Een briljant spelletje Stratego ZATERDAG 8 JANUARI 1983 Extra PAGINA 19 In 1974 stootte een naar water borende boerenbrigade van de volkscommune in het Chinese dorp Hsiyang op een onderaards gewelf waaruit delen van een mansgroot beeld werden opgedolven. Autoriteiten en wetenschappers werden gewaarschuwd en na enige tijd werd duidelijk dat de Chinezen de archeologische vondst van de eeuw hadden gedaan. Dertig kilometer ten oosten van Xi'an (provincie Shaanxi) bleek een stenen leger van duizenden manschappen in de grond verborgen. Honderden soldaten, officieren en wagenspannen zijn inmiddels uitgegraven en gerestaureerd. Over deze legerstede heen is een museum als een fabriekshal gebouwd. Van over de hele wereld stromen nieuwsgierigen toe om het wonder te bekijken. Door peilingen en proefopgravingen weten de archeologen precies de plaats en omvang van dit dodenlegioen. Meer dan zesduizend krijgers en paarden van de keizerlijke garde wachten in de loopgraven nog op hun wederopstanding. In de buurt van de met granaatappelbomen begroeide grafheuvel werden de kostbare bronzen gevonden waarmee China een nieuwe toeristische goudader aanboorde. door Pieter van den Bos Yin Shaozu, plaatsvervan gend manager van het toe risme in Xi'an, in het hart van de Chinese provincie Shaanxi, vertelt mij halver wege het banket wereld nieuws dat voldoende ex cuus is om de soep van ka- melenpezen verder onaan geroerd te laten: in het graf veld rondom de tumulus waarin keizer Qin Shi- huang Di (259-210 v. Chr.) ligt begraven hebben ar cheologen onlangs twee complete ruitercombina- ties gevonden. Paarden, karren en menners ble ken volkomen intact. De bron zen figuren zijn met goud en zilver bekleed en meten de helft van de levensgrote krij gers van keramiek, die al eer der werden ontdekt. Toen Yin Shaozu van de vondst op de hoogte werd gesteld ging hij meteen op onderzoek uit en zag de beelden nog in de groe ve, meters onder het maaiveld. „Het maakte zoveel indruk op mij, het was zó prachtig, dat ik mij niet goedkon houden", vertelt hij mij. Na de opknap beurt in het restauratie-atelier zullen de combinaties een ere plaats krijgen in de museum hangar van het beeldenleger. De voorlopige hypothese luidt dat het hier om grafgiften gaat voor de keizerin en de concubi ne van Qin (spreek uit: Tsjin) aan wie China haar naam ont leende. Onvergetelijk Over Qin werd al veel geschre ven naar aanleiding van de ex positie „Kunstschatten uit Chi na", die in het begin van dit jaar in Brussel was te zien. De drie krijgers en het paard, die daarvoor vanuit het aarden mausoleum werden overgevlo gen waren niet meer dan een indrukwekkend voorwoord. Bij Xi'an ligt het hele boek open geslagen. Een onvergetelijke belevenis. Aan de balie in de souvenirshop wordt gevochten om boeken over en pakjes prentbriefkaarten van de op graving. Een beschamende vertoning, die doel beseffen dat Qin niet alleen de grond legger, maar ook de onbetwiste keizer van het Chinese toeris me is. Er mag niet worden ge fotografeerd in de expositie hal. Daarom bestormen vooral de Amerikanen na het mu- seumbezoek de plaatjeswinkel want zoals bekend zien zij eerst thuis op hun diashows waar ze eigenlijk geweest zijn... Ook de boeren van Hsiyang zijn de eerste keizer van hun land het nodige verschuldigd. Zij bemannen kraampjes langs de weg waar ze fruit, frisdrank, miniaturen-in-alle-maten van de opgegraven krijgers en kan jers van zwart wit foto's van de opgraving verkopen. Als ge vangenen van de vrije com mercie hangen hun vrouwen en kinderen aan de spijlen van Met Oosters geduld en beheersing wordt in de museum-hangarcentimeter na centimeter de tijd afgestofd teneinde de aarde haar geheimen te ontfutselen. Zesduizend krijgers moeten nog op appel verschijnen. Inzet boven stenen krijgers in vol ornaat, net zomin op elkaar lijkend als de Chinezen zelf. een hemelse rust, vier jaar na zijn dood zocht de opstandige generaal Xiang Yu hem in zijn hiernamaals op. Diens horden maakten korte metten met het imperium van Qin. Paleizen en mausoleum werden verwoest, de loopgraven waarin de kei zerlijke garde verstarde, wer den opengelegd en de krijgers ontwapend, waarna het com plex werd platgebrand. Een smadelijke nederlaag die het keurkorps van Qin onaange daan onderging. De hemel zij geprezen dat Xiang Yu tevreden was met zijn buit en niet nog grondiger te werk ging, want vanaf een verho ging in de museumhangar kijk ik als een bedremmelde veld heer neer op het krijgshaftigste panopticum ter wereld. Hier voel ik iets van de opwinding van schatgravers als Schlie- mann en Carter en begrijp ik de emotie van Yin Shaozu Tij dens de omloop bovenlangs de slagorden voel ik mij als een omgekeerde Napoleon in Egypte. Ik kijk hier op de eeu wen neer, want het legioen is metersdiep ingegraven. Ter wijl ik de troepen inspecteer bestormen mij allerlei gedach ten. Dat ik niet deug voor het archologische bedrijf is de be langrijkste. Gewapend met een schep zou ik, koortsachtig als een mol, hel hele terrein omwoelen om al les, maar dan ook alles van de keizer aan het daglicht te bren gen. Zo niet de Chinezen, die met oosters geduld en beheer sing. centimeter na centimeter de tgd afstoffen en de aarde haar geheimen en schatten ontfutselen. Zesduizend man Het fascinerende van deze opgra ving is dat negentiende nog in de bodem zit. Zesduizend man is nog niet op de appelplaats van het heden verschenen Waar het graafwerk in de hal schijnbaar is stilgelegd steken koppen van krijgers boven de gelige klei uit. Verderop is een paardebil boven komen „drij ven" en uit een loopgraafwand steekt het wiel van een karos. Het is alsof een vloedgolf een heel leger ver/w.>!g w.i.irna het water plotseling vast werd en de figuren als fossielen om korstte Een nauwgezet nage bootst Pompei. Ik probeer mij de bergen klei voor te stellen, de werkplaat sen en ovens, die nodig waren om dit legioen aan te maken. Kunstenaars modelleerden de koppen, die net zo min op el kaar lijken als de Chinezen zelf. Blik en houding verraden toewijding en dappere waakzaamheid. Op sommige gezichten speelt de glimlach van onoverwinnelijke trots De boogschutters had den hun pijlen op de pees. ku rassen suggereren onkwets baarheid, de paarden staan schrap en met gespitste oren „Driejarigen", stelden VBtl lil d re deskundigen vast toen zij deze volbloeds in de mond ke ken Achter de pelotons, die aantraden uit het verleden, ligt een veelvoud nog in de dek king van de aarden camoufla ge. Ik vraag mij af wat totale reconstructie zou toevoegen of afdoen aan de overweldigende indruk, die het stramme krijgs volk nu maakt. Zou het aantal van zevenduizend opgepoetste gardisten de spanning van het mysterie niet verbreken? Ik vrees het gevaar van de optel som van gelederen en ordinai re troepcninspecties door toe ristisch voetvolk, dat geen oog heeft voor het brilj.mv letje „stratego" dat hier is op gevoerd De terTcinomstandig- heden in ogenschouw geno men zouden militaire experts van nu hun troepen niet naar een andere plaats hebben gedi rigeerd op de stafkaarten in hun hoofdkwartier. Spoken Doorsijpelend regenwater week te de verf van de beschilderde terracotta's, die juist door dit bleking zo'n authentieke in druk maken Ik hoop v.m dat de Chinezen het daarbij zullen laten, want de in lar moyante kleuren beschilderde rcconstructiebeelden in het voorportaal lijken nog het meest op etalagepoppen in de feestartikelenwinkel Hoeveel opwinding deze bodem schatten dagelijks ook veroor zaken. door de vondst keerde wel de gcestelgke rust terug in deze omgeving Want die van Hsiyang geloofden al eeuwen dat het daar met pluis was bg de keizersheuvel Van genera tie op generatie gingen de ver halen over gevonden koppen «n kdiTTutrn In I iv.ing i ten ze het dodenrijk vlak naast dc deur Daar spookt, n J voorvaderen.. 's Avonds aan het banket waar voor de kok zestien recepten uit de keuken van de Tangpc node reconstrueerde, vertaalt mijn gastheer Yin Shaozu het gedicht dat de historicus en ar cheoloog Guo Moro voor het menu schreef. Een van de re gels luidt „Het volk is de held. die de geschiedenis maakt Met kleine glaasjes moutai. je reinste vuurwater, klinken Yin en ik op de schatgravende boe ren en op alles wat Qin voor het toensme m en rondom Xi'an heelt gedaan. Hoewel hij mg verzekert dat moutai „niet naar het hoofd stggt". droom ik die nacht toch heel krggs- haftigc dingen. liet was niet mis: gestandaardi seerd schrift en uniforme wa genassen, een net van wegen en irrigatiekanalen, een onpar tijdig systeem van beloning en straf, een rechtvaardige belas ting. Harde hand Voorts gaf de keizer de aanzet tot een voorlijke vorm van socia lisme door grond en bezit te nationaliseren. Kreunend boog de adel voor deze Lenin avant la lettre. Hoewel de bronnen daarover niet eensluidend zijn regeerde Qin met harde hand. Steunend op zijn elitekorpsen met een uiterst beweeglijke en doeltreffende ruiterij pareerde hij elke tegenspraak. Hij resideerde in weelde. Zijn pa- leizencomplex was een open luchtmuseum vol prestige-ob- jecten. De buit van zijn veld tochten werd versmolten tot twaalf bronzen beelden, die elk meer dan honderd ton wogen en voor zijn paleis stonden op gesteld. Binnen luisterde de vorst naar „pianolomuziek" die mechani sche figuren voortbrachten. Ei genhandig glansde de keizer met vernis de ogen van de tij gers van jade, die de beeldhou wer Lieh Yi voor hem maakte. In oude geschriften wordt Qin gememoreerd als een „bewon deraar van schoonschrift, vormgeving en tekenkunst". De rijkdom en schoonheid van de grafvondsten in zijn mauso leum zijn de bewijsstukken voor die ode. Op een van de paleisvloeren had hij zijn rijk in miniatuur aan zijn voeten. Stromen kwik tus sen de bergjes op deze maquet te waren er de zilveren loop van de rivieren. Het regiem van Qin was de heerschappij van de realiteit. Zijn politiek, gericht op landbouw en een wording, plaatste de menselij ke figuur centraal. Dat bete kende een radicale breuk met het verleden dat werd beheerst door angstaanjagende mon sters en draken in een decor van donderwolken en blik sems. Qin hield van stevige ka rossen met strijdbare paarden, dappere soldaten en vlijm scherpe zwaarden. Er zijn be richten over massagraven in de vorm van bezwerende letterte kens, die de keizer liet vullen. Een huiveringwekkende men senlotto met de dood als inzet. Opwinding Ter inleiding en oriëntatie is in een zijgebouwtje van het mu seum een aantal krijgers, paar den en (gereconstrueerde) strijdwagens opgesteld in vitri nes. Daar liggen ook de gevon den resten van het wapentuig. Pijlpunten, fragmenten van lans, zwaard en boog. Want hoe Qin zich ook verzekerde van Erfenis In de bus naar het graf van Qin Shihuang Di, „Eerste keizer van China". Na Brussel ken ik hem al een beetje. In 28 jaar vormde hij het Rijk van het Midden, onmetelijk land tus sen hemel en hel, met de vorst als stralend centrum in het uni versum. Gezichtsbedrog. De keizer was niet gelukkig. Zijn leven lang leed Qin aan angst voor de dood, die hij als een lo den last met zich meesleepte over het ondermaanse. Chine zen zeggen het zo mooi: „Voor de een is de dood zo zwaar als een berg, voor de ander lichter dan zwanedons". Qin had heel wat te torsen. Daar om verschanste hij zich achter de Grote Muur, die hij tol 2400 kilometer liet uitbouwen en zette hij meer dan 700.000 dwangarbeiders aan het werk om uit klei een leger te recrute ren dat, tot de tanden gewa pend, hem in het hiernamaals moest verdedigen. Kort voor dat hij stierf deed hij nog een wanhopige poging om het on vermijdelijke te trotseren. Dui- i graantje van het toerisme bij Xi'a het museumhek om hun kleur rijke patchwork aan de toerist te brengen. Ze spreken maar een woord over de grens: „Hel lo" is het toverwoord. Bewa kers handhaven allesbehalve zachtzinnig de pikorde in die ren. Maar als een zwerm hor zels, verjaagd door een zwie pende koeiestaart, keren de vrouwen steeds weer terug. Een weinig verheffend tafe reel. Dit kan nooit de bedoe ling van Mao zijn geweest. Op een groot bord voor het hotel staat een tekst uit zijn rode boekje gebeiteld. In gulden let ters laat hij weten dat „het marxisme-leninisme de theo retische basis vormt dat ons denken leidt". De dollar, denk ik dan, is sterker dan „Das Ka- pital" zend man telde de expeditie, die hij naar het eiland P'ong Lai stuurde om er magische, levensrekkende kruiden te plukken. Maar dat legioen keerde niet terug en zou, aldus de legende, de basis hebben gelegd voor dat andere rijk, het Land van de Rijzende Zon, Ja pan. Inmiddels hebben kunsthistorici dat verhaal onderbouwd met bewijzen, want de opgespitte bronzen van P'ong Lai zijn on miskenbaar Chinees van vorm geving en stammen uil de tijd van Qin. Nog geen vijftig jaar oud stierf de keizer. Wat hij na-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 19