Zes sonates in Bach-cyclus
c
c
c
Krachtproef Edda Barends
Ku""
Duo Liberman en Warenberg
'Groes': intrigerende voorstelling
Kafka vertaald in mooie plaatjes
3
D
Scheepvaart
J
VRIJDAG 26 NOVEMBER 1982
LEIDEN - Hct duo Viktor Liber
man en Alexander Warenberg al
op 1 en 22 december een Bach-
cyclus geven gewijd aan de zes
sonates voor viool en klavier.
De concerten zullen plaats heb
ben in de Kapelzaal van het
K&O-gebouw.
Tijdens zijn ambtsperiode als
Kammermusikdirektor van Leo
pold von Anhalt-Köthen, een
functie die hij van 1717-1723 be
kleedde, schreef Bach deze sona
tes, die hij het opschrift meegaf:
Zes sonates voor concerterend
clavecimbel en viool. Uit de titel
blijkt al dat clavecimbel en viool
gelijkwaardige partners zijn:
'concerterend' moet hier opgevat
worden in de oude betekenis van
het woord 'concertare', dat letter
lijk 'wedijveren' betekent en in
de Barok duidde op een muzika
le dialoog tussen gelijkwaardige
instrumentale partijen. De clave-
cimbelpartij werd door Bach vol
ledig uitgewerkt en laat dus niet
zoals bij begeleidingspartijen uit
die tijd de uitwerking van de bas
stem aan de fantasie van de cla-
vecinist over. Bach, die behalve
organist en clavecinist ook vio
list was, kende de mogelijkhe
den van beide instrumenten
door en door. De snelle delen van
de sonates, waarvan er drie in
majeur (A, E en G) en drie in mi
neur (b, c en 0 zijn geschreven,
hebben veelal een fugatische op
zet: het thema wordt na elkaar
door beide instrumenten ingezet
en verwerkt. In enkele van de
langzame delen treedt de viool
meer op de voorgrond met canti-
lene-achtige soms rijk versierde
melodieën, verankerd in een os-
tinate, d.w.z. zich steeds herha
lende, begeleidingsfiguur. Het
zijn haast instrumentale aria's
die wat sfeer betreft doen den
ken aan die uit de Passionen. In
het derde deel van de tweede so
nate (in A gr.t.) vormen viool en
de bovenstem van het clavecim
bel een canon, de basstem van
het clavecimbel levert in een rus
tig doorgaande beweging het
fundament.
De uitvoering van Liberman en
Warenberg zal geen zogenaamd
'authentieke' zijn, maar één met
gebruikmaking van viool en pia
no (vleugel) zoals onze tijd die
kent. Nicolaus Harnoncourt is
een van de voornaamste grond
leggers van het streven naar au
thenticiteit in de uitvoeringen
van Barokmuziek. Zijn hiertoe in
1953 opgerichte ensemble Con-
centus Musicus, bestaande uit
musici van de Wiener Symphoni-
ker, bespeelde originele histori
sche of nagebouwde instrumen
ten; men bestudeerde de oude
speeltechnieken en gebruikte zo
veel mogelijk oorspronkelijke
versies van de muziek. In hoe
verre verschillen viool en strijk
stok van toen en van nu? Kort
gezegd komt het er op neer dat
naarmate men in grotere ruimten
ging spelen (concertzaal in plaats
van salon) er ook meer behoefte
ontstond aan instrumenten met
een groter klankvolume. De
vioolbouwers brachten zodanin-
ge veranderingen in de construc
tie van de viool aan, dat aan deze
eis werd voldaan. Tevens werd
het materiaal van de snaar dik
ker, en tenslotte verdween de
zuivere darmsnaar om plaats te
maken voor sterkere snaren van
darm met draad omwoeld of zui
ver stalen snaren. Ook de stok
onderging veranderingen in ge
wicht en lengte. De verschillen
in speeltechniek zijn veel moei
lijker na te gaan daar betrekke
lijk weinig bronnen hierover iets
vermelden dat praktisch bruik
baar is. Zeker is dat de viool niet
stevig tussen kin en schouder
werd gehouden maar los op de
schouder lag zonder kinhouder
of schoudersteun. Ook de stok
werd anders vastgehouden waar
door de druk op een andere wijze
tot stand kwam. Vibrato als mid
del om een voortdurend ronde
toon voort te brengen was afwe
zig. het werd incidenteel ge
bruikt als versiering en kon dan
snel of langzaam zyn. Veel ver
sieringen werden met uitge
schreven of zelf aangeduid, maar
werden naar het inzicht èn de
goede smaak van de uitvoerder
toegevoegd. Drie- en vierstem
mige akkoorden konden met de
barokstok evenmin als met de
moderne stok gelijktijdig gestre
ken worden, en werden dus tot
arpeggio's gebroken.
Voegt men hier dan nog aan toe dat
de stemtoon (de A aangegeven
door de stemvork of in een or
kest door de hoboïst) lager lag
dan in onze tijd waardoor ook al
een geringere spanning op de
PAGINA 23
strijkinstrumenten stond, dan is
het duidelijk dat het klankbeeld
van Barokmuziek m die Ujd to
taal verschilt van het onze. De
vraag is echter hoe authentiek is
een authentieke uitvoering'' Har-
noncourt's streven naar authen
ticiteit kwam vooral voort uit de
wens om de interpretaties van de
Barokmuziek te ontdoen van de
romantische aangroeisels die m
de 19e eeuw na de herontdek
king van Bach door Mcndels
sohn waren ontstaan en welhaast
traditioneel waren geworden
Harnoncourt heeft zelf meer dan
eens gezegd dat het vanzelfspre
kend is dat een hedendaags (her
scheppend kunstenaar Bach's
muziek met de middelen van ón
ze tijd benadert Zijn uitvoerin
gen van de Matthaeus Passion
met het Concertgebouworkest
zijn daar het klinkende bewijs
van Het is nu eenmaal onmoge
lijk in de kunst het verleden let
terlijk te doen herleven. Elke tijd
heelt zijn eigen visie op dat verle
den - het zal een boeiende erva
ring zijn de visie van Liberman
en Warenberg op deze prachtige
muziek mee te belt-ven.
MIES ALBARDA
LEIDEN - Sommige ogenblikken voelde je je als toeschouwer
gisteravond in het LAK-theater in de sfeer van J.R.R. Tolkien's
'In de Ban van de Ring'. Ellen Veger, Frits Hassoldt en accor-
deoniste Mini Dekkers spraken en speelden over 'De avontuur
lijke lotgevallen van de menselijke ziel'.
In 'Noem mij maar Groes', een muzikaal theaterspel van Willy
Brill en Ingrid van Delft op muziek van Peter van der Staak
komen de acteur, de actrice, de accordeoniste en de poppenspe
ler tot deels bizarre en deels sfeerbepalende uitspraken. Zoals
'wie zonder bagage reist, reist niet' en even later 'al het weten is
voor altijd weggewist'. Heel mooi zijn ook de twee opmerkingen
over 'het verleden'.
Eerder: 'het verleden wegschminken' en later: 'Het verleden is
gestolde tijd'.
Zowel Ellen Veger als Frits Hassoldt relateren op een gegeven
moment hun dialogen aan het bestaan van de vogel 'Groes'.
'Groes' wordt in beweging gebracht door de Australische pop
penspeler Neville Tranter.
De voorstelling is hoofdzakelijk gebaseerd op het door de eeuwen
heen, van generatie op generatie vertellen van mythen, sagen,
sprookjes en legenden. Voor 'Groes' hebben Willy Brill en Frits
Hassoldt de locatie gekozen van een 's nachts verlaten kermis
terrein.
Vooral de afwisseling tussen de felle realiteit en de ongrijpbare
fantasie intrigeert in hoge mate. De eenvoudige oplossing dit
theatergebeuren in de jaren vijftig te plaatsen, dient meteen ter
zijde geschoven te worden. Die kwalificatie zou onrecht aan
doen, zowel aan de expressie van Ellen Veger en Frits Hassoldt
als aan de intentie van de speladviezen van Willy Brill.
Beter lijkt het stil te staan bij het zuivere, het poëtische en het
beeldend taalgebruik. Te letten op de gehanteerde stijlfiguren,
de wisselende symboliek en de flonkerende toonhoogteverschil-
len. De meest inhoudelijke kritiek is waarschijnlijk dat 'Noem
mij maar Groes' te snel is afgelopen. Belangrijk is wel dat men
moet oppassen, dat het geheel niet te 'zoet' wordt.
BERT KOEKEBAKKER
'De liefdesgeschiedenis van de eeuw'
SCHEVENINGEN - Terwijl de
strijd om het voortbestaan nog in
volle gang is, slaagde de Nieuwe
Komedie er zowaar in om in deze
tijd van verschraling een extra
première uit te brengen. "De lief
desgeschiedenis van de eeuw" is
oorspronkelijk een gedichtency
clus van de Finse (Zweedstalige)
Marta Tikkanen waarin zij vorm
probeert te geven aan haar reac
ties op twintig jaar huwelijk met
een alcoholist.
Naast de voorspelbare uitingen
van smart en wanhoop ruimt
Tikkanen in haar gedichten
vooral een ruime plaats in voor
een genegenheid, die zelfs op de
achtergrond blijft meespelen tij
dens de heftigste uitbarstingen
van haat, en er zijn zelfs momen
ten waarop deze genegenheid op
de toeschouwer bijna beklem
mend overkomt.
Een analyse van de situatie op
grond hiervan is echter hoogst
gevaarlijk, omdat de gedichten
niet de situatie weergeven, maar
de reacties van de vrouw en zelfs
is het mogelijk deze teksten lou
ter te zien als therapie, een po
ging om geestelijk te overleven.
Knap en aangrijpend zijn ze ech
ter wel, ook als in een beschrij
ving van de reacties en de hou
ding van de kinderen de senti
mentaliteit gevaarlijk dicht op de
loer ligt.
Voor het noodzakelijke evenwicht
en een doorbreken van de span
ning zorgen humor en ironie in
een paar meesterlijke beschrij
vingen van een dagenlange
drankperiode met de daarop vol
gende periode van kater en
schuldgevoel. Bij de realisering
hiervan hebben actrice Edda Ba
rends en regisseur Hartmut Al
berts ervan afgezien deze mono
loog te "dramatiseren". De cy
clus wordt zelfs niet als een echte
monoloog gepresenteerd, maar
als losse ontboezemingen, vertel
lingen of in woorden omgezette
emoties, onderbroken door be
scheiden muziekflarden. Voor
dit intieme gegeven bleek het
Theater aan de Haven nog te
groot, zodat in één van de zalen
een deel werd afgescheiden met
behulp van witte zeildoeken.
Aldus werd een ruimte gecreëerd
van witte wanden (met vage pro
jecties) en een witte vloer waarin
publiek en actrice tot een gevoel
van saamhorigheid konden ko
men, het publiek op brede tre
den, de actrice in het midden op
een podium van plexiglas dat
rustte op honderden flessen.
Voor Edda Barends bleek "De lief
desgeschiedenis van de eeuw"
Haar scherpe articulatie werd ge
bruikt om momenten van
schroeiende expressiviteit af te
wisselen met een ironiserende
afstandelijkheid, waardoor de
spanning vijf kwartier lang ge
waarborgd bleef. Begin volgend
jaar gaat deze voorstelling "op
reis" en het is te hopen dat ook
het LAK-theater dan in het cir
cuit opgenomen kan worden. In
elk geval komen er nog enkele
voorstellingen in het Theater aan
de Haven.
PAUL KORENHOF
LEIDEN 'Toen Gregor Sam sa op een morgen uit onrustige
dromen ontwaakte, merkte hij, dat hij m bed liggend
geweldige kever was veranderd". De talloze besprekingen van
Franz Kafka's vertelling 'Die Verwandlung' (de verandering, de
metamorfose) openen met deze tot een beroemd citaat gewor
den beginregel. Deze geeft aan. dat dit niet-rcalistische gegeven
(een mens wordt kever) zondere nadere toelichting al direct van
af het begin als een absoluut feit wordt gepresenteerd.
Van daaruit wordt dan het verhaal vanuit het perspectief van deze
Gregor Samsa verteld. Het uit Mainz afkomstige, zogenaamde
'zwarte' theater 'Die Velvets' was gisteravond in de Leidse
Schouwburg om een pantomimische visie op bovengenoemd
verhaal te geven. Het op het toneel brengen van dit verhaal lijkt
wel haast noodzakelijk op een teleurstelling te moeten uitlopen.
Vanuit een bepaald leeservaring was dat ook inderdaad het geval
maar hieraan moet onmiddellijk toegevoegd worden, dat het
hier theatertechnisch om een zeer interessante poging ging. Het
was in zoverre een noodzakelijke teleurstelling, omdat elke film-
of theaterbewerking het karakteristieke, hermetisch gesloten
vertelperspectief moet opgeven. Dit betekent namelijk, dat je
via een truc die kevergestalte zichtbaar moet maken. Daarmee
wordt de specifieke structuur van Kafka's werk ongetwijfeld
doorbroken. Voor wie het verhaal kent, bood deze bewerking
fraai gestileerde plaatjes, die de leeservaring hooguit kunnen
aanvullen.
De kennismaking met de werkwijze van dit 'zwarte' theater is
daarentegen zeer de moeite waard gebleken. Na de pauze bracht
men iets anders. Dana Bufkové en Bedhch HAnyS, leden van dit
gezelschap uit Mainz, hadden zich hierbij door het oeuvre van
Kafka laten
Een zekere 'Herr K.' laat men in onze tijd in Oostblok en Westen
rondstappen; daarbij legt men door middel van hele originele
technische vondsten en pantomime een satirisch gekleurd ac
cent op de steeds toenemende burocratisenng in Oost en West.
Zo bewees deze theatergroep duidelijk, dat theater veel meer
dan een "toneelstukje" kan zijn.
WIJNAND ZEILSTRA.
Bioscopen
LEIDEN, BIOSCOPEN:
LUXOR, tel. 071-121239
"Blade Runner", 12 jaar. Dag.: 14.30,
19.00 en 21.15 uur. Zo.: 14.15,16.30,19.00
en 21.15 uur.
LIDO I, tel. 071-124130
"Poltergeist", 16 jaar. Dag.: 14.30, 19.00
en 21.15 uur. Zo 14.30, 16.45, 19.00 en
21.15 uur.
LIDO II, tel. 071-124130
"Van de koele meren des doods", 16
jaar. Dag.: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo.:
14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur.
LIDO III, tel. 071-124130
"Monthy Python", a.l. Dag.: 19.00
ALPHEN AAN DEN RUN
EUROCINEMA I, tel. 01720-20800
"Van de koele meren des doods", 16
jaar. Dag.: 13.30, 18.30 en 21.15 uur. Zo.:
13.30, 16.00, 18.30 en 21.15 uur.
Nachtvoorstelling: "Visiting hours", 16
jaar. Za.: 24.00 uur.
EUROCINEMA II, tel. 01720-20800
"Once upon a time in the west", 12 jaar.
Dag.: 20.15 uur. Do., vr., ma. en di. ook:
13.30 uur. Zo.: 15.45 en 20.15 uur.
Nachtvoorstelling: "Laat me genieten",
18 jaar. Za.: 24.00 uur.
Kindermatinee: "Heksen en bezemste
len", a.l. Za., zo. en wo.: 13.45 uur.
EUROCINEMA III, tel. 01720-20800
"Piranha", 16 jaar. Dag.: 13.30, 18.45 en
21.00 uur. Zo.: 13.45,16.15,18.45 en 21.00
21.15 t
Do.,
LIDO IV, tel. 071-124130
"Smaak van water", 16 jaar. Dag.: 14.30,
19.00 en 21.15 uur. Zo.: 14.30,16.45,19.00
en 21.15 uur.
STUDIO, tel. 071-133210
"Summer lovers", a.l. Dag.: 14.30, 19.00
en 21.15 uur. Zo.: 14.30, 16.45, 19.00 en
21.15 uur.
TRIANON, tel. 071-123875
"Het Bubblegum", 12 jaar. Dag.: 14.30,
19.00 en 21.15 uur. Zo.: 14.15,16.30,19.00
en 21.15 uur.
REX, tel. 071-125414
"Een ondeugende zomer", 16 jaar. Dag.:
14.30, 19.00 en 21.15 uur.
Nachtvoorstelling: "Sunny, heet als de
zon", 16 jaar. Vr.: 23.30 uur
Nachtvoorstelling: "Piranha", 16 jaar.
Za.: 24.00 uur.
di. ook: 14.30 EUROCINEMA IV, tel. 01720-20800
"Class of 1984", 16 jaar. Dag.: 13.30,
18.45 en 21.15 uur. Zo.: 13.45,16.15,18 45
en 21.15 uur.
Nachtvoorstelling: "Class of 1984", 16
jaar. Za.: 24.00 uur.
VOORSCHOTEN
"Banana Joe", a.l. Vr. en za.: 15.45 en
19.30 uur; zo. en wo.: 15.45 uur
"Vrijdag de 13e", 16 jaar. Do.: 21.15 uur;
vr. en za.: 21.30 uur. Zo.: 18.15 uur. Wo.
20.30 uur.
"Confidence pour confidence", 16 jaar.
Zo.: 21.00 uur. Ma. en di.: 20.30 uur. Di.
ook: 13.30 uur.
Kindermatinee: "De avonturen van
Pietje Bell", a.l. Za., zo. en wo.: 14.00
CITY I
"Brittannia Hospital". Do.: 14.45, 20.00
uur. Vr.. za., zo.: 14.45, 18.45 en 21.15
uur. Ma., di.: 20.00 uur. Wo.: 14.45, 20.00
CITY II
"De vloek vai
CITY III
"Last tango ii
Zie City I.
Exposities
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
Lakenhal - Leidse Atliers 111: Krjjn
Giezen, Fer Hakkaart en Frans de Wit,
tot 2/1, Floris Verster en tijdgenoten, tot
12/12.
Galerie Van der Vüst - Botermarkt 3,
"Kunst als geschenk". Willy Belinfante
pastels en grafiek; Machteld Hooyen
Wassenaar - Auberge de Kieviet, kant
borduursels van Ena Stok-van Es
(EVE), tot 7/1, 9-12 en 15-19 uur (beh.
a t/m v
>17 v
Rijksmuseum
toonstelling va H
tot 9/1, ma t/m za van 10-17 i
feestdagen van 13-17 i
22i.
>14 L
Ziekenhuizen
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis:
Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45
en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage-
Ujks van 11 15 12 00 uur, van 14.00-14 45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot)
15.00-16.00 i
18.30-19.30 Bezoektijden kinderafdelingen
15.00-
Bezoekuren
ziekenhuizen
Dlaconessenhuls - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14 00 uur tot 19 00 uur
- de afdeling intensieve zorg: uitslui
tend na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedisch Advies Centrum:
Kinderafdeling: dagelijks
18.30 uur.
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14.00-14.30 uur en van 19 00-
19.30 uur
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur.
Academisch ziekenhuis
Tel. 269111
Voor alle paliénten (behalve kinderen
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde
18.00-19.00 uur
Praematurenafdeling dagelijks van
14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur
Bezoek aan ernstige paliénten
E/-^ND iN NOOO../1
=ENJ ROCrG/!R/*L
PROFESSOR': VE
BOETEN lEFS OOEN..
TE HULP KO"£N
i Paris". Zie City I.
CITY IV
"Pruimenbloesem". Do.: 14.45, 20.00
uur. Vr.: 14.45, 18.45, 21.15 uur.
"Dodenrit". Za.: 18.45, 21.15 uur. Zo.:
14.45,18.45,21.15 uur. Ma., di., wo.: 20.00
Ars Studio - Pieterskerkgracht 9, the
maexpositie landschappen, tot 15/12,
ma t/m do. van 9-12 uur en 19-21.30 uur,
za. en zo 13-17 uur.
Art Tea House De Oude Rijn - Stille
Mare 4, gouaches en schilderijen van
Salim, t/m 6/12, di. t/m za. van 10-19 uur,
da van 10-21 uur. zo. van 11-18 uur. ma.
van 12-18 uur.
Stadhuis foto-impressie van het pop
festival gehouden in het Van der Werff-
park, van de groep Reflex '82, t/m 19/12,
Openbare Bibliotheek - tentoonstelling
van wandkleden van Hetty Piasmans
uit Noord-Brabant, tot 1/12, ma, woe, do,
10-20.30 uur, di. vr. van 10-17.30 uur, za.
10-13 uur.
Aurora - Breestraat 123, aquarellen van
Mien Rijnsburger, ma t/m za.
Leiderdorp - Muzenhof, Daniël Osse-
voort aquarellen en Winnifred Epskamp
pointillistische tekeningen, tot 31/12,14-
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00
uur. (Alleen voor ouders van kinderen
kart er een afwijkende tijd afgesproken
worden met de hoofdverpleegkundige).
Alphen aan den Rijn
Rljnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15.15
uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be
zoek voor de hartbewaking. 's ochtends
11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va
ders op de kraamafdeling 's avonds
19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid
dags 14.30-15.30 uur. 's middags alleen
voor ouders 14.30-18.30 uur
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het i
Venkrlbateaux
2 venkelknollen. 2 klet-
frapcfruits. 7
Verwijder van de
kelknollen vter m<
bladeren Houd drie
Ar «Iade in te
witte velletje* en de
liezen Snyd het
vrurht'. lrv« in itukj
de venkelknollen
zeer dunne reepje»
de kaa» in kleine bh
»ch< rr frapefr.iit,
venkel en kaa.t door
Gebruik de «jdadr ila
fehouden venkrlblade
ren Geef ar by
koud buffet of al» x
«Oud^l
leuius
26 november 1982
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
De korvet Olgadie prins
Heinrich tweeden zoon van
den Duitschen kroonprins, aan
boord heeft, is den 26sten Octo
ber jl. op weg van Plymouth
naar Madera door een zwaren
storm beloopen. De prins, die
thans zijn tweede groote reis
doet, had des avonds van 8 tot
12 uren de wacht, toen eene
stortzee met zooveel geweld over
het achterschip sloeg, dat de
stuurlieden van het roer gesla
gen toerden. De prins sprong
van de commandobrug af en
was de eerste, die het roer we
der greep en een paar matrozen
beduidde, hem dat te helpen
vasthouden tot de stuurlieden,
die gelukkig niet over boord ge
slagen waren, weder op hun
post kwamen. Den volgenden
dag bedaarde de storm en den
lsten November ankerde de
"Olga" op de reede van Fun-
chal.
(Adv Winterverblijf Water-
Geneesinnchting Bad Nerothal
te Wiesbaden Beschutte lig
ging. Gezellig verkeer. Koud
waterkuur. Warme, Pijnappel-,
Electrische en Dampbaden.
Electrotherapie en Massage.
Pneumatische Kabinetten.
Melkkuur. Dirigeerend genees
heer en Eigenaar. Dr. Lehr.
V»jftig jaar geleden.
- In het industriegebied van
den Oeral en Siberië zijn hon-
gerrelletjes thans aan de orde
van den dag en in sommige ste
den hebben deze onlusten een
ernstig karakter aangenomen
In Magnitogorsk heeft een dui
zendkoppige menigte, die door
het gerucht dat buitenlanders
nog volop levensmiddelen kre
gen zeer opgewonden was ge
raakt. een inval gedaan m een
klein landhuisje, waar de bui
tenlanders samenwoonden. In
deze woning werd alles kort en
klein geslagen De bewoners
werden het slachtoffer van een
ware pogrom, waaraan slechts
het machinegeweer-vuur i»an
Gepeoe-troepen een einde kon
maken Bij deze onlusten zijn
verscheidene dooden en tal van
gewonden te betreuren Onder
de zwaar gewonden zijn drie
buitenlanders, n.L twee Amen-
kanen en een Duitser De Ge
peoe staatspolitieRed.) heeft
strenge maatregelen genomen.
Reeds den andi-ren dag werden
23 arbeiders, die de menigte
hadden opgehitst, zonder ver
deren vorm van proces doodge
schoten.