Dodeneiland nu loinstenaarshonk p«ysi Voorzichtig met verkoop kerken aan moslims DINSDAG 15 FEBRUARI 1983 Tussen torenhoog opgestapelde containers ligt midden in de Rotterdamse haven het „Dodeneiland". Zo heet in de volksmond het quarantainestation Beneden Heyplaat. In 1934 werd het geopend als verblijf voor scheepsbemanningen die behalve lading ook een be smettelijke ziekte meebrachten van overzee. Het heette destijds het modernste quarantainestation ter wereld maar ironisch genoeg is het nooit gebruikt waarvoor het was bestemd. Of toch: eenmaal werd er in 1953 een van waterpokken verdachte zeeman uit Brits Guyana opgenomen. Gelukkig voor de man bleek het loos alarm en na zes dagen stond hij weer buiten het hek. Niet dat de gebouwen op het afgelegen schiereiland de hele tijd leeg stonden. Voor de oorlog werden er gevluchte joden uit Hitler- Duitsland ondergebracht. In de oorlog was de Duitse brandweer er ingekwartierd en na 1954 diende een deel van het complex als huis vesting voor psychisch gestoorde bejaarden. Nu is het station al weer drie jaar gekraakt door kunstenaars, die er met goedvinden van de gemeente woon- en atelierruimte hebben gevonden. Waar schijnlijk voorlopig, want het Rotterdamse havenbedrijf ziet graag op het stukje dure havengrond een vrij entrepot verrijzen. De bizarre geschiedenis van het terrein, waarvoor al sinds de bouw naar een andere bestemming is gezocht, begint bij de plechtige ondertekening van het Internationaal Sanitair Verdrag op 21 juni 1926 in Parijs. Nederland verplichtte zich daarmee in elke haven plaats een quarantaine-inrichting te bouwen. Het nut van zo'n af zonderingsplaats werd in 1930 nog eens onderstreept door een pest epidemie in onder meer de Zuideuropese havens. De Nederlandse staat tastte diep in de buidel en liet voor 1,3 miljoen gulden het Rotterdamse quarantainestation Beneden Heyplaat bouwen. Het quarantainestation tieneden Heyplaat: ooit voor 1,3 miljoen gulden gebouwd maar sedert de opening in 1934 vrijwel nutteloos. Foto GPD). Wim Polak, de burgemeester van Amsterdam, gaat per 1 juli weg en moet dus een opvolger hebben. Ten behoeve van Roel de Wit. de Com missaris van de Koningin in Noord-Holland, heeft de Amster damse raad een profielschets alias verwachtingspatroon voor de nieu we burgemeester opgesteld. Men zoekt, zo blijkt, een schaap met vijf poten, of beter gezegd een dromeda ris met zes bulten en een aanhang- wagentje, of nog beter de hele le vende have van Artis, maar dan eerst geklutst in de Magimix en vervolgens, nadat het mengsel is opgestijfd, door de stadsbeeldhou wer gekneed tot een WEZEN dat nog het meeste lijkt op het soort beeldhouwwerken waarmee de Joe goslaaf Miletic de hoofdstad ver rijkt heeft, maar dan wel met twee borsten en een hart van goud. Alle fracties van de Amsterdamse raad hebben namelijk de voorkeur uitgesproken voor een vrouw als nieuwe burgervader. Je kunt veel goeds van Wim Polak opsommen: hij is Amsterdammer, brildragend, integer, klein van stuk, jood, maar hij had wel de makke geen vrouw te ZIJN, alleen een vrouw te HEB BEN. Noch het een noch het ander strekt nu nog tot aanbeveling. Maar laat ik, om de gedachten te bepalen, eerst even wat kenmerken opsommen waaraan de nieuwe burgemeester volgens de fracties moet voldoen. Om met het belangrijkste te begin nen: het zou dus fijn zijn als hij een vrouw was. Al was het maar om daarmee iets te compenseren van de dreigende opheffing van de laatste, in Amsterdam gevestigde meisjesschool in Nederland. Verder dient de opvolger van Wim Polak anti-fascist te zijn. Die voorwaarde klinkt een beetje alsof Amsterdam het zes jaar lang met een fascist heeft moeten stellen en nu wel weer eens iets anders wil, maar zo zal het wel niet bedoeld zijn. Anti-com munist is blijkbaar geen vereiste, evenmin als antisemiet. Vraag aan de kandidaat: „U bent toch wel an ti-fascist, mogen we hopen?" Ant woord: „O jé ja hoor!" Vraag: „Kunt u dat bewijzen?" Antwoord: „Reken maar van yes!", waarop de kandidaat de vragensteller vol op de kaak knock-out slaat. De kandidaat moet ook „een ruime ervaring in een maatschappelijke functie en in de politiek hebben", een wat vage omschrijving van de wens dat hij of zij eerst kraker is geweest maar later een tijdje bij de politie heeft meegelopen. Dat lijkt me voor Amsterdam een redelijk verlangen. Maar anderzijds werd wel benadrukt, dat het oordeel over een sollicitant niet negatief beïn vloed mocht worden door diens ras, seksuele geaardheid of burgerlijke staat. Dus stel je bent blank, hetero- fiel en gehuwd, zoals Roel de Wit, dan mag dat niet tegen je gebruikt worden. Door die ondubbelzinnige uitspraak blijkbaar aangemoe digd. en een beetje overmoedig ge worden, meende de Commissaris van de Koningin te moeten en mo gen opmerken dat als een burge meester in de gelukkige omstandig heid verkeert een goede levenspart ner te bezitten, deze thuis als klank bord kan fungeren, wat voor een burgemeester heel belangrijk kan zijn. „Ik zeg dit vanuit mijn eigen dankbare ervaring", voegde Roel de Wit er nog aan toe, wiens echtge note op de tribune zat, dus zodoen de. U begrijpt dat deze tirade niet te gen dovemansoren gezegd was! Al le raadsleden stonden meteen op hun achterste benen, want het zijn dus paarden, en. fractievoorzitter Louis Gebet van de PvdA riep uit dat het uiterst onwenselijk zou zijn als meneer De Wit z'n normen zwaarder zou gaan wegen dan die van volwassen geëmancipeerde in dividuen, vooral voor Amsterdam waar dit soort emancipatie-proces sen het verst zijn. Ik kan me die op winding wel begrijpen. De raad maakt een profielschets van een wenselijke burgemeester, moet ze dan ook nog een profielschets gaan maken van diens klankbord? Is zo'n klankbord (m-v) wel anti-fas cist, heeft het een ruime ervaring in de keuken en op cocktailparties en hoe is zijn of haar seksuele geaard heid voorliefde voor groepssex kan in Amsterdam waar dit soort emancipatie-processen het verst zijn tot voordeel strekkenWordt zij of hij niet te veel van haar of zijn klankbordfunctie afgeleid door één, twee of te veel kinderen? Kortom: zo'n klankbordpartner in F grote terts is in principe een blok aan het been van de burgemeester, althans van een burgemeester als profielschets, en daarom doet ie dereen die wil solliciteren er beter aan zijn of haar klankbord niet te vermelden, en er zeker niet trots mee te komen aandragen. Niet voor niets zijn drie belangrij ke kandidaten voor de burgemees terspost van Amsterdam onge trouwd: Jen Dales, Annemarie Gre- wel en Ed van Thijn. Jos van Keme- nade is geloof ik getrouwd, maar zou misschien een geheime vrien din kunnen opvoeren om via deze nieuwe levensvorm nog een kansje te maken. Ed van Thijn, die keurig gescheiden was en dus een grote kans maakte, schijnt toch liever in de Tweede Kamer te blijven, want hij ontkent de geruchten niet dat hij met een blond klankbordje wil gaan trouwen. Het zal Annemarie Grewel wel worden. Zij bezit zoveel kenmerken waardoor Roel de Wit zich niet negatief mag laten beïn vloeden, dat hij het niet zal aan durven haar te passeren. Al tijdens de bouw van het com plex werd in de Rotterdamse gemeenteraad de noodzaak be twijfeld. De medische weten schap was ver genoeg om een besmetteljke ziekte aan boord van een schip te kunnen be handelen. Bovendien liep door betere sanitaire voorzieningen in de hele wereld het aantal ziektehaarden terug. Wachten „Ik zou deze inrichting na de opening dadelijk wel weer wil len sluiten, en dan voorgoed", zo sprak de minister van socia le zaken, dr. J. R. Slotemaker de Bruine bij de ingebruikstel ling in 1934. Het terrein van 350 meter lang en 182,5 meter breed, compleet met zuster huis, mortuarium, 'reine' en 'onreine' barakken, ontsmet tingsovens en ontluizingsruim- ten lag daarna te wachten op de dingen die zouden komen. „Dat was zijn enige taak: afwach ten", vertelt de nu 79-jarige C. A. Boerke. Vanaf het begin in 1934 tot aan zijn pensionering in 1968 waren hij en zijn vrouw verantwoordelijk voor het huishoudelijk reilen en zeilen van het quarantainestation. „We zorgden voor de bedden, het beddegoed, voor het inko pen van de voeding, voor alles zodat de zaak kon draaien wan neer het zover was". „Het was schitterend om er te wonen. We keken uit over de Maas en wanneer ik naar Schiedam wilde dan stak ik een rode vlag uit op de aanleg steiger. Dan kwam de veerboot van Pernis me oppikken. Toen we na mijn pensionering ook het huis uit moesten, vonden we dat verschrikkelijk. Mijn vrouw is daarna van heimwee gestorven". De jaarverslagen van de Rotter damse GG en GD leren dat al in 1935 „op verschillende wij zen werd getracht deze inrich ting ook nog voor andere doel einden te benutten, echter zon der succes". Pas twee jaar na de opening werden er bewo ners van het Rotterdamse Wit- dorp gebaad en ontluisd. De gemeentelijke woningstich ting had hiervoor de opracht gegeven om tegelijkertijd de even leeg gekomen huizen van ongedierte te zuiveren. Vluchtelingen Echte bedrijvigheid heerste er pas na november 1938 toen het station met inboedel en al werd verhuurd aan het Rijk voor de tijdelijke opvang van de joden die uit Hitler-Duits- land vluchtten. ,Die mensen werden 's nachts met bussen vol binnenge bracht", vertelt Boerke. „Het waren er zoveel dat zelfs in de douchecellen van het ketelhuis werd geslapen. Maar ze waren met alles tevreden want ze wa ren blij dat ze uit Duitsland weg waren". De laatste vluchtelingen zouden half november 1939 vertrek ken. Het schiereiland kon weer in gereedheid worden ge bracht voor de scheepsbeman ningen die andermaal niet zou den komen. De oorlog zorgde voor een andere bezetting van het station. Kazerne „Het werd meteen een kazerne, met alle gevolgen van dien", herinnert Boerke zich. „Nee, ik vond het niet leuk tussen de Duitsers. Ik was bly dat we moesten vertrekken van die gasten. Ze duldden eenvoudig niemand anders op het terrein. Toen we terugkwamen na 1945 was het helemaal uitgewoond. Verschrikkelijk". Na de oorlog nam het Engelse Rode Kruis bezit van het sta tion. Zij bracht de inboedel weer op peil en behandelde er een aantal met vlektyfus be smette inwoners van Spijke- nisse. In het najaar van 1945 zorgde het Brabantse Hulp Ro de Kruis in de contactbarak ken cn het badhuis voor de be strijding van schurft en luizen van de Rotterdamse bevol king. Door het gebrek aan ziekenhuis- ruimte in de stad werden, met goedvinden van de inspecteur van volkgezondheid, de con tactbarakken later ingericht als sanatorium voor honderd lijders aan tuberculose. Weer leeg Het sturen van troepen voor de politionele acties in Indonesië gaf de autoriteiten de vrees dat er wel weer eens lijders aan be smettelijke ziektes, met name pokken, voet op Nederlandse bodem zouden kunnen zetten Het sanatonum Heyplaat werd daarom in juli 1949 verkast naar Maasoord. een eindje ver der op de Zuidhollandse eilan den. Met uitzondering van de al genoemde Britse zeeman in 1953, bleef het station vier jaar lang zonder gasten. De Rotter damse gemeenteraad besloot daarom na die jaren de con tact ba rak ken te gebruiken voor de huisvesting van psy chisch gestoorde bejaarden Behalve wat onderhoudswerk zaamheden zoals het vernieu wen van de verlichting, het aanbrengen van nieuwe groen voorzieningen en het op orde houden van het sanitair ge beurde er niets met het terrein. In het Rotterdamse GG en GD- jaarverslag van 1975 wordt het terrein al niet meer vermeld. Waarschijnlijk werd de schrij ver van het verslag moe om nu voor het twintigste jaar de zin op te pennen:Quarantaine-in richting. er deden zich geen bijzonderheden voor" Boerke. „Ik liep in die tyd alleen met mijn zwarte bouvier over het terrein om konijnen te schieten. Dat moest wel want ze ondergroeven het hele veld. Ze kwamen zelfs door de as faltpaden heen". Na de pensionering van Boerke kwam er een andere beheer der. Verder ging de tijd voorbij aan dit stuk havengebied met zyn psychisch gestoorde be jaarden en hun verpleegsters. Krakers Pas in 1979 kraakte een groep kunstenaars van de Rotter damse Academie de lege ge bouwen op het terein. Zy brachten direct een plan uit om van het hele gebied iets ar tistieks te maken Met wat be trekkelijk goedkope verbou wingen zou een deel woon ruimte kunnen worden en een ander deel atelier of oefen ruimte voor theatergroepen. Een try-out-theater was ge dacht in het ketelhuis. Omdat de gemeente Rotterdam nog niet precies wist (en weet) wat er moet gebeuren met het ter rein, is dit plan in de ijskast ge zet Wel zyn de kunstenaars er blij ven wonen en werken. Een van hen heeft zelfs een rustiek on derdak gevonden in het vroe gere lijkenhuis. Op het ogen blik zorgen zij tenminste nog voor het onderhoud van het terrein. Bij sommigen verschij nen kippen, gan/en en andere dieren Een boer uit de omge ving laat zijn schapen grazen op wat eens bestemd was als voetbalveld voor geïsoleerde matrozen. Twee jaar geleden verdwenen de psychisch ge stoorde bejaarden van het ter rein. Inmiddels zijn ook de contactbarakken dus als woon- en werkruimte in gebruik Om te voorkomen dat het unieke terrein aan zyn einde zou ko men. heeft het havenbedrijf er nu borden met verboden toe gang geplaatst De kunste naars kunnen voorlopig bly- ven Totdat er een andere be stemming voor het terrein is gevonden Maar dat zeiden ze al over het terrein in 1934. Er zijn geen principiële be zwaren tegen de verkoop of beschikbaarstelling van rooms-katholieke kerken aan moslims. Wel moet rekening worden gehouden met be zwaren die bij eventuele ver koop tot gewetensconflicten kunnen leiden. In de huidige situatie is uiterste terughou dendheid gewenst, gezien het feit dat er tussen christenen en moslims nog veel vooroor delen bestaan. Dat schrijft de stuurgroep 'rela tie-opbouw moslims— chris tenen' in een advies over de verkoop van kerken. De stuurgroep wil met dit advies een discussie op gang bren gen over de vraag of een dia loog tussen moslims en chris tenen mogelijk is. Het advies is gebaseerd op uit spraken van het tweede Vati caanse concilie, dat een posi tieve houding bepleitte te genover de andere wereld godsdiensten, met name hel jodendom en de islam. "De andere godsdienst mag on dersteuning niet worden ont houden. Anders loopt men gevaar, van huichelarij in de dialoog te worden beschul digd". Zegt de stuurgroep. Verkoop van kerken blijfl moeilijk. De stuurgroep wijst op de band tussen de geloofs gemeenschap en het kerkge bouw, de opvatting dat hulp aan niet-christelijke gods diensten verboden zou zijn en de onverdraagzaamheid van moslims in moslim-lan den tegenover christenen Ongerustheid is vaak het ge volg van een onvolledig en verkeerd beeld dat men van de islam heeft. De stuurgroep meent, dat de tegenargumen ten niet afdoende zijn om ver koop van kerken te blokke ren. Wel wordt gepleit vooi een goede pastorale begelei ding. Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Groot-Ammers M. Goud- riaan Ouderkerk aan de IJs- sel, te Gouda W. van Gorsel Wijk bij Heusden, te Tholen J. Veldhuijzen Wijngaarden; aangenomen naar Dedems- vaart A. Schellevis Zaamslag, naar Workum W. Koerselman Suameer; bedankt voor Bos koop A. Kastelein Nieuw- Stadskanaal; beroepbaar K. van Meijeren Katwijk, W. G. Teeuwissen Huizen, J. H. Verwaal Leiden en J. C. den Toom Hardinxveld. Gereformeerde Kerken: aange nomen naar Andel (Nbr.) kandidaat K. F. Visser aldaar, naar Enschede C. Corporaal Onstwedde. Gereformeerde Kerken Vrijge maakt: beroepen te Gronin gen T. Boersma Apeldoorn; aangenomen naar Langeslag G. A. Snip Amsterdam-Zuid west Christelijke Gereformeerde Kerken: beroepen te Delft K. Boersma Hoogeveen; be dankt voor Rotterdam-Oos- t-Capelle aan de IJssel H. H. Klomp Zwaagwesteinde. Gereformeerde Gemeenten: beroepen te Katwijk aan Zee en te Gouda A. Moerkerken Nieuw-Beijerland; bedankt voor Krabbendijke en voor Nieuwdorp-Wolfaartsdijk M. Mondria Waardenburg, voor Randburg (Zuid-Afrika) A. B. van der Heiden Enkhuizen, voor Zwolle H. Ligtenberg Middelharnis. Overleden. In Peru is, 53 jaar oud, de hervormde predikant B. A. van Donkersgoed plot seling overleden. In 1970 trad hij in dienst van de Gerefor meerde Zendingsbond in de Nederlandse Hervormde Kerk. Tot 1977 was hij werk zaam in Ghana, sindsdien in Peru. In ons land is ds. Van Donkersgoed predikant ge weest in Sint Philipsland en in Wierden. Hij is in Peru be graven. Voor Ghana. De organen van zending en werelddiakonaat van de Nederlandse Her vormde Kerk en de Gerefor meerde Kerken in Nederland dragen f200 000 bij aan het noodfonds van de Wereld raad van Kerken voor Ghana. Naar aanleiding van de noodsi tuatie die in Ghana is ont staan door het uitwijzen van Ghanezen uit Nigeria heeft de Wereldraad f2,7 miljoen beschikbaar gesteld voor lid kerken in de landen waarvan staatsburgers Nigeria moes ten verlaten. Behalve Ghana betreft dit onder andere ook Togo. Werklooshied De diakonie van de hervorm de gemeente in Rotterdam- centrum heeft 5000 gulden als gift en 5000 gulden als Ie ning beschikbaar gesteld voor de oprichting van werk verenigingen van werkloze jongeren. Op initiatief van CNV- Werkende Jongeren draaien in Den Haag al drie werkver- enigingen. Jongeren hebben daar een koffieshop, een meubelmakerij tje en een koeriersdienst opgezet. Voor de aanloopkosten is een be roep gedaan op de Zuidhol landse diakonieèn. Daarop heeft de hervormde diakonie van Rotterdam met 10.000 gulden gereageerd. houden van arbeidsplaatsen. Het eerste halfjaar behouden jongeren hun uitkering. Daarna wordt er gekeken of het bedrijf loon kan uitbeta len Pastor haanlozen. Komende week verschijnt in het infur matieblad van het bisdom Breda, dat westelijk Brabant en heel Zeeland bestrijkt, een sollicitatie-oproep voor de functie van "pastor voor haanlozen". De nieuwe func tionaris dient, in nauw over leg met de industriepastores, allereerst de omvang van de problematiek vast te stellen, wat er wordt gedaan en waar de leemten worden aange troffen. De tweede taak is het bevorderen van aandacht voor de werkloosheid en de gevolgen daarvan, binnen de parochu De nieuwe functie geldt als een project voor drie jaar. By de opzet zyn de religieuze con gregaties in het bisdom, du- grote belangstelling hebben getoond, nauw betrokken. Zondagsrust. Een gesprek tussen het bestuur van de Ne derlandse Vereniging tot bevordering van de Zondags rust en de Zondagsheiliging en de initiatiefnemer van de Zondagskrant heeft geen en kei resultaat gehad Dat wordt meegedeeld in het jaarverslag van de vereniging dat tydens de ledenvergade ring in Barneveld aan de orde kwam. De vereniging heeft 6 ooo stu ken uttn geven met de woorden V.v.M en geen zondagskrant te ontvan gen". Deze stickers kunnen op de brievenbussen worden geplakt Ook in rooms-katho- lieke kring is er belangstel ling voor. De voorzitter van de vereni ging, dominee J. van Prooy- en. merkte op, dat de onthei liging van de zondag steeds schrikbarendcr vormen aan neemt. Sommigen wezen op het gebruik om per auto naar de kerk te gaan Het bestuur van do VWWliglng vindt het gebruik van de auto op zon dag oryuist. Het ledental van de vereniging is in 1982 met Ongeveer 1 006 gestegen tot ruim 17.000. Remonstranten-IKV Het Interkerkelijk Vredesbe raad (IKV) moet. ook in de sa menwerking met andere groeperingen, democratische doelstellingen en methoden blyven volgen. Dat werd ge zegd in een gesprek tussen de Commissie tot de Zaken (het dagelyks bestuur) van de Re monstrantse Broederschap en een vertegenwoordiging van hot IKV In het gesprek werd er van de kant van de Broederschap op gewezen, dat by de leden be zorgdheid en vragen leven over het IKV als politieke ac tiegroep De vertegenwoordi gers van het IKV zeiden daar op dat de spanning tussen be raad en actie altyd in het IKV aanwezig is geweest, maar dat de actiekant door de cam pagne 'Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland' en door het verzet van kerken tegen de kernbewapening meer na druk heeft gekregen. Het IKV gaf te kennen, met alle critici in gesprek te willen gaan Dit geldt ook voor do vereniging Waakt en Weegt' die zich binnen de Broeder schap verzet tegen de steun aan de IKV campagne.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 13