PGBCf
Ouderwetse detective
in science-fictionfilm
C
Films in de huizen
Bij de dood van 'n dierbaar filmer
Matig afscheid van Romy Schneider
iiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiimiiiiiii
JUF AW A
lk' ""Uil'. 'HHIii, 'II,
Seunke deelt
in "Smaak van
water" flinke
klappen uit
Jacques Tati bleef de buitenstaander
'La passante du Sans-Souci'
iiiiimiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiii
VRIJDAG 12 NOVEMBER 1982
Film
Raar maar waar: de meest tot de
verbeelding sprekende science
fictionfilms zijn die films met de
wortels stevig in het verleden.
Hoe zou dat komen? Ik vermoed
omdat de fantasie het best ge
prikkeld wordt als er toch enig
houvast uit verleden of heden
aan vast zit.
De Star-Warscyclus is er een voor
beeld daarvan: het ouderwets
simpele gevecht tussen goed en
kwaad, ditmaal echter niet met
zwaarden of geweren, maar met
laserstralen. Of zeer recent nog
The Road Warrior: een soort fu
turistische western, compleet
met een belegerd fort.
Nu dus Blade Runner. Een film
waarin zeer geraffineerd een ijs
koude, cynische detective zo'n
figuur als Philip Marlowe of Sam
Spade is geplaatst in een neön-
wereld van begin 21ste eeuw.
Ridley Scott schetst een Ameri-
'li
.illl
.illl
Blade Runner; regie: Rid
ley Scott; hoofdrollen:
Harrison Ford, Sean
Young en Rutger Hauer;
theater: Luxor, Leiden;
leeftijd: 16 jaar
llllllllllllllllllllllllllllllllllll
kaanse stad in het jaar 2019. Gi
gantische reclames, voertuigen
die als hommels door de lucht
vliegen, terwijl het op de begane
grond wel een ultra-moderne ba
zaar lijkt. De illusie van een dak
wordt alleen vesrtoord door een
constante regenval.
In dat gekkenhuis looDt detective
Deckard rond. Een door niets en
niemand te imponeren figuur,
zeker niet door zijn knauwende,
te dikke baas. Immer getooid in
een regenjas en met een karakte
ristieke kop wordt hg binnens
huis veelal gefilmd in een licht
dat door de luxaflex strepen op
het lichaam achterlaat. Kortom,
het lijkt wel of Humphrey Bogart
verrezen is. Een 'hard boiled de
tective' heet dat in Amerika.
Zo is Blade Runner op twee manie
ren boeiend. Enerzijds kijk je je
ogen uit aan de fantasierijke
(licht)effecten van ontwerper
Douglas Trumbull en regisseur
Ridley Scott - eerder zo ge
roemd voor zijn sf-thriller Alien.
Anderzijds beleef je veel plezier
aan het ingenieuze verhaal van
Hamton Fancher en David Peop
les. Intellectueel genoegen, heet
te dat vorige week treffend op
deze pagina.
In het kort iets over dat verhaal.
Rutger Hauer in "Blade Runner".
Deckard is op zoek naar repli
ca's, kunstmensen die als slaven
te werk zijn gesteld op buiten
aardse kolonies. Vier zijn ont
snapt en teruggekeerd naar de
wereld. Gevaarlijk kunstvolk, in
niets van de 'normale' mensen te
onderscheiden Deckard moet
ze, zoals dat klinisch wordt ge
noemd, op non-actief stellen.
O, ja: Rutger Hauer is zeer overtui
gend als replica Roy Batty.
BART JUNGMANN
LEIDEN - Nadat filmers als Alain Tanner en Claude Goretta de Zwitser
se cinema aanzien gaven in de wereld, is er een nieuwe filmlichtmg
opgestaan. Onder de veelzeggende titel Zwitserland in beroering be
steedt het Kijkhuis daar komende week aandacht aan.
Begonnen wordt maandag met Züri brannt, een documentaire over de
jongerenbeweging in Zurich. Maandag om acht uur en kwart over tien
te zien.
,,'s Nachts als de frisse kleurtjes verdwijnen, wordt Zwitserland voor mg
pas te verdragenzei cameraman Clemens Klopfenstein vorige maand
in NRC-Handelsblad. Daarvan getuigen ook zijn twee films Reisender
Kneger is een boeiende versmelting van documentaire en speelfilm.
Cosmetica-vertegenwoordiger Willy Krieger (de titel is voor tweeërlei
uitleg vatbaar) vlucht voor de verplichte charmes die zijn beroep ver
eist in nachtelijke escapades. Dinsdag en woensdag om acht uur.
E Nachttlang Fuurland kent een soortgelijke thematiek. Ditmaal gaat het
om een dertiger die zijn idealen uit de jaren zestig gefrustreerd weet
door een vaste baan en een vaste vriendin. Donderdag, vrgdag en zater
dag om acht uur en kwart over tien.
In "Dementicare Venezia" van Franco Bruscati, die dinsdag bij K&O
wordt vertoond, is de Zweed Erland Josephson de wat oudere homose-
xueel die met zijn jongere vnend een bezoek brengt aan zgn familie
Samen willen zij een uitstapje maken naar Venetië, maar zover komt
het niet: de lang uitgestelde confrontatie tussen de familieleden, blijkt
voor de onderlinge relatie niet zonder gevolgen. (20.00 uur).
Ook dit jaar doet het Filmhuis LVC weer mee aan Cinemathema, dat dit
jaar als onderwerp heeft: "Het Amerikaanse melodrama uit de jaren
50".
In dit kader worden komende week drie films van Douglas Sirk gedraaid:
"Schlussakkord" (woensdag 20.00 uur), "La Habanera" (dezelfde avond
om 22.15 uur) en "Zu neuen Ufern" (donderdag 20.00 en 22.15 uur)
De legendarische Zarah Leander speelt de hoofdrol in de twee laatstge
noemde films.
Eerder komende week vertoont het Filmhuis LVC nog "De man met de
camera", een Russische film van de pionier Dsiga Wertov (vanavond en
morgenavond 21.15 uur).
"De smaak van het wa
ter"; regie: Orlow Seunke;
met Gerard Thoolen, Do-
rijn Curvers en Hans van
Tongeren; Studio, Leiden,
16 jr.
Met de toekenning in Venetië van
de Gouden Leeuw, heeft Orlow
Seunke de erkenning gekregen
die zijn film "De smaak van wa
ter" verdient. Na de golf van pu
bliciteit die bij zo'n gebeurtenis
hoort, bestaat echter de kans dat
zo'n film letterlijk het graf wordt
ingeprezen, waardoor iemand
die hem later ziet, teleurgesteld
zou kunnen zijn.
Niets is minder het geval. "De
smaak van water" is een prima
kunststuk van Seunke, dat op
valt door verfrissende originali
teit. Het ver doorgevoerde absur
disme, waarin de ambtenaar Hes
centraal staat, is zo prachtig
weergegeven, dat het inlevings
vermogen van de toeschouwer
sterk wordt aangesproken.
Het lijstje wordt maar langer en
langer. Romy Schneider, Grace
Kelly, Henry Fonda, Ingrid Berg
man, Rainer Fassbinder en dan
nu ook nog Jacques Tati. Wat
1982 ook voor een jaar geweest
moge zijn, zijn sporen heeft dit
jaar wel op de filmwereld achter
gelaten. Het zal met oudjaar drin
gen worden op de traditionele
pagina "Zij die ons ontvielen..."
Tati zou daarbij wel eens buiten de
boot kunnen vallen. Tenslotte
was hij niet de bekendste van het
stel. Maar ondanks zijn piepklein
oeuvre was Tati voor velen een
dierbaar filmmaker. Eigenlijk de
cinematische erfgenaam van
Charlie Chaplin. Begonnen als
door
Bart Jungmann
Hes, een ambtenaar bij een
vreemdsoortig sociale instelling,
waarin de desperado's van on-
ze(?) maatschappij aankloppen,
beschermt zichzelf tegen alle el
lende door ieder mens als een ge
val te zien, dat snel moet worden
afgewerkt. Tien minuten trekt
hij 'per geval' uit en dat levert
hem de kritiek op van stagiaire
Johan (Hans van Tongeren).
Wanneer Hes in aanraking komt
met een beestmens, dat jaren
achtereen in een kast heeft geze
ten, slaan alle stoppen door en
verandert hij langzamerhand van
robot tot menselijk wezen. Hij
vöert zijn inzet voor het wilde
beest zover door, dat hij zijn ei
genlijke werk in de steek laat om
dat kind te helpen. Niet alleen
Hes wordt mens, maar ook het
beestmens krijgt door de be
moeienis van de man langzamer
hand humane trekies.
Helaas accepteert de maatschappij
een dergelijke gang van zaken
niet: uiteindelijk moeten de twee
hun zelfgekozen gevangenschap
gedwongen verlaten.
"De smaak van water" toont een
Kafka-achtige maatschappij, ab
surd en surrealistisch. Des te
harder is de klap die Seunke er
mee uitdeelt: want eigenlijk is
het gegeven - ambtenaar heeft
toch menselijke trekjes en helpt
een hulpeloze - helemaal niet ab
surd. De intolerante, strak geor
ganiseerde maatschappij, waarin
geen plaats is voor dit soort men
selijkheid, is dat echter des te
meer.
ANNEMIEK RUYGROK
een pure clown vond hij zichzelf
uiteindelijk in de rol van de ver
baasde buitenstaander in een
wereld van techniek.
Zijn eigenlijke filmcarrière begon
in 1947 met Jour de fête. Daar
voor had Tatischeff - zoals zijn
naam voluit luidde - wel wat
korte filmpjes gemaakt, maar
had bovenal naam als toneelspe
ler. In Jour de fète vond hij veel
baat bij zijn pantomime-verle
den. Van de verwarde postbode
maakte hij daarmee met veel ver
ve een slapstick-figuur.
In een circustent wordt een filmpje
gedraaid over de moderne post
bezorging in Amerika en postbo
de Francois wordt daarmee het
hoofd op hol gebracht. Als "le
facteur Americain" raast hij
voortaan op zijn dienstfiets door
het dorp, uitgelachen door zijn
bewoners. De vorm van de hu
mor is ondanks alle uitbundig
heid toch al duidelijk Tati. Geen
woordgrappen maar puur visu
eel gericht. Inderdaad, net als in
de stomme film.
Tati als de postbode Frangois in "Jour de Fête
Les vacances de monsieur Hulot
(1952) is al veel beschouwender
van aard. Verfijnder ook en voor
al puttend uit observaties. Een
vorm van filmen waar bijvoor
beeld een figuur als Bert Haan
stra (de twee werkten nog samen
in Trafic, een dramatische mis
lukking) sterk door werd geïn
spireerd.
Hulot werd bovendien dé Tati-
creatie. Hoedje, pijp en natuur
lijk dat eigenaardige loopje.
"Een heleboel mensen lopen zo.
Het is beslist geen opzettelijke
demonstratie", zei Tati er over.
En inderdaad, wat verstrooide,
wereldvreemde types als Hulot
zie je wel meer zo springerig lo
pen.
Mild
Les vacances de monsieur Hulot is
ook al veel minder op Tati zelf
gericht. Met Hulot kijken we
naar al die andere vakantiegan
gers en leren hun vaste gewoon
ten en eigenaardigheden ken
nen. Tati's kracht ligt er daarbij
vooral in dat hij niet kwetsend
wordt, hetgeen juist zo makke
lijk was geweest. Hij bleef mild.
Toch hadden Tati's twee eerste lan
ge films nog wel wat van elkaar
weg. Zo nu en dan was Les va
cances....net zo clownesk (denk
aan de tennisscène) als Jour de
fête. Dat was zes jaar later in Mon
Oncle echter al praktisch ver
dwenen. Daarin keerde Hulot te
rug als het lieve ouderwetse
oompje op zijn Solex. Idool van
zijn neef die niets moest hebben
van zijn ouders. De jongen ont
vluchtte zoveel mogelijk het
geautomatiseerde huishouden
en ging met oom Hulot op avon
tuur.
Met Mon Oncle maakte Tati een
soort film die hem het beste lag.
In Playtime perfectioneerde hij
die vorm van humor. Niet voor
niets een Engelse titel. Tati
vreesde voor het 'veramerikani
seren' van Frankrijk. "We zetten
onze auto's in parkings, we eten
snacks en we kopen in drugsto
res", sprak hij in '67 bg de pre
miere van Playtime Hoe vaak
kreeg hij later nog gelijk.
Met monsieur Hulot verbaast de
kijker zich andermaal over alle
technische snufjes die de maat
schappij overspoelen. Een maat
schappij van glas waardoor je el
kaar wel kunt zien maar waar
door je niet kunt communiceren.
Als er in Tati's werk ooit sprake
was van zoiets als een boodschap
dan was het wel in Playtime.
Het werd tevens zijn Waterloo. Hij
had er ontzettend veel geld inge
stoken en kreeg daar wel waar
dering (een Oscar) maar geen
volle zalen voor terug. Met Trafic
probeerde hij de schade in te ha
len. maar dat mislukte zoals ge
zegd jammerlijk. De film werd
snel gemaakt. Te snel voor de
perfectionist Tati die elke scène
zorgvuldig uitdacht.
Gelukkig voor hem werden zijn
films in de loop van de jaren ze
ventig opnieuw in roulatie ge
bracht. En nog gelukkiger voor
hem: met groot succes. Vooral
Frankrijk bleek zijn komiek nog
niet vergeten. Even speelde de
toen 68-jarige Tati nog met de ge
dachte om een nieuwe film Con
fusion te maken. Maar daar is het
nooit meer van gekomen, en mis
schien is dat ook maar het beste.
Het had zulke mooie herinnerin
gen kunnen verstoren. Tati laat
de wereld nu een klein maar
kostbaar nalatenschap. Eigenlijk
wel een man die een plaatsje op
de dodenpagina verdient.
ilk '''Mik 'H
De even oude als omstreden theo
rie, dat acteurs tot betere spel
prestaties komen in situaties die
ze zelf hebben meegemaakt, is ns
het verscheiden van Romy
Schneider zelfs in de serieuze
filmpers met opvallende gretig
heid afgestoft. Haar bijdrage aan
"La passante du Sans Souci" (de
laatste film die zij maakte) zou
het bewijs van die stelling leve-
Ze droeg de film op aan haar zoon
tje en zijn vader, die beiden on
der minder plezierige omstan
digheden overleden. In "La pas
sante.." leeft haar man op ge
spannen voet met de dood en is
haar belangrijkste tegenspeler
een jongetje van de leeftijd van
haar eigen kind. Veel meer hand
reikingen tot vergelijking biedt
de film niet, dus fervente aan
hangers van de stelling "datje er
geweest moet zijn om er over te
kunnen oordelen", dienen voor
bewijsvoering naar elders verwe-
"La passante du Sans-Souci" is het
verhaal van een via het levens
verzekeringswezen rijk gewor
den man (Michel Piccoli), die zijn
geld gebruikt voor een door hem
opgerichte organisatie ter verde
diging van de mensenrechten.
Eén van zijn missies brengt hem
ter burele van de ambassadeur
van Paragay in Parijs.
Hij herkent in de ambassadeur de
ex-Nazist, die zijn pleegouders
doodschoot en besluit hem te do
den. Tijdens het proces dat volgt,
wordt zijn leven gerecon
strueerd. Romy Schneider speelt
de dubbelrol van zijn vrouw en
zijn pleegmoeder. De film speelt
zich dus zowel in het heden als in
de jaren dertig af.
Jacques Rouffio (regie en script)
bewandelt in zijn scenario nogal
wat zijpaden. Jodenvervolging
en Zuid-Amerikaanse regimes
worden aangeklaagd en het ge
heel wordt uiteindelijk geplaatst
tegen de actuele situatie van een
(mogelijk) opbloeiend antisemi
tisme.
Zijn gecompliceerde verteltrant en
uitgebreide boodschap maken
de confrontatie met "La passan
te.." zeker niet in alle opzichten
tot een aantrekkelijke. De sfeer
tekening is, zowel wat het toen
als het nu betreft, voor discussie
vatbaar, de muziek van Georges
Delrue soms prachtig, maar va
ker van een mierzoete sentimen
taliteit.
Die tekortkomingen doen sterk
denken aan een andere, recente
film van Schneider, "La Ban-
quière", waarbij regisseur Fran
cis Girod en componist Enmo
Morncone op soortgelijke wijze
de boot misten.
Romy Schneider en Michel Piccoli
behoren beiden tot de categorie
acteurs die zo'n drie tot vier films
"La passante du Sans-
Souci". Regie: Jacques
Roufflio. Met: Romy
Schneider en Michel Pic
coli. Theater: Trianon
A.L.
per jaar maken. Dat is een kwan
titeit die niet alleen hoogtepun
ten kan opleveren. Zowel Piccoli
als Schneider laten zich in dit ge
val zeker niet van hun aantrekke
lijkste kanten zien, maar bren
gen voldoende in om de film als
redelijke middenmoter staande
te houden. Maar wie Romy
Schneider op haar beste wil zien,
moet maar hopen dat de films
die ze met regisseur Claude Sau-
tet maakte ("Une histore simple"
bijvoorbeeld) nog eens voor een
reprise in de bioscoop in aanmer
king komen.
TON VAN BRUSSEL.
Twee films met Robert Red-
ford liggen in het verschiet.
All the president's Men over
anderhalve week en volgen
de week vrijdag The Candi
date. Deze laat geprogram
meerde film toont Robert
Redford als Bill McKay kan
didaat voor de Senaat
('McKay the better way') die
in de loop van de campagne
al zijn idealen moet opgeven
voor taktische belangen.
Eerder op de avond verdringen
films zich op de verschillen
de netten. Aardig is bijvoor
beeld Murder by death (Bel.
2). Een thriller waarbij be
roemde detectives uit het
verleden zijn verzameld in
het huis van een excentrieke
miljonair. Een rol van schrij
ver Truman Capote.
Tegelijkertijd op Duitsland 1
La Provinciale, een lieve film
van Claude Goretta met Na
thalie Baye in de hoofdrol.
Het meisje Christine uit de
provincie vertrekt naar de
grote stad (Parijs) om daar
werk te vinden en heeft daar
grote moeite mee. Dankzij
een nieuwe vriendin (Angela
Winkler) leert ze hoe te 'over
leven' in de grote stad.
halve acteren heeft Jack Ni
cholson ook wel eens een
film geregisseerd. Drive he
said heette die film en is dins
dag op België 2 te zien. Het
verhaal gaat in op de roerige
jaren zestig. Gevolgd wordt
een talentvol basketballer die
best bij de professionals te
recht zou kunnen. Hij raakt
echter ook betrokken bii de
opstandige studenten en dat
komt zijn spel niet ten goede.
Behalve hoofdrolspeler Wil
liam Tepper zijn ook be
roemdheden als Bruce Dern
en Karen Black van de partij
James Caan en Robert Duvall
zijn donderdag op Duitsland
3 te zien in een vroege film
van Francis Coppola. The
rain people (1968). Shirley
Knight is een pas getrouwde
vrouw die die situatie niet
aan kan en op de vlucht gaat.
Het programma
ZATERDAG: Together again;
16.00 uur; Bel. 2 (regie: Char
les Vidor met Charles Boyer.
Amerikaanse film uit 1944).
Jeopardy; 21 25 uur; Dtsl. 3
(regie: John Sturges met Bar
bara Stanwyck Amerikaanse
film uit 1952). Gloria; 22 00
uur; Dtsl. 1 (regie: John Cas
savetes met Gena Rowlands.
Amerikaanse film uit 1980).
ZONDAG: Un autre homme,
une autre chance; 20.15 uur;
Dtsl. 2 (regie: Claude leLou-
che met James Caan. Franse
film uit 1977)
MAANDAG Exterieur Nuit;
23 00 uur: Dtsl 1 (rep Ji
ques Bral. Franse film uit
1980)
DINSDAG Drive he said;
20 15 uur. Bel. 2
WOENSDAG The birdman
from Alcatraz; 16.35 uur;
Dtsl. 1 (regie: John Franken
heimer met Burt Lancaster.
Amerikaanse film uit 1961).
No Nukes; 22.30 uur; Dtsl 3
(muziekfilm van Julian
Schlossberg) Swing Time;
22.50 uur; Dtsl. 2 (regie Geor
ge Stevens met Fred Astaire
Amerikaanse film uit 1936).
DONDERDAG The rain peop
le; 20 15 uur; Dtsl 3
VRIJDAG Murder by death;
20 15 uur; Bel 1 La Provin
ciale; 20 15 uur, Dtsl 1 Mon
Oncle d'Amerique; 23 00 uur;
Dtsl. 1 (regie: Alain Resnais
met Gerard Dcpardieu Fran
se film uit 198')i The Candi
date; 23 35 uur Ned 1 Der
Rote Kreis; 23 50 uur. Dtsl 2
(regie Jurgen Roland Duitse
film uit 1959)
BLIJVERS
"Van de koele meren des doods" -
Reneo Soutendgk schittert in me
lancholieke sfeertekening naar Van
Eedens gelijknamige roman, Lido 1,
Leiden. Euro 1, Alphen.
"Ademloos" - Film over vrouwe
crisis, Lido 3. Leiden
"Young doctors In love" - Euro 4,
"Monty Python, live at the Holly
wood Bowl" - Engelse humor in
Hollywood van John Cleese en de
zijnen, Lido 2. Leiden.
"Cat people" - Gedeeltelijk geslaag
de griezelfilm. Lido 4. leiden. Euro
2. Alphen
(OP)NIEUW
"Eaten alive" - Gruwelijke smul
partijen. City 1. Katwijk.
"Messalina" - Perverse vrouw. City
2, Katwijk
"Drie superboys rammen erop los"
- Vechtersbazen. City 4. Katwijk
"Desperado's op wielen" - Snelle
jongens die niets te verliezen heb
ben, City 4. Katwijk.
SEXFILMS
"Vanessa, heet als wit vuur" - Rex,
NACHTFILMS
"Kom. kus en geniet" - Rex, Leiden.
"Death hunt" - Euro 1. Alphen
"Cat people" Euro 2. Alphen
"Klaar voor een wipje" - Euro 3. Al
phen.
"Young doctors in love" - Euro 4,
Alphen
DEN HAAG
"Race naar de schroothoop" - Apol
lo 1 (460340), al.
"In de voetsporen van Master Bru
ce" - Apollo 2, 16 jr.
"Blade Runner" - Asta (463500), 12
jr.
"La nuit de Varennes" Bijou
(461177). 16 jr.
"Young doctors In love" - Calypso
(463502), al.
"QuereUe" Babylon 1 (471656), 16
jr
"La passante du sans-souci" - Baby
lon 2,16 jr.
"Victor. Victoria" - Babylon 3. al.
"Class of 1984" - Cineac 1 (630637),
16 jr.
"Grease 2" - Cineac 2. al.
"Piranha 2. flying killers" Cineac 3.
16 jr.
"Stripes" - Du Midi (855770). al
"Once upon a time in the West"
Euro, 12 jr.
"Van de koele meren des doods"
Metropole 1 (456756), 16 jr.
'The Road Warrior" - Metropole 2.
16 jr.
"Ademloos" - Metropole 3. 16 Jr.
"Les uns et les autres" - Metropole
4, al.
"Poltergeist" - Metropole 5, 16 jr.
"Porky's pikante pretpark" - Odeon
1 (462400), 16 jr.
"Class of 1984" - Odeon 2, 16 jr.
"Monty Python live at the Holly
wood Bowl" - Odeon 3. al.
"De smaak van water" - Odeon 4.16
jr.
"Summer lovers" - Odeon 5. 12 jr.
"Enkele reis zevende hemel"- Le
Paris 1 (656402), 18 jr.
"Candy, een tiener die wat wil" - Le
Paris 2. 18 jr
"Wipjes op de schommelstoel" - Le
Paris 3. 18 jr
"The thing" - Passage (460977). 16 Jr.
AMSTERDAM
"Young doctors in krve" - Alfa 1
(278806). al.
"Victor. Victoria" - Alfa 2. al.
"Dr No" - Alfa 3. 12 jr
"Missing" - Alfa 4, 16 jr.
"Ademloos" - Alhambra 1 (233192),
al.
"La nuit de Varennes" - Alhambra
2. 16 Jr
"Blade Runner"- Bellevue Cinera
ma (234876/266227), 12 jr
"QuereUe" Calypso 1 (266227/
234876), al.
"The Road Wamor" - Calypso 2. 16
jr.
(248933). 18 jr
"Class of 1964" - Cineac Damrak 1
(245648). 16 jr
'The happy hooker" - Cineac Dam
rak 2, 18 jr
"The Road Wamor" - Cineac
(243639), 16 Jr.
"Monty Python live at the Holy,
wood Bowl" - Cinecenter (236615),
a)
"Yol" - Cinecenter, 16 jr
"From Mao to Mozart Isaac Stem
in China" - Cinecenter. 16 jr
"La femme aux bottes rouges" Ci-
Baoahr, i6jr
'The Thing" - Cinema 1 (151243), 16
jr
"La péssante du sans-souci" - City 1
(234579), 12 jr
"Monty Python live at the HoUy-
wood bowl" - City 2. al.
"Time is on our side" - City 1. al.
"De smaak van water" - City 4 16 jr.
"Grease 2" - City 5 (34579), al
"Porky's pikante pretpark" City 6
(234579). 16 jr
"Summer lovers" - City 7 (234579).
1® jr.
"Yol" - Desmet (226551). 16 jr.
"Hair" Du Midi (723653). al
"La nuit de Varennes" Leidse-
pleintheater (235909), 16 jr.
"Blade Runner" Nöggera-
th<248933). 12 jr
"Hete nachten in de Caribbean" -
Parisien (248933), 18 jr
"Calss of 1984" - Rem brandt plein
theater 1 (223545), 16 jr
"Piranha 2, flying kiUers" - Rem
brandtpleintheater 2 (223545), 16 jr
"Enter the dragon" Rex (266132).
lfi jr
"Opdracht voor idioten" - Roxy
(lUIDD, 1'. jr
"The knock out cop" - Saskia
(246132), 12 jr
"A nous deux" - Studio K (231708),
16 jr
"Het vlees van de orchidee" - Knte
non (231708), 16 jr
"De smaak van water", The a
café". "1900", deel 1 en 2. The Mo
vies (245790), 16 jr
"The Thing" - Tuschinki 1 (262633),
16 jr
"Van de koele meren des doods" -
Tuschinskj 2 (262633). 16 jr
"Poltergeist" Tuschiruki 3
(262633) 12 jr.
"Raiders of the lost ark" - Tuschin
ki 4 (262633), 12 jr
"L'Age d'or" - Tuschiruki 5. al
"Los uns et les autres" - De Uitkjjk
(237460), aL