Mislukte 'Cavalleria
en matige 'Pagliacci'
c
'Djazzex' tilt jazzdans
boven gemiddelde uit
1
m&i&i
D
Pianospel van
Marjes Benoist
mist poëzie
Scheepvaart
LEIDEN - De pianiste Marjes Be
noist gaf voor K cn O een recital
in de Kapelzaal Bekwame do
centen in Amsterdam. Rome en
Moskou hebben haar studie,
haar gang naar de perfectie bege
leid
Wat haar vaardigheid betreft, heeft
zij ons niet teleurgesteld. Marjes
Kan virtuoos pianospelen, zon
der berekende show. Het enige
wat men er tegen aan kan voeren
is, dat het poezie mist. Deze zon
der twijfel begaafde pianiste
speelt voor alles dynamisch,
vaak zo hard. dat de Estonia-
vleugel kreunde onder haar ge
weld. Menige toon klonk ruw en
onbarmhartig. Ik moet erken
nen. dat dit voornamelijk in
Bcethovens Sonate in f. opus 57.
de zogenaamde Appassionata. en
de derde Ballade, in A van Cho
pin, trof. Dat is muziek, die, met
alle gevoel sex pl o sies. toch moet
zingen. Marjes liet de overgan
gen te abrupt verlopen en toonde
weinig gevoel voor de innerlijke
roerselen van de beide romanti
ci.
Dit gemis aan verfijnde bewogen
heid stoorde veel minder in Ra
vels "Jcux d'eau" Geen wonder
men kan zich in dat waters pel
vermeien zonder er geroerd door
te worden. Ook het verdere ver
loop van het programma was de
inslag van de pianiste ter wille.
Moderne muziek van Luciano
Berio en M. Ishii, met losse tonen
als Melodie-zonder-voortgang,
waarin eigenlijk niets gebeurt
en, ten slotte, de derde Sonate
van Prokowjev, vragen niet om
raffinement Vooral Prokowjev
maakte indruk. Dit was trou
wens, gezien Marjes Russische
voorlichting, begrijpelijk. Ook
hier de objectieve synamiek-zon-
der-meer. maar tevens de briljant
gedreven klanken
JOHAN VAN WOLFSWINKEL
LEIDEN - Het Residentie Orkest
komt op zaterdagavond 11 de
cember met een romantisch con
cert naar de Leidse Stadsgehoor
zaal Het concert wordt geleid
door de Franse dirigent Alain
Lombard Het programma ver
meld werken van Tsjaikowski,
Wagner en Schumann
Hoogtepunt van het programma
zal ongetwijfeld zijn de uitvoe
ring van Tsjaikowski's Eerste
Pianoconcert met als solist de 35-
jarige Russisch Amerikaanse
meester-pianist Mark Zcitser
Het concert begint met de al
even bekende ouverture Tann-
hfiuser van Richard Wagner. Na
de pauze wordt de Vierde Sym
fonie van Schumann uitgevoerd.
licht en toneeldoek beneden alle
peil was.
Op 9 januari beleeft "Djazzex" zijn
officièle première in het Circus
theater in Scheveningen.
ARIEJAN KORTEWEG
OEGSTGEEST - Je moet het
maar durven, in deze voor
de kunst zo benarde tijden
met een nieuwe grote dans
groep beginnen. Voorlopig
is het nog liefdewerk, oud
papier, maar "Djazzex"
hoopt tegen de financiële
verdrukking in te groeien.
Gezien de eerste voorstel
ling, gisteravond in het
Rijnlands lyceum in Oegst-
geest, is die hoop niet onge
grond. De groep heeft de mo
gelijkheden in zich geen een-
dagsvlinder te zijn.
"Djazzex", de naam zegt het al, wil
professionele jazzdans brengen.
Voor Nederland is dat uitzonder
lijk. Er bestaan talloze jazzballet-
groepen, maar dat zijn meestal of
amateurs, of showgroepen die
met hoog opgestoken benen Jos
Brink of Ted de Braak nog enige
kleur trachten te geven.
Van dat soort jazzballet is "Djaz
zex" mijlenver verwijderd. Uit
de dansen spreekt idealisme, sa-
Kunst
men met een scherp oog voor
wat op dit moment kans van sla
gen heeft. Je zou plastisch kun
nen zeggen dat de groep een gat
in de markt heeft ontdekt, maar
daarmee wordt het talent en de
inzet onrecht gedaan. De dans
van "Djazzex" is toegankelijk
voor een breder publiek, zonder
dat de kwaliteit geweld wordt
aangedaan.
De veertien leden van de groep, al
len professioneel geschoold,
brachten vijf choreografièen,
waarvan er vier door leden van
de groep zijn gemaakt. Tesamen
geven deze choreografieën een
goed overzicht van het gebied
dat de jazzdans beslaat. Van de
dansers, van wie sommigen nog
weinig podiumervaring hebben,
wordt veel gevraagd. Vooral in
aanmerking genomen dat dit het
eerste optreden was, sloegen ze
zich er prima doorheen. Een en
kele keer, vooral waar met part
ner werd gewerkt, ging het
stroef.
"Snack-Attack", gemaakt door
Glenn v.d. Hoff op muziek van
Paco de Lucia sprong er boven
uit. Het is een komisch duet over
een man, die zich alle moeite ge
troost om zijn vrouw weg te krij
gen bij de koelkast en de tv. Tus
sen hen ontspint zich een ge
vecht, gelardeerd met quasi-fla-
menco bewegingen en onver
wachte tangopasjes. Sabine
Bouer en de choreograaf brach
ten dit werkstuk met veel gevoel
voor timing.
De korte solo "Traces", op muziek
van Alice Coltrane gemaakt door
de Amerikaan Alvin McDuffy,
toont een heel andere kant van
de jazzdans De snelle bewegin
gen van Glenn v.d. Hoff contras
teren mooi met de trage, oosters
aandoende muziek.
In de langere stukken "Blues",
"Spiders" en "Eyes of the heart"
ontkwamen de veertien dansers
soms niet aan de wanorde, maar
'Djazzex' in actie
die kan voor een belangrijk deel
op rekening van de outillage van
het Rijnlands worden geschre
ven. Het podium is te klein voor
zo'n grote dansgroep en daar
komt bij dat de bediening van
SCHEVENINGEN - "Cavalleria rusticana" en
Pagliacci" zijn voor het eerst sinds de liquidatie van
de voormalige Nederlandse Opera hier weer op het
repertoire genomen. Het lijkt waarschijnlijk, maar
een van de grootste successen in de operageschiede
nis is bijna twintig jaar lang in het westen van ons
land niet te zien geweest. Enerzijds moeten we daar
om de Nederlandse Operastichting dankbaar zijn
voor de première in Scheveningen, maar anderzijds
is dit weer een argument om ernstige vraagtekens te
gaan zetten bij de wijze waarop de operaliefhebber
in ons land bediend wordt.
De onevenwichtige voorstelling, die het publiek in het
Circustheater voorgezet kreeg, kon nauwelijks die
nen om deze gelegenheid luister bij te zetten. Mas-
cagni's "Cavalleria rusticana" speelde zich af in flet
se, onpraktische decors van Pet Halmen, die een ef
fectieve koorregie en het benutten van de ruimte
volstrekt onmogelijk maakten. Wat regisseur Nico
las Joel verder nog wel op het toneel wist te bren
gen. was bovendien schandalig rommelig en dilet
tantistisch, en had met Mascagni's eenakter soms
nog maar bitter weinig te maken.
In het tekstboek voorgeschreven handelingen bleven
achterwege of werden door de contaxt onbegrijpe
lijk, maar wel had Joel uit angst voor een leeg toneel
allerlei hol- en draaftoestanden ontworpen. Boven
dien had hij een compleet nieuw verhaal verzonnen
met zes (zwijgende) hoofdpersonen waaraan de ge
zonden handeling ondergeschikt werd gemaakt.
Een merkwaardige toestand die niet gecompenseerd
werd door de muziek, want de klanken die Hans
Vonk aan het Omroeporkest ontlokte, lieten op het
gebied van dosering en afwerking veel te wensen
over en plaatsten regelmatig de climaxen een aantal
maten te vroeg. In deze context kon van de solisten
alleen Adriaan van Limpt tot een aanvaardbare vo
cale prestatie komen. De Santuzza van de mezzo
sopraan Marvellee Carriaga leed aan een holle dra
matiek verpakt in een zeer wisselvallige stemklank
en Willem Kiilunen zong Lola maar was nauwelijks
te horen.
In "Pagliacci" kwam de voorstelling wel van de grond
en niet alleen omdat de opera van Leoncavallo
mziekdramatisch sterker in elkaar zit. De situering
in een hedendaagse, verpauperde stadswijk leverde
enkele inconsequenties op en leek af en toe ook ge
wild modern, maar de tragedie zelf ontwikkelde
zich volgens de wetten van de dramatische logica en
alleen het werken met filmbeelden aan het slot le
verde onoverkomelijke vraagtekens op.
De goede koorbehandeling, de genuanceerde perso-
nenregie en de veel betere orkestbehandeling wek
ten de indruk dat regisseur en dirigent tijdens de
repetitieperiode het zwaartepunt op dit clownsdra
ma hadden gelegd en inderdaad werd het artistieke
fiasco van de "Cavalleria" enigszins door deze
"Pagliacci" gecompenseerd.
Het tenordebuut van Jan Derksen werd echter niet
wat iedereen gehoopt had. Hij speelde de traditione
le clownsfiguur met een grote inzet en bezetenheid,
maar zijn stem bleef een ruige bariton met hoogte en
bezat noch de helderheid noch de kern van de echte
tenor.
Ondanks intonatieproblemen bleek Thea van der Put
ten een welluidende en bijzonder vrouwelijke Ned-
da, voor wie de relatie met haar minnaar Silvio (een
goede rol van Louis Landuyt) zeker niet het gevolg
is van behaagzucht of wispelturigheid.
De overtuigendste rol kwam echter van de bariton
Harlan Foss, die de schurkachtige Tonio niet alleen
met veel precisie neerzette, maar die als enige van
Jan Derksen als Paljas
de solisten vocaal ook helemaal betrouwbaar bleek.
De coördinatie van toneel en orkestbak verliep niet
altijd vlekkeloos en ook leek Vonk nog te weinig
greep op de blazers te hebben, maar over het alge
meen was het in elk geval een genoegen hier weer
eens een "Pagliacci" mee te maken. In Schevenin
gen kan dat vanavond en zaterdagavond nog en in
Amsterdam op 14, 19 en 20 december en op 3, 5, 9,
10, 12 en 17 januari.
Het gedeelte vóór de pauze men dan wel voor lief ne
men.
PAUL KORENHOF.
Bioscopen
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "De wraak van de
mummie", da, 14.30, 19.00 en 21.15 uur.
Zo: 14.15,16.30,19.00 en 21.15 uur. 16 jr.
LIDO 1 (124130): "E.T.", 14.30. 19.00 en
21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15
uur, al.
LIDO 2: "De boezemvriend", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45, 19.00
en 21.15 uur. al.
LIDO 3: "De smaak van water",da. 19.00
en 21.15 uur. Do, vrij, ma en di ook:
14.30 uur, al.
Kindermatinee: "The Aristocats", za, zo
en wo: 14.30 uur. Zo ook: 16.45 uur.
LIDO 4: "Poltergeist", da. 14.30, 19.00
en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en
21.15 uur, 16 jr
STUDIO (133210): "De boezemvriend",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,
16.45, 19.00 en 21.15 uur, al.
TRIANON (123875): Tiroler blondjes op
het liefdespad", da. 14.30, 19.00 en 21.15
uur. Zo: 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur,
16 jr.
REX (125414): "Vurig vlees", da. 14.30,
19.00 en 21 15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Meisjes die man
nen in de hand houden", vrij 23.30 uur,
16 jr.
Bioscopen Alphen
(Voor reserveringen 01720-209800)
EURO 1 en 2: "De boezemvriend", da.
13.30. 18.45 en 21.15 uur,ma. di. en woe.
ook 20.00 uur, Zo: 13.30, 16.15, 18.45 en
21.15 uur, al, za. (in Euro 1) ook 24.00
uur. 16 jr.
Nachtvoorstelling Euro 2: "The China
Syndrome", za. 24.00 uur, 16 jr.
EURO 3: "Poltergeist", da. 18.45 en
21.15 uur. do, vr„ ma. en di. ook 13.30
uur. zo. 16.00, 18.30 en 21 00 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Billy Turf', za., zo. en
woe. 13.30 uur.
Nachtvoorstelling: "Pittige poesjes", za.
24.00 uur, 16 jr.
EURO 4: "Class of 1984" da.. 13.30,18.45
en 21.00 uur. Zo: 13.45, 16.15, 18.45 en
21.00 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr.
Bioscoop Voorschoten
(Voor reserveringen 0171-4354)
GREENWAY: "Dr. No", do. 20.30, vr.
19.30, za. 15.45 en 19.30, zo. 15.45 en 21.00
uur, woe. 15.45 uur, 12 jr.
"Hot bubblegum",vr. en za. 21.30 uur,
zo. 18.30 uur, 12 jr.
"Chariots of fire", ma. tm. woe. 20.30
uur, di. ook 13.30 uur, al.
Bioscopen Katwijk
(Voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "Honky Tonk Freeway",
do. 14.45 en 20.00 uur. vrij., za- en zo.
14.45, 18.45 en 21.15 uur. ma.en di. 20.00
uur,woe. 14.45 en 20.00 uur. al.
CITY 2: "Love at first bite", zelfde tij
den als City 1, al.
CITY 3: "Lemon Popsicle", zelfde tij
den als City 1, al.
CITY 4: "Emanuelle 2" do. 14.45 en
20.00 uur, vrij. 14.45, 18.45 en 21.15 uur,
18 jr.
CITY 4: "Ben Hur", za., zo., ma., di. en
woe. 20.00 uur, zo. ook 14.45 uur, al.
Kindermatinee: "Popeye's grote lachpa-
rade", za. en woe. 14.30 uur.
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
Exposities
Oegstgeest - Kunstcentrum Lange-
vaart, expositie An Biesot, Ton de Bruin
Marianne Koster, Fanny Mazure, tot 4/1,
di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr 19-21
uur en za van 12-17 uur.
Museum Boerhave Tentoonstelling
over Antoni van Leeuwenhoek, tot 1/5,
ma t/m za van 10-16 uur en zo van 13-16
Art-tea House Oude Rijn - Stille Mare
4, expositie symbolische poppen Renee
van Lint, tot 15/12, di t/m za 10-19 uur,
do van 10-21 uur zo van 11-18 uur, ma
12-18 uur.
De Bange Duivel - Rijndijkstraat 4, ex
positie van Lydia Luyten, wandkleden
en aquarellen, Pol Jong, etsen en teke
ningen, Arthur Puts, linosneden, tot 24/
12, dag. 13-17 uur.
Ars Studio - Pieterskerkgracht 9, the-
'maexpositie landschappen, tot 15/12,
ma t/m do. van 9-12 uur en 19-21.30 uur.
za. en zo. 13-17 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde - ten
toonstelling van Japanse prentkunst,
tot 9/1, ma t/m za van 10-17 uur, zo en
feestdagen van 13-17 uur.
Galerie Van der Vlist - Botermarkt 3,
"Kunst als geschenk", Willy Belinfante
pastels en grafiek; Machteld Hooyen
gouaches, Denkor tekeningen, nov en
dec. di. t/m za. van 10-17 uur.
Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4,
tentoonstelling "Jaarfeesten" gemaakt
door de Rudolf Steinerschool, ma.,
woe., do. 10-20.30 uur, di.. vr. 10-17.30
uur. 7a. 10-13 uur. tot 1/1.
Wassenaar - Auberge de Kieviet, kant-
borduursels van Ena Stok-van Es
(EVE), tot 7/1, 9-12 en 15-19 uur (beh.
Galerie Fenex - Botermarkt 26, foto's
van Han Rotteveel, etsen van Twan
Hendriks, tot 20/12.
Lakenhal - Leidse Atliers III: Krijn
Giezen, Fer Hakkaart en Frans de Wit,
tot 2/1, Floris Verster en tijdgenoten, tot
12/12.
Stadhuis - foto-impressie van het pop
festival gehouden in het Van der Werff-
park, van de groep Reflex '82, t/m 19/12,
i t/m v
ï-17 i
Galerie Denise Stephan Tentoonstel
ling Frans de Wit en Fer Hakkaart, t/m
2/1, vr. za. zo van 13.30 - 17.30 uur.
Leiderdorp Gemeentehuis, expositie
Hadewijch Ouwendijk, t/m 4/1, 8-17 uur,
do 19-21 uur.
Wassenaar - Art Gallery Gérard, ten
toonstelling Hollandse en Franse ro
mantici en impressionisten, t/m 11/12,
11-17 uur, zo 13-17 uur.
Ziekenhuizen
Bezoekuren St. Eusabeth-Ziekenhuis: hoofdverpleegkundige
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13 00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Volwassenen: dagelijks *n 14.00-14.45
en van 18.30-19.30 uur. Klas afd: dage
lijks van 11.15-12.00 uur, vsli 14.00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot)
le kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00
18.30-19.30 Bezoektijden kinderafdelingen:
Bezoekuren
ziekenhuizen
Dlaconessenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16 00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14 00 uur tot 19.00 uur.
d^ afdeling intensieve zorg: uitslui-
Sportmedisch Advies Centrum:
Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-
18.30 uur.
Afdeling C.C.U (hartbewaking) dage
lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19 30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur.
Academisch
Tel 269111
Voor alle patiënten (behalve kinderen
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19:30
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde
18.00-19.00 uur.
Praeinaturenafdeling dagelijks van
14.30-14 45 uur en van 18.30-18.45 uur
Bezoek aan ernstige patiënten
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00
uur. (Alleen voor ouders van kinderen
kaïf er een afwijkende tijd afgesproken
worden met de hoofdverpleegkundige).
Alphen aan den Rijn
Rijnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15.15
uur, 's avonds 18 30-19.30 uur. Extra be
zoek voor de hartbewaking: 's ochtends
11 00-11 30 uur. Extra bezoek voor va
ders op de kraamafdeling: 's avonds
19.30-20.30 uur Kinderafdeling 's mid
dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen
voor ouders 14.30-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bg het i
((0udclieums
9 december 1982
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Verleden week is een hulp
stoomboot, varende door de
Ringvaart van de Haarlem
mermeer nabij het fort Schip
hol, doordien de kapitein door
den zwaren mist het vaarwater
niet kon onderscheiden, tegen
een aldaar aan den wal lig
gend vaartuig - het van licht
voorzien was - gestooten, zoodat
de roef van het scheepje, waar
in de vrouw zich bevond, geheel
in elkander stortte, de lamp om
viel en brand veroorzaakte.
Door spoedige hulp slaagde
men er in den brand te blus-
schen en de vrouw te redden.
Het scheepje is niet gezonken.
Het behoorde aan iemand te
Haarlemmermeer Daar hier
aan geen opzet te denken viel, is
de zaak, naar men verneemt, in
der minne geschikt
Volgens tijding uit Geuève is
er in Zwitserland eene sensatie
ontstaan, doordien men tot de
ontdekking is gekomen dat het
personeel der stoomboot-maat
schappij van het Como-meer op
groole schaal bedriegerijen
heeft gepleegd. Aan die bedrie
gerijen moeten de directie en de
beambten, van de hoogste tot de
laagste, zich ai jaren hebben
schuldig gemaakt De boeken
werden vervalschtde vracht-
biljetten nagemaakt Maande
lijks vergaderden de schurken
om de sommen die zij door hun
ne bedriegerijen verkregen
hadden, te verdeelen. Een weg
gejaagde kelner, unens tischen
door de bende verworpen wer
den, bracht het kom plot aan het
licht De deelnemers zijn allen
in hechtenis genomen
Vu/tig jaar geleden
Een gedetineerde der gevan
genis te Pousy (Frankrijk), die
corvee moest verrichten in de
tooning van den directeur, heeft
een onbeivaakt oogenbiik te
baat genomen om de jas en den
hoed van den directeur aan te
doen en tn deze kleeding de ge
vangenis te verlaten Hij had
het geluk in de u>OTiing ook nog
een biljet van 1 000 francs te
"vinden", hij en passant mee
nam. De opsporing is tot nog toe
zonder resultaat gebleven