c c 'Imperium biedt lach en traan 3 Jules Croiset acceptabel in Kafka-verhaal 3 Symfonie van Mozart gevonden Dolores?": ontroerend programma over hel van huwelijk 3 MAANDAG 7 FEBRUARI 1983 Café In den Billenburcht: Scène uit Imperiums 'Café In den Billenburcht'. (Foto: Holvast). LEIDEN De onvermoeibaarheid van de ju bilerende toneelvereniging Imperium is verbazingwekkend en het laatste wat men deze groep zou kunnen verwijten is, dat er gemakzuchtig op vorige successen wordt voortgeborduurd. Daarbij weet men over het algemeen een inventiviteit aan de dag te leggen die gelijke tred houdt met het en thousiasme van alle medewerkenden, zo dat soms alleen verschillen in techniek en afwerking verraadden dat er amateurs aan het werk waren. Deze hele houding ten opzichte van de toneel kunst bleek ook weer uit het jongste project van Imperium, dat afgelopen zaterdag in het eigen Microtheater ten doop werd gehou den. "Café In den Billenburcht" van Loek van Kesteren en Bart Vieveen is geen be staand stuk en evenmin een collage op basis van improvisaties. Zoals vorige week in een interview met beide auteurs werd uiteenge zet, werd het stuk door hen tijdens de repeti ties geschreven, zodat de tekst voortdurend kon worden bijgesteld en aangepast. Uit gangspunt was een Leids volkscafé waar tij dens de oorlogsjaren zo goed en zo kwaad als het ging 3 oktober gevierd werd, en mede met het oog op de authenticiteit werden ver scheidene figuren gemodelleerd op basis van historische buurttypes. Omdat in dit volksstuk de humor de tragiek diende te overheersen, werd met duidelijk succes ge streefd naar een combinatie van volkstoneel, variété en café-chantant met daarnaast in vloeden van het Brechtiaanse toneel en de filmmusical. De dramaturgische achter grond van de beide auteurs-regisseurs uitte zich in een veelheid van verwijzingen en ci taten, die van "Café In den Billenburcht" te vens een zoekplaatje voor ingewijden maak ten. Geen toeschouwer hoeft zich daardoor overigens te laten afschrikken, want een on gedwongen atmosfeer en een grote dosis aanstekelijke humor zorgde voor een voor stelling vol vaart waarbij uitbundig gelachen kon worden. Veel aandacht was geschonken aan een consequent doorlopende typering van de diverse personages, ook als niet allen konden uitgroeien tot echte karakters. De integriteit van Van Kesteren en Vieveen, die duidelijk niet uit waren op goedkoop effect- werk. bleek uit de momenten waarop zij in botsing kwamen met hun streven naar span ning en vaart. Liever dan de logica te door breken namen zij namelijk hun toevlucht tot geïsoleerde flarden dialoog of tot een zekere make van breedsprakigheid (met name in het derde bedrijf). Een aanstekelijke leven digheid, de sobere muzikale omlijsting van Bart in 't Veld en bovenal de rijkelijk gedo seerde humor maakten echter dat de voor stelling als geheel overeind bleef. De immer aanwezige oorlogsachtergrond bleek boven dien een remedie tegen vervlakking waar van dankbaar gebruik werd gemaakt. Dat bepaalde elementen wel erg sterk overtrok ken werden en dat het Leids van sommige medespelers af en toe meer weg had van een Engelse tongval, deed geen afbreuk aan de algemene indruk. "Café In den Billen burcht" biedt een vrolijke blik op een don kere bladzijde uit de geschiedenis, terwijl het menige oudere Leidenaar bovendien een aanleiding biedt nostalgische herinneringen aan buurten als De Camp en Maredorp op te halen. (Tot en met 19 maart elke vrijdag en zaterdag in Imperiums Microtheater). PAUL KORENHOF. LEIDEN - Kafka's verhalen op to neel brengen: het is en blijft een hachelijke, tot mislukken ge- doende onderneming. Een theatrale bewerking stelt haar eigen eisen, die daardoor de spe cifieke, hermetisch gesloten ver telstructuur van deze verhalen wel moet doorbreken. Dit is een misschien wat dogmatisch over komend standpunt, dat voor de nodige scepsis zorgt bij de boor- deling van elke poging om Kafka op toneel te brengen. Jules Croiset heeft zaterdagavond in de Leidse Schouwburg in een solovoorstelling zijn visie gege ven op de "hoogst merkwaardige gedaanteverwisseling van Gre- gor Samsa". Een toneelbewer king dus van het beroemde ver haal 'Die Verwandlung' van Franz Kafka, waarin Gregor Samsa op een ochtend ontwaakt en merkt, dat hij in een geweldi ge kever was veranderd. Vanuit dit Sam sa/kever-perspec tief wordt het verhaal dan ver teld. Ondanks alle voorbehoud bleek Croisets solovoorstelling echter acceptabel. Zijn spel is statisch, hij blijft vooral verteller. Maar zijn spel is vooral accepta bel. omdat hy niet in een soort keveruitmonstering op toneel verschijnt Een min of meer goedkope uitwer king zou dat hebben; het komt dan ook de kwaliteit van deze voorstelling ten goede, dat het toneelgebeuren door de aankle ding in het wit iets abstracts en afstandelijks knjgt. Croiset treedt namelijk op in een hagelwit kostuun in een wit de cor met drie grote witte panelen en een witte stoel en kapstok van buitengewone afmetingen. In een aan het publiek uitgereikt stencil werd overigens om be grip gevraagd voor het feit, dat Croiset door het onlangs bij een voorstelling opgelopen letsel zijn optreden iets heeft moeten wijzi gen. En toch heeft ook deze theatrale bewerking van dit verhaal niet echt kunnen overtuigen. In het theater zie je Gregor Samsa oftewel als kever oftewel als mens - het is de keuze van de acteur. Bij het lezen zijn er meer visies tegelijk op Samsa moge lijk de keuze is aan de lezer. En daarom "is het boek beter". WIJNAND ZEILSTRA. ODENSE (AP) - In de Deense stad Odense hebben musico logen een symfonie van Wolfgang Amadeus Mozart herkend in een hoeveelheid muziekwerken die in een kelder lag opgeslagen. De symfonie, die Mozart op jeugdige leeftijd schreef, is bijna twee eeuwen lang zoek geweest. De symfonie in drie delen zal aan het eind van dit jaar door het orkest van Odense worden uitgevoerd. "Het is niet een van de groot ste symfonieën, maar het is een aardig stukje composi tie", aldus een kenner die verder zei niet te twijfelen aan de authenticiteit van het stuk. Het bestaan van de symfonie was al eerder bekend. Het is als nummer KV 16a opgeno men in de inventaris van Ludwig van Kochel. De Duitse muziekuitgeverij Brcitkopf und Hartel nam het op in een 19de-eeuws ca- talus, met drie maten van het hoofdthema. "Die drie maten komen terug op het eerste vel van het stuk dat hier gevonden is", aldus de bibliothecaris van het or kest. LEIDEN - (Echt)scheiding is vrij wel verdwenen uit het traditio nele rijtje van Nederlandse ta boes. Scheiding, homofilie en werkloosheid hebben zich einde lijk gedistantieerd van pedofilie, necrofilie en geslachtszieken. En waarom ook niet? Het is toch zeker verdedigbaar dat twee mensen (twee mannen, twee vrouwen, man en vrouw), die el kaar slechts kort of oppervlakkig kennen, het niet de veertig jaar volhouden, die ze aanvankelijk besloten bij elkaar te blijven. Ac trice Adrienne Kleiweg en acteur Hidde Maas hebben daar een prachtig, ontroerend, onthullend en autobiografisch programma over gemaakt. Ze noemen het 'Dolores?' en ze stonden met deze voorstelling, tot stand gekomen op basis van improvisaties, zaterdagavond in een zeer redelijk bezet LAK- theater. Uit het theaterstuk blijkt de teleur stelling, wanneer prachtige, ro mantische gevoelens veranderen in blinde haat, naijver en een ver edelde vorm van diabolisch trei teren. In de interpretatie en de visie van Adrienne en Hidde wordt de mislukte relatie het met ondermaatse aantijgingen gepla veide voorportaal van de hel. Niets ter wereld werkt i ontregelend en vernietigend als de met diepgewortelde haat ver vulde partner (man of vrou) die verbaai en emotioneel vernieti gend uithaalt. Adrienne en Hid de schuwen daarbij geen enkel middel. Ze vechten met elkaar, dichten elkaar kwalificaties toe, die een tempelier doen blozen en weten telkens feilloos de achil lespees van de ander te vinden. Adrienne en Hidde maken duide lijk, dat het slechts weinigen is gegeven een op zichzelf vrijwel onbekende partner veertig jaar in je leven te dulden. Ze accen tueren de geringe verdraagzaam heid van de jongere generaties, die alles ter discussie stellen en beargumenteren. Vooral hier is de vrouwenemancipatie, het be wustwordingsproces een (overi gens begrijpelijke) bedreiging geworden. Onder regie van Marcelle Meule- man doorleven Adrienne en Hid de alle stadia van een tot misluk ken gedoemde relatie. Tussen 'die eerste nacht en de laatste dag' liggen stations die hoop, vertwijfeling, geluk, jaloezie en walging heten. De dialoog tussen beiden dient niet langer om in formatie uit te wisselen, maar is exclusief kwetsend. De man slaat de vrouw op haar bil len en de vrouw slaat de man meermalen op het hoofd. De scheldwoorden verliezen in de voortgang van het vernederings proces steeds meer lettergrepen en de sponde als gemeenschap pelijk gebaar verliest ziendero gen aan betekenis. In de interpretatie van Adrienne en Hidde (en waarschijnlijk ook van Marcelle Meuleman) is de haat "aan het einde van de regen boog" veel heviger dan de liefde aan het begin er van. In vele ge vallen blijkt de pot van ordinair koper en de inhoud volstrekt waardeloos. BERT KOEKEBAKKER Hidde Maas en Adrienne Kleiweg Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Annie", da. 19.00 en 21.30 uur, zo. 14.00, 16.30, 14.30, I. 19.00 Bioscopen LIDO 2: "Als je begrijpt wat ik bedoel", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. al. LIDO 3: "Big Bomber", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, a.l. Kindermatinee: "Het geheim van Nimh", za., zo. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. LIDO 4: "The Thing", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur, 16 STUDIO: "Diva, da. 19.00, 20.15 uur. do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur. Kinder matinee: "De Boezemvriend", za, zo. en woe. 14.30 uur. zo. ook 16.45 uur,al. TRIANON (123875): "Aas der azen", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. REX (125414): "The sound of love", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen (Voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Als je begrijpt wat ik be doel"', da. 14.00, 18.45 en 21.00 uur, zo. ook. 16.30 uur. a.l. Nachtvoorstelling Euro 1: "Wat meisjes dromen", za. 24.00 uur, 18 jr. EURO 2: "Annie", da. 13.45, 18.30 en 21.15 uur, zo. ook 16.00 uur. a.l. Nachtvoorstelling Euro 2: "Kostschool meisjes die uit de school klappen", za Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Van de koele meren des doods", do. 20.30 uur, vr. en za. 21.30 uur, ma t/m wo. 20.30 uur, di. oo. 13.30 uur. 16 jaar. "The Road Warrior", vr. en za. 21.30 uur, zo. 18.30 uur. 16 jaar. Kindermatinee: "Muppet Movie", za, zo en wo. 15.45 uur. "Peter en de vliegende autobus", za. zo. en wo. 14.00 uur. Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Banana Joe", do. 14.45, 20.00 uur, vr., za. en zo. 14.45, 19.00 en 21.15 uur, ma. en di. 20.00 uur, woe. 14.45 en 20.00 uur. a.l.r. CITY 2: "Porky's pikante pretpark", zelfde tijden als City 1, 16 jr. CITY 3: "Sharky's Machine", do. 14.45 en 20.00 uur, zlefde tijden als City 1. al. CITY 4: "Tiroler Sexkliniek", do. 14.45 en 20.00 uur, vr. 14.45,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "het teken van Zorro", za. en woe. 14.30 uur. Exposities De Oude Rijn.Gtille Mare 4, beeldhouw werk Joop van Kralingen; litho's en olieverf van Jan Rotteveel, t/m 24/2, dag. 10-18. zo. 11-18. De Lakenhal, Oude Singel, ruimtelijke vormen en vormen in de ruimte. Expo sitie van werk van beeldhouwers. T/m Foyer LAK, Levendaal 150, zeefdruk ken Marian Plug/Academiegebouw, Ra penburg 73, etsen Philip Wiesman, 14/1 tot 28/2, ma. t/m vrij. 9-17. De Lakenhal, Oude Singel, winterland schappen/schaatsen, t/m 13 maart, di. V m zat. 10-17; zond. 13-17; ma. gesloten. Rijksmuseum van Oudheden, Rapen burg 28, 'Papyrus, van bies tot boekrol', t/m 4/4; 'Beelden van Behnasa' t/m 28/3, di. t/m za. 10-17; zo i4-l7. Rijksmuseum van Geologie en Minera logie, Hoogl. Kerkgracht 17, 'Energie uit eigen bodem', t/m 4 augustus, ma. t/m vry. 10-17; zo. 14-17. Sylvius laboratoria, Wassenaarseweg 72, tekeningen en keramiek van Theo en Martv Verharen; t/m 18/3, dagelijks van 9.00 tot 17.00 uur. Muzenhof, Gordijnsingel 4, acrylverf- schilderijen Mieke Guldenaar, penseel tekeningen Henk de Bruyn, t/m 22 febr., werkd. 14-22 uur, zaterd. 9-12 uur. hoek, tot 1/5, ma. t/m za. 10-16; zo. 13-16. LEIDERDORP Gemeentehuis, Statendaalder 1, teke ningen. beelden, hout en keramiek van Cees Peltenburg, Hans Bos, Arie Ande- weg, tot 17/2, ma. t/m vrij. 8-17; do. ook 19-21. OEGSTGEEST Kunstcentrum Lange Voort, werken van Ted Licht, Ingeborg Oderwald, Eve van Gennip, Bella Hendriksen, Wim Jonker, tot 8/2, di. t/m vrij. 13.30-17.30; vrij. ook 19-21; za. 12-17. WARMOND Het Oude Raadhuis, Dorpsstraat 36, aquarellen Willy Stoet, t/m 3/2, di. 19-21; (Jngevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Ziekenhuizen Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16 00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intensieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30- 20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage lijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderatdeling: dagelijks Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur Intensieve verpleging: dagelijks van Academisch oiekennuis Tel 269111 /oor alle patiënten (behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag 14 15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19 00 uur Praematurenafdeling dagelijks van Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiènten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de. hoofdverpleegkundige hiervoor specia le kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00 Bezoektijden kinderafdelingen: Elke dag 14.15-15.00 uur en 18 30-19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kart er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur. 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking: *s ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va ders op de kraamafdehng: 's avonds 19.30-20.30 uur Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 uur. 'f&ud^lieuws 7 februari 1983 Honderd jaar geleden stond in de krant: Dank zij den overvloed van hooi zijn de boeren in de Betu we niet gretig om hun vee te verkoopen De slachters loopen te vergeefs de stallen af en de prijzen stijgen enorm. Voor nuchtere kalveren wordt zelfs f 25 en meer betaald. Voor het vee wordt 50 cents per pond gebo den. maar de vraag blijft het aanbod overtreffen. Verhoo ging der vleeschprijzen schijnt dus weldra verwacht te kunnen worden. - Eene jonge dame beproefde dezer dagen haar geluk eens in de speelbank te Monaco. Ze kwam met een bankbiljet van 100 fr. en vertrok met de niet on belangrijke som van 100,000 franken. Het mooiste van de zaak is, dat de jeugdige geluk- zoekster begon met een valsch bankbiljet. Des anderen daags bemerkte men het. doch zij ver ontschuldigde zich door te zeg gen dat het haar onbekend was. Het geld bleef dan ook tn haar bezit. Vijftig jaar geleden Op het Nederlandsche pan- terschip "De Zeven Provinciën" heeft zich, bij het verlaten van de reede van Atjeh een muiterij voorgedaan uit protest tegen salarisverlaging. De oproerlin gen maakten van de gelegen heid gebruik, dat de geheele overige vloot zich ten Zuiden van Celebes bevond. Behalve de bemanning van 150 inlanders zijn er 50 Europeanen aan boord, van wie 16 officieren. De oproerige elementen zijn voor nemens naar Soerabaja op Ja va te varen en zij hebben, vol gens een mededeel mg pan hun kant. geen geweld in den zin "Wij zullen een dag voor de aankomst by Soerabaja offi cieel het commando overgeven aan den commandant van "De Zeven Provinciën". Het u ons doel een protest te uiten tegen de onrechtvaardige salarisver- mindering en tegen het in hech tenis nemen van hen. die daar tegen hebben geprotesteerd. Was geteekend: de bemanning". Later werd vernomen, dal "De Zeven Provinciën". in gebruik als opletdingschip voor kanon niers. uordt gevolgd door de "Aide ba ran", aan boord waar van zich de militaire comman dant van Atjeh en tien manne- officieren bevinden. De muite rij is uitgegaan van inlandsche schepelingen, die zich van het schip meester maakten na zich voorzien te hebben van geweren en munitie De aan boord aan wezige officieren en onder-offi cieren werden door hen over mand.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 17