Ons hart ligt in ons schrift -( E<1" )- ZATERDAG 5 FEBRUARI 1983 Zo zou een passage uit een grafo- logisch rapport kunnen luiden. Grafologie ofwel de kunst om uit iemands schrift zijn karak ter te bepalen is al een eeuwen oude bezigheid. Sinds de Ita liaanse arts Camillo Ballo in 1622 de grafologie introduceer de heeft deze karakterkunde in landen als Duitsland, Frank rijk en Zwitserland een grote vlucht genomen. Het wordt on der meer op scholen en in zie kenhuizen toegepast. Sceptisch In Nederland ligt dat bepaald an ders. Weliswaar laten jaarlijks vele honderden mensen zich grafologisch 'doorlichten' - de interesse is er dus wel degelijk - maar in de wereld van de er kende wetenschappen wordt het vak grafologie niet voor vol aangezien. Tot verdriet van de in 1926 opgerichte Nederland se Vereniging voor Grafologie en Schriftexpertise. Deze club, bedoeld om de ontwikkeling van de wetenschappelijke gra fologie te bevorderen en de be langen van grafologen en schriftkundigen te behartigen, telt zo'n 200 leden en is op dit terrein de enige in Nederland. Mevrouw H. Schneider, die het secretariaat van de vereniging beheert, zegt dat de grafologie in Nederland altijd tamelijk sceptisch is bejegend. "Grafo- loog is geen beschermd beroep en er is in dit wereldje dan ook veel beunhazerij. Dat is ge woon niet uit te roeien. Veel mensen hebben zich op de gra fologie gestort, net zoals dat het geval is met allerlei psy chologische tests. Het wordt gezien als een leuk spelletje. Daar ontaardt dit soort dingen gauw in. Die spelletjes spreken de mensen aan, het is een beetje eng, dat geeft ze een kick. Maar de grafologie en de schriftexpertise worden er- door in diskrediet gebracht". 'U bent beheerst in optreden en voorzichtig zowel in de omgang als tijdens werk zaamheden. U onderdrukt de spontaniteit en u houdt zichzelf in toom. Er zijn ge- voelsremmingen en u zou moeten proberen meer los van zichzelf te komen. Er is een grote zelfbeheersing en innerlijke vastheid, maar u bent niet zo wendbaar en u controleert steeds verstan delijk de gevoelsimpulsen. Door de geslotenheid van uw karakter dringt men moeilijk tot u door". Grafologie mag dan in Nederland niet erg serieus worden genomen, toch kan een onderzoek van ons schrijfgedrag van nut zijn bij bijvoorbeeld personeelsseleetie of het maken van een beroepskeuze. Want een handschrift lijkt veel te zeggen over temperament, accuratesse en doorzettingsvermogen. Bert Paauw hoorde een aantal beroepsuitoefenaars aan: "Grafologie is een kwestie van leren kijken, kijken en nog eens kijken". Overigens wordt schriftexpertise wel serieus genomen en wordt er met name in het buitenland ook veel geld vrijgemaakt voor onderzoek en verbetering van methoden. Bij schriftexperti se, zowel op het gerechtelijk la boratorium in Den Haag als bij particuliere experts, gaat het er bijvoorbeeld om vervalste handtekeningen te achterha len op pasjes, cheques, testa menten en andere officiële stukken. Ook worden wel ano nieme brieven onderzocht. Bij schriftexpertise komen onder meer chemische middelen, ul traviolet licht en de micro scoop er aan te pas. Ervaring Mevrouw Schneider: "De grafo logie wordt niet zozeer bij cri mineel onderzoek gebruikt als- wel bij personeelsseleetie en bij het maken van een beroeps keuze. Schrijven is communi catie en schrijfgedrag kun je onderzoeken. Het gaat er om wat je üit het handschrift kunt halen qua aanlegfactoren Te denken valt aan temperament, emotionaliteit, contactuele vermogens, accuratesse, door zettingsvermogen." "Voor grafologie is veel ervaring nodig. Een officiële opleiding bestaat niet. Je kunt alleen gra- foloog worden door het vak te leren bij een andere grafoloog maar het aantal betrouwbare en bekwame grafologen is be perkt". Om - zoals mevrouw Schneider het uitdrukt - gerommel te voorkomen heeft de Neder landse Vereniging voor Grafo logie een professionele sectie ingesteld, de zogenaamde Or de van Praktizerende Grafolo gen. Alleen na het succesvol af leggen van een examen en een stage van 2 jaar bij een door de vereniging erkende grafoloog kan men zich bij die orde aan sluiten. Mevrouw Schneider:"Grafologie is een kwestie van leren kijken, kijken en nog eens kijken. Om een goed oordeel te kunnen vellen is een enorme ervaring nodig. Het gevaar van populai re boekjes is dat men denkt: oh, ik kan het ook wel. Maar het is echt een hardstikke moeilijk vak waar je zeker vier jaar opleiding en twee jaar sta ge voor nodig hebt". "Als een grafoloog een hand schrift onderzoekt dan gaat hij uit van het totaalbeeld. Daar om is het ook zulke onzin, zo als sommige beunhazen doen, om een analyse te maken op grond van een paar regels. Dat kan niet. Je hebt een hele bnef nodig. Verder speelt het bewe gingsbeeld, de lijn, de regel maat, het zogenaamde grond- ritme, een voorname rol. Ook wordt gekeken hoe de ruimte en welke vormen er worden gebruikt". De Oegstgeester grafologe mevrouw C. Kuiper: "Een analyse op grond van maar vijf regels, dat kan niet". Momentopname "Een grafologisch rapport is slechts een momentopname, is hooguit twee jaar geldig. Wil je het echt goed doen, dan heb je handschriften nodig over ver schillende perioden. Je moet ook een aantal zaken van tevo ren vragen: Heb je te maken met een man of een vrouw? Er is namelijk onderscheid te maken in een stevig mannelijk handschrift en een zacht, rond vrouwelijk handschrift. Kijk, een vrouw met een stevig handschrift lijkt meer geschikt voor een carriè re buitenshuis dan voor het huishouden, terwijl iemand met een zacht handschrift ge schikt is voor een verzorgende taak. Wat is de nationaliteit? De gra foloog wil namelijk het geleer de schoolvoorbeeld weten en dat verschilt per land en per generatie. Het gaat er om hoe men graag schrijft en niet om het aangeleerde. Wat is de leeftijd? Iemand van 20 jaar met een beverig hand schrift is aan een bezoek aan de dokter toe, terwijl zo'n handschrift voor iemand van 80 jaar niets bijzonders is. Welke opleiding en welk be roep heeft de betreffende per soon? Dat geeft gegevens over de schrijfrijpheid. Aan iemands handschrift kun je niet zien of hij ergens goed of slecht in is, wel of hij ergens wel of niet geschikt voor is. Overigens is de grafologie niet zaligmakend. Een grafologisch door Bert Paauw onderzoek is een goede aanvul ling op andere onderzoeken, bijvoorbeeld een psychologi sche test". Levensrijpheid Mevrouw C. Kuiper uit Oegst- geest behoort tot het selecte, ongeveer 25 personen omvat tende gezelschap van de Orde van Praktizerende Grafologen. Zij zegt haar karakteranalyses het liefst in gespreksvorm over te brengen. "Dan kun je mak kelijker zien en aftasten of ie mand iets aankan. Er is een be paalde levensrijpheid voor no dig om iets te accepteren. En het is soms heel moeilijk ie mand iets duidelijk te maken die daar niet aan wil. Elk ge sprek verloopt anders. Het kan heel onbevredigend zijn als de ander het motief voor de analy se niet wil prijsgeven". "Ik vraag altijd waarom men een analyse wil. Is het een opper vlakkige reden - zo in de trant van: ik vind het wel leuk - dan houd ik de analyse ook aan de oppervlakkige kant. Maar zit er een serieuze reden achter - men zit met een bepaald pro bleem en probeert daar via de grafologie iets aan te doen - dan ga ik dieper op de materie in. De grafoloog zegt hoe de kaarten er op een bepaald mo ment bijliggen. Bijvoorbeeld: als je zo doorgaat dan kun je in de vernieling raken". "Wel ben ik erg voorzichtig met het geven van adviezen. Advi seren doe je vanuit je eigen le vensvisie. vanuit je eigen nor men en waarden en dat maakt me tamelijk terughoudend. Waar ik helemaal niet op inga zijn verzoeken om anonieme brieven uit te pluizen. Wilt u eens nagaan of dat misschien het handschrift van m'n neef is?, wordt er dan gevraagd. Ten eerste is dat meer een kwestie van schriftexpertise en ten tweede zal een erkende grafo loog nooit een brief analyseren zonder medeweten en goed keuring van de schrijver of schrijfster". Krabbel "Een goede analyse vereist wel enige tijd en diverse geschrif ten, een nette brief, een haasti ge krabbel, een boodschappen lijstje. Een analyse op grond van maar vijf regels, dat kan niet. Ik bestudeer het hand schrift, leg de brief weer een paar dagen weg, daarna zie je dan soms opeens weer andere verhoudingen. In elk geval is het analyseren direct bij de aanreiking van een brief bij zonder moeilijk, dat kunnen al leen grafologen met een gewel dige ervaring". "Jammer genoeg is er veel kaf onder het koren. Zogenaamde grafologen die wel eventjes een vlotte karakterbeschrij ving zullen maken Maar grafo logie is geen kwestie van kunstjes. Ik geef ook niet graag les aan mensen die er eventjes iets van af willen weten. Lesge ven doe ik aan mensen die het grondig willen aanpakken. Ach. die kunstjes, dit krulletje betekent dienstbaarheid, dat haaltje betekent nauwgezet heid, ik doe daar niet aan mee". Evenals mevrouw Schneider wijst mevrouw Kuiper op de afwijzende houding van met name de psychologie jegens de grafologie. Beiden vinden het de hoogste tijd voor een weten schappelijk onderzoek naar de waarde van hun vakgebied maar veel kijk is daar voorlo pig niet op en de Nederlandse Vereniging voor Grafologie is te klein om zelf een onderzoek van de grond te tillen. Voldoe ning is er wel over het feit dat uit de grafologie een schrijfbe wegingstherapie is ontwikkeld waar lagere schoolkinderen, die bij de geboorte een hersen beschadiging hebben opgelo pen, baat bij vinden. Mevrouw Kuiper: "Het gaat er niet om ze mooier te leren schrijven maar om kinderen eerst terug te brengen naar de grove motoriek en vandaar naar de fijne motoriek. Zo'n aanpak kan positief doorwer ken in de geestelyke en emo tionele toestand van het kind. Iets wat je van buiten aanpakt werkt van binnen door, net zo als dat met yoga en voeding het geval is". Hoopvol Over de toekomst van de grafolo gie is mevrouw Kuiper tame lijk hoopvol. "Ik heb de indruk dat de tijden gaan keren De opkomst van de alternatieve geneeskunde, de grote belang stelling voor verschillende voedingswijzen, het wijst er op dat mensen naast de officiële en geaccepteerde dingen in het leven ook zoeken naar andere zaken. Wellicht komt dat ook de grafologie ten goede. Overi gens zijn er in de grafologie na tuurlijk fouten gemaakt, men wilde teveel, men is teveel gaan interpreteren. Als je de grenzen van de grafologie kent en je beperkt je tot datgene dat je werkelijk ziet zonder je te verliezen in allerlei bespiege lingen, dan ben je naar mijn mening goed bezig". En mevrouw Schneider: "Als ie mand de grafologie niet goed doet dan ligt dat niet aan de grafologie maar aan de grafo loog. In de grafologie zit veel waars en het heeft zeker recht van bestaan".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 17