Parijs gaat in "vodden"
ZOMERMODE 1983
-C
Createurs
maken het
soms wat
te bont
Mannelijk en romantisch kan maar
ZATERDAG 13 NOVEMBER 1982
Extra
De confectiemode die op de
Pret-a-Porter Féminin werd
gepresenteerd vormde,
slechts een zwakke afspiege
ling van de ontwerpen, die de
trend-bepalende Franse crea
teurs in hun shows lieten
Thierry Mugier, de op een na
belangrijkste Franse ontwer
per, maakt het soms wel erg
bont. Deze liet onder meer
zeer strakke sexy slangenjur
ken zien, waarin op allerlei
plaatsen gaten gaapten. Maar
daarnaast toonde Mugier ook
fraai gesneden pakken met
lange getailleerde jasjes en
sluike rokken.
De grootste onder de Franse
createurs, Claude Montana,
hield het daarentegen bij zeer
verfijnde elegante kleding
met veel lange rokken.
Jean-Paul Gaultier zorgde
evenals Mugier voor heel wat
pikante effecten. Wat te den
ken van bijvoorbeeld een se
rie japonnen met strakke rok,
ingesnoerde taille en een v-
vormig decolleté zowel aan
de voor- als aan de achterzij
de, waarbij het bovenlijfje
zover over de schouder is ge
trokken, dat een zwarte kant
beha boven de japon volledig
zichtbaar wordt.
Overigens zorgt Gaultier elk
jaar opnieuw voor verrassin
gen in zijn show. Zo liet hij de
mannequins ook opkomen in
uiterst strakke corsetten met
koordsluiting, soms zelfs tot
op de enkel, waardoor zij
praktisch niet meer konden
lopen. De bruid vormde
evenwel het klapstuk. Als
een bal van tule „rolde" zij
over het plankier en de tien
tallen meters lange sluier
werd omhoog gehouden door
grote witte ballons.
Heel wat rustiger ging het toe
bij Emanuel Ungaro, die
fraaie mantelpakjes liet zien
met getailleerde jasjes met
lange revers, eenvoudige ja
ponnen met veel ruimte in de
rug en met vleermuismou
wen. Voor de jeugdigen on
der ons ontwierp Ungaro wij
de jurkjes met stroken van
rouches en pofmouwen en
jurkjes met een patch work
dessin.
De ontwerpen van Maryll Lan-
vin blonken uit in draagbaar
heid en fraaie afwerking. Ui
terst chique waren Lanvin's
combinaties in ruime jassen
en eenvoudige japonnen en
mantelpakjes, haar Zuidame-
rikaanse strokenrokken en
een serie strakke strapless-ja-
ponnen.
Dok de show van Chantal Tho-
dan waard. Zij toonde opval
lend veel blouses met een
boothals, die de schouders
vrij liet. Soms werden over
deze japonnen opa-vestjes
gedragen en herencolberts.
De vrouwelijke vormen liet"
zij duidelijk uitkomen in
strakke tricotjaponnen.
Datzelfde deed trouwens ook
Sonia Rykiel, de ontwerpster
die zich vooral richt op de ge
breide kleding. Zij liet de
mannequins gekleed gaan in
gebreide pakjes in zachte
kleuren met rokken met een
geplooide rand aan een strak
heupstuk. De sportieve kle
ding kreeg eveneens veel
aandacht van Sonia Rykiel.
In diverse truien liet zij kre
ten ontleend aan de sport, zo
als „ready, steady, go" en
„winner" breien.
De Japanse ontwerper Yama-
moto liet zijn mannequins ge
kleed gaan als Aziatische
krijgers in wijde jassen, blou-
sons met losse schouderstuk
ken en (stoere) parka's met
grote harmonica-zakken.
Oosterse invloeden waren er
ook in de show van Hiroko
Koshino, een vrij jonge ont
werpster, die veel variaties
op de kimono toonde.
Een mantelpak van Sonia Ry
kiel in een Prins van Wales ruit.
De vrij nauwe rok heeft een gro
te jabot. Een wijde cape com
pleteert het geheel.
Trek een vrouw een
heren-pyjama aan en ze
ziet er sexy uit.
Mannenkleding heeft nu
eenmaal, tegen de
verwachting in, de
eigenschap vrouwen een
extra vrouwelijk uiterlijk
te geven. Vanuit die
wetenschap zijn de
modemakers te werk
gegaan toen zij de
collecties voor het
voorjaar en zomer 1983
samenstelden.
Vrouwelijk, gewaagd,
soms zelfs op het brutale
af, is het nieuwe beeld dat
het de komende
zomermaanden moet gaan
maken. Een modebeeld,
waarin wij ons zelf flink
„bloot" moeten geven.
Niet alleen worden de
lichaamsvormen duidelijk
tentoongesteld, veel lage
decolletés, diepe splitten
en doorkijkblouses moeten
voor de nodige spanning
zorgen in de overigens
eenvoudige kleding.
De romantische stijl die we
al geruime tijd kennen, zal
zich nog even voortzetten:
zij het dan ontdaan van de
barokke rouches, volants
en de glitter, maar meer
geènt op de mode uit de
jaren '50 met boothalzen,
brede kragen en strakke
ingesnoerde tailles. Of op
de kleding zoals deze in
vroeger jaren inde
zuidelijke staten van
Amerika werd gedragen.
Twee sportieve modellen uit
de collectie van Courrèges.
Zuidamerxkaanse invloeden
in de mode voor de komende 20-
mer: blouses met wijde halzen
die over de schouder kunnen
worden gedragen.
door
Kitty van Gerven
Een kort wijd jurkje uit de
collectie van Pierre Balmain,
dat een beetje aan de kleding
van Grieken en Romeinen uit
het verre verleden doet denken.
Een voorbeeld van de "landlo-
perslook" uit de collectie van
Yamamoto.
Thierry Mugier verpakt
"zijn" vrouwen deze zomer in
reptielprints, die zo strak zitten
dat je best van een tweede huid
kunt spreken.
De romantische „vrouwelijke
trend" en de sexy „mannelijke
trend" zijn de belangrijkste
modethema's voor de komende
zomer. Dat bleek niet alleen op
de shows van de „createurs",
maar ook op de internationale
dames-modebeurs Pret-a-Por-
ter Féminin in Parijs, waar con
fectionairs uit de hele wereld
hun collecties toonden. Binnen
deze twee thema's kan nog aar
dig wat worden gevarieerd. Zo
valt de romantische trend uit
een in drie stijlen: Louisiana,
Gigi en Isadora.
ne soepele stoffen, maar bij
voorkeur zijde en satyn, in ble
ke verfijnde kleuren en in wit.
Gigi
Louisiana
De Louisiana-look lijkt volle
dig geinspireerd te zijn door de
film „Gejaagd door de wind".
Wijde blouses met ballonmou
wen, zwierige lange rokken, ge
rimpeld in de taille en versierd
met kant en parelmoeren
knoopjes. Bij deze stijl horen
ook allerlei kleine kledingstuk
ken, die doen denken aan het
Victoriaanse ondergoed: cor-
setjes met koordsluiting op de
rug, bloomers (ruime broeken
tot op de knie) en pettycoats.
En dat alles uitgevoerd in dun
Voor de meer traditionele
vrouw is er de Gjfji-styl. kle
ding die herinneringen oproept
aan de Ujd van de suffragettes.
Veel mantelpakjes met rechte
jasjes tot over de heup, gedra
gen op vrij lange rechte rokken
of op broeken met ruime pijpen
tot halverwege de kuit. Onder
deze pakjes van linnen of dun
ne wol worden soepele blouses
gedragen, veelal gesloten met
de strik om de hals en soms
voorzien van fraai open bor
duurwerk. Voor deze stijl wor
den hoofdzakelijk krijtkleuren
gebruikt, evenals zachtroze en
tinten als honing en kaneel.
Heel wat excentrieker is de Isa-
dora-stijl, die doet denken aan
de kleding van de vrouwen uit
het oude Griekenland en het
Romeinse rijk. De mannequins
die met deze kleding het plan
kier op kwamen, riepen bij de
toeschouwers het beeld op van
de danseres Isadora Duncan
met hun korte, rechte ruime
jurkjes tot net boven de knie.
Het accent is hier verlegd van
de taille naar de heupen. Heu
plange hessen, gedragen over
een geplooid rokje, waarvan al
leen de onderste rand zichtbaar
is en een sjerp met een strik ge
drapeerd om de heupen. Ook
veel jurkjes met platte plooien
zijn er te zien, die de draagster
een wat kinderlijk uiterlijk ge
ven, maar veel bewegingsvrij
heid biedt.
Mannelijk
Strakke, geometrische figuren
bepalen de mannelijke trend.
Het meest actueel is wel het
colbert, een iets te groot (over
sized) jasje tot op de heup, met
vrij brede lange revers en een
sluiting met meestal vier kno
pen op de buik. De schouders
zijn recht, soms iets verbreed
doordat er biezen over de mou
wen zijn gestikt. Een variant
hierop zijn de jasjes zonder re
vers. waarvan de voorpanden
samenkomen op een strakke
band rond de heupen. Deze jas
jes worden gedragen op strak
In de "mannelijke trend" past
dit jasje zonder revers, dat met
een strakke band op de heupen
sluit. Dit jasje wordt gedragen
op een pantalon met ruime pij
pen tot net boven de enkels.
Hiroko Koshino verloochent
zijn Japanse afkomst niet met
op deze kimono geinspireerde
modellen.
Vrolijk gekleurde, bedrukte
japonnen in verschillende stij
len. Voor de ontwerpen tekende
Emanuel Ungaro
Wijde pofmouwen en een wij
de rok met steekzakken, dit is
een van de modellen uit de con-
fectiecollectie van Yves Saint
Laurent.
Een heel sexy badpak
Claude Montana.
Een jurkje dat we komende
zomer in tal van variaties zul
len terug zien: vrij rechte rok en
een grote matrozenkraag. Een
simpel model, gemakkelijk te
confectioneren en dus niet al te
duur
Wijde pantalons en korte jasjes die een deel van het zonge
bruinde lijf verraden uit de collectie van Dorothee Bis
ke of rechte rokken, veelal met
een split aan de zijkant, in de
achternaad of met rondgesne-
den voorpanden, zodat een
split aan de voorzijde ontstaat.
Maar er is meer in deze manne
lijke lijn: ruime lange shirts
met plooien in de rug, gedragen
over strakke topjes, blouson-
achtige jasjes met veel opge
stikte zakken, tunieken over
bermuda's en broekrokken.
De kleuren variëren sterk van
zachte bleke tinten roze (mash-
mallow-kleur), zachtblauw,
paars en aardkleuren naar felle
re tinten als fuchsia, aqua, ci
troengeel, knalrood en fVambo-
zenkleurig. Overigens is zwart
de kleur bij uitstek voor de col
berts, terwijl ook wit veel in de
ze trend voorkomt
Kun je hiermee in de komende
zomer nog vrij decent gekleed
gaan, de zogenaamde Panama-
look. die eveneens in de man
nelijke trend past. laat het nau
welijks meer toe.
Daarin komen duidelijk Zuida-
merikaanse invloeden te voor
schijn en blijft vrij weinig voor
de toeschouwer verborgen.
Blouses met rushes hebben
zulke lange halzen, dat zij over
een schouder kunnen worden
getrokken, waardoor de schou
der bloot komt, andere blouses
worden slechts gesloten door
de voorpanden aan elkaar te
knopen, zodat niet alleen een
laag decolleté ontstaat maar
ook een blote maag. Sommige
jurken zyn soms zo laag uitge
sneden. dat een strapless-bh
(van zwarte kant) boven de jurk
uitkomt en rokken hebben
splitten, die niet alleen het bo
venbeen te zien geven maar
ook een deel van de heupen.
Het opa-vestje, dat vong jaar
nog keurig by de blouse werd
gedragen, kan nu zonder iets
eronder worden aangetrokken.
De stoffen zyn veelal donker
van kleur, met het accent op
zwart en bruin, en kant zorgt
voor het extra j>ücante effect.
Vagebond 1
Bij de sportieve kleding neemt
de vagebond look een vooraan
staande plaats in. Kleding en
stoffen die er uit zien alsof zy
zyn „afgewassen". Alles kan by
elkaar worden aangetrokken,
maar echt modieus wordt het
wanneer de kleding wordt ge
sloten met koorden
Het meest opvallende detail in
de nieuwe mode is de ceintuur
Met uitzondering van de japon
nen, met een sjerp op de heu
pen, ligt het accent by vrywel
alle andere creaties op de taille.
Brede leren of stoffen cein
tuurs. uiteenlopend in een smal
nempje. dat aan de voorzyde
wordt gesloten met een knoop
of een gesp. doet de draagster
extra slank lykcn.
Ook de kragen krygen veel aan
dacht De marine-stijl, die in de
afgelopen zomer „m" was. is
voor het komende seizoen gere
duceerd tot enkele matrozen
kragen Maar daarnaast zyn er
veel boothalzen te zien met
platte kragen, die de schouders
vry laten. De stoffen zyn bi)
voorkeur dun, soms zelfs trans
parant en van natuurlyk mate
riaal. zoals zyde, katoen en lin
/ien Erg warm hoeven wc het
daardoor komende zomer niet
te krygen. hoewel de kleuren
(hoofdzakelyk zwart) nauwe
lijks zomers aandoen