c
mm
Collins handhaaft succesformule
Partyservice van The Beat
Schaken
Pech en
gemiste
kansen
Eshuijs vertoont
Steely Dan-trekjes
Oplossing
n sm m
m s Q
ZATERDAG 13 NOVEMBER 1982
Extra
Een nederlandstalige langspeler
is eigenlijk het laatste dat je
mag verwachten van een man
wiens muzikale kwaliteiten op
een geheel ander terrein lig
gen. "Ik dacht het wel" van
Voorbrugse Hans Vermeulen
is dan ook - om kort te zijn -
geen hoogvlieger geworden.
En het doet pijn om dat te con
stateren. Ik zal proberen te zeg
gen
Onder redactie van Jaap Visser
c was al onder de indruk van
zijn kunnen sinds hij met de
toenmalige Sandy Coast Roc
kers in het begin van de jaren
zestig de regio doorkruiste. Te
midden van massa's Shadows-
kopieerders manifesteerde de
jongeman Vermeulen zich
toen al als een zeer opvallend
Hans Vermeulen
talent, een stijlvol en behendig
gitarist met een mooi stemtim-
bre en een innemende songbe
leving. Toen zijn groep later -
tijdens de grote Haagse beat-
explosie - onder de naam San
dy Coast op landelijk niveau
doorbrak, maakte hij ook in
compositorisch opzicht een
bloei door, getuige nog altijd
goed in het gehoor liggende
stampers als 'True love that's a
wonder' en 'Just a friend'.
Maar al gauw werd duidelijk dat
Vermeulen een man is van zeer
wisselende stemmingen, niet
bijster actief, traag in zijn per
fectionisme en door zijn diep
gewortelde muzikaliteit niet in
staat de massa op maat te be
dienen. Zijn carrière werd er
een van pech en gemiste kan
sen. Hij moest zyn ontdekking
Anita Meyer - de droom van
iedere producer - prijsgeven
aan iemand die er kennelijk
beter raad mee wist. Deels
daarmee verwant is zijn avon
tuur met het collectief 'Rain
bow Train', dat uitermate be
gaafd werk liet horen ('Heaven
on earth') maar uiteindelijk
niet levensvatbaar bleek.
Nu dus bij volslagen verrassing
een nederlandstalige solo-lp,
die logischerwijs in dit land
ook op zyn teksten zal worden
beoordeeld. En daar ligt de
grote zwakheid. Normaliter
zou het onredelijk zijn om Ver
meulen op zijn eerste poëti
sche bokkesprongen aan te
vallen, omdat er tal van anders
talige liedjes worden bewie
rookt die tekstueel bepaald
bakt ze ditmaal wel bruin. Se
rieus bedoelde zinsneden als
"ik moet wel knagen" eten),
"een partij verschrikkelijk
weer" en "lopen met m'n ko
ters en m'n wijf' behoren tot
het misselijk makende jargon
van snelle platepjongens waar
het overgrote deel van het pla
tenkopende publiek niets mee
van doen heeft. En dat geldt
ook voor het niet al te interes
sante zelfbeklag dat rijkelijk in
deze tien liedjes naar voren
komt, nog verergerd door een
onnatuurlijk rollende R.
Muzikaal gesproken zit het na
tuurlijk weer allemaal kundig
en beheerst in elkaar, al kan ik
er met de beste wil van de we
reld geen uitgesproken voltref
fer tussen ontdekken. Toch
zou het jammer zijn als deze
merkwaardige escapade het
eindpunt van Hans Vermeulen
zou zijn. Hij moet met gezwin
de spoed weer terug naar het
engels, de taal die hij zo accent
loos spreekt en waaraan hij in
zijn songs zo'n fraaie dictie
weet te geven. Maar dit experi-
ment....nee, ik dacht het niet.
WILLEM SCHRAMA
Ook Nederland heeft hu zijn ei
gen Steely Dan. De succesvolle
formule van het Amerikaanse
duo Fagen Becker is name
lijk in ruime mate terug te vin
den op het laatste hoogstaande
werkje van Margriet Eshuijs,
maar haalt (natuurlijk) net niet
het hoge niveau van genoemd
tweetal.
Fagen en Becker zijn herkenbaar
aan hun jazzy composities
waarin op uiterst behendige
wijze de meest in zwang zijnde
popstijlen worden verwerkt.
Het duo kampeert maanden
lang in de studio's en laat zich
bij de uitvoering van hun com
plexe ideeën bijstaan door pe
perdure gastmusici die hun
vak beheersen tot in de klein
ste details. De produktie van
de Steely Dan-elpees is altijd
zo goed dat zelfs uw derde
hands stereotoren plotseling
over hifi-kwaliteiten blijkt te
beschikken.
Tot zover gaat de vergelijking
met de Margriet Eshuijs band
aardig op. Lex Bolderdijk, de
gitarist, die de groep inmiddels
heeft verlaten en op "Eye to
eye" slechts op één nummer
meedoet, Margriet zelf, bassist
Jan Hollestelle, toetsenman
Peter Schön en drummer Tom
Op 't Hof mogen
rust tot het crème de la crème
van Neerlands musici worden
gerekend. Evenals de vele gas
ten op deze plaat zoals gitarist
Hans Hollestelle. En ook de
composities hebben veel Stee
ly Dan-trekjes in zich: een
beetje jazz met wat Latijns-
Amerikaanse invloeden, alles
bijna 'onNederlands' perfect
tussen de groeven vastgelegd.
Tekstueel gezien gaat mijn
vlieger niet op. Waar Steely
Dan hun knappe 'composities
doorspekken met scherpe tek
sten waarover 'binnenhoes
puzzelaars' uren kunnen dis
cussiëren komen Eshuijs en de
haren niet verder dan uitge
molken thema's als liefde, het
gezellige café van Rose en een
schoenenpoetser wiens trip
naar het rijke westen op een
fiasco uitloopt. Jammer, want
Margriet heeft een stem als een
klok en dan komt het wat
vreemd over als zij haar tome
loze passie moet botvieren op
goedkoop gezwijmel.
Verder passeren Eshuijs en de
haren wat te vaak de verkeerde
kant van de grens tussen on
derhoudende doch aangename
luistermuziek en de categorie
easy-listening. Dat is uitkijken
geblazen want de kans dat Wil
lem Duys het "Eye to eye" van
de Eshuijsband wat al te letter
lijk opneemt wordt daarmee,
gevaarlijk groter.
W.K.
In deze tijd van werkloosheid
rent drummer/zanger Phil Col
lins van hot naar haar om dan
weer eens Robert Plant, een
andere keer de jazz-rockdui-
ventil Brand X, de zanger John
Martyn of zijn belangrijkste
werkgever, Genesis, bij te
staan met zijn wervelende slag-
werkersarbeid. Tussen neus en
lippen door maakte hij zijn
prachtige solo-album "Face
Value" en onlangs kregen zijn
solo-activiteiten een vervolg
met zijn tweede elpee "Hello, I
must be going!", een uiterst
toepasselijke titel voor zo'n
druk baasje.
Met "Hello, I must be going!"
trekt trommelvellenbeul Col
lins de met "Face Value" uitge
zette stippellijn baggervet
over. Van vrijwel elk nummer
van deze plaat is op "Face Va
lue" een dubbelganger te vin
den. Ook op deze tweede Col-
lins-elpee treffen we het flit
sende blaaswerk van de de ko
persectie van Earth Wind Fi
re aan, evenals de hoogstaande
bijdragen van Genesis-gitarist
Deryl Mark Stuermer. Zelfs de
klaphoes is vrijwel identiek
aan die van Collins' debuut
schijf: op "Face Value" zien we
zijn gezicht en achterhoofd, op
de verpakking van "Hello etc."
worden we andermaal opge
scheept met pasfoto's van Col
lins, ditmaal van zowel de lin
ker- als rechterhelft van zijn
gezicht
De grote overeenkomsten die
Collins' tweede album met zijn
eerste vertonen, ervaar ik als
allesbehalve storend. Zijn
drumstokken moeten zo lang
zamerhand wel van een heel
kneedbaar materiaal zijn om al
die uiteenlopende muzikanten
van een bij hen passend vuur
werk te voorzien. Dan is het
ook niet zo gek dat hij in zijn
eigen muziek een lijn aan
houdt die in zowel artistiek als
commercieel opzicht succes
vol is gebleken. Als hij de vol
gende keer nu eens geen sui
kerzoete groeven besteedt aan
kwijlbalades als "Why can't it
wait til morning" en het uit zijn
hoofd laat om Paul Weller's
(The Jam) "A town called mali
ce" in een misstaand Motown-
jasje te steken zoals dat ge
beurt in het intro van "You
can't hurry love" mag zijn der
de plaat van mij gerust "Hello,
I'm back again" heten.
WIM KOEVOET
Dat politiek/kritische teksten
best in een vrolijk muzikaal
jasje gestoken kunnen worden,
dat had The Beat dus al met de
eerste twee elpees ("I just can't
stop it" en "Wh'appen?") be
wezen. Maar om nu met een re
gelrechte fuifelpee te komen,
is toch wel een beetje overdre-
Op "Special Beat Service" is het
werkelijk van de allereerste tot
de allerlaatste groef swingen
geblazen. Op zich is daar niets
op tegen natuurlijk maar de
'afro-ska-calypso-steelband-so-
und' op deze derde Beat-schgf
is zo temporijk dat de luiste
raar op zeker moment smacht
naar een beetje rust.
De wonderlijke smeltkroes die
The Beat is (wat de samenstel
ling én de muziek betreft),
raast over het vinyl in een dui
zeling weKkende vaart. Alleen
onderbroken door een paar vir
tuoze trompetsolo's van gast-
spelers Steve Sidwell en Dave
Lord en een aardig stemmen-
spelletje aan het eind van
"Spar wid me".
Voor de rest is "Special Beat Ser
vice" een verzameling disco-
muziek van hoge kwaliteit die
net zo goed de titel "Special
Party Service" mee had kun
nen krijgen.
JAAP VISSER
Horizontaal
1. vracht; 4. deel van het oog
(Lat.); 7. jeugdig; 10. zitkussen;
12. plezier; 14. verdriet; 16. ge
wicht; 17. scheik. verbinding;
19. hoeveelheid; 20. de oudste;
22. maanstand; 23. ik; 24. sport
artikel; 26. hemellichaam; 27.
vreemde munt; 28. karaat; 29.
hoge berg; 31. betaalplaats; 33.
grammofoonplaat; 36. water in
Utrecht; 39. ovatie; 40. scheids
rechter; 41. vloeibaar voedsel;
43. Chinese maat; 45. droogo
ven; 47. los; 49. toets alleen; 50.
Bijbels figuur; 52. hemelgeest;
53. plaaggeest; 55. Japanse pa
relduikster; 56. reeds; 57. ali
nea (afk.); 59. schatting - ra
ming; 61. innig; 63. grootmoe
der; 64. afgod; 66. vuur; 68. eik-
schiller; 69. wandelplaats; 70.
begrip; 71. strijd.
Vertikaal
1. slimme streek; 2. bevestigings
middel van gebroken ledema
ten; 3. kever; 4. gelukwens
(afk. op kaartjes); 5. verlegen
heid - angst; 6. laatstleden; 7.
saus; 8. viseter; 9. betalingswij
ze; 11. gravure; 13. eikeschors;
15. deel van een vaartuig; 18.
ElEiN S:PTA|N]XS T AIL IL IE.
'y F» ToTi Th p itMu AitJbuT*
l&ËS
insekteneter; 21. vlug; 22.
vochtdoorlatend; 25. dierenge
luid; 27. trekdier; 28. ziekte -
gebrek; 30. schoeisel; 32. wel
riekende gomhars; 34. Europe
se hoofdstad; 35. grootvader;
36. boom; 37. omslag; 38. onge
luksgodin; 42. vermoeid; 44.
honingbij; 45. water in Noord-
Brabant; 46. moment; 47. nage
recht; 48. zomerse lekkerng;
49. drietal; 51. familielid; 54.
Griekse markt; 55. Indische
dakbedekking; 56. papegaai;
58. beweging met de tong; 60.
niet gespannen; 62. ieder; 65.
scheepsvloer; 67. de onbeken
de; 68. water in Friesland.
Noordwijkerhout. De prijs
wordt de winnaar toegezon
den.
Oplossingen met vermelding
van "Puzzel" voor donderdag
op briefkaart of enveloppe
zenden aan: Redactie
Leidsch Dagblad, Postbus
54, 2300 AB Leiden.
Op het prachtige kanaaleiland
Guernsey wordt elk najaar een
open toernooi georganiseerd.
Aan zo'n toernooi kan iedereen
die zin heeft om in de herfst
vakantie wat te schaken mee
doen. Er worden zeven ronden
gespeeld in één grote groep
volgens het Zwitsers systeem.
De wereldtop zal men op zo'n
toernooi niet aantreffen, maar
er zijn toch altijd wel enkele
klinkende namen, die hopen
met het hoge prijzengeld te
gaan strijken. De winnaar
werd dit jaar internationaal
meester Jim Plaskett (Enge
land) met 7 uit 7. Tweede was
Nigel Short met 6; gedeeld der
de waren onder andere de Ne
derlanders Bruno Carlier en
Jim Stada met 5'/2. Plaskett
won ook de schoonheidsprijs
met de volgende prachtige
aanvalspartij.
Wit: Jim Plaskett; zwart: Jan An
dersen (Denemarken).
1. d4 Pf6 2. c4 e6 3. Pf3 b6 4. a2
door
Dirk Sikkel
Le7 5 Pc3 d5 6. cd5: Pd5: 7 e4
Pc3: 8. bc3: 0-0 9 Ld3 Lb7 10.
0-0 c5 11. De2 Pc6 12. Lb2 cd4:
13 cd4: Lf5 14. Tadl Pa5 15.
Tfel Tc8 (Alle stukken hebben
hun plaatsje gevonden; nu
gaan we schaken!) 16. h4'?
(Zeer ondernemend gespeeld.
Na 16.Lh4: 17. d5 heeft zwart
het moeilijk, zie bijvoorbeeld
17 cd5: 18. ed5: en nu 18.
Ld5 19. Le4 wint een stuk, of
18. Lf6 19. De4 g6 20 Lf6
Df6: Pe5 met aanval. Toch lijkt
dit nog de beste kans voor
zwart, als hij de aanval over
leeft heft hij een pluspion) Tc7
17. h5 Dc8 18. h6 g6 19. Pe5 Lg5
(Zo denkt zwart de h-pion te
winnen zonder zijn stelling te
verzwakken; helaas, hij zal de
Twee weken geleden hebben we
kunnen zien hoe een hangende
schijf op 8 o.m. de oorzaak
werd van mijn nederlaag. In
die rubriek stond oorspronke
lijk ook nog het volgende dia
gram. dat ik nu in een cgfer-
stand weergeef. Witte schijven
op 26.27,28.30,32,33.35,38.39
en 43; zwarte op 6, 9, 10, 11, 12,
13. 17. 19.23 en 24 We zien ook
hier een hangende schijf en
wel een witte op 43. Die werd
wits ondergang na 41. 30-25?;
hij had zich nog kunnen red
den met 39-34! om 43 in de
strijd te brengen. Overigens
beweren boze tongen dat de
zet 30-25 vrijwel altijd de ver
dedigingskansen verkleint; 41.
10-14 42. 35-30; wit heeft niet
anders, want na 27-22 beslist
11-16x17 en op 27-21 11-16
moet wit het antwoord schul
dig blijven. Na 39-34 wint 24-29
33x24 19x48 28x10 9-14 en 12-
x3; 42.24x35 43. 39-34; soms
een sterk offer, maar zie hoe
zwart gebruik maakt van de tij
delijk hangende schijf op 9; 43.
23-29 44. 34x23 17-21 45. 27-
xl8 13x22 46. 28x17 19x48 47.
32-28; na 17-12 9-13 12-7 of? (er
dreigt 48-34) 6-11 7x16 48-39
wint zwart; 47.48-34 48.38-33
34-1 en wit kon het opgeven.
22 Pg6:! hg6: (om op 23 De5 de
lange diagonaal met f6 te slui
ten Maar nu komt de grootste
verrassing) 23. Dh5ü (zwart
mag niet nemen wegens h7
mat De rest gaat vanzelf) Kh7
24. Dg5 f5 25. Lb5 Lc4 26 Lc4:
Pc4: 27. Te7 Tf7 28 Tf7:+ T17:
29 Td8 Dd8 30 Dd8: Pb2: 31.
Dd4 en zwart gaf op. Zgn
paard gaat ook nog verloren.
door
Ronald van Egmond
8
e
'S'
o e> <5
_Lë
Een andere stereotiepe r
vre voor het klassieke spel is
de zgn. Ghestemdoorstoot. In
het diagram staat een partij-
stelling uit de tweestrijd And-
rejef-Weltman (Sjasjki 1975).
Bovendien zien we hier de kor
te vleugel formatie bij wit, die
af en toe zeer verrassend kan
werken. Zo moet zwart immer
rekening houden met zetjes af
gemaakt met 25-20; tevens is
Het is nooit goed een hoog vijande
lijk contract te doubleren alleen
omdat men met troef tegenzit. Het
waarschuwt de leider voor een
slecht zitsel die daarop een moge
lijk minder voor de hand liggend
speelplan baseert. West ondervond
dat tot zijn nadeel in het volgende
spel:
HB32
O H 7 3 2
O VB874
87 6 ♦▼I"
CVB96
o a2 }Ï2H,
B64 1° 8 5 3 2
A54
O A 10 5 4
O 5
AH V97
25-20 14x34 40x20 een niet te
onderschatten ruil. De forma
tie op de rechtervleugel maakt
ook de opmars 44-39-34 moge
lijk om schijf 24 te bedreigen.
Zwart brengt voor de verdedi
ging de al eerder genoemde
Ghestemdoorstoot in de stel
ling 1. 18-23 2. 44-39; op 25-
20x20 komt 19-24. 2. 13-18 3.
37-32 23-29; dat is hem. 4. 33-
28?; met het onverwachte 4 40-
34 kan wit het initiatief behou
den. bgv. 18-23 (na 14-20 25x23
18x40 35x44 24x35 heeft wit
goede ccntrummogelijkheden)
41-37 17-21 (er dreigt 34-29 27-
22 32x23 etc.) 27-22 8-13 (anders
22-18 en na 9-13 47-41 12-18 34-
29! 23x34 32-28 18x27 28-23
etc.) 47-41 12-18 34-29 23x34 of
32-27 21x32 37x28 18x27 28-23
19x28 30x8 3x12 33x31 en de
doorbraak 16-21, 14-20 en 21-26
is te duur. Na 18x27 ipv. 23x34
volgt 29x20 met doorbraakkan-
sen; 4. 8-13 5. 39-33 18-22 6.
27x18 12x23 en zwart heeft het
initiatief Merk op dat wit na
vroeg of laat 40-34 29x40 45x34
en eventueel 34-29 rechts geen
enkele formatie meer heeft. Hij
moet zich dan verdedigen. Een
ander aspect is de tempowinst
die wit met het ruiltje 40-34
boekt, wat ook ongunstig is in
het klassieke spel.
door
Ton Schipperheyn
Het volgende spel leverde zuid, n
oost's doublet, weinig moeite op:
vrouw en aas. Zuid stak over naar
sch H en troefde een ruiten in de
hand. Op drie hoge klavers ver
dwenen twee schoppens en een
ruiten, waarna over en weer een
schoppen en een ruiten werden ge
troefd.
Dit bleef over:
A B985
OAHV72
O 7
32
- 1062
t!' O 10 9 6
VB854 AAVfi
OH B 109832^ H V94
C> H73
O V
-
-
(?VB96
O -
-
8
O 10
10 8
Zuid gever, allen kwetsbaar. Zuid
opende 1 KI, noord 1 Ru, zuid 1 Ha
en noord 4 Ha. Zuid die slemmoge-
lijkheden zag bood 5 Ha, daarmee
aan noord vragend met goede troe
ven de zesde te bieden. West zag nu
opeens visioenen van een dikke
score en doubleerde, waarna werd
rond gepast. West startte met Ru A
en vervolgde met Sch 7 voor boer,
-
V A 10
O -
*97
KI 9 volgde die west noodgedwon
gen met de 9 troefde. Van tafel ver
dween Ru V en west zat "ge
slacht". Ha V nam zuid met het aas,
waarna Ha B er werd uitgesneden,
goed voor 11 slagen en een top.
NEDERLAND - In het kader
van de "Filatelistische Jubilea
'82—'84" werden tot nu toe ze
ven bijzondere stempels ge
bruikt. Deze reeks wordt in de
tweede helft van deze maand
met drie uitgebreid en wel te
Leeuwarden (nummer 9). Alk
maar (nummer 8) en Heerhu-
gowaard (nummer 10).
In Leeuwarden wordt op 20 no
vember het 65-jarig bestaan
van de vereniging van Postze
gelverzamelaars Friesland ge
vierd in het Theater aan 't Wa
ter (Harmonie), Ruiterskwar-
tier 4. waar op die dag ook tij
delijk een brievenbus zal wor
den geplaatst. Wie de bijeen
komst gaat missen kan zgn
correspondentie ter stempe
ling zenden aan: Directeur
Postdistrict Leeuwaren, Post
bus 99105, 8900 NA Leeuwar
den.
Eveneens op 20 november jubi
leert de NVvPH Alkmaar
Voor het jubileumstempel
moet in dit geval correspon
dentie gezonden worden aan
Directeur Postkantoor Alk-
H74
C> 3
O 54
*AB 10 8765
West gever, NZ kwetsbaar. West
opende 3 Ru, noord doublet, oost 4
Ru. zuid 5 KI, pas. pas oost dou
blet en rond gepast. West startte
met ruiten voor het aas. Zuid troef
de de tweede ruiten op tafel en
speelde KI 3 voor de vier en vgf?
Ha A, een harten getroefd, schop
pen voor de boer (zuid heeft een
extra entree nodig, zoals uit het
verdere verloop blijkt). Ha H (zuid
schoppen weg) en nogmaals har
ten. Het baat oost niet te troeven;
zuid troeft, neemt Sch H over met
het aas en speelt de laatste harten
Oost heeft nog KI H V 9 en Ru 6,
zuid nog KI A B 10 8. Het doet er
niet toe wat oost speelt, hg maakt
nooit meer dan één slag
maar. Postbus 99100, 1800 NA
Alkmaar Op 26 november
volgt dan Heerhugowaard (10-
jarig bestaan Philatelisten Ver
eniging Heerhugowaard e.o
Correspondentie zenden aan
Directeur Postkantoor Heer
hugowaard. Postbus 99920,
1700 NA Heerhugowaard In
alle gevallen op de omslag ver
melden: "Stempel Filatelisti
sche Jubilea"
BELGIE In deze rubriek komen
ook enkele kerstzegels aan
bod. Te beginnen met de Belgi
sche uitgifte op 8 november.
Toen verscheen een zegel van
10 frank met een bijslag van 1
frank, waarop een winterland
schap: een dorpje in de
sneeuw, waarboven een grote
ster pinkelt. De bgslag is be
stemd voor de strijd tegen de
tuberculose
Ter gelegenheid van de honderd
ste geboortedag van kardinaal
Jozef Cardgn (1881-1967) komt
de Regie op 15 november met
een zegel van 10 frank (oplage
9 miljoen). Afgebeeld wordt de
kardinaal temidden van gelovi
gen. Mgr. Cardgn speelde in de
recente geschiedenis van de
katholieke kerk een belangrg-
ke rol Hg was inspirator van
de pauselgke encycliek "Mater
et Magistra" van Johannes
XXIII.
De volgende zegels "heraldieke
leeuw" zijn op "typopapicr
met droge gom" gedrukt 1 fr.
(12 augustus). 0,50 fr (8 sep
tember) 3 fr., vooraf gestem
peld (13 september) en 7 fr.,
voorafgestempeld (22 septem
ber).
BONDSREPUBLIEK DUITS
LAND - De motieven voor de
kerstzegels van zowel de Duit
se Bondsrepubliek als West-
Berlgn (dag van uitgifte: 10 no
vember) zgn ontleend aan het
toenmalige hoofdaltaar (1380)
van de St Petri-kerk in Ham
burg: de geboorte van Chnstus
<80 40 pf. Bondsrepubliek)
en de aanbidding door de Dne
Koningen (50 20 pf. West-
Berlgn)