c Herinneringen ophalen aan Cobra c c 1 Op overzichtstentoonstelling in Parijs Donemus krijgt Heel december cognac voor de helft! Casino Scheveningen Willem Noske Scheepvaart J DONDERDAG 23 DECEMBER 1982 Kunst PARIJS (GPD) - Een riante overzichtstentoonstelling van „Cobra" is in het Parijse museum voor moderne kunst met alle denkbare plechtigheid geopend. „Cobra" („Co- penhagen-Brussel-Amsterdam") was aanvankelijk door een handvol Deense schilders al in 1934 op gang ge bracht, bij wie zich in 1940 de Belgische dichter Dotre- mont aansloot. Pas in 1946 voegden zich enige ruige Ne derlanders bij hen. Tot de bekendste onder hen behoren de schilders Karei Appel en Corneille, en de dichters Lu- cebert, Kouwenaar, Elburg en Schierbeek. Voor de meeste traditioneel denkende huisvaders en huismoe ders uit die dagen bleef „Cobra" echter vereenzelvigd met een serie onbegrepen en vreemdgekleurde stekel varkens, jujubegezichten, rafelige hellehonden en bolde rende bloedvlekken, door Karei Appel zelf voor eeuwig gedefinieerd met het eens door Jan Vrijman uit diens mond opgetekende woord „Ik rotzooi maar wat an". In het „Musée de l'art moderne de Paris" hangt nu alles gevaarloos op een rijtje. Geeft de eerste zaal met de vooroorlogse Deen nog enig houvast met het verleden dan breekt de hel pas goed los als Appel en zijn kornuiten met felle kleuren en nog niet eerder ver toonde vormen koppeltje duike len en op hun hoofd gaan staan. Voor dit alles zijn later natuurlijk wetenschappelijke definities ge vonden. De Nederlandse Cobra- kenster Willemijn Stokvis (haar Cobra-boek beleefde al een twee de druk) zet achter op de uitnodi gingskaart voor haar lezing in het Parijse „Institut Neerlan dais" uiteen dat mannen als Ap pel en Corneille „in hun werk en hun ideeèn een brandende en ro mantische hang naar een zuiver en authentiek bestaan uitdruk ken, waarbij zij zich te weer stel len tegen de westerse wereld". Het grappige van kunstdefinities als deze is dat ze op zoveel ande re dingen ook van toepassing zijn. Van Gauguin bijvoorbeeld had Willemijn Stokvis hetzelfde kunnen zeggen en ze noemde de Samos-ganger dan ook als voor loper, op een lange lezing voor een Frans gehoor in het Neder lands instituut, waarbij ze moe dig de strijd met het Frans aan ging en zich er - Appels woord indachtig - met meer mond door heen sloeg dan een deel van het publiek, dat voortijdig van Cobra afscheid nam. De historie van „Cobra" is kort en krachtig. Drie gelijkgezinde schildersgroepen die aanvanke lijk los van elkaar werkten (het Deense „Host", de Belgische „re volutionaire surrealisten" en Ka- rel Appels „Reflex") vinden el kaar en stichten op 8 november 1948 in Parijs „Cobra". Van de Denen treedt vooral de getalen teerde Jorn op de voorgrond, van de Belgen de actieve dichter Do- tremont, van Nederlandse kant Appel en Corneille. De beweging heeft ook een tijdschrift, dat tot het beste wordt gerekend dat kunstenaars over hun eigen be weging ooit maakten. door Rudolph Bakker Al in maart '49 vindt in Brussel een eerste tentoonstelling plaats, die weinig weerwerk ondervindt, maar een tweede - in augustus en september van hetzelfde jaar - heeft meer succes. Een groot mo ment komt als jhr. Sandberg, de toenmalige en legendarisch ge worden directeur van het Am sterdamse „Stedelijk", in okto ber '49 openlijk voor „Cobra" kiest door een grote expositie aan de groep te wijden. Daar ook is voor het eerst de Japans-Ame rikaanse beeldhouwer Bajiri te zien en er zijn ook Zweden, En gelsen, Duitsers en Zwitsers. Het centrum van activiteit ver plaatst zich dan naar het Brussel se atelier van een der andere Co bra-leden, de Belg Alechinsky. In februari '51 is er een expositie in het „vijandige" Parijs en de apotheose komt ten slotte in Luik in oktober-november '51 als Gezamenlijke muurschilderingen van Appel, Constant en Corneille. Cobra, onder de arm genomen door enige rijke kunstminnaars, op de laatste hoge brandingsgolf van het succes glorierijk naar zijn ontbinding glijdt. De Neder landse architect Aldo van Eyck richt - net als in Amsterdam - de tentoonstelling in Luik in en er zijn bevriende buitenstaanders uitgenodigd als Giacometti, Mi- ro, Dubuffet en Bazaine. Ter gelegenheid van „Luik" ver schijnt het tiende en laatste num mer van de „revue". De Denen zijn in Luik al niet meer lijfelijk aanwezig. Jorn is met tbc opge nomen in een sanatorium, terwijl de ziekte ook bij de Belg Dotre- mont wordt vastgesteld. De ac tieve Alechinsky gaat voor de groep verloren als hij een studie beurs krijgt en naar Parijs ver trekt. „Cobra" is dan niet meer, en de schilders gaan voortaan hun eigen gang, terwijl maar een enkeling als Appel wereldroem verwerft en behoudt. In nummer vier van de Cobra-re vue stond te lezen: „Cobra veron derstelt 'aanwezigheid'; ze is een avontuur waarin men de strijd aanbindt met de fundamentele natuurkrachten". Een dergelijk werk is dan geinspireerd (aldus staat in hetzelfde artikel te lezen) „op gevoeligheid, spontaniteit en emotie, het zal nooit abstract zijn en er is altijd de mens die er ach ter staat". Het is - ondanks deze formulering - eenvoudiger te zeg gen wat de „Cobra-schilders" wel mooi en niet mooi vonden. In ieder geval waren ze tegen de schilders van de zogenaamde „Ecole de Paris" (voornamelijk bestaande uit - joodse - emigran ten uit Oost-Europa en andere Parijs-gangers na Wereldoorlog 1, zoals Chagall, Kisling, Soutine en Modigliani). Waar ze ook niet van hielden was het post-kubisme en de abstracte kunst. Grote bewondering had den de Cobra-kunstenaars echter voor expressionisten zoals de Noor Munch of de Duitser Nol- de, of voor Kokoschka, Ensor, Miro en bovenal voor Klee. Als verwarringzaaiende kunstenaars „van de vrijheid", als „kunste naars van de humor" bewonder den ze filmers als Bunuel, Ivens en de Marx Brothers, bestudeer den ze bovendien primitieve volkskunst. Als in het museum voor de moder ne kunst van Parijs deze maand het Cobra-graf weer open gaat, komen al die herinneringen bo ven, als „de vlagen van een verre hoorn, meegenomen door de wind", zoals de dichter Apolli- naire het zei. Over het parket schuiven professioneel de lak schoenen van de hoge ambtena ren. Karei Appel staat er joviaal middenin, een ronde en jonge zestiger, even over uit New York, in een crèmekleurige maat-bla- zer. Ook is er Corneille, met ver zorgde ringbaard en zwartfluwe len schipperspet, trots en blij, als vader van even in de 60, met de geboorte van een zoon. En stil langs de doeken gaat - klein en doorzichtig als een sprookjes- man - de oude jonkheer Sand berg in zijn wat te lang geworden broek in een knik ter hoogte van de kuiten. Er is een beroemd geworden foto van de groep uit 1948, genomen tijdens een expositie in Kopen hagen. Van degenen die erop staan is Jorn dood. Hij overleed in '73. Ook Dotremont is er niet meer, hij volgde Jorn in 79. Op foto's als deze - een groep zonder foto is geen groep - staan ook de „égéries", de vrouwelijke steu nen en toeverlaat. Een van hen was Tony Appel, overal present: om doeken omhoog te houden, knopen aan te zetten, moed in te spreken. En naar mag worden aangenomen wat vrolijkheid te brengen, want het gezelschap ziet er maar troosteloos uit op die foto uit Kopenhagen. („Cobra" is in Parijs tot 20 februa ri 1983, daarna in Chalon-sur Seine van 4 maart tot 17 april 1983 en in Rennes van 28 april tot 12 juni 1983.) ADVERTENTIE En niet zómaar cognac, maar Courvoisier VSOP! De hele maand december voor 3,50 per glas. Alléén in het casino! Lekker voor na een Frans hapje in het restaurant of gewoon aan de bar. Ook aan te bevelen: een rondje cognac na een rondje Roulette of Black Jack, elke dag van 2 tot 2. Legitimatie en korrekte kleding graag. Kurhaus, Tel. 070-512621 AMSTERDAM (ANP) - De stich ting Donemus in Amsterdam is eigenares geworden van de be faamde Neerlandica-muziekcol- lectie van de violist Willem Nos ke. De collectie heeft betrekking op het Nederlandse componeren en op alle andere facetten van het Nederlandse muziekleven vanaf het einde van de zestiende eeuw tot op heden. De verzame ling bestaat thans uit ruim 40.000 composities, zowel in druk als in handschrift, 2000 boeken, een groot aantal tijdschriften en ruim 40.000 documenten (brieven, ar tikelen, krantenknipsels, biogra fische teksten, programmaboek jes enzovoort). Door overdracht van de collectie van Noske aan Donemus, die zich bezig houdt met documen tatie en uitgaven van Nederland se muziek, is het behoud ervan veilig gesteld, aldus de stichting. De collectie zal als afdeling mu ziekhistorische documentatie van Donemus gehuisvest zijn in Den Haag. Als conservator zal Willem Noske fungeren. De Do- nemusdependance zal zich als dienstverlenende instantie ont wikkelen en opengesteld zijn voor een ieder die in Nederlands muzikaal verleden is geïnteres seerd Voorlopig is de collectie te bezoe ken na gemaakt afspraak. Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Annie", da, 14.30, 19.00 en 21.30 uur, za. en zo. 14.00,16.30, 19.00 en 21.30 uur, al. LIDO 1 (124130): "ET", 14.30, 19.00 en 21.30 uur.za. en zo. ook 16.30 uur, al. LIDO 2: "De boezemvriend", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, za. en zo. ook 16.45 al. LIDO 4: "Het geheim van Nimh", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, za. en zo. ook 16.45 uur. 16 jr. STUDIO (133210): "De boezemvriend", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, za. en zo. ook 16.45 uur, al. TRIANON (123875): "Vrolijke hoog standjes in Tirol", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15,16.30,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. REX (125414): "Justine een meisje van klasse", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 Bioscopen Alphen (Voor reserveringen 01720-209800) EURO 1 en 2: "ET", do. en vr. 13.30, 18.30 en 21.00 uur, za. t/m woe. 13.30, 16.00. 18.30 en 21.00 uur. al. EURO 3: "De boezemvriend", do en vr. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, za. tm. woe. 13.45, 16.15, 18.15 en 21.15 uur, al. EURO 4: "Blade runner", do. en vr. 13.30,18.45 en 21.15 uur. za., zo. en woe. 16.15,18.45 en 21.15 uur, ma. en di. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.15 uur, 12 jr. Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Caddyshack", do. tm. woe. 15.45,18.30 uur, eerste kerstdag ge sloten, al. "Les uns et les autres", do. 20.30, zo. 21.00, ma. tm. woe. 20.30 uur, al. Kindermatinee: "Billy Turf, haantje de voorste", do. tm. woe. 14.00 uur, behalve eerste kerstdag. Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Soepzooitje", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. za. en zo. ook 16.45 uur, al. CITY 2: "Supersmeris", zelfde tijden als City 1, al. 'CITY 3: "Thunderball", zelfde tijden als City 1, al. CITY 4: "Van de koele meren des 'doods", za., zo., ma., di. en woe. 19.00 e 21.15 uur, 16 jr. V JlgéfeAN&SSSa". ONZ& VANJ OMZÉ wjSACHTtsOgK&N OMt&PK-regM V/AMt-fcAl ejpoMNgN vge&giasracH iNONzeAAOégN!' J MAAR ©INNgN PLfcZOgKgN Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Exposities Oegstgeest - Kunstcentrum Lange- vaart, expositie An Biesot, Ton de Bruin Marianne Koster, Fanny Mazure, tot 4/1, di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr 19-21 uur en za van 12-17 uur. Museum Boerhave - Tentoonstelling over Antoni van Leeuwenhoek, tot 1/5, ma t/m za van 10-16 uur en zo van 13-16 Ars Studio (Pieterskerkgracht 9): expo sitie Erika de Wit (aquarellen) en Gerard de Wit (olieverven), dag. 13-17 uur m.u.v. eerste kerstdag, t/m 8 jan. Lakenhal - Leidse Atliers III: Krijn Giezen, Fer Hakkaart en Frans de Wit, tot 2/1, De Bange Duivel - Rijndijkstraat 4, ex positie van Lydia Luyten, wandkleden en aquarellen, Pol Jong, etsen en teke ningen, Arthur Puts, linosneden, tot 24/ 12, dag. 13-17 uur. Rijksmuseum toonstelling va tot 9/1, ma t/m za van 10-17" t feestdagen van 13-17 i Galerie Van der Vlist - Boterni-rkt 3, "Kunst als geschenk", Willy Belinfante pastels en grafiek; Machteld Hooyen gouaches, Denkor tekeningen, nov en dec. di. t/m za. van 10-17 uur. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, tentoonstelling "Jaarfeesten" gemaakt door de Rudolf Steinerschool, ma., woe., do. 10-20.30 uur, di., vr. 10-17.30 uur, za. 10-13 uur, tot 1/1. Wassenaar - Auberge de Kieviet, kant- borduursels van Ena Stok-van Es (EVE), tot 7/1, 9-12 en 15-19 uur (beh. Hendriks, tot 20/12. Stadhuis - foto-impressie festival gehouden in het Van der Wei park, van de groep Reflex '82, t/m 19/ Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intensieve zorg: uitslui- a._j»11rjde Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30- 20.30 uur. Bezoekuren St. Ensabeth-Ziekenhuis: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage lijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- 18.30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch uekenhues Tel. 269111 /oor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00 Bezoektijden kinderafdelingen: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kar! er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn ^ud^llieuuts Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking: 's ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (tel: 020-175000). 23 december 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: Kleine oorzaken hebben soms groote gevolgen. Mevrouw B. te Parijs had er haar zinnen op gezet de opvoering van Vic tor Hugo's "Le roi s'amuse" (De koning vermaakt zich, Red.) bij te wonen. Had haar echtgenoot wellicht niet alle mogelijke moeite gedaan om zich van plaatsen te voorzienZooveel is zeker, dat hij zich kort vóór den aanvang der voorstelling ge dwongen zag tot de verklaring, dat hij zijn vrouw geen toegang kon verschaffen. De dame had zich voor die gelegenheid bij zonder getoiletteerd. Men be grijpt de teleurstelling; zij werd boos en haar man zoo driftig, dat hij haar een handtastelijke terechtwijzing toediende. Me vrouw heeft dientengevolge haar intrek genomen bij haar vader, lid der Kamer, en een eisch tot echtscheiding inge steld. Wat Victor Hugo al niet op zijn geweten heeft! w Een actrice, aie in den schouwburg van Gratz optrad in de rol van koningin Elisa beth in de "Graaf van Essex", had het ongeluk met haar sluier te dicht bij een der lichten te ko men, zoodat de dunne stof vlam vatte. Onmiddellijk wierp de tooneelspeelster zich op den grond, om hulp roepende. De toegesnelde pompiers (brand- wachts, Red.) wisten nog bij tijds de vlammen te dooven, waarna de actrice opstond, eenige geruststellende woorden tol het publiek richtte en haar spel vervolgde, als ware er niets gebeurd! jaar geleden Een oorlogsinvalide uit Lyon, die sedert het einde van den oorlog alleen van zijn mua- liden-uitkeering moest rondko men, heeft in de Fransche Staatsloterij een prijs van een millioen francs gewonnen. - Uit de strafkolonie Duivel seiland, Fransch-Guinea, zijn zestien veroordeelden, onder wie verscheidene moordenaars, ontsnapt. In het geheel zouden er dit jaar 10 7 veroordeelden van Duivelseiland zijn ont- snapl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17