Pinter-eenakters bij Centrum
geheel
met
bevredigend
'Cold Storage': moedige keus van LEST
Pianospel
van Steven
Mayer wint
Scheepvaart
ff!
fc O-
sïPérzz.'
(@.udcYlieuiu&
MAANDAG 29 NOVEMBER 1982
Kunst
UTRECHT/AMSTERDAM - Theatergroep Centrum heeft
voor een korte tijd drie eenakters van Harold Pinter ge
combineerd tot één avondvoorstelling. In de komende
maanden zullen de drie stukken apart als lunchvoorstel-
ling te zien zijn in Centrum Bellevue in Amsterdam (bü
het Leidseplein).
'Nacht', 'Victoria Station' en 'Een
soort Alaska' hebben als gemeen
schappelijk thema ongrijpbaar
heid, waardoor de personages en
vaak ook het publiek hun oriën
tatie kwijtraken.
In 'Nacht' halen een man en een
vrouw herinneringen op aan hun
eerste ontmoeting. Beiden zijn
het er over eens dat ze elkaar op
een feestje ontmoet hebben,
maar of hun nachtelijke wande
ling vervolgens op een brug of in
een park eindigde, is een punt
van onzekerheid. Met grote stel
ligheid beweert ieder het tegen
gestelde, zodat de vrouw tenslot
te suggereert dat de man een an
dere vrouw en een andere gele
genheid voor ogen heeft.
De titel lijkt niet alleen op die vroe
gere nachtelijke wandeling te
slaan, maar ook op de fase waar
in de verhouding, of in elk geval
de herinnering eraan, is beland.
Het korte stuk eindigt met een te
rugkoppeling naar het heden.
Vaststaat dat uit die eerste wan
deling een huwelijk en een kind
is voortgekomen. Of beide echte
lieden hierin evenveel voldoe
ning gevonden hebben, is door
het voorgaande onzeker gewor
den.
Een taxicentrale probeert in 'Vic
toria Station' een chauffeur naar
het station te dirigeren voor een
vrachtje. De chauffeur reageert
niet begrijpend, en wil pas na
lange tijd zeggen waar hij eigen
lijk uithangt. Wat er precies met
hem aan de hand is, wordt niet
duidelijk, en de man in de cen
trale wordt steeds wanhopiger in
zijn machteloze woede.
Als de chauffeur meldt dat hij ver
liefd is op zijn huidige passagier,
met haar wil trouwen en kinde
ren krijgen, verlaat de ander zijn
post om de chauffeur geluk te
Al die tijd blijft in het midden of de
chauffeur de waarheid spreekt.
Ook is onzeker of de centrale
werkelijk de chauffeur geluk
komt wensen, of dat hij hem
krankzinnig denkt te zijn gewor
den.
In 'Een soort Alaska' zijn de feiten
concreter. Een vrouw die op zes
tienjarige leeftijd in slaap viel,
ontwaakt op haar vijfenveertig
ste. Het besef dat haar geest zes
tien is gebleven, terwijl de we
reld om haar heen, evenals haar
lichaam, hele ontwikkelingen
heeft doorgemaakt, kan zij maar
moeilijk aan. Haar arts heeft fei
telijk zijn hele leven aan zijn pa
tiënt gewijd en zijn vrouw ver
waarloosd.
Het stuk is in Londen kennelijk en
thousiast begroet, maar dat ligt
dan meer aan de spelprestaties
van de acteurs dan aan het stuk
zelf. Hoewel er weer veel Pinte-
reske formuleringen en zinswen
dingen in voorkomen, heeft
'Alaska' een zwakke structuur.
Van meet af aan is de situatie dui
delijk. De spanning moet komen
van de frictie tussen geestelijke
en werkelijke leeftijd van de
vrouw, die voornamelijk in het
spel tot uiting kan komen. Het
lukte Ingeborg Elzevier echter
niet deze tegenstrijdigheid ten
volle te tonen.
Bovendien werden de spelers in al
le drie stukken gehandicapt door
het idee dat elk woord zo belang
rijk was dat het bijzondere na
druk moest krijgen. Het resultaat
was vooral in 'Alaska' een doods
spel, waarin de betrokkenheid
van de arts volkomen wegviel.
Fragment uit Pinters Victoria Station' met Peter Rómer en Jacques Commandeur
Dit alles werd nog versterkt door Voor de eerste twee, kortere stuk-
de statische regie, die van de ken, bleek dit minder een be
stukken weinig meer maakte zwaar omdat de vreemde situa-
dan hoorspelen met illustraties. ties nog voor enige humor kon
den zorgen. 'Alaska" bleek voor
de acteurs echter een te zware
klus.
JACQUELINE MAHIEU.
zijn ontwikkeling aan diepte
gewonnen heeft. I
LEIDEN/OEGSTGEEST - Dat
velen van de trouwe bezoekers
van de K&O-concerten in Lei
den en oegstgeest zich het op
treden van de Amerikaanse
pianist Steven Mayer herinner
den, mocht blijken uit de grote
belangstelling voor het recital
dat hy zondagmiddag in het
Groene Kerkje in Oegstgeest
gaf
Het is boeiend
ven Mayer in
aan diepte gewonnen
Zyn techniek stelt hy volledig
in dienst van de muzikale in
houd waarin hy zich ter dege
verdiept zonder dat dit de
spontaniteit nadelig beïn
vloedt
De Variaties infkl.t van Hay dn,
in de plaats gekomen van de
aangekondigde Sonate van
Mozart blonken uit door een
transparante en uitgebalan
ceerde klank.
In de Sonate in f kl.t. van
Brahms leverde hij een formi
dabele prestatie. De grote con
trasten in dynamisch èn ge
voelsmatig opzicht de wisse
ling van stemmingen wist hij
in een alles omvattende visie te
vangen.
De fierheid van het Allegro
maestuoso vond een rustpunt
in het ingehouden bewogen
Andante; de strakke verende
ritmiek die Mayer het voor
Brahms ongewoon uitgelaten
Scherzo meegaf vond zyn logi
sche vervolg in de vloeiende
melodische lynen van het In
termezzo, aanloop voor de fi
nale, als compostie het minst
geslaagde deel van deze om
vangrijke en veeleisende Sona-
De Sonate in A gr. t. op. 101 van
Beethoven kon Steven Mayer
nog niet geheel waarmaken,
ondanks de goedgekozen tem
de Hammerklavier Sonate en
de Sonates op. 110 en tot de
grote Sonates uit Beethovens
laatste scheppingsperiode be
hoort. speelde hy met een te
lichte toets, meer behorend tot
de wereld van Haydn dan als
voorbode van de gecompli
ceerde romantische gedach-
ten wereld. De bezonken toon
en intesiteit in het Adagio van
deze Sonate toonden echter
aan dat Steven Mayer de intuï
tie bezit om deze wereld tot de
zijne te maken.
Chopin's Andante spianato et
grande polonaise bnllante op.
22, met sierlijke melodische
bogen op een hechte ritmische
basis en een fijnzinnige frase
ring zonder overgeromanti-
seerde ballast bewees zyn affi
niteit met deze pianomuziek-
bij-uitstek.
In Schubert's Impromptu in Ges
gr.f als een rechtgeaard bed
zonder woorden gespeeld en
de Nocturne in Des gr.t. van
Chopin, beiden als toegift be
vestigde Steven Mayer nog
maals het beeld van een zeer
veelzijdig en begaafd pianist
MIES ALBARDA.
LEIDEN - 'Cold Storage', een to
neelstuk uit 1977 van de Ameri
kaanse toneelschrijver Ronald
Ribman, zitten twee mannen in
een rolstoel in de daktuin van
een zieket^iuis in New York.
Het zijn Joseph Parmigian, een
groenteman, die in een vergevor
derd stadium van kanker is, en
Richard Landau, adviseur voor
investeringen in kunst, die voor
onderzoek in het hospitaal ver
blijft.
De confrontatie met de dood speelt
in hun conversatie een belangrij
ke rol. Voor Parmigian is die
dood nabij - voor Landau is die
dood iets, waaraan hy als jood
(door de Nazi-terreur te overle- Het getuigt van moed (en zoals ge
ven) al jaren geleden is ontko
men. De tyd, die nog rest, pro
beert Parmigian nog zo veel mo
gelijk - en vooral met dit soort
beschouwelijke gesprekken - te
benutten.
Landau, die als het ware al jaren in
zo'n "resttijd" leeft, staat daar
veel twijfelachtiger tegenover en
lijkt soms naar de dood te verlan
gen.
toneelstuk 'Cold Storage*
bleken is: niet van overmoed),
dat deze niet-professionele thea
tergroep een dergelijk stuk op
het repertoire heeft durven ne
men. Er zyn namelijk slechts
twee dragende rollen (van Rick
van Vliet en Jos der Steen) in een
noodzakelijk statische enscene
ring: men zit in rolstoelen en
converseert Dit patroon wordt
slechts een enkele maal door de
komst van een verpleegster (Jen
ny Mynhijmer) doorbroken.
bracht de Leidse toneelgroep Dit statische karakter is in de re-
LEST (Leiden English Speaking gie-opvatting van Henry Schvey
Theatre) zaterdag- en zondag- eerder versterkt dan verzwakt,
avond in de schouwburg. Zo krijgt vooral de taal in dit
stuk alle aandacht; wanneer men
echter bedenkt dat het LEST
voortgekomen is uit de Vak
groep Engels van de universiteit
hoeft dit geen verbazing te wek
ken.
In bet eerste bedrijf krijgt vooral
Rick van Vliet de kans om zich in
zijn rol van Parmigian te profile
ren. Hij probeert steeds opnieuw
Landau tot een gesprek aan te
zetten, die daarop vaak geïrri
teerd ingaat.
Na de pauze biedt de rol van Lan
dau aan Jos der Steen meer mo
gelijkheden, die hij goed weet te
gebruiken.
Deze voorstelling werd door LEST
gebracht in het kader van de Bi
centennial, het 200-jarige be
staan van de diplomatieke rela
ties tussen de VS en Nederland.
Van daaruit laat zich waarschijn
lijk het thema verklaren, dat men
in de toelichting aan het stuk toe
schrijft.
Met dit stuk over dood en dood
gaan zou de schrijver het publiek
willen overtuigen van de waar
den van vrienschap en hoop en
van de waarde van het leven. Het
is een wat al te vrijblijvende om-
schnjving van dit beschouwely-
ke toneelstuk.
WIJNAND ZEILSTRA.
Bioscopen J
LEIDEN, BIOSCOPEN:
LUXOR, tel. 071-121239
"Blade Runner", 12 jaar. Dag.: 14.30,
19.00 en 21.15 uur. Zo.: 14.15,16.30,19.00
en 21.15 uur.
LIDO I, tel. 071-124130
"Poltergeist", 16 jaar. Dag.: 14.30, 19.00
en 21.15 uur. Zo.: 14.30, 16.45, 19.00 en
21.15 uur.
LIDO II, tel. 071-124130
"Van de koele meren des doods", 16
jaar. Dag.: 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo.:
14.30, 16.45. 19.00 en 21.15 uur.
LIDO in, tel. 071-124130
"Monthy Python", a.l. Dag.: 19.00 en
LIDO IV, teL 071-124130
"Smaak van water", 16 jaar. Dag.: 14.30,
19.00 en 21.15 uur. Zo.: 14.30,16.45,19.09
en 21.15 uur.
STUDIO, tel. 071-133210
"Summer lovers", a.l. Dag.: 14.30,19.00
en 21.15 uur. Zo.: 14.30,.16.45, 19.00 en
21.15 uur.
TRIANON, tel. 071-123875
"Het Bubblegum", 12 jaar. Dag.: 14.30,
19.00 en 21.15 uur. Zo.: 14.15,16.30,19.00
en 21.15 uur.
REX, tel. 071-125414
"Een ondeugende zomer", 16 jaar. Dag.:
14.30,19.00 en 21.15 uur.
Nachtvoorstelling: "Sunny, heet als de
zon", 16 jaar. Vr.: 23.30 uur.
ALPHEN AAN DEN RUN
EUROCINEMA I, tel. 01720-20800
"Van de koele meren des doods", 16
jaar. Dag.: 13.30,18.30 en 21.15 uur. Zo.:
13.30,16.00,18.30 en 21.15 uur.
Nachtvoorstelling: "Visiting hours", 16
jaar. Za.: 24.00 uur.
EUROCINEMA II, tel. 01720-20800
"Once upon a time in the west", 12 jaar.
Dag.: 20.15 uur. Do., vr.. ma. en di. ook:
13.30 uur. Zo.: 15.45 en 20.15 uur.
Nachtvoorstelling: "Laat me genieten",
18 jaar. Za.: 24.00 uur.
Kindermatinee: "Heksen en bezemste
len", a.1. Za.. zo. en wo.: 13.45 uur.
EUROCINEMA III, tel. 01720-20800
"Piranha". 16 jaar. Dag.: 13.30, 18.45 en
21.00 uur. Zo.: 13.45,16.15,18.45 en 21.00
Nachtvoorstelling: "Piranha", 16 jaar.
Za.: 24.00 uur.
EUROCINEMA IV, tel. 01720-20800
"Class of 1984", 16 jaar. Dag.: 13.30,
18.45 en 21.15 uur. Zo.: 13.45,16.15,18.45
en 21.15 uur.
Nachtvoorstelling: "Class of 1984", 16
jaar. Za.: 24.00 uur.
VOORSCHOTEN'
GREENWAY THEATER, tel. 01717-
"Banana Joe", a.l. Vr. en za.: 15.45 en
19.30 uur; zo. en wo.: 15.45 uur.
"Vrijdag de 13e", 16 jaar. Do.: 21.15 uur;
vr. en za.: 21.30 uur. Zo.: 18.15 uur. Wo.:
20.30 uur.
"Confidence pour confidence", 16 jaar.
Zo.: 21.00 uur. Ma. en di.: 20.30 uur. Di.
ook: 13.30 uur.
Kindermatinee: "De avonturen van
Pietje Bell", aJ. Za., zo. en wo.: 14.00
CITY I
"Brittannia Hospital". Do.: 14.45, 20.00
uur. Vr., za., zo.: 14.45, 18.45 en 21.15
uur. Ma., di.: 20.00 uur. Wo.: 14.45, 20.00
CITY H
"De vloek van de mummie". Zie City I.
CITY IH
"Last tango in Paris". Zie City I.
CITY IV
"Pruimenbloesem". Do.: 14.45, 20.00
uur. Vr.: 14.45, 18.45, 21.15 uur.
"Dodenrit". Za.: 18.45, 21.15 uur. Zo.:
14.45,18.45,21.15 uur. Ma., di, wo.: 20.00
Kinden
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kant u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
Expositie»
Lakenhal - Leidse Atliers III: Krijn
Giezen, Fer Hakkaart en Frans de Wit,
tot 2/1, Floris Verster en tijdgenoten, tot
12/12.
Galerie Van der Vlist - Botermarkt 3,
"Kunst als geschenk", Willy Belinfante
pastels en grafiek; Machteld Hooyen
gouaches, Denkor tekeningen, nov en
dec. di. t/m za. van 10-17 uur.
Wassenaar - Auberge de Kieviet, kant
borduursels van Ena Stok-van Es
(EVE), tot 7/1, 9-12 en 15-19 uur (beh.
ma.).
Rijksmuseum voor Volkenkunde - ten
toonstelling van Japanse prentkunst,
tot 9/1, ma t/m za van 10-17 uur, zo en
feestdagen van 13-17 uur.
Ziekenhuizen
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren St. Eusabeth-Ziekenhuis: hoofdverpleegkundige 'niervoor specia-
Bezoekuren
ziekenhuizen
Dlaconessenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage-
Sportmedisch Advies Centrum
Volwassenen: dagelijks -n 14.00-14.45
en van 18 30-19.30 uur. Klat *afd: dage
lijks van 11.15-12.00 uur, va.i 14.00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en
van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30
Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-
18.30 uur.
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14.30 i
19.00-19.30 u
Academisch Ziekenhuis
Tel. 269111
/oor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde
18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks van
14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten
Salim, t/m 6/12, di. t/m za. van 10-19 uur.
do. van 10-21 uur. zo. van 11-18 uur. ma.
van 12-18 uur.
Stadhuis - foto-impressie van het pop
festival gehouden in het Van der Werff-
park, van de groep Reflex '82, t/m 19/12,
ma t/m vr van 9-17 uur.
Wassenaar - Art Gallery Gérard, ten
toonstelling Hollandse en Franse ro
mantici en impressionisten, t/m 11/12,
11-17 uur. zo 13-17 uur.
Ie kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00
Bezoektijden kinderafdelingen:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00
uur. (Alleen voor ouders van kinderen
kart er een afwijkende tijd afgesproken
worden met de hoofdverpleegkundige).
Alphen aan den Rijn
Rljnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15.15
uur. 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be
zoek voor de hart bewaking: 's ochtends
11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va
ders op de kraamafdeling: 's avonds
19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid
dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen
voor ouders 14.30-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld b(j het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (tel: 020-175000).
FRED BASSET
Mad ik roar Kxki's
S gaxtt»... j
O 1
1 0
«27 M
Vreemd, die blijft
daar ook slI de
tijd liggen
Maar rvat haJen
ze start boord 1
Kjk. daar komt
weer 'n mand
fJT»', bofer. 100 f
nJ« 1 UOTkp,! (Ito
29 november 1982
Honderd jaar geleden stond in
krant:
In een buitengewone verga
dering van het Departement
van het Nut te Hillegom heeft de
heer Van der Gheijn, van Am
sterdam, op plechtige wijze de
zilt)eren medaille vanwege het
Hoofdbestuur der Maatschap
pij uitgereikt aan Joannes van
Winsen. molenmakersknecht te
Warmond, wegens het met le
vensgevaar redden van het 9-
jarig zoontie van schipper H.
Vermeer uit de Ringvaart van
de Haarlemmermeer onder die
gemeente op den 17den Juli jl
- (Adv.) St.-Nicolaas-étalage
van Boek-, Muziek- en Kunst
handel B. Blankenberg, Firma
Couvée A Co. Mare No 58. Ui-
den. Voorhanden eene uitge
breide collectie Hollandsche,
Fransche, Duitsche, Engelsche
Pracht- en Plaatwerken; de
nieuwste Kinderwerken voor
Jongens en Meisjes. Groote
voorraad Prentenboeken. Arti
kelen in Cuivrt-poli (gepolijst
koper. Red.), Pluche, Hout, Nik
kel in de nieuwste genres. Cran-
daU's Kinderspelen, Verf- en
Teekendoozen. Photographieën
en Stereoscoopplaten,
voorraad.
Viiftig jaar peleden
- De correspondent van een En
gelsche Mad meldt uit Cotutan.
tinopel, dat de vijf oproepen tot
gebed, die gedurende duizend
jaar dag en nacht van de lab
looze minaretten in Turkije in
het Arabisch weerklonken heb
ben. op bevel der Turksche re
geering veranderd zullen wor
den Zij tutten in het Turkech
vertaald urorden en door een lid
van hef conservatorium gezet
worden op de melodie van een
oud Turksch lied. Tevens zullen
de verechiUende passages van
den Koran, die in de moikceOn
worden gereciteerd, in het
Turkoch vertaald worden. Ten
slotte heeft de regeert ng van
Angora (di Ankara, Red be
paald, dat de Koran voortaan
geïnterpreteerd zal worden
door een operiaie commune,
du intuochen ingesteld is om
een nieuwe negeer uil Ie
werken.
- Ts Warschau heeft de politie
een werkplaat, van valsche
munters ontdek!, welke elpen-
lijk reeds een volledioe fabriek
soos geworden Ongevrer 170
personen rijn in verband met
dere mak in hecklenu geno
men. van wie er negentig zich
nog steeds in arrest bevinden.