c
Showbizzquiz blijft overeind'
Jeffrey Osborne schiet uit de startblokken
De weg, de armoei en de kijkcijfers
TV-rubriek
Ron Brandsteder niet meer kapot van kritiek
Solocarrière voormalige LTD-zanger begint voorspoedig
ZATERDAG 12 MAART 1983
Radio - tv - kunst
Me dunkt dat er deze week toch
heel wat te lachen viel op de
televisie, met Andre van
Duin, en Kees van Kooten en
Wim de Bie, en de Not the Ni
ne O'Clock News, dus hoe
valt het dan te verklaren dat
ik toch het hardst heb moe
ten lachen om de omroepster
van de NOS, die woensdag
avond kwam melden dat in
Den Haag Vandaag nog twee
onderwerpen zouden worden
behandeld, waarvan het
tweede werkgeversvoorzitter
Van Veen betrof, die het be
zuinigingsbeleid te... te... dr...
draconisch vond. En daarna
dat gezicht, dat ons met een
onbewogen verbijstering
aanstaarde. Wat moest ik
daar verschrikkelijk om la
chen! „Onbewogen verbijste
ring", dat kan helemaal niet,
zult u zeggen, of het een of
het ander, maar nee, ze hield
haar gezicht in de plooi, maar
haar ogen, en alle grote en
kleine hersenen in haar
hoofd, drukten zowel onge
loof als verbijstering uit.
Maar je kunt toch geen grote
hersenen zien, laat staan klei
ne!, roept u nu weer. Maar dat
was nu juist het leuke: voor
het eerst van mijn leven zag
ik dwars door iemands ogen
heen de kleine en grote her
senen in paniek te hoop lo
pen. Geen wonder dus dat ik
zo moest lachen!
Tussen haakjes, en wellicht ten
overvloede, „draconisch" wil
zeggen: van de aard als door
Draco (Atheens wetgever, on
geveer 620 voor Christus) op
gesteld, en wel: „zeer streng"
- draconische wetten bijvoor
beeld. In de filosofie van
werkgeversvoorzitter Van
Veen wordt de rol van Draco
nu dus vervuld door Lubbers
(Haags bezuiniger, 1983 na
Christus). Is het niet ontmoe
digend voor de professionals,
met hun achterban van tekst
schrijvers, gag-writers en dia-
logisatoren, dat er
zijn zoals ik, die hun g
doelde pogingen met gefron
ste wenkbrauwen (Andre van
Duin), geamuseerdheid (Not
the Nine O'Clock News) of
een blije c.q. geintegreerde
glimlach gadeslaan, maar pas
echt in de lach schieten als
een omroepster over een wei
nig gebruikt woord struikelt?
Het woord als de klassieke
bananeschil?
Maar dat heb ik nu al jaren, dat
ik veel eerder in de lach
schiet om de onverwachte,
onbedoelde, niet-geplande
kortsluitingen zoals die bij
voorbeeld in „Wie van de
drie?" optreden, dan om de
voorgeprogrammeerde grap
pen in de shows van de pro
fessionals. Alleen als die erin
slagen in hun conference
toch die volkomen onver
wachte draai aan hun tekst te
geven (Freek de Jonge bij
voorbeeld in zijn oudejaars
conference, waarin hij een
vlotte jongeman beschreef en
toen toch geheel onverwacht
bij Nijpels uitkwam), mag ik
nog wel eens in een spontane
lachbui uitbarsten. Hebt u
dat nu ook: dat u veel meer
lacht met uw vrienden en
vriendinnen, dan met Andre
van Duin en Frans van Dus-
schoten? Het is dat ze altijd
zoutjes en koffie willen heb
ben, anders nodigde ik elke
avond een stuk of zes vrien
den uit en liet ik de televisie
in zijn sop gaar koken...
Nu mag het iedereen tot troost
strekken dat ik wel tv-recen-
sent ben maar geen maatstaf,
want ik vond „Armoede",
door de bank genomen, een
goede en mooie serie, en ik
vind „De Weg" geen goede
serie. Wat is goed, wat is
slecht? Laat ik het daarom
anders formuleren: ik vond
het plezierig naar „Armoede"
te kijken, en ik vond het geen
pretje om naar „De Weg" te
kijken. Maar zie, het Neder
landse volk oordeelde an
ders: „Armoede" had de be
trekkelijk lage kijkdichtheid
van 2,5 miljoen, tegen „De
Wee" gemiddeld 4.25 mil
joen. Bovendien was de
waardering voor „Armoede"
(6,9) lager dan die voor „De
Weg" (7,3). Dat betekent niet
dat ik ongelijk heb (zo mak
kelijk laat ik mij niet door de
eerste de beste stoomwals
van de weg afdrukken), maar
het betekent wel dat de KRO
en Willy van Hemert op hun
manier ook gelijk hebben.
Zaten er te weinig „zichtbare
acties" in „Armoede", zoals
Ruud Keers, chef Televisie
drama van de NCRV in De
Telegraaf veronderstelt? Wat
heet zichtbare actie in dit ver
band? Dat de auto's harder
reden dan de koetsjes? Ik
spreek pas van actie als ze,
tijdens een achtervolging, in
een bocht van de weg kante
len, onder aan het talud met
de wielen naar boven blijven
liggen, om dan in een orgie
van vlammen te ontploffen.
Dat is pas actie! Ik heb het
geen enkel vehikel, noch in
„De Weg" noch in „Armoe
de", zien doen. Het ware ge-
door
Nico Scheepmaker
brek aan actie school mijns
inziens dan ook in het ver
schil waarmee in beide fami
lies op conflictueuze situaties
werd gereageerd. In „Armoe
de" trok men zich, zoals het
in de betere kringen betaamt,
gechoqueerd in zichzelf te
rug, in „De Weg" begon men
te schreeuwen en met het
huisraad te smijten.
In de meeste Nederlandse ge
zinnen (4,25 miljoen) is de
laatste reactie blijkbaar her
kenbaarder dan de eerste. Ik
stel voor dat de NCRV bij
ZWO van Zuiver Weten
schappelijk Onderzoek een
subsidie aanvraagt om „Ar
moede" nog een keer over te
doen, maar dan met Willy van
Hemert als regisseur, Andre
van den Heuvel in de rol van
Eric Schneider en Kitty Jans
sen in die van Kitty Courbois
(dat bespaart het verwisselen
van een voornaam in de afti
teling), op voorwaarde dat al
le conflictsituaties breeduit,
unverfroren, met geschreeuw
en gegooi van servies worden
uitgespeeld. Jan Retèl hoeft
alleen een ander pak aan,
maar van de koetsjes maken
we T-Fords. En dan maar kij
ken of de waardering en de
kijkdichtheid navenant ge
stegen zijn.
De TROS brengt vanavond weer een aflevering van
de Showbizzquiz op het scherm. Al een tijdje is
dit programma goed voor een kijkerspubliek dat
schommelt tussen de 6 en 7 miljoen. Ron Brand
steder vertelt over het succes van de quiz.
HILVERSUM (GPD) - „In het
begin wist ik echt van toeten
noch blazen. Mijn televisie
ervaring was nul. Ik liep in
mijn onschuld zelfs met ca
merakabels te sjouwen. Dat
was niet gebruikelijk voor
een presentator, kreeg ik
toen te horen. Ik deed ook
precies wat men mij vroeg.
Mijn inbreng is nu tien keer
zo groot. Ik ben nu ook de
enige van het team die de
ontwikkeling van het pro
gramma vanaf het begin
heeft meegemaakt. Een leu
ke, maar ook nuttige periode,
want je bent een vak aan het
leren".
Ron Brandsteder is bezig aan de
vijfde jaargang van de Sowbizz-
quiz. Onder zijn presentator
schap is die show uitgegroeid tot
een van de best bekeken amuse
mentsprogramma's op de Neder
landse televisie. De opzet van de
quiz en de wijze waarop Ron
Brandsteder het programma
draagt spreken een groot deel
van de bevolking aan, want het is
geen uitzondering als het aantal
kijkers de zeven miljoen dicht
nadert.
Toch verschilt het programma in
de huidige vorm nogal ingrij
pend van de oorspronkelijk op
zet. Ron Brandsteder: „Het was
aanvankelijk de bedoeling naar
een idee van Dimitri Frenkel
Frank een parodie op die grote
showprogramma's te maken. We
werkten daarom in het begin ook
met tien miljoen punten tegelijk.
We gaven ook punten bij foutie
ve antwoorden om de inzet van
de kandidaat te belonen. Ik vond
het een heel leuke opzet maar we
zijn er toch vrij snel van afge
stapt.
In de eerste plaats omdat ik nog te
onervaren was om zo'n parodie
meteen goed neer te zetten. Maar
het had natuurlijk ook te maken
met het feit dat de show door de
TROS wordt uitgezonden. Mis
schien was het bij de VPRO wel
gelukt. Bij de TROS werd die
dubbele bodem in het program
ma niet verwacht. Het werd door
de kijkers niet opgepikt. Ze von
den het maar raar en overdreven
dat we de punten per 10 miljoen
tegelijk uitdeelden".
Dus gezwicht uit vrees voor dalen
de kijkcijfers?
„Ja. Weer het oude credo hè. Maar
ik denk toch dat programma's
het beste werken - of het nou ra
dio of televisie is - als je je goed
realiseert voor wie je ze maakt.
Wat is de functie van zo'n pro
gramma? Als je afdruiprekken
maakt en je bent helemaal gek
van de kleur turquoise, nou, dat
gaat dan waarschijnlijk niet om
dat te weinig mensen dat leuk
vinden. Dus zul je grotendeels
oranje of beige rekken moeten
maken. Ach, het hoort er alle
maal een beetje bij. Ik speel het
spel wel mee. Je bent een aan-
drager en je moet datgene wat je
in huis hebt op een zo leuk moge
lijke manier bij de kijkers bren
gen".
door
Dick Versteeg
„Ik raak er wel eens gefrustreerd
van omdat het amusement is dat
na de uitzending meteen weer
weg is. In de ogenblikken na het
opnemen van de show zitje even
uit te puffen en een uur later ben
je alweer aan het praten over het
volgende programma. Het is
nooit perfect. Soms lijkt een be
paald idee heel leuk maar in de
praktijk blijkt het dan niet te
werken. Als je voldoende tijd zou
hebben kun je dat soort missers
voorkomen. Dat is een van de
grootste handicaps waarmee we
elke maand te maken hebben.
Steeds maar weer jagen, jagen,
jagen. De generale repetitie soms
niet kunnen afronden omdat je
anders in tijdnood komt met de
opnamen. Als ik dan naar huis
rijd zit ik vaak te denken aan de
dingen die beter hadden gekund.
Het is allemaal terug te brengen
op gebrek aan geld en facilitei
ten".
Maar is dat niet vreemd. Die Show
bizzquiz is op amusementgébied
het paradepaardje van de TROS.
Daar moeten dan toch extra geld
en middelen voor vrijgemaakt
kunnen worden?
„Jaap van Praag zei vroeger bij
Ajax altijd: het kapitaal moet in
het veld staan en dat zou hier in
derdaad ook eigenlijk van toe
passing horen te zijn. Vaak kom
je ook niet eens aan een behoor
lijke evaluatie toe omdat je met
een door moet met de volgende
show. Het heeft ook te maken
met het feit dat bij de TROS een
zware wissel wordt getrokken op
veel mensen in vaste dienst. Die
hebben meer taken dan alleen
dat ene programma. Bij andere
omroepen is dat vaak anders.
Daar werkt een bepaald team uit
sluitend aan dat ene programma.
Dat is natuurlijk veel beter. Je
kunt je dan volledig concentre
ren op die ene klus, die steeds te
rugkeert".
Over publiciteit heb je niet te kla
gen. Vooral de roddelbladen be
steden regelmatig aandacht aan
Ron Brandsteder als rocker vananvond in de Showbizzquiz.
zaken die overigens weinig met
je werk te maken hebben, maar
de serieuzere pers doet al vanaf
het begin een beetje laatdunkend
over jou en je show. Dat lijk min
der gezellig.
„Ik heb inderdaad nog nooit een
hele goeie kritiek gehad. En ze
ker in het begin doet dat natuur
lijk nogal pijn. Je mag ook best
weten dat ik in die beginpriode
wel eens aan de bureaus van
mijn bazen heb gestaan met de
mededeling dat ik het niet meer
zag zitten. Ik werd echt uitge
maakt voor weet-ik-wat. Dat wa
ren van die momenten waarop ik
dacht: nou laat maar, er zijn be
langrijker zaken in de wereld.
Maar op een gegeven moment
raak je eraan gewend. Natuurlijk
is het fantastisch als je in de
krant leest dat je een leuk pro
gramma maakt, maar zo werkt
het nu eenmaal niet. Ik heb er in
elk geval voldoening van dat de
Showbizzquiz overeind blijft en
dat het door een groot publiek
gewaardeerd wordt".
„Ambities?
Ik ben nog jong, ik heb nog een
lange weg te gaan. Natuurlijk
heb ik ook wel eens de behoefte
om na vijf jaar Showbizzquiz
weer iets anders te gaan doen,
maar in andere dingen moet je
ook weer groeien. Omdat ik vrij
wel dagelijks met deze show be
zig ben heb ik natuurlijk zelf
sneller het gevoel van: nou dat
hebben we nu wel gezien. Maar
de kijkers krijgen dat gevoel
waarschijnlijk pas een jaar of
twee later. Ik heb mij nu overi
gens wel voorgenomen wat meer
tijd in mijn privé-leven te stop
pen. Je brandt snel op in dit vak
als je niet oppast.
Daarom stop ik ook met de presen
tatie van „Te land, ter zee en in
de lucht". Het moet niet te over
dadig worden. Dan gaat het
gauw ten koste van de kwaliteit.
Bovendien moeten die kijkrs
ook niet te veelvuldig met je ge
confronteerd worden. Ik begrijp
daarom echt niet waarom Willem
Ruys ook die kleine kwis erbij
doet. Ik denk niet dat dat goed is
voor zijn gezicht. Niet alleen de
pers maar ook het publiek denkt
dan al gauw: o, daar heb je hem
weer, dat hebben we nu zo lang
zamerhand wel gezien. Dan
wordt het een linke boel. ,Er
hoeft dan maar iets te gebeuren
en de zaak slaat in jouw nadeel
AMSTERDAM - Voorlopig krijgt hij onvoorwaardelijke
steun van zijn platenmaatschappij, de gigant CBS. Het
vertrouwen in hem is groot; het vertrouwen in zijn pro
ducer zo mogelijk nog groter. Maar dat is dan ook nie
mand minder dan George Duke. In Hilversum weten ze
het zeker: "Jeffrey Osborne wordt een ster". Vandaar
dat de zwarte rhytm blues-zanger samen met zijn
persoonlijke manager uit Los Angeles werd gehaald
om in Amsterdam een paar interviews te doen en voor
de camera's van Avro's Top Pop te verschijnen.
In de Hilversumse studio moet Osborne overigens een merk
waardige indruk hebben gekregen van de manier waarop er in
Nederland popmuziek wordt bedreven. Voor hem werden na
melijk de fratsen van de 'muzikanten' van Normaal op beeld
gezet. Het gevolg; een door vier koeien volgepoepte studio en
een uit de hand gelopen opname. Osborne verkeerde aanvanke
lijk in de veronderstelling dat hij de 'kudde' van Normaal
moest toezingen. Het angstzweet moet hem even zijn uitgebro
ken. Maar 's middags in de comfortabele lounge van het Sones-
ta-hotel kan hij smakelijk om dit voorstel lachen. En wanneer
hij is uitgelachen merkt hij op: "So this is your popmusic"...
De solocarrière van Jeffrey Osbor
ne kent een stormachtig begin.
Zijn debuutelpee heeft in de Ver
enigde Staten al bijna de goud-
status bereikt terwijl hij met de
'funkmeester' George Duke druk
bezig is aan zijn tweede album.
De van zijn debuutelpee getrok
ken single 'On the wings of love'
is vorige week door de Avro tot
'radio en tv-tip' gebombardeerd
en lijkt de 'hitweg' in te slaan.
Kortom, de uit Love Together
ness Devotion (LTD) gestapte
zanger had zich geen beter begin
van zijn muzikale bestaan op ei
gen benen kunnen indenken.
George Duke
Nadat hij ruim twee jaar geleden
uit LTD stapte heeft Osborne
lange tijd besteed aan het onder-
door
Jaap Visser
handelen met zijn platenlabel A
M ("Uiteindelijk heb ik een
prima contract getekend") en het
schrijven van materiaal voor zijn
solocarrière. Daarna heeft hij een
lijstje samengesteld van grote
rhytm blues-producers met
wie hij zijn eerste album zou wil
len maken. Bovenaan zijn ver
langlijstje stond Quincy Jones.
Jeffrey Osborne tevreden met het begin i
Die had geen tijd. George Duke
was de derde producer op de
als achteraf bleek, wel de beste".
"George en ik hebben elkaar op
het juiste moment in onze carriè
re ontmoet. Hij had een echte
'commerciële stem' nodig en ik
een sterke debuutelpee. Toen ik
George belde om te vragen of hij
mijn debuutelpee wilde produ
ceren zei hij onmiddellijk 'ja'. We
hebben twee maanden heerlijk
gewerkt in zijn huisstudio in
Hollywood. Zonder de druk dat
elk studio-uur zwaar telt. Wan
neer we wilden werken, dan
werkten we en hadden we geen
zin dan deden we niets. Uiteinde
lijk hebben we over deze elpee
twee maanden gedaan. Met het
resultaat ben ik zeer tevreden.
Het is denk ik de juiste overstap
van mijn LTD-periode naar een
solobestaan. Mijn volgende al
bum zal wat'meer Europees ge
richt zijn, een beetje meer
'groovy'. Wat pittiger".
LTD
Osborne belandde in 1969 bij LTD:
"Ik ontmoette de groep in mijn
woonplaats Providence Rhode
Island. Ik begon als drummer en
kwam in de plaats van een knaap
die in de bak was beland omdat
hij buiten voor een club had
staan vechten. LTD bestond toen
uit tien mensen, onder wie een
zangeres en maar liefst vijf bla
zers. We trokken naar Californië
waar we alle clubs afliepen. We
speelden heel 'jazzy' wat te ma
ken had met de achtergrond van
de meeste bandleden. We ver
dienden niet veel omdat we 'voor
de deur speelden'. De verdien
sten hingen af van hoeveel men
sen er kwamen en wat ze voor
ons over hadden".
Pas in 1972 begon LTD zelf ge
schreven materiaal op te nemen.
Maar de jazz getinte rhytm
blues sloeg bij het grote publiek
niet aan. Na twee elpees die vol
gens Osborne niemand meer
kent, ging in 1976 het roer om. Er
werd een meer commerciële
richting ingeslagen en met 'Love
ballad', 'Back in love again' en
'Shine on' scoorde de groep gi
gantische singlehits. Het laatste
nummer werd in het voorjaar
van 1981 zelfs een hit in Neder
land.
Op dat moment had Osborne LTD
overiges al lang en breed verla
ten. Hij kon z'n muzikale draai
binnen het groepsverband niet
meer vinden. "Iedereen had z'n
eigen taken in de band. Ik mocht
me alleen bezig houden met zin
gen en het schrijven van teksten.
Bovendien vond ik de LTD-
sound een beetje goedkoop.
Maar de overige bandleden wil
den het niet veranderen omdat
ze het de identiteit van de groep
vonden. Ingewikkelde verande
ringen zagen ze niet zitten omdat
ze dan de kans liepen hun pu
bliek zouden verliezen. Ik vond
dat het de hoogste tijd voor ver
anderingen was, dus besloot ik
de groep in 1978 te verlaten.
Maar de overige bandleden wil
den me niet laten gaan. We heb
ben er veel en lang over gepraat
en uiteindelijk heb ik besloten
om nog twee jaar te blijven. Ik
wilde ze de kans geven een goe
de opvolger voor mij te zoeken".
Dat is de groep volgens Osborne
niet gelukt: "Het gaat op dit mo
ment niet goed met LTD. De pla
tenmaatschappij heeft de groep
laten vallen. Ik denk dat ze de
verkeerde zanger hebben geno
men: Lesley Wilson, hij komt
van een andere rhytm blues-
groep, New Birth. Lesley zingt
heel anders dan ik. Veel rauwer
dan ik met mijn diepe bariton.
Daardoor is LTD vervreemd van
het publiek. Juist datgene waar
ze zo bang voor waren".
Nederland
Over twee maanden hoopt Osbor
ne zijn tweede elpee uit te bren
gen. "Ik zit nu middenin de op
namen. Het gaat heel lekker. Ui
teraard werd ik weer met George
Duke als producer. Hij is echt ge
weldig, de meest gemakkelijke
man op de wereld en tegelijk een
fantastische muzikant en produ
cer. Als die plaat klaar is hoop ik
ondertussen een begeleidings
band te hebben geformeerd want
het is de bedoeling om in juni op
toemee te gaan. En als alles naar
wens loopt dan kom ik met die
band in het najaar naar Europa.
Uiteraard ook naar Nederland".
Waarschijnlijk om de verslaggever
terwille te zijn, merkt Osborne
vervolgens heel beleefd op dat
hij het bijzonder prettig vindt om
in Nederland te zijn. Ook al heeft
hij dan niet veel meer dan z'n ho
telkamer en de Avro-studio's in
Hilversum gezien. "Maar het is in
elk geval fijn om een nieuwe
markt te bekijken. Dat is ook be
langrijk voor het opdoen van er
varingen en ideeën. Goed voor
m'n inspiratie".
De groep Normaal als inspiratie
voor Jeffrey Osborne. Wellicht
zal de derde elpee van Osborne
meer gericht zijn op de Achter-
hoekse markt...