c Een echte dame als moordenares 10 "De Weg": hokjes te keurig ingekleurd TV-rubriek RADIO Klassiek boek werd spannende film Bram Vermeulen doet als 'n Swiebertje aan kimst Eigen reclame van omroepen streng straffen Kunst voor kinderen in nieuwe serie HYPOTHEEK RENTE JAAR VAST ZATERDAG 15 JANUARI 1983 ZATERDAG HILVERSUM I 18.06 Dingen van de dag. 18.30 Blaas- test. 19.02 Van 'opus one' tot nieuwe stukken of andersom.20.03 Het Pro- menade Orkest. N OS20.30 Langs de lijn sport en muz. (21.40 Paardekoer- sen). 22.02 Metro's Music. 23.00 Nws. 23.02-24.00 Met het oog op morgen- HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.10 AVRO's Radiojour naal. P.P.: 18.20 Uitz. van de E.V.P. OVERHEIDSVOORLICHTING: 18.30 Wetenschapsbeleid. AVRO: 18.40 Richting. 18.50 Jazz Spectrum. EO: 19.45 3XM-Wereldwijd. (20.00 Nws). 20.45 Laat ons de rustdag wij den. 21 .26 EO-Metterdaad TELEAC 21.30Kunstgeschiedehi. les 12. 22.00 Kantoorinnovatie, les 12. EO: 22.30 Nws. 22.40 Deze week. 23.55-24.00 HILVERSUM III NOS: 18.04 De Avondspits. NCRV: 19.02 Op Stap. 20.30 Elpee-pop. 21.02 Country Style. 22.02 Weekend Blues. 22.30 Pers Vers. 23.02-24.00 Jazz- HILVERSUM IV HILVERSUM 1 (NOS: Ieder heel uu nws.)NOS: 0.02 Take it easy. 1.02 De NOS-nacht. VARA: 7.02 Oeroude toververhalen. 7.30 Vroege Vogels. 9.30 Het beste uit tekst en muz. IKON: 10.02 Naar Rome nog wel, hoorspel voor de jeugd. 10.12 Gereformeerde kerk dienst. 10.55 Wilde ganzen. 11.02 De andere wereld van zondagmorgen. KRP: 12.00 De huts AVRO 13.05 AVRO-magazine I. 13.40 Schaduw- parlement. NOS: 14.02 Langs de lijn- ,sport en muz. 17.55 Meded. en uitge breid weersber. TROS: 18.05 Inkijk 19.15 Zondagavondmuz. 19.45 Ara bier en christen). VPRO: 20.03 Ty pisch vrouwenwerk! 22.02 Welinge lichte kringen. NOS: 23.02 Met het oog op morgen. TROS: 0.02 De nachtwacht. 4.02 Krieken met Ad- HILVERSUM III NCRV: 8.00* Nws. 8.10 NCRV- zondagmorgen. (8.10 U alleen, U lo ven wij. 8.40 Barok op zondag. 9.00 Bijbeloverdenking). NOS: 9.25 Wa terstanden. KRO: 9.30 Kroost. 10.00 Nws. 10.02 Eucharistieviering. 11.00 'n Zondags pak, voor alledag. NOS: 12.00 Tambu. 12.30 Suara Maluku. 13.00 Nws. 13.10 Zorg en hoop. 13.55 Progr. voor buitenlandse werkne mers. IKON: 17 00 Kerkdienst. 17.58 Wilde ganzen. 18.00 Nws. 18.10 Brood Spelen. 18.40 Liturgie Kerkmuz. NOS: 19.10 Hobbyscoop. AVRO: 19.45 Spel met poezie. 20.00 Nws. 20.03 AVRO-magazine buiten land. 20.25 Europa plus en min. 20.45 Zo hoor je nog eens wat. 21.00 Biels Co. 21.30 Schaduwparlement II. O.S.: 21.40 Follow me. 21.55 Leren, hoe doe je dat? RVU: 22.10 Moeten of mogen. AVRO: 22.30 Nws. 22.40 Mensen, mensen. 23.00 Klassiek met Caroline. 23.55 Nws. HILVERSUM III (NOS: Ieder heel uur nws). AVRO: 8.02 Ko de Boswachtershow. 8.30 AVRO's Sportpanorama Junior. 9.02 Juist op zondag. VARA: 10.02 Het zondagse gezicht van de VARA op drie. 11.02 Dubbellisjes. 11.50 Het telefoonspel. TROS: 12.02 De Euro parade VPRO: 14.02 Spleen. 16.02 Typisch vrouwenwerk. NOS: 17.30 Jazz uit het historisch archief. 18.02 De Nationale Hitparade met de titel- 21.30 Internationaal Jazz Festival Amsterdam 1982 KRO: 22.02-24.00 Het hek van de Dam. HILVERSUM IV 10.30 Musica Religiosa. 11.00 Fuer Elise. 13.00 Nws. 13.05 Opera mati nee: nieuwe grammofoonplaten. 14.10 Concerten op de zondagmid dag: Limburgs Symfonie Orkest met soliste: klassieke muz. (15.05 Praten over muz). 15.40-17.00 Musi ca Nova. TROS: 20.00 Specialiteiten a la carte, muzikaal wensprogram- ma. 22.00 Koren en Korpsen. 22.30 Guitariteiten. MAANDAG HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. TROS: 7.02 Een goede morgen met.... 9.03 Conti nu muz. 11.03 Nederlands fabrikaat. 12.03 ....te gast bij Herman Emmink. 13.06 Aktua. 13.20 Raad een lied of niet. 14.03 Gerard de Vries draait op verzoek. 16.02 Cafe Chantant. 16.30 De tien om kindershow. 17.02 Pie- duur (17.03,17.30 Aktua. 17.55 Mede- d.-NOS) HILVERSUM II NCRV: 7 00 Nws. 7.10 Ochtend- gymn. 7.20 Het levende Woord. 7.30 Nws. 7.35 Hier en Nu (8.00 Nws.) 8.30 Nws. 8.33 Te Deum Laudamus. 8.59 Moment. NOS: 9.05 Gymn. v.d. vrouw. 9.15 Werkbank. 9.24 Water standen 9.30 Nws. NCRV: 9.33 Plein Publiek (10.30 Nws 11 00 De wereld zingt Gods lof (11.30 Nws.) 12.00 Boer en tuinder. OVERHEIDS VOORLICHTING: 12.16 Vast en ze ker. NOS: 12.26 Meded. voor land en tuinbouw. 12.30 Nws. NCRV: 12.36 Hier en Nu 12.55 Kunst en vliegwerk. 13.00 Nws. 13.10 Daar maken we werk van. 13.30 Nws. 13.33 Kerk Vandaag. 13,55 Onder Schooltijd. 14.30 Nws. RVU: 14.33 Zeg nou es b.VOO: 14.53 Confron tatie. 16.00 Tineke (16.30 Nws.) HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. AVRO: 7.02 Vol Gas. (7.30 AVRO's Radiojour naal.) 9.03 Bingo (9.30 AVRO's Ra diojournaal.) 11.03 Cees van Zijtveld en Jan Steeman (11.30 AVRO's Ra diojournaal12.03 Hollands Glorie (13.30 AVRO's Radiojournaal.) 13.56 Per Saldo 14.03 Muz met Mcta. 15.03 Het Steenen Tijdperk (15.30 Radio journaal) 17.56 Per Saldo HILVERSUM IV KRO: 7 00 Nws 7.02 Aubade 8.30 KRO op maandag: Progr.overz. 8.35 Klass. orkestmuz. 9.00 Op het twee de gehoor. 10.00 Radio Kamer Or kest: Klass. en hedendaagse zeldzaam. 14.50 Aan woorden i by. VARA 15.00 Radio Filharmo nisch Orkest met viool: Radio - tv Zo rond de jaarwisseling komen veel kranten met de verkiezing van „de beste film van het jaar". De lezers mogen hun keus inzenden, en de filmre censenten zetten hun persoon lijke lijstje naast dat van de le zers. Altijd leuk, altijd aardig. Hetzelfde, maar nu wat minder grootscheeps, wilde ik doen met het Nederlandstalige tele visietoneel van de afgelopen week. De deelnemende pro gramma's zijn. - De Weg. uitgezonden door de KRO op maandagavond, ge schreven en geregisseerd door Willy van Hemert, met Anne- Wil Blankers, André van den Heuvel en Kitty Janssen in de hoofdrollen. - Schakels, uitgezonden door de TROS op dinsdagavond, ge schreven door Herman Heijer- mans, toneelregie Jochen Neu- haus, televisieregie Han On rust, met Bernard Droog, Ed- mond Classen en Angélique de Boer in de hoofdrollen. - Armoede, uitgezonden door de NCRV op donderdagavond, geschreven door Peter van Ge stel naar de roman van Ina Boudier-Bakker, geregisseerd door Bram van Erkel, met in de hoofdrollen Jan Retèl, Kitty Courbois en Eric Schneider. Een eerste opmerking: drie Ne derlandstalige tv-toneelpro- dukties in vier dagen tijd is een weelde die je in deze barre tij den van bezuiniging niet meer zou verwachten. Weliswaar is Schakels een toneelproduktie, die eerst in de theaters heeft gelopen alvorens zij naar de te levisie werd overgeheveld, maar zowel De Weg als Armoe de zijn speciaal voor de televi sie geschreven, langademige series van respectievelijk 12 en 11 afleveringen. Gezien het succes dat Neder landstalige toneeltelevisie al tijd gehad heeft (denk aan De Fabriek, en Mensen zoals jij en ik, allebei door het publiek met de Televizierring bekroond), moeten we dankbaar zijn dat de omroepverenigingen niet de makkelijkste en goedkoop ste weg zoeken door alleen maar Terugkeer naar Brides- head en Dallas te ondertitelen. Ik hoor sommigen uwer al kreunen bij de gedachte dat Hilversum zo actief en vader landslievend wordt dat alle Bridesheads vervangen wor den door Armoedes, maar het is nu eenmaal een feit dat Bar- tje. De Glazen Stad, De Stille Kracht, etcetera méér aan de gevoelens van de Nederlandse door Nico Scheepmaker kijkers appelleren dan buiten landse series, hoewel je met het blote oog kunt zien dat die beter gemaakt zijn, kostbaar der zijn aangekleed, over veel betere acteurs beschikken, et cetera. Dit wordt, zoals gezegd, geen grootscheepse enquête, want het gaat maar om drie produk- ties in één week. Daarom heb ik het panel, dat over deze pro- dukties moet oordelen, terug gebracht tot één televisiere censent (dat ben ik dus), en één vertegenwoordigster uit het publiek: oma Moleman. Oma Moleman is 65 jaar, dus je zou verwachten dat zij de voorkeur zou geven aan Schakels, ge schreven in 1903 door de pri mus inter pares van de Neder landse toneelschrijvers. Her man Heijermans, die nog altijd volop gespeeld wordt. Ik schat dat Heijermans in Nederland zelfs meer gespeeld wordt dan Shakespeare. We zagen oerdegelijk toneelspel, weliswaar met de gebruikelij ke kwaliteitsverschillen tussen de hoofdrollen en de kleinere rollen, maar daar zijn we al eeuwen aan gewend: de baas acteert bij ons altijd beter dan de kantoorbediende, de vader beter dan de zoon. de butler beter dan het kamermeisje. We herkenden weer de breed ge borstelde, overzichtelijke emo ties van Heijermans, dus ik zou gezworen hebben dat het pu bliek (in de persoon van oma Moleman) Schakels tot televi siespel van de week zou heb ben gekozen, maar nee. De Weg vond ze het mooiste. Met name het spel van Anne-Wü Blankers daarin. Een verrassend „moderne" keus, al zeg ik het zelf. De Weg speelt immers in de jaren zestig, ter wijl Armoede in 1900 speelt, evenals Schakels (a'thans zo rond de eeuwwisseling). Om- aatjeskost, zou je zo denken, maar nee, De Weg vond ze het boeiendst Terwijl ik, die er be roepshalve verstand van heb zoals u weet met samengekne pen tenen naar de eerste afle vering van De Weg heb zitten kijken. Binnen tien minuten hadden we de eerste dne bee ld nj men al opgedrongen gekregen. De kleine Ane speelt met een speelgoedkiep- autootje, volgende beeld krij gen we soortgelijk materieel van zijn vader te zien. Daarna auto's op de weg. en jongetje speelt met zijn autootjes, ge volgd door bloemen voor oma. overgaand in de echtgenote, vrouw die aan bloemen ruikt De ..poor man's"-symbohek van de „poor man's"-dramaturg. Voor my (maar dus niet voor oma Moleman en het haar toe komende deel van het publiek) is Willy van Hemert een thuis- schilder die de voorgedrukte prent van Ravcnsburg hokje voor hokje volijverig invult, zonder tot een levensecht schilderij te geraken. Want de wegenbouwer is er net naast, de oma is er net naast, het jon getje is er net naast, de echtge note is er net naast en haar minnaar is er net naast En hoe komt dat? Dat komt (o para dox') doordat Willy van He mert bij het invullen van het vakjesschildenj nooit eens over de rand gaat met de verf. waardoor iedereen het vol maakte cliché is van de uit te beelden persoon. Zo praat een oma. zo praat een wegenbou wer, zo praat een werknemer. Maar u en ik weten dat dat niet waar is, want als ik op dezelfde manier oma Moleman had in gevuld had ik haar Schakels het mooiste laten vinden, en ze vindt De Weg dus het mooiste, terwijl ik. die waarschijnlijk Schakels het beste had moeten vinden volgens de Ravens- burg-methode, desondanks Armoede nog het meest te pruimen vind Want met „schilderen naar getallen" krijg je nooit een echt schilde rij HILVERSUM W. Somerset Maugham schreef zijn korte verhaal ('The Letter') naar aanleiding van een authentieke moordzaak, aan het eind van de jaren '20 op een rubber- plantage nabij Singapore. Maugham veranderde de namen van de betrokkenen, voegde een geheime brief van de dader toe en maakte er een perfecte thriller van. Die mening was de filmindustrie al in 1929 toegedaan, toen 'The Let ter' met Jeanne Eagles in de hoofdrol voor het eerst werd verfilmd. Later verkreeg de maatschappij Warner Brothers de rechten en maakte in 1942 op nieuw een versie; ditmaal met Bette Davis in de hoofdrol. In 1981 werd door de televisie-afde ling van dezelfde maatschappij een derde versie gefilmd, voor uitzending op tv, die vanavond als nachtfilm door de TROS wordt vertoond. In deze laatste versie speelt het verhaal zich op dezelfde plaats af, maar ruim tien jaar later: vlak voor de Japanse invasie, waardoor enkele herken bare elementen als rassenhaat, economische- en politieke span ning en de nadagen van het kolo nialisme konden worden toege voegd. Een schitterende hoofdrol wordt gespeeld door Lee Remick, als de vrouw van de eenkennige plantagepachter Robert Crosbie (Ronald Pickup). Robert werkt, in beide betekenissen van het woord, als een beul op zijn plan tage en zijn liefste wens is ooit eens een eigen bedrijfje te bezit ten. Dat hij daarmee zijn vrouw gelukkig denkt te maken, gaat aan haar enigszins voorbij. Zij merkt slechts dat hij de inlandse arbeiders, die hij haat, hard aan pakt en dat hij voortdurend laat thuis komt. Opgesloten De echtgenote, Leslie, is het brui sende leven in de Verenigde Sta ten gewend en voelt zich opge sloten op de „afschuwelijke zwe terige rubberplantage", zoals zij het noemt. Ze heeft het geluk dat er althans een grote stad in de buurt is en zoekt haar vertier in party's en zo nu en dan in het bed van minnaars. Daarvan zijn er echter niet zo ont zettend veel voorhanden en als een van haar bedgenoten, op wie ze stapelverliefd is, niets meer van zich laat horen, ontbiedt ze hem per brief op de plantage. Hij wil echter iets anders dan zij en deze Geoff Hammond (Ian McShane), moet het meningsver schil met zijn leven bekopen. Leslie bekendt doodslag uit zelf verdediging en weet met door trapte gebruikmaking van haar imago als „echte dame" en chan tage van een andere ex-minnaar de rechtszaal als „niet schuldig" te verlaten. Leslie schroomt daarbij niet haar man's toe komstdroom weg te vagen en de carrière van een vriend ernstig in gevaar te brengen. Bovendien wijzigt ze later nog tweemaal haar bekentenis (vervat in flash backs). Degenen die op de hoogte waren van haar geheime brief hebben haar lot tijdens de rechtszaak in de hand en bepalen uiteindelijk ook de afloop van deze spannen de tv-film (zaterdag, Ned. 2,23.25 uur). Lee Remick speelt Leslie Crosbie in de verfilming va Somerset Maugham-verhaal "De Brief Ian McShane i Geoff Hammond. HILVERSUM Veronica zendt morgenavond het vierde van in totaal vijf delen uil over de levens en liefdes van drie jonge vrouwen, op weg naar succes en roem in de showbiz van Hollywood. "Valley of the Dolls" is de verfilming van een boek van Jacqueline Susan, dat in de jaren zestig 62 weken op de bestsellerslijst stond. Op de foto enige hoofdrolspelers: Denise Nicholas Hill, Catherine Hicks en David Burney. HILVERSUM (GPD) - We kunnen Bram Vermeulen morgen al weer voor de vierde keer als een soort Swiebertje aan kunst zien doen. Zelf noemt hij het een „leekachtige benadering van kunst", maar hij voelt zich als popmuzikant toch ook wel weer „van een zelfde soort" als de he ren beeldende kunstenaars. Dit keer is het onderwerp „de uit straling van de Nederlandse kunst over de hele wereld". Ver meulen houdt een lollige en zeer inventieve lezing over dit onder werp. Van illustratie wordt hij voorzien door een passende com binatie van beelden en geluiden, waardoor ook voor jonge kykers de vooravond van de Gouden Eeuw weer een beetje tot leven komt. Onder gezamenlijke verantwoor delijkheid van de NOS en Open baar Kunstbezit mag Bram Ver meulen zich de opvolger van meester-van-het-detail Pierre Jansen noemen. Vermeulen spreekt met veel respect over zijn „voorganger", maar hij pakt het tóch wel anders aan dan „twee glazen goede wijn drinken en roepen dat de camera gestart mag worden", zoals Vermeulen Jansens presentatie omschrijft De „vertrossing van de kunst" in de 17e eeuw, toen het Hollandse kunstaanbod enorm was, wordt zeer begrijpelijk omschreven, naar de maatstaven van een vol wassenenprogramma. Dat is het misschien ook wel, maar soms doen toon en vorm waarin de presentatie gegoten zyn veel aan de nationale woensdag-kinder middag denken. Ook schijnt het budget van de kunstserie „De tweede natuur" niet al te groot te zijn, hetgeen echter niet in de weg staat dat ook het vierde deel „Gouden Re gen" een effectief kunstprogram ma is: het voorziet beeldende kunst van een lagere drempel En levendige toelichtingen zijn natuurlijk altijd om te smullen (zondag, Nederland 1, 18.30 uur). Omroepraad adviseert: DEN HAAG (GPD) - De minister van welzijn, volksgezondheid en cultuur (WVC) moet omroepor ganisaties, die de richtlijnen in zake het maken van propaganda voor de eigen omroep overtre den, een verbod kunnen opleg gen om dergelijke reclame-bood schappen voor een bepaalde tijd uit te zenden. Dit adviseert de Omroepraad aan de minister Brinkman, die in november van het vorig jaar de raad gevraagd had hoe omroepen, die teveel re clame voor de eigen omroep ken, in het gareel gebracht kun nen worden. Op dit moment geeft een beschik king van het departement van ju li 1976 de omroepen de mogelijk heid om dagelijks 2 minuten zendtijd in spots van elk hooguil 30 seconden aan eigen reclame te besteden. In de loop van 6 weken mogen niet meer dan 11 minuten aan deze vorm van propaganda gespendeerd worden. De laatste jaren is gebleken dat de omroe- porgansiaties keer op keer deze richtlijnen aan hun laars lappen. Nog niet zo lang geleden werd de VPRO in verband met program ma's van Van Kooten, De Bie en Wim Kan op het matje geroepen. De strafmaatregelen die het minis terie tot zijn beschikking heeft bestaan slechts uit een bensping en - een veel strengere sanctie - ontneming van zendtijd De Om roepraad is nu van oordeel dat tussen deze beide tuchtmaatre gelen voor een wat minder ver- strekkkende sanctie, die overi gens toch gevoelig is voor de overtreder, plaats moet zijn. Tot deze maatregel, die dient te worden opgenomen in de ge noemde beschikking van 1976, zou echter pas moeten worden overgegaan wanneer de desbe treffende omroeporganisatie al eerder een berisping heeft gekre gen en zich binnen een bepaalde t(jd opnieuw aan een overtreding heeft schuldig gemaakt. Maandag tv bij ontbijt HILVERSUM (ANP) - Om de Nederlandse kekers een in druk te geven van wat hen in de toekomst te wachten staat zal de AVRO aanstaande maandag op Nederland 2 van 07 30 tot 10 00 uur hut eerst» programma met ontbijttele- visie van de BBC recht streeks overnemen In dit programma, dat door de BBC vanaf maandag dage lijks wordt uitgezonden, wor den de voornaamste berich ten uit de dagbladen behan deld en komen het weerbe richt, nieuws van de televisie programma's van die dag, een kookrubnek en een soort van ochtendgymnastiek Voor de kijkers die het En gels niet zo goed machtig zijn zal Cees van Drongclen af en toe uitleg geven. HILVERSUM (GPD) - „Hoe laat begint het schilderij''" ka de titel van wat door de AVRO wordt omschreven als een informatief kinderprogramma, dat de ko mende zes weken iedere zondag middag wordt uitgezonden. Zo als de titel al doet vermoeden, wordt in de sene een poging ge daan kinderen van rond de tien jaar te interesseren voor beelden de kunst in het algemeen en schilderijen in het bijzonder. Uitgangspunt van de makers is daarbij dat beeldende kunst te veel de bijklank heefl van iets verhevens, van iets dat buiten de dagelijkse werkelijkheid it—i Daarom komen veel mensen, en zeker kinderen, er niet toe naar musea te gaan of zich met kunst bezig te houden. In de serie wordt dan ook voortdurend ge probeerd het verband duidelijk te maken tussen kunst, bijvoor beeld afbeeldingen op een schil derij, en de dagelijkse werkelijk heid van kinderen. Per uitzending worden de kijken de kinderen tenslotte opgeroe pen om hun visie op een gegeven programma, uit te beelden. Deze inzendingen zullen gebruikt worden in een zevende deel van de serie. (Zondag Ned. 1, 16 05) ADVERTENTIE Een nieuw Bouwfonds-aanbod om uw woonlasten voor lange re tijd op een laag rente niveau vast te leggen Informatie bij uw makelaar, assurantie-tussenpersoon, het Bouwfonds-infocentrum te Leiden: Botermarkt 2, 071-134343 Haarlem: Anegang 29, 023-313852 Den Haag: Nassauplem 13, 070 650800 of door onderstaande coupon I Coupon in gesloten envelop I I zonder postzegel naar Bouwfonds, Antwoordnummer 10306 j 2300 WB Leiden j Ik wil meer informatie over j j de Bouwfonds hypotheek j j met 10 jaar vaste rente j Naam: I Adres: I Postcode I Plaats: I I Telefoon jiBouwfonds I *federtarx)seGemeer«n

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 5