"Gandhi": de lijdensweg van Attenborough Succesfilm volgende week in première ZATERDAG 5 MAART 1983 PAGINA 19 Sir Richard Attenborough: „Na een zwangerschap van twintig jaar ben ik bevallen van een bo reling die volgens iedereen bij zonder welgeschapen is, maar ik zit zelf nog midden in de postna tale verwarring. Nadat de monta ge achter de rug was ben ik nog eens viereneenhalve maand druk geweest met het dubben voor een versie in het Hindi en sindsdien reis ik vrijwel onafge broken de wereld rond om over mijn film te praten. Maar overal word ik getroffen door het laai end enthousiasme". „Het verbaast me nog steeds. Ik heb tenslotte jaren moeten opboksen te gen mensen die niets zagen in een film over Gandhi. Ik heb op de stoep gestaan bij alle grote maatschappij en. En de mensen die het daar voor het zeggen hebben kun je toch niet beschouwen als idioten. Veel van de lieden die dit project commercieel kansloos achtten, ken ik van andere gelegenheden als bijzonder wijze mensen. Dus zelfs toen ik bezig was de film uiteindelijk toch van de grond te krijgen als mijn eigen pro ducent en in de zekerheid dat in elk geval een klein publiek voor Gandhi te interesseren moest zijn, durfde ik niet te dromen van een doorslaand succes". „Maar sinds de film is uitgebracht in India, Engeland, Amerika en West- Duitsland is er nergens tijdens avondvoorstellingen één stoel leeg gebleven. Twee weken geleden is Gandhi uitgebracht in 320 Ameri kaanse theaters, nadat hij eerder in première gebracht was in 14 theaters. De film heeft nu 22 miljoen dollar op gebracht in de Verenigde Staten al leen al. Het is krankzinnig! Ik zat in Stockholm midden in een persconfe rentie, toen het nieuws bekend werd van de Oscar-nominaties. Ik kreeg een briefje toegeschoven waarop het aantal nominaties voor Gandhi ge schreven stond. Ik zag twee streep jes, dus ik denk: wat goed, maar liefst twee nominaties tegelijkertijd! Maar die twee streepjes betekenden dus niet twee, maar elf nominaties en ik kon het niét geloven". Held Wat fascineerde u zo in Gandhi dat u bereid geweest bent om twintig jaar van uw leven alles ondergeschikt te maken aan het realiseren van een film over deze man? „Het heeft om te beginnen te maken met mijn persoonlijke achtergrond. Ik kom uit een radicaal nest. Mijn ou ders behoorden tot de eerste leden van de Labour Party. Ik kan me daar om herinneren uit de jaren '44, '45, '46 toen ik nog diende bij de Royal Air Force en toen Labour voor het eerst aan de regering kwam dat de eventuele onafhankelijkheid van In dia aan de orde was. Dat was van La bour zelfs een verkiezingsbelofte ge weest. In die tijd stonden India en Gandhi voortdurend op de voorpagi na's van de Engelse kranten. Ook omdat het feitelijk ging om het einde van het British Empire en het begin van het einde van het kolonialisme, iets wat in mijn familie en bij onze kennissen gezien werd als een toe te juichen ontwikkeling. Gandhi was een held voor ons". „Ik ben dus al heel lang in de man geïn teresseerd, maar ik wist weinig van hem af. Ik heb zijn biografie pas in 1962 gelezen, toen ik hem ter verfil ming kreeg aangeboden. Ik was bij zonder getroffen door dat materiaal, maar ik was in dié tijd alleen nog ac tief geweest als acteur en producent en had niet de minste aspiratie om te gaan regisseren. Wel was ik gek op het vertellen van verhalen en de mo gelijkheid daartoe herkende ik on middellijk in dat boek, los nog van de morele ladingen ervan. Ik vond en vind nog steeds dat films in de eerste plaats entertainment moeten zijn en daarom altijd een sterk verhalend ka rakter moeten hebben, omdat cine ma immers een massamedium is en niet een medium voor de intellectue le happy few". De elf Oscar-nominaties die te beurt zijn gevallen aan Sir Richard Attenborough's film 'Gandhi', vormen geen record. Waarschijnlijk is het wel een record dat voor een van de scènes uit deze film (Gandhi's begrafenis) ruim 350.000 figuranten op de been werden gebracht. De 17 miljoen dollar die Gandhi gekost heeft vormen een bescheiden budget naar huidige Hollywood-normen voor een film die ruim drie en een half uur duurt. Maar werkelijk bijzonder aan dit imposante en reeds alom bejubelde schouwspel is dat Gandhi tot stand kon komen zonder dat de officiële filmindustrie er ook maar een dubbeltje in wilde investeren. Dat de film er uiteindelijk is gekomen, is enkel te danken aan het doorzettingsvermogen van Sir Richard Attenborough (regisseur van o.a.'Een brug te ver") die zich twintig jaar geleden in dit filmproject heeft vastgebeten als een Engelse terriër en ondanks de grootst mogelijke tegenslagen weigerde om los te laten. Zelfs toen de film gereed was, durfde 20-th Century Fox de distributie niet aan. Maar Columbia Pictures wel. De rest van het verhaal is een succes-story. 'Gandhi' gaat 10 maart in Nederlandse première in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Op 17 maart volgen de ander steden. y Gandhi (Ben Kingsley) temidden van zijn volk. door Pieter van Lierop Ongewoon „In die Gandhi-biografie ontdekte ik niet alleen de ongelooflijk boeiende verhaalstof, maar het ging ook nog eens over de meest ongewone man die ik ooit in een boek was tegenge komen. Hij had, in termen die ik be grijpen kon, meer te zeggen en gedu rende zijn leven meer tot stand ge bracht dan enig ander mens gedu rende de afgelopen honderd jaar. Wat Gandhi's biografie aan mogelijk heden bood voor het medium waar ik vertrouwd mee was, plus mijn mo rele en ethische interesses voor wat Gandhi te zeggen had, vormden een opwindende combinatie die voor mij onweerstaanbaar was. Volmaakt uniek". Zijn er ooit momenten geweest dat de Sir Richard Attenborough moed om dit project gerealiseerd te krijgen u in de schoenen zonk? „Er zijn erg veel moeilijke momenten geweest, maar de gedachte om op te geven is nooit bij me opgekomen. Wel zijn er situaties geweest waarin ik afschuwelijke beslissingen moest nemen, omdat ik het project zelf fi nancierde, of het nou ging om de script-fase of om de reizen te betalen van art-directors die de gelegenheid moesten hebben om zich in India te gaan oriënteren. Ik moest daar al door voor betalen en soms was ik ge woon door mijn geld heen en ge dwongen om te gaan acteren, zelfs in films die ik normaal gesproken zou hebben geweigerd. Ik heb daarmee punten bereikt dat ik de wanhoop nabij was". „Slechts één keer heb ik me door ieder een verlaten gevoeld. Je moet weten dat ik het project in 1962 aangeboden kreeg van Motilal Kothari, een mij te voren onbekende man uit India, met wie ik toen een maatschappij heb op gericht om Gandhi te gaan produce ren. In de jaren zestig heb ik abso luut gefaald in het bijeengaren van de vereiste financiën en dat was erg vervelend omdat ik daarmee ook Mo tilal in-actief hield, terwijl hij er een goede baan voor had opgezegd. Tel kens moest ik opnieuw geld gaan verdienen met acteren in andere films als 'Flight of the Phoenix''The sand Pebbles', 'The great Escape'. En Moti zei op een zeker moment: 'Luis ter Dickie, ik heb een slechte gezond heid, ik heb al twee hartaanvallen ge had en ik heb het gevoel dat mijn le ven zinloos is geweest als ik de Gandhi-film niet tot stand heb zien komen. Wil je mij toestaan dat ik ver der ga zonder jou?' „Dat kon en wilde ik hem niet verbie den. Het was niet leuk voor mijn ego, maar het belangrijkste was dat de Gandhi-film tot stand kwam. En Mo ti ging naar Robert Bolt die bereid bleek een nieuw scenario te schrij ven en Bolt had grote films op zijn naam als 'A man for all Seasons', 'Lawrence of Arabia' en 'Dr. Zjiva- go', dus schermend met Bolts reputa tie waren voor Moti de kansen tot fi nanciering aanmerkelijk gestegen. Maar Bolt stelde de conditie dat hij dan de regisseur mocht kiezen en dat zou dan beslist niet Richard Attenbo rough zijn, want Bolt stelde terecht dat ik tenslotte geen enkele regie-er- varing had". Belofte .Bolt wilde Fred Zinneman, die eerst bereid was en daarna weer niet. Toen werd David Lean gevraagd en die ac cepteerde. Het hele stel is zelfs naar India geweest om lokaties uit te zoe ken. Toen gebeurde er iets raars. Ro bert Bolt en David Lean besloten eensklaps om vóórdat ze aan Gandhi begonnen, eerst nog even een kleine andere film te maken; eentje die ze hooguit tien tot twaalf maanden zou kosten. Dat werd dus 'Ryan's Daugh ter' en daar hebben ze maar liefst drie jaar voor nodig gehad. De werkelijke tragedie van het verhaal is, dat gedurende die periode Moti Kothari gestorven is... En wat ook ta melijk treurig was. na Moti's overlij den bleef ik me gebonden voelen aan de hem gedane belofte om Bob Bolt en David Lean de film te laten ma ken, want dat had Moti zo fantastisch gevonden: die twee vormden een koppel dat het ene wereldsucces aan het andere reeg". „Ik zat toen drie jaar te wachten tot 'Ryan's Daughter' eindelijk klaar zou zijn. En toen het zo ver was, had Lean ineens geen zin meer in Gand hi. Intussen was ik gedebuteerd als regisseur met 'Oh, What a lovely War' en daarna 'Young Winston'. Daardoor had Bob Bolt ineens wel vertrouwen in my gekregen, dus wij zouden gaan samenwerken. Vervolgens kreeg Bolt een hartaanval en kon niet meer werken en omdat ik nog lang niet te vreden was met zijn script en daar niet op eigen gezag aan kon gaan sleutelen, moest er weer een heel nieuw script worden geschreven. Vervolgens bleek Joe Levine geinte- resseerd in Gandhi, maar dan wilde hij wel dat ik eerst voor hem 'Een brug te ver' zou regisseren en daarna ook nog 'Magie'. Toen ik dat gedaan had, heeft hij me laten vallen als een baksteen. Uiteindelijk heb ik het toch allemaal zelf moeten uitzoeken en het scenario voor twee miljoen dollar moeten terugkopen van Joe Levine, die er zelf slechts 100.000 dol lar voor betaald had. De film is uit pure nood door mij geregisseerd èn geproduceerd". Nehru Hoe ts uw keuze voor Ben Kingsley als hoofdrolspeler tot stand gekomen? „Toen ik in 1963 Pandit Nehru voor het eerst ontmoette en hy zijn persoonlij ke toestemming gaf om in India deze film over Gandhi te maken, was hij ervan overtuigd dat er een Engelse hoofdrolspeler nodig was. In die tijd waren cineasten als Ray, Benegal en Sen nog niet doorgebroken en de al gehele stijl van acteren in Indiase films deed nogal lachwekkend aan. Nehru wilde dat een film over Gand hi in de hele wereld gezien kon wor Seniel Ben Kingsley gezien, in 1970 al, in Stratford. Ik zag !\em als Hamlet, ik zag hem als Brutus en in nog een he le reeks andere rollen. Ik heb hem altijd fantastisch gevonden, maar nooit gezien als een serieuze kandi daat voor de Gandhi-rol. Hy was ook pas achter in de twintig toen ik hem voor het eerst zag spelen. Te jong". „Vele jaren later zei mijn zoon Michael hij is toneelregisseur en kende Ben Kingsley persoonlijk tegen me: 'Pa. je bent zeker seniel aan het worden, waarom neem je Ben niet? Hij is nota bene half-Indiér!' Nou, dat was iets, wat ik me nooit had gerealiseerd, die afkomst van Ben Kingsley. En hij bleek intussen, zoals dat gaat, tien jaar ouder te zyn geworden. We heb ben hem een test laten doen en we wisten meteen dat we niet verder hoefden te zoeken. Hy knalde met een van het doek af met die wonder lijke magnetische ogen. En behalve het voordeel dat er met hem geen taalprobleem was en zijn schedel vorm aardig overeenkwam met die van Gandhi, had hij ook nog zijn huidskleur mee. Met een Europees acteur zou de make-up een gigan tisch probleem zijn geweest. Maar Ben hebben we weken voor het be gin van de opnamen mee naar India genomen, iedere dag vol olie ge smeerd en buiten in de zon gezet en het Indiase pigment in zijn huid deed zijn natuurlijk werk". den en hy vond dat daarom iemand als Alec Guinness de Mahatma ge stalte moest geven. Ik heb Alee nog gevraagd, maar hij vond niet dat hij deze rol aankon. En ikzelf vond ei genlijk altyd al dat het alleen kon werken met een Indiër in de Gandhi- rol". „Ik heb maanden besteed aan het be zoeken van toneelvoorstellingen in India. Het grote probleem was dat je iemand moest hebben die om te be ginnen enigszins op Gandhi leek, daarnaast een technisch uiterst be kwaam acteur diende te zijn en bo vendien voldoende de Engelse taal beheerste. Zo iemand kon ik niet vin den. In de jaren zeventig ben ik enorm onder druk gezet om Dustin Hoffman of Robert de Niro te casten. Ik had de financiering rond kunnen krygen met Amerikaanse maat schappijen. als ik een ster-acteur had geaccepteerd voor de titelrol. Dat kwam me echter voor als een ernsti ge fout. Al zijn Hoffman en De Niro de beste acteurs van hun generatie. Volgens mij zou het publiek moeten beseffen dat de man op het scherm absoluut uniek was en zoiets kun je nooit bereiken als je Dustin zit te be wonderen om zyn knap nagebootste Indiase accent, of de rol van De Niro onwillekeurig zit te vergelijken met zyn creatie in Taxi Driver" Boodschap Bent u nooit bang geweest dat u op een te smal spoor terecht zou komen, door complexe historische gebeurtenissen te bespiegelen vanuit uitsluitend het Gandhi-perspectief? „Natuurlijk is dat altyd mijn grote angst geweest Er is in de loop van twintig jaar een aanzienlijk aantal scripts geschreven en in de eerste daarvan werd niet alleen ingefocust op Gandhi, maar werden de gebeur tenissen uit de Indiase onafhanke lijkheidsbeweging ook vanuit allerlei andere standpunten bekeken. Dat zou evenwel geleid hebben tot een film van vyfeneenhalf uur. Dus heb ben we ons opzettelijk beperkt tot Gandhi, hoe belangrijk en interes sant andere ontwikkelingen ook ge weest zijn". „Zoals bijvoorbeeld de ideeen en acties van Subhas Chandra Bose. die niet geloofde in Gandhi's langzame weg en die het Indian National Army heeft opgericht en geprobeerd heeft om onafhankelijkheid na te streven door zich gedurende de Tweede We reldoorlog te verbinden met de Ja panners. Ook dat is een ongelooflyk verhaal, maar we hebben het uitein delijk laten vallen. Gandhi zelf werd tijdens de eerste persconferentie na de onafhankelykheid gevraagd: 'Wat is uw boodschap voor de wereld? En de Mahatma. die een hekel had aan pompeuze verklaringen, antwoord de: 'Mijn leven is mijn boodschap! Het is vanuit die gedachte dat we de film hebben ontwikkeld en inge perkt tot Gandhi's levensloop". Veroveren mm „Het miraculeuze aan hem was en dat verklaart ook waarom het financie ren van de film zo moeizaam verlo pen is dat het algehele image van Gandhi, dat van een klein bruin man netje was. gehuld in witte lappen en met een grote stok. De mensen we ten niet dat hy tevoren een advocaat is geweest, die gekleed ging in drie delige kostuums met een gouden ketting op zyn buik en dat h^ in de trein alleen eerste-klas wilde reizen. En dat hy soms zyn vrouw het huis uit heeft gesmeten. Door ons hele maal op zijn persoon te concentre ren, konden we ook vertellen over die jaren in Zuid-Afrika, wat dan weer speciaal relief kon geven aan de Gandhi zoals hy later fameus is ge worden" „Daarbij wil ik niet pretenderen dat de film erin geslaagd zou zyn om alle fa cetten van Gandhi's leven en zyn persoonlijkheid voldoende recht te doen. Gandhi zelf heeft gezegd 'Ik wil uw geest uitdagen, maar uw hart zou ik willen veroveren'. Ikzelf ben geen intellectueel,.ik ben voorname lijk acteur en het is de specialiteit van acteurs dat ze kunnen omgaan met emoties. Ik hoop dat we Gand hi's morele en ethische concepten geen geweld hebben aangedaan met deze film, maar het zou aanmatigend zyn om zelfs maar te veronderstellen dat je in een film van driecneenhalf uur uiteen kunt zetten wat er gedu rende vijfenveertig jaar allemaal in dat hoofd is omge gaan, anders dan op een simplistisch niveau" „Ik geloof wel dat ik na al die jaren in staat ben om Gandhi te begrypen. Ik heb tenslotte zyn twee autobiogra fieën gelezen en ik heb veel tyd be steed aan gesprekken met mensen die Gandhi persoonlyk hebben ge kend, van Pandit Nehru tot en met Lord Mountbatten. Maar de film be doelt niets anders dan mensen tot het besef te brengen dat deze man fascinerend is en de moeite waard om verder over te praten, te lezen en te denken". „Dus bleef ik zoeken naar acteurs uit India. Ik had er twee naar Engeland gehaald en screentests laten doen met John Hurt en het was niet goed Toen John zyn eigen test zag. kon hy niet serieus blijven en zei: 'Vergeet het maar, ik zie er uit als een verkle de rugby-speler'. Maar ik had ooit Hoofdrolspeler Ben Kingsley

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 19