Kinderen worden de dupe" !§jllt Met gedekten hoofde in het Huis Gods Dominees leveren in Geestelijk leven Ruud de Gooij er over het ontslag van de catecheet ZATERDAG 15 JANUARI 1983 LEIDEN - Ruud de Gooijer (29) heeft in juli 1981 een mooie pro motie bij de gemeente Rotter dam laten schieten voor een baan bij het openbaar onder wijs in Leiden. Hij was boek houder, maar had in zijn vrije tijd voor 'catecheet' (godsdien stonderwijzer) gestudeerd. Toen de kerkelijke commissie voor het godsdienstonderwijs op de openbare scholen in Lei den zo iemand vroeg - als op volger van Anton Christ greep hij die kans. In september 1981 begon hij zijn nieuwe baan. Zijn wens om nog eens bij het onderwijs te komen was ver vuld. Maar al na een maand hoorde hij tot zijn schrik, dat het gemeen tebestuur van Leiden aan de subsidie voor dit onderwijs zat te morrelen. Bezuiniging was het wachtwoord. In het sollici tatiegesprek van De Gooijer met de kerkelijke commissie was daarvan niets gebleken. Die commissie was toen nog on kundig van de gemeentelijke bedoelingen. Anders had De Gooijer - gehuwd, twee kinde ren - zich nog wel twee keer be dacht. De gemeente pakte de zaak dras tisch aan. De hele subsidie - waarvan het salaris van Ruud de Gooijer werd betaald - ging eraan. En aangezien de kerk tot dusverre niet bij machte blijkt te zijn dit gat van jaar tot jaar te stoppen, moet de enige vaste man voor het godsdienstvak op alle openbare scholen in Leiden weg. De commissie heeft hem met ingang van 1 september dit jaar ontslag aangezegd. "Zowel voor het werk als voor mij zelf wel heel triest", zegt Ruud de Gooijer. "Het is logisch, dat er op alle fronten wordt bezuinigd. Maar dit kan je geen bezuiniging meer noemen. Dit is liquidatie". Ruud vindt het funest voor het openbaar onderwijs als dit vak zou sneuvelen. "Dan krijg je een schooltype zon der geestelijke achtergrond. Al sta ik dan in dienst van de kerk, op school voel ik me toch hele maal in dienst van dit onderwijs. Je probeert met je lessen aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen en bij het onder wijspakket van de school". Informatie "Om een voorbeeld te noemen: als in een klas India ter sprake komt, kan ik wat vertellen over het boeddhisme. En als het over de Turken in ons land gaat, komt mijn verhaal over de islam goed van pas. Onze alledaagse taal zit vol uitdrukkingen die aankno pingspunten geven om de kinde ren iets van het christendom, het jodendom en de bijbel door te geven. Denk maar aan gezegden als 'zo arm als Job', 'zo oud als Methusalem', 'met iemands kalf ploegen' en 'waar het hart vol van is loopt de mond van over'. Allemaal uitdrukkingen die rechtstreeks uit de bijbel komen. En over begrippen als geweld, discriminatie, verdraagzaam heid, naastenliefde, tempel, sy nagoge en kerk valt vanuit de bij bel ook wel wat zinnigs te zeg gen". "Als kinderen over bijbel en gods dienst op deze informatieve ma nier niets meer aan de weet ko men, lopen ze cultureel een ach terstand op. Dat is ook nadelig als ze later naar de middelbare school gaan. Ze weten dan van niets. Een verhaal uit een kinder bijbel voorlezen is geen kunst. De kinderen hebben behoefte aan informatie. Dat is ook de be doeling van dit vak. En daarom wil geen schoolhoofd het graag kwijt. Ook de schoolraad van het openbaar onderwijs pleit voor handhaving". Conclusie van Ruud de Gooijer: "De kinderen worden de dupe" Erg goedkoop Het gaat hier om pakweg een be drag van f 60.000 per jaar. "Er komen nu wel losse bijdragen binnen, ook van ouders, maar daarmee geef je dit werk natuur lijk geen stevige basis voorjaren. Als nu de kerken en de gemeente beide eens de helft voor hun re kening namen. Dat moet op ba sis van argumenten en principes toch mogelijk zijn". "De grote vraag is, ook voor de kerk, waar je je prioriteiten legt. Als kerk stel je je op déze manier wel erg goedkoop op. Waar blijf RUUD DE GOOIJER ..."Dit is geen bezuiniging. Dit is liquidatie"... je kan met je verantwoordelijk heid in en voor de samenleving? Daar praten we toch zo druk over? Ruim 1200 kinderen op 24 scholen zijn met dit onderwijs ge diend; 95 procent van de ouders wil het voor zijn kinderen". Ruud de Gooijer werkt op dit ogenblik met dertien vrijwilli gers. Allemaal bevoegd om on derwijs te geven. Zy krijgen geen cent voor hun diensten. Behalve dat hij zelf op een aantal scholen les geeft, is hij de organisator van het werk en hun begeleider. Hij vreest, dat als hij straks weg moet de zaak 'binnen de kortste keren' is afgelopen. Niet dat zijn medewerkers dit werk niet graag doen, maar ze willen er wel bij geholpen worden. Met materiaal, instructie en persoonlijke advie zen. Ook de schoolhoofden hech ten aan een vast contact". "Als ik ermee ophoud, heb je zeker 26 mensen nodig. Laat niemand denken dat je die gemakkelijk vindt. Zeker niet als de vaste kracht ontbreekt op wie ze kun nen terugvallen. Het zou er ook niet goedkoper door worden. De ze mensen moeten dan wel alle maal stuk voor stuk van het nodi ge materiaal worden voorzien. Vraag niet wat dót kost. Ik sten cil veel en bepraat veel met ze. Dat werkt sterk kostenbespa rend". Toekomst... Ruud zit bever niet in de WW. "Dan moet je ook leven van de ge meenschap. en dat kost even goed geld. Ik kan niet zomaar an der werk krijgen". Hij hoopt nog steeds, dat het goed komt. De landelijke kerk moet er ook maar eens wat aan doen. Het speelt niet alleen in Leiden De kerk kan. nu het erop aan komt, niet volstaan met de uitspraak dat dit werk belangrijk is en moet blqven Op 19 januari houdt Ruud de Gooijer in de maandelijkse vergadering VM de Leidse Raad van Kerken een praatje over wat hij en zyn mede werkers op de scholen doen. De raad is vooral geïnteresseerd in zijn visie op de toekomst van het godsdienstonderwijs Dat lijkt een wrang grapje, nu het dreigt te verdwijnen. Het zal al leen toekomst hebben als de ker ken de handen ineenslaan om de ze post te sparen en als de plaat selijke overheid de kwaliteit van het onderwijs waarvoor zij ver antwoordelijkheid draagt ook op dit punt wil bewaken Bij gemeenschappelijke inspan ning van kerken, overheid en ou ders zijn de kosten toch niet on overkomelijk. Het tergt je gevoel voor rechtvaar digheid, als iets waarvan vrijwel iedereen het belang onderkent en dat naar verhouding zo voor- debg werkt met één slag wordt weggevaagd. Samenstelling van deze pagina: S. J. de Groot PAGINA U De twee Oegstgeester gerefor meerde predikanten. Heems kerk en Vegter. zijn van harte akkoord gegaan met een niet onbelangrijke verlaging van hun inkomen om het tekort in de plaatselijke kerkelijke be groting weg te werken. Was het tekort vorig jaar f. 4200, dit jaar moet bij ongewijzigde inkom sten met een tekort van f. 10.000 rekening worden gehouden, ter wijl de meeste posten te weinig mogelijkheden tot reele bezui niging bieden. Na overleg tussen de voorzitter van de commissie van beheer (finan ciën), de voorzitter en secretaris van de kerkeraad algemene za ken en de beide predikanten kwam de commissie van beheer bij de kerkeraad met het voorstel om de predikantstraktementen, volgens landelijk opgestelde richtlijnen, aan te passen aan het tegenwoordige zielental van de plaatselijke kerk De kerkeraad ging unaniem hiermee akkoord. Deze maatregel en nog een paar andere bezuinigingen maken een sluitende begroting weer moge lijk. De commissie van beheer heeft buitengewone waardering voor de bereidheid van de predikan ten om op deze manier het finan ciële probleem op te lossen. Toch zal op langere termijn een nadere bezinning op de financiële posi tie van de plaatselijke kerk nodig zijn, omdat zich in de toekomst, naar wordt verwacht, opnieuw tekorten zullen aandienen. Ds. Vegter heeft de commissie van beheer bedankt voor haar zorg vuldige berekeningen Van de twee Oegstgeester domi nees was al bekend, dat zij ver mindering van de predikant straktementen voorstaan Beroepen. Hervormde Kerk: be roepen te Hendrik Ido Ambacht E. Kronenburg Krimpen aan de IJssel, te Ooltgensplaat M. Goud- riaan Ouderkerk aan de IJssel; aangenomen naar Staphorst K. Veldman Leerbroek, bedankt voor Gouda J Smit Hilversum. Gereformeerde Kerken Vrijge maakt: beroepen te Drachten J. Slotman ftuchidc Gerefor meerde Gemeenten: bedankt voor Leerdam en voor Kapelle- Biezelinge R. Boogaard Leiden, voor Barneveld J Weststrate 's Gravenpolder Valkenburg (ZH). Ds. S. Oege- ma, sinds 1962 vloot predikant, wonend te Oegstgeest, wordt predikant in gedeeltelijke dienst van de gereformeerde kerk in Valkenburg. Per 1 mei verl.i.it hij de dienst wegens functioneel leeftijdsontslag. In april wordt ds. Oegema 55 jaar. Hu bfijft in Oegstgeest wonen Toga. Predikanten ran de Evan gelische Kerk in Rijnland (West- Duitslandmogen ioortaan ook een lichtgrijze of beige toga dra gen, al of niet met stola m liturgi sche kleur. Wel moeten zij oan le ttoren hun kerkeraad ervan in kennis stellen Als mijn overzicht klopt en ik twijfel in dit geval niet dan is hervormd Katwijk aan Zee de enige kerkelijke gemeente in het hele verschijningsgebied van deze krant waar dominees de kerkgangers nog openlijk aanspreken op hun kleding. Een doop of avondmaal is voor een paar predikanten - die ook doordeweek zelf in het ambtelijk zwart gaan het ge schikte ogenblik om er de mensen met klem aan te herin neren, dat de 'heilige eredienst' gepaste kledij van hen vordert. Meestal doen ze dat met een alge mene opwekking in de kerkbo de, een blad dat qua vorm en inhoud een voorbeeld is van rechtzinnige degelijkheid. Zo van: "geef nauwlettend acht op uzelf als u het Huis Gods bin nengaat". Een goed verstaan der heeft aan zo'n zin genoeg om te weten, welke kleren die dag in de kast moeten blijven. Soms geeft de dominee ook con crete aanwijzingen hoe hij het hebben wil, en die betreffen dan vooral de manier waarop de vrouwen in het Huis des Ge- beds dienen te verschijnen. Van hen wordt vooral ver wacht, dat ze een hoed dragen. In gedragen kerkbode-taal heet dat: 'met gedekten hoofde'. Het past de vrouw niet, blootshoofds ter kerke te gaan, zeker niet als daar een sa crament wordt bediend. Als het badseizoen is begonnen, komt in zulke stukjes soms ook het vrouwelijke broekpak ter sprake, dit met het oog op kerkgaande gasten die er min der nauwe normen op nahou den. Een broekpak is al geen waardige dracht, maar in de kerk is het helemaal uit den boze. Om te onderstrepen, dat het hier maar niet om een willekeurig verzoek van een kleergevoeli- ge dominee gaat, versterkte een predikant onlangs zijn ver maning met de mededeling dat de hele kerkeraad van hetzelf de gevoelen was. Geen pasto raal stokpaardje dus. Houding Wie mocht denken, dat de 'kle ding in de kerk' een volslagen onbelangrijk iets is, waar al leen verstarde orthodoxen nog een kwestie van maken, vindt de gereformeerde godsdienstso cioloog dr. G. Dekker (Vrije Universiteit) toch niet aan zijn kant. Achter het verdwijnen van de 'zondagse kleren' en de op komst van de 'vrijetijds-kle- ding' in de kerk vermoedt Dek ker diepere oorzaken. Hij schrijft daarover in het blad 'Voorlopig' (evangelisch com mentaar bij de tijd) van deze week. "Met onze kleding drukken wij iets uit van onze houding te genover de omgeving waarin wij ons bevinden", zo begint hij. "Onze kleding in de kerk dienst zegt dus ook iets over onze houding tegenover de kerk en over de manier waarop wij de dienst beleven". "Voor ons werk kleden we ons op een bepaalde wijze. Daar voor gelden nu eenmaal regels, en daar schikken we ons naar. Dat gold vroeger ook voor de kerkdienst. Maar nu hoeft dat kennelijk niet meer. Nu kleden we ons in de kerk zoals we ons thuis en op onze visites kleden. Mensen die zich in andere sec toren van het publieke leven nog laten voorschrijven wat ze moeten dragen, voelen zich, als ze naar de kerk gaan, volko men vrij om aan te trekken wat ze willen". Dat kan er, volgens Dekker, op wijzen, dat de kerk in de bele ving van de mensen verschuift van de publieke wereld naar het privé-leven, en dat de kerk dienst, de kerk en in het alge meen zelfs de godsdienst min der dan vroeger een wereld zijn die wij met anderen delen. "Met onze vrije kleding plaatsen wij de kerkdienst in onze ei gen, persoonlijke wereld, i wij zélf bepalen hoe we ons leven inrichten. Kortom: de kerkdienst verliest zijn pu blieke karakter". Hetzelfde geldt voor de zondag. Die is niet meer primair de 'eer ste dag van de week', de 'rust dag', maar veeleer een onder deel van 'het weekend'. "We spreken dan ook niet meer over dé zondag maar over óns week end. We bepalen niet alleen zelf, of we wel of niet naar de kerkdienst zullen gaan, maar ook naar wót of nog beter naar wié we zullen gaan. Het is im mers ónze zaak om dat uit te maken. We gebruiken kerk en kerkdienst voorzover deze van betekenis zijn voor en passen in ónze wereld". Particulier Dekker noemt dan nog drie ver schijnselen die daarmee ver band houden. Ten eerste: het wordt steeds moeilijker, in de kerkdiensten bepaalde publieke zaken aan de orde te stellen; immers, we zijn op tal van punten geen ge lijkgezinden meer en némen het niet als bepaalde dingen gedaan of gezegd worden die niet stroken met onze particu liere opvattingen of behoeften. Twee: velen voelen zich door de ze ontwikkeling nog maar wei nig betrokken op het publieke optreden van de kerk in de sa menleving; dat gebeurt dan ook steeds meer in speciaal daarvoor opgerichte organen en instellingen, maar die staan veelal los van wat in ons per soonlijk leven aan de orde is en van wat in de kerkdiensten aan de orde kan worden gesteld. Drie: de kerkdienst was vroeger een deel van het hele kerkelij ke gebeuren, maar komt nu steeds meer onder het beslag van het particuliere leven van de mensen; hij kan niet meer die belangrijke functie vervul len die hü vroeger wel heeft ge had. Conclusie van dr. Dekker: "Ker kelijke leiders moeten wel we ten, wat zij doen als zij nog steeds aan de kerkdienst zo'n centrale plaats toekennenhet gaat lijken op het wedden op het verkeerde paard". "Men mag deze ontwikkeling betreu ren zoveel men wil, maar men zal er wel rekening mee moeten houden". Dam Tegen het licht van Dekkers uit eenzetting is de kleding-regel van die Katwijkse predikanten zo ouderwets nog niet Zij voe len heel ftjn aan, dat 'leer' en 'kleer' met elkaar te maken hebben. Met de kleding veran deren ook bepaalde waarden Als herder-en-leraars voelen zij zich dan geroepen, daartegen een dam op te werpen. Een ouderling-van-dienst die op het kerkpodium in slobber- broek en trui het eerste lied aankondigt, zoals ik onlangs zag gebeuren, hoeft voor mij ook niet. Er kwam een gevoel van ergernis boven. Zo'n man mist gewoon gevoel voor stijl. Maar het is wel de vraag, of je met traditionele voorschriften innerlijke verandering kan te genhouden. 'Gepaste' kleding kan ook dingen verbergen en tot farizeïsme leiden. En waar om moet elke verandering al tijd negatief worden uitge legd? Zijn en schijn is twee. LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Pannekoek. 11.45 oecum. dienst; Marekerk 10 dr. Balke, Den Ham, 5 ds. Koelewijn, Woubrugge; Maranathak (L. Morsweg) 10 ds. Kra- Regenboog (Merenwijk) 9.30 prof. dr. De Jonge en pastoor v. Well, 11.15 ds. v. Leeuwen; Bethlehemk. (Driftstr.) 10 ds. De Mey; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds. Sterringa, 5 gebedsdienst voor eenheid; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. Horten- Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs. Acad. Ziekenhuis 10.15 ds. Bakker Diakonessenhuis 10.30 ds. Hemmes en ds. Van 't Hof, ha, zat. 22 jan. 10.30 H. Delemarre. Endegeest: zie Oegstgeest. Geref. Kerk: Zuiderk. (Lammen- schansw.) zie Vredeskerk; Petrak. (Surinamestr.) 10 ds. Veenstra; Oude Vest 10 ds. Koolstra, 5 ds. Horten- Maranathak. (L. Morsw.) zie herv. gerri. Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. Bou- ma, Noordwijk. Geref. K. Vrijg. (Herengr.): 10 en 5 prof. Ohmann. Chr. Geref. K. (Steenschuur): 10 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (N. Rijn): 10 en 4.30 ds. Boogaard. Geref. Gem. in Ned. (Bethl.kerk Driftstr.): 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem (Hoogl. Kerkgr 10.15 ds. Hage. A.dam. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.). 10.30 ds. Brüsewitz, Bunnik. Baptistengem. (Oude Rijn 3): 10 ds. Bos veld. Evang. Christengem. (Middelstegr. 3): 10 br. Dikkes. Middernachtsroep (Zoeterw.singel 21): 5 hr. De Leeuw. Evangeliecentrum (Zijlsingel 2): zo. 10 en di. 8 hr. Zijlstra. vr. 8 jeugdsam Pinkstergem. (O. Vest 13). 10 hr. Elker- Leger des Heils (Hooigr.): 10 heiligings- dienst, 5 vcrlossingssam. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 Haarl.straat zat. 7, zo. 9.30, 10.45 12.15; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). AARLANDERVEEN Herv. Gem. 10 ds. v. Hoegee, 7 ds. Haakman. Geref. K.: 10 en 6.30 ds. Warner, Utrecht. Chr. Geref. K.: 9.30 dienst, 7 ds. Boiten, Schiedam. Rk Kerk: zat. 7. zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN Herv. Gem. Adventskerk 10 ds. v.d. Broeck, Bode graven. 6.30 ds. Richter, Bodegraven, opendeurdienst; Kruisk 10 ds. Sam- som, R.dam; Opst.kerk 10 ds. v.d. Hei den, 6.30 ds. Blenk, Oudewater; G. Herderk. 10 ds. Verheul, 6.30 ds. Moll; De Bron 9 en 10.30 ds. Oosthoek, 6.30 ds Verheul; Albanianae (Dia- mantstr.) 10 ds. Moll; Ashram (Mars diep) 10 ds. Mulder; Oudsh.kerk 10 ds Geref. K Mar.kerk 10 ds. Vree, 6.30 ds. Modderaar, ha; Salv.kerk 10 ds. Lamme. 6.30 ds. Vree, ha. Zie ook herv. gem. Geref. K. Vrijg.(Rijnstroom): 9.30 en 5 Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240): 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr 1): 10 en 6.30 ds. Koekkoek Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62); 10 hr. v.d. Brink Volle-evang.gem. (techn. school Bos- parkweg): 10 hr. v.d. Hoorn. Pinkstergem (school Batenstein 16): 10 Leger des H. (Corn, de Vlamingstr.): 10 en 6.30. Remonstr. Kring geen dienst Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30. dienst Christian Science (Steensch. 6): 10.30. Kerk van J Chr. v.d. Heiligen der L. Da gen (Brahmsl 9.30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K (Zoeterw.singel): 10 Church of England: 5 k. Zoeterw.singel. Rooms-Kath. K.: Haagweg zat. 7, zo. 9.30 en 11; Herensingel zat. 7, zo. 9 en 10.45; Rijndijk (Leiden-V.schoten) zat. 7. zo. Steenschuur zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof). BENTHUIZEN Herv. Gem 9.30 en 6 ds. Exalto. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. Vogelaar. BODEGRAVEN Herv Gem. Dorps kerk 10 ds. v.d. Hoef. 6.30 hr. v: Ginkel, Waarder, Salv.kerk 10 ds. Sirag. R.dam, 6.30 ds. oud-kath. v.d. Hoef; Bethl.kerk 10 ds. Richter, 6.30 ds. De Pater, Haastrecht. Geref. K.: 9.30 ds. Elderman, 6.30 ds. v.d. Berg. Geref K. Vrijg. 9-30 ds- Meilof. 5 stud. De Vries. BOSKOOP Herv Gem. Dorpskerk 9.30 dr. Haitsma, 6.30 ds. Vlasblom, De Stek 9.30 ds. Vlasblom. Geref. K.: 9.30 ds. v. 't Hoff, 5 ds. Knot- ters, Z.meer. Chr. Geref. K.: 9.30 en 5 stud. ir. Slag boom. Geref Gem 9.30 dienst, 7 ds. Harinck Rk Kerk: zat. 5.30 (De Stek) en 7, zo. 9.30 Rk Kerk dorp zat 7. zo. 9.30 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15; Rijndijk zo. 10. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. Kris pijn, jeugddienst. Zie ook geref. Geref K: 10 ds. v.d. Wal, 5 oecum. ge bedsdienst. Chr. Geref. K.: 10 en 5 ds. Biesma. HOOG MADE Herv. Gem. 10 ds. v.d. Hoek, ha Rk Kerk: zat. 7. zo. 10. DE KAAG: Herv. Gem. 10 hr. Smit, Rk Kerk: zat; 7, zo. 10. KATWIJK AAN DEN RIJN Herv. Gem. Dorpsk. 10 en 6 ds. Aarents, ha; Ontm.kerk 10 en 6.30 ds. Gebraad, ha. Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (au la P. Groen-college): zie Katwijk aan Zee. KATWIJK AAN ZEE Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Schuurman, ha, 6 ds. v. Slie- dregt, ha, O. Kerk 10 ds. Visser, ha, 6 ds. v. Roon, Pniélk. 9.30 ds. v. Roon, ha, 6 ds. Visser, ha; Bestevaer-mavo (Rijnsoever) 10 ds. De Jong; De Hoeksteen 10 dovendienst; Overduin 2.15 ds. Baas. Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (au la P. Groen-college): 10 prof. dr. Ver donk, O.geest. Geref K.: Vr.kerk 10 ds. v.d. Veen, A.foort, 5 ds. Kersten; Triumfatork. 10 ds. Koster. Geref. K. Vrijg.. 10.15 leesd., 3.30 ds. Heida. Ned Geref. K: 8.45 ds. Janse, 7 ds. De Chr Geref. K.: 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal): 10 en 5 ds. v.d. Belt. Geref Gem. (Remisestr 10 en 5 leesd., wo. 19 jan. 7.30 ds. Meeuse. Volle-evang.gem. (Tripodia'): 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv Rk Kerk Gem. 10 ds. Lapré, ha. 7 zie geref Geref. K.: 10 dr. Bade, ha, 7 ds. Lapré. Waagmeester. Chr. Geref K: 10 en 4.30 ds v Dyken. Geref. Gem.: 10 en 4 ds. Hakkenberg Rk Kerk: Agathakerk zat. 7. zo. 10 en 1130; Poelpolder zat. 7, zo. 9 en 11.30; Manakerk zat. 7. zo. 8 30, 10 en 11 45. Engelbew. zat 7. zo 9 30, 11 en 5 45 Geref. K.: 9.30 ds Ferwerda, S.heim, 6 30 ds. De Zwart, V schoten. Chr. Geref. K: 9.30 dienst 2.15 Blom Remonstr. Gem.: 10 mevr ds. In t Veld. Rk Kerk: zat 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9 30 kand. Paul, 6 30 ds Stelwagen, Den Haag. jeugddienst Geref. K.: 9.30 hr. Schreuder, 7 ds Hart kamp. i 11. ha. LEIDERDORP Herv Gem. en Geref. K. Dorpsk 10 ds. v.d. Bom. 6.30 ds Doesburg. Hoofdstr 10 ds. v. Loenen, Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. Doesburg. Elis ziekenhuis 10 rector Vyfligschild. Bapt gem. (wijkgeb. Zijlkw.): 10 hr. De Vries Rk Kerk: zat. 7. zo. 9.10.30 en 12. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9 30 en 7 ds. Schalk Geref. K 9.30 ds. v.d. Berg, 7 ds. Elder man, beiden Bodegraven Rk Kerk: zat. 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 en 7 ds. 't Hooft, ha, Pauluskerk 10 ds. De Gelder Geref. K 10 en 7 ds. Boswijk. Geref. K. Vrijg.: 8 45 ds. De Putter, 3 ds. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. Goverts, ha. Geref. K.: 9.30 en 4.30 ds Wijngaarden. NOORDEN: Herv Gem. 9 30 en 7 kand. Den Toom Geref. K.(W. Verlaat): 10 en 7 ds. Fern- NOORDWIJK: Herv Gem. Voorstr- .(Binnen) 10 ds. v.d. Lee, ha. 5 ds. Ver- welius, Wadd.veen, 7 hr v Duin; Hoofdstr (Zee) 10 ds. Keuning, Buurt kerk 5 ds. Keuning; Sole Mio 9 ds. v.d. Lee, De Rank (Golfbaan) 10 ds. v. Eyk, Gou da. Geref. K.: Hoofdstr (Zee) 10 hr. Brou wer, 5 ds. Keuning, Vinkenl. (Binnen) 9 30 ds Kuiper. Stichtingskerk 11 ds. Kuiper Kk Kerk. Zee zat 7. zo 9.30 en 11. Binnen zat 7. zo 8. 10 en 11 30 NOORDW1JKERHOUT Dorpsk. 10 ds Rothfusz, De Zilk 10 hr. Bakker. Katwijk. Rk Kerk: Victork. zat 7, zo. 9.30 en 11; Jozefk. zat 7, zo. 10 en 11.30. Vliet; Pauluskerk 9 30 ds Ter Linden. Gemeentecentrum (Lytw 10.30 ds. De Nie, A.dam, 7 hr. Schwencke. Geref. K 10 ds. Heemskerk Geref. K. Vrijg.: 10.30 en 4.30 ds. De Put- Ned. Geref. K (Gem centrum) 8.45 ds. De Lange, 4 ds. v. Leeuwen. Vlaardin- gen Van Wijckerslooth 4 ds. Kooman. Endegeest: 9.30 ds. Fnedench VoUe-evangeliegem (Gem centrum) 4 Rk Kerk Wül kerk zat 7. zo 9 en 10.30 OUDE EN NIEUWE WETERING Herv. Gem 9 30 ds De Korte Geref. K. 9 30 kand De Vos. 5 ds v.d. Hoek, Hoogmade, jeugddienst Rk Kerk zat. 7. zo 9 30 en 11 30 ROELOFARENDSVEEN Rk Kerk Mar Pres. zat. 7. zo 9 en 11. Petrus-B. zat 7, zo 9 30 en 11.30. RIJNSBURG Herv Gem Laurentius- kerk 9 30 ds Romein. 5 ds Smaling Bethelkerk 9 30 ds Smaling, ha Geref. K. Petrak. 9 30 en 5 ds Baaycn. Imm kerk 9 en 10 30 ds Damsma. 5 dr V Ovrrrn. Mar kerk 9 30 en 5 ds. Snel. Geref K Vryg 10 en 5.15. Chr Geref K: 9 30 en 5 ds v Sorgc Evang Christengem (aula mavo) 10 evang v Reyn, Venlo, 7 30 zending» avond op Katw\jkerweg 15 Rk Kerk zat 7.30, zo. 10 30 SASSENHEIM Herv Gem 9 en 10.30 ds. Germans, 7 ds Hemmes Geref. K.: 10 ds. Baas, 5 ds. Ferwerda. Geref. K.: 10 en 6.30 ds. Broer. Rk Kerk Aardam zo 9 cn 12. kerk Langeraar zat 7. zo 9 30 en 11 30 VALKENBURG Herv Gem 10 ds. Vermeulen. 6.30 hr Hoffenaar Geref K 9 30 ds v d Wcrff. 6 30 dr v. VOORHOUT Herv Gem. 10 hr Hoffe Rk Kerk zat 7. zo. 9. 10 30 en 11 45 VOORSCHOTEN Hen Gem Dorps kerk 10 ds Blanken. 5 ds v d Schoot, zang dienst, De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds. v.d. Schoot. Hulp en Heil (Schakenbosch) 10 ds Lentz, ha. Geref K 10 dg. De Zwart Geref K Vryg.: 10 en 5 ds. Blokland Aulagemeenschap Noordhofland 10 30 gespreksdienst ('Het feest van het Ie 11.30. 10 WADDINXVEEN Hen Gem Brugk 9.30 ds. Maasland, 5 ds. Roetman. Hoeksteen 9.30 ds Roetman, 6 30 da. Cuperus, Nieuwerkerk ad IJsar). Beth elk 9 30 ds T als ma. Den Haag. 5 ds Vergunst, Slikkerveer Imm kerk 10 en 5 ds Hulst Geref. Kerk Kruisk 10 ds. v.d. Berg. 5 WARMOND Herv Gem. 10 ds. Broker hof, 5 ds Hemstede, L dorp Rk Kerk zat 7. zo. 8 30. 10 en 11.30 WASSENAAR Herv Gem Dorpsk 10 en 7 ds Steenstra. 4 30 ds Wolters. Kievietk. 10 prof vd Beek. V alken- Messiask 10 ds. v Waas bergen. Dorpscentrum 9.30 ds Wieman. Bode graven Geref K: Zy liaan 10 en 5 ds. v.d. Meu- len, ha; Zuid (Bloem camp laan) 10 ds v.d. Kamp. Ned Prot Bond (Kerkdam) 1030hr C W Maas WOUBRUGGE Herv Gem 930en 6 30 ds Koelewijn. ha Geref K 9 30 rn 6 30 ds Aalders ha Ned. Prot Bond (De WykJ: 7 nam pater ZEVENHOVEN: Herv Gem 930 da Molenaar. 7 ds v Doorn. Alphen Geref K 930 ds Rang. 7 hr Vermeer ZOETERWOUDE Herv Gem 10 ds. Wolthaus Rk Kerk St Jan zo 9 30 en 11 Chr Dirnaark zat 7. zo 10. H Rijndijk zat 7, zo 10 cn II 30 Geref. K 10 en 630 ds. Verdoorn Remonstr. Gem. 10 dr Meyenng,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 11