c D Toer van Schayk brengt "Dodeneiland" tot leven Vrolijke Kylian in 'Stamping Ground' 'De Gans': te traag c D c r MÊNë&Z. VRIJDAG 18 FEBRUARI 1983 Kunst J. AMSTERDAM De bezetting van het van Gogh-museum, die gistermiddag begon, is ordelijk verlopen. Volgens BBK-voor- zitter Henk Rijzinga is met op zet gekozen voor dit rijksmu seum. omdat de gemeente Am sterdam zich duidelijk tegen de bezuinigingsplannen van de regering heeft uitgesproken. Het is een waarschuwingsac tie om de politiek te tonen dat wij echt met de rug tegen de muur staan", aldus Rijzinyu. Vlak voor de actie presenteerde de BBK de nota "Korten of in leveren". waarin de bond cij fers geeft over de financiële si tuatie van kunstenaars in de afgelopen vijf jaar. Volgens de BBK is het inkomen van kun stenaars in 1981 met negen pro cent gedaald tot ongeveer 16.000 gulden per jaar, waar door ze onder het sociaal aan vaardbare minimum zijn ge komen. SCHEVENINGEN - Zelden zal er zoveel gelachen zijn tijdens een ballet van Jiri Kylian als gisteravond bij de première van "Stamping Ground", zijn nieuwe choreografie voor het Nederlands Danstheater, die in het Circustheater wordt ge bracht. Het is crisis, heeft Ky lian misschien gedacht, dan heeft het publiek behoefte aan een vrolijk stuk. In 1980 maakte de choreograaf een reis door Australië, waar hij de dansen van de Aborigi nes bestudeerde. Dat inspi reerde hem al eerder tot een dans, "Nomaden" uit 1981. een ballet dat door de schokkerige monotonie maar half geslaagd In "Stamping Ground" zijn de zelfde invloeden op een veel soepeler en speelsere manier verwerkt. De bewegingen van de dansers zijn duidelijk op die van wilde dieren geënt. Je her kent nieuwsgierige apen en broedse vogels. De dansers stemmen hun bewegingen zorgvuldig af op het ritme van de slagwerkcompositie van de Mexicaan Carlos Chavez. De ti ming versterkt het komische effect. "Stamping Ground" staat voor plaats van samenkomst. Van achter een gordijn van zwarte stroken, de'plastic jungle, ver kennen de dansers één voor één de open plek. Ze wanen zich onbespied en doen vreem de dingen, zoals iedereen die denkt dat hij alleen is. Die be- ginsolo's werken zo meteen als karakterspel. waarin de drie mannen en drie vrouwen zich voorstellen. Dat eerste deel is nog zonder mu zikale begeleiding. Als de mu ziek inzet, komen meer dan sers, tegelijk, op de 'stamping ground'. Ze tasten elkaar af, stellen elkaar op de proef en la ten door allerhande plagerijen hun sympathieën en antipa thieën blijken. De primitieve bewegingstaal die Kylian hier bij gebruikt is verrassend. De dynamiek van Kylian kwam tot nu toe allen in zijn dramati sche balletten naar buiten. In "Stamping Ground" toont hij dezelfde dynamiek ook voor onbekommerde vrolijkheid te kunnen hanteren. Het ballet is een afdoend antwoord op de mede van mij afkomstige kri tiek, dat Kylian de laatste tijd bezig zou zijn zichzelf te herha len. "Stamping Ground" is een welkome aanvulling op het re pertoire van het NDT. Dat bleek ook wel uit de reacties van het zeer enthousiaste pu bliek. ARIEJAN KORTEWEG. Première bij Nationale Ballet AMSTERDAM - Toer van Schayk is een meester in het verwerken van bestaande bal lettechnieken tot een geheel ei gen bewegingstaal. "Dodenei land", zijn nieuwe choreogra fie voor het Nationale Ballet, die woensdagavond in de Stadsschouwburg in Amster dam in première ging, is daar van een zeer gaaf voorbeeld. Net als "Niemandsland", het nieuwe ballet van Rudi van Dantzig, is ook dit een zuiver associatieve choreografie. Van Schayk heeft zich voor dit bal let laten inspireren door de ge lijknamige muziek van Sergei Rachmaninof, gebaseerd op een schilderij van Arnold Böcklin. Het is ballet "zonder verhaal, zonder thema, zonder symboliek". schrijft Van Schayk in de toelichting. De dans begint met een eenzame trommelslager, die alvast de maat van de muziek aangeeft. Groenblauw licht zorgt voor een onwezenlijke sfeer. Vijf dansparen komen uit het niets naar voren, de vrouwen in ou derwetse balletpakjes, die de tijdloosheid sfeer versterken. Het begin van het ballet ademt gelatenheid uit. De paardansen zijn rustig, maar met telkens heel verwrongen momenten. Klassieke aanzetten krijgen een onverwachte knik of eindi gen abrupt. De vrouwen wor den in de meest vreemde hou dingen gedragen, onderstebo ven hangend of met kromge trokken lichaam, in een men geling van passie en ongevoe ligheid. Dan volgen twee sierlijke duet ten. waarbij dezelfde bewegin gen terugkomen, maar op een meer harmonische manier. De dansers lijken elkaar te troos ten. als doden die weten dat er geen weg terug is. Later ont staat er toch iets van hartstocht tussen de mannen en vrouwen, maar in een wezenloze vorm, die elke bezieling mist. Het meest intense deel van het Moment uit Van Schayks 'Dodeneiland' ballet is de scène, waarbij de dansers een speelgoedhondje tevoorschijn halen uit een doos. als symbool voor wat ze achter zich hebben gelaten. De een probeert wanhopig het beest tot leven te brengen, een ander wentelt zich lijdzaam in zijn verdriet, een derde laat de doos dicht. De bewegingen zijn vol overgave, de doden zyn in de macht van hun herin neringen 'Dodeneiland" laat eens te meer zien dat Van Schayk als maar weinig anderen in staat is met een geheel eigen danstaal een sfeer over te brengen, die de hele choreografie door helder en consequent wordt vastge houden ARIEJAN KORTEWEG Malaise bij toneel DEN HAAG (ANP) - Er zijn in de toneelwereld geen opvallende ar tistieke activiteiten over een breed front te signaleren en ook is er geen sprake van veel ver nieuwing. De bedrijvigheid dient evenwel in stand te worden ge houden. De zekere malaise mag voor de overheid geen aanleiding zijn om daarom haar subsidies in te krimpen. De Raad voor de Kunst heeft dit minister Brink man van WVC geschreven. In het advies stelt de raad dat moet worden voorkomen, dat pogin gen tot vernieuwing of tot het verzetten van bakens door bezui nigingen worden gefrustreerd. Voortzetting van subsidiëring op hetzelfde niveau is wel het min ste dat mag worden verlangd. De raad heeft afzonderlijk de Nieu we Komedie uit Den Haag en Proloog uit Eindhoven beoor deeld met als slotsom, dat de subsidiëring dient te worden voortgezet. Gehoopt wordt, dat de vernieuwing die de Nieuwe Komedie heeft voorgenomen slaagt en dat het ensemble het komende seizoen zijn eigen iden titeit verder ontwikkelt. De artis tieke ontwikkeling van Proloog baart volgens de raad echter zor gen. DEN HAAG - De Nederlandse Operastichting heeft gisteravond in samenwerking met het Neder lands Impressanaat in het Ko ninklijk Conservatorium de ka meropera "De Gans" opgevoerd op een tekst van Jean-Paul Franssens en met muziek van Kees Olthuis. Aan dit opera'tje. geschreven in opdracht van het Ministerie van CRM. ligt als ver haal een absurdistischsprookje ten grondslag. Twee lekkerbek ken voeden hun kind in hetzelf de patroon op door het elke dag een gemeste gans te laten oppeu zelen. Als het kind op zekere dag dit voedsel weigert, oordelen ze hem niet waard verder te leven en eten ze hun eigen vetgemeste zoontje maar op. Een dergelijk ondramatisch gege ven krijgt automatisch een be schouwend karakter, maar de in ventiviteit om toch de aandacht vast te blijven houden, ontbrak met name in het liberetto Waar drastisch bekort had moeten worden, bevonden zich nu her halingen die de lijn niet alleen stilzetten, maar soms zelfs terug draaien en zo ontstond een traag voortkabbelend geheel dat bijna de helft te lang duurde. De mu ziek van Olthuis bleek soms cli chématig in de instrumentale ef fecten. maar bezat voldoende speelsheid om een gevarieerd publiek met een verkorte versie te kunnen boeien Een vereiste is dan wel dat het toneelgebeuren duidelijk en functioneel wordt, maar dat waren elementen die in de modieuze regie van Franssens zelf constant ontbraken De inzet van de uitvoerenden verdiende ook beter, want nu konden Mar- ga Melerna. Maarten Flipse en de bas David Shapiro als het kind weinig meer doen dan hun tekst in elk geval verstaanbaar laten overkomen. Dankzij dirigent Lu cas Vis en een uitgebreid Am sterdams Nonet kwam het muzi kale deel over het geheel trou wens beter uit de verf dan het t« neelgebeuren. Het Amsterdams Nonet was vóór de pauze te horen in dne werken van Eisler. o.a. het Septet no. 2. dat indertijd gebruikt is als film muziek voor "Circus" van Char lie Chaplin. (Op 25 februari volgt nog een voorstelling in De IJs breker te Amsterdam; boven dien wordt "De Gans" binnen kort opgenomen voor radio-uit- zending). PAUL KORENHOF Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Firefox", da: 14.30. 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.00, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. LIDO 1 (124130): "E.T", da: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, al. LIDO 2: "Als je begrijpt wat ik bedoel", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30. 16.45. 19.00 en 21.15 uur. al. LIDO 3: "Trail of the Pink Panter", da: 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45, 19.00 en 21.15 uur, al LIDO 4: "Het kleinste bordeel in Te xas". da: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30. 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. STUDIO (133220): "A midsummernight sex comedy", ad: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur. Bioscopen 19.00 en 21.15 l REX (125414): "Lusten", da: 14.30,19.00 en 21.15 uur. 16 jr. Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Als je begrijpt wat ik bedoel", do t/m za: 14.00, 18.45 en 21.00 uur. Zo: 14.00,16.30, 18.45 en 21.00 uur. Ma en di: 20.00 uur. Woe: 14.00 en 20.00 uur. al. Nachtvoorstelling "Het grote verlan gen", za: 24.00 uur, 18 jr. EURO 2: "Annie", do t/m za: 13.45,18.30 en 21.15 uur. Zo 13.15, 16.00, 18.30 en 21.15 uur. Ma en di: 20.00 uur. Woe: 14.00 en 20.00 uur. al. Nachtvoorstelling: "Wat meisjes dro men", za 24.00 uur, 18 jr. EURO 3: "E.T". do t/m za: 13.45, 18.30 en 21.00 uur. Zo:13.30. 16.00. 18.30 en 21.00 uur. Ma en di: 20.00 uur. Woe: 13.45 en 20 00 uur. al. EURO 4: "Aas der Azen", do t/m za: 14.00, 18.45. 21.15 uur. Zo: 13.45. 16 45, 18.45 en 21.15 uur. Ma en di: 20.00. Woe 14.00 en 20.00 uur, al. Nachtvoorstelling: "Aas der Azen", za 24.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "De Boezemvriend", do t/m za 14.00, 15.45 en 19.00 uur. Zo en woe: 14.00 en 15.45. Di: 13.30 uur, al. "Porky's pikante pretpark", do t/m za 21.30 uur. Zo: 18.30 uur. Woe. 20.30 uur, al. "Jules et Jim", zo: 21.00 uur, 16 jr. "Mes petites amoureuses", ma: 21.00 uur, 16 jr. "La dernière femme", di: 21.00 uur, 16 jr. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Young doctors in love", do. 14.45 en 20.00 uur Vrij, za, zo; 14.45. 19 00 en 21.15 uur. Ma en di: 20.00. Woe 14.45 en 20 00 uur. al. CITY 2: "Maak 'm soldaat", al. (zelfde tijden als City 1). CITY 3: "Kamp der verdoemden", 16 jr (zelfde tijden als City 1). CITY 4: "Naked fist", do 14.45 en 20.00 uur. Vrij: 14.45, 19.00 en 21.15 uur. al.'I, the jury", za: 19.00 en 21.15 uur. Zo 14.45, 19.00 en 21.15 uur. Ma, di en woe 20.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Lucky Luke", za en woe: 14.30 uur. De Lakenhal, Oude Singel, winterland schappen/schaatsen, t/m 13 maart, di. V m zat. 10-17; zond. 13-17; ma. gesloten. De Oude Rijn, Stille Mare 4, beeldhouw werk Joop van Kralingen; litho's en olieverf van Jan Rotteveel, t/m 24/2, dag. 10-18; zo. 11-18. Openbare Bibliotheek Nieuwstraat, tentoonstelling IVN, 'zet de bloemetjes eens buiten', aanbrengen van groen in de binnenstad, tot 8/3. De Lakenhal, Oude Singel, ruimtelijke vormen en vormen in de ruimte. Expo sitie van werk van beeldhouwers. T/m 20 maart Foyer LAK, Levendaal 150, zeefdruk ken Marian Plug/Academiegebouw, Ra penburg 73, etsen Philip Wiesman, 14/1 tot 28/2, ma. t/m vrij. 9-17. ARS, Pieterskerkgracht 9, gouaches, kleurpotloodtekeningen, en prenten van Erli Esselink, Dick v.d. Kooy, Fan ny Mazure, en Bettien Scherft; 12/2 t/m 28/2, dinsdag t/m zondag 13-16 uur. Museum Boerhaave, Steenstraat la, ten toonstelling over Antoni van Leeuwen hoek, tot 1/5. ma. t/m za. 10-16; zo. 13-16. Exposities Rijksmuseum van Oudheden, Rapen burg 28, 'Papyrus, van bies tot boekrol', t/m 4/4: 'Beelden van Behnasa' t/m 28/3, di. t/m za. 10-17; zo 14-17. Rijksmuseum van Geologie en Minera logie. Hoogl. Kerkgracht 17, 'Energie uit eigen bodem', t/m 4 augustus, ma. t/m vrij. 10-17; zo. 14-17. Sylvius laboratoria. Wassenaarseweg 72, tekeningen en keramiek van Theo en Marty Verharen; t/m 18/3, dagelijks van 9.00 tot 17.00 uur. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat, fototentoonstelling ENFB, 'verkeerssi tuaties en oplossingen voor fietsers in Leiden en omgeving informatiestand, Galerie Denise Stephan, Bakkersteeg 18-20, landschapstekeningen van Rein Dool t/m 20 febr., vrij. zat. en zon. van 13.30 - 17.30 uur. Warmond - Oude Raadhuis, tot 3/3, Ka- trina Riethoven, olieverf, etsen, beeld jes, woe., do., zo. 14-16 uur, za. 11-16 uur. Warmond - Galerie De Pomp, tot 27/2, Anette van Wyck, tekeningen en pop pen, Miep Le Kanne Dits Deprez. droog bloemen, Keetje Kieft, bloemcollages. LEIDERDORP Gemeentehuis. Engelendaal (bij winkel centrum Winkelhof); aquarellen, teke ningen, etsen, en keramiek van Iris le. Rütte en Herma Gerrits. 18/2 t/m 30/3. Muzenhof. Gordijnsingel 4, acrylverf- schilderijen Mieke Guldenaar, penseel tekeningen Henk de Bruyn, t/m 22 febr., werkd. 14-22 uur, zaterd. 9-12 uur. WASSENAAR - Auberge de Kievit, Stoeplaan 27; schilderijen van M. van Bork-van Dijk en Ingeborg Reiler. 13/2 t/m 17/3, dinsdag t/m zondag van 9.00 - 12.00 uur en van 15.00 - 19.00 uur. OEGSTGEEST Jacq. van Bellen, Lange Voort 11, volks- Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Ziekenhuizen Kraamafdeling dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16 00 uur en van 18.30-19 30 Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessen!)uis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur - de afdeling intensieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30- 20.30 uur. Bezoekuren St. Eiisabeth-Ziekenhuis: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd dage lijks van 11.15-12.00 uur. van 14 00-14.45 uur en van 18 30-19 30 uur Kinderafdeling dagelijks 18.30 uur. Afdeling C.C.U (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur Bezoek aan ernstige pattenten Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hiervoor specia le kaarten verstrekken. Bezoektijden Kïnderkliniek Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.0C Bezoektijden kinderafdelingen Elke dag 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur (Alleen voor ouders van kinderen karf er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige) Academisch ziekenhuis Tel. 269111 /oor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19 30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19 00 uur Praematurenafdeling dagelijks van 14 30-14 45 uur en van 18 30-18 45 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hart bewaking 's ochtends 11.00-11.30 uur Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling 's avonds 19.30-20 30 uur Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur. 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 uur c(üudCllieuius 18 februari 1983 Honderd jaar geleden stond in de krant - Te Moskou worden groote toe bereidselen gemaakt voor de kroning van den czaar. Bij de poort, waar de czaar en zijne gemalin de stad binnenkomen. wordt een prachtig paviljoen gebouwd om HH MM. te ont vangen en naar oud Russisch gebruik brood en zout aan te bieden. Op een der pleinen wordt eene tribune opgericht, waar 1000 muzikanten en 8000 schoolkinderen plaats moeten nemen om den keizerlijken stoet met een welkomstlied, een koor uit eene Russische opera van den componist Glinka, te be groeten Eene andere tribune is bestemd voor een nog talrijker orkest, waarvan Rubinstein de leiding zal aanvaarden, terwijl hem ook de compositie van een kromngsmarsch is opgedragen Er zal voorts een reusachtig volksfeest gegeven worden, dat 90.000 roebels kosten moet De 30.000 man der garde, die bij de kroningsplechtigheid te Moskou aanwezig moeten zijn. kunnen niet in de beschikbare staats- of stadsgebouwen onder dak ge bracht worden en daarom zijn particuliere gebouwen voor hen gehuurd Ter eere van de garde zal er eene soort van kermu georganiseerd worden in een dorp, dat vier wersten buiten Moskou ligt (een u>erst is iets langer dan een kilometer, red.). Vijftig jaar geleden In den nacht op Zondag was de chauffeur van een dokter in Ichenheim (ten noorden van Freiburg, Red bij afwezigheid van oen arts met verscheidene personen uit rijden gegaan In Ottenheim (Baden) botste de tvagen »n een bocht tegen een te legraafpaal waarbij de wagen volkomen vernield werd Van de zes inzittenden kregen de chauffeur en een inzittende zoo zware veruxmdingen, dat zij spoedig daarna in een zieken huis overleden In het Argentijnsche district San Juan zijn 60 000 schapen door hun eigenaars geslacht en verbrand, daar geen afzetge bied voor de dieren kon worden gevonden ffcN», 10CH? l£> HO scHuugM voor her noop- WggR? OF" ZOU MlfefeCHl&\s "TOCH Pté VgK&CHRlKKgLDKgi &NggwvMAN WAS k&e-JA KPIS SesrMT MIBT* HT 2 HUPIA! IN «STsjkho* p-oe vöeiR- '.ezPLsr-ra?? 30-161 ER WORDT GROF TE&EN 0N& GEDISCRIMINEERD, MENEER DE PREMIER WI0 ZION KLEINE ZELF6TANDI6ËN EN WIO VINDEN DM WI0 WEER EEN€> DUBBEL öEWKT WORDEN 0E WET VER BIEDT ANDER& DUIDELIOK ALLE DI6CRIMINATIE OP GROND VAN HUIDSKLEUR... UBSJRIORT ONy VERKEERD. WINTERSE SALADES Salade mn wiUof en ap pel vifwtjder dr hardr ondereinden van VOO gram witlof rn *ni|d de Ja. ja. Op dab pleintje aan heb standbeeld Wij. Kom snelEr is hier een qrote diefstal gebeurd' Een kristallen 1 eendje gestolen J~7

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 23