Henri Remmers is klaar voor zijn satellietavontuur Vrouwen aan het woord in televisieforums RADIO TV-rubriek Jack Jersey legt kostbare ruzie bij Hollands commercie-uurtje op Amerikaanse tv Gala voor Amnesty International ZATERDAG 5 FEBRUARI 1983 Radio - tv - kunst ZATERDAG HILVERSUM I 18.06 Dingen van de dag. 18.30 Blaastest. 19.02 Van 'opus one' tot nieuwe stukken of andersM... 20.03 Promenade Orkest o.l.v. Leo Drie huis. NOS: 20.30 Langs de lijn, sport en muz. (21.40 Paardekoersen). 22.02 Metro's Special. 23.02-24.00 Met het oog op morgen. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.10 AVRO's Radiojour naal. P.P.: 18.20 Uitz. Centrum Par tij. OVERHEIDSVOORL.: 18 30 Le ven en welzijn. AVRO: 18.40 Rich ting. 18.50 Jazz Spectrum. EO: 19.45 3xM - Wereldwijd. (20.00 Nws). 20.45 Laat ons de rustdag wijden. 21.26 EO-Metterdaad. TELEAC: 21.30 Voorlichtingsprogr. fotograferen en Filmen (herh.) 22.00 Kantoorinnova tie, les 15 (herh.) EO: 22.30 Nws. 22.40 Deze Week. 23.55-24.00 HILVERSUM III NOS: 18.04 De Avondspits. NCRV: 19.02 Op Stap. 20.03 Elpee-pop. 21.02 Country Style. 22.02 Weekend blues.. 22.30 Pers Vers. 23.02-24.00 Jazztime. ZONDAG HILVERSUM I VARA: 7.02 Oeroude toververhalen; 7.30 Vroege vogels: 9.30 Tony van Verre ontmoet Pieter Taselaar (3). IKON: 10.02 Naar Rome nog wel (6); 10.12 Kerkdienst; 10.55 wilde Gan zen; 11.02 De andere wereld van zondagmorgen... KRO 12.02 De huts. AVRO: 13.05 AVRO-Magazi- ne; 13.40 Schaduwparlement (1). NOS: 14.02 -Langs de lijn; 17.55 Me dedelingen. TROS: 18.05 Inkijk met Inbar. NCRV 19.02 In beweging; 19.15 zondagavondmuziek; 19.45 Opnieuw geloven. VPRO: 20.02 En dan nu de toekomst; 22.02 Welinge lichte kringen. NOS: 23.02 Met het oog op morgen. TROS: 0.02 De nachtwacht; 4.02 Krieken met Adje. HILVERSUM II NCRV: 8.10 U alleen, u loven wij; 8.40 Barok op zondag; 9.00 Bijbe- loverdênking. NOS: 9.25 Waterstan den. KRO: 9.30 Kroost; 10.02 Eucha ristieviering (RKK); 11.00 'n Zon dags pak... voor alledag (RKK). NOS: 12.00 Tambu; 12.30 Suara Ma luku; 13.10 Zorg en hoop; 13.55 Pro gramma voor buitenlandse werkne mers. IKON: - 17.00 Kerkdienst; 17.58 Wilde Ganzen; 18.10 Brood en spelen, 18.40 Liturgie en kerkmu ziek. NOS: 19.10 Hobbyscoop. AVRO: 19.45 Spel met poëzie; 20.03 Magazine buitenland; 20.25 Europa plus en min; 20.45 Zo hoor je nog eens wat; 21.00 Biels Co; 21.30 Schaduwparlement (2); 21.40 Open School (NOS); 22.10 RVU; 22.40 Mensen, mensen; 23.00-23.55 Klas siek met Caroline. HILVERSUM III AVRO: 8.02 Ko de Boswachter- show; 8.30 Sportpanorama junior; 9.02 Juist op zondag. VARA: 10.02 Het zondagse gezicht van de VARA op drie; 11.02 Dubbellisjes. TROS: 12.02 Europarade. VPRO: 14.02 Spleen; 16.02 En dan nu de toe komst. NOS: 17.30 Bopthema's en swingsessions; 18.02 De nationale hitparade; 20.03 Radio thuisland; £1.02 NOS-jazz. KRO: 22.02-24.00 Het hek van de dam. HILVERSUM IV TROS: 8.05 Er staat een orgel m Hulst; 8.40 Ontbijt concert; 9.30 Cas cade. NOS: 10.30 Musica Religiosa; 11.00 Fur Elise; 13.05 Opera-mati nee; 14 10 concerten op de zondag middag; 16.15 Musica nova. Van 17.00-20.00: overname pro gramma Hilversum 2. TROS: 20.00 Specialiteiten a la car te; 22.00 Koren en korpsen; 22.30- 23.00 guitariteiten. MAANDAG HILVERSUM I TROS: 7.02 Een goede morgen met Dimitri Frenkel Frank; 9.03 Continu muziek; 11.03 Nederlands fabrikaat; 12.03 Moerdijk te gast bij Herman Emmink; 13.06 Aktua; 13.20 Raad een bed of niet; 14.03 Gerard dé Vries draait op verzoek; 16.02 Café- chantant; 16.30 De tien om kinder show; 17 02 Piekuur; 17.55 Medede- bngen (NOS); HILVERSUM II NOS: 7.10 Ochtendgymnastiek. NCRV: 7.20 Het levende woord; 7.35 Hier en Nu; 8.11 Hier en Nu; 8.33 Te Deum Laudamus; 8.59 Moment; 9.05 Gymnastiek voor de vrouw (NOS); 9.15 Werkbank (NOS); 9.24 Waterstanden (NOS); 9.33 Plein Pu bhek; 11.00 De wereld zingt Gods lof; 12.00 Boer en tuinder; 12.16 Overheidsvoorlichting (RVD); 12.26 Mededelingen land- en tuinbouw (NOS); 12.36 Hier en Nu; 12.55 Kunst en vliegwerk; 13.10 Daar ma ken wij werk van; 13.33 Kerk van daag; 13.55 Onder schooltijd; 14.33 RVU VERONICA 14 53 Confronta tie; 16.00 Tineke; 17.36 HILVERSUM III AVRO 7.02 Vol gas; 9.03 Bingo; 11.03 Cees van Zijtveld; 12.03 Hol lands Glorie, 13.56 Per saldo; 14,03 Muziek met Meta, 15.03 Het Stee- nen Tijdperk; 16.03 ToppoD Diseo- 17.56 Per Saldo. HILVERSUM IV KRO: 7.02 Aubade; 8.30 Pro grammaoverzicht; 8.35 Joseph Haydn - Symfonie nr. 100 in G gr t 9.00 Op het tweede gehoor; 10.00 Omroep Orkest, 11.30 Peter Csaba, viool; 13.05 Hanni Schmid-Wyss, piano. 13.30 Collage van alledaags en zeldzaam, 14.50 Aan woorden voorbij. VARA: 15 00 The mother of us all. Voordat 'De geschiedenis van de SS' op het beeldscherm kwam, mochten de kijkers een tele foonnummer noteren waar zij terecht konden voor de gebrui kelijke nazorg bij dit soort pro gramma's. De Stichting Icodo had geweigerd voor die nazorg te zorgen, zij vond dat je na zorg beter kon voorkomen door de film niet uit te zenden, maar Korrelatie was wel bereid om geschokte kijkers telefo nisch bij te staan. Er zit iets te genstrijdigs in die vooropge zette nazorg. Het is een beetje alsof je alle mensen in het diepe gooit, maar er tevoren wel bij zegt welk nummer ze moeten draaien om een red dingsboei toegeworpen te krij gen als zij toevallig niet moch ten blijken te kunnen zwem men. Zoiets. Ik heb maar het zekere voor het onzekere genomen, en op de andere zender naar de VPRO gekeken. 'Sfeervol bullshitten met Kamagurka', niet dat het leuk was, maar je hoefde na af loop ook weer niet om psychia trische hulp te gaan bellen. Ka magurka, en de VPRO, zullen inmiddels wel ontdekt hebben dat de cartoons van Kamagur ka. die vaak op het geniale af zijn, zich niet op deze manier laten vertalen in televisieamu sement, - of wat ze dan ook wil den. Ik ben nog steeds nie mand tegengekomen die om de drie Kamagurka-program- ma's heeft moeten lachen of op andere wijze gesticht werd, waaruit je dus moet conclude ren dat ik in de verkeerde krin gen verkeer, of dat de VPRO nog eens ernstig met Kama gurka moet gaan praten hoe dat nu moet in de toekomst. Was het wel verstandig om spontaan nog twee program ma's te bestellen nadat het eer ste kennelijk diepe indruk had gemaakt op de VPRO-leiding, nog voor het op het scherm was geweest en de kijkers er hun oordeel over hadden kun nen geven? Het televisietoestel thuis is een vervormer, en bovendien een verminderaar, die program ma's die eerst zo mooi en goed leken toen je er zelf bij was en het in eigen enthousiaste om geving zag, rücksichtslos verfrommelt tot een ambitieu ze mislukking, of (nog erger) door Nico Scheepmaker een doorsneeprogramma. En omdat het niet aan de 'perfor mance' lag (ik bedoel: je zag geen amateuristisch gedoe van een tekenaar die wel eens wat anders wou), moet het aan de ideeën en de manier van uit werken hebben gelegen. Het onderzoekbureau McKinsey zou zich misschien eens over die Kamagurkaprogramma's moeten buigen, om aan te ge ven wat er uit moet, wat beter kan, wat anders moet, en hoe veel van de drie acteurs moe ten worden ontslagen. Het was niet alleen de week van het NOS-forum over de vero nachtzaming van de vrouw in de televisieprogramma's, maar ook een week van vrouwenfo rums. Woensdag mocht Ad 's- Gravesande nog wel een uur lang een discussie leiden tus sen vrouwen die carrière had den gemaakt, maar donderdag was de eerste aflevering van 'Deux-pièces' over het feminis me geheel in handen van vrou wen. Annemarie G re wel leidde de discussie waaraan vijf femi nistes van wereldnaam deelna men, de redactie bestond uit drie vrouwen en de produktie uit één vrouw, alleen verdenk ik regisseur Don Rook ervan een man te zijn. Maar mis schien niet hinderlijk De redactie van het VPRO-discus- sieprogramma Tijdverschijn selen' bestond trouwens ook uit vier vrouwen. Zelden zal een forum dus zo snel resultaat hebben opgeleverd! Beide programma's, die allebei een uur duurden en daarmee weer eens aantoonden dat zin nig gepraat niet gauw verveelt (laatst was ik op een verjaardag waar we met zeven mannen en avonds tot 1 uur 's nachts rond een tafel aan één stuk door hebben zitten praten, dus zo bijzonder is één zo'n uurtje nu ook weer niet), waren de moei te van het kijken en luisteren meer dan waard. Het geraffi neerde van het VPRO-pro- gramma was, dat men daar nog enkele mannen tussen had ge zet, waarvan er minstens één de opdracht had gehad zoveel mogelijk mallepraat te verko pen. zodat het verschil met de intelligente opmerkingen van des te meer zou opvallen. Bij het NOS-programma bleken de zes vrouwen op eigen kracht in staat een uur op be langwekkende wijze vol te pra ten. Je ontwikkelt al kijkend dan toch een voorkeur voor de ze of gene. en deze was by mij de Amerikaanse Linda Gor don, en gene de Italiaanse Joy ce Lussu, al kon ik mij niet aan de indruk onttrekken dat Ger- maine Greer toch eigenlijk de interessantste dingen zei. De Duitse Alice Schwarzer van het blad Emma („Die Blétter sehen alle aus alsob sie Emma hiessen") bleek ook andersoor tige bladen te lezen, want ze wist alles af van de depressieve toestand van prins Claus, en maakte toen de aardige, illu stratieve vergelijking tussen hem en de vrouw in het alge meen. Zijn vtouw is altijd in de aandacht, hij mag geen baantje nemen, hij bevindt zich in een ondergeschikte positie, kort om Prins Claus speelt in het Koninklijk Huis de rol van de vrouw zoals die door de vrouw in de meeste gezinnen wordt gespeeld. Geen wonder dat hy depressief is! HILVERSUM (GPD) - Een gezellig, ongecompliceerd Hol lands uurtje. Geen ellende, maar wat vrolijk nieuws, leu ke muziek, cultuur, reclame. Koningin Beatrix, Rem brandt, Shocking Blue en Lori Spee. Een tv-programma dat het Amerikaanse publiek met ingang van 5 maart aanstaande elke zaterdag wordt aangeboden door Henri Remmers, tv-maker („Remmers ontmoet"). Het ministerie van economische zaken in Den Haag heeft al en thousiast gereageerd. Er is voor 400.000 gulden 52 minuten zend tijd bij Remmers gehuurd. Amb tenaren zouden zo langzaam werken. „Onzin", zegt Remmers. „Deze mensen verdienen een compliment. Zodra ons initiatief bekend werd, hebben ze gebeld. We hebben belangstelling in het kader van de exportbevordering, zeiden ze. We willen een vervolg op de viering van de Bicenten nial, het 200-jarig bestaan van de hartelijke betrekkingen tussen beide landen. Dat is van EZ een slagvaardig beleid, een beleid dat getuigt van visie, zou ik zo zeggen". Voornaamste doel van „Holland on Satellite" is Amerika duidelijk te maken dat het met het Neder landse bedrijfsleven wel goed zit. De bankwereld, de KLM, Heine- ken, de bloembollenindustrie, stroopwafelfabrikanten en pro ducenten van windmolens heb ben intussen bij Remmers aan de bel getrokken. „Het eerste pro gramma loopt aardig vol. Het sta dium van de kat uit de boom kij ken is voorbij". Het avontuur van Remmers is be gonnen met een advertentie in een Amerikaans blad. Daarin werd zendtijd te huur aangebo den door Satellite Program Net work. Dagelijks wordt het SPN- programma via de omroepsatel- liet Satcom 4 verstuurd naar 400 kabelnetten die verspreid zijn over het gehele land. Remmers zag wel wat in een uurtje „Hol land promotion" op de zaterdag avond, zo tussen 6 en 7. De sport op de lokale stations is dan ach ter de rug en de grote publieks trekkers a la Magnum moeten nog beginnen. De levensvatbaarheid van „Hol land on Satellite" zit hem niet al leen in het tijdstip van uitzen ding, maar ook in de vorm van het programma. Het moet dan ook vooral geen Nederlands pro gramma worden, maar een Ame rikaanse tv-uurtje óver Neder land. Lori Spee, van Amerikaan se origine, is aangetrokken om de verschillende onderdelen aan elkaar te spreken. Gastvrouw, heet dat hier zo mooi. Dat feno meen kennen ze volgens Rem mers in de Verenigde Staten niet. Daar wordt slechts een pre sentatie gedaan, en dat is wat an ders. Het effect van de reclamebood schappen staat uiteraard voorop. Daar wordt het programma ver der aan ondergeschikt gemaakt. „Een voorbeeld: het kan voorko men dat na een spot over een merk bier een instructief luchtig filmpje volgt over het fabriceren van bier in Nederland. We bren gen verder een journaal, dat een mixture wordt van human inte rest-onderwerpen en het maat- schappelijk-economisch gebeu ren in ons land. Ik noem maar wat: de verkoop van de zoveelste fiets. Dit journaal wordt gemaakt in samenwerking met het NOS- journaal en Polygoon. In overleg met de eindredacteur gaan we bepalen welke items voor ons in teressant zijn". Remmers richt zich met zijn „Hol land on Satellite"-programma op 6 miljoen Amerikaanse gezin nen. Bij een gemiddelde gezins grootte van drie personen zou sprake zijn van een bereik van 18 miljoen kijkers. Remmers heeft niet de illusie dat al die mensen vanaf de eerste avond op zijn programma afstemmen. „Daar om moet je ervoor zorgen dat je produkt bekendheid krijgt. Ik ben bezig om mensen als Lub bers, Cruyff, Haitink, Orlandini, topmensen van Philips te strik ken voor een entree-praatje. Aar dig is ook dat misschien de be faamde commentator Walter Cronkite bereid wordt gevonden iets in ons programma te zeggen over zijn binding met Nederland. Hij heeft Friese voorouders". Blij is Remmers met de belangstel ling van de Nederlandse omroep voor zijn initiatief. „Men wil wel eens weten hoe een commercieel station in de praktijk werkt. Af gezien nog van de samenwerking met het journaal, heeft de Raad van Beheer van de NOS alle me dewerking toegezegd op het pro grammatische en facilitaire vlak. Dat is uniek. Je zou eruit mogen opmaken dat ons initiatief in Amerika niet meer als een gein tje wordt beschouwd. We heb ben kennelijk vertrouwen ge wekt. Ik denk vooral doordat economische zaken met ons in zee is gegaan." De door de NOS te leveren facili teiten - „uiteraard gaat dat niet voor niks" - bestaan uit het over schrijven van materiaal op ande re (Amerikaanse) videosyste men, monteren en uitzend-ge- reed maken. Tenslotte wordt de kant-en-klare band met het pro gramma, waarin entertainment de boventoon voert, per vliegtuig verzonden naar Atlanta. In dat eerste programma is plaats inge ruimd voor een „portrait of Hol land", een samenvatting van wat de tweehonderd-jarige betrek kingen hebben betekend, een film over Rembrandt (van Bert Henri Remmers aan de montagetafel. Haanstra), Shocking Blue en Golden Earring. Vermoedelijke uitsmijter: Lori Spee als zingen de gastvrouw met het lied „Good news, bad news". Voor Remmers is het duidelijk dat het meeste materiaal dat op de Nederlandse tv wordt uitgezon den niet geschikt is voor de Ame rikaanse kabelkijkers. „Altijd zal er een link moeten worden ge legd met een onderwerp waarin de Amerikanen geïnteresseerd zijn. Een grote demonstratie in Amsterdam tegen kernwapens of een uit de hand gelopen kra kersactie kan wel aardig zijn, maar dat soort dingen komt ook op de buis bij de grote net works". „Bovendien, wat wij brengen moet luchtig, lichtvoetig zyn. Ik be doel: de verkoop van de zoveel ste surfplank, dat vinden ze in de VS leuk. Of achteruit racen in Zandvoort. En ze hebben natuur lijk belangstelling voor het Con certgebouworkest, de Neder landse schilderkunst, ballet, het Rijksmuseum. Nou, daar gaan we veel aandacht aan besteden in onze culturele bijdragen. Maar net zo goed zullen we in ons re dactionele gedeelte ingaan soms als een follow-up op de re clamespots die per uur program ma totaal 12 minuten in beslag nemen - op de Rotterdamse ha ven, de landbouw, de tapijtin dustrie. Dat zijn de voordelen van een commercieel program ma. Als we een reportage maken (ot kopen) over de Nederlandse bierbrouwers, dan hoef je niet steeds zoals hier op een Ingewik kelde manier het merk uit het beeld te houden" De Amerikanen kijken tegen ons op, zegt Remmers, die nog wei nig kwijt wil over de winstge vendheid van zijn initiatief. ..Wij hebben Rembrandt en we heb ben Amerika ontdekt. Ik geloof dat er 15 miljoen Amerikanen van Nederlandse afkomst zijn Dat moet je by het maken van het programma steeds in je ach terhoofd houden. En dan kun je het ook nog aantrekkelijk maken met een kwisje, die iets meer dan 2 minuten duurt. De winnaar krygt twee tickets naar Amster dam, met volledige verzorging". ROOSENDAAL (GPD) - De onge veer vier jaar durende ruzie tus sen Jack de Nijs en Henk Voor- heijen, destijds het duo achter de succesvolle JR Productions, is bijgelegd. Dat heeft Jack de Nijs - artiestennaam Jack Jersey - in een radio-interview verklaard en Henk Voorheijen bevestigde dit desgevraagd. Daarmee is een eind gekomen aan een serie rechtszaken, beslagleggingen, zaken rond schadeclaims die in de miljoenen liepen, aan ruzies en verwijten over en weer in de diverse media. Kortom, aan een geldverslindende zaak, waar in feite alleen de advocaten beter van werden. „We zijn tot een akkoord gekomen. Alle processen zijn gestopt", al dus Henk Voorheijen. „We heb ben gezien dat je met processen voeren niets opschiet en met de advocaten zijn we nu tot een op lossing gekomen" Volgens Henk betekent dit niet, dat het „gouden duo" van destijds weer gaat samenwerken „Zoals het geweest is, zal het nooit meer worden". Henk legt er echter de nadruk op dat de hele zaak in der minne geschikt is. Alle beslagen zijn opgeheven. Jack de Nijs blijft werken voor Planet Music, de liedjesuitgeverij die bij boe delscheiding van JR Produc tions vier jaar geleden aan Henk toekwam. Contractueel was Jack hiertoe verplicht en dit wordt nu dus nagekomen. Grote bemiddelaar in het conflict is Dick de Nijs geweest, de broer van Jack die aanvankelijk ook bij JR Productions in dienst was. Ook hij kreeg ruzie met Jack, maar een aantal maanden gele den was dezelfde Dick het, die de twee weer rond de tafel bracht. „Ik was het ontzettend beu", zegt Dick. „Ik zag hoe die twee er geestelijk aan kapot gingen. En als je dan bedenkt hoe we vroe ger gewerkt hebben, ik vond dat er maar eens een einde aan die zaak moest komen". Dick heeft - nadat hij by Jack als diens manager vertrokken was - een eigen management opge richt. „Ik red me best", zegt hij. „En nu is het zo dat Henk en Jack ook weer kunnen werken en daar ging het me om" Dick nam contact op met de advo caat van Jack. Nadat aanvanke lijke gesprekken tussen Jack en Henk met hun advocaten mis lukten, is de zaak twee weken ge leden rond gekomen. Dick: „Henk en ik hebben met Jacks advocaat een overeenkomst op gesteld en Jack is daarmee ak koord gegaan. De zaak is einde lijk van de baan en zo hoort het ook". Hoe de zaken geregeld zijn, wil noch Henk noch Dick losla ten. „Dat hangen we niet aan de grote klok", zegt Henk, die overi gens toegeeft dat de hele ruzie al kapitalen gekost heelt. De ruzie tussen Henk Voorheijen en Jack de Nijs dateert van 1979 toen er met het opheffen van JR Productions een eind kwam aan een jarenlange succesvolle sa menwerking tussen de bedjes schrijver Jack en commercieel man Henk De contracten die in de loop der jaren tussen die twee en met diverse artiesten opge steld waren werden aanleiding tot een vier jaar aanslepende af faire om auteursrechten, op brengsten uit bedjes, artiesten, boeteclausules en leidde er on der meer toe dat Henk vong jaar voor een miljoen beslag bet leg gen op de bezittingen van Jack. Die sloeg daarna terug met een conservatoir beslag ter waarde van 4,5 mihoen gulden op de be zittingen van Henk. Met Van Kooten, De Bie en De Jonge HILVERSUM (GPD) - Wim de Bie, Kees van Kooten en Freek de Jonge zijn op het ogenblik bezig met de voorbereiding van twee gala-avonden ten bate van Am nesty International De avonden, waarop verschillende artiesten in mogelijk onverwachte combi naties zullen optreden, zullen, als alles van de grond komt, op 16 en 17 mei gehouden worden in thea ter Carré in Amsterdam. Onder handelingen met de VPRO over televisie-opnamen zijn in een ver gevorderd stadium Een redactiecommissie met De Bie. Vin Kooien en De Jonge buigt zich over de inhoudelijke lyn voor de avond Wim de Bie „Het is wel de bedoebng dat er een speciale vorm gevonden wordt, waarin wy en Freek de Jonge ook een aandeel hebben, maar het wordt echt niet onze avond. We proberen wel voor el kaar te krygen dat de medewer kenden iets doen wat verrassend is, maar verder staat er over de inhoud nog niets vast. We moe ten er eigenlijk nog helemaal mee beginnen" Tot toe hebben Adèle Bloemen- daal. de popzangeressen Fay Lovsky en Mathildc Santing en de groep Doe Maar, alsmede de jazz zangeres Floor van Zutphen hun medewerking toegezegd Met anderen wordt nog overlegd. Het initiatief tot de avond is al een jaar geleden door Amnesty geno men naar het voorbeeld van de gala-avonden die in Engeland met medewerking van de Monty Python-groep zyn georgani seerd. De avonden in mei vallen in een reeks voorstellingen van Freek de Jonge in Carré, die twee avonden beschikbaar heeft gesteld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 5