Woody Allen nog op de tweesprong afc r Av Hugo Metsers 'is' de zwarte ruiter The postman always rings twice" in LYC 3" Flauwe grappen over 'n bordeel in Texas Sexcomedy volgt spoor terug ''iii, ''miii, Coppola in geldzorgen VRIJDAG 18 FEBRUARI 1983 Film Het filmhuis LVC zet deze week de cyclus rond Jack Nicholson voort met "The postman always rings twice", naar een bewerking van het boek van James McCain. Een zwerver (Nicholson) en een jonge, sensuele vrouw (Jessica Lange), spannen samen om de vrouw uit een liefdeloos huwe lijk te bevrijden. Het verhaal speelt zich af in de crisisjaren, (vanavond en morgenavond 21.15 uur). Ook de Italiaanse regisseur Ber nardo Bertolucci is onderwerp van een filmcyclus. Als laatste film in dit kader "Strategie van de spin", het relaas van een man, Athos, die ontdekt dat zijn overleden vader geen oorlogs held, maar een verrader was. Hij stelt een onderzoek in naar de dood van zün vader tiidens het bewind van Mussolini. Hij komt in contact met Draifa, de oude minnares van zijn vader, die be sloten heeft diens dood op te hel deren en te wreken, (woensdag en donderdag 20.00 en 22.15 uur). Dinsdag wordt bij het LVC in het kader van de maartdelijkse vrou wenfilm "Not a love story" van Bonny Sherr Klein vertoond. Een film over pornografie en de handel daarin. (20.00 uur). K O zet de Scola-cyclus voort met "Permette? Rocco Papaleo" uit 1972 met onder anderen Mar cello Mastroianni en Lauren Hut ton. Rocco Papaleo, 42 jaar geleden ge boren op Sicilië, stak twintig jaar geleden de oceaan over. Hij is een gelukkig en optimistisch mens, tevreden met het karig be staan. Als amateur-bokser gaat Jessica Lange hij naar Chicago om een wed strijd mee te maken. Dan komt hij voor het eerst in aanraking met de problemen van een grote stad. Een toevallige ontmoeting met het fotomodel Jenny brengt hem ertoe zijn verblijf te verlen gen. (dinsdag 20.00 uur). Het kleine bordeeltje in Texas brengt Colin Higgins en Dolly Parton voor de tweede maal bij elkaar Maakte zangeres Parton haar filmdebuut onder Higgins als opstandige secretaresse (From nine to five), ditmaal keert ze terug als hoerenmadam bij de zelfde regisseur. Andermaal een komedie, maar The best whorehouse in Texas is er ééntje ver beneden de maat. Een vorm van humor die al lang door de tijd ingehaald en een rolbezet ting die te licht is. Dolly Parton en Burt Reynolds zijn niet in staat om van een slappe tekst nog wat te maken, alleen Dom DeLuise als een zedeprekende tv-held en de onbekende Jim Narbors als hulpsheriff zijn clownesk genoeg om althans een glimlach los te maken. Higgins zelf maakte een falikante fout door een paar liedjes in te lassen In een goede musical kijk je niet op van dansende en zingende mensen, maar hier is het com pleet potsierlijk. De enige reden om de film te gaan zien. zou kunnen zijn dat de be doelde hoerenkast ook bekend staat als Chicken Ranch Dat bordeel bestaat echt en juist daarvan was onlangs een uitste kende documentaire van Nick Broomfield op tv te zien. Leuk om te vergelijken, maar daar is geen sprake van. Higgins mikt te veel op de grote markt om een engiszins reëel beeld van het le ven in een bordeel te geven. Ogenschijnlijk is de film een pleidooi voor seksuele tolerantie, maar in zijn grappen juist vrese- iii'. ''ih,. 'iii, ii I'" AF The best little whorehou se in Texas; regie: Colin Higgins; hoofdrollen: Burt Reynolds, Dolly Par- ton en Dom DeLuise; thea ter. Lido 4, Leiden; 16 jaar minimum lijk puriteins en een bevestiging van vooroordelen. Voor wie toch nog geïnteresseerd is, het verhaal: het bordeel van miss Mona heeft een goede naam en de oogluikende goedkeuring van het plaatselijk gezag Dan echter wil tv-beroemdheid en 'waakhond van Texas' Meivin P. Thorpe dit voorbeeld van zede lijk verval gesloten hebben. She riff Ed Earl Dodd, tevens min naar van Mona, moet dan daad werkelijk als beschermheer op treden BART JUNGMANN In Stardust Memories zijn voor laatste film, maakte Woody Allen zijn publiek deelgenoot van een wat minder bekend facet van zijn voor het overige inmiddels over bekende identiteitsprobleem. In gepast zwart-wit schetste hij de problematiek van een regisseur met een voorliefde voor serieuze films, maar met een publiek dat hem het liefst als komiek aan het werk ziet. Gezien Allens verleden viel de lijn van deze film naar zijn eigen be staan niet lastig te trekken. Be gonnen als grappenmaker, gaf hij zijn werk gaandeweg een an dere wending. Met een film als Manhattan leek een interessant compromis gevonden tussen het üchtvoetige Annie Hall en het zwaarwichtige Interiors. Maar zoals gezegd, Stardust Memories maakte duidelijk dat Allen nog steeds op de tweesprong zat en kennelijk wilde kiezen voor èf het ene, öf het andere genre. Qua vorm volgt zijn nieuwste A Midsummernights Sexcomedy het spoor terug naar zijn vroeg ste films. Na de verderlichte to nen van Mendelsohns Hochzeit- marsch volgt de introduktie van de zes hoofdrolspelers in hun ei gen omgeving. Vervolgens voert de camera ons naar een betover end boslandschap, aan de rand waarvan Andrew (Woody Allen) en Adrian (Mary Steenbruggen) een wat je noemt romantisch huis bewonen. In dat huis wor den de bejaarde professor Leo pold (Jose Ferren) en zijn aan staande, veel jongere vrouw Ariel (Mia Farrow) voor een be zoek verwacht. Ook Andrews vriend, de Don Juan Maxwell (Tony Robberts) en zijn gelegen heidsvriendin Dulcy (Julie Ha- gerty) zijn van de partij. Het bezoek wordt gedomineerd door het escapisme van Andrew in zijn merkwaardige hobbies (vliegfietsen, het verleden oproe pen via een glazen bol), door het voorgenomen huwelijk van Leo- "A Midsummernights sex comedy". Regie: Woody Allen, met: Woody Allen, Mia Farrow, Jose Ferrer e.a. Theater: Studio. I iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimuni pold met Ariel en door de be langstelling die de verschillende leden van het gezelschap voor andere dan hun eigen partners aan de dag leggen. In de namid dag, avond en nacht komen nieu we relaties tot stand en wordt de draad van oude verhoudingen opnieuw opgepakt. Onthullend en leerzaam voor alle betrokke nen, zo blijkt. Woody Allen maakt zijn film met een knipoog naar Shakespeare - Woody Allen en Mia Farrow: oude liefde- en een bewonderende blik rich ting Ingmar Bergman, zijn grote voorbeeld, die zelf in "55 met zijn Glimlach van een zomernacht een min of meer verstrooiend uitstapje maakte. Net zoals in die film, toont A Mid summernights Sexcomedy het liefdesspel van aantrekken en af stoten, met de natuur als inspira tor van sexuele behoeften. Leo pold denkt op zijn oude dag zijn hart voorgoed aan Ariel te heb ben verloren, maar betrapt zich zelf op nog wat niet gedoofde passies. Maxwell stelde zijn le ven altijd al in dienst van toeval lig passerende pleziertjes en Andrew moet ook hoognodig aan de rol. De drie vrouwen zijn er als redelijk verstandige we zens die het spei van c veelal met de afstand nie meespelen, maar er uiteinde lijk zelf ook wel de lol van zien. "Het huwelijk is de dood van de hoop", zegt Andrew ergens en dat is exact waar het Woody Al len ook nu weer omgaat. Die boodschap is echter verpakt in de lichtvoetigheid van het derde rangs Franse blijspel, waarin minnaars juist op tijd in kasten of achter het fornuis verdwijnen. Dialogen, aankleding, camera voering, het is alles van hoge per fectie en kwaliteit, maar geen ontroerend moment of daar is terstond een grap en andersom. Zomaar een komedie, daar voelt Allen niets voor, maar onverdun de relatieproblematiek trekt hem kennelijk ook niet aan. Niet al leen Allen, maar ook zijn ver trouwde publiek raakt daarin wel het spoor bijster. TON VAN BRUSSEL HOLLYWOOD Filmmaker Francis Ford Coppola is deze week op het nippertje ont snapt aan de gedwongen ver koop van zijn eigen studio's in Hollywood. Zijn laatste film "One from the heart" kostte 26 miljoen dollaar, maar is zowel in de Verenig de Staten als in Europa een commerciële mislukking ge worden. Coppola's bankier wilde deze week beslag leggen op de be zittingen van de regisseur, maar heeft hem na lang aan dringen nog tot 28 feburai de tijd gegeven aan zijn finan ciële verplichtingen te vol doen. Het is al weer zeven jaar geleden dat Hugo Metsers als een kreupe le uit de tv-serie „Hollands Glo rie" kwam. Om zijn verbrijzelde hiel een kans op genezing te ge ven moest hij zich zeer lang op krukken voortbewegen. Al die tijd zat Metsers langs de lijn van het artiestenvak»maar hij zat niet stil. Hij fotografeerde, documen teerde en archiveerde een me tershoge stapel informatie bij el kaar over een periode in zijn le- door Dirk Willem Rosie ven, waar hij nu nog met smaak over kan vertellen. Metsers doet dat ter gelegenheid van het feit dat die metershoge stapel inmid dels geleid heeft tot de nieuwe Nederlandse speelfilm „Zwarte Ruiter", die vanaf 17 februari in vijftig Nederlandse bioscopen te Hugo Metsers zit niet alleen op zijn praatstoel. Tegenover hem heeft Pleuni Touw plaatsgenomen, Hugo's mede-directrice van de filmproduktiemaatschappij Phosphor en van de theaterpro- duktiemaatschappij Polona BV en ook in de "Zwarte Ruiter" te zien. Het heeft zeven jaar ge duurd, voordat de romantische schelm Zwarte Ruiter, verzets strijder en botersmokkelaar, on der leiding van regisseur Wim Verstappen, tot celluloid-leven kwam. Metsers: „DT hebben erg veel mensen aan het scenario ge werkt. Willy van Hemert wilde bijvoorbeeld wel, maar had geen tijd. Guus Luyters is nog even ter sprake geweest en Ruud van He mert heeft er ook aan gewerkt. Maar gelukkig is dat scenario af gekeurd. Mijn stapel documenta tiemateriaal heeft drie jaar bij Joop van den Ende gelegen, tot dat Joop een keer zei: daar moe ten we wel eens wat mee gaan doen. Toen heeft Gerard Cox uit eindelijk in samenwerking met Gijs Versluis, Kees Holierhoek en Joop van den Ende het scena rio gemaakt, dat nu is verfilmd". Pleuni Touw voegt hieraan toe: „Het probleem was natuurlijk, dat degene die dat script moest maken niet zo maar met zijn ei gen fantasie aan het werk kon gaan. Daar was het verhaal veel te gedocumenteerd voor". „Ach", zegt Hugo, „scenaristen voelen zich ook een beetje kun stenaar, snap je". De Zwarte Ruiter is geen histori sche held. Niemand kriigt het in Hugo Metsers als zigeuner zijn eentje voor elkaar om zoveel avonturen te beleven. Maar in hem wordt een groot aantal le vensechte gebeurtenissen sa mengebracht. Ruiter is de perso nificatie van een bepaalde perio de die wel historisch is: de tijd dat je het beleg op je brood kon verdienen door de Belgische in voerrechten op Hollandse boter te omzeilen. Deze tijd heeft Hugo Metsers aan den lijve meege maakt: „Ik woonde op de grens in het plaatsje Hulst. Naast ons woonde een melkboer, nou dan weet je 't wel". De „misdaad" zal inmiddels wel verjaard zijn; de hamvraag kan dus met een gerust hart worden gesteld: heeft Hugo zelf gesmok keld? „Ja natuurlijk, dat deed iedereen. Ik had een kistje achter op de fiets en verdiende een paar gul den per pakje boter. Dat was veel! Mijn vader zei altijd: 'ik woon aan de grens, ik moet wat meenemen'. Zelfs uit Roemenië heeft hij nog dingen meege smokkeld. En zeg nou 's eerlijk: als jij naar Frankrijk gaat neem je toch ook een paar lekkere fles sen mee". In de film dansen de personages over het koord van wettigheid en gerechtigheid. Hugo Metsers hierover: „Dat begint al in de oorlog. In het verzet was soms sprake van het neerknallen van mensen voor het goede doel De botersmokkel werd door de grensbewoners niet gezien als iets onrechtmatigs: het was sport. De belangrijkste zin van Ruiter is: 'ja, maar ik ben geen misdadiger, ik ben een fatsoenlij ke smokkelaar'. Uit het verhaal blijkt dat Ruiters vriend en latere tegenstander, douanechef IJzer man (gespeeld door Rijk de Gooyer - red.) zich na de oorlog druk heeft gemaakt in Indie. Toen was dat iets om trots op te zijn, nu moet je daar met meer mee aankomen. Ruiter is een soort Robin Hood: hij steelt als het ware van de rijken. Het is een goeie jongen, die door zijn schel menstreken uitgroeit tot een volksheld". Ware gebeurtenissen vormen het fundament van de film. Daar is bij wijze van rode draad een lief desgeschiedenis ingebreid, com pleet met een „onecht" kind. Pleuni Touw: „Dat kind is in de film een beetje een stiefkind ge worden. Er was zoveel materiaal en bij het monteren is zij een beetje uit de boot gevallen". De bioscoopfilm duurt overigens 90 minuten, maar in totaal ligt er voor 185 minuten op de plank. Daaruit wordt naar alle waar schijnlijkheid, zoals de laatste tijd te doen gebruikelijk, een tv- serie samengesteld. De inmiddels overleden vader van Hugo Metsers is eigenlijk het brein achter „Zwarte Ruiter" ge weest. „Va zei eens tegen mij: 'je moet een verhaaltje maken over die boter smokkel'. Hij heeft me ook geïn troduceerd bij echte oude smok kelaars. Van hen en van de toen malige chef recherche in Zee land, de heer Staal, heb ik de meeste gegevens gekregen. Die Staal had een persoonlijk archief bijgehouden van de botersmok kei: officiële documenten, kran teknipsels en foto's. Een scene in de film is regelrecht afkomstig van een foto. Daar staat een smokkelauto op, die is gestrand tegen een Heilig Hart-beeld. Op dat beeld de tekst: komt allen tot Mij, die belast en beladen zijt". In een bejaardentehuis zocht Met sers een smokkelaar op. „Onkel Meirbol heette die man Een meirbol is een knikker. Hij werd zo genoemd omdat-ie overal tus sendoor rolde. Dat was een mooi figuur: op zijn 74ste hertrouwde hij voor de derde of de vierde keer met, zoals hij zelf zei. een jong wief van 65'. In Belgie had hij nog 20 jaar tegoed. Van hem heb ik ook de scene waarin een vrachtwagen een schuurdeur en vervolgens een douaneauto ramt". Hugo Metsers heeft zichtbaar veel plezier beleefd aan het maken van „Zwarte Ruiter", maar zegt toch: „Ik zou alles wel kunnen missen, toneel, film, televisie Ik zit ook niet aan een land vast, niet aan Nederland en niet aan België. Mijn overgrootvader was een zigeuner. Daar wijt ik mijn instelling dan maar aan.Ik ben eigenlijk net als Ruiter: een gyp sy". De film Ten betekende drie jaar geleden de terugkeer van re gisseur Blake Edwards als aan de top, de doorbraak van Dud ley Moore als komiek en de vestiging van Bo Derek als sexsymbool. Door al die ingre diënten een groot succes dat al betrekkelijk snel op de tv (Bel gie, vrijdag) te zien is. Moore heeft hierin een niet zo geluk kige verhouding met Julie Andrews en is als wanhopige veertiger op zoek naar de idea le vrouw. Dat is dus Bo Derek. Dudley Moore heeft mooie fan tasieën over haar die heel toe vallig ook binnen handbereik komen. Een geslaagde kome die vooral dankzij het optreden van Moore. Diezelfde avond biedt Duitsland 1 een klassieker uit de periode van de stomme film, Metropo lis. Een bijzondere uitzending omdat de Duitsers er in zijn ge slaagd de oude versie van ruim twee uur grotendeels bij elkaar te verzamelen. Regisseur Fritz Lang maakte een eerste versie die later door de filmmaat schappij UFA werd ingekort. Uiteindelijk bleef er maar een film van tachtig minuten over. De ARD heeft er dus nog zo'n veertig minuten bij elkaar ge snuffeld. Metropolis is de toe komstvisie van Lang waarin een bovenwereld (de rijken) heerst over een onderwereld (slaven). Edward G. Robinson en Humph rey Bogart zijn morgenmiddag op de Belgische tv te zien in The Amazing Dr. Clitterhouse. Robinson speelt die Clitter house. Een psycholoog die de misdadige ziel bestudeert en besluit zelf op het criminele pad te gaan om daar echt ach ter te kunnen komen. De Nederlandse tv laat het goe- deels afweten. Morgenavond een niet zo geslaagde Engelse thriller The man who haunted himself (1970). Roger Moore heeft een auto-ongeluk gehad en wordt vervolgens gecon fronteerd met zaken waar hy zich niets van kan herinneren, zoals een verhouding met een schone en een bedrijfsfusie met een concurrent. Het programma: ZATERDAG: The amazing Dr. Clitterhouse; 16.00 uur; Bel. 1. Krehké Vztahy; 2145 uur; Dtsl. 3 (regie: Juraj Herz. Tsje chische film uit 1979) Pistole- ro of Red River; 22 20 uur; Dtsl. 1 (regie: Richard Thorpe met Glenn Ford Amerikaanse film uit 1966) The man who haunted himself; 23.55 uur; Ned 1 ZONDAG Fedora; 20 15 uur; Dtsl. 1 (regie: Billy Wilder met Marthe Keller. Amerikaanse film uit 1979). MAANDAG Martin; 23.00 uur. Dtsl. 1 (regie Leidulv Risan. Noorse film uit 1980». WOENSDAG: Twin husbands; 22.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Frank Strayer Amerikaanse film uit 1934). DONDERDAG Flamingo Road; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Michael Curtiz met Joan Craw ford. Amerikaanse film uit 1949) Ganovenrhre; 23 00 uur: Dtsl. 1 (regie Wolfgang Staud- te. Westduitse film uit 1966) VRIJDAG Rich Kids; 20 15 uur. Dtsl. 1 (regie: Robert Young Amerikaanse film uit 1979). Ten; 20 20 uur, Bel 1 Metro polis; 23 00 uur; Dtsl. 1 Derge- lt. l>t. ir i r11 I'. inn 23 30 uur, Dtsl. 2 (regie: Valen tino Orsini Duits-Italiaans- Franse film uit 1971) BLIJVERS "E.T." - Ontroerende film voor kin deren van 9 tot 90, Lido 1. Leiden, Euro 3. Alphen "Als Je begrijpt wat ik bedoel" Geslaagde avondvullende teken film. Lido 2. Leiden. Euro 1, Al phen Trail of the Pink Panter" Talent van Peter Sellers maar voor de helft recht gedaan Lido 3. Leiden "Aas der asrn" - Jean-Paul Belmon- do m tamelijk boeiend avontuur. Trianon. Leiden. Euro 4. Alphen. "Young doctors ia love" - Flauwe humor. City 1. Katwijk (OP)NIEUW "Maak 'm soldaat" Recruten ma ken kwasi grappige situaties mee. City 2. Katwyk "Kamp der verdoemden" - Ho mor. City 3. Katwijk "Naked fUl" Bruce Lee. City 4, Katwijk "I, the Jury" Detective. City 4. Kat- SEXFILM "Lusten" - Rex. Leiden. Nachtfilms DEN HAAG Tirefo," Ast, (463500), II jr. "Les uns et les autres" - Byou (461177), al "Annie" Calypso (463502). al ~E.T." - Babylon 1 (471656), aL "The world according to Garp" - Ba bylon 2. 12 jr. "A midsummer night's sex come dy" - Babylon 3. al "Evil dead" Cineac 1 (630637), 16jr. "Als je begrijpt wat ik bedoel" Ci neac 2, al. "The Exorcist" - Cineac 3, 16 Jr. "Thunderball" - Du Midi (855770), tropole 1 (456756). al "Fame" - Metropole 2. 12 jr "E.T." - Metropole 3. aL "Süll of the night" Metropole 4, 16 "Zwarte ruiter" - Odeon 1 (46241 al. "Le Choc" - Odeon 2,16 Jr. "Aas der azen"- Odeon 3. aL "IdenUficazione di una donna" Odeon 4. 16 jr "Garde vue" - Odeon 5. 16 Jr. "Meisjet voor het betere werk" - Le Paris 1 (656402), 18 jr "Zweedse sexparties" - Le Paria 2, 18 jr "Meisjes die mannen in de hand houden" - Le Pana 3. 18 jr. "Aas der azen" - Passage (460977), 16 jr AMSTERDAM The world according to Garp" - Al fa 1 (278806), 12 jr "La nuit de Varennes" Alfa 2.16 Jr. "Victor. Victoria" - Alfa 3. al "Un homroe et une femme" - Alfa 4, 12 Jr. "...En de tijd stond stil" - AJ ham bra 1 (233192), 16 Jr. "Le Choc" - Alhambra 2 (233192). 16 "Annie"- Beilevue Cinerama (234876(266227). al "ET." Calypso 1 (266227(234676), aL "Wat kun Je nog doen met 6 mil joen" - Calypso 2. ai. Trail of the Pink Panter" - Calypeo 3. al. "Nummertjes op verzoek" - Cen traal (248933), 16 jr "The happy hooker goes Holly wood" Cineac Damrak 1 (245648), 16 jr. "Pruimenbloesem" - Cineac Dam rak 2. 18 jr. "Exorcist" - Cineac (243639), 16 Jr "Le Choc" Cinecenter (236615), 16 jr "Missing" - Cinecenter (236615). 16 "Casanova" - Cinecenter. 16 jr "Sally en vnjhesd" - Cinecenter, 16 "Aas der a -Cinema 1(151343), "E T - Cinema 1, aL "Yol" - Cine "D". 16 Jr "Zwarte ruiter" City 1 (234579), aL "IdenUficazione di una donna"- Ci ty 2. 16 jr Plague dogs" - City 3. 12 jr "Garde vue" - City 4. 16 Jr "Firefox" City 5 (34579), 12 jr "Suil of the rught" - City 6 (234579). 16 jr "Aas der azen" - City 7 (234579), al. "Firefox" Leidaepleinthcater (235909) 12 ir Firefox N6ggerath(2469331 12 jr. "De hete nachten van Josephine Mutzenbacher" Paruien (246933). 18 jr "Aas der azen" Rem brandt plein theater 1 (223545). aL "Evtl dead" Rrm brandt plein thea ter 2 (223545), 16 Jr "Bruce Lee fiat of ftiry" Rex (246132), 16 jr. Class of 1964" - Saakia (244152). 16 jr "Who's afraid of Virginia Woolf Studio K (23I7o8i. 16 jr. "Andrej Roebbev" Kn tenon (231706). 16 jr "Diva", "IdenUficazione di una don na". "1900". deel 1 en 2. The Mo- vtes (245790). 16 jr "Ala jo begrijpt wat ik bedoel" Tu- schinki 1 (262633). al "ET." Tuachin.sk i 2. al "Fame" - Tuachimki 3. al. SU0 of the rught" - Tuachinaki 4 (262633). al "Lea una at las autres" - Tuachinaki S, al "Qu est-ce qui fait courir DavtdT" De Uttkyk (237460). al

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 11