De kunstgrepen van een ikonenmagnaat Mïljoenenimperium stortte in E"" )- ZATERDAG 20 NOVEMBER 1982 Het is jammer dat de heiligen op de ikonen in het kasteel De Wijenburgh in het Betuwse Echteld niet kunnen praten. Dat zou het onderzoek van justitie naar de handel en wandel van ikonenmagnaat Rob Roozemond-verdacht van belastingfraude, verduistering en oplichting - aanzienlijk vergemakkelijken. Maar de heiligen geven taal noch teken en daarom zal het nog wel maanden duren eer de gordiaanse knoop vol kunstgrepen volledig is ontward. De ontmantelde ikonenmagnaat Rob Roozemond (49): "Ik voel me als een opgejaagd stuk wild". Het miljoenen-imperium van de ikonenmagnaat Rob Roozemond is als een kaar tenhuis in elkaar gestort. Met een klap, die nog lang zal nadreunen. Zowel voor tal van gedupeerde ikonen- bezitters als voor de lo pende het gerechtelijk vooronderzoek weer op vrije voeten gestelde direc teur van het internationale ikonencentrum De Wijen burgh, zoals dat is onderge bracht in het gelijknamige kasteel. Een kasteel, dat uiteindelijk toch slechts een luchtkasteel bleek te zijn. Eind juni werd het ikonencen trum door de Arnhemse recht bank failliet verklaard. Er was sprake van een schuldenlast van zo'n vijftien miljoen gul den. Ook kasteelheer Rooze mond werd in staat van faillis sement gesteld wegens per soonlijke schulden, groot drie- en-een-half miljoen gulden. Grote voet Hoe konden die schulden zo enorm oplopen? Volgens de Nijmeegse curator mr. F. Sas sen om de doodeenvoudige re den, dat er enerzijds jarenlang zonder ook maar enige kosten bewaking te werk is gegaan en anderzijds, omdat de kasteel heer en zijn gemalin op gewel dig grote voet hebben geleefd. Roozemond over dat laatste: „Je was tegenover je gasten ver plicht ze in een sfeerbepalende omgeving te ontvangen. Er kwamen zoveel gasten, dat ik soms gewoon blij was als het eventjes stil was op het kasteel. Kon ik eindelijk eens een broodje kaas eten in plaats van steeds maar weer kaviaar". Omdat de curator de stellige in druk had dat er de afgelopen tijd talloze onrechtmatigheden waren gepleegd, ontsloeg hij Roozemond op staande voet. „Het was letterlek inpakken en wegwezen". De indruk, die mr. Sassen had, werd kort na het faillissement verstevigd door een onderzoek dat de Fis cale Inlichtingen- en Opspo ringsdienst (FIOD) instelde. Uit een schouw van één van de 21 schoorstenen van het kas teel toverde het opsporings team een tweede administra tie. Ter hoogte van een meter, aldus Sassen, die samen met de FIOD met de „brandende" vraag blijft zitten hoeveel van die administratie al niet voor tijdig de pijp uit is gegaan. Vol gens Roozemond zelf heeft die vondst niets uitstaande met een dubbele boekhouding, maar betrof het overeenkom sten met particulieren over te rugkoop van kunstaankopen. Hij geeft overigens toe dat er enkele kleine administratieve fouten zijn gemaakt in het verleden en dat hij heeft ge tracht de zaken fiscaal gezien zo gunstig mogelijk voor te stellen. „Maar voor fraude is geen grond aanwezig. Ik zal dan ook van alle blaam worden gezuiverd. Ik heb een rotsvast vertrouwen in de Nederlandse rechtspraak". Beerput Maar met het vinden van die be scheiden werd tevens het dek sel gelicht van wat een enorme beerput schijnt te zijn. Sassen: „Ik wil voorop stellen dat Roo zemond een uitstekend verko per is, een goed organisator en een keiharde werker met een enorme toewijding op het ge bied van ikonen. Maar door ge brek aan liquide middelen is hij niet altijd op het rechte pad gebleven. Hij moest gaten stoppen en dat heeft hij op z'n zachtst uitgedrukt ietwat slor dig gedaan". Het wereldvermaarde Betuwse ikonencentrum had talrijke door Rob Hirdes Kostbare ikonen, uitgestald in kasteel De Wijenburch te Echteld. In betere tijden werden er onder het genot van Russische champagne, kaviaar en koormuziek seances gehouden (foto's GPD) ikonen in bruikleen. Bij de ver koop van ikonen bood Rooze mond de kopers een reductie van gemiddeld 15 procent. Dan moesten die ikonen wel voor bepaalde tijd worden afge staan aan zijn BV. Volgens de curator zat die korting al in de aankoopprijs verdisconteerd. Maar wat pijnlijker is, is dat al leen dit jaar vermoedelijk al zo'n tien tot vijftien in bruikleen afgestane ikonen zijn doorverkocht aan derden. Met de opbrengst werden weer financiële gaten gestopt. Dat gebeurde overigens niet al leen met ikonen, want zo is een eigenaar zijn zilveren Byzan tijnse kruis ter waarde van twee ton kwijtgeraakt. Het kruis was ook „in consignatie" afgegeven. Toen de eigenaar ernaar informeerde, bleek het niet meer in het bezit van Roo zemond te zijn. Meegegeven aan een collega-kunsthande laar om te verkopen in Enge land, werd de ontstelde eige naar verteld. Sassen: „In werkelijkheid was het aan die collega-kunsthan delaar afgegeven in mindering op een lopende schuld. Die nieuwe bezitter is een notoire boef, die ons land niet meer in durft te komen". Kunstgrepen En zo werden wel meer kunst grepen verricht, die voor een eenvoudige leek nauwelijks zijn te volgen. Volgens de cura tor werden uit naam van de be sloten vennootschap ikonen verkocht met daaraan gekop peld een zogenaamde terug koop-verplichting. Na driejaar zou het ikonencentrum zo'n houtpaneel, beschilderd met sterk geidealiseerde beeltenis sen van Jezus, Maria of een heilige of met een religieuze voorstelling, terugkopen tegen de aanvankelijke verkoopprijs. Met daar bovenop nog eens dertig procent rente. Een vorm van geldbelegging, die geen enkele bank kan garanderen. Sassen: „Er werden bij die ver kopen tal van smoesjes ver kocht. Dat kunstbezit buiten de vermogensbelasting valt en dat kunstwinst, slaande op die dertig procent rente, ook belas tingvrij zou zijn. Niets is echter minder waar, maar het bevor dert wel de verkoop". Nu de fiscale recherche op het toneel is verschenen, zal dit muisje voor velen ongetwijfeld nog wel een belasting-tech nisch staartje hebben. Zeker voor degenen, die zwart geld in ikonen-aankopen hebben ge stoken, aldus verwachten insi ders. Maar Roozemond wyst die suggestieve opmerking ra dicaal van de hand. „Zwarte handel in de ikonenwereld komt niet met de werkelijk heid overeen. Het is inderdaad minder doorzichtelijk dan de handel in bijvoorbeeld wasma chines of huizen. Een kunst werk kan je gemakkelijker on der je arm meenemen dan een flatgebouw. Maar zwarte han del is niet te combineren met religieuze kunst". Onderzoek Roozemond, die 49 jaar geleden als enig kind uit een eenvoudig Amsterdams echtpaar werd geboren, heeft zich altijd al aangetrokken gevoeld tot kunst en cultuur. Maar hy ver stond ook immer de kunst de aandacht van de politie op zich te vestigen. Hoewel hij be weert ditmaal pas voor de eer ste keer met de politie in aanra king te zyn gekomen, was dat in 1964 ook reeds het geval. Eind dat jaar gelastte de toen malige officier van justitie in Amsterdam een door de re cherche-afdeling zwendel en oplichting uit te voeren onder zoek naar het gevoerde finan ciële beleid van de enkele maanden tevoren gefailleerde stichting Kunstcontact. Rooze mond was daar toen directeur Talrijke kunstenaars achtten hem niet in staat hun belangen te behartigen. In een open brief aan alle abonnees en ko pers van de stichting verzoch ten vyf kunstenaars met klem de in bruikleen of huurkoop uitgegeven kunstwerken - een constructie, die min of meer in de ikonen-affaire opnieuw op duikt - rechtstreeks aan de ei genaars terug te zenden en niet via de stichting en haar direc teur. De stichting zou haar fi nanciële verplichtingen aan de kunstenaars niet nakomen. De Federatie van Beroepsvereni gingen van Kunstenaars waar schuwde inmiddels in haar mededelingenblad tegen het optreden van Roozemond, wiens welstand er blykens me dedelingen van kennissen aan zienlijk op vooruit ging Tot een afgerond onderzoek, laat staan een gerechterlijke ver volging, is het - zo biedt de eer lijkheid op te merken - nooit gekomen. Want lopende dat onderzoek er brak brand uit in de boerderij, die Roozemond inmiddels in Groot Balem na bij Gorinchem bewoonde. Hij zag kans de voorraad meubi lair en een aantal kunstartike len uit de vlammenzee te red den. Spijtig genoeg ging de ad ministratie van de stichting Kunstuitleen in vlammen op. Pech Saillant detail daarbij is dat het twintig minuten duurde alvo rens de brandweer ter plekke verscheen. Roozemond ver klaarde geen gehoor te hebben gekregen op het alarmnummer en zag een tweede nummer over het hoofd. Hij bleef echter door pech ach tervolgd. Eind oktober 1971 werd ingebroken in de boek handel Bas aan de Amsterdam se Leidsestraat. Juist op het moment dat Roozemond er een ikonen-expositie had inge richt. Van de 62 ontvreemde stukken is er nooit één officieel boven water gekomen. De ver zekering dekte gelukkig de schade. Medio november 1977 werd hij in New York door de FBI gear resteerd op verdenking van het invoeren van een gestolen kunstwerk. Het ging om een middeleeuws altaarstuk, dat in 1927 werd weggenomen uit een kerk in het Spaanse Leri- da. Roozemond werd 48 uur vastgehouden en kwam tegen een borgsom van 125.000 gul den weer op vrije voeten. Een jaar daarvoor verklaarde hij nog tegenover een verslagge ver: „Ik ken mijn handelaren goed genoeg om te weten dat er geen gestolen goed tussen zit". Pijnlijke samenlopen van om standigheden, zo wil de Nij meegse curator het gemakshal ve maar noemen. In de jaren zeventig opende Roozemond in Oosterbeek een boekhouders, die in- en uitlie pen. Jacobs: „Iedere boekhou der had zo zijn eigen systeem en daar kwam meneer nooit uit. Bovendien zagen die boek houders weinig heil in de me thoden van de heer Rooze mond. Ikzelf begreep ook wel eens dat er iets niet helemaal vlekkeloos verliep. Als ik dat tegen hem zei, reageerde hij met: „Laat dat maar aan mij over" Zoals de ratten het zinkende schip verlaten, zo verliet Roo- zemonds derde echtgenote Hetty in februari het kasteel. Het echtpaar staat op scheiden en zij dnjft in Amste.dam thans een ikonenboetiek in de schaduw van het Rijksmu seum. De 37-jarige Hetty over de destijds op De Wyenburgh gevoerde levensstandaard: „Je moet ikonen tonen en verko pen in een sfeer waar ze thuis horen. Je kunt er geen vaasje met verlepte bloemetjes naast zetten". organisatie-bureau voor cultu rele evenementen: het bureau POK. In Arnhem zette hij een grote culturele manifestatie op touw, die de welluidende naam „Allerhande" meekreeg. Een culturele commune zogezegd een samensmelting van poli tiek, cultuur en religie. Roozemond destijds: „Dit festi val wordt één grote zelfbevre diging". En in dat kader nodig de hij alle minsters uit Maar ook hoogwaardigheidsbekle ders zoals de voorzitter van de Verenigde Naties. Oe Thant, Breyryew en Nixon. De orga nisator: „Ik ben nu eenmaal een cultuurstreber en bezit een prettige tic". Bombarie - De ikonenmagnaat hield van bombarie, opsmuk en deco rum. Zo ook als kasteelheer van De Wyenburgh. By zyn komst in het Betuwse Echteld nodigde hij de jeugd op zyn kasteel uit. Er was een zeer eet baar huisje van Hans en Grietje opgebouwd en uit een fontein spoot limonade. De in woners van Echteld schetsen hem als een wonderlijk man In het dorp kon hij je zo voor by lopen. Maar ais je op het kasteel kwam. werd je met alle egards ontvangen en behan deld. Huismeester Jan Jacobs „Het was een komen en vooral gaan van personeel In de afgelopen negen jaar zijn er zeker wel tweehonderd bedienden in dienst geweest. Maar het boter de elke keer opnieuw niet tus sen meneer Roozemond en zyn ondergeschikten" Zo verging het ook de talloze Kaviaar 1 Dat gebeurde dan ook geenszins. Onder het genot van Russische champagne, kaviaar en Russi sche koormuziek werden de ïkonen-seances gehouden. Een stijl en allure, die wereldver maardheid genoot. Rooze- monds ikonententoonstellin- gen reisden dan ook de hele wereld af. Van Zwitserland to- taan de Filippijnen toe. Cura tor Sassen: ..Als het goed was, bevond de expositie zich nu in Vaticaanstad. Maar daar heb ik een stokje voor gestoken". Roozemond onderhield overi gens ook stevige commerciële contacten met de Antillen. Op Bonaire werd de Dart Distribu tion Art Trading NV opgericht die later werd overgenomen door Euricon SA in Zwitser land met Roozemond als emge aandeelhouder Daarnaast werd het financie ringsfonds voor Kunstobjec ten te Curacao opgericht met als resultaat, dat er een miljoen gulden in de zak van De Wijen- burgh-bewoner vloeide. Ook zag de Beleggingsmaatschap pij voor Kunstwerken in Cura cao onder het goedkeurend oog van Roozemond het le venslicht met een aandelenbe zit van anderhalf miljoen Bei de vennootschappen hadden regelrechte lyntjes naar Ech teld lopen „De financiële re sultaten werden dan ook op De Wijenburgh getikt", meldde de curator Dezer dagen zal mr Sassen drie taxateurs hun tanden laten zet ten in de inventarisatie van het kasteel. Verwacht wordt dat een en ander een maand in be slag zal nemen. Sassen: „Naast vele honderden ikonen, waarvan in vele geval len het eigendomsrecht nog boven tafel moet komen, is er een enorme bibliotheek over ikonenkunst Met meer dan dui zenden boekwerken. Deze eeuw is bijvoorbeeld compleet aanwezig. En dan is er ook nog een diatheek met een collectie van 7500 dia's van ikonen De samensteling ervan heeft mis schien alleen al een miljoen ge kost". Wild De curator wil de collectie, na te ruggave van nog in bruikleen zynde stukken, zoveel moge- lyk by elkaar zien te houden. „Het zou eeuwig zonde zyn als die fameuze verzameling uit eenvalt". Het laatste woord is aan Rooze mond ,Jk voel me nu als een opgejaagd stuk wild. Het lykt in Nederland gelyk te staan aan smerige praktyken als je op een eerlykc manier pro beert je geld te verdienen Geld schynt een vies woord te zyn. Wee degene die het durft zyn kop boven het maïsveld uit te steken. Want die gaat er af

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 25