H 1 99 jo/?\ I EIDSE JAZZ WEEK 127,16 JANUARI Een beetje Drie October ZATERDAG 8 JANUARI 1983 PAGINA 13 M - 1 1 LJ LJTTl T J door Sjak Jansen Het Key Town Festival in de Stadsgehoorzaal: over belangstelling niet te klagen. Bijlage van het Leidsch Alphens Dagblad 7 Nostalgie viert volgende week hoogtij in Leiden. Het is weer jazz-week. Dat betekent dat horeca- exploitant A. Rijntjes van de Stadsgehoorzaal de kroketten alvast heeft klaargezet. Komende za terdag voltrekt zich daar weer het Key Townfesti- val en het verleden heeft inmiddels bewezen dat de ruim tweeduizend be zoekers dan niet alleen uitbundig jiven en in tens slowen, maar ook stevig innemen. Leidenaar Dirk Venema en z'n vrouw vormen daarop geen uitzondering. Ook voor hen is een kroketje in een dergelijke ambiance niet te versmaden. Maar twee jaar geleden had het niet veel gescheeld of de kro ketten én de jazz-muziek wa ren aan hun neus voorbijge gaan. „Ruim twee weken voor het festival wilde ik kaartjes gaan kopen", vertelt Venema, „maar toen waren ze al op. Ik heb toen maar een advertentie geplaatst." Nog dezelfde avond had hij twee kaartjes. Van een man wiens vrouw plotseling het zieken huis in moest. „Maar je be grijpt wel dat ik me sedertdien heel wat vroeger bij de ver koopkantoren vervoeg. Hoe wel, zo'n advertentie is het me nu wel weer waard. Je bent jazz-liefhebber of niet." Kroegentocht Niet alleen jazz-liefhebbers kun nen volgende week hun hart ophalen, ook de Leidse horeca. Woensdag is er weer een kroe gentocht. In bijna dertig cafés spelen dan evenzoveel jazz-or- kestjes en niemand twijfelt er aan of de bierpompen zullen ook dan weer overuren maken. Op de twee vorige kroegentoch ten werden althans zoveel rondjes gegeven, dat kaste leins er bijkans duizelig van werden. En twee jaar geleden was de vraag naar bier zelfs dermate groot dat kroegbazen omstreeks middernacht bij el kaar om nieuwe vaten kwamen bedelen. „Te gek toch", zegt Dick Wansink van jazzcafé The Duke. De sfeer tijdens zo'n kroegen tocht noemt hij „in één woord grandioos". Altijd is het vol gens hem weer een feest. „De mensen staan bij mij dan op de tafels. Populair gezegd swingt het hier de pan uit. Maar als je het mij vraagt is dat in heel Leiden zo tijdens de jazz- week." Z'n leven lang al propageert Wansink jazz-muziek. Met Bil- Buschauffeur Bram van der Kwaak gaat ook woensdag weer gewoontegetrouw in Charlestonstijl gekleed. lie Holiday staat hij zogezegd op en met Ella Fitzgerald gaat hij naar bed. En drie keer per week haalt hij een jazz-bandje in z'n café. „Jazz", zegt hij, „is een bacil. Dat heb je in je of niet. En het loopt altijd parallel met gezelligheid." NZH-buschauffeur Henk Koele- wijn kan dat beamen. Met twee collega's is hij ook dit jaar weer aangewezen om de mensen gratis van kroeg naar kroeg te vervoeren. „Met alle plezier", zegt hij. New Orleans Gewoontegetrouw gaat hij woensdag weer in Charleston- stijl gekleed. „Als vanouds doe ik een bol- of strooihoedje op, huur een bont geblokt jasje, haal m'n vrijgezellenstrik uit de kast en doe net of ik in New Orleans rij." Elk jaar, zo geeft hij te verzeke ren, is de stemming in de bus opperbest. „Dat klinkt mis schien wat afgezaagd maar ik zal een voorbeeld geven: vorig jaar stapte een vent in de bus, die had het vuur in z'n ogen. Die was dus nogal agressief. Ik dacht: o jee dat wordt narig heid." ,En inderdaad, hij begon moei lijk te doen. maar wat gebeur de tot m'n grote opluchting: de man kreeg het in de bus op eens zo naar z'n zin dat hij hele maal bijdraaide. Hii is twee rondjes blijven zitten. Zo ge zellig vond hij het." Bierglazen verhuizen op de kroe gentocht van kroeg naar kroeg. En in de cafés ziet het blauw van de rook en zwart van de mensen. Henny Kwik, die op zondag in Leiden jazz-concer- ten organiseert en met Dick Wansink en de commissie Lei den Leeft de vierde Leidse Jazz-week op touw heeft gezet, verzinkt dan altijd weer in ge dachten naar de Leidse Jazz Club die rond 1950 boven de Harmonie aan de Breestraat jazz presenteerde. Of de Fifth C. Parker Club die onder ande re in de Kleine Burcht sessies organiseerde. Ook staat hem nog helder voor ogen het legendarische concert dat Ben Webster vlak voor z'n dood in Leiden gaf. Nadien verstomde de jazz in Leiden. „Maar gelukkig", zegt Kwik, „leeft het nu weer op. Leiden heeft inmiddels een jazz-week, een jazz-café, het Key Town- festival. En we hebben de jazz club Hot House die twee keer per maand jazz-artiesten naar Leiden haalt." Leiden is weer jazz-minded, zo meent Kwik. „Zeker de jonge generatie", vult Dick Wansink aan. „Er is hier een hele jonge jazz-scene." Revival Volgens Pim Jacobs wint jazz over de gehele linie aan popu lariteit. Deze revival is naar zijn mening ook wel verklaar baar. „In de jaren zestig en ze ventig zijn de mensen over spoeld met popmuziek. Muzi kanten die optraden met im mense geluidsinstallaties. Op die kunstmatige muziek is men nu een beetje uitgekeken, denk ik." „Ook op dat playbacken. Derge lijke falsificaties en elektroni sche hulpmiddelen hebben zo langzamerhand afgedaan. Men wil weer eerlijke muziek. Men wil naar muzikanten luisteren die op de Bühne werkelijk spe len. Juist daarom denk ik dat jazz zo generatieloos is. Er ko men ook steeds meer dixie- land-orkestjes bij." Karei Boehlee denkt er niet veel anders over. Vorig jaar speelde de Leidenaar zowel tijdens de kroegentocht als op het Key Townfestival. „Op Key Town komt het meer op het muzikale aan", vindt hij. „Met de kroe gentocht is dat van minder be lang. Dan is het gewoon één grote zuipavond en kan ieder een lekker de beest uithangen. Ik speelde toen in Napoleon aan de Steenstraat. Daar was het zo'n gedrang dat onze saxo fonist nauwelijks een lange noot kon blazen." Woensdag staat Boehlee met z'n trio in café Hus-Pup en zater dag speelt hij andermaal op het Key Townfestival in de Stads gehoorzaal. Elk jaar is dat weer een bont en luisterrijk festijn, waar men niet alleen kalende heren in driedelige kostuums en dames in avondjaponnen kan aantreffen, maar ook jon gelui in spijkerbroeken. Tot diep in de nacht zijn op vier podia voortdurend jazz-arties ten te beluisteren. In voorgaan de jaren waren dat onder ande ren Buddy Tate, Pia Beek, Dutch Swing College Band en Chris Barbers Jazzband; dit jaar betreft het onder anderen Toots Thielemans, Janice King, Sammy Rimington en de Harbour Jazzband. Lift „Wanneer ze toevallig boven spe len", verzucht Stadsgehoor zaal-restaurateur Rijntjes, „moet al die apparatuur in de lift". Al enkele jaren is de lift z'n grote zorgenkind. Ooit heeft hij er met vijftien koppen koffie in vastgezeten. „Hij kan maar driehonderd kilo hebben en als je 'm te lang gebruikt, kun je er een ei op bakken. Zo heet is-ie dan." De schrik slaat Rijntjes nog om het hart wanneer hij denkt aan twee jpflf geleden toen de hele fouragering in het honderd dreigde te lopen omdat de lift was bUjven steken. „Daar géén m'n kroketten", moet R hebben gedacht, want in die dagen was het kookbuffet in de foyer er nag niet en moesten bijna alle eetwaren vanuit de keuken in het souterrain wor den aangevoerd. En zonder lift begin je dan niet veel. „Ik heb daar natuurlijk wel van ge leerd", zegt Rijntjes. „Sedert dien ontzie ik de lift zoveel mo gelijk. Wat per trap kan, ge beurt per trap." Elk jaar is het Key Townfestival voor Rijntjes een nieuw avon tuur. „De vraag is steeds: hoe veel haringen moet ik inkopen, hoeveel kroketten, hoeveel sa té?" Vorig jaar bleef hy met een hele stapel broodjes kaas en ham zitten. Die heeft hy van armoe de volgende dag maar aan de eendjes in de Nieuwe Rijn ge voerd. „Ik voelde me knap be lazerd. Gek hé. die haringen vliegen weg, maar die broodjes kaas..." Vier jaar geleden probeerde Rijntjes eens kippepootjes. Het werd een eclatant succes. ..Je moet eens wat durven, vind ik. Altijd maar dat brood je kaas, broodje ham en die ene kroket. Dat vind ik zo fantasie loos. Je moet steeds met wat nieuws komen, vind ik." Viskraam „Dit jaar kom ik meteen comple te viskraam. Met broodjes pa ling. haring, garnalen en ma kreel. En wat ik ook probeer: chiliconcarne. Op het Northsea Jazzfestival sloeg dat enorm aan. Ik ben benieuwd hoe het Leidse publiek erop reageert." Slapen doen Rijntjes en z'n vrouw niet na afloop van het festival. „De volgende ochtend is er in de foyer een koffiecon cert en dan moet alles weer aan kant zijn. Dan moeten alle ha ringstaarten zijn opgeruimd, kortom: dat vergt nogal wat werk." Ook pianostemmer Jim McMa- hon uit Nieuwerkerk aan den IJssel heeft z'n handen vol aan het Key Townfestival. De drie vleugels en twee piano's verei sen voortdurend zijn aandacht „Die vleugels kunnen aardig wat hebben, maar met zo'n jazzfestival wordt er zo hard op getimmerd dat ze binnen de kortste keren vals klinken." „Ik moet ze dan telkens opnieuw stemmen. Tot een uur of één. Rond die tijd hebben de mees te bezoekers al zoveel drank op, dat ze de valse tonen niet meer horen. Dan is het alleen nog maar belangrijk of de pia no's het doen. Artur Rubin stein zei immers ook altyd dat een piano vals is, is tot daaraan toe. Het wordt pas erg als-ie niet doet wat ik wiL" McMahon wil benadrukken dat hij de sfeer op het Key Town festival telkens weer buitenge woon vindt. Soortgelijke gelui den komen uit de mond van Peter Schilperoort, Paul Ac- ket, de dames van de retirade en ook Cees Hugens, de voor zitter van Leiden Leeft en ini tiatiefnemer van het festival Gouden dop „Ik weet nog goed", vertelt hij, „dat Mr. Acker Bilk hier op het festival de gouden dop van z'n klarinet was kwijtgeraakt en dat hy het vertikte om mee te doen aan de jam-session. Dat doet hy nimmer Daar voelt hy zich te groot voor." „Maar hier op het festival zei hij: als jullie die gouden dop vin den, wil ik voor één mr no uitzondering maken. Wij dus met man en macht gezocht en ja hoor: uiteindelyk vonden we de dop onder het podium. En Acker Bilk hield woord. On vergetelijk werd het." Eigenlyk, zo bekent nugens, is elk Key Townfestival voor hem een onvergetelyke ge beurtenis. Sommigen denken daar echter anders over Pia Beek, vong jaar nog de ster op het Leidse festival, verklaart luid en duidelyk vanuit Mar bella „Leids jazzfestival'' Heb ik daar opgetreden..? My niet bekend hoor. Key Town ,f Zegt me niets. En m'n optre den was nog wel zo'n succes, zegt u...?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 13