BOEKEN Onderkoelde lyriek Briefschrijveneen uitgestorven traditie MIHililllillWiO Oplossing speciale kerstpuzzel KLEUREN FOTO'S Wonderlijk stel in de puree "Moet je horen met je oren99 1» Prij swinnaars VEF&eOTINGi! Gerrit Jan Zwier en Geert van Beek: Literatuur met zorg gecomponeerd WOENSDAG 12 JANUARI 1983 Varia PAGINA 15 De meesten van ons kennen of hebben althans wel eens ge hoord van de befaamde door Cervantes geschapen Don Quichotte. de dolende Spaan se ridder, die met kinderlijke en daardoor ontroerende be zetenheid zijn strijd tegen windmolens streed. En velen van ons herinneren zich nog wel Don Camillo, de door Guareschi getekende en door Fernandel in enkele films tot leven gebrachte een voudige dorpspastoor die voortdurend overhoop lag met de communistische bur gemeester Peppone. Veel van beide figuren vindt men terug in Graham Gree nes "Monseigneur Quichot". De hoofdpersoon is een na zaat van Don Quichotte. Van beroep dorpspastoor. Hij valt omhoog als hij een prelaat wat angstig maar vriendelijk gastvrijheid verleent. Zijn benoeming tot monseig neur keert zich echter tegen hemzelf als hij met de com munistische burgemeester uit zijn woonplaatsje op stap gaat en in een oud automo bieltje Spanje wil doortrek ken. Met milde humor schetst Gree ne de wonderlijke discussies tussen de twee mannen, die in hun ogenschijnlijke sim pelheid vaak doordringen tot de essentie van politiek en re ligie. Heel subtiel klaagt Greene ook enkele kromgegroeide zaken aan. Zoals het te strakke keurslijf van de kerk, de som bere fantasieloze bekrom penheid van vele hoogwaar digheidsbekleders, de gena deloze achterdocht van de Guardia Civil en niet te ver geten de verstikkende wer king die kerkelijke maar ook wereldse dogma's kunnen hebben. Graham Greene heeft zijn aan klacht "verpakt" in twee vriendelijke mensjes, die on danks alle goede wil steeds dieper in de puree raken. Het zou leuk zijn als het niet zo in-triest was. Maar het is in dringend en daardoor zeer verhelderend. KOOS POST "Monseigneur Quichot" door Gra ham Greene, Uitgeverij B.rt Bak ker. Hoofdpersoon in 'Moet je horen met je oren' is de 5-jarige Merel met haar speelgoedhond Ale xander. In korte hoofdstukjes komt steeds een alledaagse ge beurtenis uit het leven van Me rel aan de orde, herkenbaar voor leeftijdgenootjes. Spelen, bedplassen, 'de liefste vriendin van de hele wereld', een gewas sen beer (die dan lang niet meer zo lief is), een vervelende oppas, enge geluiden in het donker. In de keuze van zijn onderwerpen is Hindert Krom hout weinig ongineel. Wel in de uitwerking ervan. Krom hout schrijft zo ongedwongen en bekoorlijk, dat dit boekje geen moment verveelt. Kundig weet hij met taal om te gaan en met een beperkt aantal woor den een maximum aan effect te scoren. Ondanks het feit dat Kromhout platgetreden paden bewandelt is het resultaat een spranke lend boekje voor kinderen van af 4 jaar. Oudere kinderen kun nen het zelf lezen. Extra char me aan het geheel verlenen de tekeningen van Sylvia Weve 'Lekker slordig', maar wel raak. Ze laten precies de kern van elk hoofdstukje zien. De hoofdstukjes vormen afgeron de verhaaltjes en zijn precies op maat voor jonge kinderen. Een prima boekje. MARGOT KLOMPMAKER (Moet je horen met je oren. Rindert Kromhout, ill. Sylvia Weve, uitg. Querido, f 15.-) Dat Leiden, ook na de dood van de eminente Heinsius, nog wel degelijk meetelt in de litera tuur, bleek weer eens overdui delijk tijdens de presentatie van het boek "Het Land der Letteren" enkele weken gele den in de Leidse Schouwburg. Ook hebben recensenten van toonaangevende dag- en week bladen elkaar in de afgelopen jaren als kermisgangers bij het ringwerpen verdrongen om Leidse prozaïsten als Biesheu vel, Hotz en 't Hart de lauwer krans toe te gooien. Nu het ereloof langzamerhand is verwelkt is het zinnig er op te wijzen dat er zich ook nog een aantal niet onverdienstelijke dichters ophoudt binnen onze stadsgrenzen. Ik noem er twee: Koenegracht en Korteweg. Van de eerste verscheen in 1980 de prachtige bundel 'Stichting De Drie Lichten', een collectie gedichten die mijns inziens lang niet de aandacht gekregen heeft die zij verdiende. Rond Anton Korteweg is het enige tijd opvallend rustig geweest. Onlangs verscheen bij uitgeverij Meulenhoff Kortewegs vierde bundel 'Tussen twee stilten" Deze intrigerende titel is ont leend aan de laatste strofe van Bloems gedicht 'Zondag' ("Niet te verzoenen is het le ven./ Ten einde is dit wellicht nog 't meest:/ Te kunnen zeg gen: het is even/ Tusschen twee stilten luid geweest") en ver wijst naar het bescheiden ka rakter, dat Korteweg aan zijn poëzie wil meegeven. De bundel is opgesplitst in vijf afdelingen: Buiten jou, Love, love, love, Herrlicht weit, Anton Korteweg Midden en Later. Deze inde ling correspondeert met de verschillende fasen die het menselijk leven kent, nl. ge boorte, jeugd, volwassenheid, middelbare leeftijd en ouder dom. Wat opvalt in deze bundel is, dat de ironie, die zo kenmerkend is voor Kortewegs eerdere werk, en de humor, waarmee hij al gauw de lachers op zijn hand had, grotendeels hebben plaatsgemaakt voor vertwijfe ling en cynische berusting. Ook al speelt het anekdotische in deze verzameling nog wel een rol, het is toch veeleer een onderkoeld soort lyriek, waar mee Korteweg de lezer in zijn ban houdt. Een lyriek, die be wonderenswaardig in be dwang wordt gehouden en ner gens omslaat in sentimenteel gezever. In 'Tussen twee stilten' doet Kor teweg verslag van het mense lijk tekort. Soms troostend, soms schamperend, vaak met hetzelfde effect als een hand vol zout aanricht in een open wond. De verzen, waarin hij het calvinisme ervan langs geeft, zijn schaarser geworden; wellicht is hij ook bezig 'dat ra re geloof als een jasje uit te trekken'. De versregel is over het algemeen korter geworden, het taalgebruik spaarzamer; alsof de ernst van wat Korte weg heeft te zeggen hem dwingt tot een zekere efficien cy. De sterkste gedichten heb ik aangetroffen in de afdelingen 'Midden' en 'Later'. Ik citeer er één van. De laatste regel van dit gedicht is een adembene mend voorbeeld van het soort 'kleinigheden' dat Korteweg opvalt in de menselijke betrek kingen. Op verzoek Dat ik van je hou, dat wil ik dan ook wel eens schrijven, nu je dat zo vraagt. Want ik hou van je en niet eens zo zelden, gezien de vierduizend dagen en nachten. Dat het lijkt of je nauwelijks ouder geworden bent, dat je soms nog ver weg kijkt als was je verliefd, dat je handen nog mooi zijn, verder zou ik toch niet willen gaan. Dat ik je wang soms zoek en niet je mond. CEES VAN HOORE De herfst- en wintermaanden vormen bij uitstek het jaargetij waarin de lezer zich de handen en geest kan warmen aan verse literatuur. Uitgeverij en boek handel weten dit uiteraard en overstelpen ons najaarlyks met een boekenberg die onmo gelijk volledig genoten kan worden. Men moet maar wroe ten en graven om, op goed ge luk, in die literaire grabbelton iets van kwaliteit aan te tref fen. Logisch dat de meesten onder ons gemakshalve naar de Be kende Namen grijpen - daar kan je je nauwelijks een buil aan vallen. Maar voor leesa- vonturiers is daar weinig aar digheid aan. Veel leuker en verrassender immers is het om te speuren naar minder beken de schrijvers? Een ontdek kingsreis in het grenzeloze land der letteren. Of zo. Over ontdekking gesproken - wat zou het jammer zijn als u bijvoorbeeld Naamloze angst van Gerrit Jan Zwier gemist had. Naamloze angst is, vindt een begeleidende tekst be knopt, "een speurtocht naar de Borneomens". Een kleine Gerrit Jan Zwier maar uitstekende roman die in twee delen uiteenvalt. Het boek begint met de avontu ren van de jonge arts Alexan der Hakluyt die rond 1920, geobsedeerd. een ontdek kingsreis waagt in de binnen landen en oerwouden van Bor neo. Hakluyt meent op het spoor te zijn van een ontbre kende schakel in de evolutie, de "Borneomens" en waagt zich gehandicapt door een meer dan forse lichaamsbouw, de jungle in om bewijzen voor zijn theorie te vinden. Slaagt Hakluyt? Het antwoord daarop volgt, vrij terloops, in het twee de deel waarin we kennisma ken met Laurens Hakluyt, zyn kleinzoon. Laurens is "betrokken bij een onderzoek naar (erotische) rot stekeningen in de grotten van Zuid-Frankrijk" en wat hij daar meemaakt is behalve rampzalig - kenmerkend voor de kern van het boek. Waar opa Hakluyt zich verbijt en op het fanate af zijn eigen kwetsbaar heden overwint, "mislukt" de kleinzoon door zyn ongeloof in eigen vermogens en gebrek aan durf Laurens heeft een kanjer van een minderwaardigheidscomplex, ziet zijn mislukking in het le ven ook gestaafd by zijn solli citaties naar een baan in het onderwys: "Maar ook zonder door mij bega ne stommiteiten, ging de voor keur van sollicitatiecommissies steeds uit naar andere gega digden. Ik heb geanticham breerd met bultenaars, stotte raars, mensen die geen woord Nederlands spraken of een uur voor de wind stonken, en zij al len kregen een mooie betrek king in het onderwijs". Het loopt niet best af met Lau- De auteur heeft zich vooral op ka rakterbeschrijving geconcen treerd, en mede door een fraai, by tydcn geestig, en zorgvul dig taalgebruik niet zonder succes. Diezelfde aandacht voor het ge detailleerd taalgebruik is te vinden in de verhalenbundel Beeld voor dag en nacht van Geert van Beek (die dan ook le raar Nederlands is, en met zyn vertellingen de stelling dat ie dereen literatuur kan bedry- ven behalve neerlandici, af doende weerlegt). Zes uitste kende verhalen die verbonden zyn door het feit dat ze zonder uitzondering "de werkelyk- heid verleggen of overschre den". Zo fantaseert "de schryver", hoofdpersoon in het verhaal Paard in goudgeel, een affaire met een vrouw die hy in een boekhandel bewondert; een ontmoeting die door Van Beek zodanig beschreven wordt dat de lezer pas aan het slot beseft dat het om een "gedroomde" ontmoeting en relatie gaat - en zelfs dat staat niet vast. Zowel Naamloze angst als Beeld voor dag en nacht /yn met zorg gecomponeerde litera tuur: door de (ogenschynlyke) eenvoud van verteltrant en in houd misschien geen litera tuur met een grote L. maar wel aantrekkelijke alternatieven voor de obligate Sint- en Kerst- werken van wéér Wolkers. Mu- lisch of Reve. ROB VOOREN Gerrit Jan Zwier, Naamlote angst- Uitg. De Prom (Ambo), Baarn 1982, 19,50. Geert van Beek, Breid voor dag en nacht, l'itg. Manteau, Amsterdam Antwerpen 19S2. 14.90 Stelt u zich het volgende tele foongesprek eens voor: "Hallo Josje, met Klaas". "Hallo Klaas". "Wat ik je vragen wilde., eh.. zou je.. eh..ik bedoel heb je van avond tijd". De telefoon: het is een hele voor uitgang, maar tegelijkertijd een achteruitgang, want voor noemde Klaas had vroeger pen en papier gepakt en een brief geschreven. Bijvoorbeeld dat hij alleen al door aan haar te denken werd meegenomen op de wiekslag der liefde. Tegenwoordig telefoneert hij; en mag hij dus naar hartelust oe-, eh- en ah-klanken uitstoten, zolang Josje maar niet het idee krijgt dat ze de hond van de buren aan de lijn heeft. Had hy geschreven, dan had hij dat zo helder mogelijk moeten doen en dus moeten nadenken. Pleidooi voor de brief, heet het boek van Pedro Salinas dat on langs in vertaling bij de Har monie verscheen. Alle Klaasjes in dit land die nog wel brieven schrijven moeten het boek ze ker kopen, want Salinas be zingt in divere toonaarden - en zeer lyrisch - de kunst van het briefschrijven. De brief werkt als licht, want het woord is licht, schrijft Salinas, die leefde van 1891 tot 1951. En hij vervolgt: Jane Welsh, de toekomstige mrs. Carlyle, voel de dat zo en zette het in een brief: 'Mijn ziel was duisterder dan middernacht, tot jouw pen zei: "Er kome licht". En er kwam licht, volgens de wens van het Woord'. Dat het schrijven van brieven niet makkelijk is, omdat je, zo als gezegd, moet nadenken, drukt Salinas veel mooier uit: "Als je gaat schrijven, merk je dat de taal twee gezichten heeft, die van onze dienaar, en tegelijkertijd van onze vijand, gehoorzaam aan ons en zich verzettend tegen ons". Brieven schrijven met het oog merk ze later te publiceren, dat kan natuurlijk eigenlijk niet, want je doet degene tot wie je je richt tekort. Salinas schrijft ook over dit onderwerp enkele behartenswaardige dingen. Hanff Helene Hanff, een New Yorkse schrijfster, heeft haar brieven aan een Londense boekhande laar ongetwijfeld niet met het oogmerk geschreven ze te la ten publiceren. Ze was gewoon gek op antiquarische boeken en aangezien ze aan de andere kant van de plas woonde moest ze wel schrijven. Haar correspondentie met Marks Co. gevestigd aan Charing Cross Road, duurde van 1949 tot 1969. Zij kreeg boeken en het personeel eetwaren; eieren bijvoorbeeld, want die kon je in die tijd nauwelijks krijgen in Londen. De correspondentie verscheen onlangs in vertaling onder de titel: Charing Cross Road 84. Het is het beste om eerst het boek van Salinas te lezen en dan het werkje van Hanff. Eerst de theorie, dan de prak tijk. Het leukste van Charing Cross Road is de 'losse' toon. Alsof je achter een gordijn staat en de conversatie in een huiskamer afluistert. Naarmate de corres pondentie vordert wordt die toon overigens steeds 'losser'. Zo schrijft Helene Hanff bij voorbeeld op 9 februari 1952: "Wat doe je nou zo de hele dag? Zit je achterin je winkel een beetje te lezen? Waarom probeer je niet eens een boek aan iemand te verkopen?" Boekhandelaar Frank Doel blijft de aardigheid zelve: "Ik zou niet weten hoe we je ooit je ve le goede gaven moeten vergoe den. Het enige dat ik kan zeg gen is, dat als je ooit besluit de reis naar Engeland te onderne men, er een bed voor je klaar staat op Oakfield Court 37, voor zo lang als je maar wilt". In 1969 schrijft Hanff aan een vriendin: "De gezegende man waar ik al mijn boeken van kocht is een paar maanden ge leden gestorven. En mr. Marks, de eigenaar van de winkel, is dood". Dat ze hen nooit heeft gezien is maar goed ook. Stel je voor dat ze op een druilerige dag de winkel was binnengelo pen, het personeel had gezien en had gedacht. "Wat een sulli ge heerschappen!" Nu blyft het beeld intact. Salinas schrijft dat vrouwen goe de beoefenaars zyn van de kunst van het briefschrijven. Hij somt enkele voorbeelden op. Hanff kan wat my betreft ook aan dat rijtje worden toege voegd WIM BRANDS (Pleidooi voor de brief, Pedro Sali nas, uitf. De Harmonie; Charinf Cross Road 84, Helene Hanff, uitg. De Harmonie). Horizontaal: 1. laurierboom; 10. kastanjeboom; 20. oplage; 21. uur; 22. zuurdadelboom; 32. ren; 33. aldoor; 34. siam; 35. gondel; 37. unie; 38. keel; 39. stroop; 41. etser; 43. sa; 45. el; 46. gril; 47. anp; 49. over; 51. sr; 53. et; 55. nare; 58. jr; 59. ma; 60. nl; 61. ei; 62. ad; 64. ek; 66. star; 68. pi; 69. po; 71. rente; 73. eure ka; 76. mok; 78. oregon; 81. am pul; 83. vol; 84. addenda; 85. za del; 86. ir; 87. mt; 88. begin; 90. deurbel; 91. nee; 92. gij; 93. ah; 95. kra; 98. id; 99. lood; 101. aalt; 103. si; 105. pi; 106. zak; 108. edele; 109. draak; 111. drom; 113. in; 114. brand; 115. koket; 117. pop; 118. dorre; 121. serre; 123. te; 124. amp; 126. zeug; 130. sodom; 131. lt; 132. rn; 134. leens; 136. Java; 138. berk; 139. fl; 140. otter; 141. reu; 142. eer; 144. niets; 146. sa; 147. bl; 148. ala; 149. lade; 153. enkel; 156. eva; 157. poen; 158. stip; 160. ate; 162. lelijk; 165. snit; 166. oregon; 168. me; 169. snert; 171. aalst; 172. staak; 174. plons; 176. no; 177. weldra; 179. rm; 180. er go; 182. loper; 184. spar; 186. te; 187. io; 188. roem; 190. macht; 192. dame; 193. ta; 194. cliënt; 196. mi; 197. we; 199. ante; 201. darm; 202. pp; 203. ha; 204. rob ber; 206. de; 207. wandeling; 208. dirk; 109. loge; 210. mee valler; 211. au, 213. luimig; 216. ag; 217. nt; 218. deze; 221. graf; 223. tt; 224. kt; 225. speels; 229. ib; 231. snel; 232. stern; 234. area; 235. rr; 236. rg; 238. aard; 240. oneer; 243. stee; 244. ra; 245. letsel; 247. ba; 248. luide; 250. larie; 252. graan; 254. mo rel; 256. oa; 258. omelet; 260. vier; 261. koest; 264. ene; 266. naam; 267. wolf; 269. pet; 270. negen; 272. kade; 273. ede; 275. of; 276. al; 278. gelag; 281. ino; 282. ans; 283. steen; 285. do; 286. am; 288. per; 289. re; 290. stem; 292. kalm; 294. gelei; 296. tl; 297. ad; 298. berin; 299. iets; 301. slap; 304. np; 305. vaas; 306. kan; 307. ab; 309. kerst; 311. ku ras; 312. ir; 313. aow; 315. aral; 317. palm; 319. pols; 321. klok; 323. poter; 325. druif; 326. krom; 327. fins; 329. peel; 331. aruba; 333. rata; 335. inkt; 337. salep; 339. joure; 340. oran; 341. mate; 342. datum; 343. regaal; 344. petten; 345. ijs; 347. menu; 348. eelt; 349. sr; 350. kip; 352. lab; 354. ol; 355. es; 356. hop; 359. ei; 360. salon; 362. auto weg; 364. alert; 366. elite; 367. noga; 369. spel; 370. op; 372. schaker; 378. garnaal; 383. ar; 384. sela; 386. men; 388. al; 390. tube; 391. ede; 393. oord; 394. sg; 396. mz; 398. eg; 399. ep; 401. stoter; 404. pels; 405. rook; 406. acacia; 409. obool; 411. list; 413. neger; 414. ep; 415. sap; 417. mi; 418. aroma; 419. ballon; 422. ons; 423. strek; 424. el; 425. si- mon; 427. te; 429. grind; 431. egel; 432. ta; 433. nt; 434. sta; 435. rein; 437. parasol, 438. sloe; 440. tav; 442. av; 443. ban; 444. alarm; 446. leep; 448. se; 449. te; 450. open; 451. raden; 453. etang; 455. granito; 457. rn; 459. nee; 461. dd; 462. kotelet; 464. ante; 465. haagdoorn; 466. gou denregen; 467. ratelpopulier. Vertikaal: 1. los; 2. apis; 3. ulaan; 4. ram; 5. ig; 6. eeg; 7. bun; 8. ouder; 9. orel; 11. arts; 12. serre; 13. tno; 14. nap; 26. de; 27. don; 28. Ik; 29. beo; 30. oe ver; 31. ole; 36. of; 40. oi; 42. ruil; 44. irene; 46. gare; 47. alm; 48. pek; 50. rage; 52. stuur; 54. opa; 56. arend; 57. endeldarm; 58. je; 59. mud; 63. dog; 65. ka; 66. spektakel; 67. alras; 68. pol; 70. ode; 72. ta; 73. ea; 74. el; 75. ai; 77. os; 78. ot; 79. eb; 80. ni. 82. md; 83 vet; 85. zijde; 89. naad; 92. gold; 94. hark; 96. sim pel; 97. aziè; 98. ik; 100. oene; 102. laos; 104. id; 105. poot; 107. an; 108. error; 110. keren; 112. rp; 114. bodem; 116. trein; 118. dot; 119. stuntel; 120. pressie; 122. ene; 124. aval; 125. ma; 126. ze; 127. erf; 128. uk; 129. pla taan; 130. star; 131. leest; 133. netto; 135. stal; 137. as; 138. blij; 139. flirt; 140. overwinning; 141 rol; 143. ria; 145. stompetoren; 147. blo; 148. and; 149. lork; 150. arm, 151. de; 152. egel, 153. en ge; 154. km; 155. eel; 157. parti zaan; 159. paragraaf; 161. ena; 163. ent; 164. kwab; 165. slee; De eerste prijs van 100,- is ge wonnen door W. Lam- brechts, Rijn- en Schiekade 100, 2311 AP Leiden. De twee prijzen van 50,- gulden gaan naar: H. van der Doel, Albert Verweystraat 8, 2406 VW Al phen aan den Rijn en J. Nijgh, Jan Tooropstraat 11 B 2225 XR Katwijk. Voor de vier prijzen van 25,- komen in aanmerking: mevr. J.P. van Delft-Den Haan, Koe straat 51, 2231 JE Rijnsburg, R. de Ruiter, Writsaert 111 2202 PW Noordwijk, mevr. Woudstra, Concordiastraat 27 2171 GK Sassenheim en W.H. van Wetten, Chr. Huy- gensstraat 6, 2251 CH, Voor schoten. De prijs wordt de winnaars toegezonden. 167. origine; 169. spiegel; 170. ts; 171. aandeel; 173. koreaan; 174. pm; 175. schakel; 178. em bleem; 181. onwil; 183. omdat; 185. pa; 189. em; 191. halte. 192 dorps; 194. cel; 195. tag, 198. ent; 200. ere; 201. dog; 202. pet; 204 res; 205. ras; 212. zilver- spar; 214. ussr; 215. melk; 218 dr, 219 tremolo; 220 argwaan, 222. fr; 226. eton; 227. leek; 228 waterpalm; 230. beide; 232. sas; 233. rue; 234. ae; 235. riant; 237 grond; 239. dm; 241. net; 242. roe; 244 reden; 259. lap; 262. oom; 263. taan; 265. salep. 268. straf; 270. nota; 271 ems; 274 sta; 277. 11; 279 lek; 280 geros, 283. serie; 284 eis; 285 de; 287 bar; 290. samba; 291 esp; 292. kaste; 293. malie; 295 ïstan- boel; 298. buurthuis, 299. iro nie; 300. sofa; 302. las; 303. pa pa; 305. vlug; 306. klap; 308. bonn; 310. tele; 311. krul, 312. irak; 314. wit; 316 let; 318 are. 320. or; 322. kk. 324. reno, 325. does; 326 kr; 328. ne; 330. eu. 332. aa. 334. at; 336. tij, 338 pulp; 339. jeep, 340. or. 346. slaap; 349. spoel; 351. pisang. 353. alles; 357. otter; 358. men; 361. nr; 362. al; 363. gom, 365 to; 366. er; 368. geel. 369 spe lonk; 371 pater. 373 ct. 374 hup; 375. abeel. 376. kelp. 377 re; 378. ge, 379. room. 380. nooit. 381. ark. 382 ad; 383 aga- mi; 385. ambleve; 387 st. 389. leger; 392. drama; 394. score, 395. li, 397. zool; 400 pint, 401 st; 402. ontano; 403. rekel; 406 argon; 47. cantate, 408. ab, 409. olga; 410. on. 412 ss. 415 sire ne; 416. poster; 420. ae; 421 zan ger; 423. stand; 424 ene; 425 sas; 426 noe; 428. esp; 430 da del; 432. tante; 434. slag. 436. iep; 439 lek, 441 velp; 443 ba ni. 444. ara. 445. mto, 447 pro; 450 ode; 451 rot; 452 neo, 454. tal 449 ga, 456 or; 458 nu, 460 en, 461 dg; 462 ka. 463 tp ADVERTENTIE (perfecte kwaliteit en in 3 dagen klaar, van één der bekendste ontwikkel centrales in Nederland). LEIOEN Langegracht 3 LEIDERDORP Winkalhol 70 SASSENHEIM Hoofdstraat 284 KATWIJK aan ZEE: Vis»ri|kad«2 OUDE WETERING: Macrkrtuk 0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 15