Popmuziek van The Society Shop
Clapton: broertje dood aan veranderingen
tófêfi.
Fun $q\j Three geeft de patiënt
popmuziek een bloedtransfusie
Kruiswoord
Schaken
■c
'Lelijke eendje' Cross maakt hooggespannen verwachtingen waar
Gitaarheld keert terug met fenomenaal album
Oplossing
II Hl
s 'aSU
ZATERDAG 12 FEBRUARI 1983
Extra
Onder redactie van Jaap Visser
Terwijl alom wordt beweerd dat de
popmuziek aan bloedarmoede
lijdt, is het zeer verheugend om
te constateren dat er af en toe wel
degelijk een transfusie van jong
en fris bloed aan de 'patiënt'
wordt toegediend. De Engelse
Fun Boy Three is een zeer recent
voorbeeld van zo'n transfusiege-
val.
Het twee jaar geleden om 'beleids-
redenen' uit The Specials gestap
te trio Terry Hall, Neville Staples
en Lynval Golding, heeft met
met z'n tweede elpee "Waiting"
een origineel en zeer smaakvol
produkt afgeleverd.
Fun Boy Three werd vorig jaar in
ons land bekend met de 'cover'
van de jaren dertig-hit "It ain't
what you do (it's the way that
you do it)" van Jimmie Lunce-
ford. Het vervolg op dit succes
zal waarschijnlijk niet lang op
zich laten wachten want inmid
dels is het openingsnummer van
"Waiting", "The tunnel of love'"
op single gezet. En net als bij "It
ain't what you do" gaat het hier
om een werkje met een grote hit
potentie.
De muziek op "Waiting" is uiter
mate gevarieerd. Nagenoeg alle
stukken van dit album, en dat
zijn er tien, klinken verschillend.
De 'FB3-sound' bevat klassieke
piano-, cello- en cornet-klanken,
zowel new wave- als jazzinvloe-
den en zelfs geluiden die doen
denken aan Spaanse volks- en zi-
geunermuziek Dit kamerbrede
scala is mogelijk gemaakt door
het inzetten van een regelrecht
leger aan gastmuziekanten, gere-
giseerd door David Byrne (zan
ger/gitarist van de Talking
Heads) die zelf de nodige gitaar-
inbreng heeft gehad.
"Waiting" is het overtuigende be
wijs dat het met de door compu
ters aangevreten popmuziek nog
niet zo vreselijk beroerd is ge
steld zoals al die op de oude
meesters en meesteressen leu
nende popkenners beweren.
Het jonge en zeer creatieve FB3
trio plaatst zich (voorlopig) ach
ter groepen als U2, Allez Allez en
The Passions, in de rij van 'do
nors' voor de 'poppatiënt', die
aan de betere hand lijkt.
FB3-zanger Terry Hall: jong en
JAAP VISSER fris bloed
"Another Page" - Christopher
Cross (WEA)
Als je popmuziek zou vertalen
in modetermen dan staat de
muziek van Christopher
Cross gelijk aan de collectie
van The Society Shop. Zeer
beschaafd en van grote kwa
liteit. Verschil is dat de wel
luidende klanken van Cross
niet aan een gepeperde prijs
verbonden zijn en dus ook de
modale luisteraar kunnen be
reiken.
Het verhaal gaat dat de driejaar
geleden nog volstrekt onbe
kende Cross bij het vallen
van de jaren zeventig bezig
was met zijn debuutelpee.
Gelouterde muzikanten als
Eagle Don Henley hoorden
hem bij toeval bezig en bo
den spontaan hulp aan.
Het naamloze debuut van
Cross werd vooral in Ameri
ka een succes (met 'Sailing'
had hij ook hier een hitje) en
voor zijn tweede elpee - z'n
werk voor de film "Arthur"
nu even daargelaten - ston
den de hulptroepen in de rij.
Andermaal staan Henley en
Michael McDonald de zelf
wat benepen zingende Cross
vocaal bij, terwijl ook het To
to-genootschap, Carl Wilson
en Art Garfunkel een handje
helpen.
Ook beslist niet meer dan een
handje, dus alle lof voor deze
fraaie plaat kan Cross wor
den toegezwaaid. De ver
wachtingen waren hoog ge
spannen en het is knap dat
"Another Page" daar volledig
aan beantwoordt. Misschien
nog wel iets melodieuzer en
iets inventiever dan de eerste
Cross-plaat. Trekken we de
vergelijking door dan heeft
Christopher Cross zijn tek
sten ditmaal wel heel erg in
de honing gedompeld. Hoe
wel: de zinnen "Well I read in
town in the melancholy
news. The front page story is
our love is through" zijn in al
hun sentimentaliteit toch
prachtig getroffen.
Cross is een pure songschrij
ver. Alles is gericht op de me
lodie, solo's zijn uit den boze.
Alleen op "Deal 'em again"
en "Words of wisdom" gaat
even een gitaarregister open.
Liefde is weer het allesover
heersende thema en dat is
doorgaans vervat in langza
me nummers. Daarop is
"Another Page" ook zeker
geen uitzondering. Veel bal
lades maar - typerend voor
het vakmanschap - genoeg
van elkaar verschillend om
niet te gaan vervelen. Eruit
springen doet "What am I
supposed to believe", waarop
Cross samen met Karla Bo-
noff een duet zingt.
Wel wat vraagtekens bij het ro
ze kleurtje dat op "Another
Page" overheerst Zelfs Cross
heeft zijn bloes en broek met
een zuurstok bewerkt. Het
zal wel te maken hebben met
die flamingo op de hoes.
Bleef het op zijn eerste plaat
beperkt tot een portretje, dit
maal is het hoofd van de wa
tervogel op ware grootte en
in roze afgedrukt. Mijn kleur
is het niet, maar misschien
dat het lelijke eendje Cross
zelf wat verwantschap voelt
met het roze gevaarte. Niet zo
belangrijk natuurlijk, want
slechts verpakking.
Waar het om gaat, is dat
Cristopher Cross met "Ano
ther Page" zijn naam en faam
definitief bewijst. In "Tal
king in my sleep" zingt hij: "I
know that I'm just going to
be another page in love's his
tory". Hij blijkt nu in de pop
geschiedenis beslist niet zo
maar een bladzijde te zijn.
BART JUNGMANN
"Money and cigarettes" - Eric
Clapton (WEA)
Vorige week zaterdagavond
hoorde ik op de auto-radio
bepaalde door de NCRV-ra-
dio 'binnensblik' gebrachte
60-er jaren klanken en ik
dacht: "Typisch NCRV om
de oren dicht te stoppen voor
dat moeilijk te doordringen
en van God verlaten heden
daagse geëxperimenteer.
Want dat de muziek die de auto
vulde gedateerd was, stond
voor mij als een paal boven
water. Dat iele gitaartje, dat
springerige pianootje en dat
jankende orgeltje zaten er
gens in mijn geheugen opge
slagen zonder dat ik een defi
nitieve herkenning tot stand
kon brengen. Hoe dan ook: ik
genoot stiekem van die mu
ziek, ze had op mij dezelfde
heilzame uitwerking als op
iemand die temidden van zit-
zakken en andere vreemd
soortige zitapparatuur zo-
Eric Clapton: alles bij het oude.
waar nog een stoel met vier
poten ontwaart.
Diep is mijn schaamte nu ik in
middels heb ontdekt dat ik
die avond zonder dat ik het
wist naar de nieuwste elpee
van de door de critici tot af
treden gedwongen gitaar-
prins Eric Clapton heb zitten
luisteren. Ik had de voorheen
aan heroine verslaafde gitaar
god definitief afgeschreven
na zijn in Tokyo opgenomen
live-dubbelaar "Just one
night". Een album dat eens
temeer duidelijk maakte dat
van het snarenwonder uit de
jaren zestig niet meer was
overgebleven dan een nog al
tijd op zijn in het verre verle
den gevestigde roem terende
seniele snarenpieler. Toen ik
niet lang daarna vernam dat
Clapton de heroine had ver
ruild voor zeer veel sterke
drank en met een acute
maagzweer in het ziekenhuis
was opgenomen stelde ik zijn
boekwaarde op nul.
Maar het onmogelijke is ge
schied, Clapton is terug met
een fenomenaal album vol
prachtige rhythm blues en
met, door al die synthesizers
en ritmeboxen naar het ste
nen tijdperk verdrongen, gi
taarsolo's en -duels met als
tegenspeler niemand minder
dan Ry Cooder.
Als we de teksten van "The
shape your in" mogen gelo
ven dan is hij alcohol-af en
volgens "Ain't going down"
kunnen we in de toekomst re
kenen op een onverdroten
voortzetting van Clapton's
muziekproduktie. Natuurlijk
is Clapton niet vernieuwend
bezig op "Money and Cigaret
tes" maar de zowel in tekst
als muziek uiterst conserva
tieve gitaarheld van weleer
blaast zijn eigen muziek op
zeer vitale wijze nieuw leven
in. Aan veranderingen heeft
hij dan ook een broertje
dood, luister maar naar het
ironische "Everybody ought-
ta make a change". Rest mij
nog mijn excuses aan te bie
den aan de NCRV die de stel
ling dat niet alles wat oud is
ook slecht is met verve heeft
verdedigd.
WIM KOEVOET
Horizontaal: 3. tint; 8. oesternet;
10. wond vocht; 11. deskundig
onderzoek; 12. vuistslag, stoot;
14. muziekinstrument; 16. ko
ning der elfen; 18. Bijbels fi
guur; 21. vochtig; 22. zeer hete,
droge wind; 23. raamscherm;
24 vreemde munt; 25. vlug.
dringend: 27. deel van het
hoofd; 28. hijswerktuig; 30.
vervoermiddel: 33. Spaans riet;
34 dichtgesmolten glazen
buisje; 35. prettig; 38. balsport;
39. scherm- of slagwapen; 40.
haarkleur.
Vertikaal: 1. gokspel; 2. kleur; 4.
wetering; 5. afwezig; 6. hand
greep; 7. gedeeltelijk; 9. met
opzet; 10. vreemde munt; 13.
hardnekkig, halsstarrig; 15.
ventiel; 17. gewoon; 18. huur-
der; 19 vrees; 20. limiet; 25.
wapenuitrusting; 26. kleding;
28. bijbel der Mohammedanen;
29. spijker; 31. altijd, steeds; 32
kinderdoek; 36. kreet; 37.
kloosterlinge.
De prijs van f25,- werd toege
kend aan Mevr H. C Hagen,
Leliestraat 59, 2313 BE Leiden.
De prijs wordt de winnaar toe
gezonden. Oplossingen met
vermelding van "Puzzel" voor
donderdag op briefkaart of in
enveloppe zenden aan Redac
tie Leidsch Dagblad, Postbus
54, 2300 AB Leiden.
"Op 14 januari 1936 kwamen 29
Noordwijkers te zamen over
het oprichten eener schaak
club te spreken..." Zo begin
nen de notulen van de oprich
tingsvergadering van de
Noordwijkse schaakclub Da
niël Note boom, genoemd naar
de daar geboren, vroeg overle
den schaker. Deze nu bloeien
de vereniging speelt elke
maandagavond in De Kuip.
Voorzitter Jan Koppenaal:
"We hebben nu ongeveer 50 se
niorleden en 35 jeugdleden. De
jeugd speelt elke vrijdagavond
onder de bezielende leiding
van Jan Paul Giliams: van half
7 tot half 9 in De Kuip".
Waf is het speelniveau van Da
niël Noteboom?
JK: "Er zijn de laatste jaren en
kele sterke spelers vertrokken,
maar ik heb goede hoop dat wc
dat, juist dankzij de jeugd, wel
kunnen opvangen Van onze
eigen kweek speelt er één in
het eerste en drie in het twee
de. Het eerste team speelt pro-
motieklase LSB; de andere
teams spelen in de tweede
klasse".
O
door
Dirk Sikkel
Organiseert Daniël Noteboom
nog bijzondere evenementen0
JK: "Ja, het is traditie dat op de
eerste zaterdag van augustus
grootmeester Donner een si
multaanseance geeft op de
boulevard. Met het vele pu
bliek dat dan altijd aanwezig
is. is dat een bijzonder sfeer
volle happening"
Clubkampioen is André de Boer.
Van hem is de volgende fraaie
aanvalspartij gespeeld tijdens
de wedstryd Daniel Noteboom
I-Philidor III, november 1982.
Wit: M. Vergeer; zwart; A. de
Boer 1 e4 d6 2. d4 Pf6 3. Pc3
g6 4 f4 Lg7 5. Pf3 c5 6. dc5; Da5
7. Ld3 Dc5: 8. De2 Pc6 (gebrui-
krlnkiT is hier 0-0) 9 Le3 Da5
10. 0-0 Pg4 11 Ld2 Dh5!'>
(zwart wijkt op een onderne
mende manier af van de ge
baande paden) 12. Del? (en wit
reageert prompt verkeerd.
Sterker is h3) Pd4 13. Dg3 Ld7
14 h3
I I
li 'lTlfl
i ~i
A i Ta
lift'
Dc5! 15.
Khl (hg4 Pe2++) h5! 16.
Pd5 (na hg4 hg4 17 Ph2 0-0-
0 wordt wit ge-h-lijnd) Pf3: 17.
gf3: h4 18. Dgl (beter direkt
Dg2) Ld4 19 Dg2 Pf6 20 c3
Pd5: 21. cd4: Dd4 22. Lc2 Pe3
23 Le3 De3 24 Tfel Df4 (om
nog wat spel te kragen offert
wit in arren moede maar wat
pionnen, maar De Boer laat
zich niet van de wys brengen)
25 c5 Lc6 26, Le4 d5 27 Ld3
Th5 28 e6 Tg5 29 e!7 Kf7 30
De2 e5 31. Tgl Tg3 en in deze
hopeloze stelling overschreed
wit de toegestane bedenktijd
Niet alleen speltechnisch zijn
de halve finales dit jaar on
waarschijnlijk boeiend, maar
ook de klassering van de acht
voor de finale in april waar
borgt nogal wat spanning in
zich. Zo is bij het ingaan van
de laatste ronde nog niemand
zeker van plaatsing. Welis
waar maken Auke Scholma,
Evert Bronstring, Jos Stok-
kel en Ben Smeenk in de eer
ste groep een uitstekende
kans, die des te groter is om
dat de enige die roet in het
eten kan gooien, de Utrechte
naar Wim van der Kooy, juist
tegen koploper Scholma uit
moet komen.
In de andere groep moet het
spel tussen Johan Bastiaan-
net, Hans Vermin. Toine
Brouwers, Frits Luteyn en
John van der Borst gespeeld
worden. Al met al verheugen
de ontwikkelingen.
Deze week wilde ik u enkele ui
tersten laten zien, want na
tuurlijk komen er ook onbe
grijpelijke fouten voor in zo'n
toernooi.
In het eerste uiterste treedt Ad
van Tilborg op de voorgrond.
Goed geboden, voortreffelijk ge
speeld en aan de andere tafel
nog voortreffelijker tegenge
speeld. Die drie elementen zul
len niet zo heel dikwijls in één
en hetzelfde spel verenigd zijn.
Spel 7 tijdens de eerste zitting
van het Open WK voor teams
in Biarritz was zo'n spel:
A4
<?9 8 7 4 2
OB 10 9
A H 3
M 952
va/ n ^ahbf
u Si C A O O
10 5 3
O H 8 5 O 6 4 3 2
VB 10 9874 Z +62
HVB 10 8763
<?V
O A V 7
5
Zuid gever, allen kwetsbaar.
Zuid (Farell) opende 1 Sch,
west pas, noord 2 Ha, oost pas
en verder: 3 Sch - 4 KI, 4 SA -
5 Ha, (oost doublet), waarna
zuid het eindbod bepaalde op 6
BONDSREPUBLIEK DUITS
LAND - Ter gelegenheid van
de honderdste geboortedag
van de architect Walter Gro-
pius (18 mei 1883 in Berlijn), de
stichter van het wereldbe
roemde Bauhaus. geeft de
Duitse Bondsrepubliek op 8 fe
bruari een bijzondere serie uit
met als thema "Bauhaus". Met
deze serie worden tevens de in
1919 in Weimar gestichte
school en werkplaatsen voor
handwerk, architectuur en
beeldende kunst gememo
reerd. alsmede de beroemde
kunstenaars die aan het Bau
haus doceerden
Het Bauhaus was jarenlang, tot
de nazi's er in 1933 een einde
aan maakten, het centrum van
artistieke creativiteit. De aca
demie leverde modellen en te
keningen voor honderden ge
bouwen. woninginrichtingen
11.38-32 18-23? 12.29x16 20x27
13.28-21! 17x26 14.37-31 26x37
15. 42x33 met schijfwinst en la
ter won Scholma ook de partij.
In zijn angst van de sterke
Auke Scholma te verliezen
neemt hij een grote ruil, die
echter op slag blijkt te verlie
zen. Zie maar (Van Tilborg
heeft zwart) 1.33-29 17-22 2.39-
33 11-17 3.44-39 6-11 4.50-44 1-6
5.31-26 16-21 6.32-28 19-23 7.28-
xl9 14x23 8.35-30 10-14 9.30-24
23-28 10.40-35. Er is nu
een bekende stelling ont
staan die al menig maal een
prachtige principiële strijd
heeft opgeleverd Goed
speelbaar zijn nu 10.... 11-16
en 10... 20-25. Maar de
zuiderling krijgt hier een bij
zonder ongezond idee. We
tende dat op 10 5-10 het
antwoord 11.38-32 vervelend
is omdat zwart een tempo
moet maken, besluit hij toch
tot die zet omdat hij meent
een tot dan toe nog nimmer
uitgevoerde ruilactie te kun
nen ondernemen: 10...5-10
In het diagram het andere uiter
ste. Ben Smeenk won heel
fraai van Fred Passchier (laat
ste zetten van hem waren 27-21
en 8-3): 1. 10-15 2.3x20 15x24
3.28-22; want na 26-21 wint 11-
17 21x12 45-50 28-23 24 29 23-
x34 50-45 etc en na 28-23 kan al
24 29; 5 45-50 6.22-18 11-17!
7.18-13; na 26-21 17x26 18-13 50
22 13-8 22-44X. 7.... 50-22! en
wit gaf het terecht op, want na
13-8 volgt 22-44
Sch. Zuid's Sch 3 was uiter
aard sterk, waarop noord 4 KI
bood: slem-interesse met
schoppen als vastgestelde
troefkleur en eerste controle
klaveren. De Engelsen noemen
een dergelijk bod "advance-
cue-bid": een "vooruit gescho
ven" controlebod, waarmee
veel biedruimte wordt gewon
nen. 4 SA was azen vragen. 5
Ha toonde er twee en oost's
doublet was een uitkomstdou-
blet.
West startte met Ha 3 voor de
heer. gevolgd door Ru 2 Wat
doe je in zo'n geval? Sneden
natuurlijk, maar niet Mary Ja
ne Farell. Zij nam Ru A en
speelde al haar troeven af, het
geen leidde tot:
Op Sch 6 legde west zijn kaart
open Hij moet of de dekking
in ruiten opgeven óf die in kla
veren en in beide gevallen
maakt zuid de rest
Aan de andere tafel werd even
eens 6 Sch. bereikt en ook hier
startte west met harten. Oost
(Lou Bluhrn wmi en p. .-ld.-
klaveren terug! Het effect was
vernietigend De speelwijze
van Farell'gaat nu niet op om
dat de verbinding in klaveren
tussen noord en zuid is verbro
ken en zuid was uiteindelijk
aangewezen op de ruitensmt:
één down.
en voor op industriële wijze ge
produceerde gebruiksvoor
werpen Vele beroemde kun
stenaars hebben les gegeven
aan het Bauhaus. onder wie
Adolf Meijer, Paul Klee, Laszlo
Moholy-Nagy. Marcel Breuer
en Josef Albers
Er is altijd nogal verzet geweest
tegen de ideeen die door het
Bauhaus werden uitgedragen.
Tengevolge van de vele aanval
len (conflicten met gevestigde
belangen) verplaatste Gropius
daarom in 1925 de school naar
Dessau. Steeds groter worden
de moeilijkheden brachten
Gropius er in 1928 toe de aca
demie te verlaten Breuer.
Bayer en Moholy-Nagy volg
den hem ln 1933. tiet jaar
waann Hitier aan de macht
kwam. bevalen de nazi's de
school te sluiten.
De zegels waarmee het Bauhaus
nu wordt gememoreerd tonen
werken van dne Bauhauskun-
stenaars en -docenten: 50 pf.,
licht-ruimtemodulator 1930,
een uit metaal- en glasdelen sa
mengestelde, door een elektro
motor (voort)bewogen plas
tiek. de eerste in de kunstge
schiedenis (een werk van Lasz
lo Moholy-Nagy), 60 pf.. Sanc
tuary, een zinklitho uit 1942
van Josef Albers en 80 pf., dne
van de veertien karakteristieke
bovenlichten van Walter Gro
pius uit het Bauhaus-museum
Met deze Bauhaus-zegels zet de
Deutsche Bundespost de se
ries "expresssionisme" (15 fe
bruari 1974. 16 augustus 1974
en 29 oktober 1974). "Jugend
stil" (16 februari 1977) en "im
pressionisme" (16 november
1978) voort
Eveneens op 8 februan komt een
60 pfennig-zegcl uit gewyd aan
het carnaval. Op de zegel een
narrensprong van een carna
valszot in Rottweil
WESTBERLIJN - Een West
bcrlijnse zegel van 80 pfennig
die op 8 februari in roulatie
wordt gebracht herinnert er
aan dat 150 jaar geleden de op-
tische-mechanische telegraaf
lijn van Berlijn naar Koblenz
in gebruik werd genomen De
zegel toont twee koninklijke
Pruisisch.- t. i' gr.iV
teurs voor de St. Annenkerk in
Berlyn Dahlem, op de spits
waarvan enige apparatuur was
aangebracht