c c Impressionisten krijgen onderdak in Musée d'Orsay D 3 Aleka Simeonidou: uiterst muzikaal DONDERDAG 18 NOVEMBER 1982 Nieuwe Parij se trekpleister in de maak PARIJS (GPD) - Een bezoek aan het afge takelde Orsay-station langs de Seine is geen lolletje. Hoewel uit dezelfde jaren als de Eiffeltoren, hangen de rafels er aan alle kanten bij en is het er alleen nog warm in een bureel, waar een dame huist die op zalvende toon wil vertellen dat het station in 1986 weer opengaat: als museum. Parijs heeft er dan wel een trekpleister bij waarover niet gering mag worden gedacht. Het Musée d'Or- say zal dié periode in de schilder- en beeldhouwkunst omvatten, waarvoor het grote publiek de laatste decennia - na veel aanvankelijk gelach - de meeste affiniteit vertoont. Alle impressionisten uit het Jeu de Paume (bij de Place de la Concorde) komen er te hangen en niet te vergeten onze eigen Van Gogh met zijn vrienden als Gauguin en de schilders bent der Nabis. Na minstens vier jaar van gepalaver is men met de bouw nog niet veel verder dan een betonnen vloer. De politieke machtswisseling in mei '81 heeft tot de vertraging bijgedragen. Van Gogh gaat dus weer verhuizen, al heeft de Franse staat niet erg veel van hem. Wat er is werd geschonken door de zoon van de dokter in Auvers, die Van Gogh in de laatste maanden van zijn leven verpleegde, en het officiële ambtenarendom van toen begreep niet goed. wat ze met die 'rommel' moest doen. Vooruitstrevend en genereus is de Franse staat nooit geweest op kunstgebied. Dat veranderde pas toen president Pompidou het idee kreeg voor een mu seum met „moderne kunst", dat nu acht miljoen be zoekers per jaar trekt. Dat wil zeggen 1 miljoen voor 'de kunst' en 7 miljoen voor de roltrappen en de broodjeszaak-met-uitzicht op het dakterras. Over de zin van het Centre Pompidou - steeds meer: Centre Beaubourg genoemd - is veel gediscussieerd en veel onzin gezegd. President Giscard wilde toen niet ach terblijven en besloot het Orsay-station te bestem men als tentoonstellingsruimte voor de periode tus sen 1840 en 1910. Zodra de socialisten in mei '81 het bewind overnamen maakten ze bekend de plannen te zullen afmaken, al wordt de naam van Gisard ver der zorgvuldig verzwegen. Ze werden echter opge houden toen zich een nieuwe discussie over de zin van het museum ontspon, ditmaal op basis van de socialistische en communistische dialectiek. Zoals de plannen voor het Orsay-museum er nu uit zien, hoeft echter niemand een hartaanval te krij gen: woorden horen nu eenmaal tot het latijnse ritu eel en de praktijk zal wijs genoeg worden aangepast aan de lessen die zijn getrokken uit de fouten die in het Centre Beaubourg zijn gemaakt. door Rudolph Bakker Tijdens het 'rechtse' bewind van president Giscard was de erfenis van zijn eveneens rechtse voorganger Pompidou - het Centre Pompidou - desondanks ge dacht en verwezenlijkt als een ontmoetingsplaats voor de 'massa'. Men begon een reeks tentoonstel lingen van een omvang zoals die nog nooit eerder was vertoond en die bovenal uitblonk door een hoge graad van elitairisme. De massa werd er moe van, het experiment liep dood en met de overwinning van de socialisten kwam - paradoxaal genoeg - aan deze flirt met het onhaalbare een eind. Na het vertrek van de Zweed Pontus Huiten als direc teur en motor bij de start, en met de komst van een brave Franse ambtenaar aan het hoofd van het Cen tre Pompidou, begint men weer in te zien dat ten toonstellen - net als schrijven - iets is waarbij de maker zo min mogelijk in de weg moet lopen: geen wiebelende wanden aan katrollen, geen 'eerlijke structuren' van buizen en balken die als martel werktuigen boven de hoofden van de bezoekers hangen, en die in het geheel niets bijdragen tot de beleving van Picasso's cubisme of Maillols wellustig naakt. Uit recente publikaties in de pers blijk dat men weer heimwee begint te krijgeh naar het Palais de Tokio, waaruit alles wat nu in het Centre hangt zo nodig moest worden weggehaald omdat het er 'in de win ter om te bevriezen was en in de zomer om te ster ven van de hitte'. Allemaal onzin. Het Palais-de To kio floreert als nooit tevoren en er zijn nu schilderij en te zien (zoals een heel mooie verzameling van Nabis) die over vier jaar in het Orsay-station aan hun voorlopige eindhalte toe ziin. PAGINA 29 Het Musée d'Orsay in staat van wording. Veel van de theorieën die de Franse socialisten ont wikkelen zijn niet getoetst aan de huidige tijd of de ervaring van zusterpartijen. Ze komen vaak uit de oude doos. Tot stomme verbazing heeft dan ook een keurige meneer, die onder Giscard directeur van de staatsarchitectuur was, zich als model-overloper ge manifesteerd door met een officieel kunstrapport op de proppen te komen, waarbij hij in zyn wanhoop en onkunde kennelijk heeft geput uit minstens tien jaar oude discussiestukken. Monsieur Querrien be weert nog braaf dat er „een eind moet komen aan de overheersing van een klassemaatschappij, die zich al te lang heeft bediend van het culturele wapen". Musea mogen niet langer 'een geprivileerde en vrij blijvende uitdrukkingsvorm' zijn en er moet een eind worden gemaakt aan 'de overheersing van de goede smaak en van de schone kunsten'. Wellicht heeft monsieur Querrien de geschriften opgeslagen van iemand als de razende John Berger, die in de jaren '70 furore maakte en toen ook op de Neder landse televisie verscheen. Maar dan zegt Querrien iets wat goed tot de plannen makers van het Orsay-station is doorgedrongen. Hij zegt: „Er is een boven alle andere dingen uitgaande behoefte, en dat is om de adem van het leven door ons kunstbezit te laten strijken en om een eind te maken aan het al te verbreide inzicht dat kunstbezit niet meer is dan een verzameling levenloze voorwer pen". Of dit 'inzicht' nu 'al te verbreid' is of niet, in elk geval zal door het kunstbezit in het Orsay-station de rode draad worden getrokken van 'de belangrijkste ge beurtenissen uit de geschiedenis van de 19de eeuw'. Men denkt aan het arbeiders-ontwaken en de op komst van de vakbonden, aan de periode van de anarchie, aan de pers en de uitgeverswereld. Deze opzet is overigens in de wereld der kunsthistorici al lang niet zo 'revolutionair' meer en by navraag bleek me dat de drode draad zich voornamelijk zal mani festeren in de vorm van filmpjes, zoals die in in structieve zin al lange tijd in zichzelf respecterende musea worden afgedraaid. Op de plaats van het huidige Orsay-station stond eerst een regeringsgebouw uit de napoleontische tijd, dat tijdens de commune van 1871 in brand gestoken was. De ruines van het gebouw vormden tot 1898 - toen men aan het station voor de lijn naar Orleans begon - een karakteristieke plek in het Parijse straatbeeld. De ruine werd door dichters bezongen en natuurvrienden vonden er de vreemdste planten tussen de stenen. Het wat bot-ogende station maak te aan deze poëzie een eind. Als alles goed afloopt en het geld voor die tijd niet op is, zal het nieuwste museum van Parijs toch ook heel wat bijzondere 'planten' voor de liefhebbers in petto hebben. Veel uit de verguisde tijd der roman tiek staat al jaren in de kelders en zal daar nu uit worden gehaald, de school van Barbizon (de voor- lopger van onze Haagse School) komt er beter tot zijn recht, de impressionisten krijgen meer lucht, Art Nouveau en beeldhouwers als Maillol vinden een eigen plaats, totdat de geboorte van de Fauves het eind betekent van een programma dat in het Centre Pompidou doorloopt, terwijl het voorafgaan de in het Louvre is te zien. Volgen de blauwdrukken zijn er in het Orsay-museum werkelijk geen experimenten te verwachten: alles hangt logisch en labyrinthloos in chronologische volgorde in een reeks van kleinere ruimtes die mas sale confrontatie uitsluiten. Enthousiastelingen hebben intussen al weer iets nieuws bedacht: een apart gebouw voor de kunst tussen de twee wereldoorlogen. Een karig popmenu voor deze week maar wel rijk aan kwali- teitsvoedsel: In de Koets-o Theek in Leiden treedt vanavond vanaf negen uur Mo op. Deze band, met onder an dere de Leidse toetsenist Ton van der Meer in de gelederen, is bezig aan een promotietoernee om de verkoop van de elpee 'Ha. ha, the sound of laughing" te sti muieren. In het Leids Vrijetijdscentrum morgenavond een Engelse topat tractie: The Passions. Deze new wave-groep heeft een flinke hit op z'n naam staan "I'm in love with a German filmstar'. Zange res Barbara Gogan is de spil waaromheen The Passions draai- In het Alphense Kasteel staan dit weekeinde twee minder beken de. maar daarom niet minder in teressante. Engelse acts op het programma. Vrijdagavond treedt de zesmansformatie Superchar ge uit Liverpool op. zaterdag avond gevolgd door Ed Banger LEIDEN - Intens geconcentreerd speelde gisteravond de Griekse pianiste Aleka Simeonidou een 'zwaar' recital: voor de pauze So nate. D 959 van Schubert en TPlé- lude, choral en fugue' van Franck; na de pauze 'Valses no bles et sentimentales' van Ravel Deze concentratie had tot gevolg dat haar stemvoering welover wogen was en haar toucher vol verfijnde nuances. Dit in combi natie met perfecte 'timing' gaf een een uiterst muzikale indruk Dynamisch steeg Aleka Simeo nidou nooit boven het mezzo-for- te uit; hierdoor werden echter de muzikale gedachten niet ge schaad, in tegendeel: binnen het kleine dynamische scala wist zij bijzonder overtuigend te zijn Hinderlijk was wel de galm. als in een kolossale kerk, wat ver oorzaakt werd doordat zij merk waardig laat wisselt van pedaal In zichzelf gekeerd zat Aleka Si meonidou achter de vleugel, ah of het publiek niet bestond Daardoor werd de luisteraar ner gens afgeleid van de muziek en genoodzaakt even intens toe te horen als er gemusiceerd werd ELLEN LOOYESTIJN Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Blade Runner", da, 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. LIDO 1 (124130): 'The entity", 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. HDO 2: "Van de koele meren des doods", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 3: "Ademloos", da. 19.00 en 21.15 uur. Do, vry, ma en di ook: 14.30 uur, al. Kindermatinee: "The Aristocats", za, zo en wo: 14.30 uur. Zo ook: 16.45 uur LIDO 4: "Smaak van water", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. STUDIO (133210): "Monthy Python live at the Hollywood bawl", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14 30. 16.45, 19.00 en 21.15 uur, al TRIANON (123875): La pasante du sans souci", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen (Voor reserveringen 01720-209800) EURO 1: "Van de koele men doods", da. 13.30,18.30 en 21.15 u 13.30, 16.00. 18.30 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "The changeling", EURO 2: "Butterfly", da. 18.45 en 21.15 uur. Do, vrij, ma en di ook: 13.30 uur. Zo: 16.15, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Butterfly", za: 24.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Heksen en bezemste len", za, zo en woe: 13.45 uur. EURO 3: "Piranha", da. 13.30, 18.45 en 21.00 uur. Zo: 13.45,16.15,18.45 en 21.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Piranha", za: 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "Young doctors in love"da., 13.30,18.45 en 21.00 uur. Zo: 13.45,16.15, 18.45 en 21.00 uur. al Nachtvoortselling: "Meisjes die man nen in de hand houden", za 24.00 uur, 18 jr. Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 0171-4354) GREENWAY: "Goldfinger", do 20.30 uur; vrij 14.30 en 19.30 uur; za 15.45 en 19.30 uur; zo 15 45 en 21.00 uur; di en woe 20.30 uur, 12 jr. "Arthur", vijr en za 21.30 uur; zo 18.15 uur; ma 20.30 uur; di 13.30 uur. 16 jr. Kindermatinee: "The incredible jour ney", za, zo en woe 14.00 uur. Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Rose Mary killer's", do 14.45 en 20.00 uur. Vy, za en zo. 14.45,18.45 en 21.15 uur. Ma en di 20.00 uur. Woe 15.45 en 20.00 uur, 16 jr. CITY 2: "Dodenrit", zelfde tijden als Ci ty 1. CITY 3: "Making love", zelfde tijden als City 1 CITY 4 "Het naakt restaurant" do, 14.45 en 20.00 uur Vry: 14.45, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. "Ben Hur", za 20.00 uur Zo 14 45 en 20.00 uur. Ma. di en woe: 20.00 uur. 12 jr. Kindermatinee: Winnetoe het grootste opperhoofd", za en woe: 14.30 uur. i. 24.00 t 16 ii Scheepvaart Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Exposities Lakenhal - Leidse Atliers III: Krijn Giezen, Fer Hakkaart en Frans de Wit, tot 2/1, Floris Verster en tijdgenoten, tot 12/12. Leiderdorp - gemeentehuis, weefkleden van A.E. Sassen-van Wermeskerken, Hanneke Schuitema keramische plas tieken. t/m 24/11, ma t/m vr van 9-17 uur. do van 19-21 uur Galerie Van der Vlist - Botermarkt 3, "Kunst als geschenk". Willy Belinfante pastels en grafiek; Machteld Hooyen gouaches, Denkor tekeningen, nov en dec. di. t/m za. van 10-17 uur. Openbare Bibliotheek - tentoonstelling van wandkleden van Hetty Piasmans uit Noord-Brabant, tot 1/12, ma, woe, do, 10-20 30 uur. di vr. van 10-17.30 uur. za 10-13 uur. Rijksmuseum toonstelling va tot 9/1, ma t/m za van 10-17" i feestdagen van 13-17 uur. Oegstgeest - Jacques van Bellen, Lange Voort, expositie batik - paintings van Jan Piet Enklaar, t/m 20/11, di t/m za van 8-18 uur. vr tot 21 uur Ars Studio - Pieterskerkgracht 9, the maexpositie landschappen, tot 15/12, ma t/m do. van 9-12 uur en 19-21.30 uur, za. en zo. 13-17 uur. Art Tea House De Oude Rijn - Stille Mare 4, gouaches en schilderijen van Salim, t/m 6/12, di. t/m za. van 10-19 uur, do. van 10-21 uur. zo. van 11-18 uur. ma van 12-18 uur. Stadhuis - foto-impressie van het pop festival gehouden in het Van der Werff- park, van de groep Reflex '82, t/m 19/12, ma t/m vr van 9-17 uur Muzenhof - Gordijnsingel 4, olieverf schilderijen van Alice Knufman, tot24/ 11, ma t/m vr van 14-22 uur, za 9-14 Galerie Denise Stephan - Bakkersteeg 18-20. expositie Marry Hövig. collages •en tekeningen, t/m 21/11, vr, za, zo van 13.30-17.30 uur. LAK-foyer - Levendaal 150, tekeningen van Geert Baas. t/m 15/12. Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10, schilderijen Anny Casteelen en Alexan der Sippel, t/m 24/11. Kunstcentrum Langevoort - expositie van werken van Frans Eradus. C G. Eu- link, Annelies de Graaf, A.J. Kuiper, Joop van Ulden, tot 23/11di, woe, do. vr Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren St. Eusabeth-Ziekenhuis: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur Klasse afd dage lijks van 11.15-12 00 uur, van 14.00-14 45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelyks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.30 Bezoektijden kinderafdelingen Bezoekuren ziekenhuizen Dlaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van. - de kinder- en jongerenafdeling: dage lyks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intensieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Kinderatdeling dagelyks van 15.00- 18 30 uur Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lyks van 14.00-14.30 uur en van 19 00- Academisch Tel. 269111 /oor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag 14.15-15 00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18 00-19 00 uur Praematurenafdeling dagelyks van 14.30-14 45 uur en van 18.30-18.45 uur Bezoek aan ernstige patiënten r ernstige patiéi Elke dag 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen karf er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking: 's ochtends 11 00-11.30 uur. Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur. 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (tel: 020-175000) V kracht-KOEKEN ALS GEHEID WAPEN EN SlfcAKS GAAT MET EP OP LOS...PAT KLINKT ALLE/-AAL. NIET ZO uEUlS...WAT IS HETGEHÊINI VAN DEZE KOe<TCAAR/»oeT 45*5 ZlBuIc nooT jeg lie m'n pat 0pin l Kne en nor gebeurt? /ocir ik het neet goor ne nar de dereajrts gm mün nages vtE Knippen' 0 Maar eerac eten De M/eies S zullen <3/ iets lekker X k/eiarxjema&kt PIKANTE BANANEN Voor dit x pel korianderzaadje* met 1 theelepel kum meliaad fgn Meng er een volle theelepel gem berpoedcr door. I thee lepel sambal mini' en een halve theelepel ka neel Snyd twee flinke (0udctieuws 18 november 1982 Honderd jaar geleden stond in deze krant: In het gebergte aan de gren zen van Transsylvaniê (thans Roemenië. Red.) is dezer dagen een groote berenjacht gehou den. Volgens de dagbladen kwam daarbij het volgende to neel voor. Een der beren, die ge kwetst u-as. wierp zich woe dend op een jager, een jong Roumaan, die zich in allerijl onder een omgevallen boom stam trachtte te redden. Een zij ner kameraden wilde hem te hulp komen en wondde den beer met zijn jachtmes, waarop de beer zijn eerste prooi liet varen en den tweeden aanvaller met de voorpooten omvatte De ja ger verloor zijne tegenwoordig heid van geest niet en pakte dan beer bij zijne twee ooren, ten einde zijn muil op een af stand te houden Op die wijze worstelende vielen zij op den grond en de jager, gekwetst aan hoofd en handen, was op het punt van door het woedende dier verscheurd te worden, toen een derde nog juist bijtijds kwum toegesneld en den beer een doodelijken slag toebracht Vijftig jaar geleden Eenige dagen geleden werd in Polomka. in het Slowaaksche diitnet Bries, een executoriale verkoop door de bevolking ver hinderd. De gendarmerie had daarop een zevental boeren gearresteerd. Toen gisteren we derom eenige arrestaties ver richt zouden worden, kwam de geheele omgeving tn oproer Verscheidene honderden boeren trokken, met stokken, latten, dorschvlegels en hooivorken ge wapend, naar Polomka, omsin gelden het dorp en vielen de gendarmerie aan. Verscheidene Oj Hdomm werden gewond Nadat de menigte verscheidene malen was aangemaand de aanvallen te staken, gaf de commandant bevel een salvo te lossen. Daarbij werden twee boeren gedood en tal van ande ren, deels zwaar, gewond Bij de Sovjet-Russische poste rijen zijn verduisteringen op groote schaal ontdekt Enorme bedragen, die in de eerste helft van dit jaar op postkantoren waren gestort, hebben ntmmer de plaats van bestemming be reikt. Het geld werd door amb tenaren verduisterd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 29