"Brood op de plank? Daar denk ik nooit bij na" Cursus kantoor automatisering op streekschool Fotograaf Ed van der Elsken Schorseneren is een specialiteit MAANDAG 3 JANUARI 1983 Hij is een van de beroemdste fotografen van Nederland. Is bekend over de hele wereld door foto-albums als „Een liefdesgeschiedenis in Saint Germain des Prés", „Sweet Life" en „Eye love you". Niet lang geleden verschenen albums die Amsterdam en Parijs in de jaren '50 tot onderwerp hadden. Ed van der Elsken. Naast fotograaf ook nog een veelgeroemd filmer. „Brood op de plank? Daar denk ik nooit bij na. Sommigen vinden dat een verdienste. Ik niet. Ik weet dat het maar een gewoonte van me is". Eerst een wandeling door de boomgaard. Vluchtende pauwen, schapen, een geca streerde Yamaha-bromfiets (het motorblok is eruit ge haald), grijnzende tuinka bouters in een houten kotje, circuswagens, een roestende tandartsstoel, her en der in het gras ver spreide keutels en een ijze ren schaaltje met water. Ed van der Elsken merkt het niet eens. Hoogtevrees? Nee? Dan ook nog even de op z'n dak gebouwde uit kijktoren beklommen, waar vandaan je zo schitte rend over het IJsselmeer kan turen. „Voila", zegt Van der Elsken, „is dat mooi of niet". Het huis van Ed van der Elsken staat aan de horizon. Je komt er vanuit Edam via een door loslopend vee volgekakt weg getje, dat zich in lome bochten langs het IJsselmeerdijkje slin gert. Op het huis een bord, waarop in krullende letters wordt medegedeeld, dat hier „origineel gesigneerde foto's van de meester zelve te koop zijn. Om die verkoop te bevor deren is een expositieruimte gebouwd waarvan de vensters worden gevormd door ple xiglas in zuurtjeskleuren. Niet omdat daardoor de foto's beter zouden uitkomen, maar ge woon „for fun". Zoals veel meer „for fun" is: de circuswa gens, die Yamaha-brommer, die tandartsstoel, kortom de hele winkel van Sinkel, die Van der Elsken in de loop der tijden, naar alle waarschijnlijk heid zonder erg, om zich heen heeft verzameld. Hij is 57 jaar nu, Ed van der Els ken. „Maar", meldt hij, „ik heb het sterke gevoel, dat ik nu pas begin". Een verrassende mede deling voor diegenen die op de hoogte zijn met het werk, dat hij tot nu toe afleverde. Foto's en films, die je niet onberoerd laten. Zoals de mensen bij Van der Elsken uit de ontwikkelaar te voorschijn kwamen, zo kwa men ze nergens uit de ontwik kelaar. Het album „Een lief desgeschiedenis in Saint Ger main des Prés" (1954) maakte hem in een klap beroemd over de hele wereld. Toen al. „Toch", houdt hij vol, „heb ik het gevoel, dat ik pas nu, echt fantastisch rijpe dingen kan maken". De koffie wordt met slagroom genoten, zittend op een Cor du Buy-tafeltennistafel waarop wat matrassen zijn gelegd. An neke Hilhorst, fotografe en huidige levensgezellin van Van der Elsken, komt er heel even bijzitten, maar verdwijnt ge ruisloos. Ed vertelt vol trots over haar. „Straks komt een boek van Anneke uit, in janua ri, héél goed, héél goed". Zorgen Hij heeft het vrij rustig momen teel. Maar kan niet slapen van de zorgen. Leven van de dag in de dag. „Ik ontmoet altijd wel weer mensen op mijn pad, die me willen helpen, maar als dat even te lang uitblijft, ah, dan slaat de paniek toe". Zoals af gelopen winter. CRM had hem geld gegeven voor een film over Amsterdam. Drie maan den opnemen, had Ed bere kend. Maar het werden er tien. „Ik zeg tegen Anneke, moeten we nou weer de hypotheek ver hogen? En toen realiseerde ik me ineens, dat ik mijn eigen af drukken kon gaan verkopen". Tot uit België kwamen ze. En ko men ze. Een foto van Ed van der Elsken, gesigneerd en wel, is tenslotte kunst. Betaalbare kunst. Hij kon het weer een tijdje uitzingen, maar heft nu opnieuw de handen ten hemel. Zijn oude Leica heeft hij ver kocht omdat hij een Nikon- lens wilde hebben en de 16- millimetercamera, waarmee hij de Amsterdam-film heeft gemaakt, wil hij van de hand doen, omdat hij een video-uit rusting wil kopen. „Je bent hartstikke gek", zeggen vrien den en bekenden, „nu je met die camera om kunt gaan, ga je 'm weer verkopen". Het gaat hem zelf ook wel aan Ed van der Elsken: Ik heb sterk het zijn hart, maar wat moet 'ie an ders? „Ik heb de naam vir tuoos te zijn, een virtuoze per fectionist. Dat wil ik zo hou den. Voor die VPRO-film, over het leven op het land, wilde ik een shot van de maan hebben. Dat werd een obsessie voor me, want het ging niet. Totdat ik een telelens kocht van 9500 gulden. Eh. 9500 gulden voor een shot van twintig seconden. Mesjogge natuurlijk. Ridicule. Maar zo ben ik. Dat soort ab surditeit". Beeldhouwer Hij wilde aanvankelijk beeld houwer worden. Maar kwam terecht bij de Arbeiderspers als technisch corrector. Foto graaf werd hij van de ene op de andere dag. Ja, waarom? Daar om! Als tweede assistent be gon hij bij Foto Brouwer te Wormerveer, specialist in trouwreportages, een functie min of meer, die hij ook bij Ni co Zomer in Amsterdam, be kleedde. Ed met opgewekte stem: „Dieu. Het laagste van het laagste was ik. En ik leerde niks. Toen heb ik van mijn ge spaarde centjes zelf maar een Rolleicord gekocht en ben naar Marseille gelift". Waar ze niet op hem zaten te wachten, dat bleek al ras. Te rug dus naar Amsterdam, waar Annelies Romeijn zijn van me lancholie druipende foto's zag en vrienden en vriendinnen mededeelde, dat er op de Ad- miralengracht (Eds toenmalige onderkomen) een enorm talent zat te verpieteren. Daar diende door Rob van den Dobbelsteen wat aan gedaan te worden. Ed mocht „via-via" werken in een atelier midden in de stad, kreeg enige bekendheid en achtte het toen nodig opnieuw liftend ons land te verlaten. Pa rijs, Saint Germain des Prés, Montmartre, dat was pas je wa re. Krankzinnige verhalen uit die tijd. Karei Appel, Rudy Kous broek, Bert Schierbeek, Simon Vinkenoog, Orson Welles ook. In zijn boek „Parijs": „Ik be sloot de redacties van kranten en tijdschriften af te gaan met een kleine collectie van de fo to's, die ik al had gemaakt. Kom ik bij de hoofdredacteur van het Album du Figaro, monsieur Giron. L'Album was toen een leidinggevend maandblad in Parijs, zoiets als Vogue en Harper's Bazaar. Gi ron zjet mijn werk, is enthou siast en zal „mij gaan bren gen". „Komt u morgenmiddag om half drie", zegt hij, „naar de Avenue Montaigne en wacht op mij voor de ingang van het huis Dior". "Klettervest" „Hij zal me meenemen naar de eerste presentatie van de cou turier Christian Dior. En wat doe ik? Boerelul, heikneuter, achterlijke uit de klei getrok ken zak: ik sta daar de volgen de middag in mijn korte broek, gecombineerd met een kle dingstuk, dat in de AJC een „klettervest" genoemd werd. En op sandalen en blote voe ten. Want dat was mijn stijl en dat hadden ze maar te pikken. Giron wordt voorgereden in e limousine, ziet n vertrekt geen spier, leidt me naar binnen en even later zit ten we op van die gouden stoeltjes op de voorste rij, te genover de hertogin van Wind sor en naast Diane Vreeland van Harper's" ..Giron houdt zich fantastisch, is heel beleefd en legt me voort durend uit wat die robe en die lijn betekenen en het interes seert me geen ene reet. maar Giron denkt, dat hij een genie ontdekt heeft en dat zal hü hel pen en lanceren en dan kent hij geen halve maatregelen. Het volgend weekeinde, een zater dagochtend. belt Giron me op ..Komt u alstublieft onmiddel lijk, ik wil dal u een dubbelpor tret maakt van Orson Welles en madame Jacques Fath". Waarna het verhaal volgt van die merkwaardige Nederlandse fo tograaf, die met een wappe rend statief en zwetend als een gek met een volslagen onge schikte camera (Eds vrouw had de goede mee voor een trouwreportage...) het befaam de duo poogt te vereeuwigen. Ed nu: „Dat toestel had niet eens een sluiter. Je moest ge woon even de dop voor de lens weghalen en 'm er weer opzet ten. Héél gewoon. Dieu. ik deed het nog niet goed ook. Op de foto zie je die dop voor een deel". Een van de aardigste mensen, die hij ooit heeft ontmoet, die monsieur Giron, maar het „ging" gewoon niet. Van der Elsken: „Ik ben een wereld vreemd type natuurlijk. Eh9 Niet commercieel. Vroeger uit intuïtie - nu heel bewust. Daar om zal ik aan het einde van elk jaar moeten kijken of ik mis schien niet m de rode cijfers zit. En daarom zal ik altijd het ene gat met het andere gat moeten stoppen". Korte, snelle grijns Hij vertelt het met om medeleden op te wekken, ah non. Hij vertelt het alleen om zijn toestand te schetsen. En misschien, wie weet, is het waar wat ze zeg gen. dat een kunstenaar die honger heeft, ook scherp blijft. Nou heeft hij niet direct hon ger. maïs non. maar hij wil nog zoveel. Zeven, acht projecten dwarrelen door zijn hoofd, maar het geld, de opdrachtge vers, dat is het probleem „Niet om wat te zeggen, maar ik kan nu alles heel virtuoos, heel per fect, dat weet ik". De projecten zijn geënt op de werkelijkheid. Omdat die werkelijkheid zo vol is, zo njk en zo onvoorspelbaar. „Ecoute, ik werk met de realiteit, de vi suele realiteit. Alleen, de din gen die in mijn films komen, moeten wel allure hebben. Bo ven het gemiddelde uitstijgen. Ik wil maar zeggen: je moet verdomd veel kwaliteiten heb ben om in een van mijn films te komen. Begrijp je, dat gaat niet Het lijken wel helden uit een opera, die namen van sommi ge, wat minder bekende groen tesoorten. Scorzonera, de zwarte edelman met het blan ke innerlijk; Sassefrica, de blauwe morgenster, en Barba di frate, ofte wel de baard van de monnik. Toch zijn het heel gewone plan ten, die hier en daar zelfs nog in het wild voorkomen. Scor zonera hispanica komt, de naam zegt het al, waarschijn lijk uit Spanje. Een tamelijk onopvallende plant met gele bloemen die wel wat doen den ken aan de paardebloem. Het is de wortel waar het om gaat, in dit geval. Een wortel met een zwarte huid, maar van bin nen blankwit als een asperge. Zo worden ze in de volksmond ook wel genoemd: winteras- perges. We hebben het over schorseneren, wortels die in de Middeleeuwen als medicijn werden voorgeschreven en ten tijde van Lodewijk XIV furore maakten als koninklijke groen te. In Engeland, waar ze altijd rare dingen doen met goed voedsel, werden de wortels met suiker geconfijt. Echt een ouderwetse groente dus. Gelukkig komt hij de laat ste jaren weer wat meer in de belangstelling. Geteeld in Frankrijk, Belgie en Neder land. Het grootste gedeelte van de produktie blikt men in. Jammer, want deze typische wintergroente wordt van sep tember tot april op de veilin gen aangeboden. Als u de groenteman erom vraagt, kan hij ze dus zeker leveren. Het is inderdaad een heel werk om schorseneren schoon te maken. Eerst boenen, dan schrapen of schillen. Wie ver standig is kookt ze eerst een paar minuten. Ze laten zich dan veel gemakkelijker schil len. Snijd ze in stukjes van zo'n centimeter of vier en kook ze 20 tot 30 minuten in water met wat zout en citroensap. Dan kunnen ze warm of koud wor den verwerkt tot allerlei heel aparte gerechten waarvan de smaak inderdaad doet denken aan die van asperges of bloem kool. Statistici hebben uitgerekend, dat slechts tien procent van de Nederlandse bevolking één keer per jaar schorseneren eet. Laten we met elkaar afspreken dat we daar de komende jaren iets aan doen: het is een heerlij ke groente, die een wat grotere populariteit zeker waard is. Om nog even op die gele bloe men terug te komen: een Fran se meesterkok raadt aan deze in omeletten te verwerken. Dat zou u ook eens kunnen probe ren met de blauwpaarse bloe men van die zeker nog in het wild voorkomende Sassefrica of salsifis, zoals ze in Frankrijk zeggen. Wij noemen dat plantje blauwe morgenster, in Enge land zegt men wel oesterplant. De witte wortel, die heel lang kan worden, smaakt inderdaad met enige fantasie een beetje naar oesters. In Frankrijk is dit nog altijd een vrij bekende groente die men in exclusieve restaurants als garnituur zal serveren. In Italië, waar na tuurlijk die merkwaardige volksnaam „baard van de mon nik" vandaan komt, eet men ook wel het bossige, grasachti ge blad. Dat wordt gekookt als spinazie en men beschouwt het als een delicatesse. In blik of glas zijn schorseneren al voorgekookt. U bent inder daad verlost van het tijdroven de schillen, maar de smaak is onvergelijkbaar. Zelf toeberei de, vooral niet te lang gekookte schorseneren zou u eens moe ten overgieten met een een voudige vinaigrette, de meest volmaakte en simpele smaak maker van salades die u zich maar kunt denken. Doe twee delen kruidenazijn in een kom en roer er naar smaak wat zout en peper door. Pas als dat is opgelost klopt u er langzaam drie delen olie door. Laat de schorsenerensalade een half uurtje goed doortrekken in de koelkast. Heel bijzonder! Jongeren leren omgaan met de De 31 Streekscholen voor Be roepsbegeleidend Onder wijs, kortweg SBBO's, ver dienen meer aandacht. Dat vindt de directeur van een die scholen, C. J. van Veen in Amersfoort. Hij is zich bewust van de bijzondere functie die de SBBO's in het land vervullen in het kader van het leerlingen wezen. Als praktisch inge steld man probeert hij steeds initiatieven te ne men, die inspelen op de veranderingen in het be drijfsleven. Een daarvan is het lesgeven op computers, wat jongeren aantoonbaar helpt een baan te vinden. Mini-schroevendraaier Nieuw van Skil, is de 2000U op laadbare schroevcndzaaier: com- pakt en ijzersterk. Zonder tussentijds opladen draait hij snel en moeiteloos vele tien tallen schroeven in en uit. De 2000U is zo klein, dat u hem ge makkelijk in uw achterzak steekt. Door het relatief lage toe rental heeft de 2000U een hoog koppel, zodat met één hand, zon der krachtinspanning, het werk gedaan kan worden. Bovendien is de 2000U snoerloos, dus overal te gebruiken. Links en rechts draaiend bewijst hij zijn kwali teiten. Beurzen Karwei en Kreatief Om nu meteen al in te vullen in uw kersverse agenda voor 1983: volgende maand zijn er weer de beurzen Karwei (doe het zelf) en Kreatief (handvaardigheden) in de Jaarbeurs te Utrecht. Het zijn beide vakbeurzen, waaraan echter speciale publieksda- gen gekoppeld zijn. Op Karwei kunnen de bezoe kers weer het uitgebreide scala aan gereedschappen en materialen voor alle klussen in huis verwachten. Kreatief zal vooral in het teken van de ontwikkelingen op het ge bied van zelfmaakmode te zien geven. Daarnaast wordt een wedstrijd „Kostelijk Kreatief' georganiseerd, in samenwerking tussen de Jaarbeurs en Kluwer. Het gaat daarbij om het maken van een werkstuk op het ge bied van naaldkunst, andere textiel-werkvormen, fotogra feren. schilderen, graveren, boetseren, beeldhouwen, me taalconstructies enz. Op beide beurzen zullen we m de komende weken nog uit voeriger terugkomen, be langstellenden doen er goed aan de data nu reeds te note ren. Door de „scheiding" tus sen beide beurzen (vroeger vielen ze gedeeltelijk samen) zullen degenen die zowel Karwei als Kreatief willen be zoeken. twee keer de reis naar Utrecht moeten maken. Karwei staat voor de particulie re bezoeker open van 21 tot en met 23 januari, Kreatief van 27 tot en met 29 januari 83'; al die dagen van 10.00 tot 18.00 uur. Het SBBO in Amersfoort is een middelgrote streekschool met ruim 2000 leerlingen. Het be roepsbegeleidend onderwijs wordt in part-time verband ge geven. zowel op de dag als 's avonds, en omvat beroepsge richte vakken en algemene vorming. Er bestaan mogelijk heden voor primaire en VOOlt gezette opleidingen, tweedaag se programma's voor partieel leerplichtigen, kadercursus sen. volwassenen (tweede kans) onderwijs en emancipa tieprojecten. Een van de projecten is de admi nistratieve opleiding voor jeugdige werkzoekenden, een gahaal up de praktijk gerichte cursus met opmerkelijke resul taten. Tot het lesmateriaal be hoort een aantal zelf aange schafte microcomputers met diverse toepassingpakketten. Het gaat om jonge mensen tus sen 16 en 23 jaar, al dan niet met een middelbaar schooldi ploma. die willen worden op geleid voor een baan in de ad ministratieve sector Zij moe ten ingeschreven .staan bij het Arbeidsbureau, en behouden tijdens de cursus het recht op een uitkering. De met hulp van micro computers. duurt een cursus jaar, met per week twee of drie lesdagen en een of twee dagen stage in de praktijk. Tot de vakken die onderwezen wor den behoren talen, communi catietechniek. administratieve vakken, typen en steno, maar ook tekstverwerking en boek houden met de computer. De leerlingen melden zich vrijwil lig aan en worden geselecteerd door het Arbeidsbureau, in sa menwerking waarmee de scha kelcursus is gestart. met computers. Bij een prak tijkopleiding bij uitstek bleken de micro's beslist nodig Daar om werd contact gezocht met vijf importeurs, die zowel ap paratuur als programma's kon den leveren. Omdat het minis terie geen geld voor de aan schaf van materiaal beschik baar wilde stellen, moest ge zocht worden naar een leveran cier die iets zag in een 'proef project'. Zo kwam men tot de aanschaf van vijf Sharp nu cro's met diskette-stations en printers, een opstelling die ook bij de Lerarenopleiding Appli catie Kantoor wel worden ge bruikt Geen ervaring Met standaardprogramma's op het gebied van facturering, sta tistiek. budgettering en tekst verwerking kwam in Amers foort de eerste SBBO-oplci- ding kantoorautomatisering van de grond. Omdat geen van de leraren ervaring had op dit gebied, 'leende' men een vak man uit de computerwereld. Die moest zonder lesboeken proberen de cursus van de grond te krijgen, wat gezien de belangstelling voor de cursus duidelijk lukte De leerlingen, die aan het eind van het jaar in staat zijn diver se soorten administraties volle dig met de microcomputer uit te voeren, blijken ook gemak kelijker aan een baan te ko men Leraar Van Faassen: "De leerlingen zijn allemaal erg ge motiveerd. maar hebben geen praktijkervaring Met deze cur sus kunnen zij aan het bedrijfs leven tonen die wel degelijk te hebben opgedaan. Dat blijkt effect te hebben Voor de vakantie slaagde twee derde van de leerlingen erin een baan te vinden. De rest kreeg voor rang met een baan voor een jaar in de non-profit sector".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 13