Bloedeloze Racine bij Haagse Comedie Voorspelbare ongein van Mar ja Winters Romantiek op z n Frans bij Residentie-Orkest Barokensemble: ondanks slordigheden geslaagd Scheepvaart Van Duinhoven: rake typeringen MAANDAG 13 DECEMBER 1982 DEN HAAG - Na het fiasco van Marivaux "Het Debuut" lijkt de Haagse Comedie opnieuw de strijd met een van Frankrijks klassieke toneelschrijvers verlo ren te hebben. Dat tijdens de première van "Phè- dre" zaterdagavond het resultaat minder desastreus bleek, was vooral te danken aan een zekere mate van voorzichtigheid in de enscenering, waarbij een gebrek aan regieconcept dit keer niet leidde tot een al te onzinnige vormgeving. De tragedie van de koningin die uit liefde voor haar stiefzoon de realiteit aan haar ge voelens wil onderwerpen, maar die onontkoombaar ten onder gaat aan schuldgevoel en eerver lies, kwam in deze voorstelling echter maar bij vlagen van de grond. Ten dele bleek dit een onvermijde lijk gevolg van de door Hans Bakx vervaardigde vertaling, die de statige, maar ook met emoties geladen alexandrijnen van Raci ne had vervangen door een veel vrijere versvorm zonder vast me trum en vrijwel zonder rijm. In zijn verantwoording verklaarde Bakx dat hij dit mede gedaan had omdat Nederland nooit heeft kunnen bogen op grote dichters van alexandrijnen, waarvan hy Cats het bekendste voorbeeld noemde. Het is te hopen dat het over het hoofd zien van o.a. Von del (alle tragedies behalve "Jeph- ta" schreef hij in alexandrijnen) niet louter een kwestie is van on kunde. Een gevolg van zijn beslissing was echter niet alleen een ramme lend literair anachronisme, maar ook was de belangrijkste wortel aan Racine's tragedie onttrok ken. De declamatie is in "Phè- dre" belangrijker dan de hande ling. Sterker nog: er is vrijwel geen handeling, maar wel een complexe taalconstructie die juist door het onalledaagse, bijna verheven karakter ervan de per sonages boven de status van ge wone mensen uittilt. Deze ontkenning van een van de essentiële kenmerken in het theater van Racine werd door re gisseur Peter te Nuyl doorge trokken in een nonchalante tekstbehandeling, die helemaal niets meer van de allures van het versdrama overliet. Slechts en kele malen kreeg de tekst weer zeggingskracht, met name als de voedster Oenone beseft dat al haar inspanningen en intriges ten einde zijn en in de beschrij ving van de dood van Hippolyte. Dit was echter niet te danken aan vertaling of regie, maar aan het vakmanschap van Lies Franken en Eric van Ingen, die een tekst tot in het onverstaanbare kun nen terugnemen om vanuit het niets een emotionele spanning op te bouwen. Met de hoofdrollen had Te Nuyl weinig weten aan te vangen. Een Anne-Wil Blankers rechtsen Lies Franken in 'Phèdre statisch regieconcept werd zelfs tot in het absurde uitgewerkt door Jim Berghout als Hippolyte steeds opnieuw bewegingloos en in hetzelfde standje op dezelfde plek neer te zetten. Menige be weging leek ook een dramati sche functie te ontberen, m.n. het aandeel van regie-assistente Maria Stiegelis. Zij vervulde een piepklein rolletje, maar liep voortdurend de hoofdpersonen van achter ruitjes te begluren en kwam af en toe het toneel op om het zonlicht met hendels aan en uit te doen. Bij al deze vaaghe den kwam dan nog een aankle ding die een allesoverheersend anachronisme was. Het door Mirjam Grote Gansey ontworpen toneelbeeld, een win tertuin (broeikas van emoties?) aan het begin van deze eeuw. le verde ondanks een paar lelijke kostuums enkele hele mooie plaatjes op, vooral door de be lichting, maar miste elke relatie met het stuk. Deze enscenering poogde Racine te maken tot de auteur van een burgerlijk huwe lijksdrama dat hij niet geschre ven heeft PAUL KORENHOF. LEIDEN - Marja Winters wordt door haar theaterbureau gepre senteerd als iemand met onnoemelijk veel Bühne-ervaring"die de theatershow "C'est la vie, without roses" liet opvolgen door "de unieke show". 'Zo zit dat". En niet anders, waarmee ze vele malen het vorige showsucces overtrof. Als je dat leest klinkt het haast ongelooflijk, dat een zo begaafd persoon nog in het kleine intieme Leidse Microtheater optreedt. Eigen roem stinkt, zeggen ze wel eens. Na het zien van haar show vrijdagavond was de verwondering ongeslagen maar pure ver veling. "Ikke ikke ikke en de rest... heb je ook nodig", heet haar nieuwste programma. Het is een show die valt onder de noemer klein kunst, maar dan met alle nadruk op klein. De liedjes en grapjes zijn van een Hollands realisme, dat zo plat is als een dubbeltje. "Een opmerkelijke eigentijdse show, die de meer bewust levende mens bijzonder zal interesseren", vermeldt de toelichting dan. En inderdaad komt de hele eigentijdse reutemeteut weer aan de orde: Ik-tijdperk, echtscheiding, reageerbuisbaby's, blijf van m'n lijf, demonstraties, noem maar op. Al die onderwerpen zijn vermalen tot een een-dimensionale brij, gespeend van fantasie, eigen visie of zelfs maar oorspronkelijke woordkeus. Cabaret op zijn best kan nog wel eens wat ogen openen, de enige lichamelij ke reactie bij deze show was kromme lenen. Wat haar presentatie betreft is Marja Winters helemaal afhanke lijk van de bereidwilligheid van het publiek. Ze had in Leiden geen reden tot klagen. De twintig toeschouwers waren enthou siast en vroegen en kregen zelfs een toegift. Dat waren dan mis schien "meer bewust levende mensen". ARIEJAN KORTEWEG. LEIDEN Het Residentie Orkest concerteerde zaterdagavond in de Leidse Stadsgehoorzaal onder leiding van Alain Lom bard. Lombard is een krachtige muzikale persoonlijkheid. Men kan het afleiden uit het zeer gedisciplineerde strakke spel van het orkest. Even duidelijk was het typisch Franse karakter van klank en voordracht. De helderheid, het doorzicht frappeer den. Toch deed deze begaafde leider er alles aan om het musi ceren levend te houden. Maar het spel werd er niet, wat men noemt, lyrisch door. Geen accent, geen aandrift, geen uitbeelding werden verwaar loosd. Zo hoorden we, dertien minuten lang, Wagners altijd weer boeiende Tannhauser-ouverture, feilloos gespeeld, maar niet uitbundig vervoerend. De genoemde Franse werkwijze drong zich misschien nog ster ker op in het populaire Concert voor piano en orkest, nr. I, in bes-klein, van Tsjaikowski. De componist was veel meer melo dist dan constructeur, zoals ook uit dit concert, en wel vooral uit het rommelige eerste deel, blijkt. Toch maken het geweld, de Russische pathetiek, het larmoyante hier en daar, steeds weer indruk, vooral op hen, die deze emo tionele muziek nooit gehoord hebben. Mark Zeltser speelde met grote virtuositeit de piano-solo. Het orkest werkte correct met de pianist samen, maar dan wel binnen het strakke parti tuur-schema. De emoties waren derhalve gestileerd. Het was dus te verwachten, dat het de Vierde (in feite: de Twee de) Symfonie (in d) van Schumann evenzo zou vergaan. In dit geval: Duitse romantiek op z'n Frans. Dit betekende een scher pe analyse, en een objectieve bewogenheid. JOHAN VAN WOLFSWINKEL. VOORSCHOTEN - Het Barokensemble Voorschoten gaf zater dagavond een concert in de Dorpskerk. Het programma omvatte werken uit de renaissance, de vroeg- en de hoogbarok. Ook enkele minder bekende componisten kwa men aan bod, zoals M. Borchgrevinck waarvan twee Paduana en Gaillard werden gespeeld. De tempi waren wat aan de trage kant zodat het geheel mat en vermoeiend overkwam. Ook kwamen er vaak tempovertragingen en versnellingen voor. De inzetten wa ren meestal onzeker en ongelijk. Misschien vindt dit zijn oorzaak in de niet geheel overtuigende directie van de dirigent Malcom Hund-Davies. Zijn inzet is wel zeer enthousiast en ook de dynamiek en uitvoeringstechniek zijn wel doordacht. Het ensemble bleek een zeer goede begeleiding te zijn in het con cert in f voor sopraanblokfluit en orkest van Giuseppe Sammar- tini. Zij waren hier één in klankkleur en pasten zich uitstekend aan de soliste Alexandra van Duijvendijk aan. Deze blokfluitiste speelde met enorm gemak alle lastige loopjes en versieringen feilloos. Haar toon vorming was zeer verzorgd; vooral de lange tonen werden met een fraai crescendo gevormd Eveneens van hoog niveau was de clavecinist Siebe Henstra met zijn vertolking van de Partita IV in d van J.S. Bach. Zijn tempi waren zorgvuldig gekozen, zodat hij technisch geheel boven de staf stond. Als afsluiting van dit concert werd het Kerstconcert van Giuseppe Sammartini met veel enthousiasme gespeeld. De vaste claveci nist Nico van Schouwenburg moet genoemd worden wegens zijn grote aanpassingsvermogen. Ondanks de vaak slordige af werking kan deze avond toch als geslaagd worden beschouwd. CAECILE HOUTMAN. Mee, we hebben geen f kanon, maar we/ een j scherpe bek c/ie r gaten kan knabbe/en. Och ja.'... ik ben net weer Haal liever een Specht, dat is een specialist in gaten kloppen En daarbijik ben een papegaai, en geen eend of een pinguïn. Ik kan niet onder water duiken, weet ge.' Brrr.ik krijg er aü •ykippeve! vam Dat hoeft ok nietflip Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "De wraak van de mummie", da, 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15,16.30,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 1 (124130): "E.T 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45,19.00 en 21.15 uur, al. LIDO 2: "De boezemvriend", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45, 19.00 en 21.15 uur, al. LIDO 3: "De smaak van water",da. 19.00 en 21.15 uur. Do, vrij, ma en di ook: 14.30 uur, al. Kindermatinee: "The Aristocats", za, zo en wo: 14.30 uur. Zo ook: 16.45 uur. LIDO 4: "Poltergeist", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. STUDIO (133210): "De boezemvriend", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, al. TRIANON (123875): Tiroler blondjes op het liefdespad", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. REX (125414): "Vurig vlees", da. 14.30, 19:00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Meisjes die man nen in de hand houden", vrij 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen (Voor reserveringen 01720-209800) EURO 1 en 2: "De boezemvriend", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur,ma. di. en woe. ook 20.00 uur, Zo: 13.30, 16.15. 18.45 en 21.15 uur, al, za. (in Euro 1) ook 24.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling Euro 2: "The China Syndrome", za. 24.00 uur, 16 jr. Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Ziekenhuizen Ungevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13 00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur de afdeling intensieve zorg: uitslui tend'na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30- 20.30 uur. EURO 3: "Poltergeist", da. 18.45 en 21.15 uur. do, vr.. ma. en di. ook 13.30 uur, zo. 16.00, 18.30 en 21.00 uur. 16 jr. Kindermatinee: "Billy Turf', za., zo. en woe. 13.30 uur. Nachtvoorstelling: "Pittige poesjes", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "Class of 1984" da., 13.30,18.45 en 21.00 uur. Zo. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.00 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 0171-4354) GREENWAY: "Dr. No", do. 20.30, vr. 19.30, za. 15.45 en 19.30, zo. 15.45 en 21.00 uur. woe. 15.45 uur, 12 jr. "Hot bubblegum",vr. en za. 21.30 uur, zo. 18.30 uur, 12 jr. "Chariots of fire", ma. tm. woe. 20.30 uur, di. ook 13.30 uur, al. Exposities Oegstgeest - Kunstcentrum Lange- vaart, expositie An Biesot, Ton de Bruin Marianne Koster, Fanny Mazure, tot 4/1, di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr 19-21 uur en za van 12-17 uur. Museum Boerhave - Tentoonstelling over Antoni van Leeuwenhoek, tot 1/5, ma t/m za van 10-16 uur en zo van 13-16 Art-tea House Oude Rijn - Stille Mare 4, expositie symbolische poppen Renee van Lint, tot 15/12, di t/m za 10-19 uur, do van 10-21 uur zo van 11-18 uur, ma 12-18 uur. LAK-foyer - Levendaal 150, tekeningen van Geert Baas, t/m 15/12. De Bange Duivel - Rijndijkstraat 4, ex positie van Lydia Luyten, wandkleden en aquarellen, Pol Jong, etsen en teke ningen, Arthur Puts, linosneden, tot 24/ 12, dag. 13-17 uur. Ars Studio - Pieterskerkgracht 9, the maexpositie landschappen, tot 15/12, ma t/m do. van 9-12 uur en 19-21.30 uur, za. en zo. 13-17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - ten toonstelling van Japanse prentkunst, tot 9/1, ma t/m za van 10-17 uur, zo en feestdagen van 13-17 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage lijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdehng: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- 18.30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14 00-14.30 uur en van 19.00- 19 30 uur Intensieve verpleging: dagelyks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 /oor alle patiënten behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19 30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19.00 uur Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de Kindermatinee: "Herbie is de pisang", za, zo en woe 14.00 uur. Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Honky Tonk Freeway", do. 14.45 en 20.00 uur. vrij., za. en zo. 14.45, 18.45 en 21.15 uur. ma.en di. 20.00 uur,woe. 14.45 en 20.00 uur, al CITT 2: "Love at first bite", zelfde tij den als City 1, al. CITY 3: "Lemon Popsicle", zelfde tij den als City 1, al. CITY 4: "Emanuelle 2" do. 14.45 en 20.00 uur, vry. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, 18 jr. CITY 4: "Ben Hur", za., zo., ma., di. en woe. 20.00 uur. zo. ook 14.45 uur, al. Kindermatinee: "Popeye's grote lachpa- rade", za. en woe. 14.30 uur. Galerie Van der Vlist - Botermarkt 3, "Kunst als geschenk". Willy Belinfante pastels en grafiek; Machteld Hooyen gouaches, Denkor tekeningen, nov en dec. di. t/m za. van 10-17 uur. Openbare Bibliotheek Nieuwstraat 4, tentoonstelling "Jaarfeesten" gemaakt door de Rudolf Steinerschool, ma., woe., do. 10-20.30 uur, di., vr. 10-17.30 uur. za. 10-13 uur, tot 1/1. Wassenaar - Auberge de Kieviet, kant- Galerie Fenex - Botermarkt 26, foto's van Han Rotteveel, etsen van Twan Hendriks, tot 20/12. Lakenhal - Leidse Atliers III: Krijn Giezen, Fer Hakkaart en Frans de Wit, tot 2/1, Floris Verster en tijdgenoten, tot 12/12. Stadhuis - foto-impressie van het pop festival gehouden in het Van der Werff- park, van de groep Reflex '82, t/m 19/12, ma t/m vr van 9-17 uur. Galerie Denise Stephan - Tentoonstel ling Frans de Wit en Fer Hakkaart, t/m 2/1. vr. za. zo van 13.30 - 17.30 uur. Leiderdorp - Gemeentehuis, expositie Hadewijch Ouwendijk. tm 4/1, 8-17 uur, do 19-21 uur. hoofdverpleegkundige hiervoor specia le kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00 Bezoektijden kinderafdelingen Elke dag. 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kart er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige) Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-1515 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur Extra be zoek voor de hartbewaking 'a ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (tel: 020-175000) c(0udclieums 13 december 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: Op de Luiksche kermis, bij een voorstelling in de menage rie van Salva, ging een vrouw, die aan de inrichting verbon den is, binnen de ijzeren leu ning langs de kooien der wilde dieren, toen de koningstijger een zijner klauwen door de tra lies ran zijn hok stak en dien in de schouder der vrouw sloeg, haar tegen de traliën aandruk kende, waarna hij haar tracht te te bijten. Dat gelukte hem evenwel niet, maar nu poogde hij met zijn anderen klauw haar bij de keel te grijpen. Op dit oogenblik snelden twee be dienden toe, van wie de een den tweeden poot van het dier in be dwang hield, terwijl de ander het door slagen op den muil wil- de noodzaken zijn prooi los te laten. Het monster hield echter de vrouw, die intusschen be wusteloos was geworden, stevig vast. Eindelijk gelukte het aan drie mannen de vrouw met ge weld terug te trekken, de afge scheurde lappen van haar ge lukkig dikke kleeding in den klauw van den tijger achterla- tenae Intusschen had zich on der de toeschouwers het gerucht verspreid, dat de tijger was los gebroken, er ontstond een pa niek en ieder koos het hazenpad over banken en balustraden. Gelukkig vielen daarbij geen ernstige onheilen voor. Vijftig jaar geleden In honderden steden van Spanje wordt gestaakt en het autobusverkeer ligt geheel stil. In de universiteitsstad Sala manca zijn tal van winkels ge plunderd, waarbij bloedige botsingen met de politie ont stonden en vele personen ge wond moesten worden wegge dragen. Uit Madrid moest poli- LEIDEN - Ton van Duinhoven is vooral bekend als grootmeester in het creëren van typetjes. Ie dereen kent wel minstens een paar van zyn creaties, die hy op de televisie gebracht heelt Zelfs uit een STER-reclame wist hy nog ongekende mogelykheden te halen Zaterdagavond was Ton van Duin hoven in de Leidse schouwburg, waar een groot publiek alleen al op zyn goede naam was afgeko men. En wie naar de typetjes-ma ker Ton van Duinhoven kwam kyken. werd niet teleurgesteld. Doordat er twee eenakters op het programma stonden, kon men zelfs twee (totaal verschillende) van Duinhoven-creaties bewon deren; voor de pauze een aan la ger wal geraakte Oostenrijkse waarzegster, na de pauze een merkwaardige, eigenzinnige pn- vé-detective. Maar ook de acteur van Duinhoven kwam ruim schoots aan bod; de waarzegster en de privé-detective waren geen typetjes om wille van zichzelf, maar toneelroUen binnen twee niet geheel pretentieloze eenak ters. Het zyn twee al wat oudere eenak ters van de Engelse auteur Peter Shaffer, wiens toneelstukken 'Equus' en 'Amadeus' ook hier zeer bekend zyn. In 'Leugens' komen een manager (Huub Sta pel) en een popzanger (Sjoerd Pleijsier) een waarzegster raad plegen. Deze verloederde waar zegster met Duit accent (dat van Duinhoven een beetje overdrijft, maar wel con sequent volhoudt - bovendien hebben we zo'n accent al zo vaak op het Nederlandse toneel ge hoord) laat zich door de manager voor een geringe bedrag omko pen om de popzanger te mislei den. Uiteindelyk blijkt, dat zo wel de waarzegster, de popzan ger als ook de manager zichzelf en anderen leugens hebben op gedrongen. In 'Het alziend oog' speelt van Duinhoven de eigenaardige pri vé-detective, die van een aceoun- .tant (Tom van Beek) de opdracht heeft gekregen om diens echtge note (Canci Geraedts) te schadu wen. Tydens dit "schaduwen" heeft de pnvé-detective een hele speciale, in zekere zin intieme re latie met deze vrouw opge bouwd. Na de nodige verwarming, waarop de drie acteurs goed inspelen, biedt de detective deze relatie de beide echtelieden als een soort therapie aan. De zoals gebruike lijk rake typeringen van Ton van Duinhoven kregen binnen deze twee eenakters dus in ruime ma te een artistieke meerwaarde WIJNAND ZEILSTRA. NIERTJES Neem ruim 500 kalft nier Lag x* dn» minu ten ut een pan met ko kend water met wat en anijd *r open Mak 12 Wrijf de niertje* in mei jenever betten zout en royaal peper en bestuif ze bcht mei bloem Hak ze boven laag vuur 10 minuten ln boter Verwarm een lepel je- never of gin boven een gasvlam en houd dan de lepel schuin tot de vlam erin (laat Giet de bran dende Jenever over het vlees en laat de vlam metjes rustig ui tbr an den Neem het uit de pan en voeg aan het bekvocht een achtste U pel* «hetry Goed door I-**' hierin de niertjes nog hoogstens 10 minu ten heel zachtjes sudde ren Geef hierby ge kookte r\jst WIN A BORN tieversterking worden ontbo den cu, om de onrust op korten termijn te bestrijden, kreeg de politie steun van infanterie en pionierstroepen Een groot aan tal personen werd gearresteerd fü hebben stakers de spoorrails opgebroken en eler trische centrales vernield Te Oviedo is de arena »n brand ge stoken Ook in tal i>an mijnen in Noord-Spanje u het werk neergelegd In de Chineesche stad Tsjin- hn tg gedurende een bioscoop voorstelling brand uitgebroken. Het gebouw uerd volkomen vernield twaalf personen zijn btj den brand omgekomen en vijftig uerden zwaar gewand

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 19