c Parij zenaars bedrinken zich aan Haagse School c c D c Toch kans voor twee orkesten J WOENSDAG 26 JANUARI 1983 Kunst PARIJS (GPD) - Tot 28 maart zal het Parij se pu bliek zich in het 'Grand Palais' kunnen bedrinken aan de beelden en kleuren van onze eigen 'Haagse School'. De 'Haagse School' is Holland op zijn mooist. Met een begin punt rond 1860 schilder den de Haagse bentgeno ten Nederland op een ma nier, waarbij alle eigen tijdse kaasmeisjes en VW-folders van de aard bodem worden wegge vaagd. Want zonder het te willen is deze prachtige tentoonstelling tege lijk informatie, propaganda bijna voor het land dat geen Pershings langs zijn boerensloten duit. In gericht door twee conservatoren van het Haagse Gemeentemu seum (John Sillevis en Ronald de Leeuw) klinkt de 'Haagse School' in het gigantische 'Grand Palais' als de klaroen stoot uit een nabij verleden en stroomt er over de verbaasde Pa- rijzenaars een hen onbekend licht. De 'Haagse School', was de schil dersbent van Bosboom tot Mau ve, van Roelofs tot de gebroeders Maris, van Weissenbruch tot Is raels, en velen er tussen in. Stra ten dragen hun namen, maar hun werk raakte in de vergetelheid. Wie meer van hen wil weten moet de twee prachtige delen van Jos de Gruyter's studie ko pen, die bij de Slegte voor een krats zijn te krijgen. Bij het grote publiek bleef Mesdag de bekendste 'Hagenaar'. In de Zeestraat is er immers zijn 'pano rama', dat tot de grote toeriste nattracties behoort en vlak daar naast zijn woonhuis, dat tot mu seum is ingericht en allerminst tot binnengaan noodt. (Recht daar tegenover is de kunsthandel van Pieter Scheen, een man die meer dan wie ook voor de renais sance van de schildersbent heeft gevochten). Ieder Nederlands kind met een grootvader in Den Haag was wel eens in het Panorama-Mesdag: een spektakelstuk - een gesloten circus - met echt zand en door de zee geteisterd wrakhout, er ach ter de hallucinerende stilte van het dorpse Scheveningen: om er zo binnen te gaan, en dat kan dan niet. Het onvergetelijkst aan het panora ma is het licht. Het licht komt van de wolken boven de zee, het strijkt langs de rode daken en glijdt over de hobbelkeien in de nauwe straten. In feite is alles hier 'open', in het verborgene blijft er niets. In het museum-Mesdag - een paar huizen verder - lijkt alles wel 'dicht'. Als kind al was ik bang er langs te gaan met zijn voortuin vol somber groene planten als gietijzeren griezels en daarachter de hoge, zwarte ramen als halfge- loken ogen loerend over de rand van 100 jaar oud bolletjes-gor dijn. Hier is te zien wat Mesdag - schilder-manager-handelsman - met zijn vrouw verzamelde aan meesters uit de school van Barbi zon, dat is de stroming - schilde ren in de vrijheid van de lokken de natuur - die de Hagenaars wel als hun voorlopers zagen. Ik herinner me er een gigantisch doek van de grote Theodore Rousseau (een van de grondleg gers van 'Barbizon'), een openge hakt stuk bos voorstellend, waar bij de bomen in doodsangst alle kanten uit schieten, vluchtend voor de naderende dood. Het is in dat museum zo duister, dat ik me niets herinner van de vele Daubigny's, een vrolijker man die op weg was naar iets beters. Het begin van de 'Haagse School' ligt ver weg. Nederlands grote 17e eeuwers, zoals Ruysdael, Hobbema en Cuyp, staan aan de wieg van een beweging die begin vorige eeuw leidde tot Engelse landschapsschilders als Consta ble en Turner. Maar wie kan een landschap namaken zoals het werkelijk is? Dat kan een foto graaf zelfs niet. De Turners en Constables verraden de roman tiek van hun land in hun tijd. Hun stromen en beken zijn be- vlogener ('romantischer'), dan die van de oude Ruysdael. Klassiek-'precieser' lijken de land schappen van de Duitse romanti cus Casper-David Friedrich. De Duitse romantiek van die dagen is echter minder goedaardig dan de Engelse. De mensen in Frie- drichs zo koele landschappen hebben het moeilijk met zich zelf, verpletterd als ze worden door de zwijgende leegte van hun metafysische angst. Boven dit alles uit troont de groot ste aller landschapsschilders: Jean-Baptist Corot. Zijn land schappen wijzen naar hemel noch dood. Ze zijn wat een land schap ons het liefste is: een ritme gelijk aan de harteklop van een mens dat in evenwicht is met zichzelf. Om deze harmonie te vinden moest er gevochten wor den en vooral onder de schilders van Barbizon waren er nog heel wat wier op het doek geworpen bosschages niets anders uitdruk ten dan de verwarring van hun geest. Het waren de dagen van de revolu tie van 1848 en in Frankrijk was de geest tot het uiterste gespan nen. Stond Corot aan het begin van Barbizon, dan wees Daubig- ny de uitweg en was Monet (die Barbizon ook nog bezocht) het symbool van de briljante 'escape' naar het bevrijdende licht van het impressionisme. Onze Haagse schilders deden het allemaal wat kalmer aan, zoals zelfs romantische Nederlanders Eén van de werkstukken Een schilderij van A. Mauve gewend zijn. Ze kenden hun land, waren ermee vertrouwd. In Den Haag vonden ze elkaar om dat er de rust, de natuur en het licht was dat ze zochten. Er wa ren de kalme heirwegen die voer den tot buiten de stad, waar de sloten en de velden begonnen. Daar kwaakten de eenden er lus tig op los en spiegelden de koeien zich in de sloten. Zo mooi als Paulus Potter zijn stier maak te (ze kenden hem uit het Mau- ritshuis) zouden ze het niet na doen, maar talent hadden de meesten genoeg. En dan waren er de Scheveningse zee met zijn bomschuiten en net- tenboedsters en later - iets verder op - de plassen van Nieuwkoop met zijn waterlelies. De 'Hage naars' hadden de smaak te pak ken gekregen in een eigen 'Bar bizon' langs de Veluwezoom in Oosterbeek. In het 'Grand Palais' is een in 1860 geschilderde gigan tische boomstronk te zien van Matthijs Maris. Wie deze dood kalme boomstronk plaatst naast Theodore Rousseau's ontwortel de heksenketel in het museum- Mesdag stelt vast dat wij Neder landers de metafysiek hoogstens in de kerk belijden, al valt ook daar nog aan te twijfelen, bij het zien van Bosbooms koel-strakke kerkinterieurs, die eerder opval len door berustende somberheid. Bij de 'Haagse School' blijft ieder een keurig in het lood, met uit zondering van diezelfde Matthijs Maris misschien. In zijn laatste gekwelde jaren in Londen wordt hij er nog hoog aangeslagen - ter wijl men er de Haagse beweging al zacht en kalm overleden acht - omdat zijn zeldzaam werk zon der dat h|j het waarschijnlijk zelf heeft geweten - symbolistische trekken krijgt. (De vrouw met de geiten onder andere, uit 1875). Het 'Grand Palais' toont dan ook voornamelijk een gezelschap be kwame tot zeer bekwame Neder landse schilders uit de vorige eeuw die hartstochtelijk hielden van de schoonheid van hun land en dat wilden overbrengen zon der bevlogen te zijn (of te raken) van een of andere buiten de gren zen ontstane vorm van roman tiek. Na de Eerste Wereldoorlog was er van de roem van de 'Haag se School' niets meer over. De wereld was meer rijp voor een bijtend expressionisme dan voor boerensloten met donzig pluim vee. De beweging was tenslotte ook ernstig in diskrediet geraakt door derderangs navolgers, die de oude motieven tot in het ab surde hadden herhaald. Een uitstekende stunt van Sillevis en De Leeuw steekt in de staart van de expositie. Als ze de groot heid hebben aangetoond van de kern van de Haagse beweging (met onvergetelijke Weissen- bruch's als Te noorden bij Nieuwkoop', 'Bleekveld' of 'Het witte huis', die uitblinken door Corot-achtige ritmes, vlakken en licht) laten ze zien dat deze schil dersbent uitgangspunt en inspi ratiebron was voor twee Neder landers die wereldnaam verwier ven: Vincent van Gogh en Piet Mondriaan. Dat is een adembenemend slot: hoe aan het eind van 160 kalm- vredige - vooral 'mooie' - doeken de atmosfeer begint om te slaan. Eerst bijna onmerkbaar, maar dan bij toverslag en grandioos (vooral bij Mondriaan) is er een veel pregnantere toonsoort, gaat de gong voor een nieuwe akte. en is een toekomst begonnen die voorbij onze eigen dagen reikt. De tentoonstelling is nog van 9 april tot 2 juli in de Royal Acade my of Arts' in Londen te zien en tenslotte van 5 augustus tot 31 oktober in het Gemeentemu seum in Den Haag; de monu mentale catalogus verschijnt achtereenvolgens in het Frans, Engels en Nederlands). MAASTRICHT (GPD ANP) - Het Limburgs Symfonie Orkest en het Frysk Orkest kunnen moge Ujk in sterk afgeslankte vorm blijven bestaan. Dat zou blijken uit een brief van minister Brink man van welzijn, volksgezond heid en cultuur, die donderdag aan de Tweede Kamer wordt ge zonden Het mogelijk voortbe staan van beide orkesten is een gevolg van de persoonlijke in spanningen van de commissan- sen van de komngin in Limburg en Friesland, respectievelijk de heren Cremers en Wiegel. Reactie van directeur Bronckers van het Limburgs Symfonie Or kest: „Limburg heeft aan de reactie van gouverneur Cremers kunnen merken dat hij des dui vels was over de plannen van de minister, zeker met betrekking tot eerder gemaakte afspraken Ik acht het dan ook niet uitgeslo ten dat deze geruchten net zo hardnekkig zijn als alle anderen in de afgelopen maanden. Er is beslist geen reden om de vlag uit te steken, desondanks zijn deze berichten erg bemoedigend". Naast het LSO maakt ook het Frysk Orkest een goede kans voor opheffing gespaard te bly- ven. Het is in die regio commis saris van de koningin Hans Wie gel, die al zijn politieke middelen heeft aangewend om het orkest voor Friesland te behouden. Ge zien eerdere reacties van fractie leden van WD en CDA lijkt het onwaarschijnlijk dat CDA-mims- ter Brinkman zijn beleidsvoorne mens ongewijzigd in de Kamer gaat brengen. Op 2 februari komt de minister met zijn plannen in de Kamer GS van Gelderland zijn intussen in beginsel bereid akkoord te gaan met een fusie tussen het Gelders Orkest (HGO) en het Utrechts Symfonie Orkest (USO) tot een muziekgezelschap van 88 musici met Arnhem als standplaats, in dien een groter orkest financieel niet haalbaar blijkt te zijn. De voorkeur van het college blijft echter in de eerste plaats uitgaan naar een fusie tussen HGO en USO tot een gezelschap van 118 Een en ander staat in een brief die het college aan minister Brink man heeft gestuurd in verband met zijn voornemen om de sym fonische muziekvoorziening in Gelderland en Utrecht in de toe komst te laten verzorgen door een orkest van 72 musici Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Annie", da. 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zo. 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, al. LIDO 1 (124130): "ET", 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zo. ook 16.45 uur, al. LIDO 2: "The Thing", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "Poltergeist", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur, 16 Kindermatinee: "Het geheim van Nimh", za., zo. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. LIDO 4: "De boezemvriend", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, aL STUDIO (133210): "Raiders of the lost ark", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 jr. TRIANON (123875): "Hot bubblegum maagd", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15,16.30,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. REX (125414): "Wipjes op de schommel stoel", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "A little more than love", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Bioscopen Aiphen (Voor reserveringen 01720-20800) EURO 1 en 2: "Annie", da. 13.30, 18.30 en 21.15 uur, zo. 13.15, 16.00, 18.30 en 21.15 uur, al. Nachtvoorstelling Euro 1: "Kom, kus en geniet", za. 24.00 uur, 18 jr. Nachtvoorstelling Euro 2: "Sex als des sert", za. 24.00 uur, 18 jr. EURO 4: "Summer lovers", da. 18.45 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 13.30 uur. zo. 16.15, 18.45 en 21.15 uur, al. EURO 4: "De boezemvriend", za., zo. en woe. 13.45 uur, al. Nachtvoorstelling: "Klopjacht in new York", za. 24.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: 'The Wall", vr. 19.30, za. 15.45 en 19.30 uur, zo. 15.45 uur en 18.30 uur, 12 jr. Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "De boezemvriend", do. 14.45, 20.00 uur, vr., za. en zo. 14.45, 19.00 en 21.15 uur, ma. en di. 20.00 i 14.45 en 20.00 uur, al. CITY 2: "Porky's pikante pretpark", zelfde tijden als City 1, 16 jr. CITY 3: "Dr. No", zelfde tijden als City 1, al. CITY 4: "Kostschoolmeisjes klappen CITY 4: "Road Warrior", za. 19.(K 21.15 uur, zo. 14.45, 19.00 en 21.15 20.00, 12 jr. LEIDEN Ars Studio, Pieterskerkgracht 9, aqua rellen en tekeningen Victor Bouter, 15/1 tot 30/1, dag. 14-17; ma. t/m do. 9-12 en 19-21.30. Galerie Denise Stephan, Bakkersteeg 18, landschapstekeningen Rein Dool, 16/1 tot 21/2, vrijd., zat en zond. 13.30- 17.30. Rijksmuseum van Geologie en Minera logie, Hoogl. Kerkgracht 17. 'Energie uit eigen bodem', t/m 4 augustus, ma. t/m vrij. 10-17; zo. 14-17. Museum Boerhaave, Steenstraat la, ten toonstelling over Antoni van Leeuwen hoek, tot 1/5, ma. t/m za. 10-16; zo. 13-16. Foyer LAK, Levendaal 150, zeefdruk ken Marian Plug/Academiegebouw, Ra penburg 73, etsen Philip Wiesman, 14/1 tot 28/2, ma. t/m vrij. 9-17. De Lakenhal, Oude Singel, winterland schappen/schaatsen, t/m 13 maart, di. tl m zat. 10-17; zond. 13-17; ma. gesloten. Rijksmuseum van Oudheden, Rapen burg 28, 'Papyrus, van bies tot boekrol', t/m 4/4; 'Beelden van Behnasa' t/m 28/3, di. t/m za. 10-17; zo 14-17. Exposities De Oude Rijn, Stille Mare 4, beeldhouw werk Joop van Kralingen; litho's en olieverf van Jan Rotteveel, t/m 24/2, dag. 10-18; zo. 11-18. LEIDERDORP Gemeentehuis, Statendaalder 1, teke ningen, beelden, hout en keramiek van Cees Peltenburg, Hans Bos, Arie Ande- weg, tot 17/2, ma. t/m vrij. 8-17; do. ook 19-21. Muzenhof, Gordijnsingel 4, acrylverf- schilderijen Mieke Guldenaar, penseel tekeningen Henk de Bruyn, t/m 22 febr., werkd. 14-22 uur, zaterd. 9-12 uur. LISSE Artopa, Grevelingenstraat 50, Hillegom- se Automodel-bouwclub, za., zo., do. 13.30-16.30; do. ook 19.30-21.30. NIEUWVEEN Veenhoeve, Oude Nieuwveenseweg 84, schilderijen Fred Hansen, t/m 31/1, dag. OEGSTGEEST Kunstcentrum Lange Voort, werken van Ted Licht, Ingeborg Oderwald, Eve van Gennip, Bella Hendriksen, Wim Jonker, tot 8/2, di. t/m vry. 13.30-17.30; vrij ook 19-21; za. 12-17. VOORSCHOTEN Ambachtshuis, Voorstraat 12, zilver uit Voorschoten, t/m_31/l, ma. t/m vrij. 12- 21; 14-17. WARMOND Het Oude Raadhuis, Dorpsstraat 36, aquarellen Willy Stoet, t/m 3/2, di. 19-21; wo., do. en zo. 14-16; za. 11-16. Galerie De Pomp, Dorpsstraat 38, foto grafische landschapsimpressies Tim Boyenk en René Reehuis, t/m 30/1, di. 19-21; di. en vry. 19-21; wo., do. za. en zo. 14-17. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage- lyks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intensieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: 20.30 l Bezoekuren St. Eusabeth-Ziekenhuis: Volwassenen dagelyks van 14 00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd dage lyks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur Ziekenhuizen Kraamafdeling dagelyks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lyks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelyks van Bezoek aan ernstige patiénten Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hiervoor specia le kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek Dagelyks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00 Bezoektijden kindera/delingen Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18 30-19 00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen karf er een afwykende tyd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Academisch /.lekenhuis Tel. 269111 /oor alle patiënten (behalve kindéren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19 00 uur Praematurenafdeling dagelyks van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur. 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking 's ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling 's avonds 19.30-20 30 uur Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur. 's middags alleen voor ouders 14.30-18 30 uur (fZhidCYlieutus 26 januari 1983 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Een 65-jarig grijsaard te Pest in Hongarije, die in een ge sticht verpleegd toerd, hoorde onder zijne kameraden van een groote schipbreuk spreken Toen hij vernam dat het de "Cimbria" was, viel hij plotse ling neder en bleef op de plaats dood. In zijn zak vond men een brief van zijn zoon uit Ham burg, die hem mededeelde, dat hij zich met zijne vrouw en kin deren op de "Cimbria'' zou in schepen, om naar Amerika te verhuizen. Al spoedig bleek ech ter, dat het gezin, door allerlei omstandigheden opgehouden, eerst later met een ander schip vertrokken was. Over geruimen tijd zal de familie nu den tragi- schen dood van den vader ver- In 1852 werd t van Harris burg in Amerika tot dertig jaar tuchthuis veroor deeld. Toen hij onlangs naar zijne woonplaats terugkeerde, vond hij die geheel veranderd en de waarde van de huizen aanzienlijk gesteqen Zun ei gen woning, destijds f3000 waard, vond nu een kooper voor f 100.000.. Vij/t»o jaar geleden Een medewerker van de "Sunday Dispatch" heeft een gesprek gehad met Brian Faw- cett, een der zoons van den En- gelschen ontdekkingsreiziger kolonel Fawcett, die tn 1925 met een zijner zoons en een vriend de binnenlanden pan Brazilië introk, en nooit terugkeerde Hulpexpedities hebben nooit iets kunnen ontdekken. Aange nomen uordt. dat het gezel schap door woeste Indianen is vermoord of gevangen wordt gehouden Brian Fawcett u er van overtuigd, dat zijn vader nog tn leven is. "Vader u een wonder", zoo zeide hij, "en ik geloof, dat hij tn staat is zich uit elke moeilijkheid te redden. Hij is zoo hard als een spijker, niemand kan hem do«oden" Brian Fawcett acht het moge lijk, dat de expeditie tijdens een onderzoekingstocht in de ruïnes pan de oude stad, die het directe doel van de expeditie vormde, door wilden is oi>erwel- digd Als dat het geval u. zal de kolonel er zeker tn slagen te vluchten en terug te keeren, al dus zijn zoon

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 23