naar
de 8 spelen.
door Hero Wit
NAJUBRIA '83
De wereldberoemde zanger Pau
Robeson (1898-1976), die en
groot deel van zijn leven heef
gestreden tegen rassendiscri
minatie, wordt op 22 maart
-RODENBERG*
25-27 MAART
!.5'
3 af
NEDERLAND - De Filatelisti
sche Dienst van de PTT heeft
het druk met het deelnemen
aan postzegeltentoonstellin
gen. Op 19 maart heeft de
dienst een stand op het Nord-
deutsche Philatelistentreffen
in Hamburg en van 25 tot 27
maart is de PTT vertegenwoor
digd op de Nationale Jeugd-
postzegeltentoonstelling Naju-
bria '83 te Rodenberg.
In beide gevallen zal gebruik
worden gemaakt van een bij
zonder poststempel. Wie niet
op de tentoonstellingen komt,
maar toch stempels wil hebben
kan te stempelen correspon
dentie (gefrankeerd met geldi
ge Nederlandse zegels) zenden
aan de Filatelistische Dienst
Groningen. Op de omslagen
respectievelijk vermelden:
"Stempel Philatelistentreffen
Hamburg" en "Stempel
Najubria '83".
Al enkele jaren komt de DDR
met een serie gewijd aan het
werk van de posterijen. Op 8
februari was dat ook weer het
geval en deze keer staan de ze
gels in waarden van 5,10,20 en
35 pfennig eveneens in het te
ken van het door de Verenigde
Naties uitgeroepen Wereld-
communicatiejaar.
Tevens werd op 8 februari met
een zegel van 20 pfennig de po
liticus en oriëntalist Otto Nu-
sche (1883-1957) herdacht.
Voor 8 maart staan de gebruike
lijke zegels ter gelegenheid van
de Leipziger Voorjaarsmesse
gepland: 10 pf., tentoonstel
lingsgebouw Petershof (oplage
24 miljoen) en 25 pf., micro-re
kenmachines (oplage 4,5 mil
joen).
pfennig (oplage 8 miljoen). Op
de zegel een portret van Robe
son en de tekst "Voor vrede
tegen rascisme" in het Duits,
Russisch en Engels.
Op 22 december jl. was het veer
tig jaar geleden dat Harro
Schulze-Boysen, Arvid Har-
nack en acht anderen werden
terechtgesteld. Ter herdenking
van de in totaal 56 vermoorde
strijders van de Schulze-Boy-
sen/Harnack-verzetsgroep ver
schijnt op 22 maart een her
denkingsvelletje met daarin
een zegel van 85 pfennig (opla
ge 2,1 miljoen). Op de zegel de
portretten van Arvid Harnack
(1901-1942), Harro Schulze-
Boysen (1909-1942) en de in
1928 naar Duitsland terugge
keerde Amerikaan uit Duitse
ouders John Sieg (1903-1942),
die kort voor de executie, na
verschrikkelijke martelingen
door de Gestapo, zelfmoord
pleegde.