C Deze hoofden praten te veel V Computerschijven pure popiaster Kryptogram 4 V 4 Ad Visser en Soft Cell: afwisselend gevecht tegen slaap en irritatie m o - ZATERDAG 5 FEBRUARI 1983 Extra Onder redactie van Jaap Visser "Hongerwinter" - Ton Lebbink (Ariola) "Deze hoofden praten" - Rik van Boeckel (Kubus Kommunika- ties, pb. 11236 Leiden) Dichters kunnen niet leven van de opbrengst van hun bundels. Wil len ze brood verdienen met hun ambacht, dan zullen ze dus af en toe moeten optreden. Sommigen vinden dit leuk, anderen be schouwen het als een noodzake lijk kwaad. In de laatste tijd heb je in Nederland echter ook nog een andere categorie gekregen: dichters die optreden juist het belangrijkst vinden. Performers worden ze ook wel genoemd. Ton Lebbink is één van hen. Begeleid door muziek lepelt hij z'n teksten op. Aangezien muziek een belangrijk onderdeel is van z'n optreden, is het niet vreemd dat er nu een plaat van hem in de winkel ligt en geen boekje. Eerst de buitenkant maar eens onder de loep genomen: op de hoes is een foto afgedrukt van de kleine kunstartiest. Een foto die is ge nomen in de hongerwinter; en dat verklaart meteen waarom de plaat "Hongerwinter" heet. Een cliché van jewelste natuurlijk, maar vooruit: mensen krijgen al tijd mooie gedachten als ze ba by's zien. Sommige mensen zullen Lebbink ongetwijfeld een talent vinden, maar eerlijk gezegd ben ik niet zo onder de indruk van zijn kun sten. Hij rijgt woorden aan elkaar die meestal geen enkele samen hang vertonen, behalve dan dat ze af en toe zo leuk op elkaar rij men. Woorden ook, die vaak zwanger gaan van onheil, maar dat zal wel weer wat te maken hebben met die eigentijdse re creatieve bezigheid: het dansen op de vulkaan. Je zou het werk van Lebbink als volgt kunnen ty peren: door te declameren met een stem, die doet vermoeden dat morgen de wereld vergaat, lijkt het nog heel wat. Iets over die performers: er zijn mensen die denken dat Lebbink en consorten iets geheel nieuws doen. Onzin natuurlijk. Alsof er nooit barden hebben bestaan, alsof er in Amerika geen jazz- dichters hebben rondgelopen, enfin, enzovoorts, enzovoorts. Lebbink probeert dus gewoon een traditie nieuw leven in te bla zen, en dat is een mooie taak, maar het is alleen jammer dat het zo weinig indruk maakt. "Deze hoofden praten", heet de cassette die is gemaakt door Rik van Boeckel, een Leidenaar die zichzelf een muziekdichter noemt. De Talking Heads sleu ren hem mee naar de jungle van Afrika, hij bezoekt de Egypti sche sfinx en de leeuw van Ju- dah, hij vliegt via de Portugese Algarve naar het Braziliaanse palmstrand, de Copacabana en fin, in de begeleidende tekst staat het ook al: "Rik reist in zijn gedichten". V r, - De kleine Lebbink voor de mooie gedachten. De teksten van Razende Rik zijn ongetwijfeld volgens het volgen de procédé onstaan: associeer maar raak en er onstaat vanzelf een tekst, die moei wordt gevon den door de bezoekers van het jeugdcentrum. Tijdens het beluisteren van zowel de elpee als de cassette viel ove rigens op dat in beide gevallen de muziek weinig interessant is, omdat de melodie vaak zo mono toon is. En het doet er niet toe of dat nou wat te maken heeft met de kreet: terug naar de wortels van de rock roll - je valt name lijk even zo vrolijk in slaap Nee, ik heb slechts één keer in stemmend geknikt en dat was toen Van Boeckel zei: "Poëzie is een gewonde vogel". De muziek dichter zou zich echter wel eens moeten afvragen wie dat arme dier die verwondingen heeft toe gebracht. WIM BRANDS Ad Vissers' "Sobriëtas" loopt als een trein vooral dankzij de locomo tief Sahuleka en zijn eigen promo- tiewerk 'Sobriëtas" - Ad Visser (CBS) "The art of falling apart" - Soft Cell (Phonogram) Elkaar afwisselend hebben twee computerschijven een avond op mijn draaitafel doorgebracht met als gevolg dat ik .afwisselend moest vechten tegen opkomende slaap (Ad Visser) en ergernis (Soft Cell). Het uitbrengen van Ad Vissers' ge stoei met zijn favoriete speel goed (muziekcomputers) dient voor kennisgeving te worden aangenomen terwijl tegen de en ge geluidsbrei van Soft Cell krachtig moet worden geprotes teerd. Wat het duo Marc Almond/ David Ball flikt, is namelijk pure popverkrachting. De aanranders van Soft Cell lok ken de argeloze luisteraars door middel van hun singles waarop veelal fraaie trompetklanken van de speciaal daarvoor ingehuurde John Gatchell klinken. Een tweede lokmiddel is de op het eerste oor aantrekkelijke zang stem van David Ball. De massaal op de radio en in discotheken ge draaide Soft Cell-singles moeten de 'poptrendvolgers' tot het mas saal kopen van Soft Cell-elpees bewegen. En die elpees zijn pure kwelgees ten. Na een minuut of tien klinkt Ball's zang afgrijselijk vlak en nog een paar minuten later zelfs uitermate irritant. Datzelfde geldt voor de eentonige geluiden (soms letterlijk) die Almond uit zijn computers laat rollen. En wanneer de eentonigheid plaats maakt voor enige variatie (lees wanorde) dan is de computerher- rie meestal niet om aan te horen. De soms sterk tot de verbeelding sprekende maatschappijkriti sche teksten van het tweetal ten spijt is "The art of falling apart" pure popiaster. Het project "Sobriëtas" van Top Pop-presentator Ad Visser loopt als een trein en dat komt vooral door de zingende locomotief die Daniel Sahuleka heet. De Moluk se zanger heeft zijn medewer king verleend aan deze "space opera", zoals de geestelijke vader de muzikale omlijsting van zijn boek "Sobriëtas" heeft ge noemd. En Sahuleka's bijdragen vormen de aardigste momenten op deze verder langdradige, slaapverwekkende elpee. Op "Sobriëtas" staan zonder meer een paar fraaie brokjes symfo nisch toetsenwerk, die bijna klassiek klinken. Maar Visser laat zijn 'oprispingen' zo vaak te rugkeren dat de aardigheid er al rap af is. Tot overmaat van ramp is er van "Sobriëtas" ook nog een single getrokken, "Giddyup a gogo" die dankzij het promotiewerk van de 'artiest' in zijn eigen televisiepro gramma zelfs de hitparade heeft bereikt... Dit disco-achtige werkje dekt trou wens belist niet de rest van de inhoud van "Sobriëtas" dat na drukkelijk op de 'geeuwspier' werkt. Het boek "Sobriëtas" laat ik toch maar links liggen. JAAP VISSER Horizontaal: 7. Het verleden komt gauw op de vlakte. 8. Hoort bij het schaken een buitenlander die het spits afbijt? 13. Een num mertje op de mast met dit meisje. 14. Niet goed hij stem aan het water. 15. Wat een zeldzame gein! 16. Een boel knip-knip. 17. Europees ijs. 20. Een dier zwemt anders wat om in de rivier. 21. Bitter voedsel, krijgt u voor straf. 22. Gastarbeider maar geen werker. Die is anders. 27. Dooie opsmuk. 28. Een boek zonder regels is zonder nut. Vertikaal: 1. Is P aan het druppelen op die plaats? 2. Vooruit, naar het hemellichaam. 3. Wordt dit werk door buitenlanders ge daan? 4. Haring of een li chaamsdeel. 5. Al of niet naakt, er is altijd veel bezoek. 6. Komt men in Londen over de brug met een spel? 9. Don kere tijden. 10. Mager is de jongen in de keuken. 11. Daar kunt u het lichaamsdeel van het meisje mee schoonma ken. 12. Iemand een klokken gieterij toezeggen. 18. Een zending uit een loods. 19. Bij de dierentuin is thee, lach er om. 23. Kan voor bot, veel ge luk! 24. Verstandig deuntje. 25. Soms van schuim, soms van een deur, altijd van een muis. 26 Daar hebt u 22 in. De prys van 25. werd toege kend aan Frans Verhoef St Antoniuslaan 30 2171 EM Sas- senheim. De prijs wordt de winnaar toegezonden. Oplossingen voor donderdag met vermelding puzzel op briefkaart of in enveloppe zen den aan redactie Leidsch Dag blad. Postbus 54. 2300 AB Lei den. De nieuwbakken Leidse groot meester John van der Wiel heeft in het Hoogoventoer nooi enigszins teleurgesteld. Niet alleen zijn plaats in de eindrangschikking viel te gen, ook heeft hij nauwelijks echt mooie partijen gespeeld Hij maakte de indruk slecht in vorm te zijn, want aan zyn inzet en strijdlust lag het be paald niet. In slechte stellin gen bleef hij onvermoeibaar doorvechten en wist daarmee soms nog dreigende nederla gen in overwinningen om te zetten. De volgende partij is daar een voorbeeld van. Wit: J. van der Wiel; zwart: A. Kuligovski. 1. d4 d5 2. c4 dc4 3. Pf3 Pf6 4. e3 e6 5. Lc4: c5 6. 0-0 a6 7 Ld3 (Gebruikelijker is 7. a4 om de loper op de dia gonaal a2-g8 te handhaven, of 7. De2 gevolgd doorTdl) cd4: 8. ed4: Pc6 9. Pc3 Le7 10. a3 0-0 11. Lc2 b5 12. Dd3 (Het idee achter de witte opstel ling; zwart zal straks zijn ko ningsstelling moeten ver zwakken omdat met de drei ging Dh7: op den duur niet te leven valt) Lb7 13. Tel g6 14 Lh6 Te8 15. Tadl Tc8 16. Lbl b4 17. Pa4? (Te agressief; de Q] witte aanvalsstelling lijkt in drukwekkend. maar dat is slechts schijn. Beter lijkt Pe2 mogelijk ooit gevolgd door Pg3 en h2-h4-h5) ba3 18. ba3: Pa5 19 Pe5 Ld5 20 Pc5 Pc6! (Eigenlijk is de gehele witte opzet nu weerlegd Er dreigt bijvoorbeeld 21 Pd4 en op 21. Pa6: volgt IJzersterk Da5 en zwart wint de pion met goede stelling terug Na 21 Pc6: Tc6: zal wit lang en moeizaam moeten vechten voor remise. Daar heeft v.d. Wiel weinig trek in, van daar...) 21 P17:?!? (Incorrect, maar het biedt praktische kansen) Kf7: 22 Pe6: Dd6 (Want na Le6. 23. Te6: Ke6 24. La2+ krijgt zwart proble men) 23 Pg5+ Kg8 24 Dh3 Tb8 25 Td3 LfB 26 Tde3 Lh6 27. Dh6: Df8 28. Dh4 Kg7 29 Dg3 Pd4 30 Ph7 Pe2-f(Vreselijk! Winnend was Df7) 31. T3e2: Te2: 32. Dg6 (En daarmee staat Lbl gedekt; dat had zwart over het hoofd gezien) Kh8 33. Te2: Tbl 34. Dbl: Ph7 35 Db2 Pf5 36. De5 (Wit staat nu gewonnen en geeft het niet meer weg) Kg8 37. Te3 Dc5 38. h3 Kf7 39 Tc3 Db6 40. Tc7+ Kg6 41 Dg3+ Kf5 42 Tg7 Pe4 43 DH+ Ke5 44. Te7+ Kd6 45. DfB D(2 46 Df2 Pf2: 47 Ta7 Pe4 48. Ta6 Ke5 49 a4 Pc5 50 Ta7 Pb7 51 Kh2 Kf4 52 a5 Kf5 53. g4 Kf4 54. Ta8 Pc5 55 Tf8+ Kc5 56. h4 Le6 57. h5 Pd7 58. Te8 PfB 59. Te6:4- Ke6: 60 a6 en zwart gaf op. De witte pionnen zijn niet te stoppen. i fl I 0 m m rm m a O 8 6» O O O <3 O Dollekamp-Morsink, halve fi nales 4e ronde: 1. 32-28 19-23 2. 28x19 14x23 3.34-30 10-14 4. 30-25 14-19 5. 25x14 9x20 6 35-30 17-22 7. 30-25 4-9 8. 25- xl4 9x20 9. 31-27 22x31 10. 36- x27 11-17 11. 41-36! 6-11 12. 40-34 5-10 13. 45-40 10-14 14. 34-30 17-22 15. 37-31! 12-17 16 46-41 7-12 17. 30-25 23-28?! 18 42-37! 2-7 (17-21? 39-34. 1-6'' 38-32) 19. 40-35 1-6 (17-21? 39- 34) 20. 48-42 3-9 21. 44-40! zie diagram. De mogelijkheden zijn: (i) 21. 19-23 22. 40-34 20-24; 13-19 ging niet en na 22. ...17-21 23. 35-30! 21x32 24 38x27 wint wit ook daar 13-19 en 11-17 falen op 31-26 en 12- 17 wegens 34-29 30-24 ver liest; 23. 31-26! 22x31 24. 36- x27 met winst want 17-21 33- x22!, 17-22 34-30, 15-20 33x22 17x28 34-30! en tenslotte 14- 19 33x22 17x28 35-30 34-29 39- x30 26-21 38-32 met dam. (ii) 21. 20-24 22. 40-34 17-21; op 19-23 31-26 enz. na 24-30 x30 wint 34-29 en 38-32 een schijf en op 15-20 kan 34-29 17-21 (of direkt 19-23) 50-45 21x32 38x27 19-23 (op 12-17 35-30 29-24) en wit haalt twee dammen; 23. 34-30 21x32 24. 38x27 12-17 of? 25. 43-38 8-12; na zowel 17-21 als 7-12 wint 38-32 een schijf; 26. 38-32 15- 20; na 17-21 32x23 18x38 42- x33!; 27. 32x23 18x38 28. 42- x33 17-21* met goede winst kansen voor wit in de lange vleugel opsluiting (iii) 21. 17-21 22. 40-34 21x32 23. 38x27 12-17; op 20-24 34-30 en na 19-23 komt 35-30; 24. 34- 30 7-12; beste, omdat na 20-24 43-38-32 volgt, na 17-21 volgt dam en na 8-12 42-38' komt met winst omdat 17-21 faalt op 31-26! en wit na 20-24 49-44 15-20 (17-21? 31-26) 50-45 17- 21 of? 31-26! ook wint, terwijl 8-12 42-38! 19-23 38-32! 17-21 op bijv. 33-29 faalt. Na 24. De selectiefinale is gewonnen door Studiecentrum. De Ha genaars wonnen evenwel minder overtuigend dan ver wacht en keken na de eerste twee spelreeksen zelfs tegen een achterstand aan van 32 punten. In de 3e spelreeks evenwel was het alles Studie centrum wat de klok sloeg. Hans Kreijns, Hans Vergoed, Anton Maas en Eddy Roos- nek haalden, zij het met enig geluk, ongelooflijk uit met als gevolg dat het zich tot dan toe voortreffelijk werende USS op 61 punten achter stand werd gezet. In de 4e spelreeks van 48 spellen kwam daarin weinig veran dering meer. Studiecentrum scoorde nog eens 17 punten plus en won uiteindelijk met 444-356. Als 3e paar werd toe gevoegd Max Rebattu-Cees Sint, terwijl Mr. Cees Kaiser tot non-playing captain werd benoemd van het nationale team 1983. De laatste serie spellen voldeed bepaald niet aan de normen van de kansrekening. Het ene slem na het andere rolde over NEDERLAND - De Koninklij ke Nederlandse Toeristen bond ANWB bestaat honderd jaar. Dit eeuwfeest wordt op 1 maart onderstreept door de- uitgifte van een zegel van 70 cent, waarvan er vijftien mil joen exemplaren zullen wor den aangemaakt. Op de zegel worden de activiteiten van de ANWB in beeld gebracht: re creatie, toerisme, bewegwij zering en hulpverlening. De zegel is uitgevoerd in de kleu ren geel, rood, blauw, groen en grijs. Zolang de voorraad strekt is de zegel te koop bij alle postinnchtingen, maar uiterlijk tot 31 maart 1984 De zegel is ontworpen door Re- né van Raalte en Hans Kruit, twee ontwerpers die al meer zegels op hun naam hebben staan, maar ook twee kunste naars die er gezien vorige ontwerpen altijd naar hebben gestreefd zoveel als maar mo gelijk is op de zegels tot uit drukking te brengen. Ook de ze keer zyn de heren daar r t g<.1 :n gr i.-i Misschien wel te goed. want naar onze mening is het een uitermate rommelige, on overzichtelijke zegel gewor den 11. 1 warrige ontwerp niet het seirt is voor een nieuwe reeks al ternatieve, gezochte en expe rimentele zegels, zoals we die in het verleden, tot verdriet van veel verzamelaars, .il meer voorgeschoteld hebben gekregen FRANKRIJK - Evenals in 1982 begon Frankrijk ook dit jaar het bijzondere uitgifte- programma met een uitbrci ding van de regionen- of langstrekenreeks Op 10 ja nuari verscheen als eerste ze 19-23 42-38! 17-21 (na 7-12 50- 45 17-21 wint 39-34 49-43 enz. en na 8-12 50-45 kan ook 31- 26) 39-34! 28x48 49-43 21x32 37x10 15x4 25x23! 48x26 47- 42 W+l. 25. 43-38! 19-23; o$ 20 24 of 17-21 weer 38-32'. 26. 38-32 17-21* 27. 33-29! 23x43 28. 32x23 en zowel na 18x29 als na 21x32 49x27' kan wit 29 gaan bedreigen Partij: 21. 17-21 22. 35-30 21- x32 23 38x27 18-23* 24. 27x29 12-18 25 33x22 18x27 26 31- x22 20-24 27 29x20 15x33 28. 43-38 33-39 29. 49-44 19-23 30. 44x33 23-28 31. 33-29 28x17 32. 29-24 13-18 33. 38-33 17-22 34 42 38 7-12 35 33-29 16-21 36. 38-33 11-17 37. 47-42 6-11 38. 42-38 11-16; op 9 13 29-23 en 33-28; 39. 38-32 21-27 40. 32x21 17x26 41 24-20 9-13 42. 20x9 14x3 43. 25-20 12-17 44. 20-14 17-21 45. 50-44 22-27; fout, 21-27 37-32x42 16-21- 27 46 37-32 27x38 47. 33x42 18-22 48. 29-23 22-27 49. 44-39 8-12 50. 42-37 12-17 51 39-33*»; tijdnood vanaf de 35e zet zou nog de verdiende winst om zeep helpen. Gewoon 23-19 <17-22 39-33.) of zelfs 39-34 wint m.i.; 51. 26-31?; met 27-31 21x32 26-31 kan zwart d.m.v. de dreiging 4-9 31 36 remise maken; 52. 37x26 27- 32 53. 36-31 en zwart gaf het het scherm. Henk Schippers en Roald Ramer hadden be paald pech dat het volgende slem precies in de verkeerde hand belandde: 7 6 <9 B 9 3 O V 7 4- B 10963 2 H B 54 M A V82 9AV8 <7 10 7654 O A H B W,U 0 4 3 V 8 4 Z J. A 7 10 9 3 7 H 2 O 10 9 8 6 5 2 H5 Zuid, OW. Het bieden verliep spectaculair: zuid pas, west 1 KI (sterk, zegt niets omtrent klaveren), noord 2 KI (stoor zender), oost doublet (alge mene kracht), zuid 5 KI (ik stoor mee). Zuid's 5 KI was een wat agres sieve actie van Anton Maas, in de verwachting dat er voor OW in ieder geval een groot spel in zat. Als OW hadden gedoubleerd zou noord dat met hebben naverteld, maar zuid's bod nep een reactie op die in dergelijke situaties va ker aan de orde is OW wilden zich niet van de weg laten drukken. Na 2x pas bood oost 5 Ha. zuid pas. west 5 Sch. en oost uiteraard nog 6 Sch. Dat contract wordt ge maakt als oost leider is. zuid kan niet met klaveren starten en oost heeft de tyd om de harten hoog te spelen MM west als leider was de klaver- start evenwel dodelijk De leider nam op tafel en koos voor de snit op Ru V, als die goed zit kan op de 3e ruiten eventueel oosts klaveren weg en zijn er uitstekende maakkansen. Ru V zat in we zen goed, maar anders dan west zich moet hebben voor gesteld. Noord maakte na Ru V ookn og een klaver- en een hartenslag en dat betekende twee down. gel van 1983 een waarde van 1,00 franc gewijd aan Proven ce-Alpes-Cóte d'Azur Op de zeg.1 links het ,1.- tt r« I J. n de gebied met verder de Mid dellandse Zeekust waarbo ven de zon schittert GROOT - BRITTAN NIK - De eerste Britse emissie van dit jaar (dag van uitgifte 26 ja nuari) vraagt aandacht voor vissen. Achtereenvolgens worden op vier fraaie zegels afgebeeld 15Vip, een sprin gende tegen de stroom op- zwemmende zalm; 19Vjp. een door het water schietende snoek. 26p. een opspringen de forel die jacht maakt op in secten en 29p. een baars, loe rend naar een paar onvoor zichtige stekelbaarsjes Met deze vissen-serie wordt hel populaire fauna-thema, waar mee vyf jaar geleden een be gin werd gemaakt geconti nueerd; 5 oktober 1977, vyf 9p-zegel met o.a. een egel. een konijn en een eekhoorn. 5juli 1978. paarden. 7 februa n 1979. honden. 16 januari 1980. vogels en 13 mei 1981. vlinders

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 25