AVRO brengt tv-serie over 'Derde Kamer' Hele dag naar de televisie kijken voor drie strippen Tineke Schouten krijgt kans op Veronica-tv TV-rubriek Naar het boek van Jan Terlouw Televisie-interview gevangenen Libanon Uit het ziekenfonds? DE VERPLEGING ZIEKTEKOSTENVERZEKERING Maleisië krijgt eigen 'Dallas' ZATERDAG 5 MAART 1983 Radio - tv - kunst PAGINA 5 In het KRO-radioprogramma 'De Leestafel' werd afgelopen dinsdag gediscussieerd over de vraag of het nodig en zinvol en redelijk is het kijkgeld op nieuw te verhogen. De Consu mentenbond zet daar een vraagteken bij, om verschillen de redenen. Men had van 'De Leestafel' voor het bepalen van de gedachten eens uitgerekend hoeveel de televisieprogram ma's die de KRO de avond te voren op Nederland 1 had uit gezonden de kijker nu eigen lijk gekost hadden, afgaand op de 153 gulden kijkgeld die men momenteel betaalt, en het aan tal uren televisie dat daarvoor op het scherm komt per jaar: 'Maja de Bij' 1,1 cent 'Bugs Bunny 0,2 cent 'De Verborgen Vallei' 1,1 cent Journaal en weeroverzicht 1 cent 'De Weg' 2,2 cent 'Brandpunt' 1,8 cent 'De Ver van mijn Bed Show' 2 cent 'Sport op maandag' 1,8 cent Laatste nieuws 0,4 cent. Alles bij elkaar: 11,6 cent. naar boven afgerond 12 cent. Kijkje met z'n drieën dan heeft ieder 4 cent betaald voor het totale KRO-programma van bijna vijf uur. Ik vind dat niet overdre ven veel. Nu de cent is afge schaft en alles naar 5 cent moet worden afgerond, betekent het zelfs dat alle bovengenoemde programma's, als we die per stuk met Hilversum moesten afrekenen, geheel gratis zou den zijn! Alleen is bovenstaan de berekening, behalve juist, natuurlijk ook onjuist. Wie voor die 12 cent naar het KRO- programma van dinsdag heeft gekeken, heeft intussen ook 12 cent betaald voor het TROS- programma op Nederland 2, waarvan hij niets gezien heeft. Het is iets zuiverder om te zeg door Nico Scheepmaker gen dat het kijkgeld 153 gulden per jaar bedraagt, dus dat je per dag 42 cent betaalt. Voor die 42 cent mag u kijken waar naar u wilt: de KRO, de TROS, het middag- of avondprogram ma, de schooltelevisie 's mor gens, Duitsland 1, 2 en 3, Bel gië, u doet maar. U zult het met mij eens zijn dat ook dat niet overdreven duur is. Het is per week f2,94 en als u met z'n dheën kijkt is het per persoon 98 cent. Daar heeft u, alleen op Nederland, de bioscoopfilms 'De verschrikkelijke man van Saffie', The Cassandra Cros sing' en 'Suddenly, last sum mer' voor kunnen zien, plus zulke opmerkelijke tv-produk- ties als 'Walter', 'Regen op het dak' en 'Mensen zoals jij en ik', plus zulke series als 'Tatort', 'Dallas', 'Dynasty', 'Fame', 'Maggy Forbes', 'Gejaagd door de storm' en 'Falcon Crest', plus 'De Weg', Marco Bakker, Herman van Veen, Sonja Ba rend en Babbelorué, plus een mooie serie als 'Armoede', plus zo'n goede documentaire als 'Maritiem', plus zo'n amusant programma als 'Banana Split', dat allemaal (en nog veel meer. ook op Duitsland en België) voor 98 cent, terwijl u een tien tje kwijt bent als u naar de bio scoop gaat, en twintig gulden als u naar een cabaret gaat. Wie dus beweert dat het kijkgeld te hoog is voor wat je ervoor krijgt, is (het spijt me het te moeten zeggen, maar ik stap graag over die spijt heen) een beetje van lotje getikt, of te kwader trouw. Nu is ook dat bedrag van 98 cent per persoon per week (of voor alleenstaanden f2,94 per week) natuurlijk een beetje bednege- lijk en ik zal u dat duidelijk maken door middel van de pa rabel van de canape. U koopt in een meubelcentrum een prachtige kleurencanape voor 3000 gulden. Die zet u in uw huiskamer. U gaat er op zitten. De buurvrouw komt binnen. Wat kost dat nu evenzogoed nog, om daar een avondje op te mogen zitten, vraagt de buur vrouw? U roept triomfantelijk uit niets!, absoluut niets! Al wil ik er de hele dag op zitten, daar hoef ik NIETS voor te be talen! Kom rustig naast me zit ten, dat kost je niks. dat is ge heel gratis! Gisteren zaten we er nog een hele avond met ons drieën op en daar hebben we geen cent voor hoeven betalen! Ik zal niet zeggen dat u ongelijk hebt als u zo redeneert, maar u vergeet dan wel dat u eerst 3000 gulden voor die bank hebt moeten betalen. Gelukkig gaat zo'n bank. als u niet modege- voelig bent, minstens 10 jaar mee, en van een kleurentelevi sie kun je stellen dat die wel 5 jaar meegaat Dat betekent wel. dat het apparaat 400 gul den per jaar kost dat is ruim tweeeneenhalf maal zoveel als het kijkgeld dat u per jaar be taalt Laten we zeggen dat u voor uw grote kleuren-tv kor ting hebt gehad zodat hij maar f 1825 kostte, en dat hu vijf jaar meegaat dan kost hu dus f 365 per jaar, dat is per dag (even mijn zakjapannertje halen. ah. ik heb het al!) toevallig precies 1 gulden, dus kost het televi siekijken u in werkelijkheid niet 42 cent per avond, maar f1,42. Ik blijft het goedkoop vinden. Iets meer dan dne strippen op uw strippenkaart tien minuten rijden in de bus of de tram. en daar kun je ver schillend over denken, maar ik kijk toch liever een hele avond televisie. Hein Boete (rechts) en Bob van Tol in Ger Beukenkamps 'Derde Kamer' HILVERSUM (GPD) - echte liefhebbers van de boe ken van Jan Terlouw zullen vanavond menigmaal de wenk brauwen fronsen wanneer de AVRO het eerste deel van de „Derde Kamer" uitzendt naar het gelijknamige boek van de politicus. Hoewel Ger Beuken kamp, de bewerker van het boek, voor de driedelige serie in grote lijnen het werk van Terlouw volgt, zijn er op ver scheidene punten dingen weg gelaten en ergens anders weer nieuwe elementen ingevoerd- zodat het geheel een ander aanzien krijgt. Tijdens de voorvertoning aan de pers verdedigde Beukenkamp zijn werkwijze als volgt: „In het boek van Terlouw kwamen volgens mij wat onechte dingen voor. De frac tievoorzitter van de PSL (Politiek Sociaal Liberalisme) was volgens mij sterk geidealiseerd. Dat heb ben we er dan ook uitgehaald". Opvallend is ook het verschil van Hubert van Borsselen, lid van de Tweede Kamer-fractie voor de PSL. In het boek is hij een man die weloverwogen zijn woorden kiest en zijn taal doorspekt met oud-Hol landse uitdrukkingen. In de serie op de televisie is hij een wat stille man die zich overal erg rustig houdt. Hidde Maas (links) en Els Ingeborg Smit in de naar het boek van Jan Terlouw gemaakte tv-serxe. Beukenkamp over deze gedaante verwisseling: „Het kwam op mij zeer onwaarschijnlijk over dat zo'n man als lid van de Tweede Kamer kan optreden. Vandaar dat hij de verandering heeft ondergaan". Hoewel Terlouw er altijd nadruk kelijk op heeft gewezen dat enige overeenkomst tussen bestaande personen of partijen op louter toe val berust kan men er niet omheen dat de PSL-fractie op een D'66- leest is geschoeid. De zaken die men behandelt en de doelstellin gen die men nastreeft, vertonen een grote mate van gelijkenis. Ver der is de samenstelling van de frac tie gelijk aan die van D'66 ten tijde Dc vergaderingen van de PSL- fractie worden de tv-kijkers ge toond als rommelig en iets dat als een formaliteit geldt. In realiteit zijn deze bijeenkomsten ook zo. Het produktieteam dat de Derde Kamer voor de televisie maakte, heeft een week lang de diverse ver gaderingen bijgewoond. Een plus punt van de serie is de wijze waar op er in geacteerd wordt. Neder landse series lijden nogal eens on der te gekunsteld spel. Regisseuse Barbro Thuner „Wij hebben met opzet voor een aantal minder be ft» misschien ook de 10 hun spel". Naast deze acteurs komen de be kende gezichten van Jules Croiset en Hein Boele voor. Een belangrij ke rol wordt vervuld door Hidde Maas, die als fractieleider van de PSL (Johan Douwes) verschijnt Veel van de gebeurtenissen draai en om hem en zijn gezin. Bepaalde ontwikkelingen die het gezin van Johan Douwes betreffen nopen de fractie op het laatste moment een moeiluke beslissing te nemen, waardoor een scheuring binnen de partu onvermijdelijk lijkt (Neder land 1. 22.30 uur). ADVERTENTIE HILVERSUM (GPD) - Het bedrij ven van humor behoort niet tot de meest eenvoudige onderdelen van de showbusiness. Blijvend succesrijk opereren in deze sec tor is dan ook slechts aan een be perkte groep kunstenmakers ge geven. Zoveel mogelijk mensen laten lachen - dat is doorgaans het hoofddoel waarnaar ge streefd wordt. Wie zich heeft ont worsteld aan het tussen de schuifdeuren-stadium en een dorpshuiszaaltje reeds in schate ren heeft doen uitbarsten, doet er verstandig aan daaruit nog niet de conclusie te trekken de rest van de wereld op korte termijn aan de voeten te kunnen verwel komen. Als radio en televisie belangstel ling gaan tonen mag gevoeglijk worden aangenomen dat het ge heel zich in positieve richting aan het ontwikkelen is. Een heu se garantie voor een naderend sterschap is echter ook dat nog allerminst. Tineke Schouten ver keert op het ogenblik in dat vage stukje niemandsland. Al gerui me tijd ziet zij kans goedgevulde zaaltjes tranen met tuiten te laten vergieten en sinds zij als Lenie van de Takkenstraat de nationale hitparade met succes bestormde, lijkt niets haar meer te kunnen stuiten in het opmarcheren naar hogere regionen. Daarin past na tuurlijk heel mooi een speciaal voor televisie gemaakte theater show. Menig gevorderd collega blijft daarvan dromen maar voor Tineke Schouten is dat moment thans reeds aangebroken. Bij Veronica mag zij zondagavond drie kwartier lang haar kunsten vertonen. En alsof dat allemaal nog niet voldoende is zal in okto ber bij dezelfde omroep nóg eens zoveel zendtijd voor haar worden gereserveerd. Uit deze turbulen te ontwikkelingen zou men on verhoopt de conclusie kunnen trekken dat we hier van doen hebben met een spraakmakend nieuw talent. Het aanschouwen van de show die Veronica ons morgenavond voorschotelt zal die hoop echter meedogenloos onder het aardoppervlak doen verdwijnen. Aan de voorbereiding van de voor stelling die in het Bussumse theater 't Spant werd opgeno men heeft Tineke Schouten zon der enige twijfel met hart en ziel gewerkt. Haar conférences en liedjes zijn ook vakkundig door de camera's geregistreerd, ineke Schouten beschikt zeker over een bepaalde uitstraling en tij dens een van haar luisterliedjes krijg je het onmiskenbare gevoel dat we hier te maken hebben met iemand die talenten in zich draagt. Maar dat gevoel wordt hardvochtig verdreven door de platvloerse humor waarmee Ti neke Schouten zich onmiddellijk daarna weer uitvoerig bedient. Haar recente landelijke succes is vooral te danken aan het typi sche Utrechtse accent In een show van drie kwartier verwordt dat fenomeen echter al snel tot ongein. De vraag of Tineke Schouten echt humoristisch is dient derhalve vooralsnog ont kennend te worden beantwoord. Gelukkig voor haar en Verohica werd bij de opnamen gemakke lijk aan het lachen te krijgen pu bliek aangetroffen. Er wordt dus gelachen om dingen die niet leuk zijn. En, het dient te worden toe gegeven, dat is humoristisch. DICK VERSTEEGH. Driemaal Tineke Schouten PARIJS (GPD) - Veronica-tv zendt zondagavond het eerste interview uit dat gemaakt is met Israë lische gevangenen in handen van de PLO en om gekeerd met Palestijnse gevangenen onder de hoede van de Israëli's. Het was een stunt van Lu- die Boeken en Ben Elkerbouts Belbo-films, toe gang te krijgen tot de kampen op het moment dat de Oostenrijkse kanselier Bruno Kreisky als tus senpersoon optrad bij onderhandelingen over de vrijlating van de Palestijnse en Israëlische gevan genen. Rudie Boeken interviewde de zes Israëli's die ge vangen worden gehouden op door de Syrièrs be zet Libanees gebied. Terwijl Boeken met de zes jeugdige gevangenen sprak, had hij echter dertig paar ogen in zijn rug van tot de tanden gewapen de PLO'ers, die overigens niet in het beeld wen sten te komen. De zes worden uitstekend ver zorgd en manhaftig bewaakt. En niet zonder re den: het zijn de enige Israëli's die de PLO gevan gen nam in de laatste oorlog, en ze zullen moeten worden uitgewisseld tegen niet minder dan 5000 Palestijnen die in Israëlische gevangenkampen op hun vrijlating wachten. Ludie Boeken en zijn ploeg - die donderdag in een Parijse studio de laatste hand aan hun film leg den - waren ook in de Israëlische kampen, waar de gevangen genomen Palestijnen in tentenkam pen verblijven die achter dikke lagen prikkel draad verstopt liggen. De Palestijnen hebben hun eigen orde-organisatie mogen opbouwen. Boeken stelde tijdens het filmen vast dat de Is raëli's zich zelden of nooit achter het prikkel draad begeven. Het grootste gedeelte van de Palestijnse gevange nen bestaat uit mannen die in door de Israëli's ingenomen dorpen door „verraders" werden aan gewezen als medewerkers of sympathisanten van de PLO. Tweemaal per week wordt een handvol vrijgelaten als een onderzoekscommis sie tot de overtuiging gekomen is dat ze werkelijk niets met het anti-Israëlische verzet te maken hebben gehad. Boeken sprak ook met een aantal van deze gevan genen, die daartoe buiten het hekwerk waren ge voerd. Ze verklaarden goed te worden behandeld en hun emge zorg is dat zij naar huis kunnen terugkeren. De Verpleging is gespecialiseerd in ziektekostenverzekeringen Bel voor een duidelijke folder 01718-75041. (Na kantoortijd 01718-15534 Antwoordnummer 29 2220 VB Katwi* 2 H KUALA LUMPUR (UPD - De na tionale omroep van Maleisië is van plan een televisieserie van zeven jaar te produceren die u gebaseerd op "Dallas". De minister van voorlichting, Adib Adam. deelde mee dat m de Ma leisische "Dallas" het thema van 's lands „nieuwe economische politiek" zou worden bespeeld die is opgezet om dc 7,5 miljoen Malcisiërs aan te moedigen tol het „breken van de wurggreep van de Chinese minderheid op de economie". „J.R." (Ewing) zal in dc Maleisi sche serie een jongen uit de kam pong zun die het ..maakt" in de grote stad, aldus Adib. De minister vindt dat een „emotio neel gechargeerde senc" het middel bij uitstek is om de Malei- siërs de blik naar het oosten te doen wenden, naar Japan en zijn bednjfstechmek, geplaatst in Maleisisch kader. „Men wordt zo gemakkelijk miljo nair en dat is wat wij met de Ma leisiérs zouden willen beuren", zei hij- Het Amerikaanse „Dallas" is een van de grote favoriete program ma's van de Maleisische televisie geweest, zowel in de stad als op het platteland, hoewel de meeste kijkers mohammedaan zijn en in het feuilleton veelvuldig een greep in het drankenkastje wordt gedaan. zien ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 5