-c c c 'Publiek toont zich echt wel geschokt' Ninja's: zonder Imokscènes niets D J Erik Vos over 'Victor' Respectabele uitvoering van Rossini's Messe Solennelle Voor Leidse koordag veel belangstelling Scheepvaart MAANDAG 15 NOVEMBER 1982 Kunst DEN HAAG Voor Appel regisseur Erik Vos leek het surrealisme vorige week aantrekkelijker kan ten te hebben dan de werkelijkheid zelf. In het toneelstuk "Victor, of de kinderen aan de macht" kon hij naar hartelust met het destructieve in de mens spelen, maar na een door hem gegeven college in het Amsterdamse Uni- versiteits Theater werd hij er zelf het slachtoffer van. Onbekenden braken zijn auto open en ontvreemd den daaruit o.a. zijn leren winteijas en een diapro jector met toebehoren van de toneelgroep De Appel. Ondanks de emoties en verwikke lingen die met een diefstal sa menhangen, leidt een gesprek met Erik Vos toch automatisch naar de voorstelling van "Victor" (twee weken geleden in deze krant besproken), omdat zowel de voorstelling van De Appel als het stuk dat Roger Vitrac ruim een halve eeuw geleden schreef bij de toeschouwers een onver wachte golf van reacties blijken los te maken. Erik Vos: "De reacties op dit stuk zijn zo totaal verschillend. Een deel van de critici vergist zich echt heel erg als ze zeggen dat niemand meer hiervan schrikt. Als de pers dat zegt, is ze onder hand aardig vervreemd van haar publiek en dan zouden ze bij ons in de pauze eens moeten praten met publiek. Steeds weer kom ik mensen tegen die het verschrik kelijk vinden wat daar op het to neel gebeurt. Soms lopen er mensen weg en anderen, bijvoor beeld een psychiater die nu al een paar keer geweest is of colle ga-acteurs die toch ook wel het nodige verstouwd hebben, blij ken totaal van hun stuk gebracht te worden. We krijgen brieven van mensen die zeggen: ik ben een Appel-fan, altijd geweest, maar als dit De Appel is, kom ik nooit meer terug. Dat hebben we nog nooit zo meegemaakt. En ze kunnen zowel door het stuk ge schokt zijn als door de voorstel ling, dat ligt totaal verschillend. Sommigen zijn echt helemaal overstuur van de verschrikkin gen. Die blijken zo reëel te erva ren dat een jongetje van negen door zijn ouders helemaal des tructief kan worden en zich zo wreekt op een maatschappij die hij dan al als uitzichtloos ervaart, dat ze kapot de zaal uit komen. Waarschijnlijk beoog ik dat zelf ook wel een beetje door een be paalde objectieve, niet-emotio- nele manier van spelen, want hoe droger die beelden op je af ko men, hoe emotioneler ze toch voor een aantal mensen werken. Maar er zijn andere mensen die dat totaal niet ondergaan. Die vinden het misschien een knap pe voorstelling, goed gespeeld, maar het stuk doet ze niets meer. Ik kan mij beide kanten voortref felijk voorstellen". Een feit is natuurlijk wel dat ons hele leefmilieu in een halve eeuw tijd dermate verandert is, dat surrealisme op zich lang niet meer zo schokkend werkt als een halve eeuw geleden. Merkwaar dig is bovendien dat het stuk juist emotioneel zoveel kan los maken bij toeschouwers die niet van het stuk zelf of van het sur realistische element er in hou den. Erik Vos: "Je merkt bij een aantal mensen dat ze zo blij zijn ont roerd te worden door die kinde ren, terwijl ze het stuk misschien haten, ook vanwege het feit dat die ouders hen niets doen of zelfs hun afschuw opwekken. En dat mag natuurlijk ook, maar het is allebei een deel van de ervaring. De oude Griekse opvatting, die je ook bij Aristoteles vindt, is dat goed theater zowel afschuw als ontroering moet opwekken. Die afschuw van de ouders is voor mij in "Victor" essentieel. Zelf vind ik de dreiging en het ge vaar veel groter dan de ontroe ring, maar daardoor krijg je wel dat de mensen juist blij zijn als ze door die twee kinderen ontroerd worden, terwijl dat toch absoluut niet de opzet is. Zeker niet van de negenjarige Victor, die is hard, keihard. Wel van de zesjari ge Esther. Die kan ook op een ge geven moment niet meer met Victor meekomen, ze laat het echt afweten en dan krijg je het moment dat die twee kinderen uit elkaar gaan, dat is duidelijk een heel ontroerend moment voor mij, npg steeds iedere keer als ik het zie". Thema's als "het kind" en "de oor log" waren van invloed op de be slissing om "Victor" te gaan spe len, maar ook de belangstelling voor het surrealisme en zeker het streven naar vernieuwing: "De Appel bestaat nu ruim tien jaar en het gevaar bestaat zeker dat het moeilijker gaat worden om het publiek te blijven boeien. Daar hebben we het intern ook heel uitvoerig over gehad en we zijn het erover eens dat we vol gend jaar weer nieuwe wegen moeten gaan bewandelen. Din gen spelen waar we heel onzeker in zijn, bijvoorbeeld de kant van Ibsen, Tsjechow of Strindberg uit, omdat we dat best moeilijk vinden. En we willen ook weer acteurs en actrices van buiten aantrekken om het zelfvertrou wen en het evenwicht binnen het gezelschap op de proef te stellen. Ik denk dat dat heel goed is voor het gezelschap". PAUL KORENHOF LEIDEN - Verre volken en hun vreemde gebruiken hebben in ons land een hoge amusements waarde. Inheemse gezelschap pen uit alle windstreken staan geregeld op de Nederlandse planken met shows waarvan de authenticiteit twijfelachtig is. Or ganisator N.J. Da Silva is hierop altijd een uitzondering geweest. Hij heeft met vele jaren Fiesta Gitana een betrouwbare naam opgebouwd. Die naam is nu verbonden aan het programma "Nii\ja, de geheime kracht van het oude Japan", dat zaterdagavond in de Leidse Schouwburg werd gebracht. In de degelijke en uitvoerige pro gramma-toelichting wordt uitge legd, dat de Nirya in vroeger tij den het geheime wapen van de Samourai, de Japanse ridders waren. Ze hoefden zich niet als hun bazen aan een erecode te houden en beschikten over een groot arsenaal aan vechttechnie- ken, waarbij alle voorhanden wa pens werden gebruikt. De Ninja opereerden bij voorkeur in het geheim, in het duister en onder vermomming. Om te voorkomen dat het pro gramma een ordinaire demon stratie van vechttechnieken zou worden, waarvoor je ook in een sportschool terecht zou kunnen, is het eerste deel gegoten in de vorm van een toneelstuk met een eenvoudige gegeven. Een land heer houdt een vrouw gevangen. De Ninja zijn ingehuurd om de vrouw te bevrijden. Ze wenden al hun listen en kennis aan en slagen in hun opdracht. De vraag is of deze vorm voor het tonen van de werkwijze van de Nii\ja wel zo gelukkig is gekozen. De meeste vechters uit de groep zijn zeker geen rasacteurs, waar door vaak het beeld ontstaat van Anton Geesink in de Gijsbrecht van Aemstel Zolang er geen knokscènes zijn is het spel nog statisch. Alleen in een acrobaten- scène wordt de voorspelbaarheid van het simpele gegeven door broken en wordt de eigen stoer heid mooi gerelativeerd. In het tweede deel worden de vechttechnieken van de Ninja en de Samourai getoond. In het werpen en schieten waren de groepsleden niet zo bedreven (een pijl verdween, gelukkig zon der nadelige gevolgen, tussen de coulissen) Bij het hanteren van het uitgebreide assortiment aan slag- en steekwapens bleken het stuk voor stuk jongens, die je maar beter te vriend kan houden. De beheersing bleek vooral in de slow-motion momenten, waarbij een gevecht perfect vertraagd werd nagespeeld, zodat de hou dingen heel goed te volgen wa ren. Vooral de massale knokpar tijen waren sensationeel. Met over-acting werd zo nu en dan door het zelf opgeroepen sfeer van onaantastbaarheid heenge- prikt. Hoe indrukwekkend al dat wapen gekletter oqk is, na verloop van tijd heb je het wel gezien. De technieken van de Ninja worden maar al te duidelijk. Maar over hun achtergronden, het kader waarin al dat geweld werd ge bruikt, kom je weinig aan de weet. Daardoor wordt nu het vechten gebracht als een doel in zichzelf. ARIEJAN KORTEWEG LEIDERDORP Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan gaf het Leiderdorps Kamerkoor zater dagavond in de Dorpskerk een lustrumconcert. Voor deze speciale gelegenheid werd de Messe Solennelle van G. Rossini uitgevoerd, een pittig werk, maar zeker een uitdaging voor dit uitstekende kamerkoor. Gedurende dit concert bleek dat de ze compositie absoluut niet te hoog was gegrepen. Zelfs bij een maximale prestatie van het koor bleven er nog reser ves over, hetgeen een bijzonder comfortabel resultaat opleverde. Reeds in het eerste deel, het Ky rie, was de koorklank zeer respec tabel, de samenzang verliep soe- pel en de toon was fraai ge kleurd. De dirigent Wim van Meeuwen weet prima met zijn koor om te gaan, de subtiele cres cendo's en decrescendo's werden feilloos opgevolgd. De afwerking is precies en zeer doordacht. De intepretatie van Van Meeuwen benadrukt meer het religieuze as pect, wat mij het meeste aan spreekt, de solisten daarentegen hadden een verschillende kijk op dit werk, met name de tenor Rob Stallinga liet ondubbelzinnig ho ren dat Rossini van huis uit een operacomponist uit de Italiaanse school is die het amusements ka rakter kon accepteren. In het Glo ria, waar alle vier solisten zin gen, waren deze verschillende op vattingen goed te horen. Een betere samenzang was te horen in het Qui ToIIis waar de so praan Ellen van Lier en de alt mezzo Gaudia Geijsen een duet zongen: bijzonder verzorgd wa ren de versieringen. Helaas over stemde de sopraan enigszins met haar krachtige en stralende stem. De alt is meer ingetogen en warm van klank. De bas-Bariton Peter Dijkstra heeft een soepele en sym pathieke stem. Alle lof voor Leo van Doeselaar op het harmonium en Wijneke Jor- dans op de piano, hun aandeel in dit concert was zeker niet gering. Na het schitterende vertolkte Ag nus Dei werd door de vele belang stellenden terecht enthousiast geapplaudiseerd. CAECILE HOUTMAN LEIDEN De Koninklijke Bond voor Zang- en Orato riumverenigingen organi seerde twee regionale koor- dagen: één voor Hilversum en omgeving en ëën voor Zuid-Holland. Hilversum en Leiden waren resp als uit voeringsplaatsen gekozen. De indrukwekkende Hoog landse Kerk. die zaterdag van tien tot tien de koren ontving, bleek maar voor ongeveer de helft ervoor geschikt. Te ver van de opstcllingsplaats (on der het orgel) verwaasde de klank. Bleef men in de buurt, dan drukte dat bezwaar niet of nauwelijks De toegang tot deze leerzame gebeurtenis was gratis. Vele liefhebbers namen de kans waar. Van de Zuidhollandse regio kwamen de meeste koren uit de Rotterdamse of Ryn- mondse contreien. Voorts waren Delft, Den Haag. Bo degraven en Leiden verte genwoordigd. De Leidse twee. het William Byrd Vo caal Ensemble, en het Leids Kamerkoor, beide van "ka- mer"-omvang, dus met om en bij twintig vocalisten, onder scheidden zich door klank, afwerking en uitdrukking. De "William Byrd"-zangers- leden, zongen, a capella, vijf stemmingsstukken van Byrds dne eeuwe latere land genoot Edward Elgar (bij ve len slechts door zyn Hope and Glory-mars bekend) Welgevormde, karakteristie ke muziek, welker edele kwa liteiten onder de boetserende leiding van Nico van der Meel dankbaar werden uitge buit Het Leids Kamerkoor, met be grip voor tijd en stijl geleid door Ton Beckers, zong. eveneens met fraaie klank de toch wel moeilijke "Lamen- to" (klacht over de vertrok ken minnaar Theseus) uit Monteverdi's, voor het overi ge helaas verloren gegane opera "Ariana" (Ariadne). Nienke Bouma bespeelde het koororgel, Marijke Meyer streek de continuo-partij op de cello. De tweede korendag is op za terdag 27 november, weer in de Hooglandse Kerk. JOHAN VAN WOLFSWIN- KEL. Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Blade Runner", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. LIDO 1 (124130): "Van de koele meren des doods", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 2: "Monty Python life at the Hol lywood Bowl", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo. ook 16.45 uur, al. LIDO 3: "Ademloos", da. 19.00 en 21.15 uur. do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur, al. Kindermatinee: "The Aristocats", za., zo. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. LIDO 4: "Cat people", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. STUDIO (133210): "De smaak van wa ter". da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. zo. ook 16.45 uur, 16 jr. TRIANON (123875): "La passante sans souci", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. REX (125414): "Vanessa, heet als wit vuur", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur,16 jr. Bioscopen Alphen (Voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Van de koele meren des doods", da. 13.30, 18.30 en 21.15 uur, zo. ook 16.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Death hunt", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Cat people^ da. 13.30, 18 30 Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. EURO 3: "Kamp der verdoemden", da. 18.45 en 21.00 uur, do., vr., ma. en di. ook 13.30 uur. zo. 16.15,18.45 en 21.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Heksen en bezemste len". za., zo. en woe. 13.45 uur, al. Nachtvoorstelling: "Klaar voor 'n wip je". za. 24.00 uur. 18 jr. EURO 4: "Young doctors in love", da. 13.30, 18.45 en 21.00 uur. zo. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.00 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "The good, the bas and the ugly", do. 20.30, vr. en za. 21.15 uur, zo. 15.45 uur, 12 jr. "This is Elvis", vr. 19.30, za. 15.45 en 19.30, zo. 18.15, woe. 15.45 uur, al. "On golden pond", ma. tm. woe. 20.30 Exposities Lakenhal - Leidse Atliers III: Krijn Giezen, Fer Hakkaart en Frans de Wit, tot 2/1, Floris Verster en tijdgenoten, tot 12/12. Leiderdorp - gemeentehuis, weefkleden van A.E. Sassen-van Wermeskerken, Hanneke Schuitema keramische plas tieken. t/m 24/11, ma t/m vr van 9-17 uur. do van 19-21 uur Galerie Van der Vlist Botermarkt 3, "Kunst als geschenk", Willy Belinfante pastels en grafiek; Machteld Hooyen gouaches, Denkor tekeningen, nov en dec. di. t/m za. van 10-17 uur. Openbare Bibliotheek tentoonstelling van wandkleden van Hetty Piasmans uit Noord-Brabant, tot 1/12, ma, woe, do. 10-20.30 uur. di. vr. van 10-17.30 uur. za. 10-13 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - ten toonstelling van Japanse prentkunst, tot 9/1, ma t/m za van 10-17 uur, zo en feestdagen van 13-17 uur. Oegstgeest - Jacques van Bellen, Lange Voort, expositie batik - paintings van Jan Piet Enklaar, t/m 20/11, di t/m za van 8-18 uur. vr tot 21 uur. Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Eaten alive", do. 14.45 en 20.00 uur, vr.. za. en zo. 14.45, 18.45 en 21.15 uur. ma. en di. 20.00 uur. woe. 14.45 en 20.00 uur, 16 jr. CITY 2: "Messalina", zelfde tijden als in City 1. 16 jr. CITY 3: "End of August", zelfde tijden als in City 1, 12 jr. CITY 4: "Drie superboys rammen erop los", do. 14.45 en 20.00 uur, vr. 14.45, 18.45 en 21.15 uur. al CITY 4: "Desperado's op wielen", za. Ars Studio - Pieterskerkgracht 9, the maexpositie landschappen, tot 15/12, ma t/m do. van 9-12 uur en 19-21.30 uur, za. en zo. 13-17 uur. Art Tea House De Oude Rijn - Stille Mare 4, gouaches en schilderijen van Salim, t/m 6/12, di. t/m za. van 10-19 uur, do. van 10-21 uur. zo. van 11-18 uur, ma. van 12-18 uur. Stadhuis - foto-impressie van het pop festival gehouden in het Van der Werff- park, van de groep Reflex '82, t/m 19/12, a t/m v i 9-17 i Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren St. Ensabeth-Ziekenhuls: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage lijks van 11.15-12.00 uur. van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdehng: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) .Z'N WERK... /*£T EENl SPÊELGOEDS i K KELTJ E MINIATUUR KOREN AVAIÊM... J Yïir PAAR Muzenhof - Gordijnsingel 4, olieverf schilderijen van Alice Knufman, tot24/ 11, ma t/m vr van 14-22 uur, za 9-14 Galerie Denise Stephan - Bakkersteeg 18-20, expositie Marry Hövig, collages •en tekeningen, t/m 21/11, vr. za, zo van 13.30-17.30 uur. LAK-foyer - Levendaal 150, tekeningen van Geert Baas, t/m 15/12. Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10, schilderijen Anny Casteelen en Alexan der Sippel, t/m 24/11. Kunstcentrum Langevoort - expositie Joop van Ulden, tot 23/11di, v van 13.30 -17.30 uur, vr van 19-21 t van 12-17 uur. Bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.0C 18.30-19.30 Bezoektijden kinderafdelingen Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intensieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30- 20.30 uur Kinderatdeling: dagelijks van 15.00- 18 30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- Academisch ziekenhuis Tel 269111 Voor alle patiënten behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18 30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19.00 uur Praematurenafdeling dagelijks van 14 30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten Elke dag: 14 15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen karf er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking: 's ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va ders op de kraamafdehng 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur. 's middags alleen voor ouders 14 30-18 30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het i W1NA BOR.N (&){i({c 11 teams 15 november 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: Een treurige stoet zal eer lang uit Bordeaux vertrekken: vijftig veroordeelde vrouwen uit Fransche gevangenissen, die met een koopvaardijschip naar Noumea op Nieuw-Cale- donie gaan om aan gedepor teerde mannen aldaar uitgehu welijkt te worden Zij zijn door een inspeclrice gekozen uit een aantal vrouwelijke gevange nen, die zich daartoe hadden aangemeld (Nieuw-Caledonië. in de Grote Oceaan, was van 1864 tot 1896 Frans deportatie oord, Red.). De heer Krasnapolsky te Amsterdam heeft een ontwerp gereed voor een verbouwing zij ner inrichting, waardoor plaats wordt verkregen voor honderd vijf en twintig kamers, deels aan de voorzijde van het gebouw, in de Warmoesstraat. deels boven de omvangrijke bil jartzaal. Met Mei a s zullen ruim tachtig kamers, fijn ge stoffeerd, in gebruik genomen kunnen worden. Vijftig jaar geleden In de Bulgaarsche hoofdstad Sofia heeft een typhus-epidemie ontzettende afmetingen aange nomen. Thans is komen vast te staan, dat de besmettingshaard gelegen is in de buurt van het spoorwegstation, waar de bui zen ran de gemeentelijke wa terleiding. die goed drinkwater bevat, zoodanig beschadigd zijn dat zij water uit de riolen van het abattoir en van de fa brieken opzuigen. Daar de zie kenhuizen toch al niet over vol doende verpleeg ruim te beschik ken. is de overheid niet in staat de typhus-patienten geheel te iso le er en. Er zijn reeds meer dan vierhonderd gevallen ge constateerd en in de gemeente- lijke ziekenhuizen en in de re- geeringshospitalen liggen soms drie typhuspati+nten in è&n bed.. Bovendien u in de stad paniek ontstaan toen uit een rapport ran de gezondheids commissie bleek, dat de voor handen zijnde chloor-appara- ten reeds lang buiten werking waren gesteld, omdat ze on klaar waren geraakt wegens ondeskundige behandeling De regeering heeft thans strenge maatregelen genomen en een strafrechterlijke vervolging doen instellen tegen de directie wan het waterleidingbedrijf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17