c c c Kamerlingh Onnes- expositie in Waag 1 J -C D Schaduwen van Jan Rotteveel en keramiek van Joop van Kralingen Johanna Beek overleden 'Theater' grijpt mis met 'Pierewaaien' D VRIJDAG 4 FEBRUARI 1983 Expositie van beeldhouwwer ken van Joop van Kralingen en schilderijen en litho's van Jan Rotteveel in Art Tea Hou se "De Oude Rijn" t/m 24 febr. LEIDEN Het is niet zo moei lijk om sommige schilderijen en litho's te beschrijven, zoals die van Jan Rotteveel te zien zijn in galerie "De Oude Rijn". Op een zevental werken gaat het om nogal stijfjes geschil derde of iets vlotter getekende figuren die, meestal op de rug gezien, een schaduw werpen op een wand- of grondvlak. Het is met die slagschaduwen dat Rotteveel aan de slag is ge gaan: De schaduw van een jon gen vertoont het silhouet van een meisje, terwijl daarnaast de schaduw van een meisje het silhouet vertoont van... Goed Kunst geraden! De titels van deze twee litho's zijn resp.: "Anima" en "Animus". Op hetzelfde schaduwthema zien we nog een litho waarop een figuur die het beeldvlak uitloopt en die een schaduw achterlaat waarin het jasje écht lijkt. Deze litho heet: "Vertrek". Daarnaast hangt dan weer een figuur die het beeldvlak binnenloopt en die een schaduw vooruit werpt. Deze schaduw bestaat uit het silhouet van twee perso nen. De titel is nu: "Thuis komst". Alweer goed! Dan is er nog een olileverfschilderij te zien waarop de schaduw van een vrouw samenvalt met de vorm van haar mantel die aan de wand hangt. "La rencontre" heet dit doek; ook al niet toe vallig. Jan Rotteveel's 'Spielereien' met het schimmenrijk spreken mij niet aan als kunstwerken. Het zijn tamelijk platte visuele grapjes met weinig esprit. Ik voel het onbehagen tegenover dit werk des te sterker bij het aanschouwen van twee schil derijen die de rest van Rotte veel's werk ver in de schaduw laten staan. Doeken met een heel andere potentie die onmo gelijk in woorden te vangen zyn. Ik geef u slechts de titels: "Le voyage du printemps" en "Het lied van verlangen". Hier weet Rotteveel met visuele middelen een poëzie op te roe pen die niet verteld, maar slechts ondergaan kan worden. Wat my betreft mag Rotteveel zijn schaduwen achter zich la ten liggen om te gaan schilde ren in het licht van zijn ware talent. Van de in Leiden werkzame beeldhouwer Joop van Kralin gen zyn niet minder dan vijfen twintig beelden her en der in het artistieke theehuis neerge zet; op de grond, op de tafels, in de vitrine en tot hoog op de boekenkast. Voor wie, zoals ik. Van Kralin- gens oeuvre nog niet kent, is het een onmogelijke toer om in deze omgeving een behoorlijke "kijk" op zijn werk te krijgen. Bij binnenkomst loopt men al dadelijk op tegen een in terra cotta gevangen innige "omhel zing" op de vloer tussen de ta feltjes van de echte paartjes die "dat" kennelijk ook wel zien zitten. Wat mij desondanks van Van Kralingen's werk is bijgeble ven is een indruk van ee vol maakte techniek, een kenne lijk uiterst zorgvuldige ar- beidsprocedure die soms uit mondt in archaïsch grote vor men; zoals de hardstenen "Vis" waarin de kubische vorm in de ronde vorm door klinkt Ook in het schetsont werp voor een beeldengroep in OegstgeeSt voorspelt hij een uiteindelijk vorm die bevrijd zal zijn van elke toevalligheid of tijdelijkheid. Bij deze expositie ontbreekt let terlijk en figuurlyk de ruimte om Van kralingen's beelden ten volle te genieten. Wat zou ik graat de broze bronzen "Ro- be"-figuur in omtrekkende be wegingen langzaam willen kunnen benaderen. Ik wacht op een volgende, betere gele genheid. CLEMENS KORTENBACH LEIDEN Werk van de Leidse kunstenaar H.H. Kamerlingh Onnes wordt in de periode van 19 februari tot en met 6 maart geexposeerd in de Waag. Deze expositie van geschilderde en getekende portretten komt voor rekening van het Stedelijk Museum 'De Lakenhal'. De tentoonstelling in de Waag bevat louter portretten, die zijn ontstaan tussen 1931 en 1983. In deze zeventig jaar heeft Kamerlingh Onnes tientallen portretten gemaakt, niet alleen van personen uit zijn onmid dellijke omgeving, maar ook van bekenden als Huizinga, Ehrenfest en Albert Einstein. Harm Henrick Kamerlingh Onnes, geboren in 1893 in Zoeterwoude, heeft sinds 1913 het beroep van beeldend kunstenaar uitgeoefend. In een tijd dat de kunst zowel binnen Nederland als daarbuiten een tal van ver nieuwingen onderhevig is geweest, die zich meestal schoksgewijs voor deden, is hij steeds zich zelf gebleven. Uit impulsen, die hij in zijn jeugd ontving- vanuit het impressionisme, het divisionisme en de abstrahe ringen van de Stijlgroep- heeft hij die vormentaal ontwikkeld waarin hy zich ruim vijftig jaar heeft geuit. Als schilder van portretten, stille vens, landschappen, stadsgezichten en de meest uiteenlopende figuur stukken heeft Kamerlingh Onnes tijdens een periode van Zeventig jaar een indrukwekkend oeuvre opgebouwd. De Kamerling-Onnesexpositie is geopend van dinsdag tot en met zater dag van 10 tot 18 uur en op zondag van 13 tot 17 uur. DEN HAAG (ANP) - De impresario Johanna Beek is gisteren op 74- jarige leeftijd in Den Haag overleden. Johanna Beek leidde tot een paar jaar geleden met wijlen haar man het impresariaat-concertdi rectie J. Beek. Dit impresariaat haalde vele bekende klassieke musici naar ons land, zoals de pianisten Arthur Rubinstein en Nikita Maga- loff, de violist Isaac Stern en de dirigent Raphael Kublic. Ook bemid delde Johanna Beek bij voorstellingen van buitenlandse balletgezel schappen in ons land. Johanna Beek was ridder in de Orde van Oran je Nassau. DEN HAAG - Een Hagenaar, die anoniem wil blijven, heeft aan de Residentie voor de derde maal een beeld geschonken, bestemd voor plaat sing aan de openbare weg. Op de foto het beeld "Lazarus leert opnieuw lopen", dat deze week in het Westbroekpark is onthuld. LEIDEN - We moeten ver in onze herinnering teruggrij pen als we willen stuiten op een toneelstuk, waarmee de uit Arnhem afkomstige to neelgroep Theater' zich net zo blameerde als gisteravond. Hoewel Porgy Franssen iets heel moois deed met de rol van 'Christopher' kon ook hij niet verhinderen, dat de toe schouwers mopperend in de pauze de suiker aan de koffie toevoegden. De in 1937 in het Tsjechische Zlin als Thomas Straussler geboren Tom Stoppard heeft zich wellicht op een dramatische wijze ver keken, toen hy besloot een ei gentijdse bewerking af te le veren van Johann Nestroy's 'Einen Jux will er sich ma- chen'. Volgens velen slaagde eerder Thornton Wilder in 1938 ook niet in Nestroy's stuk, op zich zelf ook al weer een bewer king van John Oxenford's 'A Day Well Spent' (1835) enige artistieke allure mee te ge ven. Bloedarmoede alom. Een te marginale repertoire keuze wellicht? Gelukkig ga ven de acteurs en actrices van 'Theater' zichzelf nauwe lijks de tijd de dubieuze tek sten van Stoppard (Nestroy?) langazaam over het theater publiek uit te storten. Wan neer de platfloersheid van de tekst immers in volle omvang tot het publiek was doorge drongen. zouden veel meer mensen geen weerstand heb ben kunnen bieden aan de neiging voortijdig de schouwburg te verlaten. De tot heden zeer constante re pertoirekeuze van 'Theater' wordt in hoge mate ontsierd door dit, op vele goedkope ef fecten jagend, theaterstuk. Jammer vooral voor Hedie Meyling die haar vroegere ar tistieke avontuur ('Mijn vriend' met Willem Ruys) ook al genadeloos zag af slachten. 'Pierewaaien' zoals de nauwelijks verdedigbare Nederlandse vertaling luidt, doet je wederom diep in de buidel met negatieve kwalifi caties grijpen. Het fenomeen 'humor' wordt immers gena deloos tegen je gebruikt wan neer als grappig bedoelde passages zo helemaal niet worden ervaren. En gefor ceerde banaliteiten, zo dub belzinnig, dat ze inhoudloos tussen de spelers en het pu bliek blijven hangen, doen vervolgens de rest. Jammer van de talrijke décor wisselingen. het prachtige spel van Porgy Franssen en de overtuigende bijrollen van Margreet Blanken en Jan Verhoeven. Een theater avond Theater' onwaardig. BERT KOEKEBAKKER V oortreffelij ke dictie van Anja van Wijk LEIDEN - Met indrukwek kend duidelyke dictie zong de mezzo-sopraan Anja van Wijk gisteravond in de kapelzaal van K Sc O de eerste helft van een recital, georganiseerd in samenwerking met de ver eniging 'Vrienden van het lied'. Of zy Nederlandse. Franse. En gelse of Duitse teksten zong: overal bleef zy verstaanbaar en expressief. Met haar mooie, brede stemgeluid is Anja van Wyk in staat vele nuances te maken Haar zeggingskracht werd vooral treffend wanneer zij 'eenvoudig declamerend de tekst zong. zoals in het vyfde lied van de "Charms of lulla bies' van B. Britten. De pas sages die uitnodigden tot meer kracht kwamen vaak te onnatuurlijk over De stem van Anja van Wijk heeft een comfortabele omvang; de laagte is prachtig ontwikkeld zoals te horen was in 'Heiss mich nicht reden' van Schu mann; soms ging zij er echter iets te ontstuimig mee om en is een 'breuk' hoorbaar Zy werd met voortvarendheid en volledige inzet begeleid door Gérard van Blerk, even als de bariton Bernard Kruy- sen die na de pauze de liede ren-cyclus Tel jour, tel nuit' van Poulenc en vijf liederen van Schubert, waaronder de 'Erlkönig', zong. Hoewel onmiskenbaar muzi kaal, was Bernard Kruysen niet op zijn best. Hy veront schuldigde zich voor een zie ke keel. hetgeen ook hoor baar was. De 'voix mixte' (het mengen van kopstem met middenre- gister) lukte niet zo goed en de pianissimi waarom hy be kend staat waren hees en om floerst. Vooral de cyclus van Poulenc leed daaronder. De liederen van Schubert, met name 'Erlkonig' (in een on verbiddelijk hoog tempo, dat van Blerk desondanks voortreffelijk volhield) kwa men beter tot hun recht. Toch blijft het de vraag of zo'n gerenommeerd en ge waardeerd zanger als Ber nard Kruysen bij dergelijke keelproblemen zyn optreden niet beter had kunnen annu leren. ELLEN LOOYESTIJN. Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Annie", da. 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zo. 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, al. LIDO 1 (124130): "ET", 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zo. ook 16.45 uur, al. LIDO 2: "Als je begrijpt wat ik bedoel", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al. LIDO 3: "Big Bomber", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, a.l. Kindermatinee: "Het geheim van Nimh", za., zo. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. LIDO 4: "The Thing", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur, 16 STUDIO: "Diva, da. 19.00, 20.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur. Kinder matinee: "De Boezemvriend", za, zo. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur,al. TRIANON (123875): "Aas der azen", da 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. REX (125414): "The sound of love", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Tussen de coulis- Bioscopen bioscopen Alphen (Voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Als je begrijpt wat ik be doel'", da. 14.00, 18.45 en 21.00 uur, zo. ook. 16.30 uur. a.l. Nachtvoorstelling Euro 1: "Wat meisjes dromen", za. 24.00 uur, 18 jr. EURO 2: "Annie", da. 13.45, 18.30 en Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Van de koele meren des doods", do. 20.30 uur, vr. en za. 21.30 uur, ma t/m wo. 20.30 uur, di. oo. 13.30 uur. 16 jaar. "The Road Warrior", vr. en za. 21.30 uur, zo. 18.30 uur. 16 jaar. Kindermatinee: "Muppet Movie", za, zo en wo. 15.45 uur. "Peter en de vliegende autobus", za. zo. en wo. 14.00 uur. CITY 1: "Banana Joe", do. 14.45, 20.00 uur. vr., za. en zo. 14.45, 19.00 en 21.15 uur, ma. en di. 20.00 uur, woe. 14.45 en 20.00 uur, a.l.r. CITY 2: "Porky's pikante pretpark", zelfde tijden als City 1, 16 jr. CITY 3: "Sharky's Machine", do. 14.45 en 20.00 uur, zlefde tijden als City 1. al. CITY 4: "Tiroler Sexkliniek", do. 14.45 Exposities De Oude Rijn, Stille Mare 4, beeldhouw werk Joop van Kralingen; litho's en olieverf van Jan Rotteveel, t/m 24/2, dag. 10-18, zo. 11-18. De Lakenhal, Oude Singel, ruimtelijke vormen en vormen in de ruimte. Expo sitie van werk van beeldhouwers. T/m Foyer LAK, Levendaal 150, zeefdruk ken Marian Plug/Academiegebouw, Ra penburg 73, etsen Philip Wiesman, 14/1 tot 28/2, ma. t/m vrij. 9-17. De Lakenhal, Oude Singel, winterland schappen/schaatsen, t/m 13 maart, di. t/ m zat. 10-17; zond. 13-17; ma. gesloten. Rijksmuseum van Oudheden, Rapen burg 28, 'Papyrus, van bies tot boekrol', t/m 4/4; 'Beelden van Behnasa' t/m 28/3, di. t/m za. 10-17; zo 14-17. Rijksmuseum van Geologie en Minera logie, Hoogl. Kerkgracht 17, 'Energie uit eigen bodem', t/m 4 augustus, ma. t/m vrij. 10-17; zo. 14-17. Sylvius laboratoria, Wassenaarseweg 72, tekeningen en keramiek van Theo en Marty Verharen; t/m 18/3, dagelijks van 9.00 tot 17.00 uur. Muzenhof, Gordijnsingel 4, acrylverf schilderijen Mieke Guldenaar, penseel tekeningen Henk de Bruyn, t/m 22 febr., werkd. 14-22 uur, zaterd. 9-12 uur. Museum Boerhaave, Steenstraat la, ten toonstelling over Antoni van Leeuwen hoek, tot 1/5, ma. t/m za. 10-16; zo. 13-16. LEIDERDORP Gemeentehuis, Statendaalder 1, teke ningen, beelden, hout en keramiek van Cees Peltenburg, Hans Bos, Arie Ande- weg, tot 17/2, ma. t/m vrij. 8-17; do. ook 19-21. OEGSTGEEST Kunstcentrum Lange Voort, werken van Ted Licht, Ingeborg Oderwald, Eve van Gennip, Bella Hendriksen, Wim Jonker, tot 8/2, di. t/m vrij. 13.30-17.30; vry. ook 19-21; za. 12-17. WARMOND Het Oude Raadhuis, Dorpsstraat 36, aquarellen Willy Stoet, t/m 3/2, di. 19-21; Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ziekenhuizen j 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. de afdeling intensieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30- 20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage lijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling. dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Kinderafdeling: dagelijks Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hiervoor specia le kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00 Bezoektijden kinderafdelingen. Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kaïf er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Academisch ziekenhuis Tel. 269111 /oor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag. 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking: 's ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 uur. ^ud^^iieuius 4 Februari 1983. Honderd jaar geleden stond in de krant: - In een Fransch provincies tadje zou voor den maire bur gemeester) een huwelijk wor den gesloten, toen het bleek dat een der papieren van den brui degom, die in een andere ge meente thuis behoorde, niet in orde was. De maire verklaarde zich derhalve onbevoegd het hu welijk te voltrekken. Hij zou dit eerst kunnen doen zoodra het bewuste stuk overeenkomstig de wet bij hem zou zijn ingelei>erd. Wat te doen? Het bruiloftsmaal was gereed, de gasten hadden zich niet laten wachten. Men be sloot toen bruiloft te houden en overigens in alles te handelen, alsof het huwelijk inderdaad gesloten was. Eenige dagen la ter kwam het bewuste stuk en nu werd het jeugdige paar bij den maire ontboden. Op eens vroeg de jeugdige schoone of het waar was, dat zij nog niet voor goed was getrouwd, en op het bevestigend antwoord ver klaarde zij, dat zij dan van het huwelijk af zag: zij had er meer dan genoeg van. Onmiddellijk keerde zij naar het ouderlijk huis terug en alle middelen om haar te overreden bleven vruch teloos.' - (Adv.A msterdamsche Boter bal, Filiaal te Leiden, Nieuw- straat hoek Hooigracht Door de steeds hooger wordende prij zen der fijne Natuurboter maakt de Directie hare geachte Cliènteele opmerkzaam op hare lste quaiiteit Margarine-Boter die bijna de Natuurboter even aart. Prijs per 5 ons 50 Cents. Zuivere Natuurboter 90 Cents per 5 ons. Vijftig jaar geleden: - Op een eilandje in de rtvter de Una nabij Bihac tn Zuid- Slavii is brand uitgebroken. waardoor het geheele eiland tn vlammen is opgegaan, o.m. twintig watermolens en de hou ten brug naar het vasteland. Vele bewoners konden zich toen slechts tn veiligheid brengen door in de Una te springen en, zwemmende tusschen de ijs- schotsen, den oever te bereiken. De omgeving van besneeuuxie heuvels maakte den brand tot een fantastisch schouwspel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 23