Portret van een idool "De ben veranderd door rol in Gandhi" r aw ,nir r .jr -ii F"m Rosemary's Killer: moord met hooivork iiiiiimimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Attenborough verfilmt leven Mohandas Gandhi Rohini Hattangady speelt echtgenote van 'Mahatma' Televisie en verderf Kindertrio zaait dood VRIJDAG 18 MAART 1983 Vijftien jaar na Roman Polanski's klassieker Rosemary's Baby,- duikt nu Rosemary's Killer op. De film heette oorspronkelijk The Prowier (niet te verwarren met de gelijknamige film van Jo seph Losey uit 1951), maar om commerciële redenen zal wel het verband zijn gelegd met de be roemde thriller van Ira Levin. Een verband dat er niet is. In de beginscènes keert regisseur Joseph Zito terug naar 1945. De Tweede Wereldoorlog en de meeste Amerikaanse soldaten keren verheugd terug naar huis. Behalve één van hen. Hij heeft uit Avalon Bay een brief gekre gen van zijn ex-verloofde Rose mary. Zij kon niet langer wach ten en is inmiddels met een an der getrouwd. Dan verhuist het decor naar een eindexamenbal op de middelba- k '''lik nil, -hi Rosemary's Killer; regie: Joseph Zito; hoofdrollen: Vicky Dawson, Christop her Goutman en Cindy Weintraub; theater: Tria non, Leiden; leeftijd: 16 jaar re school van datzelfde Avalon Bay. Enkele paartjes worden op een beestachtige wijze vermoord met nota bene een hooivork. Allemaal bekenden van Rosema- ~ry die zelf trouwens ook tot de slachtoffers behoort. De politie kan de dader niet vinden en ge leidelijk aan keert de rust terug in Avalon Bay. Tot het jaar 1980. Weer wordt een eindexamenbal gehouden en weer wordt een aantal feestvie renden vermoord. De één nog gruwelijker dan de ander. Maar daarvoor werd de film dan ook gemaakt. 'k- ''ik-ii jw „iiiir Bloody Birthday; regie: Ed Hunt; hoofdrolspelers: Elisabeth Hoy, Billy Jaco- by en Andy Freeman; theater: Eurocinema, Al phen aan den Rijn; leef tijd: 16 jaar. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUllll Wie zou echter het vlijtige en inne mende drietal kinderen verden ken? Zelfs de dood van de onder wijzeres, van wie de kinderen vinden dat ze te veel huiswerk opgeeft, is voor de dorpelingen geen aanleiding de drie te ver denken. Integendeel, iedereen kijkt reikhalzend uit naar de ver jaardag van de drie kinderen, die in de loop van de jaren tot een grote sociale gebeurtenis is uit gegroeid. En dat werd een bijzondere ver jaardag. Komt het door dat ze beiden slechts oog hebben voor het goe de of is het door hun vage uiter lijke gelijkenis? Of komt het mis schien alleen maar door dat ze al lebei zo'n groot succes hebben? Hoe dan ook: als ik aan Gandhi denk, dan voegt E.T. zich nogal eens bij hem. Twee kale man netjes: een advocaat uit India en een onbestemd wezentje uit het heelal. Zonder nu verder in vage én eigen lijk zinloze bespiegelingen over verschillen en overeenkomsten te belanden, mag nog wel even worden vastgesteld dat het hier gaat om jarenlange wensdromen van twee regisseurs. Steven Spielbergs E.T. werd een topper, Gandhi van Richard Attenbo rough wordt het zonder twijfel. Merkwaardig daarom dat de film in Leiden in het kleine Studio wordt gedraaid. Hoe Attenborough heeft gestreden voor een verfilming over het le ven van zijn hartedief Mohandas Gandhi is ook in deze krant al be schreven. In een ander interview heeft hij daar nog aan toege voegd dat het opperwezen blijk baar wilde dat er wat jaartjes over heen gingen. Nadat zoveel acteurs de revue waren gepas seerd, werd Ben Kingsley gewo gen en zwaar genoeg bevonden. En hoe, zou je er aan toe kunnen voegen. De toneelacteur Kings ley is een openbaring op het wit te doek en waarschijnlijk had geen Dustin Hoffman of John Hurt zijn prestatie kunnen even aren. Waar Attenborough zijn epos de kracht van een Lawence of Arabia meegeeft, daar zorgt Kingsley voor de gevoelige, per soonlijke toets. En juist die com binatie maakt Gandhi zo indruk wekkend. De film is dat zonder meer of ei genlijk is het een drie uur lange opeenvolging van imponerende scenes. Voortdurend ademt Gandhi het langdurige rijpings proces uit, alle tijd en inzet die Attenborough er in heeft gesto ken, spreken uit praktisch elk beeld. Hij heeft er een breed op gezette publieksfilm van ge maakt. Veel massascènes die met vakmanschap zijn geregis seerd. Hij zal daarvoor veel baat hebben gevonden bij het eerder De schitterende Ben Kingsley rechts) als Gandhi. Naast hem de Amerikaanse fotografe Margaret Bourke- White (Candice Bergen) die een beroemde reportage over de toen gevangen zittende Gandhi maakte. (foto GPD) regisseren van A bridge too far, de grote oorlogsfilm over de slag bij Arnhem. Vernieuwènd is Gandhi geenszins. Het verhaal wordt op vrij tradi tionele wijze verteld. Geopend wordt met de moordaanslag op de Mahatma (Grote Ziel), waarna in één grote terugblik het leven en werk van Gandhi zich voor de toeschouwers ontrolt. Te begin nen met Gandhi's aankomst in Zuid-Afrika. De eerste gekleurde advocaat in het land van de apartheid, die niet kan aanvaar den dat hij als koelie wordt be handeld. In zijn halsstarrig ver zet tegen de apartheidsregels wordt Gandhi door een steeds grotere groep Indiërs gesteund. Uiteindelijk moet generaal Smuts (een mooie rol van de Zuidafrikaan Athol Fugard) dan ook buigen. Dat succes voert Gandhi naar In dia, waar hij wordt geacht de strijd voort te zetten. Alvorens daar aan te beginnen, wil hij het land echter leren kennen en in India betekent dat een tocht van jaren. Mohandas Gandhi identifi ceert zich met de arme bevolking op het platteland, vestigt een ei gen gemeenschap en kleedt zich in lompen. "Die half naakte fa kir" (zoals Churchill hem noem de) wordt dan ook snel gewan trouwd door de gevestigde oppo sitie in India. Maar in zijn recht lijnigheid blijft hij populair on der de bevolking. Zijn bekende campagne van vreedzame onge hoorzaamheid leidt uiteindelijk ook tot het vertrek van de Engel sen. Zijn grootste succes brengt tevens zijn grootste teleurstelling. Twee naties herrijzen uit de as van de Engelse kolonie. India voor de Hindoes, Pakistan voor de mos lims. Ditmaal slaagt hij er niet beide groepen te verzoenen en Gandhi wordt uiteindelijk zelf ook het slachtoffer van de gods diensttwisten. Onbesmet blazoen "Het beeld dat Attenborough van Mohandas Gandhi schetst, is er één van goedheid en niets dan goedheid. Geen smet van oneer lijkheid op Gandhi's blazoen. Een haast buitenaards wezen, in derdaad een soort E.T. Richard Attenborough moet daar voor ook wel een paar kanten Ali. '''ik. "Hlllii, "i| Gandhi; regie: Richard Attenborough; hoofd- rollen: Ben Kingsley, Roshan Seth en Ian Charieson; theater: Stu dio. Leiden; alle leeftij den lllllllllllllllllllllllllllllllllllll van Gandhi's karakter weglaten. Zo was de mahatma èls vader niet zo geslaagd, zijn oudste zoon raakte aan de drank. Daarover zwijgt de film. Het recht van de maker natuurlijk, maar het had Gandhi iets aardser gemaakt. Een tweede puntje van kritiek be treft het eerste deel van Gandhi, het gedeelte in Zuid-Afrika. Daar werkt al het moralisme een beetje op je zenuwen. De massas cènes zijn net iets té geënsce neerd, de symboliek net iets té voor de hand liggend. Misschien is het ook wel een kwestie van gewenning dat dat later niet meer stoort, maar met het ver trek van Gandhi naar India wint de film ontegenzeggelijk aan kracht. Attenborough heeft voor de favo riet uit zijn socialistische jeugd een standbeeld willen oprichten en is daar ook zonder meer in ge slaagd. Kritiek op het monument is niet meer dan detailkritiek. Gandhi is een samenballing van vakmanschap en talent en het re sultaat is er zonder meer naar. Gandhi's grootste kracht lijkt me echter in de grote actualiteit er van te liggen. Hoe veel wordt er niet gesproken over burgerlijke ongehoorzaamheid en de gren zen daarvan. Is geweld toege staan en wanneer is geweld toe gestaan? "Er is geen zaak waar voor ik wil doden, wel waarvoor ik wil sterven", zegt Gandhi in de film daarover. Als de overheid geweld gebruikt, keert zich dat ten langen leste tegen diezelfde overheid, zo leert hij zijn volge lingen. En dat is leuke discus siestof voor krakers, atoompaci fisten en andere actievoerders. BART JUNGMANN door Pieter van Lierop AMSTERDAM - Rohini Hattanga dy mag dan een van de gevierd- ste toneelactrices zijn van India, in Nederland heeft nooit iemand van haar gehoord. Dat zal veran deren met Sir Richard Attenbou- rough's monumentale film 'Gandhi' die, naar agemeen wordt aangenomen, een royale greep gaat doen in de voorraad Oscars die in april ter beschik king komt. Rohini Hattangady speelt een hoofdrol in deze film als Kastur- ba, de echtgenote van de Mahat ma. Mevrouw Gandhi was niet alleen de spreekwoordelijke ster ke vrouw die altijd achter iedere 'grote man' te vinden moet zijn, ze wilde ook nog wel eens zelfs naar de microfoon grijpen om In diase volksmassa's geïnspireerd toe te spreken. "Mijn grote probleem bij het spe len van Kasturba Gandhi, was eerst te achterhalen wat voor ie mand ze geweest is. De helft van India's huidige bewoners heeft in hun jonge jaren Kasturba ooit gezien, maar ik niet. Er bestaat erg veel materiaal geluidsban den, films - waarop Gandhi ver eeuwigd is gebleven, maar hoe Kasturba gesproken heeft, valt nergens meer na te gaan". "Zoals Gandhi beschouwd werd als de vader van India, zo werd zij gezien als de moeder van In dia. Uiterlijk lijk ik helemaal niet op haar, dus het enige wat ik kon doen, was om zo dicht mogelijk haar karakter te benaderen. Wat haar eigen principes waren en hoe ze haar echtgenoot gevolgd is". Gelooft u dat de relatie tussen Gandhi en zijn vrouw werkelijk zo idyllisch is geweest als jullie het spelen in de film? "Ze hebben werkelijk waar, slechts twee keer in hun leven een hevige ruzie gehad. Een zit er in de film. Dat is in Zuid-Afrika waar Gandhi - voor het vertrek terug naar India - van Kasturba eist dat ze afstand doet van haar juwelen. Dat incident heeft toen diepe indruk op hem gemaakt, dat heeft hij beschreven in zijn autobiografie en het heeft zijn denken beïnvloed. Maar het is verder ongetwijfeld een heel lief stel geweest". "Nee, hun gezinsleven krijgt ver der weinig aandacht in de film, dat is waar. Alleen in de vroege, Zuidafrikaanse scènes, merk je dat ze vier kinderen hebben. Ja, als Sir Richard geprobeerd had alle interessante dingen uit het leven van de Gandhi's in de film te verwerken, dan was het een film geworden die drie dagen zou duren. Mischien heeft hij de kinderen verder buiten de film gehouden omdat Gandhi dan een halve heilige geweest mag zijn, hij was stellig geen goed huisvader". "Hij had vier zonen, waar hij soms heel streng tegen optrad, terwijl hij ook tijden lang niet naar ze omkeek. Hij heeft in zijn auto biografie zelf geschreven dat zijn oudste zoon een dronkaard was.... Ze zijn nu allemaal dood, geloof ik. Alleen zijn kleinzonen leven nog. Toch vind ik wel dat Sir Richard een in hoofdzaken zeer getrouwe reconstructie gele verd heeft van Gandhi's leven en de wordingsgeschiedenis van onafhankelijk India. Wat in de film zit, klopt met de historie". Het streven naar onafhankelijk heid voor India is slechts een doel geweest van Gandhi. Hij heeft ook gevochten tegen het kasten systeem. In hoeverre kun je zeg gen dat hij daarmee resultaat heeft gehad? "Gandhi, inderdaad, vond niet al leen dat ieder volk recht heeft op onafhankelijkheid van andere volkeren, maar hij vond ook dat ieder mens onafhankelijkheid gemaakt moest worden in zijn bestaansmogelijkheden. Ieder een moest leren zijn eigen boon tjes te doppen, zonder anderen uit te buiten, te gebruiken als sla ven. In de praktijk nam hij het daarmee op voor de paria's, de onaanraakbaren". Heeft het spelen van deze uitzon- derelijke rol u persoonlijk beïn vloed? "Dat geloof ik wel. In de voorberei ding, heb ik me vanzelfsprekend nog eens uitvoerig moeten ver diepen in de hele filosofie van Gandhi en de feitelijke opnamen hebben maar liefst vijf maanden geduurd, waarbij ik me als Kas turba diende te gedragen, als dus een uiterst geduldig, zachtmoe dig en goed mens. Dat zou ik nooit gekund hebben als ik die levenshouding niet had aange voeld. Het heeft me inderdaad enigszins veranderd. Ik ben er rustiger van geworden en milder. Ik heb nu meer consideratie met andere mensen". Louis Bunuel, "de meester van de surrealistische film", staat de komende week centraal in het Kijkhuis, dat vier films hem vertoont. Maandag "L'age d'or" en "Plus un chien Anada- lou" zijn eerste films uit 1930, waarin de bourgeosie wordt geprovoceerd. Dinsdag is "Vi- ridiana" te zien met Silivia Pi nal en Fernando Rey in de hoofdrollen. De film toont de lotgevallen van een gelovig meisje dat door haar omgeving te gronde wordt gericht. Woensdag: "El Angel Extermi- nador", waarin Bunuel een aantal notabelen op de korrel neemt en donderdag en vrijdag staat "Cet obscur objet du dés- ir" op het programma. Bezit en macht, daar gaat het om in de ze film. Alle voorstellingen be ginnen om acht uur en kwart over tien. K O draait dinsdagavond (20.00 uur) "Schwestern", een sublieme film over de gespan nen verhouding van twee zus sen, van de Westduitse regis seuse Margarethe von Trotta. In het LVC morgen en zaterdag de klassieker "Lolita" van Stanley Kubrick, over de ver houding van een jong, maar vroegrijp meisje en een onver stoorbare professor. In de hoofdrollen, James Mason, Sue Lyon en Shelley Winters. Aanvang 21.15 uur. Woensdag en donderdag (20.00 en 22.15 uur) is de Nederlands/Turkse film "Turkse aarde, Hollandse bodem" van Hans Hylkema te zien, een film over de moeilijk heden van een Turkse gezin in Nederland. Het filmaanbod op de tv valt ko mende week wat tegen. Wel volgende week vrijdag (België Frans 1 om vijf over negen) La Strada. Hoofdrollen van An thony Quinn en Guilietta Mas- sina in deze beroemde Fellini- film uit 1954. Massina (me vrouw Fellini) werd destijds een ster dankzij de rol van het eenvoudig meisje dat wordt verkocht aan een boeienko- ning en geen prettig leven bij hem heeft. The Detective was de laatste film waarin Frank Sinatra een grote rol speelde. His Masters Voice is een politie-inspecteur in New York die de moord op een homoseksueel oplost, maar la ter gaat twijfelen of de door hem gepakte man inderdaad de dader is. Met die twijfels sluipen er ook problemen in zijn huwelijk met Karen (Lee Remick). Dankzij het goede ac- teren blijft deze verder tame lijk matige film overeind. Za terdag Duitsland 2, 22.05 uur. In het Nederlandse 'nachtfilm- gebeuren' een oorlogsfilm en een western. Morgenavond (23.55 uur, Nederland 2) raakt Robert Redford verieild in de Koreaanse oorlog. Filmdebu- Frank Sinatra tant Redford kijkt met verba zing hoe één van zijn medesol daten slechts met mes en zwart gemaakt gezicht door de vijan delijke linies probeert te ko- Volgende week vrijdag (23.30 uur, Nederland 2) Monte Walsh, waarin Lee Marvin en Jack Palance twee cowboys op leeftijd spelen. Het Westen wordt steeds minder Wild en koeiejongen Palance besluit daarom maar kruidenier te worden. Monte Walsh (Lee Marvin) blijft alleen achter, maar hoe tam het Westen ook wordt, een vredig bestaan is voor Walsh niet weggelegd. An- BLIJVERS "Als je begrijpt wat ik bedoel" - Geslaagde avondvullende teken film, Lido 2, Leiden, Euro 1 (kinder matinee), Alphen. 'Trail of the Pink Panter" - Talent van Peter Sellers maar voor de helft recht gedaan, Lido 3, Leiden. "A midsummer night's sex come dy" - Lichtvoetige komedie van Woody Allen, Euro 1, Alphen. "Still of the night" - Meryl Streep en Roy Scheider redden matige thriller, Studio, Leiden. (OP)NIEUW "Histoire d'O" - Erotiek, Euro 3, Al phen. 'The best little whorehouse in Te xas" - Tegenvallende musical over bekend bordeel. Euro 4, Alphen. "Silent rage" - Wraakactie. Luxor, leiden. "Caddyshack" - City 1, Katwijk. "Class of 1984" - City 2, Katwijk. "Hells Angels" - City 3, Katwijk. "Enter the dragon" - City 4, Kat wijk. SEXFILMS "De erotische avonturen v nette Haven - Rex, Leiden. "Heet snoepgoed" - City 4, Katwijk. Nachtfilms "Sexy schatjes uit New York" - Rex, Leiden. "Vurig vlees" - Euro 1, Alphen. "Bloody birthday" - Euro 2, Al phen. "Mijn nachten met dertien bruid jes" - Euro 3, Alphen. "De vreemdeling zonder naam" - Euro 4, Alphen. DEN HAAG "An officer and a gentleman" - Asta (463500), al. "Annie" - Byou (461177), al. "Firefox" - Calypso (463502), 12 jr. "Gandhi" - Babylon 1 (471656), al. "The world according to Garp" - Ba bylon 2, 12 jr. "E.T." - Babylon 3, 12 jr. "Fanny Alexander" - Cineac 1 (630637), 16 jr. "The Deerhunter" - Cineac 2,12 jr. "Evil dead" - Cineac 3, 16 jr. "De Vlaschaard" - Du Midi (855770), al. "2001: a space Odyssey" - Euro, 12 jr. "Goldfinger" - Metropole 1 (456756), 12 jr. "Als je begrijpt wat ik bedoel" - Me tropole 2, al. "Aas der azen" - Metropole 3, al. "Still of the night" - Metropole 4,16 jr. "E.T." - Metropole 5, al. "TRON" - Odeon 1 (462400), aL "Aas der azen" - Odeon 2, al. "'n Goed stuk is nooit weg"- Odeon "Strawdogs" - Odeon 4, 16 jr. "Die Freundin" - Odeon 5, aL "Helemaal in je blootje" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Die Madchen von St Tropez" - Le Paris 2, 18 jr. "De hete nachten van Josefine Mut- zenbacher" - Le Paris 3. 18 jr. "Fame" - Passage (460977), aL AMSTERDAM "My favorite year" - Alfa 1 (278806), al. "E.T." - Alfa 2, al. "Victor, Victoria" Alfa 3, aL "Blazing Saddles" - Alfa 4, 16 jr. "Die Freundin" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Diva" - Alhambra 2 (233192), 16 jr. "Gandhi"- Bellevue Cinerama (234876/266227), al. "An officer and a gentleman" - Ca lypso 1 (266227/234876), al. "Annie" - Calypso 2, al. "Firefox" - Calypso 3,12 jr. "Schule der Lust" Centraal (248933), 18 jr. "Forced vengeance" - Cineac Dam rak 1 (245648), 16 jr. "De hartstochtelijke sexavonturen van een laborante" - Cineac Damrak 2, 18 jr. "Fame" - Cineac (243639), aL "Fanny Alexander" - Cinecenter (236615), 16 jr. "Missing" - Cinecenter (236615), 16 jr. "Le Choc" - Cinecenter, 16 jr. "En de tijd stond stil" - Cinecenter, 16 jr. "TRON" - Cinema 1 (151243), al. "Jesus Christ Superstar" - Cinema 2, al. "TRON" - City 1 (234579), al. "Fanny Alexander"- City 2,16 jr. "Pixote" - City 3,16 jr. "Die Freundin" - City 4, 16 jr. "Still of the night" - City 5 16 jr. "Aas der azen" - City 6 (234579), al. "Als je begrijpt wat ik bedoel" - City (235909), 16 jr. "Tussendoortjes" - Parisien (248933), 18 jr. "Goldfinger" Rembrandtplein- theater 1 (223545). 12 jr. "Evil dead" - Rembrandtpleinthea ter 2 (223545), 16 jr. "The Dragon's snake fist" - Rex (246132), 16 jr. "The Choirboys" - Saskia (244152), 16 jr. "Who's afraid of Virginia Woolf- Studio K (231708), 16 jr. "The red shoes" - {Criterion (231708), 16 jr. "Pixote", "Die Freundin". "D Bido- ne" - The Movies (245790), 16 jr. "*n Goed stuk is nooit weg" - Tu- schinki 1 (262633), al. "An officer and a gentleman" - Tu- schinski 2, al. "Intimate moments" - Tuschinski 3, 16 jr. "Als je begrijpt wat ik bedoel" - Tu schinski 4 (262633), al. "Les uns et les autres" - Tuschinski 5. al. "Aas der azen" - Tuschinski 6, al. "The world according to Garp" - De Uitkijk (237460). 12 jr. Liefhebbers van bloederige grie zelfilms kunnen deze week in Al phen aan hun trekken komen bij "Bloody Birthday". Deze film gaat over drie kinderen die in ju ni 1970 tijdens een zonsverduis tering worden geboren. De ka rakters van de kinderen wijken nauwelijks van elkaar af, zodat de drie als een hecht trio op groeien. De slimme en onschuldig ogende kinderen beginnen tien jaar later In Amsterdam is gisteren 'My fa- aan aen sei"ie koelbloedige moor- vorite year" in première gegaan, ^en *n bun geboortedorp, die de de nieuwste film van Peter hele bevolking in paniek brengt. O'Toole. Het is een komedie over Het ene na het andere slachtoffer de gouden jaren van de Ameri- valt en niemand lijkt nog veiüg. kaanse televisie. Zelfs familieleden ontziet het (Foto: MGM) bloeddorstige trio niet. Actrice Rohini Hattangady: "Zoals Gandhi werd beschouwd als de der van India, zo was zijn echtgenote de moeder van India. (Foto: G

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 19