De wereld van morgen Energie Ger van der Made van "The Dutch Connection" in Florida ijvert al meer dan een jaar voor een Nederlands paviljoen in het EPCOT-Center in Amerika's zonnigste staat, waar de Walt Disney-organisatie aardig op weg lijkt te zijn naast Disneyworld een permanente wereldtentoonstelling van de grond te krijgen. Van der Made heeft ons nu de visie toegezonden die de tekenaar-schrijver Jan Kruis op zo'n Nederlands paviljoen heeft. Het in een tekening vorm gekregen idee is inmiddels aan de Disney-organisatie voorgelegd. Jan Kruis geeft grif toe dat hij in zijn plannen het "obligate" niet uit de weg is gegaan. Dat hoeft volgens hem ook niet: "Anderen doen het ook niet". Hij geeft daarbij als voorbeelden de Franse Eiffeltoren, de Duitse bierkelder, de Engelse pub en de Japanse en Chinese tempels, die al bij Orlando in Florida te zien zijn. Dus zijn drie molens kenmerkend voor het Nederlandse paviljoen dat Jan Kruis zou willen neerzetten. Voorts zijn er de nodige bruggetjes, wat karakteristieke Nederlandse huisjes, een exclusief restaurant en een bruine kroeg. Verder de nagebouwde Hoornse Waag en een overdekte markthal - zoals de Leidse Koornbeursbrug - waarin bijvoorbeeld een pannekoekenhuisje zou kunnen komen. Het marktplein (met een ouderwetse pomp en een muziektent) zou moeten worden aangekleed met bloemen, een draaiorgel, een viskraam en dergelijke. "Ik hoop dat in Nederland het besef gaat doorbreken dat EPCOT in Disneyworld geen super-Efteling is, maar een zich steeds veranderende en groeiende wereldtentoonstelling. Het zou te gek zijn als Nederland in de rij van aanwezige Europese landen zou ontbreken". Bijlage van het Leidsch Alphens Dagblad door Koos Post maakt lipsynchroon uit de mond lijken te komen. "Audio-animatromsche pop pen" noemen ze dat Het we melt ervan in het halve dozijn gesponsorde paviljoens die stuk voor stuk een bepaald thema behandelen. Alleen al in het paviljoen van General Motors - waarin uiteraard de beweging centraal staat - staan 84 personen en 55 die ren in 24 tableaus. Zo vertel lend of lezend komt de na druk natuurlijk op het woord pop te liggen, maar in het dif fuse licht van de show lijken het heel echte mensen en die ren "Ruimteschip aarde" is de door de telefoonmaatschappij Bell Systeem betaalde blikvan ger. een bol van zestig meter hoogte. Drie aan dne wordt men op de lopende band even langs het uitvinden van de boekdrukkunst, de tele graaf, de telefoon en dergelij ke geleid tot men in de nok tegen een firmament van flonkerende sterren de mens op weg naar de maan kan te genkomen. Het is de 1966 overleden grootmeester van de te kenfilm Walt Disney altijd een diepe doorn in het oog geweest dat anderen zo gemakkelijk en zo royaal konden profiteren van zijn schepping "Disney land", zonder dat hij daar tegen een vinger kon uit steken. In tal van hotels, restaurants en andere ge legenheden rondom het succesvolle recratiepark in Californië werden gre tig de dollars opgestreken die de miljoenen toeristen meenamen op weg naar Disneys sprookjeswereld. Disney kon die spontaan ontspruitende subcultuur niet zelf exploiteren. Hij had er geen grond voor en door de sterk opgelopen prijzen kon hij die grond ook niet kopen. "Dat nooit meer", moet hij heb ben gedacht. Hij heeft er ook naar gehan deld. Toen zich in zijn brein het idee ontwikkelde om in een ander zonnig gedeelte van de Verenigde Staten - Florida aan de andere kust een duplicaat van Disney land neer te zetten, nam hij geen halve maatregelen. Het veelal met zon overgoten Flo rida had wel toerisme, maar dat was voornamelijk op de kust gericht. De beaches van Miami en Daytona genieten wat dat betreft wereldfaam. Het binnenland echter be stond voor een groot deel uit weinig attractieve moeras grond. Nabij Orlando sloeg Disney zijn slag. Via stromannen ver wierf hij een lap grond van meer dan honderd vierkante kilometer. "Nu kan ik alles bouwen wat ik wil", moet hij hebben uitgeroepen. Gevolgen mmmm Voor het slaperige plaatsje Or lando met zijn amper 100.000 inwoners zijn de gevolgen enorm geweest. Disney kwam voor 250 dollar per acre in het bezit van die gi gantische lap grond. In 1971 opende hij het eerste deel van zijn project. Het zogenaamde "Magic Kingdom", een ge trouwe kopie van het sprook jespark in Californië. Nu - twaalf jaar later - zijn niet minder dan 140 miljoen bezoekers de loketten gepas seerd. Zij hebben Orlando en omgeving stevig leven inge blazen. Waren er in het begin van de jaren zeventig 6.000 hotelbedden beschikbaar, binnenkort overschrijdt het aantal in Orlando al de 40.000. Maar misschien nog duidelij ker liggen macht en positie van het Disney-gebeuren ver ankerd in een ander veelzeg gend cijfer. Er liggen nu in Orlando plannen voor de bouw van een groot congres centrum. Voor de benodigde grond moet thans 250.000 dollar per acre worden be- "Ruimteschip Aarde", een bol van zestig meter hoogte beheerst het EPCOT-terrein. Op de voorgrond de ultramoderne monorail, die snel e brugt tussen de andere delen van Disneyworld. i comfortabel de grote afstand over- (Foto: GPD). grondprijs dus verduizend- voudigd. En dat lijkt nog verder de pan uit te rijzen nadat in oktober jongstleden het derde en voorlopig laatste deel van Disneyworld met veel feeste lijke fanfare is geopend, het zogenaamde EPCOT-Center. Dat "EPCOT" staat voor Ex perimental Prototype Com munity of Tomorrow. Oftewel heel ruw vertaald: een blauw druk van de maatschappij van morgen. Maar als je zoals ik voor de eer ste maal in die contreien bent, kan je natuurlijk Dis neyworld niet overslaan. Om je te verbazen over de inge nieuze wijze waarop Disney gestalte gaf aan zijn sprook jes voor mensen van acht tot tachtig en jonger of ouder. Perfectie Om je te verbazen hoe een oer woud is nagebootst, hoe een zeeslag met schepen, havens, schietende figuren en knal lende geluiden is uitgebeeld, hoe een poppenwereldje tot leven wordt gebracht en hoe Disney geesten laat dartelen rondom je karretje-op-de-lo- pende-band. Dit is nog slechts een schamele greep uit de rijke erfenis die Disney in Florida heeft nagelaten en die door zijn maatschappij nu onder leiding van zijn ou dere broer Roy - wordt be heerd. Maar meer nog dan de zichtba re en tastbare uitbeelding rond de sprookjesfiguren geldt de verbazing de perfec tie die je overal tegenkomt. De reinheid in de straatjes, de smetteloosheid van de cos- tuums, de werveling van de shows, de schier volmaakte organisatie die maakt dat ook topdagen met 100.000 bezoe kers (op de laatste 31 decem ber) zonder noemenswaardi ge problemen voorbijgaat. En het verbaast dan ook weer niet als je hoort dat er tussen de 13.000 en 20.000 mensen werken aan die perfectie. Per week wordt meer dan 2]/i miljoen gulden aan salaris uitbetaald. Overal onder de grond zijn de kappers, naai sters, mechaniciens, compu tersdeskundigen, administra teurs, loodgieters, stratenma kers en nog vele, vele ande ren druk in de weer om die hele ingewikkelde machine rie vlot te laten draaien. Een wereldje op zichzelf, waar voor die talloze toeristen bo ven zich wellicht niet interes seren, maar die technici en organisatiedeskundigen heel hevig intrigeert. Zoals ver- voersmensen op hun beurt weer grote belangstelling aan de dag leggen voor het mono- rail-net, dat ervoor zorgt dat die massa snel en gemakke lijk de grote afstanden over brugt tussen dit "Magie Kingdom" en de andere de len van Disnneyworld: Vaca tion Kingdom en EPCOT- Center. En natuurlijk ook naar de adembenemend uit gestrekte parkeerterreinen. Wie daar zijn straatnummer bij het parkeren vergeet heeft echt reden tot paniek! Geld m_^mm Vacation Kingdom wordt ge vormd door de randver schijnselen die Disney in Ca lifornië niet zelf kon beheren. Hotels, restaurants, nacht clubs. bungalows, campings, stranden, surfgebieden. golf links, tennisbanen, maneges, zwembaden, waterski-oor den en ga zo maar door. En ook daar is de graad van perfectie weer bijna beangsti gend. Een fervent kampeer der, van wie ik weet dat hij over een groot deel van de wereld heeft gezworven, ver zekerde mij dat hij nooit en nergens een zo goed geoutil leerd kampeerterrein had aangetroffen als daar in "Va cation Kingdom", waar de klant nog echt koning is. Maar wel voor veel geld. Magic Kingdom kost 15 dollar per persoon per dag, EPCOT is even duur. Om van hotels, bungalows en dergelijke maar niet te spreken. Geen wonder dat vele kleinere at tracties in de buurt (bijvoor beeld Sea World met alles over vissen en andere water dieren) vrezen in de verdruk king te geraken. Zeker nu in oktober EPCOT- Center is opengegaan. Het eerste miljoen bezoekers was in een mum van tijd ver werkt. En wie EPCÖT echt goed wil zien heeft langer, véél langer dan één dag no dig. De indrukken komen zo snel, zijn zo overweldigend en zo talrijk dat het onmoge lijk is alles in één keer goed in je op te nemen. Misschien was Walt Disney zijn eigen sprookjesfiguren al ontgroeid toen hu zich in Flo rida vestigde. Want van het begin af was het zijn bedoe ling daar ook de wereld van morgen gestalte te geven. Hu heeft daarbij de steun van het bedrijfsleven gevraagd en ge kregen. Zes grote maatschap pijen bleken bereid de mil joenen neer te tellen die no dig waren om de paviljoens neer te zetten, waarin verle den, heden en toekomst door middel van vele tableaus met elkaar worden verbonden. In totaal is er in EPCOT tot nu toe al meer dan 800 miljoen geïnvesteerd. En als het Idaar is ruim één miljard. Dollars! Droomwereld mm Al dat geld om een droomwe reld te creëren, waann Benja min Franklin (al byna twee eeuwen dood) de trap op loopt Waann we Marten Lu ther King weer "I had a dream" kunnen horen en zien zeggen Waann dinosau- nssen uit een werkelijk stin kend moeras opduiken en waarin Mona Lisa boos naar Leonarda da Vinei kykt om dat hij aan een vliegwiel de voorkeur geeft boven haar schilderij Het lijken levende wezens Je weet dat ze van plastic zijn en dat ze via een chip worden gestuurd Maar de man of vrouw die in de oneindige, nooit versagende lopende- band met-karretjes langs trekt zou ze zo de hand willen drukken Of willen antwoor den op de woorden die vol- De oliemaatschappij Exxon (Esso in ons land) plaatst zijn gasten eerst in tientallen me ters brede banken om ze in cinerama te laten zien wat energie is en betekent. Dan ineens draait de hele vloer, de muur splijt en van stukjes banken wordt een lange trein gemaakt die een oerwoud binnenrijdt waaruit een geur van rottend hout omhoog komt. Waar voorwereldlijkse monsters uit het moeras klauteren en waar we verder van de ene verbazing in de andere vallen. Alles is met een glimlach in beeld gebracht "It is fun", we hebben plezier. Uitgaan de van de stelling dat een goed verhaal niet alleen be langwekkend maar ook infor matief is. zijn leuk en leer zaam zeer geraffineerd door elkaar gehusseld. Ik noemde enkele paviljoens. Ik zou ze stuk voor stuk wil len noemen omdat het een schier eindeloze tocht van verbazing tot verbijstering is. Van hoogtepunt naar hoogte punt Zo voert Kodak zijn be zoekers binnen in een wereld van verbeelding die eindigt in een zó levensechte driedi mensionale film. dat ik me nigeen in de zaal de hand zag uitsteken in een poging de bloesem van de geprojecteer de boom te plukken... Het regende dat het goot. de dag die was uitgetrokken voor mijn bezoek aan EP COT. Ik sopte in myn schoe nen in dit meestal met zon overgoten oord Desondanks kon een wandeling langs de door vele landen ontworpen en gebouwde paviljoens niet worden gemist. Langs de bootvaart door de Mexicaan se jungle naar de Duitse bier kelder Via het door Coca Co la gesponsorde Amenkaanse huis naar de Franse Eiftelto- ren. Van de Engelse pub naar het stukje nagebouwde Cana dese berggebied Nederland mmm Een tocht die moet eindigen met de conclusie dat Disney Productions hard op weg is naast de themapavilj.ns t n permanente wereldtentoon stelling te formeren Negen landen staan er al. Enkele an dere hebben toegezegd te ko men, zoals Spai\je en een Afrikaans land "Waarom Nederland dan niet7", vraag je jezelf onwille keurig af als je met van ver moeidheid loodzware benen en een door de vele indruk ken duizelend hoofd afscheid neemt van dit wonderlijke hersenspinsel van Walt Dis ney. Hij heeft zelf de realise ring ervan met meer mogen beleven Maar htj was het wel die de contouren aangaf van deze vakantiehoofdstad van de wereld. Een show, een tentoonstelling, een gebeurtenis die eigenlgk met met woorden is te van gen. Dit Disneywereldje moet je beleven Om je na af loop af te vragen of je eigen- Ujk wel allemaal hebt be leefd. Het is zo onwezenlijk..

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 13