c
'Zonder dollen';
Psycho-thriller
George Schouten
Poltergeist;
om geesten
griezelen
de tv
Uit
AGENDA
Class of 1984": acceptabel als thriller
iiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiii
F,ui
iiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiiiiiiii
"Summer Lovers": gepast
bloot en keurige moraal
VRIJDAG 26 NOVEMBER 1982
Film
Vier films de komende week in het
Filmhuis LVC, waaronder de
eerste uit de cyclus-moderne
Franse films.
Vrijdag 26 november, 21.15 uur:
"Undercurrent", van Vincente Mi-
nelli (1946). Een melodrama over
een naïef meisje, dat ontdekt dat
haar man een psychopatische-
moordenaar is en uiteindelijk het
geluk toch vindt bij de broer van
haar echtgenoot.
Zaterdag 27 november, 21.15 uur:
"All I desire", van Douglas Sirk
(1953). Over het leed van een
tweede-rangs actrice, die door
een affaire haar gezin verlaten
moet. Hoewel het dorp hnaar
niet meer accepteert, besluit ze
terug te keren.
Dinsdag 30 november, 20.00 uur:
"Weggehen um anzukommen",
van Alexandra von Grothe. Zoals
iedere laatste dinsdag van de
maand, een vrouwenfilm.
Woensdag 1 en donderdag 2 de
cember, 20.00 en 22.15 uur:
"Le pont nu Nord", van Jacques
Rivette (1981). De eerste in het
december-thema: de moderne
Franse film. Twee vrouwen ont
moeten elkaar in Parijs. Zij ra
ken verzeild in een gevaarlijk
web vol terroristen. Opmerkelijk
in deze film is, dat Rivette de op
namen zonder scenario van dag
tot dag heeft gedraaid.
K O vertoont de komende week
op dinsdag 30 november"Der
Junge Törless". Deze film is van
de Westduitse cineast Volker
Schlöndorff, die grote bekend
heid geniet sinds het succes van
"Die Blechtrommel". In deze
film uit 1966 debuteert de toen
vijftien jaar oude Matthieu Car
rière, als de kostschoolleerling
die zich naar aanleiding van de
gebeurtenissen in zijn omgeving
afvraagt, wat de kern is van de
menselijke zwakheden en
kwaadaardigheden.
Dat de leraar tegenwoordig op
school niet meer alles voor het
zeggen heeft is een bekend gege
ven. Op scholen in Amerika
schijnt het gedrag van sommige
leerlingen zelfs terroriserend te
zijn. Over iets meer dan een jaar
zal dat, volgens "Class of 1984"
tenminste, nog veel erger zijn, als
de film zoals de makers preten
deren inderdaad is gebaseerd op
ware gebeurtenissen.
De school waar dit zich afspeelt is
Lincoln High, een lesinstituut
waar metaaldetectors en het
fouilleren van leerlingen, de lera
ren moet beveiligen tegen de
agressie van de scholieren.
Drugshandel vormt het belang
rijkste bestaansmiddel van een
"gang" onder leiding van Steg-
man (Timothy van Patten), die
leerlingen en leraren molesteert
en de touwtjes op school in feite
in handen heeft.
De nieuwe muziekleraar Andrew
Norris (Perry King), die uiter
aard onverwacht wordt gecon
fronteerd met deze scholieren
van de toekomst, legt zich niet,
net als de overige leerlingen, de
leraren en zelfs de politie, bij de
ze gang van zaken neer en pro
beert de normale orde te herstel
len en de lessen doorgang te la
ten vinden.
Hier begint het conflict dat de loop
van "Class of 1984" verder be
paalt. Dit is tevens het punt waar
de film ophoudt een waarschu
wing te zijn voor de klas van de
toekomst. Door de gedetailleer
de schildering van de misdaden
van Stegman's bende en de door
de (dreigende) confrontaties tus
sen Stegman en Norris wordt
"Class of 1984" een thriller.
Stukje bij beetje leren we Stegman
en zijn achtergronden kennen en
de overeenkomsten met Ku
brick's "A Clockwork Orange"
dringen zich nadrukkelijk op.
Ook in die film is de hoofdper
soon bezeten van sex, geweld en
muziek. "Het leven is pijn lijden
en pijn lijden is alles", is een uit
spraak van Stegman die deze
overeenkomsten het beste be
wijst.
Maar waar Kubrick de experimen
ten van de moderne psychothe
rapie aan de kaak stelt, concen
treert Lester zich op de thrille
r-aspecten. Het conflict tussen
M|lllll,. ''Illli,, 'n
F alll,r ,illlF
Film: Class of 1984 (De
klas van 1984); regie:
Mark Lester; hoofdrollen:
Perry King, Timothy van
Patten en Merrie Lynn
Ross; theater: Eurocine-
ma, Alphen aan den Rijn;
leeftijd: 16 jaar.
leraar en leerlingen loopt steeds
hoger op (aanvankelijk wordt
slechts Norris' auto in brand ge
stoken. later zijn vrouw ver
kracht) en ontlaadt zich in een
slotscène waarin de goede zege
viert over de slechten.
Afgezien van dit aantoonbaar
zwakke einde blijft "Class of
1984" als thriller overeind. De
waarschuwing "Vele scènes zijn
van een zeer aangrijpend en
schokkend karakter" is als lok
kertje totaal overbodig. Er is er
welgeteld één in de film te zien.
RAYMOND PEIL
Het is zeker drie jaar geleden, dat
producent Matthijs van Heijnin-
gen her en der liep te verkondi
gen dat hij nu het meest perfecte
filmscript in handen gekregen
had dat er ooit in Nederland ge
schreven was. Hij had het dan
over de scriptbewerking die Ron
Kaal vervaardigd had van Hans
Vervoorts roman „Zonder Dol
len". Hoewel onder meer Ben
Verbong, Otto Jongerius en Bob-
door
Pieter van Lierop
by Eerhart zich enige tijd met het
project hadden beziggehouden,
was de verfilming er nog steeds
niet van gekomen. Maar het gaat
nu gebeuren, onder overigens
een nieuwe titel: „Een zaak van
leven of dood". George Schouten
krijgt de regie en de opnames
starten komende zaterdag in
Amsterdam.
De hoofdrollen worden gespeeld
door Derek de Lint, Peter Faber,
Gerard Cox, Judy Doorman en
Carla Hardy. Laatstgenoemde
actrice demonstreerde onlangs
bijzondere klasse met haar
hoofdrol in Lili Rademakers'
film „Menuet".
Een zaak van leven of dood wordt
een psycho-triller. Vervoorts ver
haal speelt zich af in de kringen
van marktonderzoekers. Peter
Faber heeft Carla Hardy ge
trouwd, een levenslustige typiste
die echter, eenmaal opgehouden
met werken, snel begint weg te
kwijnen en overvallen raakt door
straatangst.
Bij een psychiater die gespeciali
seerd is in het bestrijden van fo
bieën, ontmoet ze Derek de Lint,
die het kwetsbare meisje weet in
te palmen met voornamelijk zijn
verhaal hoe hij als fobiepatiënt er
weer bovenop is gekomen. De-
rek krijgt macht over Carla en
gaat die macht misbruiken in
wrede spelletjes, die de vrouw
uiteindelijk drijven tot zelf
moord.
Aangezien zijn echtgenote hem uit
vrije wil had ingeruild tegen De-
rek de Lint, kan Peter Faber le
gaal niets ondernemen tegen de
man die Carla de dood in had ge
dreven, maar tijdens een congres
voor marktonderzoekers (De
Lint zit óók in het vak) vindt hij
uit wat de fobie is van zijn vijand
en hij probeert hem, met die we
tenschap gewapend, af te straf
fen. Tijdens het volvoeren van
die strafoperatie evenwel, ach
terhaalt Faber dat hij eigenlijk
zelf medeschuldig is aan de dood
van zijn vrouw.
Hoe perfect het script van Ron
Kaal drie jaar geleden ook ge
weest mag zijn, Matthijs van
Heijningen heeft George Schou
ten toch een nieuwe bewerking
laten schrijven. Matthijs van
Heijningen: „Ik heb de ervaring
dat regisseurs al in de scenariofa
se in staat moeten worden ge
steld om een onderwerp naar
zich toe te trekken. George heeft
met zijn vorige films, „Dool
tocht" en „Instant Pictures", be
wezen een geheel eigen manier
Het hele gezin slaapt. Moeder en de
kinderen keurig in bed, pa is
voor de buis ingedut. Het pro
gramma is afgelopen: de televi
sie produceert alleen nog maar
sneeuw en ruis. Dochtertje Carol
Anne wordt wakker en loopt
naar de tv. Kijkend naar het
scherm, zegt ze: "Harder praten,
ik kan jullie niet verstaan".
Het zijn de eerste beelden van Pol
tergeist, de inleiding tot een veel
geprezen horror-drama. Geregis
seerd door Tobe Hooper, maar
toch vooral een film van produ
cent Steven Spielberg, Holly-
woods eigen wonderkind.
Een fraai span die twee. Hoopers
debuut was het weinig fijnzinni
ge Texas Chainsaw Massacre,
waarin een idioot met een cirkel
zaag mensen aan stukjes maaide.
Steven Spielberg gaf in '75 zijn
carriere de grote stoot omhoog
met de ijzersterke en veelvuldig
geplagieerde griezelfilm Jaws.
Van Poltergeist viel dus wel het
één en ander te verwachten. Het
verhaal ontwikkelt zich langs de
inmiddels bekende lijnen. Een
doorsnee Amerikaans gezin in
een rustige voorstadje. Uiteraard
"'''llllk
Poltergeist; regie: Tobe
Hooper; hoofdrollen:
Craig Nelson en Beth Wil
liams; theater: Lido 1;
leeftijd: 16 jaar
staat de tv de hele dag aan en iro
nisch genoeg ontwikkelt zich
daaruit ook juist het onheil. De
moderne griezefilm speculeert
nogal altijd op de angst voor het
onbekende, maar speelt zich af
in een voor iedereen herkenbare
situatie.
Nadat Carol Anne - om bij het be
gin terug te keren - eerst dat
schijnbaar onschuldig gesprekje
met de televisie heeft gevoerd,
breekt bij een volgende sessie de
hel pas echt los. Ze legt haar
hand op het scherm en bevrijdt
daarmee kennelijk de geesten.
Wolkjes schichten door het huis
dat trilt als bij een aardbeving.
"They're herè", roept Carol Anne
geestdriftig naar haar wakker ge
schrokken ouders. Voor haar zijn
het "tv-people", maar een na de
nodige rampen ingeschakelde
excorsiste noemt het polter
geists. Boze geesten, die dan al
Carol Anne tot zich hebben ge
nomen. Via de tv is nog wel met
haar te communiceren, maar ze
bevindt zich in andere sferen.
In een interview met het blad Rol
ling Stone (deze week trouwens
ook gepubliceerd in de Haagse
Post) noemt Spielberg het ge
deelte tot de terugkeer van Carol
Anne naar de mensen het beste.
Dat is zeker waar. Tot dan is het
een fantasierijke, effectvolle om
niet te zeggen effectieve griezel
film. In het laatste kwartier gaat
de film met de makers op de hol.
Allemaal een beetje teveel van
het goede, of liever gezegd teveel
van het slechte. Alle horror
wordt dan lachwekkend en hoe
wel Poltergeist zeker de nodige
humor kent, kan dat toch niet de
bedoeling zijn geweest van
Hooper en Spielberg.
BART JUNGMANN
De hoofdrolspelers
te hebben voor het omgaan met
dingen als spanning en psycho
logie. Het zou dan onverstandig
zijn om hem domweg het script
van een ander te laten verfilmen.
Bovendien wordt Een zaak van
leven of dood een ander soort
produktie dan ik aanvankelijk in
gezien had. Met het script van
Ron Kaal zou het een kleine lite
raire film zijn geworden.
Een „Kammerspiel" en daar vond
ik de geschikte regisseur niet
voor. Het script van Kaal zat heel
wiskundig in elkaar, het script
van George is meer menselijk.
Het is opengebroken, met veel
locatie-opnames in Amsterdam,
Rotterdam en Vlaardingen. Ver
geleken met „De koele meren"
blijft het echter nog steeds een
bescheiden produktie. „De ro
man Zonder Dollen speelde zich
voor de helft af in Boedapest.
Hongarije is in de film de Rijn
mond geworden. De climax-scè
ne van het boek speelde zich af
op een brug over de Donau,
George Schouten gaat er de Eu
romast voor beklimmen".
De films van Zwartjes-leerling
hadden in het verleden een nogal
experimenteel en mysterieus ka
rakter. Met Een zaak van leven of
dood lijkt deze cineast nu een
breder publiek te gaan opzoe
ken.
George Schouten: „Het begrip
„spanning" stond centraal in
mijn eerdere films. Er was spra
ke van een bijzonder geladen
sfeer en dat krijgt deze film ook
zeer zeker. Maar een zaak van le
ven of dood heeft een veel expli
cieter verhaal, dat is het grote
verschil. Het gaat om een intrige
die niet bepaald eenvoudig is.
De dingen grijpen heel precies in
elkaar. Het is bijvoorbeeld niet
toevallig dat het verhaal speeltitfc
marketing-kringen. Mensen die
zich daarmee bezighouden, moet
je vooral niet verwarren met de
snelle reclamejongens. De mar
keting-types zijn twijfelaars, tob-
bers, omdat ze steeds met die
vragenlijsten rondlopen, pieke-
raars die willen weten hoe alles
in elkaar zit
Bij vorige werkstukken waren ty
pisch camera-films, terwijl dit
een echte acteurs-film wordt. We
zijn deze week al begonnen met
spelrepetities, iets wat ik vroeger
nooit gedaan heb en dat trou
wens helemaal nogal ongebrui
kelijk schijnt te zijn, bij het ma
ken van speelfilms in Nederland.
Maar ik denk dat een achter
grond als ik bij „Psychopolis"
heb meegekregen, er nog steeds
toe zal leiden dat ik toch meer
Carla Hardy, Derek de Lint en Judy Doorman.
dan andere speelfilmers nadruk
leg op de camera".
In Een zaak van leven of dood krij
gen we Peter Faber te zien in de
hoofdrol. Twee maanden gele
den wist Nouchka van Brakel
nog te vertellen dat Faber eigen
lijk niet meer voor de filmcamera
wilde en dat hij voor De koele
meren een uitzondering gemaakt
had, om een oude belofte aan
Nouchka in te lossen.
Peter Faber: „Nou, het is waar dat
ik mijn filmoptredens heb willen
matigen. En ik heb in elk geval
gezegd dat ik nooit meer iets
voor televisie doen wil, vanwege
de geestdodende, verarmende
werking die de studio's op mij
hebben. Sinds ik in België ge
speeld heb in De Proefkonijnen,
heb ik verschillende filmaanbie
dingen naast me neergelegd.
Vroeger deed ik mee in alles waar
ze me voor wilden hebben en
waarvan ik dacht dat ik het zou
kunnen. Toen is er een moment
gekomen dat ik alleen maar din
gen wilde doen op basis van mijn
eigen materiaal. Programma's in
mijn eentje. En dat is nog steeds
mijn hoofdactiviteit. Maar ik
vind acteren in films nog altijd
erg leuk om te doen en ik bekijk
een aangeboden rol nu wat kriti
scher. Kijken of ik er iets per
soonlijks aan kan toevoegen. En
ik kijk of het verhaal, de film, zo
danig is dat ik de volle verant
woordelijkheid kan nemen voor
mijn rol. En of dat iets is dat ik
nog niet eerder heb gedaan".
„Ik ben, kortom, selectiever ge
worden. Wat mij in deze rol
boeit, is dat die man een intelli
gent persoon is, die kan uitzoe
ken hoe dingen in elkaar zitten,
maar dat op zichzelf niet weet toe
te passen en van daahiit ook de
verkeerde oplossingen aan-
l^caagt. Hij is een uitstekend vak
man die ineens tot aan zijn nek
verzeild raakt in problemen die
niets met zijn vak te maken heb
ben, maar die alleen met hemzelf
te maken hebben. Zo iemand be
grijp ik en zo iemand interesseert
De kosten van Een zaak op leven of
dood worden geraamd op
750.000 gulden. De film wordt
uitgebracht door distributeur
Euro-Centra en hy komt eind
april 1983 in de bioscopen.
'k l|||lK «i,„,llu
Een aantal Griekse eilanden is, na
eeuwenlang trekpleister geweest
te zijn voor cultuurverbruikers,
de laatste jaren weer centrum ge
worden van vrye sex. Veel van
wat jong is of zich zo voelt, haast
zich daar te ondernemen wat het
thuisland verbiedt.
Zo ook Michael en Kathy, twee
Amerikaanse tieners, die ver
trokken met het voornemen
vooral van elkaar te genieten,
maar vergaten dat voor vrijheid
in de gebondenheid van een vas
te relatie in die zomerse eiland-
cultuur weinig ruimte is. In de fi
guur van archeologe Lina dient
zich voor Kathy al snel de kaper
op de kust aan, maar na enige
wrevel blijkt het "trio" toch te
moeten kunnen. Gedrieën ma
ken ze er een doUe boel van. En
hoewel het bloot al even keurig
is als de moraal, is "Summer-
lovers" uiteindelijk veel minder
truttig dan "The Blue Lagoon",
het vorige werkstuk van regis
seur Randal Kleiser.
„iilllP ..illll''
"Summer Lovers", regie:
Randal Kleiser. Met: I)a-
ryl Hannah, Peter Gallag
her, Valerie Quenesscn en
Hans van Tongeren. Thea
ter: Studio, 16 jr.
mum
Griekenland is uiteraard een mooi
decor en de muziek van onder
meer Tina Turner. Mink de Villv
en Chicago werd met zorg geko
zen, maar van acteren komt ook
in de bijrol van Hans van Tonge
ren niet veel terecht. Enige uit
zondering daarop biedt de rnjj
onbekende Valene Quennessen
(Lina), die zich hopelijk in de toe
komst wat meer mag profileren.
TON VAN BRUSSEL
Joseph Losey heeft een paar
films gemaakt in samenwer
king met schrijver Harold
Pinter. Eén van die films is
The Go-between die zondag
op Nederland 2 is te zien. Mi
chael Redgrave speelt daarin
de bejaarde Leo Colston die
terugkijkt op zijn leven. Een
belangrijke periode uit zijn
jeugd staat daarin centraal.
Twaalf jaar oud is hij te gast
op een landgoed waar hij fun
geert als een boodschapper-
tje (go-between) tussen twee
geliefden. Een eenvoudige
pachter (Alan Bates) heeft
iets moois met de dochter
van een gegoede familie (Ju
lie Christie). Een tot misluk
ken gedoemde verhouding
die de jonge Leo danig aan
grijpt. De film kwam elf jaar
geleden op het filmfestival
van Cannes als winnaar uit
de bus.
Onder de naam Shanghai Lily
verschijnt Mariene Dietrich
voor de vierde maal onder re
gie van Joseph von Stern
berg op het witte doek. De
film Shanghai Express
brengt behalve haar nog een
aantal opmerkelijke mensen
samen in de trein van Peking
naar Shanghai, terwijl China
verscheurd wordt door een
burgeroorlog. Eén van de rei
zigers heeft banden met de
opstandelingen, zo blijkt on
derweg. België 1 zendt deze
film woensdag uit.
Vrijdag is het weer goed raak
en moeilijk kiezen. Op België
'II'
1 is vrijdag La Cage te zien.
Een film van Pierre Granier-
Deferre waarin Lino Ventura
zijn ex-vrouw (Ingrid Thulin)
opzoekt om hun huis van
haar terug te kopen. Opeens
vallen er tralies naar beneden
is hij in een kooi gedwongen
te luisteren naar haar opge
kropte klachten.
Aan het eind van de avond An-
siktet van Ingmar Bergman
op Duitsland 2. Alweer In-
gnd Thulin in een hoofdrol
Ditmaal als assistente van
haar man die optreedt als il
lusionist. Een film over illu
sie en realiteit.
Het programma:
ZATERDAG: The naked
truth; 16.00 uur; Bel. 2 (regie:
Mario Zampi met Peter Sel
lers. Engelse film uit 1957).
La bonne année; 20.15 uur;
Dtsl. 2 (regie: Claude Lelouch
met Lino Ventura. Franse
film uit 1973). The under
cover Man; 22.05 uur; Dtsl. 1
(regie: Joseph Lewis met
Glenn Ford. Amerikaanse
film uit 1949).
ZONDAG The Go-between;
21.45 uur; Ned. 2.
MAANDAG La fllle au Violo-
nocelle; 23.00 uur; Dtsl 1 (re
gie Yvan Butler met Michael
Lonsdale. Frans-Zwitserse
film uit 1973).
WOENSDAG Shanghai Ex
press; 20 40 uur; Bel 1 Rude
Boy; 22.35 uur, Dtsl. 3 (regie:
Jack Hazan met o.a The
Clash. Engelse film uit 1980).
DONDERDAG Deux lions au
soleil; 20.15 uur, Dtsl. 3 (re
gie Claude Faraldo. Franse
film uit 1980)
VRIJDAG Autumn Leaves;
20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Ro
bert Aldnch met Joan Craw
ford Amenkaanse film uit
1956) La Cage; 20 15 uur,
Bel 1. Ansiktet; 23.20 uur;
Dtsl 2.
BLIJVERS
-Van de koele meren des doods"
Renéc Soutendyk schittert in m<
lancholieke sfeertekening naar Van
Eedens gelijknamige roman, Lido
II. Leiden. Euro 1, Alphen.
"Monty Python, live at the Holly
wood Bowl" - Engelse humor f-
Hollywood van John Cleese en c
rijnen. Lido III. Leiden.
"Blade Runner" Rutger Hauer t
tot science fiction omgewerkte d
tective. Luxor
"Hot Bubblegum" - tieners in de ja
ren zestig. Trianon.
(OP)NIEUW
"Brtttanla Hospital" Lindsay An
derson laakt Britse maatschappij 1
komedie. City 1. Katwijk
"Last Tango In Paris" - omstreden
film van Bertolucci met Marlon
Brando. City 2, Katwijk
"Prulmmbioesem" Polder-porno,
City 4, K.itwijk
SEXFILMS
NACHTFILMS
"Sunny heet als de son" - Rex. Lei
den
"Vlsitlnng Hours" - Euro 1. Alphen
"Piranha II" - Euro 2, AJphcn
"Laat me genieten" - Euro 3. Al-
phen.
"Class of 1984" - Euro 4. Alphen.
DEN HAAG
'Shogun Assassin!" - Apollo 1
(460340), 16 jr.
"Wrekers zopnder genade" - Apollo
2. 16 jr
"Blade Runner" - Asta (463500), 12
jr
de Varennes" - Bijou
(461177), 16 jr
"Young doctors in love" - Calypso
"La passante du sans-souci" - Baby-
Ion 2, 16 jr.
"Victor, Victoria" - Babylon 3, aL
"Class of 1964" - Cineac 1 (630637),
16 jr.
"The Thing" - Cineac 2, 16 jr.
"Grease 2" - Cineac 3. a.l.
'Stripes" - Du Midi (855770). aL
"Once upon a time in the West" -
Euro, 12 jr.
"E.T."- voorpremière zaterdag en
zondag 11 00 uur.
n "Van de koele meren des doods"
Metropole 1 (456756), 16 jr.
'Who's life is it anyway" - Metropo
le 2. 16 jr
"Ademloos" - Metropole 3, 16 jr.
uns et les autres" - Metropole
4. aL
"The Road Warrior" - Metropole 5,
16 jr
"Forced Vengeance" - Odeon 1
(462400). 16 jr
"Porky s" - Odeon 2, 16 jr.
"The enity"- Odeon 3 12 jr..
"Summers Lovers" - Odeon 4, 16 jr.
"Monty Python live at the Holly
wood Bowl" - Odeon 5. 12 jr
"Playgirl" - Le Pans 1 (656402), 18Jr.
"The opening of misty Beethoven" -
Le Pans 2. 18 jr.
"Vanessa, heet als witvuur" - Le Pa
ns 3. 18 jr
"De man met het dodelijke oog" -
Passage (460977), 16 jr.
AMSTERDAM
"La passante du sans-souci" - Alfa 1
(278806), aL
"Young doctors in love" - Alfa 2. aL
"Victor Victoria" Alfa 3. 12 jr
"Croque la vie" - Alfa 4. 16 jr.
"Ademloos" - Alhambra 1 (233192),
al.
"Ludwig" - Alhambra 2. 16 jr.
"Blade Runner" Bellevue Cinera
ma (234876766227). 12 jr
"Querelle" Calypso 1 (266227/
'Dr. No" - Calypso 3, 16 jr.
"Paspoort naar het porno-paradijs"
Centraal (248933), 18 jr.
"Game of death 2" - Cineac Damrak
1 (245648). 16 jr.
'The happy hooker" - Cineac Dam
rak 2. 18 jr.
The Thing" - Cine* (143639), 16 Jr.
Tess" - Cinecenter
"Monty Python Live at the Holy-
wood Bowl" Cinecenter (236615).
al.
"Yol" - Cinecenter. 16 jr.
"From Mao to Mozart. Isaac Stern
in China" - Cinecenter, 16 jr
The Thing" Cinema 1 (151243), 16
jr
"Forced Venegance" City 1
(234579). 16 jr.
"Diva"- City 2 16 jr.
"Monty Python live at the Holly
wood bowl" - City 3. al
"De smaak van water" City 4.16 jr.
"Grease 2" - City 5 (34579), al
"Summer lovers" - City 6 (234579),
12 jr
"Porky's pikante pretpark" - City 7
(234579). 16 jr
"Mv dinner with André" - Desmet
(226551), 16 jr
'The deer hunter" - Du Midi
(723653). 12 jr.
"La nuit de Varennes" - Leidse-
ple in theater (235C09), 16 jr
'The Entity" - N6ggerath(248933).
12 Jr
'Wanda whips Wall Street" - Pan-
sien (248933), 18 jr
"Class of 1964" - Rembrandtplem
theater 1 (223545), 16 jr.
"Game of death 2" - Rembrandt
pleintheater 2 (223545). 16 jr
"Kung Fu executioner"
(266132). 16 jr
"Race naar de schroothoop" - Roxy
(232809). al
"De Losbol" - Saskia (246132), 12 jr
"La Tcrrazza" Studio K (231708),
18 jr
'The atomic cafe" Kntenon
(231708). 16 jr.
"Diva". "De grote stilte". "1900".
deel 1 en 2. The Movies (245790). 16
Jr
"De man met het dodelijke oog" en
op za. en zo voorpremière E T Tu
schink! 1 (262633). 16 jr
"Van de koele meren des doods"
Tuschinski 2 262633). 16 jr
"Bloody birthday - Tuschinski 3
(262633), 12 jr
"Raiders of the at ark" - Tuschm»
ki 4 (262633), 12 jr
"Poltergeist" Tuschinski 5. 16 jr
"Les uns et les autres De Uitkijk
(237460). al